Volvo ger oss en känsla av XC40

Snart har den kompakta suven premiär

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Volvo

Det är snart dags för Volvo att premiärvisa den nya kompakta suven XC40 och inför detta delar de med sig av lite bilder som ska ge en känsla av vad som komma skall. Den nya bilen sägs bjuda på en bredare och mer lekfull färgpalett, och med dessa bilder visar man upp några av de kommande materialvalen. Volvos designteam har använt gatumode, stadsarkitektur, exklusiva designervaror och populärkultur som inspirationskällor när de har tagit fram bilens material, mönster och färger. Thomas Ingenlath som är designchef på Volvo Cars säger följande:

"Vi ville att XC40 skulle vara en helt ny, kreativ och unik modell i Volvos modellprogram. En bil som gör att ägaren kan visa sin personlighet även på garageuppfarten. XC40-förarna är intresserade av mode, design och populärkultur och lever ofta i stora, pulserande städer. De vill ha en bil som speglar deras personlighet. XC40 är den bilen."

Visa
Pressmeddelande
Uttryck din personlighet med XC40 – Volvos nya kompakta SUV

Med dussintals möjliga exteriör- och interiörfärgkombinationer står individens valmöjligheter i centrum för nya färgstarka Volvo XC40, Volvo Cars första bil i segmentet kompakta premium-SUV:ar.

Den efterlängtade XC40, som premiärvisas inom kort, är en unik bil för den utåtriktade föraren. Lanseringen av XC40 gör att Volvo kan erbjuda ett komplett SUV-modellprogram.
Med XC40 tar sig Volvo Cars in på nya områden, och man har gett sina designers fria händer att skapa en bil som tillför en puls, individualitet och lekfullhet som tidigare har saknats i segmentet kompakta premium-SUV:ar.
– Vi ville att XC40 skulle vara en helt ny, kreativ och unik modell i Volvos modellprogram. En bil som gör att ägaren kan visa sin personlighet även på garageuppfarten. XC40-förarna är intresserade av mode, design och populärkultur och lever ofta i stora, pulserande städer. De vill ha en bil som speglar deras personlighet. XC40 är den bilen, säger Thomas Ingenlath, designchef på Volvo Cars.
XC40 erbjuder en bredare och mer lekfull färgpalett, vilket gör den till den mest uttrycksfulla modellen i Volvos modellprogram. Bilen speglar den utåtriktade personligheten hos de som kör den.

– Våra kundundersökningar visade tydligt att vi med XC40 och för det här segmentet behövde kunna erbjuda ännu fler färger och material än vi vanligtvis gör. Eftersom Volvo Cars aldrig tidigare har designat en bil som XC40 kunde vi börja med ett tomt blad och ge den energi och lekfullhet, tillägger Robin Page, Senior Vice President Design på Volvo Cars.
Gatumode, stadsarkitektur, exklusiva designervaror och populärkultur fungerade alla som inspirationskällor när Volvos designteam valde material, mönster och färger till nya XC40.
– När vi skulle välja färger och material till XC40 hämtade vi inspiration från många olika källor. Vi blandade dem och satte ihop dem igen till en helhet. Det som vi har skapat är en bil med attityd som känns helt ny, intensiv och med fina väghållningsegenskaper, säger Ebba Maria Thunberg, Vice President Colour & Materials på Volvo Cars.

På utsidan ger det breda urvalet av möjliga färgkombinationer – från solida, monokromatiska färger till tvåfärgskombinationer i vibrerande färger – stora möjligheter att sätta sin personliga prägel på bilen. Samtidigt förmedlar interiöralternativen en premiumkänsla kombinerat med ett ungdomligt uttryck.
Exempel på de nya interiörfärgerna i XC40 är den varma mattfärgen Lava Orange, klädseln Oxide Red samt en rad nya, unika dekorlister och material med designer som hämtar inspiration från stadsarkitektur och kartografi. Naturliga, filtbaserade mattor, takhimlar och dörrinlägg ger bilen en modern känsla.
– Vår dekorlistnivå Momentum är den mest modeinriktade i programmet, med intensiva exteriörfärgkombinationer, medan nivåerna R-Design och Inscription ger en mer dynamisk premiumkänsla, tillägger Ebba Maria Thunberg.

