Mer Koenigsegg Regera

Bil / Koenigsegg

Koenigsegg Regera var ett uppskattat inslag på helgens Goodwood Festival of Speed och här har vi ett klipp som visar lite när den brummade omkring på området och visade upp sig.

teknikensvarld.se +

Ersättaren till Bugatti Veyron kommer toppa 460 km/h

Bil / Bugatti

Martin Winterkorn från Volkswagengruppen har nu bekräftat något som vi alla väntat på länge - vad ersättaren till Bugatti Veyron kommer att bjuda på. Enligt Martin kommer bilen att förses med en hybriddrivlina som pumpar ur sig hela 1 500 hästar, och dessa hjälper till att få bilen att klara av det viktigaste - toppfarten som i detta fall kommer att ligga på 460 km/h.

Lansering blir någon gång nästa år.

jalopnik.com +

Hyundai presenterar lillsuven Creta

Bil / Hyundai

Hyundais senaste modell kallas för Creta (ix25) och det är en ganska liten crossover som till en början endast kommer att säljas i Indien.

Bilen ser ut som man förväntar sig och det här blir en utmanare till exempelvis Renault Duster och Suzuki S-Cross. Creta mäter in på 4.3 meter i längd och har en hjulbas på 2.59 meter. Under huven sitter det lite olika motoralternativ och grundversionen är en 1.6-liters bensinfyra på 123 hästar. Utöver den finns det två stycken dieselalternativ - en 1.6 med 128 hästar och en 1.4 med 90 hästar. Ingen fyrhjulsdrift erbjuds utan det är framhjulsdrift som gäller, oavsett motoralternativ.

Till Europa kommer bilen troligtvis i början på nästa år.

www.autoevolution.com +
Hyundai ‘s New Global SUV “Creta” inspired by ‘Fluidic Sculpture 2.0’ design philosophy

Creta features SUV design with sleek, sporty profile and a stable, confident stance

Creta Perfected
The body shell of CRETA has been designed and developed with advanced engineering techniques and usage of high quality material like ultra- high tensile steel so as to ensure best in class body rigidity, structural strength and crash performance.

The ‘Hive Structure’ of CRETA offers a robust yet lightweight body structure with strong dynamics and enhanced safety. The body shell of CRETA scores high on overall strength and rigidity and is set to be a new benchmark for this segment.

The robust SUV benefits protection in all directions from the “Ring-Shaped Frames”. Each pillar, including the center pillar, body side frames and bottom are positioned in a ring-like layout, all connected to form a protective shell.

The ring-structure frame design realizes a significant increase in body stiffness, which contributes to more precise handling while maintaining excellent ride quality. This enhances safety and protection by adding strength, rigidity and durability.

The CRETA has outstanding NVH characteristics by the use of enhanced sound absorption materials and improved engineering design of engine, transmission and body structural parts. Multiple measures have been taken to contain NVH to barely perceptible trace levels like higher thickness of dash panel, anti-vibration pads on floor panel, optimization of central floor tunnel area rigidity etc.

The ring-structure frame design Hyundai Creta has reinforced roof structure with multiple cross members for enhanced strength and more loading capacity and Improved crash performance both frontal & side with addition of dash cross member, use of larger diameter weld joints & use of reinforced side members having tailor welded beams (TWB) on door panels. Also, Front end bolted type modular structure to reduce the maintenance cost.
Fluidic Sculpture 2.0 Design

Hyundai Creta is based on Hyundai's next generation and evolved Fluidic Sculpture 2.0 (FS2.0) Design philosophy. Fluidic Sculpture 2.0 Design philosophy carries forward the highly acclaimed Fluidic design theme in a more refined manner lending a Modern & Premium touch. FS 2.0 has achieved an evolution in design by adding class and greater value to its trendy styling and powerful posture
Engine & Transmission

CRETA is equipped with the most powerful yet efficient powertrain and is available with a choice of petrol 1.6 Dual VTVT and U2 1.4 CRDi & U2 1.6 CRDi VGT diesel engines. The engines have been tuned for best performance and high fuel efficiency.

The 6 speed Manual and Automatic transmission (in 1.6 CRDi VGT) offer the customers blend of high performance & enhanced driving pleasure.

