Koenigsegg Regera får Aero-paket

Ökar marktrycket med 75 kilo

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Koenigsegg

Vår svenska stolthet Koenigsegg Regera har fått sig en liten uppdatering i form av ett Aero-paket. Frontspoilern är med paketet djupare och bilen har fått nya winglets både fram och bak. Paketet gör att marktrycket ökar från 310 till 385 kilo.

Det här är nya BMW M5!

Nästan sekunden snabbare till hundra

Visa inte Bil-artiklar
Bil / BMW

Nya 5-serien är ju liksom inte komplett utan en M5:a och nu är den här. Fyrhjulsdrift (ibland) och 600 hästkrafter gör att den här tjocka bilen tar sig till hundra på 3,4 sekunder. Det är 0,9 sekunder snabbare än förra generationen var när den kom och, inte helt oviktigt, exakt lika snabbt som Mercedes AMG E63 S.

Den riktigt stora nyheten är M xDrive, en helt ny fyrhjulsdrift som har tre olika lägen; 4WD, 4WD Sport och 2WD. Föraren kan alltså bestämma om bilen ska vara fyr- eller tvåhjulsdriven. Föraren kan därmed också bestämma hur mycket hjälp som hen ska få när foten trycker ner gaspedalen. Redan med vanlig 4WD ska rumpan kunna åka ut lite men med 4WD Sport flyttas mer kraft till bakhjulen och rumpan kan åka ut desto mer. För den som vågar finns slutligen 2WD-läget där bilen blir helt tvåhjulsdriven.

Toppfarten är 250 km/h om man inte väljer M Driver’s Package, då får man sluta först vid 305 km/h.

Är man snabb kan man bli ägare till M5 First Edition och då får man en mattröd bil med svart grill. 400 bilar kommer att tillverkas och prislappen ligger på upp mot 1,3 miljoner kronor. Vill man hellre ha en helt vanlig M5:a räcker det med att man slantar ut 1,1 miljoner kronor. Beställa kan man från september, leverans i vår.

Hyundai ska ta fram elbil med en räckvidd på 50 mil

Populärare än bränslecells-drivna bilar

En äldre Hyundai Genesis
Visa inte Bil-artiklar
Bil / Hyundai

Den sydkoreanska Hyundai verkar genom åren ha prioriterat bränslecellsdrivna bilar när det handlar om bilar som drivs på förnybara energikällor men nu verkar man allt mer ha börjat snegla på att ta fram batteridrivna bilar.

Hyundai har redan några elbilar i sitt produktutbud men sägs nu utöka detta i samband med Teslas framgångar på den marknaden samt att den kinesiska regeringen verkar föredra elbilar. Hyundai uppger att man fram till 2021 ska ta fram en eldriven Hyundai Genesis som kommer att få en räckvidd på 500 kilometer samt en eldriven version av deras SUV Kona som ska ha en räckvidd på 390 kilometer.

Hyundai kommer inte att överge bränslecellsbilar helt men analytiker tror inte att den tekniken kommer att förfrågas särskilt mycket förrän tidigast 2035 och tills dess måste antagligen Hyundai fortsätta att satsa på elbilar. Hyundai lanserade världens första bränslecells-bil Tucson Fuel Cell för konsumentmarknaden 2013 och den har sedan dess sålt i cirka 860 exemplar.

Folkabussen kommer att tillverkas!

Frågan är hur spexig den blir...

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Volkswagen

När Volkswagen visade upp konceptet I.D. Buzz så blev vi helt till oss. Det är en rolig version av den klassiska folkabussen, helt eldriven och med spännande design och en del tankar. Det verkar som att fler än jag gillade konceptet, för nu meddelar VW att bilen kommer att sättas i produktion.

Produktionsbilen kommer att baseras på konceptet, men det är ingen vild gissning att den kommer att se lite mer "normal" ut. Frågan är hur stor skillnad det kommer att bli. Svaret på frågan lär dröja, bilen kommer i produktion först 2022.

Nedan finns lite videoklipp som visar hur den fungerar och när den presenteras.

  tack alla som tipsat! newsroom.vw.com +

Exklusivaste 911:an får kolfiberfälgar som tillbehör

Den här bisarra maskinen tillverkar dem

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Porsche

Porsche har visat upp den exklusivaste 911:an man någonsin gjort, Porsche 911 Turbo S Exclusive Series. För de som inte nöjer sig med de fälgar som kommer med som original har Porsche nu presenterat fälgar i kolfiber.

Fälgarna består av två olika beståndsdelar. Själva fälgbasen görs i världens största symaskin för kolfiber, en gigant som mäter nio meter i diameter. Resten av fälgen består av 200 olika kolfiberdelar. Resultatet är fantastiskt. Porsche påstår att den här tekniken ger ett bättre resultat än att göra en fälg av redan färdigt kolfibertyg.

Totalt 18 kilometer kolfiber används. Fälgarna kostar "bara" 15.232 euro, men de går bara att beställa tillsammans med Porsche 911 Turbo S Exclusive Series som kostar runt 2,6 miljoner.

McDonalds släpper paj med mörk, smält choklad
Men bara i Korea... 
108kg
+
Roger Åberg
Nu kan du göra stiliga våfflor
Med Star Wars-motiv 
124kg
+
Roger Åberg
Det här är världens dyraste Porsche
Såldes för 14 miljoner dollar i helgen 
106kg
+
Roger Åberg