Audi-reklam jämför blivande brud med begagnad bil

Inte helt poppis

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Audi

En Audi-reklam som nyligen rullade i Kina har blivit en snackis men inte för att den är så bra eller välgjord, utan för att folk inte är helt imponerade av budskapet. I filmen får vi se ett blivande brudpar men precis innan kärlekens band ska knytas hoppar svärmor in och undersöker bruden - som om hon vore en begagnad bil. När undersökningen är klar säger en röst "Important decisions must be made carefully ... Only with an official certification can you relax."

Audi har dragit tillbaka reklamfilmen och bett om ursäkt, men Internet glömmer som vi vet aldrig.

Så är skicket på vägarna i Sverige

Län för län

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Övrigt

Motormännens vägombud har granskat hur kvaliteten är på våra svenska vägar och kommit fram med ett resultatet som visar hur det ser ut län för län. Totalt har man gått igenom 73 000 kilometer av det statliga vägnätet och resultatet visar att 1,3 procent av Europavägnätet, 0,9 procent av riksvägnätet och 2,1 procent av länsvägnätet är underkänt och håller en så låg kvalitet att det är obehagligt att trafikera. Standarden överlag är dock hög, men det finns en stor skillnad i vägkvalitet mellan norr och söder. Vägarna är påtagligt sämre i skogs- och glesbygdslänen. Av de 20 sämsta riks- och länsvägarna hittar man hela 19 stycken norr om Dalälven. Sveriges sydligaste riksväg, Riksväg 9 i Skåne, har också rejält många dåliga partier.

På länken nedan finns en interaktiv karta över alla undersökta vägar. Årets vägkvalitetsrapport finns att läsa här.

Visa
Pressmeddelande
Så är skicket på Sveriges vägar – län för län

Motormännens vägombud har med innovativ teknik granskat kvaliteten på 73 000 km av Sveriges statliga vägnät och kan presentera exklusiva siffror och kartor – län för län. Resultatet visar att 1,3 % av det undersökta Europavägnätet, 0,9 % av det undersökta riksvägnätet och 2,1 % av undersökta länsvägnätet är underkänt och håller en så låg kvalitet att det är obehagligt att trafikera och kostsamt att reparera.
För fjärde året i rad kan Motormännen presentera en granskning som visar tillståndet på det svenska vägnätet. Granskningen är uppdelad på europavägar, riksvägar och länsvägar. Det sekundära och tertiära länsvägnätet (mindre vägar med vägnummer 500 och uppåt) har exkluderats i redovisningen, vilket innebär att endast det primära länsvägnätet, med vägar som kan förväntas hålla en hög kvalitet har inkluderats.

Granskningen visar att standarden på det svenska vägnätet är hög. Samtidigt synliggörs en betydande skillnad i vägkvalitet mellan norr och söder med påtagligt sämre vägar i skogs- och glesbygdslänen.

– En bra vägstandard är en förutsättning för tillgänglighet i områden där bilen ofta är det enda alternativet. Nedprioriteringar och otillräckliga resurser till vägarna ökar bara på det avståndshandikapp som redan finns i gles- och landsbygden. Dåliga vägar ökar klyftan mellan stad och landsbygd - därför är vi mycket kritiska till att regeringen inte ens satsar medel på vägunderhåll så att det täcker inflationen, samtidigt som skatterna på bilismen höjs, säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig Motormännen.

Av de 20 sämsta riks- och länsvägarna ligger 19,norr om Dalälven. Riksväg 9 i Skåne, Sveriges sydligaste riksväg, sticker fortfarande ut med bitvis dåliga avsnitt. Väg 97 genom Norrbotten den riksväg som har störst brister. E45 genom Norrbotten, är tveklöst det Europavägavsnitt som håller lägst standard i undersökningen.