Ï The powerful 1.6 Gamma Dual VTVT petrol engine offers 123 PS power with high fuel efficiency
Ï 1.6 CRDi VGT (MT/AT) Diesel engine offers the best in class power of 128 PS
Ï The Automatic Transmission with 1.6 CRDi VGT is a first- in segment diesel AT offering and would redefine SUV driving experience for the Indian customer
Main features of the Creta

Styling -.

Ï 17”Diamond Cut Alloy Wheels*
Ï Projector headlamps
Ï LED positioning lamp
Ï Static Bending
Ï Leather Seats
Ï Shark Fin Antenna*

Hi-Tech Features -.

Ï Audio Video Navigation system (AVN)
Ï 5” touchscreen audio system
Ï Supervision Cluster
Ï Smart key with Push button start

Convenience -.

Ï FATC with Cluster ionizer
Ï Electric folding ORVM*
Ï Rear AC vents
Ï Steering mounted controls
Ï 1 GB internal memory*

Safety -.

Ï Dual Airbags
Ï Side & Curtain Airbags*
Ï Anti-lock braking System (ABS)
Ï Reverse Parking Camera*
Ï Electronic Stability Control (ESC)
Ï Vehicle Stability Management (VSM)
Ï Hill-start Assist control (HAC)

Nissan har satt nytt världsrekord i tvåhjulskörning

Bil / Nissan

Det har varit Goodwood Festival of Speed i helgen och där sattes bland annat ett nytt världsrekord i att köra på två hjul. Men inte av en motorcykel, utan av en Nissan Juke Nismo RS som Terry Grant slängde upp på sidan och körde hela varvet runt med. Tiden blev två minuter och tio sekunder vilket är en förbättring med hela 35 sekunder jämfört med det tidigare rekordet.

jalopnik.com +

Mercedes lyfter A-klass

Bil / Mercedes

Mercedes presenterade nu i helgen en ansiktslyft version av modellen A-klass för att låta den leva några år till. Men det är inte mycket som har hänt utseendemässigt utan istället handlar det om små förändringar här och där samt optimerade motorer och ett nytt instegsalternativ. Den största nyheten är väl egentligen att effekten i AMG-versionen pumpats upp från 360 till 381 hästar.

Fronten har fått ny stötfångare och insatserna i strålkastarna har nytt utseende. Led-strålkastare finns nu även som tillval. Sen har även diodslingorna i bakljusen har gjorts om, men själva huset ser ut som förut. På insidan är infotainmentsystemet även här flyttat till en friliggande skärm på instrumentpanelen.

Modellen har fått en ny instegsversion i form av A 160 som innebär en bensinmotor på 102 hästar. Den ska dra 0.51 liter per mil och släpper ut 119 gram per kilometer. Starkast och värst är AMG-versionen som numera benämns Mercedes-AMG A 45 4Matic. Den turbomatade fyran på 2.0 liter har här fått 21 extra hästar och levererar nu 381 hästar. Vridet har ökat från 450 till 475 Nm. Innan tog man sig till 100 km/h på 4.6 sekunder, nu avverkas samma sträcka på 4.2. En AMG S-version ska också dyka upp lite senare, och den kommer att bjuda på omkring 400 hästar.

Premiär blir det på bilmässan i Frankfurt i höst. Mer om bilen finns att läsa på länken nedan.

teknikensvarld.se +

Audi presenterar nya A4

Bil / Audi

Audi har i dag dragit täcket av nya A4 och förutom nytt utseende fylls inte helt oväntat bilen med massa mumsig teknik. Dessutom bygger den på en helt ny plattform som bland annat gör den 120 kilo lättare än föregångaren.

Bilen har fått lite skarpare linjer men det går ju inte att ta miste på från vilken biltillverkare den kommer. Matrix-led-strålkastarna som debuterade i A8 för några år sedan går nu även att få till A4.

Sju stycken motoralternativ erbjuds från början och fyra av dessa är dieslar med effektspannet 150 till 272 hästar. Det finns då alltså tre stycken bensinare och dessa sträcker sig mellan 190 till 252 hästar. Växlar gör man antingen med en sexpetad manuell låda, en sjustegad S-tronic med dubbelkoppling eller en åttastegad automat.

