Audi drar täcket av konceptbilen Prologue

Bil / Audi

Som utlovat drar Audi nu täcket av den nya konceptbilen Prologue. Den stora coupén är troligtvis en försmak på den kommande flaggskeppsmodellen A9 och den är enligt Audi en början på en ny designera.

Bilen mäter in på hela 5.1 meter i längd, 195 i bredd, 1.39 i höjd och hjulbasen anges till 2.94. Vikten är inte fjäderlätt direkt utan vågen stannar på 1 980 kilo. För att flytta på ett sånt här ekipage snabbt krävs det såklart en stor motor. Under skalet sitter en dubbelturbomatad V8:a på 4.0 liter som ger 605 hästar och som har ett vrid på 750 Nm. Här finns även ett 48-voltsystem som gör bilen till en så kallad mildhybrid. Systemet matas av en remdriven generator som i sin tur kan återvinna upp till 12 kW vid inbromsning. Motorn driver alla fyra hjulen via en åttastegad tiptronic-låda och det finns fyrhjulsstyrning - bakhjulen kan också svänga upp till fem grader. Till 100 km/h ska man komma på bara 3.7 sekunder. Den blandade förbrukningen uppges till 0.86 liter per mil med ett utsläpp på 199 gram per kilometer.

Vad det blir av Prologue i framtiden återstår bara att se, men nu får vi alla fall reda på hur Audi tänker när det gäller framtida design.

youtube.com +
Konceptbilen Audi prologue visas i Los Angeles - början på ny designera

Los Angeles, 19 november, 2014 . I samband med Los Angeles Auto Show visar Audis chefsdesignern Marc Lichte upp konceptbilen Audi prologue. Med den stora coupemodellen visar Lichte inriktningen på märkets framtida designspråk.

”När Marc Lichte började hos oss på Audi drog han igång en designoffensiv”, berättar utvecklingschefen Ulrich Hackenberg, som fick Lichte att flytta till Ingolstadt i februari 2014. ”Hans tydliga filosofi och exakta förståelse för Audis innersta väsen har gjort att han kunnat utveckla en designstrategi som öppnar upp helt nya perspektiv för oss. Den är progressiv och mycket emotionell, den uttrycker vårt märkes tekniska kompetens och höga kvalitetsanspråk på ett perfekt sätt. Audi prologue är det första beviset på detta – den är en s.k. ’Signature car’ för Audi.”

Marc Lichte beskriver konceptbilen: ”Audi står för sportighet, lättviktskonstruktion och quattro permanent 4-hjulsdrift. Med Audi prologue har vi skapat en ny gestaltning – vi har satt hjul på den sportigaste bilen i lyxsegmentet. Både när det gäller exteriören och interiören har vårt team gått nya vägar.”

Den progressiva tekniken uttrycks nu ännu tydligare i Audi-designen. Tvådörrars-coupén visar upp elegant svepande linjer i en sportig och ren design. Formerna och linjerna är omisskännliga och tillför många nya idéer. I den rena, ljusa interiören smälter arkitekturen samman med displayer och reglage till en helt ny typ av enhet. Hela fronten på instrumentpanelen består av en stor pekskärm, och vissa kommandon utförs via en ny typ av OLED-display med organiska lysdioder.

Konceptbilens teknik kombinerar kraft, komfort och effektivitet. Den 4,0 liter stora TFSI-motorn har en effekt på 605 hk och ett vridmoment på 750 Nm vilket ger en acceleration på 3,7 sekunder från 0-100 km/h. Den dynamiska styrningen på alla fyra hjulen, där bakhjulen kan svänga upp till 5 grader, gör den stora coupén extremt lyhörd och stabil.

Exteriör med harmoniska proportioner

Med en längd på 510 cm, hjulbas på 294 cm, bredd på 195 cm och höjd på 139 cm är Audi prologue något kortare och lägre än dagens Audi A8. Den låga fronten domineras av single frame-grillen. Den stora kylargrillen har gjorts betydligt bredare och sitter lägre placerad än på dagens serietillverkade modeller.

Strålkastarna är formade som breda kilar. De är utrustade med Matrix laserteknik – en innovation från Audi som inte bara ger större designmässig frihet utan också gör helt nya funktioner möjliga. Strålkastarnas pupill består av en projektionslins och en laserljuskälla. Tillsammans skapar de en matris av ljus som med hög upplösning lyser upp hela vägen. Under dessa komponenter svävar fem plastlinser som sitter infattade i en lättviktsstruktur som med sitt glasfibermatade ljus förlänger helljusets räckvidd ytterligare. Den nya lasertekniken gör det möjligt för designavdelningen att ge strålkastarna en extremt lätt, kompakt och elegant form.

