McLaren presenterar 625C

Bil / McLaren
McLaren har tagit fram en mindre kraftfull och lite mjukare inställd version av modellen 650S för den asiatiska marknaden. C:et i 652C står dock inte för China, utan för Club.

Effekten har alltså skruvats ner lite samtidigt som den aktiva fjädringen har ställts in för lite lugnare körning. En mer vardaglig version för den som inte åker till banan varje helg alltså.
jalopnik.com +

Kia Optima T-Hybrid

Bil / Kia
Kia visar nu upp konceptbilen Optima T-Hybrid innan den ställs ut på bilmässan i Paris nästa månad. Under skalet sitter ett hybridsystem parat med en dieselmotor.

Dieseln är den sen tidigare kända turbomatade CRDi-fyran på 1.7 liter. Bilen ska kunna köras på enbart el i lägre hastigheter och den har bromskraftsåtervinning. Effekten ska ha ökats med 15-20 procent samtidigt som både bränsle- och utsläpp har minskat. Fler detaljer kring bilen får vi tyvärr inte för tillfället.

Det är ännu ej klart om bilen kommer att serietillverkas, utan det beslutet tas först i ett senare skede.
www.worldcarfans.com +

Motor Trend utmanar sportbilar mot varandra

Bil / Övrigt
Motor Trend är för fjärde året i rad tillbaka med ett fett dragrace där man har plockat ut tio roliga nya bilar som på angiven signal ska ge järnet. Först över mållinjen vinner - såklart. Men vilken bil vinner?
teknikensvarld.se +

Nya Passat som plug-in hybrid

Bil / Volkswagen
Inte helt oväntat visas nu även nya Passat i GTE-utförande. Bokstavskombinationen betyder att det sitter ett plug-in hybrid-system under skalet och tack vare fina siffror klassas den som supermiljöbil. Premiär blir det på bilmässan i Paris.

Den skarpsynte kan skilja bilen från övriga genom de bågformade drl-ljusen i nosen, den blåa randen över grillen, emblemen på framskärmarna och de blåa bromsoken. Under huven sitter en modifierad version av den beprövade TSI-fyran på 1.4 liter. Den ger 156 hästar och är kopplad till en elmotor som i sin tur ger 115 hästar. Motorerna kopplas till en sexstegad DSG-låda som i sin tur driver framhjulen. På bara el ska man kunna komma fem mil och den blandade förbrukningen uppges till 0.2 liter per mil med ett utsläpp på 45 gram per kilometer. Den kombinerade räckvidden anges till över 100 mil. En full laddning via ett vanligt eluttag ska ta fyra timmar och 15 minuter.

Bilen börjar levereras i mitten på nästa år. Några svenska priser är inte klara för tillfället.
www.carsession.com +
Världspremiär i Paris: Volkswagen Passat som laddhybrid

Vid den internationella bilsalongen i Paris, 2-19 oktober, presenterar Volkswagen sin nästa supermiljöbil. För första gången erbjuds Passat som laddhybrid. Passat GTE kommer som både sedan och Sportscombi och kan köras upp till 50 km i helelektriskt läge. Den totala räckvidden blir upp till 1 000 km. Passat GTE lanseras under andra halvåret 2015.

10 viktiga fakta om Passat GTE:

Passat GTE är den första laddhybriddrivna bil som Volkswagen erbjuder både i sedan- och kombiversion.
Nya Passat GTE är framhjulsdriven och har en systemeffekt på 218 hk.
När batteriet är tillräckligt laddat och utomhustemperaturen ligger över en viss miniminivå, börjar Passat GTE alltid färden i det helelektriska drivläget ”E-Mode”.
Passat GTE kan köras upp till 50 km i elläget ”E-Mode” – och då alltså helt utan lokala utsläpp.
Med full tank och fulladdat batteri har Passat GTE en räckvidd på drygt 1 000 km.
Bränsleförbrukningen enligt den standardiserade körcykeln NEDC ligger under 2,0 l/100 km, vilket motsvarar mindre än 45 g CO?/km (uppskattade värden, godkännande inväntas).
I hybriddrivningsläget har Passat GTE en topphastighet på över 220 km/h, i eldrivningsläget ”E-Mode”: 130 km/h.
Standard: LED-strålkastare, infotainmentsystemet ”Composition Media” och Front Assist med City Emergency Brake. Passat GTE kan fås med en digital och interaktiv ”Active Info Display” som tillval.
Designen för Passat GTE har specialanpassats. En karakteristisk detalj är de C-formade varselljusen.
Passat GTE Lanseras under andra halvåret 2015. Lanseringsdatum för den svenska marknaden är ännu inte fastställt. Priserna är ej klara.
Nya Passat är en av de mest innovativa bilarna i sin klass. Med sina progressiva förarassistans- och infotainmentsystem är den en verkligt högteknologisk bil under ett skal som både har en effektfull design och välavvägda proportioner. Utöver att den 8:e generationen för närvarande lanseras för fullt i Europa, presenterar Volkswagen nu ytterligare en version vid bilsalongen i Paris, 2-19 oktober. Där är det världspremiär för Passat GTE – den första hybriddrivna Passaten.

