Consumer Reports betygsätter Tesla Model 3

Utan att ens ha provkört den

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Tesla

Consumer Reports släppte i går sin årliga lista över vilka nya bilar som är de minst pålitliga och med på den fanns bland annat Volvo XC90 och Tesla Model X. Tesla är inte glada men det är inte för att Model X är med utan för att Consumer Reports i ett pressmeddelande har sagt att Model 3 har en genomsnittlig driftsäkerhet - fastän man inte ens har provkört bilen eller samlat in data från användare. Detta uttalande backar man upp med att den nya bilen delar mycket med Model S som har haft sina problem till och från. Senast man betygsatte Model S fick den betyget "above average" och baserat på detta ger Consumer Reports Model 3 betyget "average".

Som sagt så är även nya Volvo XC90 med på listan och detta på grund av infotainmentsystemet Sensus och diverse olika elektronikproblem. Enligt Consumer Reports är XC90 den tredje minst pålitliga bilen innan Cadillac Escalade och Tesla Model X.

Klipp om bilarna som klarade sig bäst i undersökningen hittar ni också här nedan.

Hennesseys supersnabba nyhet presenteras 1 november

Är den snabbare än Chiron?

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Nyheter

Hennessey Performances senaste bil heter Venom F5 och den 1 november kommer den att avtäckas på SEMA i Las Vegas. Förhoppningen är att det här ska bli världens snabbaste bil och att den ska klå Bugatti Chiron när det kommer till toppfart.

Bilen har en egenutvecklad kolfiber-monocoque och en dubbelturbo-matad V8:a på omkring 1 500 hästar bakom cockpiten. Den väger nästan 500 kilo mindre än vad Chiron gör och man hoppas att dessa kombinationer ska göra att toppfarten hamnar omkring 290 mph (467 km/h). Designen har den nystartade avdelningen Hennessey Special Vehicles stått för och tillverkningen sker i Texas.

Stephan Winkelmann blir ny vd för Bugatti

Wolfgang Dürheimer går i pension

Stephan Winkelmann
Foto: Audi MediaCenter
Visa inte Bil-artiklar
Bil / Nyheter

Det bubblade rykten kring detta redan i somras men nu är det klart - Bugattis 59-årige vd Wolfgang Dürheimer väljer att gå i pension och ersätts av Stephan Winkelmann. Stephan har tidigare chefat hos Lamborghini och det senaste året har han varit bossen över Audi Sport GmbH. Där blev han alltså relativt kortvarig och från och med den 1 januari nästa år axlar han manteln som ny ledare för Bugatti.

Matthias Müller som är Chairman of the Board of Management för Volkswagengruppen säger följande:

"I accept Wolfgang Dürheimer’s wish to retire. I sincerely thank him for the outstanding work he has done in various positions in the Volkswagen Group over 18 years. At Bugatti he successfully completed the era of the Veyron and, with the development of the Chiron, he has opened an exciting new chapter for the brand. With Stephan Winkelmann, a proven expert in sports cars and the luxury sector is coming to Bugatti. I am convinced that Stephan Winkelmann will use his many years of experience in these fields as well as his sense of dealing with an exclusive clientele and his deep understanding for brands to bring new momentum to Bugatti’s further development and to lead this special brand into a sustainable future."

Visa
Pressmeddelande
Stephan Winkelmann to be new President of Bugatti

Wolfgang Dürheimer to retire at his own request

Winkelmann comes from Audi Sport GmbH

Handover to take place at the end of the year

With effect from 1 January 2018, Stephan Winkelmann (53) is to be the President of Bugatti Automobiles S.A.S. He is taking over from Wolfgang Dürheimer (59), who will then have held this position for five years in total and is retiring at his own request at the end of 2017.

Matthias Müller, Chairman of the Board of Management of the Volkswagen Group: ”I accept Wolfgang Dürheimer’s wish to retire. I sincerely thank him for the outstanding work he has done in various positions in the Volkswagen Group over 18 years. At Bugatti he successfully completed the era of the Veyron and, with the development of the Chiron, he has opened an exciting new chapter for the brand.”