Referenser till Audi quattro

En annan nyhet är luftintagen under strålkastarna med diamantformat gitter. Ett dynamiskt utformat blade, tydligt avgränsat från stötfångaren av ett mellanrum, för tankarna till motorsportens värld. Två svarta, högglanspolerade spoilers ger utställningsbilen en ännu bredare och kraftfullare utstrålning på vägen.

De välavvägda proportionerna betonar fram- och bakhjulen lika mycket – en tydlig referens till Audis quattro-teknik. I de markerat utställda hjulhusen sitter kraftfulla 22-tumsfälgar skodda med däck av dimensionen 285/30. De tio sammanflätade Y-ekrarna ger dem tredimensionell design.

En karakteristisk detalj på Audi prologue är de utställda skuldrorna ovanför hjulen, både fram och bak. Liksom de skarpa kanterna på ’80-talets urquattro anspelar de på quattro-drivningen och är nu inarbetade i grundarkitekturens svepande former. Sedda från sidan, bildar de två mjuka bågar ovanför hjulen och bryter av den något lägre löpande mittlinjen mellan hjulen.

Skärmarna, dörrarna och bakpartiet har muskulöst välvda ytor. Nederdelen på dörrarna har en djup konkav form som löper uppåt bakåt – en form som plockar upp luftintagens designtema. Trösklarna är indragna, de svarta högblanka kjolarna blir till en fortsättning på frontspoilern. På typiskt Audi-manér har alla linjer och ytor på Audi prologue ett logiskt samband.

Aluminiumdetaljer i hantverkskvalitet

Ytterbackspeglarna är som små aluminiumskulpturer: Kåporna är utformade som snäckor och blir till en flytande övergång till den nedre fönsterlisten. Här sitter också sensorerna för att öppna dörren. Dörrarna saknar nämligen handtag. Istället öppnas de elektromekaniskt när man berör den belysta sensorytan.

Den styva multimaterialskarossen består till stora delar av aluminium och ultrahöghållfast stål. Rutorna ramas in av matta och polerade aluminiumlister. I änden på den flacka takkupolen övergår inramningen till en massiv aluminiumyta. Den teknik och det kunnande som krävs är ett talande exempel på Audis höga tillverkningskvalitet – i det närmaste som om bilen vore gjord för hand. Dessutom medför denna lösning att rutorna kunnat sänkas, trots C-stolparna. På utställningsbilens högra sida sitter tankluckan placerad just i detta område. Luckan öppnas elektriskt och kan fällas in helt i C-stolpen med en enkel knapptryckning från kupén. För att göra det ännu smidigare att tanka bilen, sker förslutningen utan att något tanklock behövs. Bilen är lackerad i ”Divagrått”, en ny pärleffektlack som har en varm och elegant framtoning.

Bakpartiet driver hela bilen framåt

Även bakpartiet på Audi prologue bryter med det konventionella. Den halvmånformade sammanslutningen mellan sidopanelen och stötfångaren förstärker denna dynamik. Bagageluckans nederkant är utformad som en diskret spoiler och blir till en fortsättning på den skarpa s.k. blisterlinjen på sidopanelerna. Mellan C-stolparna har bakrutan en konkav, inåtbuktande form och avgränsar passagerarutrymmet samtidigt som den gör det enkelt att lasta i och ur bilen med den separata bagageluckan.

Den okonventionella utformningen av LED-baklyktorna med sitt 3D-glas utnyttjar alla de fördelar den nya designen erbjuder. Det nya, långa bakljuset sträcker sig tvärs över hela bakpartiet och längst ut lyser det upp ramen runt 3D-reliefen. De tunna linjerna mitt i 3D-glaset ser ut att sväva fritt. Bromsljuset sitter placerat djupt in. När man bromsar, tänds även botten på 3D-reliefen vilket gör att ljuset tycks röra sig mot betraktaren. Denna arkitektur, med olika nivåer och där ljusfunktionerna växlar mellan 2D och 3D, gör att baklyktorna gör ett helt nytt och dynamiskt intryck. Under stötfångaren sitter en diffusor av svartglänsande aluminium. Precis som frontens blade, sträcker den sig tvärs över hela bilen som en individuell, tydligt avgränsad detalj. Diffusorn omsluter två trapetsformade intag som designmässigt matchar 3D-baklyktorna och rymmer ändrören.

Lyxig interiör, innovativt manöverkoncept

Den generöst rymliga kupén i Audi prologue är som en lyxig lounge baserad på Grand Tourismo-design. Även interiör markerar starten för en ny designera inom Audi, en era där arkitekturen smälter samman med displayer och reglage och blir till en enhet. Ytorna för displayer och reglage har på ett innovativt sätt integrerats i instrumentpanelen och konsolen på mittunneln och infotainmentsystemet öppnar en dialog med förare och passagerare.

