Tesla överraskar med ny Roadster
Gör 0-100 km/h på två sekunder! 
85.4°
+
Bobby Green
0

Celebrity Brain Crash slopas från The Grand Tour

Det här blir bara bättre och bättre

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Nyheter

Inte helt oväntat så verkar producenterna bakom The Grand Tour lyssna på sina tittare. Efter första säsongen haglade det in önskemål om att man skulle plocka bort den tråkiga körningen med "The American" och de krystade "Celebrity Brain Crash"-inslagen. Förra veckan fick vi reda på att amerikanen inte skulle vara med i säsong två, och nu kommer nästa glädjande nyhet och det är att man även slopar när olika kändisar dör på något konstigt vis innan de ska intervjuas. Hurra! Någon form av kändisbesök kommer dock att ske, och det ser ut att bli på det viset vi ser i klippet här ovan.

Dallara visar sin första bil för gatan

Det här är Stradale

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Nyheter

Den italienska biltillverkaren Dallara har pysslat med racerbilar i 45 års tid. Nu presenterar de sin första egna bil för gatan - Stradale. Här har fokus varit låg vikt, möjligheten att kunna få bilen i olika utföranden och att få med så mycket av företagets arv som möjligt.

Den allra enklaste versionen av modellen kallas för Barchetta och den saknar helt och hållet vindruta, tak och dörrar. Man utgår från den här och specar sedan upp sin bil som man själv vill ha den. Och som ni kan se går det att få bilen som roadster, targa och coupé med måsvingedörrar. Som väntat adderar allt det här vikt och väljer man att skippa allt och köra hardcore har man en bil med en torrvikt på bara 855 kilo. Det borde sätta fart på grejerna rejält eftersom motorn man valt att använda ger 400 hästar och 500 newtonmeter i vrid. Det är samma EcoBoost-fyra på 2,3 liter som sitter i Ford Focus RS och Mustang, fast här med kompressor påhängd. Motorn har man placerat i mitten av bilen och kraften skickas i sin tur till bakaxeln via antingen en sexpetad manuell växellåda eller en sexstegad halvautomatisk låda med paddlar bakom ratten. 0-100 km/h ska gå på raska 3,25 sekunder och toppfarten anges till 280 km/h. Köpare har möjlighet att utrusta sin bil med fler aerodynamiska tillbehör eller vassare fjädring om man skulle vilja ha det.

Det första exemplaret som har varit ute på vägarna och testats i ett års tid nu kommer att gå till grundaren av företaget - Gian Paolo Dallara. 600 stycken kommer att byggas under de kommande fem åren och priset börjar på 155 000 euro innan skatter. Vill man ha vindrutan får man lägga till ytterligare 16 600 euro. Targa-taket går loss på 7 700 euro extra och dörrarna tar man 7 300 euro för.

Första titten på ansiktslyftna Mazda6

Har premiär på Los Angeles Motor Show

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Mazda

Den 1 december öppnar portarna till Los Angeles Motor Show och där kommer Mazda att presentera ännu en uppdaterad version av modellen Mazda6. Senaste förra året fick den sig en facelift men nu är det alltså dags igen, och det här är det första som vi får se av den. Fronten är ny med en annan grill och strålkastare. På insidan ska nya exklusiva material hittat dit, bland annat japanskt sen-trä.

Vid sidan av lyftet begåvas även bilen med en uppdaterad version av Skyactiv-G 2,5-motorn som nu får cylinderdeaktivering. När motorn inte behöver jobba så mycket klipper den helt enkelt två av de fyra cylindrarna.

Den 29:e november klockan 10.30 lokal tid kommer Mazda att hålla en presskonferens där också avtäckningen av bilen kommer att ske. En liveström av detta kommer att finnas på länken nedan.

Visa
Pressmeddelande
Mazda avslöjar nya Mazda6 på L.A. Auto Show

Nya Mazda6 kommer med uppdaterade motorer och förbättrad säkerhetsteknik
Uppdaterad design förstärker modellens elegans
Kungsbacka, den 15:e november 2017. Mazda Motor Corporation kommer att avslöja en omfattande uppdatering av Mazda6 Sedan på den kommande Los Angeles Motor Show. ”Human centred“ designfilosofi har varit ett centralt begrepp vid utvecklingen av Mazdas nya flaggskepp, som även kommer med ny motor- och säkerhetsteknik samt ett stort antal designförbättringar.

