m
Det första fantastiska andetaget efter en lungtransplantation
Donera mera! 
78.1°
+
Roger Åberg
0

Drönare orsakade eventuellt en helikopter-krasch

Amerikanska myndigheter ska undersöka orsaken

Foto: Max Pixel
Visa inte Pryl-artiklar
Pryl / Drönare

Flera amerikanska medier skriver att myndigheter nu ska undersöka om det var en drönare som var anledningen till att en helikopter kraschade i den amerikanska delstaten South Carolina i onsdags.

I helikoptern befanns sig en helikopterlärare samt en elev och de uppger att det ska ha dykt upp en drönare mitt framför helikoptern när de var ute och övningsflög. Detta ska ha lett till att läraren tog kontroll över helikoptern, men i samband med att han skulle styra undan från drönaren så slog helikopterns bakparti in i ett träd. Detta ledde till att piloten tappade kontrollen över helikoptern och att denna då störtade. Varken pilot eller elev ska ha fått några större skador av incidenten uppger nyhetsbyrån Bloombergs.

Skulle de amerikanska myndigheterna komma fram till att det var en drönare som orsakade helikopterkraschen så skulle det i så fall vara första gången som en drönare orsakar en flygolycka i USA.

Apple har problem med anställda som går in i väggen

Bokstavligt talat

Steve Jobs Theater har en och annan vägg av glas.
Visa inte Mac-artiklar
Mac / Övrigt

Att Apple gillar glas och öppna ytor är allmänt känt och Apples nya kontor Apple Campus är fullt av öppna ytor samt en hel del dörrar och väggar av glas. Det har visat sig att allt glas kanske inte var det bästa alternativet då det har rapporterats om att flertalet anställda av misstag har gått in i diverse väggar och dörrar. Enligt Bloomberg ska Apple vid flertalet tillfällen varit tvungna att ringa akuttjänster då anställda gått in i glasväggar. Ingen ska ha skadats allvarligt och behövt åka in till sjukhus, men ett och annat snitt har behandlats.

Efter incidenterna har anställda placerat ut post-it-lappar för att märka dörrar och väggar för att få folk att upptäcka väggarna innan olyckan är framme, men enligt rapporter ska dessa ha plockats bort illa kvickt då de inte passade byggnadens design. Enligt kalifornisk lag kan Apple på grund av glasväggarna bryta mot arbetsplatslagar och kan bötfällas om inte glasväggarna märks ordentligt.

Porsche kan nu 3D-printa svårfunna delar

Till modellerna 959, 964 och 365

Porsche 959
Visa inte Bil-artiklar
Bil / Porsche

Om du äger en gammal klassisk Porsche som inte är en 911 kan det vara lite halvknepigt att få tag i reservdelar. Men den biten ska Porsche nu kunna lösa med hjälp av 3D-skrivare, om du behöver något till modellerna 959, 964 och 365. Det är Porsche Classic som fixar grejerna och du ska exempelvis kunna få en nyutskriven kopplingsarm till 959. Kanon om alla du hittar på begagnatmarknaden är sönderrostade eller allmänt slut.

Vad som mer erbjuds ser ni i pressmeddelandet nedan.

Visa
Pressmeddelande
Innovation meets tradition: Rarely required parts created using modern manufacturing processes

"No longer available" – for collectors of rare classic cars, the unavailability of spare parts can quickly lead to problems. In the worst case scenario, the car may even be forced out of action. Porsche Classic, the division of Porsche dedicated to classic vehicles, has come up with a solution to this problem: namely, producing extremely rare parts that are only needed in small quantities using 3D printers. All parts that are produced using the 3D printing process meet the requirements in terms of absolute fidelity to the original specifications – both from a technical and a visual perspective.

The Porsche Classic range currently includes some 52,000 parts. If a certain spare part is no longer in stock or stock is dwindling, it is reproduced using the original tools. For larger quantities, production may require the use of new tools. However, ensuring the supply of spare parts that are only required in very limited numbers sometimes poses a major challenge, even for the experts. Producing small batches using new tools would be largely inefficient. Before embarking on a project to produce a particular component, Porsche Classic always evaluates various manufacturing processes.

