Bilprogrammet Fifth Gear lägger ner

Har spelat in sitt sista avsnitt

2002 började Channel 5 att sända bilprogrammet Fifth Gear. I det fick vi bland annat se Tiff Needell, Vicki Butler-Henderson och Jonny Smith testa bilar och annat som hade med bilvärlden att göra. Tiff och Vicki kom båda från dåtidens Top Gear och hamnade på Fifth Gear efter att Top Gear lades ner 2001. Det väcktes dock till liv igen året därefter men då med trion Clarkson, Hammond och May som programledare, Fifth Gear fick dock leva vidare men de blev snabbt omsprungna av de nya herrarna. Nu verkar det dock som att Fifth Gear läggs ner helt och hållet, Tiff Needell har nämligen berättat att det sista avsnittet har spelats in och att det inte ser ut som om det kommer några fler. Vad programledarna för Fifth Gear ska göra härnäst återstår att se.


history.co.uk +

Lyssna på Zagatos Aston Martin Vanquish-koncept

En närmare titt från världspremiären

Aston Martin och Zagato visade upp ett koncept baserat på modellen Vanquish på Concorso d'Eleganza Villa d'Este och nu finns det video på läckerbiten, och som sig bör bjuds det på lite motorljud.

carscoops.com +

Top Gears Extra Gear får en egen trailer

Rory Reid och Chris Harris serverar extramaterial

När det stod klart att nya Top Gear skulle ha inte mindre än sex stycken programledare var det nog många som kliade sig i huvudet och undrade vad alla skulle göra? För en månad sedan fick vi reda på att en av dem, Rory Reid, skulle hålla i spakarna för spin-offen Extra Gear där man samlar massa kul extramaterial som inte visas i den ordinarie showen. Nu har detta extraprogram fått en egen trailer och i och med detta får vi även reda på något vi inte visste innan - Rory delar showen med Chris Harris. Så, om man inte kommer att gilla vanliga Top Gear kanske det är detta man ska titta på?

motorauthority.com +

Renault presenterar nya Grand Scénic

MPV:n för familjen

Renault Scénic har som ni säkert redan vet en storebror som kallas för Grand Scénic och nu presenteras även denna modell i nya kläder. Den här bilen är för dig som behöver lasta mycket grejer eller barn eller både och. Fem sittplatser är standard men vill man går den att få med sju.

Jämfört med vanliga föregångaren är nya Grand Scénic 75 millimeter längre, 20 millimeter bredare och 15 millimeter högre. Hjulbasen har också ökat och är nu 2,8 meter vilket innebär att passagerarna har 35 millimeter mer utrymme för benen. Jämför man med denna med en vanlig Scénic är Grand 24 centimeter längre. I bagageutrymmet ska man få in 765 liter bagage - om man väljer fem sittplatser.

Under huven kan man välja mellan två bensinmotorer på antingen 115 eller 130 hästar och dessa kopplas endast till en sexväxlad manuell låda. Vill man köra diesel får man välja mellan 110, 130 eller 160 hästar. Den som har 110 har även ett system man kallar för Hybrid Assist och det lagrar energin från bromskraften i ett 48-voltsbatteri som sedan förser en elmotor med kraft som i sin tur vid behov kan hjälpa förbränningsmotorn. Detta motoralternativ och den starkaste dieseln går att få med en sexstegad dubbelkopplingslåda.

Modellen tillsammans med vanliga Scénic börjar säljas vid årsskiftet men några priser har vi tyvärr inte fått än. Till Sverige kommer modellen i början av 2017.

teknikensvarld.se +
Visa
Pressmeddelande
Nya Renault Grand Scenic

Flytande linjer och elegant design

Nya SCENIC visades upp på bilsalongen i Geneve i mars 2016 - en imponerande, kompakt MPV med banbrytande proportioner och med en helt ny inriktning - 20-tumshjul som standard på alla versioner. Det aktiva nödbromssystemet med fotgängarskydd – unikt i segmentet. Dags för avtäckning nya GRAND SCENIC som utökar Scénic-familjen.

Nya GRAND SCENIC, den perfekta familjebilen, kommer med antingen fem eller sju säten (beroende på marknad) och kommer med en helt ny, fräsch form och design inklusive:
· Detaljer i krom eller grå metall, skulpterade former och sidor samt en distinkt linje bakåt som tillsammans ger ett flytande och elegant intryck.

· För första gången i segmentet är 20-tums hjul standard, med tvåfärgslack och harmonisk inredning understryker modellens moderna personlighet

· Aktivt nödbromssystem med fotgängarskydd är standard på alla versioner och unikt i segmentet


Den modulerbara kupén och åkkomforten – två styrkor som har bidragit till Renault SCENIC goda rykte och som nu utvecklats ytterligare för att säkerställa familjens behov.

Funktionen One Touch gör det enkelt att fälla baksätet och att automatiskt få ett plant golv för att underlätta lastning. Samtidigt är nya GRAND SCENIC 24 cm längre än Nya SCENIC och följaktligen finns plats för extra bagageutrymme och större lastkapacitet jämfört med dess bilmodellens syskon.

Nya GRAND SCENIC kommer med en omfattande svit förarhjälpmedel, bland annat aktiv nödbroms (AEBS) med fotgängarskydd som standard, vilket är unikt i MPV-segmentet. Systemet är aktivt i hastigheter från 7 – 60 km/h och är ett komplement till det konventionella aktiva nödbromssystemet.

Listan fortsätter med teknik som normalt finns i högre segment, t ex MULTI-SENSE, R-LINK 2- multimedia läsplatta med en stor 8,7-tums skärm och head-up display i färg.

Sist men inte minst, kommer fjärde generationens SCENIC med Renaults Hybrid Assist el-dieselmotor. (beroende på marknad)

Nya SCENIC och nya GRAND SCENIC lanseras i slutet av 2016 i Europa. Till Sverige kommer GRAND SCENIC i början av 2017 och då i den 7-sitsiga versionen.

Koenigsegg One:1 sätter VMax200-rekord

Se Oliver Webb köra 386 km/h

Den 2,2 kilometer långa flygrakan på Bruntingthorpe i Storbritannien är där man kör eventet VMax200. Där sätts det ofta rekord och nu har en Koenigsegg One:1 klivit upp på första plats. Tidigare har bilen kommit upp i 360 km/h men då hade man macksoppa i tanken vilket gör att man "bara" får 1 160 hästar att leka med. Denna gången hade man dock hällt i E85 vilket trissade upp effekten till 1 360 hästar. Med racerföraren Oliver Webb bakom ratten fick man då upp bilen i hela 386 km/h (240 mp/h) vilket är ett nytt rekord på sträckan.

Läs mer på länken nedan.

via Carscoops koenigsegg.com +

Krocktester med bilar som fick 0 stjärnor

Så här läskigt ser det ut

Fem stycken bilar tillverkade för Indien har nyligen fått det absolut lägsta betyget när det gäller krocktester - 0 stjärnor. I Indien är kraven på säkerhet i bilar usel, något som tyvärr gör att tillverkarna av bilarna som ska säljas där inte lägger lika mycket energi vid att utrusta dessa med stabila balkar, deformationszoner eller ens airbags. De fem bilarna är Renault Kwid, Maruti Suzuki Celerio, Maruti Suzuki Eeco, Mahindra Scorpio och Hyundai Eon. Fyra av dem ser ni krockas i klippen i den här artikeln.

jalopnik.com +