“With Stephan Winkelmann, a proven expert in sports cars and the luxury sector is coming to Bugatti“, continues Matthias Müller. “I am convinced that Stephan Winkelmann will use his many years of experience in these fields as well as his sense of dealing with an exclusive clientele and his deep understanding for brands to bring new momentum to Bugatti’s further development and to lead this special brand into a sustainable future.“

Stephan Winkelmann comes from Audi Sport GmbH, where he has been Managing Director since the spring of 2016. Before that, he was President and CEO of Automobili Lamborghini S.p.A. for 11 years. In these positions Winkelmann developed the brand to become one of the world’s leading manufacturers of super sports cars. Before joining the Volkswagen Group in 2005 Winkelmann, who holds a degree in politics, worked for Fiat in various positions, most recently as CEO of Fiat Auto Austria, Switzerland and Germany.

Wolfgang Dürheimer started his career in 1986 at BMW, where he held various managerial positions. In 1999, Dürheimer, who holds degrees in automotive and industrial engineering, moved on to Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, where he was appointed Member of the Executive Board for Research and Development in 2001. Ten years later Dürheimer became President of Bugatti Automobiles S.A.S., Chairman and Chief Executive of Bentley Motors and Chief Representative of the Volkswagen Group heading the Group’s motorsports activities. In 2012, Dürheimer was appointed Member of the Board of Management for Technical Development of Audi AG. Two years later he returned to his former positions at Bugatti and Bentley, where his responsibilities included the development and launch of the Bugatti Chiron – the super sports car that has been receiving exceedingly positive feedback from customers and the media ever since.

About Bugatti

Bugatti Automobiles S.A.S. is the manufacturer of the world’s most powerful, fastest, most exclusive and most luxurious production super sports car. Since it was established in 1909, the French luxury brand has had its headquarters at Molsheim, Alsace, where 450 Veyrons were produced from 2005 to 2015 and where series production of the new Chiron started in autumn of 2016. With a power output of 1,500 HP, unprecedented for production vehicles, an exceptionally high torque value of 1,600 Nm between 2,000 and 6,000 rpm and a wide variety of technical innovations, the Chiron sets new standards in every respect. So far Bugatti has sold 300 Chiron, which will remain strictly limited to 500 cars.

The brand, which has been part of the Volkswagen Group since 1998, employs approximately 300 people. With 34 dealers and service partners in 17 countries in Europe, North America and the Middle and Far East, Bugatti is now a global player.

Det här är nya Audi A7!

Eller borde vi kalla den A8 Coupé?

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Audi

Audi fortsätter att spotta ur sig modeller och efter A8 är det dags för A7. Den smått gigantiska coupen har hållit bra över åren tycker jag, men nu är det dags för generation två som verkligen känns helt ny.

A7 är på många sätt en A8, men Audi trycker hårt på att det här är den betydligt sportigare. Så här låter det i pressrelasen: "It embodies a new style of Gran Turismo, with dynamic lines, systematic digitalization, a sporty driving experience and a versatile space concept." Fina ord, men A7 skulle kunnat heta A8 Coupé också. Men det är ju inget dåligt med det.

Även om formen är lite annorlunda mot A8 så hittar vi massor med likheter. Den stora grillen, som må vara lägre men ändå, och ljusrampen i rumpan är de tydligaste likheterna.

På insidan är det också väldigt mycket A8, vilket inte heller är dåligt. Inte alls. A8 är imponerande på insidan och det ska bli intressant att testa att leva med både A7 och A8.

Tekniskt har A7 samma 48-volts-system som A8 och är alltså en så kallad mildhybrid. Enda motoralternativet från start är en V6:a på 3 liter på 340 hästar och den ska ta besten till hundra på 5,3 sekunder. Fler motoralternativ kommer senare. Motoralternativet som är med från start kommer på bakluckan heta 55 TFSI och levereras med Quattro och S-tronic. Prislappen kommer att ligga på 662.000 kronor och leverans kommer att ske i februari.

Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för nya Audi A7 Sportback

Gran Turismo med progressiv design och avancerad teknik
Helt digital interiör, avancerad uppkoppling och mildhybridteknik
Förbättrad dynamik och långfärdskomfort
Med nya A7 Sportback visar Audi upp det nya designspråket som kunde anas redan hos prologue-koncepten. Kraftfulla, dynamiska linjer, avskalad digital interiör och ännu sportigare körupplevelse med långfärdskomfort är några av kännetecknen för Audis nya Gran Turismo. Linjesköna A7 Sportback är dessutom elektrifierad med mildhybridteknik som standard.

Exteriör med nytt designspråk

Den exteriöra designen i A7 Sportback är ett uttryck för det nya designspråket som Audi introducerade med prologue-koncepten. Den skulpturala karossen med sina skarpa linjer signalerar sportig elegans från alla vinklar. I fronten är Singleframe-grillen ännu bredare och lägre än hos Audi A8, strålkastarna smalare och luftintagen ännu mer markerade. Audis ljusdesigners har eftersträvat en digitalt karaktär på Matrix LED-strålkastarna med 12 ljussegment som separerats med smala spalter. I sin mest avancerade form kan de utrustas med laserljus.

Den linjesköna siluetten med skarpa linjer och konvexa ytor definieras av en lång motorhuv, lång hjulbas och korta överhäng där hjulhusen är tydligt markerade som en referens till Audi’s quattro-gener. Den låga taklinjen sluttar skarpt mot bakpartiet som likt föregångaren är indraget som på en klassisk yacht. Den långa bakluckan avslutas med en integrerad spoiler som automatiskt fälls ut vid 120 km/h. En LED-list binder samman bakljusen som består av 13 vertikala segment, som även lyser upp med animationer vid dörröppning. Gran Turismon är 4,969 mm lång, har en hjulbas på 2,926 mm och är 1,908 mm bred men endast 1,422 mm hög.

Reducerad interiördesign

Interiören präglas av en futuristisk och samtidigt reducerad design med högkvalitativa materialval och loungekänsla. De horisontella linjerna och den slanka instrumentpanelen ger en känsla av rymd medan den förarorienterade mittkonsolen understryker den sportiga karaktären. Med den svarta paneloptiken inramad i grafitgrå aluminium, smälter den in i instrumentbrädan när den stängs av.

Digitala skärmar med akustisk och haptisk feedback

Nya Audi A7 följer samma digitaliseringsstrategi som Audi A8. Nya högupplösta touchskärmar ersätter det traditionella vridreglaget hos föregångaren. Överst en 10.1-tums pekskärm med tydlig grafik och intuitiv meny med färre nivåer som liknar logiken i smarta mobiler. Användaren kan dessutom själv byta plats på och anpassa viktiga ikoner på samma sätt som i en mobil. Nedanför huvudskärmen finns en 8.6-tums skärm som styr klimatanläggningen och komfortfunktioner. På den nedre skärmen kan föraren även skriva in resmål och sökningar med pekfingret.

Audi har gått ett steg längre för att överföra den fysiska känsla i traditionella reglage till den digitala skärmen. När användare aktiverar en funktion hörs och känns ett klick som bekräftelse. Direkt i förarens siktfält finns dessutom de viktigaste funktionerna samlade i Audis virtual cockpit som enkelt kan styras med hjälp av multifunktionsratten. Röststyrningen i nya A7 Sportback gör det ännu enklare och mer bekvämt. Med MMI navigation plus processar det naturliga röstdialogsystemet frågor och kommandon på två sätt, dels med information som är lagrad i bilen, dels med information som hämtas in tack vare att bilen är uppkopplad.

Uppkopplad för ökad komfort och säkerhet via infotainment och connect-tjänster

Med samma utbud av avancerade och uppkopplade tjänster som i Audi A8 är Audi A7 rustad för att göra resan ännu mer komfortabel och säker. Upp till sju förare kan lagra sina önskade inställningar i individuella användarprofiler där så många som 400 parametrarar kan personaliseras. Audi connect erbjuds med ett stort antal online-tjänster. Med hjälp av andra Audi-bilar skapas s.k. swarm intelligens och Car-to-X-tjänster så att bilarna kan varna varandra vid halka eller trafikolyckor. Nya A7 Sportback är standardutrustad med MMI navigation medan MMI navigation plus erbjuds som tillval. För den som önskar erbjuds Bang & Olufsen Advanced Sound System med ett fantastiskt 3D-ljud även till de bakre sätena.