– Utöver försvårad tillgång till arbete, skola och servicefunktioner innebär dåliga vägar ökade driftskostnader for staten och försämrad trafiksäkerhet för den enskilde. Försämrad tillgång till råvara och möjlighet att transportera denna minskar möjligheten för företag att växa och skapa nya jobb. Ett väl underhållet vägnät är därför nyckeln i vår ekonomi och bland våra viktigaste offentliga tillgångar, säger Carl Zeidlitz.

Hög vägstandard har stor betydelse för såväl framkomlighet som trafiksäkerhet. Skrovlig vägyta leder till försvårad vinterväghållning och att vatten som samlas i sprickorna fryser till is, vilket riskerar att försämra vägens tillstånd ytterligare. Fördröjt underhåll kan hastigt ge dramatiskt ökade underhållskostnader.

Undersökningen har genomförts av Motormännens vägombud, som är ideellt arbetande funktionärer. Undersökningen har tittat på ytojämnheten i vägbanan genom att använda vibrationssensorn som finns inbyggd i moderna telefoner. Kartläggningen har skett i samverkan med Roadroid AB och med stöd av Opel, Preem, och Assistanskåren

Interaktiv karta – granskning av 73 000 km väg
https://www.motormannen.se/klubbar/inspekterade-vagar-2016/

Vägkvalitetsrapport 2017
https://www.motormannen.se/media/4090/vagkvalitetsrapport-2017-18-juli.pdf

Samtliga länsavsnitt i rapporten innehåller:

Länets undersökta riksvägar, rangordnade från sämsta till bästa.
Länets undersökta länsvägar, rangordnade från sämsta till bästa.
Kvaliteten på länets undersökta riksvägnät i jämförelse med medeltalet för Sveriges län.
Kvaliteten på länets undersökta länsvägnät i jämförelse med medeltalet för Sveriges län.
Resultat saknas för Uppsala- och Blekinge län på grund av för lite insamlat material.

Porsche kanske lägger ned dieselmotorer

Satsar på elbilar istället

Foto: Porsche
Visa inte Bil-artiklar
Bil / Porsche

Den senaste generationen av dieselmotorer från Porsche kan bli den sista har Oliver Blume som är Chief Executive berättat för Reuters. Konsekvenserna från Volkswagens stora dieselskandal börjar smitta av sig på lyxbilstillverkaren och det kanske blir så att man lägger ned dieselmotorerna helt och istället satsar på elbilar. För tillfället har man plöjt ned en miljard euro i att bygga om fabriken i Stuttgart för att kunna ta fram tillverkarens första rena elbil Mission E som väntas dyka upp 2019.

Huruvida dieseln har en framtid hos Porsche kommer man att besluta om i slutet av årtiondet.

Opel sportar till Insignia med GSi-version

"Familjesportbilen för entusiaster"

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Opel

Den som vill ha en Opel Insignia med lite mer knuff får nu ett alternativ i den nya versionen Insignia GSi. Den beskrivs som en "familjesportbil för entusiaster" och förutom sportigare design ska den även erbjuda en sportigare körupplevelse.

Bilen har fått sig ett tuffare kjolpaket runt om, vinge på bakluckan, dubbla utblås, 20 tumsfälgar och Brembo-bromsar innanför dessa. Både bromsarna och chassiet ska vara utvecklade och optimerade på Nürburgring. Under huven sitter en fyrcylindrig turbomatad bensinmotor på 2,0 liter. Den ger 260 hästar och har ett vrid på 400 newtonmeter. Till motorn kopplas en helt ny åttastegad automatlåda som kan växlas med paddlar bakom ratten. Drivningen sker på alla fyra hjul och förbrukningen anges till 0,86 liter per mil, utsläppet till 197 gram per kilometer. Insignia GSi är snabbare runt Ringen än förra generationen Insignia OPC och anledningen är bland annat att den är 160 kilo lättare. Förutom bensinturbon kommer Insignia GSi även att erbjudas med en ny turbodiesel-motor.