På insidan har A4 fått samma layout som nya TT med en stor bortrensning av knappar, ett mer minimalistiskt tänk och en nätt och väldigt trevlig ratt. Instrumentpanelen saknar vanliga klockor och består nu istället av en 12.3 tum stor skärm. Mittkonsolens skärm mäter 8.3 tum och den har givetvis det senaste MMI-systemet. På tillvalslistan finns bland annat ett nytt Bang & Olufsen-system på 755 watt med 19 högtalare. Musiken kan man spela upp via Apple CarPlay eller Android Auto.

Nya A4 börjar säljas i slutet på året. Innan dess lär vi nog få både en Allroad och en ny S4 presenterad. Mer om bilen på länken nedan.

www.audi-mediacenter.com +
Premiär för Nya Audi A4 och A4 Avant

Klassledande aerodynamik, ultrasnåla motorer och helt nya förarassistanssystem med autobroms som standardutrustning. Nya Audi A4 och A4 Avant, Audis bästsäljande modellfamilj, som nu lanseras i helt ny generation, är en fascinerande blandning mellan ny avancerad teknik och stilren design.

Upp till 120 kilo lättare och 15 liter större lastutrymme.
Åtta fyra- och sexcylindriga motorer med effekt mellan 150 och 272 hk.
95 gram koldioxid per kilometer för Audi A4 2,0 TDI ultra med 150 hk.
Audi pre sense city autobroms och xenon-strålkastare som standard.
Lansering i slutet av året
Under utvecklingen av Audi A4 och A4 Avant, två av Audis mest sålda bilmodeller, har det ställts höga krav på låga koldioxidutsläpp och lågt rullmotstånd. Resultatet är såväl låga förbrukningssiffror som klassens lägsta luftmotstånd. För Audi A4 2,0 TDI ultra med 150 hästkrafter är cw-värdet endast 0,23 och koldioxidutsläppet bara 95 gram per kilometer. I A4 Avant med 505 liters lastutrymme är motsvarande siffror 0,26 och 99 gram koldioxid per kilometer. Dessutom är den nya modellgenerationen full av säkerhetsfrämjande funktioner och i standardutrustningen ingår autobroms-systemet Audi pre sense city som automatiskt bromsar för fotgängare och andra fordon i hastigheter upp till 85 km/h.

I nya Audi A4 och A4 Avant kommer totalt fyra diesel- och tre bensinmotorer att finnas tillgängliga vid lanseringen, varav en är den nyutvecklade 2,0 TFSI-motorn med 190 hästkrafter som enbart förbrukar 0,48 liter per mil och släpper ut 109 gram koldioxid i A4 och 114 gram i A4 Avant. Senare kommer också en gasdriven drivlina i A4 Avant g-tron med 170 hästkrafter.

Den nya storsäljaren mäter 4,73 meter på längden, 1,84 meter på bredden och 1,43 meter på höjden, samtidigt som hjulbasen är 2,82 meter. En horisontell linje fram och bak förstärker bilens bredd samtidigt som frontens singelframe-grill har blivit lägre och bredare.

Karossens mått innebär att nya A4 och A4 Avant till det yttre bara är marginellt större än föregångaren, men till det inre är såväl kupéutrymme som lastutrymme rejält förbättrade. Benutrymmet för passagerarna i baksätet är exempelvis 23 millimeter längre och lastutrymmet är nu 15 liter större, jämfört med den nu utgående generationen som lanserades 2007. Samtidigt har användningen av aluminium och ultrahållfast stål ökat och därmed har totalvikten sänkts med upp till 120 kilo vilket gör den nya modellen till en av klassens lättaste bilar.

Ljudnivå nästan i klass med Audi A8

Även när det gäller ljudnivån i kupén sätter nya Audi A4 och A4 Avant en ny branschstandard, vilken nu ligger nästan i klass med flaggskeppsmodellen Audi A8.

Och förutom låg ljudnivå får även förare och passagerare i kupén njuta av en helt ny inredning. Luftutsläpp och dekorinlägg som löper längs hela instrumentpanelen förstärker ytterligare kupéns bredd, samtidigt som detaljkvaliteten är mycket hög. Nya färger och materialval ger dessutom ännu mer frihet och möjlighet till personlig utformning.