As the quality of “additive” manufacturing processes continues to improve with generally decreasing costs, this form of manufacturing presents an economic alternative for the production of small quantities. Say, for example, the release lever for the clutch on the Porsche 959 is no longer available. This component made from grey cast iron is subject to very high quality requirements, but is in very low demand – not least because only 292 of these super sports cars were ever produced. The only manufacturing process worth considering would be selective laser melting. To manufacture the release lever, a layer of powdery tool steel less than 0.1 millimetres thick is applied to a processing plate in a computerised process. In an inert atmosphere, a high-energy light beam then melts the powder in the desired locations to create a steel layer. Thus, the complete three-dimensional component is produced, layer by layer. Both the pressure test with a load of almost three tonnes and the subsequent tomographic examination for internal faults were passed by the printed release lever with flying colours. The practical tests with the lever installed in a test vehicle and extensive driving tests confirm the impeccable quality and function of the component.

Due to the consistently positive results received to date, Porsche is currently manufacturing eight other parts using 3D printing. The parts in question are steel and alloy parts produced using the selective laser melting process, and plastic components manufactured using an SLS printer. SLS stands for selective laser sintering, a process where the material is heated to just below melting point and the remaining energy is applied through a laser to fuse the plastic powder at a selected point. All parts are subject to the quality requirements of the original production period as a minimum, though they usually meet higher standards. Accuracy in terms of size and fit is ensured by performing tests with the part installed. Depending on the area of application, plastic parts made of various materials as in the original must be resistant to oils, fuels, acids and light.

Porsche Classic is currently testing whether 3D printing is suitable for the production of a further 20 components. The benefits: Three-dimensional design data or a 3D scan of the component is a sufficient basis to commence production. The components can be produced on demand if needed, thereby eliminating tool and storage costs.

Håll koll på hur många Tesla Model 3 som har tillverkats

Nyhetsbyrån Bloomberg försöker uppskatta det

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Tesla

Efter det att Tesla fått motta kritik för att man inte uppfyllt de utlovade produktionsmålen för deras allemansbil Model 3 så ska företaget helt ha slutat svara på frågor angående hur många Model 3-bilar man faktiskt tillverkat.

Detta har lett till att nyhetsbyrån Bloomberg tagit fram en egen "Tesla-tracker" där de redovisar officiella och uppskattat antal sålde Model 3. Bloomberg bygger sin statistik på uppgifter från amerikanska myndigheter till vilka Tesla måste uppge antal bilar man registrerar i USA, uppgifter i sociala medier samt direktkontakt med Tesla-ägare.

Förra året hade Tesla som målsättning att kunna leverera 5000 stycken Model 3 i veckan från och med december 2017. Detta är ett mål man verkligen inte nådde upp till och tidigare i år meddelade företaget att man nu siktar på att kunna leverera 5000 stycken Model 3 i veckan från och med juni 2018.

Enligt Bloombergs inofficiella Tesla-tracker har Tesla levererat totalt 7525 stycken Model 3 sedan produktionen drog igång och för tillfället levererar företaget 1025 stycken Model 3 i veckan enligt Bloombergs uppskattningar.

Snapchat-chef obrydd över Snapchat-hat

Lär inte ske någon ändring till gamla designen

Visa inte Internet-artiklar
Internet / Snapchat

Snapchat har som känt fått en ny design och den älskas inte precis av alla. Bland annat folk visat sitt missnöje genom att skriva på en namninsamling om att Snapchat ska gå tillbaka till sin gamla design och i skrivande stund ligger den namninsamlingen på 1,1 miljoner. I en intervju med Bloomberg berättar dock Snapchat-chefen Evan Spiegel att han inte riktigt bryr sig om kritiken och att den nya designen är här för att stanna.

Till Bloomberg säger Spiegel detta:
"Even some of the complaints we’re seeing reinforce the philosophy. So for example, one of the complaints we got, you know was, wow I used to feel like this celebrity was my friend and now they don’t feel like my friend anymore. And we’re like, exactly. They’re not your friend. So for us, even some of the frustrations we’re seeing really validate those changes. And it’ll take time for people to adjust. But for me having used it now for a couple months, I feel way more attached to and invested in the service than I ever have.

3 miljoner prickar blev till porträtt
Tog 300 timmar att göra 
122kg
+
Bobby Green
Happy Meal ska bli mer hälsosam
McDonald's förändrar barnmenyn 
157kg
+
Bobby Green
Bre olivolja på mackan
Nytt från Zeta 
169kg
+
Bobby Green
Krama varandra i kommentarsfältet!
Vanligt, hederligt hyfs regerar 
101.8°
+
Roger Åberg
0