Världspremiär blir i Frankfurt i september. Till Sverige kommer bilen i början av nästa år, men något pris vet vi tyvärr inte än.

Visa
Pressmeddelande
Opel Insignia GSi - Familjesportbil för entusiaster

Vässad: Sportigare design fram och bak, maffiga 20-tumshjul
Optimerad: FlexRide-chassi och Brembo-bromsar optimerade på Nürburgring
Effektiv: låg vikt, högt turbotryck och friktionsoptimerad 8-växlad automatlåda
Vägsäker: Fyrhjulsdrift med vridmomentfördelning, greppsäkra Michelin sportdäck
Snabbare: GSi kör ifrån sin starkare OPC-föregångare på ”Ringen”
Rüsselsheim. Vassare, mer exakt, ännu effektivare. Nya Opel Insignia GSi är en familjesportbil för dem som söker det där lilla extra. En förarens bil för maximal underhållning på alla typer av vägar. Det avancerade chassit ger i kombination med den likaledes avancerade fyrhjulsdriften en belönande körupplevelse och maximal säkerhet. Till det bidrar också den nya 8-växlade automatlådan, som kan manövreras via ”paddlar” bakom ratten – som i en racerbil.

Kännetecknande för den nya Insignia-generationen är kombinationen av lättviktsdesign, låg tyngdpunkt och stark turbomotor, vilket resulterar i utmärkt balans och ett mycket bra vikt/effekt-förhållande – och sådana inbyggda egenskaper förtjänar förstås en speciell exteriör. Med stora krominramade luftintag fram och en effektiv bakre spoiler – som ger ökat marktryck över bakaxeln – ser Insignia GSi lika snabb och sportig ut som den också är. Interiörens läderklädda skålade stolar (speciellt utvecklade för GSi), den läderklädda sportratten och pedalerna med aluminiuminlägg kryddar den smakliga anrättningen.

Många små finjusteringar i god Opel-tradition har lett till att den nya GSi-modellen är ännu vassare och spänstigare än den redan starka och smidiga Insignia Grand Sport, vilket också bekräftas av tidtagaruret:

– Nya Insignia GSi är klart snabbare runt i Nürburgrings klassiska Nordslinga än den starkare Insignia OPC av den tidigare generationen, och en av anledningarna till det är att GSi är 160 kilo lättare än den jämförbara föregångaren Insignia OPC 2.8 V6 Turbo, konstaterar Volker Strycek, direktör för Performance Cars & Motorsport, efter de avslutande testkörningarna på just Nürburgring.

– Det är kombinationen av lägre vikt, speciellt på framaxeln, låg tyngdpunkt, suveräna vägegenskaper samt hög effekt och vridmoment över ett brett varvtalsregister som gör vår nya GSi så snabb. Den höga greppnivån är perfekt på Nordslingan, men ger också stora säkerhetsfördelar på allmänna vägar, avslutar en påtagligt entusiastisk Volker Strycek.

”Det Gröna Helvetet” – världens tuffaste racerbana

Den avslutande finslipningen av Insignia GSi skedde alltså på den legendariska racerbanan Nürburgrings så kallade Nordslinga – den ”Riktiga Ringen”, som tredubbla F1-världsmästaren Jackie Stewart en gång döpte till ”Det Gröna Helvetet”. Här i Eifelbergen har Opel ett testcenter för att utveckla sina prestandamodeller och här har Opels ingenjörer alltså tagit fram och finslipat det nya GSi-chassit. Kortare fjädrar ger GSi 10 millimeter lägre markfrigång och speciella sportstötdämpare reducerar karossrörelserna till ett minimum. Kraftiga Brembo-bromsar med fyrkolvsok samt extra exakt och direkt styrning ingår också i GSi-konceptet, liksom det mekatroniska FlexRide-chassit. Det anpassar kontinuerligt stötdämpare och styrning på bråkdelen av en sekund och styrenheten ändrar också kalibreringen av gasrespons och växlingspunkterna hos den 8-växlade automatlådan. Föraren kan välja mellan de olika chassiinställningarna standard, touring och sport samt – exklusivt i GSi – Competition: läge för Tävling! Med en dubbeltryckning på ESP-knappen kan föraren minska antisladdsystemets känslighet och koppla ur antispinn-funktionen. Till exempel inför ett snabbt varv på Nordslingan.

