Volvo XC40 den mest kompetenta i gänget!
Vi har provkört i Barcelona 
52.0°
+
Erik Wedberg
0
Snubbe vill bevisa att jorden är platt
Ska därför skicka upp sig själv i en hemmabyggd raket 
42.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Budweiser vill bli det första ölet på Mars
Börjar med att skicka korn till ISS 
32.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Den enda Thanksgiving-middagen du behöver
I alla fall enligt Pringles 
82kg
+
Bobby Green

Feber har blivit snabbare även med annonser

Och bättre ska det bli!

Visa inte Feber-artiklar
Feber / Allmänt

Säga vad man vill om annonser, men de gör att Feber finns. Ju fler desto bättre tycker ekonomiavdelningen, helst inga alls tycker nog de flesta användare. Andelen som surfar på Feber som använder adblockers har faktiskt gått ner, något som vi både är väldigt stolta och tacksamma över.

Att sälja annonser i dag är rätt knepigt mot för några år sedan, men också väldigt mycket enklare. Då gjorde man alla dealar manuellt och hela processen var rätt yxig men kontrollerad. Vi visste exakt vem som skulle annonsera när. Det här var på tiden då flash regerade, mycket tid gick åt till att bråka med annonsörer som levererade flash-banners som dödade en normal dator. Men vi visste iaf exakt vem som skulle annonsera när och om vad.

I dag är det helt annorlunda. I princip alla annonsvisningar du ser på Feber, eller i alla fall 70 procent, köps på så kallade börser i realtid. En server får frågan att en annonsvisning är på gång, skickar frågan till flera olika börser och hundratals köpare som tittar på visningen (vilken site, vilken användare osv) och så vinner någon budgivningen. Då börjar annonsmaterialet skickas från en annan server till webbläsaren. Fördelen är att flash är dött och krångligt annonsmaterial skapar krångel, så materialet är oftast bara en bild. Nackdelen är att vi har sämre koll på vem som faktiskt annonserar hos oss.

Och som ni förstår tar det lite tid med de där frågorna. En vanlig sida på Feber har fem annonser, så allt detta sker dessutom fem gånger. Det här har varit ett rejält gissel för oss men för några veckor sedan bytte vi lite annonssystem i kedjan och sedan dess går det faktiskt betydligt snabbare.

I dag tar det två sekunder för en normal sida att laddas och två extra sekunder innan alla annonser är laddade. Jag vill påpeka att det här är innan precis allt är laddat, själva grundsidan laddas betydligt fortare, oftast på ett ögonblick.

Fyra sekunder är helt ok, men vi är inte nöjda. Vi kommer att byta mer saker i kedjan under hösten så förhoppningsvis kan vi dra ner de annonssekunderna en smula till. Jag vågar inte riktigt tro på det, men vi siktar på en sekund.

Själva tiden för sidinnehållet har vi haft under sekunden tidigare, så det ska vi försöka komma ner till igen. Att det har växt till två sekunder igen är faktiskt lite pinsamt.

Målet är alltså en sekund för innehållet och en sekund för reklamen. Inte mer.

Tack till alla er som besöker Feber och extra stort tack till er som gör det utan adblocker. Tack!

Snubbe vill bevisa att jorden är platt
Ska därför skicka upp sig själv i en hemmabyggd raket 
42.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Budweiser vill bli det första ölet på Mars
Börjar med att skicka korn till ISS 
32.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Double Hand-protes ger dig två extra händer
Så du kan bära dubbelt så många öl 
34.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Regeringen vill ha räntetak för snabblån
Ska inte kosta skjortan att fixa snabba cash 
59.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
iPhone X är den bästa telefonen just nu!
Trots dyr prislapp vinner den 
38.2°
+
Roger Åberg
0