OnePlus 5T är en förvånansvärt trevlig uppgradering
Svårt att motivera köp av annan Android 
47.6°
+
André Stray
0
Säkerhetslucka hittad i Intels processorer
Miljontals datorer kan kapas via bugg i processorns firmware 
32.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
ABBA-påskägg hittat i Unix systemdokumentation
Gimme, gimme, gimme a MAN after midnight 
49.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Äckligt!
Skulle du våga tatuera dig här?
Brutalt hos Brutal Black 
85kg
+
Bobby Green

Feber har blivit snabbare även med annonser

Och bättre ska det bli!

Visa inte Feber-artiklar
Feber / Allmänt

Säga vad man vill om annonser, men de gör att Feber finns. Ju fler desto bättre tycker ekonomiavdelningen, helst inga alls tycker nog de flesta användare. Andelen som surfar på Feber som använder adblockers har faktiskt gått ner, något som vi både är väldigt stolta och tacksamma över.

Att sälja annonser i dag är rätt knepigt mot för några år sedan, men också väldigt mycket enklare. Då gjorde man alla dealar manuellt och hela processen var rätt yxig men kontrollerad. Vi visste exakt vem som skulle annonsera när. Det här var på tiden då flash regerade, mycket tid gick åt till att bråka med annonsörer som levererade flash-banners som dödade en normal dator. Men vi visste iaf exakt vem som skulle annonsera när och om vad.

I dag är det helt annorlunda. I princip alla annonsvisningar du ser på Feber, eller i alla fall 70 procent, köps på så kallade börser i realtid. En server får frågan att en annonsvisning är på gång, skickar frågan till flera olika börser och hundratals köpare som tittar på visningen (vilken site, vilken användare osv) och så vinner någon budgivningen. Då börjar annonsmaterialet skickas från en annan server till webbläsaren. Fördelen är att flash är dött och krångligt annonsmaterial skapar krångel, så materialet är oftast bara en bild. Nackdelen är att vi har sämre koll på vem som faktiskt annonserar hos oss.

Och som ni förstår tar det lite tid med de där frågorna. En vanlig sida på Feber har fem annonser, så allt detta sker dessutom fem gånger. Det här har varit ett rejält gissel för oss men för några veckor sedan bytte vi lite annonssystem i kedjan och sedan dess går det faktiskt betydligt snabbare.

I dag tar det två sekunder för en normal sida att laddas och två extra sekunder innan alla annonser är laddade. Jag vill påpeka att det här är innan precis allt är laddat, själva grundsidan laddas betydligt fortare, oftast på ett ögonblick.

Fyra sekunder är helt ok, men vi är inte nöjda. Vi kommer att byta mer saker i kedjan under hösten så förhoppningsvis kan vi dra ner de annonssekunderna en smula till. Jag vågar inte riktigt tro på det, men vi siktar på en sekund.

Själva tiden för sidinnehållet har vi haft under sekunden tidigare, så det ska vi försöka komma ner till igen. Att det har växt till två sekunder igen är faktiskt lite pinsamt.

Målet är alltså en sekund för innehållet och en sekund för reklamen. Inte mer.

Tack till alla er som besöker Feber och extra stort tack till er som gör det utan adblocker. Tack!

Säkerhetslucka hittad i Intels processorer
Miljontals datorer kan kapas via bugg i processorns firmware 
32.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
ABBA-påskägg hittat i Unix systemdokumentation
Gimme, gimme, gimme a MAN after midnight 
49.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Snart ska man kunna få psykologhjälp hos nätdoktor
Digitala vårdcentralen Kry breddar verksamheten 
44.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Startup vill skapa marknad för 3D-printade noshörningshorn
För att stoppa tjuvjakten 
52.0°
+
Emmy Zettergren
0
Kille plockar bort gigantiskt getingbo
Elaka typer det där 
45.4°
+
Roger Åberg
0
Socialistisk version av PlayerUnkown på gång till Kina
PlayerMaos Battlegrounds? 
34.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
iPhone X är den bästa telefonen just nu!
Trots dyr prislapp vinner den 
37.6°
+
Roger Åberg