När man stiger in i den fyrsitsiga bilen, hälsar den sina passagerare välkommen med stilfull artighet. Denna ”butler”, som egentligen är ett intelligent dataprogram, identifierar passagerarna med hjälp av deras smartphones och justerar in sätet och klimatanläggningen efter de individuella önskemålen. Systemet föreslår också musik och färdvägar som är anpassade efter ägarens personliga krav. ”Easy Slot”-systemet, en avancerad vidareutveckling av Audi phone box, sitter placerad under lock i mittkonsolen. En speciell mekanism ansluter passagerarnas smartphones till bilens infotainmentsystem och laddar dem.

Generöst med plats i kupén

De strama linjerna och slanka geometriska formerna ger kupén en ljus och distinkt atmosfär. Instrumentpanelen ger ett lätt och elegant intryck med sina utpräglat horisontella, helt obrutna linjer och får kupén att verka ännu bredare. Panelen sänker sig in mot kupén på två nivåer. Den övre nivån blir till ett ”tak” över Audi virtual cockpit future (en avancerad vidareutveckling av Audi virtual cockpit) och raden av luftintag. Den ingår i den stora båge som omsluter föraren och framsätespassageraren.

Mittkonsolen ser ut att sväva fritt, precis som framsätena vars skenor sitter monterade på tunneln och trösklarna. Nackskydden på de båda skålade sätena bak sänks ner då de inte används och skjuts upp automatiskt när en passagerare stiger in i baksätet och använder den elektriska ”easy entry”-funktionen. När ljudsystemet sätts på, skjuts en ny typ av ljudspoiler fram ur hatthyllan och levererar det premiumljud som är typiskt för Audi.

Instrument med OLED-teknik

Inbäddad i den eleganta arkitekturen finns en display av en helt ny typ. Längs sin fulla bredd består instrumentpanelens front av en display-yta med tre integrerade pekskärmar. Displayen till vänster om ratten är vinklad mot föraren och används för att styra kontrollfunktioner för belysning och förarassistanssystem. Manöverenheten till höger om ratten är också den vinklad mot föraren och innehåller mediareglage. På passagerarsidan sitter en widescreen-display integrerad i instrumentpanelen som används för att individuellt och bekvämt kunna styra infotainmentfunktionerna.

Den nya typen av display på passagerarsidan gör det för första gången möjligt med digital interaktion mellan föraren och framsätespassageraren. En svepande gest är allt som krävs för passageraren för att skicka färdigplanerade färdvägar till förarens display och mata in dem i Audi virtual cockpit future.

På konsolen på mittunneln sitter en fjärde, flexibel pekskärm ergonomiskt placerad. Den används för att styra klimatanläggningen, för att mata in data genom att skriva med fingret och också för andra fordonsinställningar. Denna display består till största delen av en extremt tunn, böjbar OLED-film (OLED: Organic Light Emitting Diodes, organiska lysdioder) som ger extremt skarpa och kontrastrika bilder. När den inte används, ligger OLED-displayen infälld i mittkonsolen och är så gott som osynlig. När bilen startas, vinklas den flexibla skärmen upp. Det faktum att den är böjbar gör att avståndet till handen kan hållas konstant på ett ergonomiskt sätt. När man använder displayen, vilar handleden bekvämt på den lågt placerade växelväljaren till den 8-stegade tiptronic-växellådan, och är nu helt integrerad i mittkonsolen. Mugg- och smartphone-hållarna är placerade under lock i mittkonsolen, på vänster och höger sida om stödet.

Audi virtual cockpit future visar bilder på tre nivåer

Audi virtual cockpit future erbjuder en förhandstitt på framtidens digitala förarplats: Högupplösta displayer och tre speglar skapar tillsammans en virtuell scen med tre nivåer. I navigationsvyn presenterar den första nivån viktig information för körningen medan den andra och tredje nivån skapar en djupverkan i kupén. Strukturering av informationen i olika nivåer gör att den organiseras bättre och blir lättare att förstå för föraren. Innehållet och färgsättningen i Audi virtual cockpit future ändras beroende på körsättet. Vid sportig körning går displayen över i läget Sport och visar relevant information som varvtal, temperaturer och laddtryck på ett speciellt framträdande sätt.

Med början i dörrarna, följer vita LED-ljusledare de distinkta linjerna i kupén. Rattekrarna består av ett stort aluminiumspänne som matchar listerna på displayerna och dörrgreppen. Alla aluminiumdetaljer är tydliga bevis på det perfekta hantverket – ytorna har en matt finish medan kanterna är polerade vilket åstadkommer effektfulla kontraster.

Naturmaterial - lyx i ny tappning

Naturmaterial den nya lyxen i inredningen. Ytorna på sätet och ryggstödens baksida, instrumentpanelen, konsolen på mittunneln liksom armstöden är alla klädda med ”Passion”-läder i en ljus nyans, ett nytt och smidigt läder som framhäver skinnets naturliga karaktär och egenskaper.