Upp till 1 510 liters lastutrymme

I kombiversionen, Audi A4 Avant, har lastutrymmet vuxit med 15 liter och har nu 505 liters kapacitet. Med baksätet i nedfällt läge (40/20/40-konfiguration) lastar Audi A4 Avant hela 1 510 liter. Som tillval finns en sensor placerad under bilen vilket gör att nyckelinnehavaren kan öppna och stänga bagageluckan genom att svepa med foten.

Nya A4-familjen är den andra modellen efter Audi Q7 att bygga på Audis nya modulära plattform för längsgående motorer. Släktskapet med suven Q7 innebär förutom plattform också att nya A4 och A4 Avant får ta del av samma tekniska intelligens och säkerhetsfrämjande funktioner. Dessutom får de nya modellerna nästa generations Audi MMI-system och kan utrustas med såväl Audi virtual cockpit, Audi LED Matrix-strålkastare, Audi smartphone interface med Apple Carplay och Android Auto, Bang & Olufsen 3D-ljudsystem, Audi phone box med trådlös laddning och head up-display som nya förarassistentssystem och Audi connect-tjänster.

Innovativa multimedialösningar - Audi virtual cockpit och MMI

Såväl förare som passagerare får ta del av innovationerna i nya Audi A4. Framför föraren finns tillvalet Audi virtual cockpit, en helt digital instrumentering, som genom en 12,3-tums LCD-skräm visar den viktigaste informationen genom högupplöst grafik, med noggranna detaljer och sofistikerade effekter.

Audi MMI-kontrollerna är också nydesignade och agerar som det huvudsakliga kontrollcentret. I sin toppversion, MMI Navigator plus, är systemet utrustat med en centralt placerad 8,3-tumsskärm och en tryckkänslig yta vid det roterande reglaget i mittkonsolen. Hela MMI-systemet är uppbyggt på ett liknande sätt som en smartphone och har en smart sökfunktion med fritextsök. Ett nytt, mer naturligt, röststyrsystem förstår också mer vardagliga fraser. MMI Navigator plus-systemet baseras på andra generationens modulära infotainment-plattform, som gör det möjligt för Audi att snabb implementera ny konsumentelektronik i fordonet.

Kunder som beställer MMI Navigator plus till sin nya Audi A4 får också automatiskt ta del av Audi connect-modulen, vilken är uppkopplad till internet via 4G-nätverk. Genom det kan passagerare surfa på Internet och skicka och ta emot e-postmeddelanden via ett trådlöst nätverk samtidigt som föraren kan använda sig av de skräddarsydda funktionerna i Audi connect.

Audi smartphone interface tillåter såväl Apple iOS-telefoner som Andorid-telefoner att koppla upp sig mot bilen. Audi phone box förstärker dessutom mottagningen genom bilens inbyggda antenn samtidigt som telefonerna trådlöst laddas enligt Qi-standarden. För hifi-entusiaster erbjuds ett Bang & Olufsen ljudssystem som genom 19 högtalare, varav två placerade i A-stolparna, ger innovativt 3D-ljud. För de åkande i baksätet erbjuds dessutom de krocktestade och avtagbara pekplattorna Audi tablet.

Kraftfulla sex- och fyrcylindriga motorer

Nya Audi A4 och A4 Avant kommer att lanseras med sju motoralternativ, tre TFSI- och fyra TDI-motorer med effekt från 150 till 272 hästkrafter. Gemensamt har effekten ökat med 23 procent samtidigt som bränsleförbrukningen minskat med 21 procent, jämfört med motorerna i föregående generation.

A4 2,0 TDI ultra förbrukar enbart 0,37 liter per mil och släpper bara ut 95 gram koldioxid per kilometer. För Avant-modellen är siffrorna 0,38 liter per mil och 99 gram CO2/km med samma 150-hästarsmotor. Samtliga motorer kombinerar hög effektivitet med sportig prestanda och mjuk gång, vilket framför allt gäller de två sexcylindriga 3,0-litersmotorerna.

Helt nya Audi A4 har också en banbrytande innovation för nya bensinmotorer. Den nyutvecklade motorn 2,0 TFSI med 190 hästkrafter har en helt ny förbränningscykel vilket gör den särskilt effektiv och ger en låg bensinförbrukning på bara 4,8 liter per 100 kilometer med ett koldioxidutsläpp på 109 g/km. För Avant-modellen är förbrukningen enbart marginellt högre, 5,0 liter per 100 kilometer och 114 gram CO2 per kilometer. Senare kommer också det gasdrivna motoralternativet g-tron att introducerades i A4 Avant, vilken då kan tankas med naturgas, biogas och Audis koldioxidneutrala e-gas.

