Honda visar ny prototyp av Civic Type R i Paris

Ännu vassare design

Med sig till bilmässan i Paris har Honda en uppdaterad version av värstingen Civic Type R. Den får den senaste fronten, ett scoop på huven, en omgjord bakdel och inte mindre än tre avgaspipor som man placerat i mitten. Bilen får även en mattgråbrun finish med röda inslag. Den ska ge en föraning på hur nästa generation Type R som kommer 2017 ser ut och benämns för tillfället som en prototyp, även om den ser väldigt färdig ut. Vi får inte reda på om man skruvat upp effekten något men troligtvis får den lite mer pulver än de 305 hästar den har i dag.

Visa
Pressmeddelande
Ny prototyp av Civic Type R avtäcks i Paris

En ny prototyp av Civic Type R presenteras på 2016 Mondial de L’Automobile i Paris
En prototyp som utmärker sig genom breda, aggressiva stötfångare, förlängda hjulhus och en dramatisk bakvinge
Skräddarsytt utförande i borstad aluminium ger en iögonfallande yta
Bilen presenteras officiellt 14:30 i Hondas monter i hall 3
Prototypen av nya Honda Civic Type R har presenterats på Motormässan i Paris, och det gav en föraning om utseendet på nästa generations Civic Type R, som kommer att presenteras officiellt under 2017.

Med basen i de låga och breda proportionerna på nya Civic halvkombi, förstärker prototypen av Type R detta med ett muskulöst utseende, och modifieringar som befrämjar den aerodynamiska prestandan. Utsidan är försedd med en högreflekterande, finkornig finish med en borstad aluminium-effekt som är unik för bilen som visas på bilsalongen.

Det här är Volkswagens elbil I.D. Concept

Börjar tillverkas 2020

Volkswagen har redan eldrivna bilar i sin modellflora men nu presenterar man den första som är byggd som en elbil från grunden och upp. Den heter I.D. Concept och är en försmak på vad Volkswagen har på gång när det gäller framtida elbilar. Som vi vet tar det ofta ett tag innan ett koncept blir verklighet och i Volkswagens fall kommer det tyvärr dröja till 2020 innan I.D. Concept går över till produktionsform och börjar tillverkas.

Konceptbilen har en elmotor på 168 hästar och enligt rykten en räckvidd på 40 mil. Den ska även vara utrustad med ett självkörande system som ska vara redo för vägarna 2025. Tyvärr är Volkswagen trots att bilen snart visas upp på bilmässan i Paris väldigt hemliga. Vi får varken reda på vad den har för prestanda, hur lång tid det tar att ladda den eller om den har några smarta funktioner vi inte visste fanns än. Vi får inte heller så många bilder på hur bilen ser ut på insidan, något som är märkligt eftersom man skrutit om att den ska vara liten som en Golf på utsidan men stor som en Passat inuti.

Vad tror ni om den?

teknikensvarld.se +
Visa
Pressmeddelande
Avstamp för en ny Volkswagen-era - världspremiär för helt eldrivna I.D.

I.D. är först ut bland Volkswagens nya utbud av elbilar
Visionära I.D. väntas rulla ut på vägarna år 2020
I.D. har en räckvidd på 400-600 km
Konceptbilen visar upp ett helautomatiskt läge för år 2025
Nyckelfakta om I.D.

I.D. är namnet på första bilen ut i Volkswagens helt nya utbud av innovativa elbilar med lång räckvidd.
Det nyutvecklade formspråket för elbilar avslöjar redan vid ett första ögonkast att I.D. är en utsläppsfri bil.
Elmotorn i I.D. har en effekt på 170 hk och räckvidden ligger på 400-600 km.
Interiören i I.D. bjuder på en helt ny rumslig layout och upplevelse: Open Space.
I.D. kommer att lanseras som en kompakt elbil 2020.
Som konceptbil ger I.D. oss en första mer handgriplig bild av en helt självkörande bil – helautomatiskt läge införs 2025.
När I.D. går över i helautomatiskt läge (”I.D. Pilot”), försvinner multifunktionsratten in i instrumentpanelen. Interaktiva belysningsdetaljer ändrar bilens look och känsla beroende på vilket läge I.D. körs i.
Ständigt uppkopplad med personligt Volkswagen-ID.
Om ägaren inte skulle vara hemma, kan I.D. ta emot paket tack vare en ny utdelningstjänst.
Volkswagens mål: 1 000 000 sålda elbilar 2025.
Think New. – Volkswagen lägger upp kursen för framtiden

Med världspremiären för visionära I.D. på bilsalongen i Paris, stakar Volkswagen ut sin riktning för framtiden. I.D. är en högautomatiserad elbil som klarar 400 till 600 km på en laddning. Serieversionen av I.D., som är beräknad att lanseras 2020, kommer att kosta ungefär som en välutrustad dieseldriven Golf med jämförbar prestanda.