Ryggstödens baksida och sidopanelerna bak är klädda i mjukt nubuckläder som också det går i en ljus färgton. En annan markant detalj är den gråbruna klädseln på instrumentpanelens nederdel. Wrap-around-bågen är klädd i mörkt ”Passion”-läder. Både här och på många andra ställen kontrasterar aluminiumlister mot silvergrå almfanér.

4.0 TFSI V8-motor och 48-voltssystem

4.0 TFSI-motorn dominerar motorrummet och utvecklar 605 hk och levererar ett vridmoment på 700 Nm. I boost-läget står hela 750 Nm till förfogande för föraren under ca. 15 sekunder. Den välljudande dubbelturbo-V8:an kan accelerera upp denna tvådörrarscoupe (vars tjänstevikt är 1.980 kg) från 0 till 100 km/h på blixtsnabba 3,7 sekunder.

Konceptbilens bränsleförbrukning ligger vid blandad körning på endast 8,6 l/100 km, vilket motsvarar CO2-utsläpp på 199 gram/km. En bidragande faktor till den höga effektiviteten är ett nytt kompletterande 48-voltsystem, en teknik som inom kort kommer att lanseras i serieproducerade bilar från Audi. 48 V-systemet matas av en stark, remdriven generator som gör drivlinan till en mildhybrid och kan återvinna upp till 12 kW vid inbromsning. Motordrivkraften leds via en 8-stegad tiptronic-växellåda till quattro permanent fyrhjulsdrift som arbetar i nära samarbete med den vektorstyrda momentfördelningen.

Ny femlänkad hjulupphängning

När det gäller chassit, erbjuder den adaptiva luftfjädringen sport (en luftfjädring med reglerbar dämpning) ett brett justeringsområde mellan mjuka rullningar och mycket styv dämpningskarakteristik och kan också reglera bilens markfrigång i flera steg. Hjulupphängningen består av en lättviktskonstruktion med fem länkar, fram som bak. De stora, keramiska, kolfiberarmerade skivorna ger utställningsbilen en imponerande bromsförmåga. De 20" stora bromsskivorna fram greppas av fasta sexkolvsbromsok.

Dynamiska 4-hjulsstyrningen förbättrar både kördynamiken och körkomforten i Audi prologue genom sin intelligenta, dynamiska styrning på alla fyra hjulen. Resultatet är att föraren kan njuta av en bil som har extremt goda vägegenskaper. I lägre hastigheter visar detta sig främst genom bättre smidighet. I högre hastigheter har konstruktörerna gjort bilen mer lyhörd och därmed också mer stabil.

Den dynamiska 4-hjulsstyrningen – där bakhjulen kan svänga max. 5 grader – gör det enklare att manövrera bilen när man parkerar och erbjuder mycket precis och sportig styrning på landsväg liksom en imponerande komfortabel styrning på motorväg.

Så byter man drivrem på en Porsche 996

Bil / Porsche

Att serva en Porsche själv kan låta både skrämmande och jobbigt. Men faktum är att vissa saker inte alls är så komplicerade. I den här videon får vi en genomgång i hur man byter drivremmen på en Porsche 996, och trots att man kanske börjar klia sig i huvudet redan när man öppnat huven verkar det ju buslätt.

Jag som älskar att mecka blev riktigt sugen på att skruva lite nu, det är bara en Porsche som fattas.

www.autoevolution.com +

Snubbe lurar folk att deras bilar brinner

Bil / Övrigt

Om någon skulle krocka med din bil eller råka repa den är det ju givetvis riktigt tråkigt, men det allra värsta en bilägare nog kan råka ut för är en brand. Branden är skoningslös och förstör mer än ofta så mycket att bilen inte är värd att laga. Därför kan man förstå paniken dessa ägare får när en snubbe kommer och visar en bild på deras bil som brinner. Som tur är är allt bara ett dåligt skämt gjort med hjälp av appen "Dude, your car!".

www.carscoops.com +

Volkswagen Golf R nu även som kombi

Bil / Volkswagen

Det har sedan en tid tillbaka gått rykten om att Golf R skulle komma i ett Variant-utförande, eller kombi som vi kallar det. Spionbilder på en mystisk bil började dyka upp på nätet och eftersom den hade fyra pipor där bak gick ryktena varma. Och de visade sig vara sanna, samma dag som Los Angeles Auto Show öppnar visar Volkswagen nu upp den snabba kombin.

Under huven sitter samma turbomatade fyra på 2.0 liter som i det mindre syskonet. Den ger 300 hästar jämnt och har ett vrid på 380 Nm. Till motorn kopplas en sexstegad dubbelkopplingslåda som i sin tur skickar kraften till alla fyra hjulen. Bilen ska göra 0-100 km/h på 5.1 sekunder (4.9 för vanliga Golf R) och ha en toppfart på 250 km/h.