S tronic, tiptronic och manuella växellådor

Både drivlinor och chassi i nya Audi A4 och A4 Avant är helt nyutvecklade och omarbetade. Såväl den sexväxlade manuella lådan (som är 16 kilo lättare än sin föregångare), den sjuväxlade S tronic (som nu också finns tillgänglig vid framhjulsdrift) och den åttaväxlade tiptronic-lådan har redesignats, vilket också gjort att automatlådorna nu har en bränslebesparande frirullningsfunktion som standard. I Sverige är växlingspaddlar standardutrustning för bilar utrustade med automatisk växellåda. Både fram- och quattro-fyrhjulsdrift erbjuds. För de mest kraftfulla TDI-motorerna kommer dessutom en sportdifferential för bakaxeln erbjudas som tillval under 2016.

Ny körupplevelse med sportig känsla och ökad komfort

Väghållningen i nya Audi A4 tar ett stort kliv framåt. Å ena sidan är den sportig och prestandaorienterad, men fokuserar samtidigt på hög komfort. Fjädring och styrning filtrerar effektivt bort störningar från exempelvis ojämna vägar, men förmedlar samtidigt viktig information till föraren från underlaget.

Styrningen baseras på en omkonstruerad – och exceptionellt lätt – femlänkad hjulupphängning med elektromekanisk servostyrning som nu väger 3,5 kilo mindre.

Tillsammans lägger den grunden för dynamisk väghållning och högklassig komfort, samtidigt som bränsleförbrukningen reduceras.

Som tillval erbjuds dynamisk servostyrning med flexibel styrutväxling och fjädring med justerbara stötdämpare som föraren för första gången kan ställa i två lägen: sport och komfort. Båda lägena ingår i Audi drive select-systemet, som ingår i standardutrustningen för bilar med 190 hästkrafter och mer.

Brett utbud av säkerhetsfunktioner – autobroms som standard

Nya Audi A4 och Audi A4 Avant erbjuder ett mycket brett utbud av förarassistanssystem, för att såväl sänka bränsleförbrukningen som att höja säkerheten. Audi pre sense city är ett autobromssystem som ingår i standardutrustningen. Systemet fungerar i upp till 85 km/h och bromsar automatiskt för såväl fotgängare som bilar. Upp till 40 km/h kan en krock undvikas helt och hållet, och upp till 85 km/h hjälper varningar och automatisk bromsning till att minska krockvåldet. Ytterligare autobromssystem, Audi pre sense basic och pre sense rear, finns som tillval och höjer säkerheten ännu mer. Bromsarna i sig har dessutom bromsok i aluminium och väger därför cirka fem kilo mindre än tidigare.

Övriga system är bland annat den förutseende effektivitetsassistenten som hjälper föraren att spara bränsle, Audi active lane assist hjälper hen att stanna i sin fil och Stop&Go adaptiva farthållaren som även fungerar under kökörning. I upp till 65 km/h kan kökörningsassistenten helt ta över ratten och leda fordonet i den långsamtgående trafiken. Systemet tar många parametrar i beaktning, så som vägskyltar och trafiksituationen framför, för att köra körningen smidigare. Ytterligare exempel på assistentfunktioner är parkeringshjälp, rear cross-traffic assist, exit warning, kollisionsvarnare, vänstersvängsassistent och Audi pre-sense-systemen. Kamerabaserade system för skyltigenkänning finns också tillgängligt.

Audi A4-familjen och föregångaren Audi 80 har varit tekniska innovatörer under många decennier. Redan när Audi 80 lanserades 1972 satte Audi med dess fyra ringar en ny standard för lättviktskonstruktion, prestanda och sportighet.

I dag är A4-familjen Audis bäst säljande modell och har tillverkats i över 12 miljoner exemplar.

Mellan 1972 och 1994/95 tillverkades fyra generationer av Audi 80 innan efterträdaren Audi A4 tog vid. Fem miljoner A4-bilar hade tillverkats redan i mars 2011 och samma år firade Audi att den tio miljoner bilar i B-segmentet tillverkats sedan 1972. A4-familjen tillverkas vid Audis huvudfabrik i Ingolstadt sedan 1994 och vid fabriken i Neckarslum sedan 2007.