Passat GTE är en intelligent mix av långfärdsbil och utsläppsfri drivning och kan fås både som sedan och Sportscombi. I GTE-läget har denna Volkswagen dessutom en mycket sportig karaktär. Laddhybriddrivningen består här av en turboladdad direktinsprutad bensinmotor (TSI) kombinerad med en elmotor som hämtar sin laddning från ett externt (eller i Charge-läge) återuppladdningsbart litiumjonbatteri. Tack vare detta batteri kan Passat GTE köras upp till 50 km på el, och då alltså helt utan lokala utsläpp.

Viktigt! Med ett enkelt tryck på knappen intill växelspaken, kan föraren också aktivera det helelektriska drivläget (”E-Mode”) när som helst, exempelvis den sista biten på en långfärd där resmålet ligger i stadsmiljö. Till exempel London: alla som kör in i stan i en laddhybrid (som Passat GTE) eller en elbil (som e-up!), behöver slipper att betala den annars obligatoriska trängselavgiften.

218 hk och en räckvidd på över 1 000 km

Förutom ”E-Mode” finns också ett ”GTE”-läge som även detta aktiveras med en knapptryckning. I detta läge levererar Passat sin maximala systemeffekt på 218 hk, och olika parametrar som till exempel gaspedalskarakteristiken och styrningen har en sportigare avstämning i detta läge. TSI-motorn på 1,4 liter utvecklar en effekt på 156 hk vid 5 000 v/min och elmotorn upp till 115 hk.

Laddhybriddrivningens maximala vridmoment är 400 Nm. Prestandan levereras både effektivt och miljöfokuserat: förbrukningen enligt NEDC-körcykeln (som används för hybridbilar) ligger under 2,0 l/100 km och 13,0 kWh/100 km. Dessa värden motsvarar utsläpp på under 45 g CO?/km. I kombination med TSI-motorn är räckvidden över 1 000 km på full tank (50 liter) och fulladdat batteri. Det här innebär att Passat GTE klarar sträckan Paris-London tur och retur non-stop.

De banbrytande låga el-/bränsleförbruknings- och utsläppsvärdena står i bjärt kontrast till den kraftfulla körprestandan: Passat GTE – som är framhjulsdriven och som standard utrustad med en 6-stegad DSG-växellåda med tre kopplingar (dubbla kopplingar plus en frikoppling) speciellt utvecklad för hybriddrivning – klarar accelerationen från 0 till 100 km/h på under 8,0 sekunder och har en topphastighet på 220 km/h (i ”E-Mode”: 130 km/h).

Vittomspännande strategi för eldriven mobilitet

Passat GTE lanseras andra halvåret 2015 och då både som sedan och Sportscombi. Lanseringsdatum för den svenska marknaden är ännu inte fastställt. I och med marknadslanseringen av denna laddhybrid, kommer det att finnas 9 olika drivningsalternativ – från 125 hk till 280 hk – för den europeiska versionen av Passat.

Alla versionerna uppfyller kraven i miljöklass Euro 6. Passat GTE ingår också som en integrerad del av Volkswagens strategi för eldriven mobilitet. Efter XL1, e-up!, e-Golf och Golf GTE, är Passat GTE den 5:e eller 6:e modellen (sedan och Sportscombi) som kan drivas av en elmotor, utsläppsfritt, på vardagsrealistiska distanser.

