Kinas fraktskepp genomförde lyckad dockning i rymden
Himmelska Palatset 2 blev genast lite större 
41.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu blir det enklare att hitta och radera gamla appar på Android
Google har uppdaterat Google Play-appen 
42.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Han byggde ett gym av andras skräp
Strandfynd blev till träningsredskap 
170kg
+
Bobby Green

Uppdaterat Samsung återkallar Galaxy Note 7

På grund av exploderande batterier

Foto: André Stray
Visa inte Android-artiklar
Android / Samsung

Samsung återkallar nu samtliga Galaxy Note 7 som sålts på grund av att det har kommit rapporter om att flera enheter har exploderat och/eller brunnit upp medan jättetelefonen har laddats.

Enligt uppgifter så beror detta på något sorts fel på batteriet. Enligt Samsung har man till dags dato fått in rapporter om 35 stycken Note 7 som ska ha exploderat och man säger att man uppskattar att det går 24 stycken felaktiga enheter per en miljon sålda enheter vilket gör att ungefär en av 42.000 enheter kan räknas som felaktig.

Galaxy Note 7 började säljas 19 augusti men så sent som för några dagar sedan ställde Samsung in leveranserna av Note 7 på grund av de exploderande batterierna. Exakt hur många Note 7 som Samsung har levererat hittills är okänt men det här kommer i vilket fall bli den största återkallningen av en hemelektronik-produkt någonsin.

Som vi tidigare skrivit kommer det här extremt olägligt för Samsung då Apple, Samsungs absolut största konkurrent, kommer att presentera iPhone 7 om bara några dagar.

Tanken var att Galaxy Note 7 skulle börja säljas i Sverige idag men så kommer givetvis inte att bli fallet och obekräftade uppgifter säger nu att leverans kommer att ske i mitten av oktober.

Uppdaterat
Här är Samsungs officiella uttalande efter återkallandet av Galaxy Note 7
Information om Galaxy Note7

För Samsung är det av yttersta vikt att våra produkter håller högsta kvalitet och varje rapport om incidenter tas på största allvar. Som ett resultat av de senaste rapporterna runt nya Galaxy Note7 har vi genomfört en omfattande undersökning och funnit att det finns ett problem gällande batteriet.

Till idag (1 september) har vi fått 35 rapporter globalt och tillsammans med våra leverantörer genomför vi nu noggranna undersökningar för att identifiera batterier som kan vara påverkade. Eftersom våra konsumenters säkerhet alltid är viktigast för Samsung har vi även stoppat försäljningen av Galaxy Note7.

För de konsumenter som redan har fått sin Galaxy Note7 kommer vi att ersätta deras produkt med en ny under de närmsta veckorna.

Vi förstår att det här påverkar många människor, men det här är ett sätt att säkerställa att vi fortsätter att leverera produkter av högsta kvalitet till våra konsumenter. Vi arbetar nu tillsammans med våra partners för att säkerställa att den här processen går så snabbt och smidigt som möjligt.

  tack Anders B engadget.com +