Motorutbudet inkluderar SKYACTIV-G 2.5 bensinmotorn som nu introduceras med cylinderdeaktivering, vilken vid låg belastning kan koppla ur två cylindrar för att förbättra den verkliga bränsleförbrukningen utan att kompromissa med prestanda.

När det gäller utseende har Mazdas designers uppdaterat både interiör och exteriör för nya Mazda6. Bilens front är helt ny med bl.a uppdaterad grill och nya strålkastare. Interiört har nya exklusiva material använts, som t.ex paneldekor av äkta japanskt sen-trä som även används till musikinstrument och möbler. Sammantaget ger förbättringarna bilen ett förstärkt uttryck av sofistikerad elegans.

Ett ännu större utbud av i-ACTIVSENSE-säkerhetsutrustning är tillgänglig för att hjälpa föraren att identifiera potentiella faror och minska sannolikheten för olycka eller skada. Mazda Radar Cruise Control med Smart Brake Support (autobroms för farter upp till 160 km/h) kommer nu med stop & go-funktion och blir standard på alla Mazda6. En annan nyhet som introduceras till Mazda6 är en 360° View Monitor.

Ytterligare en höjdpunkt i Mazdas monter blir designkonceptet Mazda VISION COUPÉ som även visades på Tokyo Motor Show i slutet av oktober.

Mazda håller en presskonferens den 29:e november klockan 10.30 lokal tid (19:30 CET). Avtäckningen av nya Mazda6 kan ses på en live stream genom att följa länken: insidemazda.mazdausa.com/new-mazda6

Utmanarandan är djupt rotad hos Mazda. Vi är inte rädda för att utmana vedertagna sanningar för att göra saker bättre. Och det gör vi för att uppfylla ett enkelt mål: att skapa bilar som är roliga att köra. Om du har kört en Mazda vet du redan vad vi talar om. Om inte, då är det dags att pröva!

En film med ryska dashcam-klipp

Här är trailern för The Road Movie

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Övrigt

Dashcams i bilar är bra. Dels för att man då vid en eventuell bilolycka har videobevis på vad som verkligen hände, men också för att vi på Internet kan få ta del av en hel del sjuka grejer. Många av dem kommer från Ryssland, och nu är ett par av dem samlade i den nya filmen The Road Movie som vi ser en trailer för här.

Filmen kommer att ha premiär i januari nästa år.

Aston Martin presenterar Valkyrie för banan

F1-träning ingår

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Aston Martin

Om du inte tycker att Aston Martins superbil Valkyrie är tillräckligt hardcore presenterar den brittiska tillverkaren nu Valkyrie AMR Pro - en version endast avsedd för banan och som är extremare på alla sätt och vis. Bland annat har bilen bantat ytterligare, fått mer aerodynamiska prylar och ännu mer effekt. Den ska kunna komma upp i över 400 km/h på rakorna och mata 3,3 G i kurvorna. F1-inspirerade keramiska bromsar ska se till att man kan stoppa ordentligt och stampar man på pedalen riktigt hårt kommer man att utsättas för 3,5 G.

Endast 25 stycken exemplar kommer att tillverkas. Alla köpare kommer att få F1-träning i simulator och ute på riktiga banor runt omkring i världen. Alla bilar är redan sålda och de första väntas levereras någon gång 2020.

Visa
Pressmeddelande
ASTON MARTIN VALKYRIE AMR PRO: REDEFINING THE LIMITS OF PERFORMANCE

Fully-optimised, track-only version of world’s most extreme hypercar
Increased power and torque combined with further weight reductions
Significantly increased downforce from all-new aerodynamic package
Capable of achieving lap performance to rival recent Formula One cars
Delivery scheduled for 2020

Aston Martin Valkyrie AMR Pro is an extraordinary track-only evolution of the most extreme Aston Martin in history. Developed in parallel with the road car, but freed from the constraints and considerations of road use, the Aston Martin Valkyrie AMR Pro is the ultimate expression of performance.