39 avancerade säkerhets- och assistanssystem

Nya Audi A7 Sportback kan utrustas med hela 39 förarassistanssystem som ökar säkerheten och komforten. Tre paket samlar de flesta: Audi AI parkeringspaket (introduceras gradvis 2018), Citypaket med den nya korsningsassistenten samt Tourpaketet som är standard. Den senare inkluderar bl.a. effektivitetsassistans, som uppmanar till en bränsleeffektiv körstil, samt en adaptiv körassistent (ADA) med både adaptiv farthållare och filhållare i ett.

Med AI-knappen kan föraren aktivera Audi AI remote parkeringspilot och Audi AI remote garagepilot, som kommer att kunna beställas under 2018. Systemen gör att Audi A7 Sportback själv kan parkera i en parkeringsficka eller i garage och styras från utsidan via myAudi-appen på mobilen. En grundförutsättning för AI-systemens funktion är den avancerade centraldatorn (zFAS) som hämtar in och tolkar information från ett stort antal avancerade sensorer som kontinuerligt räknar fram en bild av omgivningen. Beroende på utrustningsnivå kan det vara så mycket som fem radarset, fem kameror, 12 ultraljudssensorer och en laserskanner.

Dynamiskt chassi med långfärdskomfort

Nya Audi A7 Sportback är syntesen av sportighet och komfort. Den dynamiska fyrhjulsstyrningen som finns som tillval, det nya elektroniska chassiprogrammet (ECP) som är den centrala styrenheten för chassit, och den uppdaterade luftfjädringen gör körupplevelsen ännu vassare. A7 är därmed den perfekta Gran Turismon: dynamisk på slingriga landsvägar men ändå bekväm på längre motorvägssträckor.

Fram- och bakaxeln har i många delar nyutvecklats. Den progressiva styrningen som är standard ger direkt respons från vägen, med sportig utväxling som blir ännu mer direkt ju längre ratten vrids. Fyra fjädringsval erbjuds: konventionell stålfjädring, sportfjädring som sänker markfrigången med 10 mm, elektroniskt styrd dämpning eller självnivåreglerande adaptiv luftfjädring. Den dynamiska fyrhjulsstyrningen kombinerar direkt och sportig styrrespons med suverän körstabilitet. Styrutväxlingen varierar som en funktion av hastigheten mellan 9,5:1 och 16,5:1 genom aktiva styringrepp på fram- och bakaxeln. Det minskar vändradien vid fullt utslag med 1,1 meter. I hastigheter över 60 km/h styr axlarna i samma riktning för att öka stabiliteten och underlätta snabba filbyten.

Sportdifferentialen som erbjuds som tillval fördelar vridmomentet aktivt mellan bakhjulen och kompletterar fyrhjulsdriften quattro. Liksom dynamiska fyrhjulsstyrning, elektroniskt styrd dämning och den adaptiva luftfjädringen är sportdifferentialen integrerad i den elektroniska chassisplattformen (ECP) för maximal precision. Föraren kan använda Audi drive select för att aktivera olika körprofiler med tydligare skillnader mellan komfort och sportighet jämfört med föregångaren.

Elektrifierad med mildhybridteknik som standard

Alla motorer i A7 Sportback är elektrifierade mildhybrider (MHEV) som ökar komforten och minskar bränsleförbrukningen. De två V6-motorerna kombineras med ett 48-volts huvudelsystem. En kombinerad generator/startmotor (BAS) arbetar tillsammans med ett litium-jon-batteri och kan därigenom återvinna energi med upp till 12 kW vid inbromsning. Vid hastigheter mellan 55 och 160 km/h kan fyradörrascoupén rulla fritt med motorn deaktiverad och sedan starta smidigt igen via BAS (Belt Alternator Starter).

Start-stop funktionen aktiveras nu redan vid 22 km/h. I kombination med frontkameran som är standard, startas motorn i förväg vid stillastående så snart som bilen framför börjar röra på sig. Vid verklig körning sänker mildhybridtekniken bränsleförbrukningen med så mycket som upp till 0,7 liter/100 kilometer.