Utrustning – högteknologi och GTE-design

Passat GTE är en egen modellversion. Å ena sidan innehåller standardutrustningen många detaljer som även finns för andra modeller i utbudet, endera som tillval eller utan extra kostnad, beroende på modellversion: LED-strålkastare (hel- och halvljus), trötthetsvarnare, multikollisionsbroms, närområdesövervakaren Front Assist med autobromsen City Emergency Brake, regnsensor, parkeringssensorer fram och bak, kromlister vid sidorutorna och komfortsäten fram. Å andra sidan innehåller denna modell, som det högteknologiska flaggskepp den är drivningsmässigt, flera unika detaljer och uppdaterade utrustningar som skiljer Passat GTE från de andra bilarna i utbudet.

Exteriör. På den övre delen av fronten känner man igen en Passat GTE på den speciella, kromade kylargrillen med sin blå dekorrand. Även stötfångaren fram har fått ny design. Det iögonfallande här är de kraftfulla tvärgående panelerna i de undre luftintagen och de C-formade LED-varselljusen. De LED-moduler som sitter integrerade direkt i stötfångaren blir på Passat GTE till en tydlig och karismatisk signatur för laddhybriden.
De C-formade LED-varselljusen och den blå randen i kylargrillen är stilfulla designdetaljer som sitter där av en anledning – blått är Volkswagens färg för ”e-mobilitet” som tillsammans med de C-formade varselljusen är ett kännetecken företagets eldrivna och laddhybriddrivna modeller. Betraktar man bilen från sidan, skvallrar de 17 tum stora lättmetallfälgarna ”Astana” om att det är en Passat GTE.

Interiör. Även interiören har finavstämts för det nya drivsystemet. Med en menymatris för funktioner och displayer som har med drivsystemet att göra, har ingenjörerna och gränssnittskonstruktörerna på Volkswagen TE (Technical Development Centre) skräddarsytt funktioner som infotainmentsystemet ”Composition Media” och instrumentinsatsen (komplett med powermätare) för laddhybriddrivningen. Dessutom kommer den innovativa displayen ”Active Info Display”, med sina olika displaybilder, att finnas som tillval för Passat GTE.
Standardutrustning som blå orienteringsbelysning, läderklädd multifunktionsratt med blå dekorsömmar, en specifik GTE-växelspak med blå sömmar liksom en sätesklädsel i ”Sevilla” med blå grundtoner är andra detaljer som specialanpassats för Passat GTE. Dessutom har interiören förfinats med ”Waves”-dekor (aluminiumoptik) och ”Piano Black” (högblank svart) och med ett GTE-emblem framför växelspaken.

Styr funktioner från mobiltelefonen. Den som har en Passat GTE kan använda appen ”CAR-NET e-Remote” för att bland annat starta laddningen av batteriet i bilen från sin mobiltelefon. Även klimatanläggningens funktioner kan styras från en smartphone. Dessutom kan man plocka fram information om bilens status, se batteriets laddningsnivå, få uppgifter om den senaste körningen och se var bilen parkerades senast. Man kan också kontrollera om belysningen stängts av och att dörrarna är stängda.

Instrumenten – displayer specifika för Passat GTE

Pekskärm. Nya Passat GTE lanseras med en högupplöst 6,5"-skärm som hör till det standardmonterade infotainmentsystemet ”Composition Media”. Tillval: Radionavigationssystemen ”Discover Media” (också det med en 6,5"-skärm) och ”Discover Pro” (med en 8,0" stor display). Båda dessa enheter bjuder på extra funktioner i Passat GTE. Hit hör till exempelvis en räckviddsmätare, en energiflödesmätare, nollutsläppsstatistik, ”e-manager” och, i kombination med navigationssystem (tillval), ”räckvidd 360°”.