The brainchild of Adrian Newey - the most successful Formula One designer of all-time - and the product of the unique collaboration between Aston Martin, Red Bull Advanced Technologies and project partner AF Racing, just 25 Aston Martin Valkyrie AMR Pros will be built. Deliveries are expected in 2020. All cars are sold.

The most obvious changes have been made to the Aston Martin Valkyrie AMR Pro’s exterior. All the aerodynamic surfaces have been revised in the pursuit of significantly increased downforce, including the addition of much larger front and rear wing elements, together with revised active aerodynamic control strategies tailored for the demands of track driving.

The hypercar’s naturally-aspirated 6.5-litre Cosworth-built V12 engine develops more power and torque - exact figures will be released in due course - thanks to a significant engine recalibration and the modification of the road car’s emission control systems. The output of the Rimac Energy Recovery System remains unchanged, but its control systems will be re-programmed.

The AMR Pro runs on wheels of a smaller diameter than the road car (18in front and rear) in order to facilitate the fitment of Michelin racing tyres, which are made to the same specification as those used by LMP1 cars in the World Endurance Championship. The AMR Pro also features F1TM inspired race-spec carbon-carbon brakes as their performance characteristics are perfectly suited to the extremes of track use.

The opportunity has also been taken to make further weight savings, both through the removal of extraneous items such as the heater/de-mister blower and infotainment screens fitted to the road car, and through the fitment of new ultra-lightweight track-specific components. These include polycarbonate windscreen (with heater elements) and side windows, a lighter construction of carbon fibre bodywork, new suspension uprights and carbon fibre wishbones, plus moulded race seats in place of the adjustable road car items. The AMR Pro’s exhaust system will also be lighter than that fitted to the road car due to the minimal silencing requirements.

The result of this unprecedented pursuit of performance is a genuinely mind-blowing car. One with a higher top speed (predicted to be close to 250mph), coupled to the ability to sustain cornering forces in excess of 3.3g and braking deceleration of more than 3.5g. According to Red Bull Technology's extensive simulation work the Aston Martin Valkyrie AMR Pro will be capable of achieving lap times to rival those of a contemporary F1 or LMP1 car - pace previously unthinkable in a car derived from a fully homologated road car.

Given the car’s extraordinary capabilities Valkyrie AMR Pro customers will be taken through an intensive and comprehensive driver development programme. Tailored to their individual experience and skill levels, owners will have access to the same facilities as Aston Martin Red Bull Racing’s F1TM drivers. This includes time in the simulator and professional on-track tuition, plus programmes to improve their physical fitness. They will then be ready to enjoy their cars to the full with a series of dedicated track events held at some of the world’s most prestigious race tracks.

Red Bull Technology’s Chief Technical Officer, Adrian Newey, said: “While it is endowed with extraordinary performance, it has always been vitally important to me that the Valkyrie functions well as a true road car, and that naturally comes with some constraints. However, with the track-only Valkyrie AMR Pro we have the freedom to create an extreme evolution that makes no such concessions. While the core elements of the road and track versions are shared, every aspect of the AMR Pro – aerodynamics, chassis, powertrain and weight – has been optimised to significantly extend the performance envelope. It offers a level of track performance significantly beyond any previous two seat closed roof car.”

Dr Andy Palmer, Aston Martin President and Chief Executive Officer, adds: “Valkyrie has always been about pushing the limits and redefining the possible. The road car will set new benchmarks for performance, engineering and technology - a hypercar in the truest sense - and with the track-only Valkyrie AMR Pro those limits will be pushed further still. It’s a remarkable project. One that’s propelling Aston Martin and 25 of our most passionate customers into a new and extraordinary realm”.
The Tail of a Whale kommer till Systembolaget
Kombinerar ale med veteöl 
105kg
+
Bobby Green
Tut i luren! I dag är det ostkakans dag!
Heja Småland! 
105kg
+
Bobby Green
Fräck prototyp från Indian
Och matchande klocka 
120kg
+
Bobby Green
iPhone X är den bästa telefonen just nu!
Trots dyr prislapp vinner den 
36.9°
+
Roger Åberg
0