Sportchassit, som utvecklats i kombination med extra greppvänliga Michelin Pilot Sport 4 S-däck och stora 20-tumsfälgar, ger extremt bra väggrepp. Starkt bidragande till detta är fyrhjulsdriften med automatisk omfördelning av vridmoment som standard, vilket är unikt i det här segmentet. I detta högteknologiska system ersätts en konventionell differential i bakaxeln av två kopplingar, som vid behov blixtsnabbt kan omfördela en del av momentet från det inre till det ytter bakhjulet – vilket i sin tur innebär att bromsande understyrning (”plogande” framhjul) i princip eliminerats.

Insignia GSi drivs av en fyrcylindrig turboladdad bensinmotor som kombinerar bränsleeffektivitet med imponerande prestanda. Den kraftfulla 2-litersmotorn levererar 260 hk (191 kW) och ett generöst vridmoment på hela 400 Nm, och bränsleförbrukning respektive CO2-utsläpp (NEDC blandad körning) är ändå mycket måttliga 8,6 l/100 km resp 197 g/km. Turbomotorn driver via en helt ny 8-växlad automatlåda som föraren kan växla manuellt med ”paddlar” på ratten. När växellådan växlar automatiskt kan föraren även förprogrammera växlingspunkterna i standard- och sportlägen. Förutom bensinturbon kommer Insignia GSi också med en ny och stark turbodiesel.

Sportiga detaljer: Från nya specialstolar till effektiv bakspoiler

De sportiga egenskaperna hos Insignia GSi matchas av läckra designdetaljer, tekniska finesser och tuffa tillbehör. Ett av många exempel är de nya sportstolarna, som ger utsökt sidostöd och långdistanskomfort och är ergonomicertifierade av AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V). Precis som i Insignia Grand Sport erbjuder stolarna ventilation, uppvärmning, massage och justerbara sidostöd. I GSi är nackskydd integrerat i det höga ryggstödet. Säkerhetsbältet styrs över axeln på idealisk höjd, vilket inte alltid är fallet med integralstolar. Kunden kan välja mellan två läderkombinationer, båda dekorerade med GSi-emblem.

Logotypen pryder också baksidan av bilen, där en effektiv spoiler ger det nödvändiga marktrycket över bakaxeln. Det bakre ”kjolen” liknar en diffusor (luftfördelare) och har två krominramade avgasrör, och krominramade är även luftintagen framför framhjulen. Bilentusiaster kommer också att uppskatta de många trevliga detaljerna i inredningen, till exempel den avfasade underkanten på den läderklädda ratten och pedalernas sportiga aluminiuminläggningar.

33-årig tradition: Opels GSi-modeller

GSi står för "Grand Sport injection" och Insignia GSi ansluter till en lång tradition av sportiga Opel-bilar. Den inleddes 1984 med Manta GSi och Kadett GSi med 1,8-liters insprutningsmotorer på 115 hk, men redan fyra år senare kom Kadett 2.0 GSi 16V med twincam-motor och 150 hk. Den första Astra GSi hade samma motor, men kom 1993 även i en 1,8-litersversion med 125 hk. Det har också funnits flera versioner av Corsa GSi och den första – generation A 1988 med 100 hk – har nu blivit en eftertraktad klassiker.

Opel Insignia GSi begår sin världspremiär på höstens internationella bilsalong IAA i Frankfurt (14-24 september) och kommer till Sverige i början av 2018.
Aphex Twin delar med sig av massivt musikarkiv
Går att lyssna på allt - helt gratis 
154kg
+
Bobby Green
Övergivet lyxhotell i Japan
Lyxbilarna står kvar  
102kg
+
Bobby Green
Linkin Park & Jay Z - Numb/Encore
Fredagsklassikern 
112kg
+
Bobby Green