Bil / Nyheter

Asfalt Motormagasin fortsätter att kabla ut trevliga inslag med klassiska bilar och i det senaste som är dagsfärskt provkör man en Alpina B7 Turbo - en atlet i skräddarsydd kostym.

www.facebook.com +
Bil / Koenigsegg

I Qoros monter på bilmässan i Peking visade man bland annat upp en ny motor och det unika med denna är att den saknar kamaxel. Det roliga med den är också att den är utvecklad i Ängelholm hos Koenigsegg och systerföretaget FreeValve.

Motorn kallas för Qamfree och den använder sig av FreeValves teknik som man kallar för PHEA (Pneumatic-Hydraulic-Electric-Actuator). Det innebär att motorns ventiler inte styrs av kamaxlar utan istället av tryckluft i kombination med hydraulik och elektriska impulser. På det stora hela gör tekniken att man kan bygga en mindre och lättare motor som är mer kraftfull men som ändå drar mindre och släpper ut mindre.

teknikensvarld.se +
Bil / Bentley

Om man vill åka riktigt fort i en Bentley bör det stå Speed någonstans i modellbeteckningen. Tillverkaren rullade för ett tag sedan ut världens snabbaste suv - modellen Bentayga som toppar 301 km/h. Som vanligt vill mycket ha mer och detta räcker tydligen inte, för även denna koloss kommer nämligen att presenteras i ett Speed-utförande. Dagens Bentayga har 608 hästar och 900 Newtonmeter ur en 6.0 liter stor W12:a och klarar sprinten till 100 km/h på bara 4,1 sekunder. Vad en Speed-version skulle kunna bjuda på är oklart för tillfället men troligtvis får den i alla fall omkring 650 hästar. I övrigt lär den få vassare köregenskaper och lite övriga unika detaljer. När bilen presenteras är fortfarande oklart men det borde inte dröja allt för länge.

www.autoblog.com +
Bil / Självkörande bilar

Det är mycket snack kring Teslas självkörande system som man kallar för Autopilot. En del älskar det, andra skyr det som pesten och menar att det fortfarande är för farligt att lita på såna här grejer i trafiken. Elon Musk själv hävdar dock att systemet halverar antalet olyckor.

En som ställer sig i ledet med de som inte är imponerande är Trent Victor som är senior technical leader of crash avoidance hos Volvo. Han menar att systemet endast ger dig en känsla av att det gör mer än det faktiskt gör, och att det är osäkert. "Tesla Autopilot is more of an unsupervised wannabe." säger han i en intervju med The Verge. Teslas system går under vad man kallar för Level 3 vilket innebär att föraren måste vara beredd på att ta över körningen hela tiden, vilket enligt Trent inte är realistiskt att förvänta sig samtidigt som bilen ska köra själv på ett säkert sätt. "It's important for us as a company, our position on autonomous driving, is to keep it quite different so you know when you're in semi-autonomous and know when you're in unsupervised autonomous".

Volvos egna självkörande system som man kallar för Drive Me ligger på Level 4 vilket innebär att bilen inte endast kör sig själv utan även är kapabel att hantera alla situationer som händer kring den automatiskt, utan att någon i bilen inverkar.

www.theverge.com +
Bil / Övrigt

Om du är väldigt rädd för zombies, eller bara vill se helt grotesk ut på vägarna, så kan den här skapelsen kanske vara något. Det är Devolro som står bakom skapelsen som de kallar för Diablo och som bygger på Toyota Tundra.

Som ni ser är det inte mycket kvar av originalet, listan på saker man har gjort är lång. Prislappen då? Smakar det så kostar det och vill man vara säker mot zombies får betala runt 200 000 dollar.

devolro.com +
Bil / Nyheter

Nya Top Gear har premiär den 22 maj och nu berättar man att det förutom själva huvudprogrammet även kommer en spin-off som man kallar för Extra Gear. Här kommer man att samla bakom kulisserna-material, intervjuer och annat smått och gott som spelats in.

Extra Gear-programmen är en halvtimme långa och de kommer att sändas direkt efter den ordinarie showen. Programledaren blir Rory Reid som är ett av de sex nya ansiktena för nya Top Gear.

via Autoevolution www.topgear.com +