Precis som sitt halvkombi-syskon förses bilen med ett fetare kjolpaket, större fälgar som döljer större bromsar, de fyra piporna där bak och den skrikiga blåa lacken.

Golf R Variant börjar säljas nästa vår.

www.motorauthority.com +
Världspremiär i Los Angeles: Volkswagen Golf Sportscombi R med 300 hk och fyrhjulsdrift

På den internationella bilsalongen i Los Angeles, USA, presenterar Volkswagen för första gången en kombiversion av Golf R. Nya Golf Sportscombi R har 300 hk och är som standard utrustad med 4MOTION fyrhjulsdrift och DSG-växellåda.

10 viktiga fakta inför världspremiären av Golf Sportscombi R:

Volkswagen presenterar för första gången Golf R i kombiverson.
Plats för fem personer och 605 liters lastutrymme
Den turboladdade 2-litersmotorn har en effekt på 300 hk.
Maximalt vridmoment på 380 Nm nås vid 1 800-5 500 v/min.
4MOTION fyrhjulsdrift är standard.
Accelererar från 0 till 100 km/h på 5,1 sekunder*. Topphastigheten är 250 km/h.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 7,0 l/100 km* (163 g CO2/km*)
En 6-stegad DSG-växellåda är standard.
Den elektroniska stabiliseringskontrollen kan kopplas ur helt, exempelvis vid bankörning.
Golf Sportscombi R lanseras på den svenska marknaden i vår. Det är ännu inte fastställt när bilen släpps för beställning.
För första gången sedan produktionsstarten av modellserien Golf R erbjuds den nu även i kombiversion. Volkswagen premiärvisar Golf Sportscombi R på Los Angeles Auto Show den 18–30 november.

För drivningen svarar en 2,0-liters turboladdad och direktinsprutad bensinmotor (TSI) på 300 hk. Motorn har ett maximalt vridmomentet på 380 Nm vid 1 800-5 500 varv/minut.

Precis som Golf R leder Golf Sportscombi R ner sin turbokraft i vägbanan via 4MOTION fyrhjulsdrift, vilket ger optimal drivning i alla körförhållanden – såväl till vardags som på tävlingsbanan. Bilen har den senaste versionen av 4MOTION med den femte generationens Haldex-koppling och är som standard utrustad med en 6-stegad DSG-växellåda med dubbla kopplingar. Manuell växellåda erbjuds ej till Golf Sportscombi R.

För kördynamiken svarar ett R-sportchassi där markfrigången har sänkts med 20 mm, det innovativa och progressiva styrsystemet ”Servotronic Sport” samt ”ESC Sport” – där den elektroniska stabiliseringskontrollen kan kopplas ur helt vid exempelvis körning på bana. Som tillval erbjuds det adaptiva chassiregleringssystemet DCC och körprofilsvalet ”Race”.

Acceleration på 5,1 sekunder och bränsleförbrukning på 7,0 l/100km

Golf Sportscombi R accelererar från stillastående till 80 km/h på bara 3,8* sekunder och 0 till 100 km/h på 5,1* sekunder. Topphastigheten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Bränsleförbrukning och utsläppsvärden visar hur effektiv den turboladdade fyrcylindriga bensinmotorn är; Golf Sportscombi R förbrukar endast 7,0* l/100 km vid blandad körning, vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på 163* g/km.

Golf Sportscombi R passar även som en familjekombi där det krävs stora utrymmen. Med en lastkapacitet på 605 liter (lastad fram till baksätets ryggstöd) erbjuder denna Volkswagen ett imponerande stort bagageutrymme även när fem personer färdas i bilen. Vid nedfällt baksätesryggstöd växer lastkapaciteten till 1 620 liter.

Golf Sportscombi R utvändigt

Unikt bakparti. När det gäller exteriören har Golf Sportscombi R ärvt linjerna från halvkombimodellen. Men från B-stolpen och bakåt har designen anpassats för Golf Sportscombi R. Baktill skiljer den sig från övriga versioner av Golf Sportscombi genom en ny stötfångare i R-design, en diffusor i svart högglans, fyra kromade avgasutblås, så kallade "side flaps" på D-stolparna, körsbärsröda bakljus och LED-skyltbelysning.

Fronten. Framtill känns Golf Sportscombi R igen på den R-specifika stötfångaren med större luftintag, en distinkt kylargrill med "R"-logo samt bi-xenonstrålkastare med integrerade LED-varselljus. LED-varselljusen bildar en unik dubbel "U"-ljussignatur under de dubbla strålkastarna och projicerar ett särskilt markant ljusmönster.

Från sidan. På sidorna kännetecknas Golf Sportscombi R av tröskelbreddare i ”R”-design som är lackerade i bilens färg, "R"-logotyper på framskärmarna och sidospegelkåpor i borstad aluminiumoptik.