Men siktet är längre inställt än så för denna konceptbil: i läget ”I.D. Pilot” kör denna elbil sig själv, helt automatiskt. Serietillverkningen av den självkörande versionen är planerad till 2025. Volkswagen har också satt upp målet att sälja 1 miljon elbilar per år 2025. Tillverkningen av I.D. kommer att bidra starkt till detta mål under e-mobilitetens inledningsskede.

I.D. kombinerar eldrift med den digitalt uppkopplade världen och kan vid behov köra helt själv. Den visionära karaktären avspeglar sig i designen för morgondagens elbilar. Här är det individualitet som står i fokus: den är positiv, genuin och fascinerande att titta på.

Med sin innovativa design låter Volkswagen eldrift och helautomatisk körning – de faktorer som kommer att förändra mobiliteten totalt – skina igenom även invändigt. Här har den traditionella kupémiljön ersatts av en öppen lounge som fungerar som ett interaktivt och mångsidigt utrymme – ”Open Space”. Den generösa rymligheten och de intuitiva funktionerna gör att man upplever mobiliteten på ett helt nytt sätt.

Nutid och morgondag smälter samman

I.D. representerar världen som den ter sig ”i övermorgon”. Men den senaste generationen av e-Golf, som kan köras utsläppsfritt upp till 300 km och också bjuder på geststyrning, kommer vi att kunna se redan ”imorgon”. ”I dag” har vi bilar som toppmoderna nya Tiguan som med sin Active Info Display och head-up-display börjat digitaliseringen av interiören. Tiguan, e-Golf och konceptbilen I.D. representerar alltså tre tidsmässiga eror som tillsammans pekar från nutid till framtid och strålar samman i Volkswagens monter i Paris.

I.D. är den första bil som visar upp Volkswagens nya ikoniska designspråk för kompakta elbilar. Den rena designen in- och utvändigt – som har fokus på individualitet och utsläppsfri körning – ger en försmak om 2020. I dag är I.D: en konceptbil – men I.D. är en bil som kommer. Inom de närmaste fyra åren kan vi förvänta oss se I.D. på våra vägar, och den helt självkörande funktionen ger oss en föraning om 2025.

Allt detta gör I.D. till en förgrundsgestalt för Volkswagens progressiva, framtidsinriktade märkesstrategi ”Think New.”. Denna strategi är baserad på fyra centrala innovationsområden, som också finner uttryck i Volkswagens formspråk för elbilar, och därför också i I.D.:

Smart hållbarhet – Volkswagen intensifierar utvecklingen av innovativa elbilar för högvolymsproduktion
Självkörande bilar – med denna teknik gör Volkswagen bilarna ännu säkrare och bekvämare
Intuitivt och användarvänligt – Volkswagen har fokuserat på bilar som är intuitiva att använda och försedda med nya display- och reglagekoncept
Uppkopplat samhälle – Volkswagen vill i framtiden länka samman människor, bilar och den omgivande miljön med ett VW-ID.
I.D. – eldriven potentiell storsäljare

I.D. är den första kompakta Volkswagen-modell som är baserad på MEB-arkitekturen. MEB står för ”Modularer Elektrifizierungsbaukasten” (”Eldriftsmodulsats”) som tagits fram speciellt för eldrivna fordon. Banbrytande MEB kan därför leva upp till de viktiga krav som framtidens mobilitet kommer att ställa. Detta är anledningen till att den nya fordonsarkitektur som I.D. är ett exempel på, betraktas som en milsten för bilutvecklingen inom Volkswagen-koncernen samtidigt som den utgör en grund för kommande elbilar.