Räckviddsmonitor: visar den aktuella räckvidden för Passat GTE vid eldrift. Dessutom kan man se vilken extra räckvidd man kan få genom att slå av de eldrivna funktioner som kan vara igång.
Energiflödesmätare: denna mätare använder rörlig grafik för att ge en bild av energiflödet när man accelererar (blå pilar) eller bromsar, det vill säga återvinner energi (gröna pilar).
e-manager: upp till 3 avfärds- och laddningstider kan programmeras in här, och uppvärmning och kylning av kupén kan aktiveras via den stationära luftkonditioneringen (standard).
Räckvidd 360°: räckvidden i ”E-Mode” indikeras av ett område 360° runt om den aktuella platsen. Den markerade zonen visar hur lång räckvidd bilen har på eldrift i ena färdriktningen. Laddningsstationer kan visas och läggas in som etappmål i färdvägen.
Powermätare centralt instrument. På vänster sida av instrumentinsatsen i Passat GTE sitter en powermätare, tillsammans med varvräknaren, och visar information som till exempel om högspänningsbatteriet laddas av energiåtervinningen eller om energi förbrukas och i så fall hur mycket. Hastighetsmätaren sitter som vanligt till höger.
En färgdisplay (färddator ”Plus”) som sitter placerad mellan powermätaren och hastighetsmätaren visar hela tiden räckvidden vid eldrift liksom det aktuella driftsläget. I ett separat LED-fält i den undre delen av färddatorn visas det ”READY”-meddelande som indikerar att bilen är klar att köra efter det att e-motorn startats. Anledningen till detta är att man inte kan höra elmotorn när bilen står stilla.

Aktiv infodisplay. Som tillval till nya Passat GTE erbjuder Volkswagen en instrumentinsats som designats som en interaktiv display: den aktiva infodisplayen. Alla instrument, alltså även de som är specifika för Passat GTE, är mjukvarubaserade. Navigationsinformationen kan visas i 2D eller 3D på den 12,3 tum stora displayen.
Upplösningen på 1 440 x 540 pixlar gör att displayen kan presentera extremt exakt, högklassig grafik över alla detaljer på ett interaktivt sätt. Ta till exempel navigationsläget: I det här läget har hastighetsmätaren och varvräknaren flyttats ut till sidorna för att lämna mer plats åt kartan på displayen. Information om körning, navigering och assistansfunktioner kan läggas in i grafiken för hastighetsmätaren och varvräknaren allt efter behov.
Data som tidigare endast kunde visas på mittkonsolen via infotainmentsystemet, som exempelvis kontakter i telefonboken eller CD-omslag, kan nu läggas in även på den aktiva infodisplayen i Passat. Den aktiva infodisplayen gör faktiskt att föraren kan ta fram all relevant information om körningen och få den serverad i sitt synfält. Som vi sett ovan, kan man plocka fram information som är viktig för den aktuella körsituationen och sedan använda denna info på en individuellt vald displaybild.

Drivsystem – utsläppsfritt när så är möjligt

TSI, elmotor, DSG, batteri. Volkswagen använder både en direktinsprutad turbomotor (1,4 TSI) och en synkron 3-fas permanentmagnetmotor som elmotor för drivning av Passat GTE. Som en turbin varvar e-motorn upp från stillastående och erbjuder ett maximalt vridmoment på 330 Nm direkt från start. Elmotorn hämtar sin energi från ett högspänningsbatteri av litiumjontyp. Detta batteri har en kapacitet på 9,9 kWh.
Den växellåda som Volkswagen använder här är en DSG-automatlåda med tre kopplingar (dubbla kopplingar plus en frikoppling) som tagits fram speciellt för hybriddrivningen. När så är möjligt, kopplar frikopplingen bort TSI motorn från och stänger också av motorn – till exempel när bilen frirullar. Passat GTE utnyttjar då bilens rörelseenergi och rullar fritt, utan att någon motordrivkraft behöver tillföras.
Volkswagen har integrerat elmotorn i växellådshuset. Till drivkomponenterna i hybriddrivningen hör också kraftelektroniken (som omvandlar batteriets likström till växelström för elmotorn) och en laddare. Ett elektromekaniskt bromsservo och en eldriven luftkonditioneringskompressor säkerställer att bromsarna och klimatanläggningen fungerar på ett optimalt och energieffektivt sätt, även i ”E”-läget.

Driftlägen – startar i ”E-Mode”

Från ”E-Mode” till ”GTE”. Passat GTE kan köras i 4 olika lägen: ”E-Mode”, ”Hybrid”, ”Batteriladdning” och ”GTE”. På instrumentinsatsens multifunktionsdisplay kan föraren alltid se vilket drivläge som är aktivt för tillfället.