Fönsterdekorlisterna är även de i svart högglans. Lättmetallfälgarna 18-tum "Cadiz" är standard och är specialdesignade för just R-modellerna. Däcken har i standardutförande dimensionen 225/40 och bakom fälgekrarna framträder tydligt de större dimensionerade bromsskivorna och de svartlackerade bromsoken med ”R”- emblem.

Golf Sportscombi R kan som tillval även beställas med 19-tumsversion av lättmetallfälgen ”Cadiz” . Dessutom är de exklusivt designade lättmetallfälgarna 19 tum ”Pretoria” ett tillval och de finns i färgerna "Grey metallic" och "Black".

Golf Sportscombi R invändigt

Exklusiva sportstolar fram. Golf Sportscombi R är utrustad med förstklassiga sportstolar i en materialblandning av tyg och alcantara, blå orienteringsbelysning, klimatanläggning ”Climatronic” och i Sverige kommer radio-CD-systemet inklusive pekskärm med rörelseavkänning ”Composition Media" att vara standard.

Som tillval erbjuder Golf Sportscombi R också en läderklädsel i nappa/kolfiber. Utsidan av sätena, sidostödens innersidor och nackskyddet är då klädda i mörk kolfiber/nappa. Sätets mittsektioner kan beställas i antingen mörk eller ljus nappa ("antracit" eller "modern grey") med kristallgrå dekorsömmar. Ratten är specialdesignad i R-utförande och pryds även den med dekorsömmar i den kontrasterande färgen kristallgrått. Även växlingspaddlar är standard.

Lastutrymmets mått. Utseendet på det flexibla baksätet har anpassats efter sportstolarna fram. Som redan nämnts har Golf Sportscombi R med fem personer ombord ett lastutrymme på 605 liter (lastad fram till baksätet). Om lastutrymmet med sin minimibredd på 1 003 mm och minimihöjd på 936 mm används fram till framstolarnas baksida och upp till taket får bilen en lastvolym på 1 620 liter. Lastutrymmet fram till baksätet är 1 055 mm långt och till framsätena 1 831 mm.

Lastutrymmets funktioner. Det variabla lastrumsgolvet i bagageutrymmet kan varieras i höjd men även tas loss helt och hållet med några få handgrepp. En annan standardfunktion är insynsskyddet som är utformat som en rullgardin. När det inte används kan det, precis som nätskiljeväggen, förvaras under lastrumsgolvet. En annan praktisk funktion är fjärrupplåsningen av det 60:40 delbara baksätet och de nedfällbara ryggstöden. Ryggstöden som frigörs genom upplåsningsspakarna i bagageutrymmets sidoväggar viker automatiskt framåt och bildar tillsammans med lastgolvet en nästintill plan yta.

Uppgradering av interiören. Dekorinläggen i instrumentpanelen och dörrpanelerna har "Carbon Race"-design och som standard sitter också ambientebelysningen integrerad i dörrpanelerna. Även instegslisterna är upplysta (i blått). Till standardutrustningen hör också pedaler och fotstöd på förarsidan i rostfri look. Även golvmattorna har fått en uppdaterad look med kanter i kontrasterande färg. Instrumenten och startmenyn på pekskärmen i mittkonsolen har också ändrats.

För att bygga på den sportiga känslan ytterligare så slår vid start de upplysta ljusblå nålarna på varvräknaren och hastighetsmätaren i botten och därefter ända upp till fullvarv och 320 km/h-markeringen. Instrumentvisarna tänds också automatiskt så snart som förardörren öppnas. Pekskärmen i infotainmentsystemet har den animerade "R"-logon som startbild.

TSI-motor på 300 hk och 380 Nm

Turboladdad motor. Precis som i halvkombiversionen drivs nya Golf Sportscombi R av en avancerad fyrcylindrig motor i EA88-serien. Som en av de mest kraftfulla fyrcylindriga motorer på marknaden levererar den 300 hk (från 5 500 till 6 200 v/min), och dess maximala vridmoment på 380 Nm är tillgängligt över ett brett varvtalsområde från 1 800 till 5 500 v/min.

Innovativa detaljlösningar. Den turboladdade och direktinsprutade bensinmotorn (TSI) kännetecknas av detaljer som vattenkyld avgasåterföring som matas till turboaggregatet genom cylinderhuvudet (för att effektivt reducera bränsleförbrukning vid fullast) samt dubbel bränsleinsprutning med direktinsprutning och insprutning i insugsröret. Tack vare det helelektroniska kylsystemet har TSI-motorn i Golf Sportscombi R en synnerligen effektiv temperaturreglering med en kortare uppvärmningsfas, vilket minskar friktionsförluster och därmed bränsleförbrukningen.

Motorn har också variabel ventilstyrning med dubbel kamaxeljustering. Dessutom kan ventillyften på avgassidan kopplas i två steg. Den här lösningen gör att laddningsprocessen kan styras optimalt – för bättre prestanda, lägre förbrukning och låga utsläppsnivåer.