Konceptet bakom I.D. garanterar bästa möjliga åkkomfort, optimalt utnyttjande av utrymmena, maximal säkerhet och banbrytande hållbarhet. Med andra ord omdefinierar den begrepp som ”körning”, ”utrymme” och ”komfort”. Detta framgår bl.a. av:

den långa hjulbasen, med mycket korta överhäng
en frontstruktur som inte bara erbjuder säkerhet på högsta nivå utan också tillåter en hög styrvinkel vilket möjliggör en vändradie på endast 9,9 m.det platta litiumjonbatteriet som sitter monterat i golvet och därför sänker bilens tyngdpunkt och resulterar i en idealisk axelbelastnings-/viktfördelning
en flerlänkad bakaxel med integrerad drivenhet och avskild subram, denna konstruktion borgar för optimal kördynamik och idealiska ljudförhållanden.
I.D. har vad som krävs för att skriva historia

För Volkswagen markerar världspremiären i Paris för I.D. ett vägskäl. Denna bil är lika revolutionerande som ”folkabubblan” var då den först dök upp för över 70 år sedan, eller första generationens Golf för över 40 år sedan – två modeller som kom att bli två av världens mest framgångsrika bilar någonsin.

I.D. har också det som krävs för att skriva historia. Den är designad som en kompakt tusenkonstnär som kommer att bidra till att göra elbilen till det naturliga valet, inte minst med sin imponerande räckvidd och sin attraktiva prislapp. En bil där allt föraren behöver göra för att aktivera det helautomatiska körläget ”I.D. Pilot” är att trycka lite på VW-logon på ratten. Den elektriskt inställbara ratten försvinner då in i instrumentpanelen. Det här förstärker den lounge-artade känsla som Open Seat-konceptet ger.

Det som gjort den helt nya layouten i I.D. möjlig är drivlinans uppbyggnad (med en elmotor på bakaxeln och ett högspänningsbatteri i golvet) som frigör mer utrymme, åstadkommer mer ljus och skapar bättre flexibilitet och frihet än vad som någonsin tidigare varit möjligt för en bil med en längd på strax över fyra meter.

I.D. är positionerad som en kompakt elbil med vilken Volkswagen vill bredda sitt utbud av högvolymsmodeller parallellt med befintliga globala storsäljare som Polo, Golf, Tiguan och Passat.

Uppkopplat samhälle – nya Volkswagen ID

Tanken är att alla som kör en Volkswagen i framtiden kommer att få sitt personliga Volkswagen-ID. Detta ID är en individuell profil där de personliga inställningarna för sätet, klimatanläggningen, favoritradiostationerna, favoritlåtarna, navigationssystemet och orienteringsbelysningen liksom kontaktuppgifterna till förarens vänner och kollegor finns lagrade. Profilen kan på ett säkert sätt läggas i molnet. Detta gör det möjligt för I.D. att identifiera behöriga användare via deras smartphone – den digitala nyckeln – och på så sätt veta vem det är som sätter sig bakom ratten.

Tack vare Volkswagen Home-Net, som kopplar upp bilen och hemmet med varandra, kommer det att kännas som hemma också i I.D.. Exempel: Med hjälp av kameror placerade i huset kan du kontrollera att allt är OK därhemma direkt från bilen. Och skulle någon i familjen glömt sin nyckel och råkat låsa sig ute, är det något som snabbt går att lösa. Ring upp och titta in i kameran, så skickar I.D. bilden till den digitala instrumenteringen ”Active Info Display” så att föraren kan öppna ytterdörren via en app.

Snart kan det dessutom höra till vanligheterna att ta emot paket i bilen. Den nya utdelningsservicen gör bagageluckan i bilen till din brevlåda. För att se det i ett större sammanhang: Undersökningar har visat att miljontals av de paket som skickas i Europa lika gärna skulle kunna levereras till bagageluckan på en Volkswagen – hela vägen från Lissabon till Helsingfors. Om bilägaren inte är hemma, kan I.D. smidigt och effektivt ta emot paketet, eller godkänna att det hämtas.

Paketbudet kan lokalisera bilen via GPS, och får ett tillfälligt tillstånd att öppna bagageluckan via en app. Bilägaren får ett meddelande via en app eller ett e-postmeddelande så snart paketet levererats och bagageluckan åter är låst. Volkswagen samarbetar för närvarande med internationella logistikföretag för att omsätta detta innovativa koncept i praktiken.

