Nya Alfa Romeo Giulia QV hårdtestas på Ringen

Bil / Alfa Romeo

I slutet på juni presenterade Alfa Romeo nya Giulia och man gjorde det på helt rätt sätt - genom att endast visa upp värstingversionen som man kallar för Giulia Quadrifoglio Verde. Den bjuder på inte mindre än 510 ystra hästar och hur dessa låter får vi nu återigen ta del av i en ny video som visar när bilen hårdtestas på Ringen.

www.autoevolution.com +

Christian Bale spelar också Enzo Ferrari i ny film

Bil / Nyheter

I april skrev jag om att Robert DeNiro skulle axla manteln och iklä sig rollen som Enzo Ferrari i en ny film regisserad av Clint Eastwood. Nu visar det sig att Christian Bale ska göra samma sak, i en film regisserad av Michael Mann. Bägge ska följa Enzo från ungefär 50-talet och framåt.

När de båda filmerna har premiär och vad de då kommer att heta är tyvärr oklart för tillfället. Lite förvirrande är det också att man väljer att göra två snarlika filmer samtidigt, men eftersom bägge skådisarna är grymma blir det förhoppningsvis något att se fram emot.

Klippet ovanför visar när Christian kör en kärra från ärkerivalen Lamborghini.

www.dailymail.co.uk +

Så blir nya Kia Optima för Europa

Bil / Kia

I mars visade Kia upp nya Optima men den bilen skiljer sig lite från det vi kommer att få här i Europa, så därför visas den nu upp igen så som vi kommer att få se den. Man får dock ha bra styrka på ögonen för att se vad som förändrats. Det tydligaste är den främre stötfångaren som även försetts med dimljus.

Den största skillnaden är motoralternativen. I USA har man tre stycken bensinmotorer att välja mellan, en 1.6:a med 180 hästar, en 2.4:a med 188 hästar och en 2.0 med 250 hästar. I Europa blir det till en början en diesel på 1.7 liter med 141 hästar och en bensin på 2.0 liter med 163 hästar. Dieseln är den som kommer till Sverige och den är då kopplad till Kias egna sjustegade dubbelkopplingslåda. Förbrukningen för den konstellationen anges till 0.44 liter per mil med ett utsläpp på 116 gram per kilometer.

Premiär blir det på bilmässan i Frankfurt. Lanseringen i Sverige sker vid årsskiftet.

teknikensvarld.se +

Mercedes-AMG C 63 S Coupé är nu officiell

Bil / Mercedes

Några dagar efter att nya C-Klass Coupé presenterades drar man nu av täcket på värstingen - Mercedes-AMG C 63 S Coupé. Den här bilen har samma recept som vanliga C 63 S men lite smäckrare former och ett tydligt mål i sikte - BMW M4.

Siffrorna säger 510 hästar och 700 Nm i S-versionen ur den 4.0 liter stora dubbelturbomatade V8:an, den vanliga får 476 respektive 650. S:en har även en elektronisk diff till skillnad mot den mekaniska som sitter i C 63 AMG. 0-100 km/h går för den vassaste på 3.9 sekunder, toppfarten anges till 290 km/h om man plockar bort spärren som annars ligger vid 250. Som alltid är det endast bakhjulsdrift som gäller och kraften skickas dit via en sjustegad automatlåda. Det som skiljer coupén från sedanen är bland annat en ökad spårvidd bak om 25 millimeter, annan cambervinkel och styvare bussningar i chassiet.

Mercedes-AMG C 63 S Coupé visas upp på Frankfurt den 15 september och börjar säljas nästa vår.

www.carscoops.com +

Eldriven version av Aston Martin Rapide på gång

Vanliga Rapide S
Bil / Aston Martin

Aston Martin har nu gått ut och bekräftat att de har en helt eldriven version av modellen Rapide på gång. Detta blir företagets första elbil och den ska komma någon gång under 2017. Batterierna till bilen ska komma från "en redan etablerad tillverkare" men vem det handlar om framgår inte. Bilen kommer att ha fyrhjulsdrift, 800 hästar och ta sig omkring 32 mil på en laddning.

Planen är att sälja några hundra exemplar om året och prislappen kommer att ligga mellan 200 000 och 250 000 dollar.

teknikensvarld.se +

Audi visar ny elbil med 50 mils räckvidd

Bil / Audi

Med den nya eldrivna konceptsuven e-tron quattro concept vill Audi på riktigt utmana Tesla och deras kommande Model X. Men där Tesla snart lanserar sin bil har Audi lite kvar, den här är nämligen inte ämnad för serieproduktion förrän 2018. Då får man en suv med 50 mils räckvidd späckad med massa ny och rolig teknik, som exempelvis en interiör där alla skärmar har oled-teknik.

Den nya suven är storleksmässigt mellan dagens Q5 och Q7 och den har ett coupé-liknande tak som sluttar rätt så ordentligt. Batteripaketet ligger mellan axlarna i golvet och detta matar inte mindre än tre stycken elmotorer - en på framaxeln och två på bakaxeln.

e-tron quattro concept visas på bilmässan i Frankfurt nästa månad.

Audi visar kommande elbil i Frankfurt - Audi e-tron quattro concept

Sportig SUV med ren eldrift i serieproduktion 2018
Över 50 mils räckvidd
Senaste batteriteknik och optimerad aerodynamik

Eldrift skall vara ett nöje, inte en kompromiss menar Audi när märket visar den nya konceptbilen Audi e-tron quattro på Frankfurtsalongen (IAA) i september. Den sportiga SUV:en ger en bild av märkets kommande elbil som går i serieproduktion under 2018.

Audi e-tron quattro concept är från grunden konstruerad som elbil. Konceptet följer det Audi kallar “aerosthetics”, vilket innebär att man kombinerat tekniska lösningar för att minska luftmotståndet, med kreativ design. Rörliga aerodynamiska element i fronten, på sidorna och på bakpartiet förbättrar luftflödet runt bilen och underredet är helt tillslutet för minska luftmotståndet. Med ett cw-värde på 0,25 är det benchmark i SUV-segmentet och bidrar till den långa räckvidden på över 500 km.

Konceptbilen är baserad på den andra generationen av plattformen för längdsbyggda motorer (MLB), som ger stort spelrum för olika drivlinor och konfigurationer. Längdmässigt placerar sig Audi e-tron quattro mellan Audi Q5 och Audi Q7. Den typiska SUV-karossen och coupé-lika designen ger bilen en sportigare profil, samtidigt som interiören ger utrymme för fyra personer.

Det stora litium-jon batteriet är placerat mellan axlarna under passagerarutrymmet. Det ger låg tyngdpunkt och balanserad axellastfördelning, vilket borgar för riktigt bra köregenskaper och säkert uppträdande på vägen. När det gäller drivlinan har Audi hämtat erfarenheter från den eldrivna supersportbilen Audi R8 e- tron. Tre elmotorer, en på framaxeln och två på bakaxeln, gör konceptbilen till en eldriven quattro, eller e-tron quattro, som gör det möjligt att kombinera låg förbrukning med underhållande köregenskaper och hög framkomlighet.
Redaktionen Annonsera Cookies
bloggportalen