4MOTION fyrhjulsdrift är standard. Permanent 4MOTION fyrhjulsdrift har alltid varit en typisk teknikegenskap i Golf R, så även i nya Golf Sportscombi R. I Sportscombin är fyrhjulsdriften av den senaste generationen som standard kopplad till en 6-stegad automatväxellåda med dubbla kopplingar (DSG) som även går att växla manuellt.

4MOTION-systemet, som är utrustat med en Haldex 5-koppling, aktiveras redan innan ett hjul börjar slira. Detta eliminerar nästan helt och hållet förlorad dragkraft. Vid relativt låg belastning och när bilen rullar fritt, läggs drivningen primärt ut på framhjulen medan bakaxeln kopplas bort. Denna grundinställning sparar bränsle.

Bakaxeln kan dock variabelt kopplas in på bråkdelar av en sekund när så behövs. Detta sker med hjälp av en Haldex-koppling som aktiveras av en elektrohydraulisk oljepump. Om så behövs kan nästan 100 % av motorns drivkraft läggas ut på bakhjulen.

Chassi- och drivsystemreglering

Fyrhjulsdriven EDL som tvärriktad differentialspärr och XDS+. Förutom Haldex-kopplingen, fungerar de fyra elektroniska differentialspärrarna (EDL) i det elektroniska stabiliseringsprogrammet (ESC) som tvärriktade differentialspärrar. I Golf Sportscombi R sitter de elektroniska differentialspärrar som så kallad fyrhjulsdriven EDL på båda axlarna. Golf Sportscombi R är dessutom utrustad med XDS+ på både fram- och bakaxeln. Detta system bromsar hjulen på insidan av en kurva under snabb kurvtagning och minskar understyrning. Rent tekniskt är XDS+ en funktionsutökning av den elektroniska differentialspärren.

ESC Sport. Precis som Golf R är Sportscombin utrustad med "ESC Sport" som standard. Systemet aktiveras via en 2-stegsbrytare på mittkonsolen. När föraren trycker kort på brytaren växlar ESC till "ESC Sport"-läge. I mycket snabb körning med kurvtagning som på tävlingsbanan griper ESC in senare och möjliggör ännu råare köregenskaper. Om ESC-knappen hålls intryckt i mer än 3 sekunder, kopplas den elektroniska stabiliseringskontrollen ur helt för ren proffskörning på bana.

Progressiv styrning. Golf Sportscombi R är som standard utrustad med progressiv styrning. Föraren behöver inte vrida ratten så mycket för att svänga i önskad radie och behöver inte heller att korsa händer lika ofta i snäva kurvor. Med den progressiva styrningen är det 2,1 varv till fullt rattutslag, medan det i standardstyrsystemet i de mindre kraftfulla Golfmodellerna är 2,75 varv. Detta beror på att konventionella styrsystem har ett konstant utväxlingsförhållande, medan den nya styrningen i Golf Sportscombi R istället har ett progressivt utväxlingsförhållande. På så sätt krävs märkbart mindre ansträngning vid manövrering och parkering. På kurviga landsvägar och när man ska svänga av märker föraren av en bättre dynamik tack vare den mer direkta verkan.

DCC. Nya Golf Sportscombi R kan också beställas med andra generationens DCC – adaptivt chassiregleringssystem – som tillval. DCC erbjuder de tre körlägena "Comfort", "Normal" och "Sport" och dessa väljs och visas på pekskärmen på mittkonsolen genom funktionen "körprofilsval". I Sport-läget är de dynamiska köregenskaperna ännu tydligare.

Körprofilsval med Race-läge. En annan funktion ombord på Golf Sportscombi R är körprofilsvalet (tillval), men ingår även vid val av DCC. Det finns totalt fyra körprogram, tillsammans med DCC finns fem: "Eco", "Normal", "Individual" och det speciella "Race"-läget som är skräddarsytt för R-modellerna. När DCC är installerat, finns också "Comfort"-läget.

Alla lägen är specialanpassade till Golf Sportscombi R. I "Race"-läge är dämpningen hårdare (vilket ytterligare minskar rörelser i karossen), och motorresponsen och växelpunkterna i DSG-växellådan är konfigurerade för att vara ännu mer dynamiska.

I "Eco"-läget gäller motsatsen: här är motorstyrning, luftkonditionering och andra hjälpsystem inställda för optimal bränsleeffektivitet. Det finns också en frirullningsfunktion i Eco-läget; när föraren släpper gaspedalen till exempel när han/hon saktar ner framför ett trafikljus eller på vägsträckor med nedförsbackar – kopplar DSG från och motorn går på tomgång. Golf Sportscombi R kan därmed använda rörelseenergin på ett optimalt sätt.