Nya Land Rover Discovery läcker ut

Läcker?

Bilder på Land Rovers nya Discovery har läckt ut innan premiären i Paris och så här ser den alltså ut. Den ser lite ut som en Evoque i fronten och baktill ser den oväntat städad och prydlig ut. Bilen blir officiell senare i dag och då får vi all fakta och fler bilder, tills dess får vi nöja oss med detta.

truckyeah.jalopnik.com +

Uber ska börja med självkörande lastbilar

Ger sig in fraktbranschen

Uber säger i en intervju med Reuters att man snart kommer att börja med godstransporter genom företaget Otto som man köpte för 680 miljoner dollar tidigare i år.

Otto är ett företag som tar fram ett kitt som ska göra att traditionella lastbilar ska bli självkörande även om det fortfarande kommer att krävas att en chaufför åker med i bilen. Helt autonoma lastbilstransporter tror bedömare i branschen inte kommer att bli möjligt förrän om tio till tjugo år.

I dagsläget har Otto bara sex lastbilar i sin flotta men man planerar att utöka detta till 15 stycken i år. Redan nästa år tror Uber att man kommer att börja frakta gods på vägarna i USA.

reuters.com +

Kinesiska NextEV visar skiss på eldriven superbil

Spännande

I den eldrivna racingserien Formula E heter ett av lagen NextEV. De kommer från Kina och nu presenterar de något spännande - en eldriven superbil för gatan. Det finns tyvärr inte så mycket information kring bilen mer än att den sägs ha omkring 1 300 hästar. Vad det rör sig om för motor, batterikapacitet och räckvidd är fortfarande oklart tyvärr. Som vanligt när det gäller sånt här får vi vänta och se om det blir något av det hela.

autoevolution.com +

Renault Zoe - nu med 40 mils räckvidd

Tar sig 16 mil längre tack vare nytt batteri

Om du har tvekat på att köpa en Renault Zoe på grund av räckvidden på 24 mil kommer nu en nyhet som kanske får dig att ändra uppfattning. Tack vare ett större batteri får bilen nu i höst nämligen 16 mil längre räckvidd och tar sig numera 40 mil på en laddning - enligt den europeiska körcykeln NEDC. Den verkliga siffran vid normal körning tros därför vara omkring 30 mil, vilket inte är fy skam det heller.

Batteriet är utvecklat av LG Chem och det är på 41 kWh. Genom att bygga om batteriets cellstruktur har man lyckats få det nya batteriet att väga lika mycket som det gamla och inte heller ta större plats. Elmotorn ger 88 hästar.

Uppdaterade Zoe som får tilläggsnamnet ZE 40 har sin världspremiär på bilmässan i Paris i morgon. Den svagare versionen med kortare räckvidd kommer att finnas kvar också. Hittills har 256 stycken exemplar av den versionen sålts i Sverige. Priset för uppdaterade Zoe ligger på 244 900 kronor plus batterihyra.

teknikensvarld.se +
Visa
Pressmeddelande
Renault lanserar elbilen ZOE nu med dubbelt så lång räckvidd - 400 km (NEDC)

Med det nya 41 kWh-batteriet levererar Renault ZOE en räckvidd på 400 km (NEDC), vilket motsvarar cirka 300 km i verkliga körförhållanden i stads- och förortsområden. Räckvidden är därmed dubbelt så lång i ZOE nu än jämfört med vad som erbjöds vid lanseringen 2014.

Renault ZOE är utrustad med det nya 41 kWh batteriet.

NEDC-cykeln på 400 km, motsvarar en verklig räckvidd på 300 km i stads-och förortsområden.
Laddningshastigheten ligger i linje med det befintliga 22 kWh-batteriet.
Batteriet har nästan dubbelt så stor energilagringskapacitet utan att batteristorleken har ändrats.
Bilen börjar säljas I oktober med de första leveranserna efter årsskiftet
Det nya batteriet finns tillgängligt i alla versioner av ZOE. Det nuvarande batteriet med 22 kWh och 240 km NEDC (170 km i verkliga förhållanden) kommer fortsätta erbjudas i basutförandet Life.