Sammanfattning: Nya Audi A4 och A4 Avant

Exteriördesign och kaross

- Atletiska proportioner och sportig elegans. Rena och raka linjer som löper längs sidan
- Lägre och bredare singelframe-grill
- 4,73 meter lång, 2,82 meters hjulbas, 1,84 meters bredd och 1,43 meter hög
- LED-strålkastare och LED Matrix som tillval. Xenon-strålkastare ingår i standardutrustningen
- Lättviktskonstruktion med upp till 15 kilo lättare kaross, jämfört med föregående modell
- Klassens lägsta luftmotstånd säkerställer både låg bränsleförbrukning och låg ljudnivå. 0,23 för Sedan och 0,26 för Avant.

Interiören

- Längsta kupéutrymmet och bredaste axelutrymmet vid framsätena, jämfört med konkurrenterna
- A4 Avant har 505 liters lastutrymme med elektriskt justerbart insynsskydd som standard
- Interiördesign med stora dekorytor och breda ventilationsutblås. Nya färger och materialval, rymlig interiör och rejäl LED-interiörbelysning som standardutrustning. Förstklassig detaljkvalitet
- Automatisk klimatanläggning med nytt interface
- Nya utrustningspaket med sport- och designlinjer – som för första gången innehåller exteriöra designskillnader.

Instrument och reglage

- Head up-display och Audi virtual cockpit erbjuds som tillval
- Helt omarbetat MMI-system med fritextsökning
- MMI-systemet kan också hanteras via rattens multifunktionsinstrument och ett naturligt röstigenkänningssystem.

Infotainment och Audi connect

- Högklassigt infotainmentsystem MMI Navigator plus med MMI touch och 8,3-tums MMI-display med Audi connect, 4G-uppkoppling och Wifi-hotstpot tillgängligt som tillval. Audi phone box med induktiv trådlös laddning erbjuds också
- Helt ny app för smartphones för att kontrollera bilen
- Audi smartphone interface för anslutning med Apple- och Andoridtelefoner
- Bang & Olufsen ljudsystem med innovativt 3D-ljud och Audi tablet som baksätesunderhållning.

Motorer

- Tre TFSI och fyra TDI-motorer vid lanseringen. Från 150 till 272 hästkrafter, totalt upp till 25 procent mer effekt
- Minskad bränsleförbrukning med upp till 21 procent. Nya A4 2,0 TDI ultra förbrukar enbart 0,37 liter per mil och släpper ut 95 gram koldioxid per kilometer
- Två effektversioner av supereffektiva 3,0 TDI
- Ekonomisk 1,4 TFSI med 0,49 liter per mil i förbrukning och 114 gram koldioxid per kilometer.
- Nya 2,0 TFSI ultra med 190 hästkrafter och nyutvecklad förbränningscykel. Enbart 0,48 liter per mil och 109 gram koldioxid per kilometer
- A4 Avant g-tron – för naturgas, biogas och Audis koldioxidneutrala syntetiska e-gas.

Drivlinor

- Ny generation S tronic, tiptronic och mauella växellådor. För första gången erbjuds S tronic i A4 med framhjulsdrift och samtliga automatlådor har frirullningsfunktion
- Framhjulsdrift eller quattro-fyrhjulsdrift med individuell kraftfördelning.

Fjädring

- Omkonstruerade lättviktiga femlänkade axlar både fram och bak. Markant förbättring i komfort med sportig känsla
- Nyutvecklad elektromekanisk servostyrning med dynamisk styrning som tillval
- Audi drive select-system som standard för bilar med 190 hästkrafter och mer, justerbara stötdämpare som tillval.

Förarassistanssystem och integrerad säkerhet

- Stop&Go adaptiv farthållare med kökörningsassistent för långsamtgående trafik
- Förutseende effektivitetsassistent för ännu lägre bränsleförbrukning
- Audi active lane assist och Audi side assist
- Flera nyheter så som parkeringsassistent, rear cross-traffic assist, exit warning, varning vid vänstersväng, kollisionsvarnare och kamerabaserad trafikskyltsigenkänning
- Nya säkerhetssystem: Audi pre sense city, basic och rear.
Redaktionen Annonsera Cookies
bloggportalen