Startar i ”E-Mode”. När man startar bilen, börjar Passat GTE automatiskt i ”E-Mode” (utom när batteriet inte är tillräckligt laddat för detta eller om utomhustemperaturen är för låg, då istället TSI-motorn tar över direkt). När batteriets laddning sjunkit till sin miniminivå eller det krävs extra mycket kraft, slår drivningssystemet automatiskt över till ”Hybrid”-läget. I detta läge stängs ”E-Mode” av och Passat GTE fungerar som en klassisk fullhybrid som laddar batteriet med hjälp av bromsenergiåtervinning och automatiskt använder TSI-motorn och/eller elmotorn, beroende på körsituationen. I detta läge hålls batteriets laddningsnivå på en konstant nivå. Allt föraren då behöver göra för att gå över till ”E-Mode” är att trycka på knappen till vänster om växelspaksknoppen. Denna knapp öppnar samtidigt ett fönster i infotainmentsystemet med olika alternativ där även de tre lägena ”E-Mode”, ”Hybrid” och ”Batteriladdning” kan väljas direkt.

”Battery Charge” (batteriladdning) via meny. Förutom lägena ”E-Mode” och ”Hybrid”, kan man även välja ytterligare ett läge i infotainmentsystemets meny, nämligen ”Battery Charge” (batteriladdning). I detta läge laddas högspänningsbatteriet när man kör.

Sportigt i ”GTE”-läget. Genom ett enkelt tryck på ”GTE”-knappen (som även den sitter till vänster om växelspaksknoppen) kan föraren gå över till läget ”GTE” som gör smidiga Passat GTE riktigt sportig. Det man märker, är att karakteristiken för gaspedalen, växellådan och styrningen då blir sportigare. I kombination med DCC (tillval), blir chassit styvare. Samtidigt får TSI-motorn en mer prestandainriktad karaktär. I GTE-läget arbetar dessutom TSI-motorn och elmotorn tillsammans, så kallad ”boosting”, för att tillhandahålla hela systemeffekten och det maximala vridmomentet.

Laddning av batteriet. Det finns två olika sätt för att ladda batteriet i Passat GTE via laddningsuttaget i kylargrillen:

Den standardlevererade laddningskabeln sätts i ett vanligt 230-voltsuttag. batteriet laddas då med växelström från elnätet med en effektnivå på 2,3 kW. Ett helt urladdat batteri kan laddas upp till 100 % av sin kapacitet på 4 timmar och 15 minuter.
Volkswagen erbjuder också en så kallad wallbox som kan placeras på väggen i exempelvis ett garage eller carport och som laddar batteriet med en effektnivå på 3,6 kW. Med denna metod tar det endast 2 timmar och 30 minuter att ladda ett urladdat batteri fullt.
Det finns också allmänna laddningsstationer där man, precis som med en wallbox, kan ”tanka” sin elbil på samma effektnivå; 3,6 kW.

Lansering under andra halvåret 2015

Passat GTE lanseras under andra halvåret 2015. Lanseringsdatum för den svenska marknaden är ännu inte bestämt. Svenskt försäljningsprogram och svenska specifikationer liksom priser är ännu ej fastställda. I Sverige klassas Passat GTE som supermiljöbil.

Honda visar nästa Civic Type R i ny färg

Bil / Honda
Det är bara några dagar kvar tills portarna för årets bilmässa i Paris öppnar men trots detta vill inte Honda visa upp nästa Civic Type R i produktionsversion riktigt än. Istället skickar de nu ut bilder på en bil som fortfarande är försedd med konceptstämpel, och det enda som skiljer sig från det vi har sett tidigare är färgen.

Motorn ska fortfarande leverera över 280 hästar och ha en rödmarkering vid 7 000 varv, men Honda säger nu även att den här motorn kommer att bli vassare än den som sitter i den legendariska sportbilen NSX. Till motorn kopplas en tätstegad sexpetad manuell låda. En nyhet är att det vid sidan om ratten kommer att finnas en knapp märkt med "+R", och trycker man på denna så hoppar bilen in i ett sportigare läge där gasresponsen blir bättre, styrningen trögare och dämpningen styvare.

