m
Guest tycker du ska spela Wolfenstein: The New Colossus och stödja svensk spelutveckling!
Petsson skriver om tv-spel i allmänhet och retrospel i synnerhet på Spelbloggen
Develoop tycker du ska prenumerera på fototidningar
Marwin vill tipsa om sin event/spel-inriktade YouTube-kanal HEJSAN.TV
Paul rekommenderar verktyget IPIP för utvecklare
Anders vill att du ska kolla in en stor LEGO-utställning i Huskvarna 28/29 april
Linus vill tipsa om färska fotografier tagna med kommande OnePlus 6
Philip vill tipsa om sin tech-blogg
Vill du också synas här?

Så här fungerar våra annonser!

Det där som vi lever på

Feber / Allmänt

För att betala våra löner och servrar och sånt behöver vi dra in pengar. Det gör vi genom att visa annonser för er som är besökare och så tar vi betalt för det. För några år sedan var det en rätt enkel historia, man sålde in en kampanj och visade upp banners. Man hade väldigt lite koll på om annonserna faktiskt hade blivit sedda utan tittade mest på om folk hade klickat på dem, vilket ju är ett dåligt värde. Väldigt många annonskampanjer handlar ju inte om att folk ska agera i den sekunden man ser annonsen utan kanske långt senare.

I dag sköts väldigt stor del av vår annonsförsäljning på olika börser. Vi erbjuder helt enkelt en placering där en annons kan visas och så budar olika annonsörer på att få synas på den. Och det man mäter i dag är främst synligheten och inte klick. Man mäter helt enkelt om annonsen har setts (minst 50 procent av annonsen måste synas i minst en sekund). Själva köpen görs automatiskt av olika system men det är ändå en del handpåläggning. Annonsören kanske vill synas just hos oss på Feber, nå en viss målgrupp (exempelvis män, eller teknikintresserade), nå personer som bor i ett visst område eller så har de koll på att just du har varit på deras hemsida tidigare eller letat efter flygresor på olika resesiter.

Som ni förstår krävs det data för att göra bra köp. Vi säljer ingen data om er som besöker oss men annonsören kan ändå samla in viss data när de visar en annons hos oss för att till exempel inte visa den igen om du är på en annan sida där de vill annonsera. De kan dock köpa data på andra ställen och använda detta för att visa eller inte visa annonser för just dig här på Feber.

När man surfar på nätet vill man ju ha relevanta annonser och då krävs det att man lämnar ifrån sig data om sig själv. Samtidigt så vill man kanske inte lämna från sig data. Googles affärsmodell är ju att samla in data om dig och sälja den informationen, men de brukar oftast förlåtas för detta eftersom de samtidigt ger dig relevanta tjänster som blir bättre ju mer data de har. Ett vågspel helt enkelt.

Men tillbaka till de där börserna. Det är alltså inte så att det finns en oändlig pott med annonsörer och kampanjer där vi sitter och handplockar det som vi vill ska synas för er. Det är köparens marknad, vi erbjuder en plats, sätter ett pris och så får företag buda på den platsen. Självklart blockerar vi massor av företag med uppenbart tveksamt uppsåt eller kampanjer som helt enkelt är usla. Det vi mäts på är som sagt synligheten så vill du göra oss en tjänst, se till att annonserna syns på din skärm...

Förutom vanliga annonser finns det en typ av annonser som blir vanligare och vanligare. Branschordet för dem är "native" och enkelt är det att företag köper plats som har en redaktionell utformning men som är tydligt annonsmärkt. Här får annonsören en rätt unik chans att synas på ett bra sätt direkt i vår miljö. Här har vi också mycket större chans att påverka innehållet, hur det ska vara utformat och hitta samarbeten som är relevanta. Just nu kör vi kampanjer för ett bilmärke, en mobiltelefon och för solceller. Alla tre tycker jag känns relevanta. Det här är dock ett svårt område och vi jobbar stenhårt på att bli bättre och bättre. Vår makt över innehållet skiljer sig också från kampanj till kampanj.

Det här var lite kort om hur vår annonsaffär fungerar. Vi uppskattar väldigt mycket all feedback vi får på våra annonser och vi uppskattar verkligen alla er som inte använder adblockers här på Feber. Det är faktiskt så att andelen adblockers minskar hos oss vilket jag hoppas beror på att vi gör bättre och bättre saker.

Just ja, en sak till. De där börserna och fokuseringen på synlighet har gjort att fler och fler banners är väldigt enkla och inte ens är animerade. Detta är så klart något som vi uppskattar och som vi tror att ni också uppskattar.

Sverige kommer att förbjuda uranbrytning
Centern hoppar på tåget 
31.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Storbritannien kommer att förbjuda sugrör i plast
Och andra engångsgrejer i plast 
61.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Snart kan du spela spel i Facebook-annonser
Testa innan du installerar 
29.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Iran ska också blockera Telegram
Hakar på Ryssland 
27.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Trailer för The Equalizer 2
Mer action med Denzel Washington  
44.5°
+
André Stray
0
iPhone SE 2 ryktas vara på gång
Kanske dyker upp nästa månad 
41.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Reddit har nu lika många användare som Twitter
330 miljoner aktiva användare i månaden 
42.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Battlefield V verkar få Battle Royale-läge
Räcker det inte nu? 
43.9°
+
André Stray
0
Ta in solljuset till hemmets mörka vrår
Svenska Solros fångar strålarna med fiberoptik 
56.3°
+
Bobby Green
0
En sista officiell trailer för Deadpool 2
Pump the hate breaks, Thanos! 
46.2°
+
André Stray
0
Polestar 1 har vintertestats i Sverige
Nu bär det av till Auto China 
43.1°
+
Bobby Green
0
Netflix lägger en miljard dollar på europeisk tv och film
Mera svenskt på Netflix? 
47.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
M.A.S.K. kommer regisseras av F. Gary Gray
Mer leksaksfilm till folket! 
42.0°
+
André Stray
0
BMW:s största batteri kommer att vara på 120 kWh
Och ge en räckvidd på nästan 70 mil 
55.2°
+
Bobby Green
0
Kanye West är tillbaka på Twitter
Ska skriva bok i realtid där 
19.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
En Lego-maskin som böjer piprensare
Fixar olika former 
42.2°
+
Bobby Green
0
Croteam presenterar Serious Sam 4: Planet Badass
AAAAAARHGH 
46.4°
+
André Stray
0
För första gången sker razzia även mot Porsche
Dieselgate är inte över på långa vägar 
47.9°
+
Bobby Green
0
Facebook ryktas utveckla egna processorer
Gör som Google och Apple? 
30.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Alexa hjälper dig bli en bättre Call of Duty: WWII-spelare
Ger tips och tricks 
33.7°
+
André Stray
0
Intel fimpar sina smarta glasögon
Innan de ens har släppts 
33.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu tystar Chrome autospelande grejer automatiskt
Heja Chrome 66! 
69.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Money Heist får en tredje säsong
Netflixexklusiv den här gången 
41.0°
+
André Stray
0
Ken Block ska köra rally med en Ford Escort Cosworth
Nu snackar vi! 
41.4°
+
Bobby Green
0
Josh Brolin kommer vara Cable ett bra tag till
Kommer spela Cable i minst fyra filmer 
43.9°
+
André Stray
0
Nu lanserar vi Feber Premium(beta)!
Slipp reklam, tjäna karma, få oändlig scroll 
53.3°
+
Roger Åberg
0