Batteriet är utvecklat i nära samarbete med LG Chem och batteriet har litium-jonteknologi. Tillsammans har man lyckats öka energilagringen utan att göra batteriet större eller tyngre. Batteriet optimerades genom att arbeta med kemin i battericellerna för att öka deras energidensitet, snarare än att addera batterimoduler vilket är den mer vanliga teknologin idag.

Batteriets stora lagringskapacitet försäkrar en längre räckvidd tack vare en noggrann integration av batteriet i bilen. Elsystemet optimerar batteriet och använder sig av ZOEs energi när bilen körs, medan det nya luftcirkulations-systemet bibehåller batteritemperaturen på en konstant nivå, vilket gör att bilen har samma elförsörjning oavsett om det är väldigt varmt eller väldigt kallt.

Tiden det tar att ladda det nya 41 kWh batteriet är densamma som tidigare, så att toppa upp med laddning tar inte lång tid. T.ex. så behövs bara 30 minuter för att få 80 km extra räckvidd när man laddar på en 22 kW-laddstation.


Tack vare sin expertis inom elbilstillverkningen och den marknadsledande positionen i Europa har Renault kunnat vidareutveckla ZOE för att möte de ökande kraven på räckvidd. Här spelar även kunskaperna och framgångarna från FIA Formel-E mästerskapen in. Motorsporten driver utvecklingen även för elbilar.

Liksom 22 kWh batteriet byggs det nya 41 kWh batteriet på Renaults fabrik i Flins utanför Paris. Samma fabrik är ansvarig för att bygga Renault ZOE, tillsammans med Renault Clio. ZOE är designad och konstruerad på Renault Technocentre i Guyancourt söder om Paris.

R90 motorn produceras vid Renaults Cléon fabrik i Normandie, en flaggskeppsanläggning för motorer och växellådor. R90 motorn lanserades under våren 2015 (ursprungligen känd som R240). Motorn är helt utvecklad av Renault.


Nya uppkopplade tjänster

Z.E. Trip och Z.E. Pass är två nya tjänster som förenklar laddning på offentliga laddstationer i Europa.

Ungefär 80 000 offentliga laddstationer finns i Europa. För att få lätt access till dessa kommer Renault lansera under de kommande månaderna två nya tjänster i ZOE.

Z.E. Trip hjälper kunder att lokalisera laddningspunkter medan Z.E. Pass ger access till ett stort antal laddstationer.

Z.E. Trip: lokaliserar alla offentliga laddstationer på R-Link:s pekskärm
Z.E. Pass: tillåter användning av de flesta laddningsstationer oavsett operatör, plus förenklad betalning med en smartphone
Som tidigare kommer ZOE med uppkopplande tjänster som möjliggör (bl.a.) att fjärrstyra laddningen eller kupéförvärmningen från en kompatibel Smartphone.

Utrustningsnivåer: fler valmöjligheter och funktioner

En ny version av ZOE med exklusiva funktioner: utrustningsnivån BOSE med nya exklusiva karossfärger, ny klädsel och BOSE ljudsystem.
Uppdaterade design och egenskaper på befintliga utrustningsnivåer: ytterligare två karossfärger, el-infällbara ytterbackspeglar, nya fälgar och nya klädsel , etc.
Pris från 219 900 kr för 22 kWh-versionen, och 244 900 kr för 41 kWh-versionen (pris exkl. supermiljöbilspremie - batterihyra tillkommer). Går att beställa från och med 1:a oktober i svensk Renaulthandel.

Föräldrar överraskar dottern med en DeLorean DMC-12

Man blir alltid glad av gamla bilar

Det är något med gamla bilar som gör alla glada, nästan alla i alla fall. En ny Ferrari ger troligtvis inte lika många tummar upp som en gammal. Vissa gamla bilmodeller har även något speciellt som får de att sticka ut, DeLorean DMC-12 är en sådan. Förutom att vara en av huvudpersonerna i Tillbaka till framtiden-filmerna är karossen tillverkad i rostfritt stål och har coola dörrar som öppnas uppåt. Det är bland annat något som har fått den här tjejen på fall så när hon såg ett exemplar tillsammans med sina föräldrar blev hon helt lyrisk. Efter att ha tagit några bilder med bilen "råkar" pappan öppna dörren, och hoppar sedan in i förarsätet. Så får man ju inte göra såklart, om det nu inte är ens egen bil det handlar om.

autoevolution.com +