Förmodligen kommer den färdiga produkten inte att skilja sig nämnvärt från det vi ser här.
www.carscoops.com +
Nya Civic Type R med prestanda som överträffar tidigare ikonmodeller


Prestandan överträffar tidigare Type R- versioner, Civic, Accord och Integra och NSX
Turboladdad 2,0 liters i-VTEC-motor som genererar mer än 280 hk och sätter ny standard gällande effekt, vridmoment och motorrespons
Nytt "+R"-läge för maximerad körupplevelse på banan
Den smidiga sexväxlade lådan levererar varvvillig prestanda upp till 7 000 rpm
Ett innovativt adaptivt stötdämparsystem på alla fyra hjulen utlovar en fantastisk körupplevelse med perfekt väghållning
Nyutvecklat styrlänkage minimerar torque-steer för ett perfekt väggrepp
En klarblå konceptmodell av Civic Type R visas i Hondas monter
När bilvärldens entusiaster samlas för 2014 års upplaga av Mondial de l'Automobile i Paris passar Honda på att avslöja fler spännande detaljer om den mycket efterlängtade
Civic Type R.

Den häftiga 5D- versionen kommer finnas i europeiska utställningshallar nästa år och blir den mest extrema Type R någonsin och starten på en ny era för varumärket.

Effekten levereras ur en 2,0-liters i-VTEC-motor – en ny motor ur Hondas Earth Dreams Technology-serie. Med mer än 280 hk överträffar dess prestanda alla tidigare Type R versioner, Civic, Integra, Accord och till och med NSX-modellen.

Type R är ett oöverträffat kraftpaket samtidigt som den klarar utsläppsreglerna Euro 6. Till skillnad från sina föregångare med sugmotorer är denna modell försedd med turbo som förbättrar effekten på alla varvtal. Detta i kombination med den höga prestanda som kännetecknar Hondas VTEC-teknologi, som är uppskattad av Type R-ägare, kommer Type R att leverera en otrolig körupplevelse.

“Honda har haft fyra Type R-versioner – Civic, Integra, Accord och NSX. Motorn i nya Civic Type R överträffar alla dessa tidigare versioner när det gäller effekt, vridmoment och motorrespons.” säger Suehiro Hasshi, Honda R & D och projektledare för Civic Type R,

Hasshi underströk att bilens attraktionskraft kommer vara mycket mer än högprestandamotorn under huven. Flertalet tekniska innovationer och optimeringar gör nya Civic Type R till förarens val- värdig det röda "H-märket.

I Civic Type R kommer exempelvis Hondas nya "+R"-knapp att introduceras. Knappen som är placerad bredvid ratten aktiverar det nya "+R"-läget för en extrem körupplevelse.

Motorresponsen ökas med vridmomentmappning anpassad till en mer aggressiv och prestandafokuserad körupplevelse. Styrningen blir mer responsiv och ger tillsammans med det nya adaptiva stötdämparsystemet en optimal körupplevelse.

Suehiro Hasshi, projektledare Civic Type R berättar vidare “I normalläget är Civic Type R en exceptionellt smidig sportbil i vardagen med en behaglig och jämn acceleration. "+R"-läget ger föraren en mer dynamisk och atletisk bil som får pulsen att öka. Karaktärsskillnaden är enorm, "+R" gör bilen idealisk för banan och kommer uppskattas av den sanne sportbilsentusiasten.”

Fler exempel på innovation i bilen är dess nya länkage. För att kunna leverera full effekt ur den turbomatade 2.0-liters i-VTEC-motorns är nya Civic Type R:s främre chassi försett med två extra spindelleder. De minimerar torque-steer och ger på så sätt föraren en exceptionell körupplevelse.

Det nya adaptiva stötdämparsystemet, speciellt utvecklat för Civic Type R anpassar automatiskt de främre och bakre stötdämparnas styvhet på en bråkdels sekund baserat på de aktuella körförhållandena. Civic Type R levererar med andra ord komfort vid motorvägskörning men är stabil och smidig så fort högpresterande köregenskaper krävs.

För den bästa körupplevelsen har Nya Civic Type R, precis som sina föregångare, en sexväxlad manuell låda.

Suehiro Hasshi, projektledare Civic Type R om valet av växellåda "Den manuella växellådan erbjuder föraren en aktiv och sportig körning, som exempelvis att växla ner från femte till tredje när de närmare sig en kurva. Tanken med Type R och valet av den manuella växellådan är att föraren ska uppfatta bilen som komplett”

Type R har utvecklats och konstruerats efter den europeiska kundens önskemål. Bilen byggs på Hondas toppmoderna anläggning i Swindon, Storbritannien, och kommer ut i handeln under 2015.