Den svenska marknaden

Golf R Sportscombi lanseras på den svenska marknaden i vår. Det är ännu inte fastställt när bilen släpps för beställning. Priset är inte heller fastställt.

*Preliminära värden november 2014

Bildfrossa Nya Ford Mustang Shelby GT350

Bil / Ford

Igår fick vi de första datorgenererade bilderna och lite information kring Fords nya Mustang Shelby GT350. Nu kan vi bjuda på betydligt fler bilder och ett gäng med videoklipp på den nya muskelbilen.

www.carscoops.com +

Bentley Mulsanne i cabrioletutförande är här

Bil / Bentley

Det har varit många turer fram och tillbaka kring en cabbad version av Bentleys flaggskeppsmodell Mulsanne. Först fick vi skisser, sen lades planerna ned för att slutligen väckas till liv igen. Att den faktiskt skulle bli verklighet kanske folk hade slutat hoppas på, men idag, som en skänk från ovan, presenterar Bentley den nya modellen som fått namnet Grand Convertible. Tillverkaren kallar dock bilen fortfarande för ett koncept, och vill se hur bilen tas emot innan de börjar producera den på riktigt.

Under huven lurar en V8:a på 6¾-liter med dubbla turbo. Motorn ger 537 hästar och har ett enormt vrid på hela 1 100 Nm. Bilen är lackad i färgen Sequin Blue samtidigt som huven och vindruteramen är i silver. Interiören har man klätt med inte mindre än 14 ljusa djurhudar. Lädret samsas i sin tur med massvis av valnöt som givetvis är framtaget för hand.

Första visningen sker på Los Angeles Auto Show imorgon.

BENTLEY GRAND CONVERTIBLE REDEFINES THE LUXURY OF OPEN-AIR DRIVING
NOV 18, 2014

The most sophisticated and elegant convertible
Developed to signify Bentley’s intentions for the future
The ultimate expression of the British luxury automobile
On display at the Los Angeles Auto Show from 19th November alongside the new Mulsanne Speed sedan
(Crewe, 18th November 2014) The ultimate expression of British automotive luxury is imagined with the Bentley Grand Convertible, the most sophisticated open-top car ever created by Bentley. Iconic yet understated in style and fashioned entirely by hand from the very finest materials, this unrivalled flagship of luxury represents the ultimate in powerful, sensuous roofless motoring.

Bentley Chairman and CEO, Wolfgang Dürheimer, who unveiled the car in Los Angeles, commented:

“This concept demonstrates Bentley’s ability to create a pinnacle convertible Grand Tourer, while embodying elegance beyond compare. With this car we combine the opulent Mulsanne experience with the full sensory indulgence of open-air touring, continuing to unite luxury and performance in new ways.

“We are eagerly awaiting the response of our customers to this car. We will ensure that this car - if it reaches the roads – will be a highly exclusive, extremely limited collector’s piece.”

The Bentley Grand Convertible will be on display at the Los Angeles Auto Show from 19th November 2014.

Powerful, Refined, Exquisite

Resplendent in Sequin Blue, originally a bespoke colour created from a single sequin from a customer’s haute couture gown, the Grand Convertible features a silver “liquid metal” finish to the bonnet and windscreen frame. Contrasting the rich blue body work is the Bentley directional wheel design, handed to the left and right sides of the car and finished by hand before being polished to a high shine.

The wheels hint at the enormous power and torque that wait under the bonnet. With 537 PS (530 bhp / 395 kW) and 1,100 Nm (811 lb.ft) of torque from Bentley’s legendary 6¾-litre twin-turbo V8 engine of the flagship Mulsanne, the Grand Convertible promises the luxury of effortless performance to match its unparalleled style.

As cossetting as it is breath-taking, the interior of the Grand Convertible is a showcase for the abilities of Bentley’s master craftsmen. 14 naturally tanned leather hides are merged together with progressive-diamond quilting, with the shape of the pattern changing over the seats and doors in a cabin sized for four adults. Bright blue is used to highlight the extraordinary skill of Bentley’s trim specialists, with Sequin Blue thread cross-stitched by hand through the linen-coloured leather. The light hide is contrasted by the sleek elegance of Beluga leather around the top of the doors and extending back to the rear tonneau, framed in polished chrome.

The tonneau itself provides the most significant example of Bentley craftsmanship at its finest. Replete with book-matched, mirror-finished and dark-stained Burr Walnut, the tonneau features the largest piece of wood veneer ever applied to a Bentley. Fashioned entirely by hand, this expanse of veneer is only paralleled by the creations of the world’s best furniture makers, and is finished with elegant parallel lines of chromed steel.

Following the Los Angeles Auto Show, in December the Grand Convertible will travel to Miami for Art Basel, the world's premier international art show for Modern and contemporary work.
Redaktionen Annonsera Cookies
bloggportalen