Nya Audi A7 Sportback kommer inledningsvis med en 3.0-liters V6 TFSI-motor på 340 hk och 500 Nm i vridmoment, vilket ger 0-100 km/h på 5,3 sekunder. Enligt NEDC förbrukar grundversionen av Audi A7 55 TFSI 6,8 liter/100 km vilket ger ett CO2-utsläpp på 154 gram. 3.0 TFSI-motorn är utrustad med en sjustegad S tronic-växellåda och det bränslebesparande quattrosystemet med ultrateknik, som blixtsnabbt kan koppla ur driften till bakhjulen och frikoppla kardanaxeln när fyrhjuldriften inte längre behövs. Fler sex- och fyrcylindriga bensin- och dieselmotorer kommer att introduceras kort efter produktionsstarten.

Coupé, Sedan och Avant - i en Sportback

A7 Sportback kombinerar det bästa från alla världar med design som en Coupe, rymd som i en Sedan och flexibilitet som i en Avant. Interiören imponerar med mer utrymme och bekvämare säten trots den sluttande taklinjen. Jämfört med föregångaren har längden invändigt ökat med 21 mm vilket ger mer knäutrymme. Baksätespassagerarna har dessutom bättre huvudutrymme. Lastbredden har ökat jämfört med föregångaren och mäter nu 1.050 mm.

För den som vill göra resan extra behaglig erbjuds justerbara, skräddarsydda kontursäten med ventilation och massage fram. För den som önskar erbjuds två individuella säten bak som tillval. För att göra resan ännu mer behaglig kan luften i kupén förbättras med luftjoniserare, doftgivare och ett effektivt luftfilter.

Karossen i stål och aluminium är en nyckel till den direkta körkänslan och ökade komforten. Gran Turismon får toppvärden när det gäller vridstyvhet, ljudkvalitet och luftmotstånd, och skämmer bort sina passagerare med minimalt vindbrus och förbättrad ljudkomfort.

Panoramaglastaket med större glasytor släpper in mer ljus och den eluppvärmda vindrutan och vindrutetorkarna med integrerade sprutmunstycken ökar komforten vid sämre väder. Trots den slanka siluetten rymmer bagageutrymmet 535 liter och kan ökas till 1.390 liter med baksätet nedfällt. Bagageutrymmet har dessutom optimerats så att två golfbagar kan få plats på tvären.

Nya Audi A7 Sportback tillverkas i Neckarsulm i södra Tyskland och lanseras i Sverige i mars 2018 med försäljningsstart under november. Ca-priset för Audi A7 Sportback 55 TFSI 340 hk quattro S tronic är 662.000 kr.

Förbrukning och CO2-utsläpp Audi A7 Sportback 55 TFSI quattro S tronic:
Blandad förbrukning: 6.8 - 7.2* l/100 km, CO2-utsläpp: 154 – 163* g/km
Sifforna varierar beroende på hjulstorlek

Det här är den sista versionen av Mercedes G-klass G65

Din för nätta tre miljoner

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Mercedes

Sugen på att köpa en SUV som är så gammal att den ska läggas ner och betala runt tre miljoner för den? Det verkar folk vara sugna för, för nu lanserar Mercedes och AMG-folket en sista version av den fetaste versionen av G-klass. Den har fått tillägget Final Edition och här finns så klart allt man kan få med den här bilen.

Under huven hittar vi den klassiska V12:an som ger 630 hästar och ett vrid på 738 Nm. Den tunga och kantiga besten tas med den motorn till hundra på 5,3 sekunder. Ändå helt ok.

Den sista versionen kommer att tillverkas i 65 exemplar, så klart, och får lite specialdetaljer på in- och utsida. Brons är färgen man tycker passade för finalen.

Prislappen ligger på 310.233 euro som med dagens kurs är typ precis 3 miljoner spänn. Som hittat!

Carpool Karaoke med Linkin Park
Spelades in en vecka innan Chester dog 
125kg
+
Bobby Green
Öl bryggd på färsk ananas
Nytt från Brutal Brewing 
109kg
+
Bobby Green
Jimmy KImmel intervjuar David Letterman
Hur går det för pensionären? 
106kg
+
Bobby Green