Besök gärna Hondas monter i hall 3 under Parismässan om du vill se den senaste konceptbilen av Civic Type R. Ytterligare information om nya Jazz kommer att offentliggöras vid Hondas presskonferens, torsdagen den 2 oktober kl. 16.45 CET.

Redaktörens anteckningar

Type R-historik

Första generationens NSX Type R - 1992 års modell (endast tillgänglig i Japan)

Denna bil blev inledningen på Type R-eran. Syftet var att utveckla en bil som levererade extrem körglädje och med en racingbils snabbhet. Designspråket för NSX Type R för tankarna till en Formel 1 bil. Detta år var också första gången som det röda Honda märket och karossfärgen Championship White lanserades.Engine: 3.0L Six-cylinder DOHC VTECMaximum Output: 280PS / 7,300 rpm

Iveco visar sin framtidsvision med Vision

Bil / Nyheter
Iveco visar vad de tror är framtiden med den nya konceptskåpbilen Vision. Konceptet står för tillfället utställt på International Motor Show of Commercial Vehicles i Hanover, Tyskland.

Bilen har självklart ett hybridsystem under skalet men exakt hur detta är uppbyggt får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Allt vi vet är att man ska kunna köra kortare sträckor på enbart el, perfekt när man levererar prylar i stan. Där bak i skåpet ska det sitta sensorer som känner av om grejerna börjar åka omkring och då varnar föraren.

Vision är enbart ett koncept för tillfället men det visar lite av hur tankarna går hos Iveco.
www.autoblog.com +
Iveco VISION: a technology concept for future mobility

?Iveco continues to place the search for cutting-edge new technological solutions and the interpretation and anticipation of future scenarios at the core of its business strategy. Iveco Vision, a concept centred on low environmental impact mobility, is embodied in a commercial vehicle featuring a range of innovative solutions. The concept emerged in the wake of Iveco's Dual Energy technology, the chassis unveiled at the 2012 edition of the Hanover trade show, bringing together potential technologies for use in the light commercial vehicle of the future.

The innovation which characterises Iveco Vision starts with the Dual Energy system, a technology which allows for the use of two different types of traction – one is exclusively electric, ensuring zero local emissions and low noise levels, and the other is hybrid (thermoelectric) and suitable for longer journeys and for extra-urban missions, reducing consumption and CO2 emissions by up to 25%.

In this architecture, a specific transfer unit couples the electric motor with the transmission shafts enabling to have an hybrid that is also an adaptive traction system with real-time energy management. Based on mission-related elements, the vehicle self-adapts to the most suitable traction: the hybrid mode improves commercial speed and autonomy range on intercity routes; while the electric mode allows unrestricted, no-emission mobility in metropolitan areas.

As a natural evolution of the "Dual Energy" project, Iveco has redesigned the frame, body, interior and user interface: the result is Iveco Vision, a commercial vehicle concept ideal for door-to-door delivery missions.

The project focused on the development of three new areas to be trialled: a new adaptive Human/Machine Interface; a design characterised by total visibility and a new fully automatic system for load management. With regard to the first of these areas, the vehicle is equipped with a high-integration tablet, which communicates with the on-board electronics.

Ample glazed surfaces and the "see-through" front pillars guarantee unrestricted outside visibility from the cabin – while rear camera sight is displayed on a panoramic screen on top of the windshield.

Finally, with regard to the specific mission, Iveco Vision is equipped with a load management system based on a series of sensors which identify the goods and then indicate the correct positioning of these within the vehicle interior, triggering containment devices which prevent the movement of larger packages. Beside protecting valuable goods from damage, improved space management also makes loading and unloading faster – with an obvious efficiency gain.

In summary, Iveco Vision is a laboratory for the study and development of new technological solutions and future modes of transport, which represent the natural evolution of Iveco's light commercial vehicle range. To achieve this goal, Iveco continues to expand and improve the company's open and collaborative innovation model, which sees the brand working alongside important partners for the sharing of ideas, expertise and professionalism. In addition to the partners who worked with Iveco on the construction of the Dual Energy chassis (Bosch, Dainese, Brembo, Streparava, Arcelor Mittal, CRF, Denso, FPT, Sole, Trucklite, Xperion, ZF), Comftech, Essence and ST Microelectronics have also contributed.
Redaktionen Annonsera Cookies
bloggportalen