m
Vi har kollat in nya Volvo V60!
Vi säger bara en sak: Wow! 
76.0°
+
Roger Åberg
0
Peugeot presenterar nya 508
Bättre på allt, och snyggare 
42.7°
+
Bobby Green
0
Är IKEA:s Ladda-batterier egentligen Eneloop-batterier?
Läge att göra en bra deal i så fall 
49.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Chokladkniven som faktiskt går att använda
Ultimate kombo 
79kg
+
Bobby Green

Så här fungerar våra annonser!

Det där som vi lever på

Visa inte Feber-artiklar
Feber / Allmänt

För att betala våra löner och servrar och sånt behöver vi dra in pengar. Det gör vi genom att visa annonser för er som är besökare och så tar vi betalt för det. För några år sedan var det en rätt enkel historia, man sålde in en kampanj och visade upp banners. Man hade väldigt lite koll på om annonserna faktiskt hade blivit sedda utan tittade mest på om folk hade klickat på dem, vilket ju är ett dåligt värde. Väldigt många annonskampanjer handlar ju inte om att folk ska agera i den sekunden man ser annonsen utan kanske långt senare.

I dag sköts väldigt stor del av vår annonsförsäljning på olika börser. Vi erbjuder helt enkelt en placering där en annons kan visas och så budar olika annonsörer på att få synas på den. Och det man mäter i dag är främst synligheten och inte klick. Man mäter helt enkelt om annonsen har setts (minst 50 procent av annonsen måste synas i minst en sekund). Själva köpen görs automatiskt av olika system men det är ändå en del handpåläggning. Annonsören kanske vill synas just hos oss på Feber, nå en viss målgrupp (exempelvis män, eller teknikintresserade), nå personer som bor i ett visst område eller så har de koll på att just du har varit på deras hemsida tidigare eller letat efter flygresor på olika resesiter.

Som ni förstår krävs det data för att göra bra köp. Vi säljer ingen data om er som besöker oss men annonsören kan ändå samla in viss data när de visar en annons hos oss för att till exempel inte visa den igen om du är på en annan sida där de vill annonsera. De kan dock köpa data på andra ställen och använda detta för att visa eller inte visa annonser för just dig här på Feber.

När man surfar på nätet vill man ju ha relevanta annonser och då krävs det att man lämnar ifrån sig data om sig själv. Samtidigt så vill man kanske inte lämna från sig data. Googles affärsmodell är ju att samla in data om dig och sälja den informationen, men de brukar oftast förlåtas för detta eftersom de samtidigt ger dig relevanta tjänster som blir bättre ju mer data de har. Ett vågspel helt enkelt.

Men tillbaka till de där börserna. Det är alltså inte så att det finns en oändlig pott med annonsörer och kampanjer där vi sitter och handplockar det som vi vill ska synas för er. Det är köparens marknad, vi erbjuder en plats, sätter ett pris och så får företag buda på den platsen. Självklart blockerar vi massor av företag med uppenbart tveksamt uppsåt eller kampanjer som helt enkelt är usla. Det vi mäts på är som sagt synligheten så vill du göra oss en tjänst, se till att annonserna syns på din skärm...

Förutom vanliga annonser finns det en typ av annonser som blir vanligare och vanligare. Branschordet för dem är "native" och enkelt är det att företag köper plats som har en redaktionell utformning men som är tydligt annonsmärkt. Här får annonsören en rätt unik chans att synas på ett bra sätt direkt i vår miljö. Här har vi också mycket större chans att påverka innehållet, hur det ska vara utformat och hitta samarbeten som är relevanta. Just nu kör vi kampanjer för ett bilmärke, en mobiltelefon och för solceller. Alla tre tycker jag känns relevanta. Det här är dock ett svårt område och vi jobbar stenhårt på att bli bättre och bättre. Vår makt över innehållet skiljer sig också från kampanj till kampanj.

Det här var lite kort om hur vår annonsaffär fungerar. Vi uppskattar väldigt mycket all feedback vi får på våra annonser och vi uppskattar verkligen alla er som inte använder adblockers här på Feber. Det är faktiskt så att andelen adblockers minskar hos oss vilket jag hoppas beror på att vi gör bättre och bättre saker.

Just ja, en sak till. De där börserna och fokuseringen på synlighet har gjort att fler och fler banners är väldigt enkla och inte ens är animerade. Detta är så klart något som vi uppskattar och som vi tror att ni också uppskattar.

Peugeot presenterar nya 508
Bättre på allt, och snyggare 
42.7°
+
Bobby Green
0
Är IKEA:s Ladda-batterier egentligen Eneloop-batterier?
Läge att göra en bra deal i så fall 
49.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
En ordentlig genomgång av nya Volvo V60
Massor av info om nya bilen 
42.5°
+
Roger Åberg
0
Trailer för A Quiet Place
Håll käft eller dö! 
42.6°
+
André Stray
0
Martin Molin pratar nya funktioner i Marble Machine X
Onsdagsnörderi! 
44.2°
+
André Stray
0
"Vi kopierar inte tyskarna, vi är bortom det"
Vi har pratat med Volvos Europachef 
51.2°
+
Roger Åberg
0
Facebook ska börja betala STIM-pengar
Artister får ersättning för musik som används på deras tjänster 
42.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Vi har kollat in nya Volvo V60!
Vi säger bara en sak: Wow! 
76.0°
+
Roger Åberg
0
Volvo presenterar nya V60
Får nytt motoralternativ - T6 Twin Engine AWD 
51.5°
+
Bobby Green
0
Vimla fixar till prislistan
Tydligare! 
42.1°
+
Roger Åberg
0
Lost in Space har premiär 13 april
Netflixversionen, alltså 
42.7°
+
André Stray
0
Snapdragon 845 kan streama ljud till flera apparater
Via Bluetooth 
45.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nintendo anklagas för brott mot konsumentskydd
För att man inte kan avbeställa förköpta spel 
46.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
KO överklagar dom mot Kissie
Fälldes för otillåten reklam 
43.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Android P kommer blocka bakgrundsåtkomst till kameran
Trevliga säkerhetsnyheter! 
51.3°
+
André Stray
0
MKBHD snackar fingeravtrycksläsare i skärm
Hur fungerar tekniken? 
41.4°
+
André Stray
0
I morgon släpps Playstation-skorna i Sverige
Nike PG2 Playstation 
31.8°
+
André Stray
0
Nya Peugeot 508 läcker ut
Läcker? 
45.9°
+
Bobby Green
0
Bill Gates ska vara med i Big Bang Theory
Ännu en tech-legendar dyker upp i tv-serien 
41.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
I år måste du skatta på skins i CS:GO
Om din business går bra 
53.2°
+
André Stray
0
Krama varandra i kommentarsfältet!
Vanligt, hederligt hyfs regerar 
104.1°
+
Roger Åberg
0