Nästa Porsche Boxster Spyder och Cayman GT4 får boxersexa

Den härliga motorn får leva vidare

Nuvarande generation Cayman GT4

Lite nytt utseende var inte det största utropstecknet när Porsche presenterade 718 Cayman och 718 Boxster utan det var att bägge bilarna hade turboladdade boxerfyror placerade bakom sittbrunnen. Spännande och intressant såklart, men en del rynkade på näsan över att boxersexan hade fått gå i graven.

Men nu behöver inte de personerna gråta längre, för motorn gör nämligen comeback i den kommande GT4-version av Cayman och i Spyder-versionen av Boxster. Samma härliga icke överladdade sexa på 3,8 liter som hämtats från storebror 911 och som finns i nuvarande Cayman GT4 kommer alltså att få leva vidare ett tag till. När de heta versionerna av modellerna presenteras är dock oklart för tillfället.

carscoops.com +

Så här ska man se ut om man vill överleva en krock

Möt Graham

Artikeln innehåller äckligheter

Klicka för att läsa ändå

Bilar utvecklas i en rasande takt men vi människor hänger inte riktigt med i samma tempo. Vi ser likadana ut i kroppen nu jämfört med för 100 år sedan, och på den tiden har det hänt otroligt mycket i bilvärlden. I dag kan bilar göra 0-100 km/h på bara några sekunder, ha sjuka toppfarter och bromsa till stillastående på väldigt korta sträckor. Detta medför dock också att när det väl sker en krasch kan det gå oerhört fort, och det klarar våra kroppar helt enkelt inte av.

Transport Accident Commission (TAC) i Victoria, Australien bestämde sig därför för att ta fram den mest optimala kroppstypen hos en man om denne vill överleva en krock. Resultatet har man döpt till Graham och han är ett samarbete mellan en traumakirurg, en krockutredare och en skulptör. Hur de har tänkt ser ni i videoklippen nedan.

via The Motor Report meetgraham.com.au +

Vad du ska göra och inte göra med Teslas Autopilot

En ägare demonstrerar

Teslas största problem med deras autonoma funktion i bilarna är att de kallar den för Autopilot. Det har fått mängder av människor att tro att bilen kommer att köra helt själv överallt om man bara aktiverar systemet. Riktigt så fungerar det inte. Därför kände sig en ägare av en Model S P90D tvungen att göra den här videon där han förklarar när systemet ska användas och när det inte ska användas.

carscoops.com +

Toyota Corolla vägrar att ge upp

Rullar trots att den ser död ut

Top Gear försökte länge att ta död på en Toyota Hilux men den verkade aldrig ge upp. Samma sak ser ut att gälla för den här Corollan, som trots att den ser ut som om den gått igenom en stenkross körs på vägen.

Bonusklipp nedan.

Så fungerar bakdörrarna på Tesla Model X

Intressant konstruktion

Bakdörrarna på en Tesla Model X liknar inget annat. De kallas för Falcon Wings och trots att de är ganska så stora tar de tack vare en smart konstruktion lite plats när man öppnar dem. I den här videon får vi reda på hur de fungerar, bland annat med hjälp av Lego.

truckyeah.jalopnik.com +

Svart låda kan bli krav i självkörande bilar

Och i Kina förbjuds tester av dem på motorväg

Ett nytt lagförslag i Tyskland föreslår att alla självkörande bilar ska utrustas med en svart låda som samlar in all data kring körningen. Den ska regga när bilen är i så kallat autonomt läge och när föraren själv är den som kör. Lådan skulle sedan kunna vara till stor hjälp för försäkringsbolag och utredare vid exempelvis en olycka. Myndigheter och biltillverkaren själv lär också vilja ta del av informationen.

En annan nyhet kring ämnet är att man nu i Kina har förbjudit tester av självkörande bilar på motorväg. Detta bara för att man inte har kommit fram till klara regler om vad som skall gälla vid såna här typ av tester än. Bilindustrin jobbar just nu med den lokala polisen för att kunna komma fram till en gemensam lösning, men fram tills dess inför man alltså ett förbud.

teknikensvarld.se +

Koenigsegg berättar om orsaken till kraschen på Ringen

En ABS-sensor strulade

I måndags kraschade en Koenigsegg One:1 våldsamt på Nürburgring. Bilen körde rätt in i räcket, flög 22 meter och fattade eld. Ingen skadades, alla säkerhetssystem fungerade och branden släcktes snabbt av föraren. Nu har bilen transporterats hem till Ängelholm där teknikerna och ingenjörerna har fått gå igenom den. Nu berättar de vad som fick olyckan att inträffa.

I 170 km/h vid ett parti på banan som heter Fuchsröhre låste sig framhjulen vilket styrde bilen mot räcket. När bilen väl träffade detta hade farten sjunkit till 110 km/h. Olyckan orsakades av ABS-sensorn i vänster framhjul. En lampa om att det var fel på den hade dykt upp på instrumentpanelen, men föraren hann aldrig att uppfatta detta. Det märks heller inte på bilen förrän föraren bromsar såpass hårt att ABS-systemet kickar in, vilket var först vid Fuchsröhre. Framhjulen låste då sig, men bakhjulen fortsätter att rulla som vanligt för att man ska undvika att snurra runt. Det skickar bilen i en rak linje framåt för det är så man vill krocka om det nu vankas en krasch då deformationszonerna är bäst i fronten.

Bilen fick som resultat av olyckan kraftiga skador på kaross och fram- och bakaxel men kolfibermonocoquen höll ihop som den skulle. Den kommer därför att utgå bas för återuppbyggnaden av bilen tillsammans med motor och växellåda som också klarade sig.

Koenigsegg kommer nu att göra en mjukvaruuppdatering i sina bilar. Det finns ett system som de kallar för Active Systems Warning och det håller koll på mängder av saker i bilen, och skulle något fallera så börjar en lampa på instrumentpanelen att blinka och begränsa bilen så att den max kan köras i 100 km/h. Nu kommer man även att lägga in ABS-systemet i detta.

Gänget kommer självklart inte att sluta genomföra tester på Nürburgring men det kommer dröja ett tag innan de kan ge sig ut på banan igen. Om bilen hinner bli klar för detta i år återstår att se.

koenigsegg.com +