Första bilderna på Scuderia Cameron Glickenhaus SCG003

Bil / Nyheter

De första bilderna och lite information kring superbilen Scuderia Cameron Glickenhaus SCG003 har nu hamnat på nätet och det här är alltså bland annat vad besökarna på bilmässan i Genève kommer att få se.

Bilen kommer både i en gatversion och en avsedd endast för banan. Gatbilen kallas för SCG003S (Stradale) medan racerbilen heter SCG003C (Competizione). Under skalet ska det i Competizione sitta en dubbelturbomatad V6:a på 3.5 liter från Honda och den ska enligt uppgift ha över 600 hästar. Till den kopplas en paddellåda som skickar kraften till bakhjulen. Troligtvis kommer det hamna en annan turboladdad V6:a i gatbilen.

Vad tycker ni om den?

www.gtspirit.com +

Jensen Interceptor får uppföljare

Bil / Nyheter

Jensen Group har nu gått ut och berättat att de har en uppföljare till klassikern Interceptor på gång och att denna kommer att visas upp på bilmässan i Genève. Inför nylanseringen får vi ett smakprov i form av två bilder på en lermodell, och i mina ögon ser det helrätt ut.

Jensen GT som modellen kommer att heta kommer att byggas för hand och endast i en begränsad upplaga. Under huven ska det sitta en V8:a på 6.4 liter som ger 674 hästar och 854 Nm. Till den kopplas antingen en sexpetad manuell låda eller en automatlåda som driver bakhjulen.

Den skarpsynte ser att bakljusen har lånats från Jaguar F-Type.

teknikensvarld.se +

Biltvätt erbjuder jobb till vuxna med autism

Bil / Nyheter

John D'Eris son Andrew har autism. Och det fungerar, så länge man går i skolan. Efter det finns det tydligen inte så mycket att göra för folk med autism i USA och arbetslösheten bland dem är stor. Därför drog John igång The Rising Tide - en biltvätt där i dag 35 av de 43 anställda har autism. Här får de anställda in dagliga rutiner samtidigt som de gör något vettigt och tjänar pengar.

jalopnik.com +

Polisen i Nederländerna har bil som automatiskt delar ut parkeringsböter

Bil / Nyheter

I den nederländska staden Delft har polisen fått en ny typ av bilar - ett gäng med Volkswagen Golf Sportsvan patrullerar gatorna och delar automatiskt ut parkeringsböter till de bilar som parkerat tokigt. På taket sitter nämligen en kamera som filmar i 360 grader och som snappar upp om du inte har betalat avgiften.

Exakt hur detta fungerar är oklart men en sak är säker - ser du den här bilen komma farande och du inte har betalat är det troligen redan försent.

Eftersom vi inte får använda bilderna skickar jag med en gammal goding i videoform istället.

www.autoevolution.com +

Nya Audi R8 är officiell

Bil / Audi

Efter den läckta bilden i går är nu nya Audi R8 officiell. Formerna känns till största del igen och det är under skalet den stora förändringen har skett.

V8:an på 4.2 liter kommer inte att finnas med från lanseringsstart utan då är det endast två V10-versioner som erbjuds - R8 V10 och R8 V10 Plus. Den förstnämnda bjuder på 540 hästar och 540 Nm ur den 5.2 liter stora motorn medan plusen sträcker sig upp till 610 hästar och 560 Nm. Den sistnämnda ska klara sprinten till 100 km/h på 3.2 sekunder och toppa 330 km/h. Till motorn kopplas den nya sjustegade S-tronic-lådan (manuellt alternativ plockas bort helt) som dök upp i förra R8 och som även sitter i Lamborghini Huracán. Lådan skickar som vanligt kraften till alla fyra hjul men fyrhjulsdriften har uppdaterats så att den nu kan skicka 100 % av kraften till antingen bak- eller framhjulen. R8 V10 Plus ska väga in på 1 454 kilo torr vilket innebär att den är 50 kilo lättare än föregångaren. Det kanske mest intressanta är att R8 för första gången också kommer att komma i ett så kallat "e-tron"-utförande. Detta innebär att nya R8 kommer att gå att få som helt eldriven. Elmotorn ger 460 hästar och hela 920 Nm och på en laddning ska man kunna ta sig över 45 mil. 0-100 km/h ska gå på 3.9 sekunder så bilen tappar inte mycket i prestandaväg.

Utseendemässigt har bilen blivit lite kantigare och fått sig en plattare bakdel. Av någon anledning har man även delat på den karaktäristiska sidebladen som nu ser lite märklig ut. Plus-versionen förses med fast vinge där bak och svarta utblås men i övrigt ser bilarna likadana ut. På insidan hittar vi en ny instrumentpanel som numera består av en stor skärm samt en ny ratt med lite nya knappar. Mittkonsolen har också anammat utseendet som finns i nya TT.

Premiär blir det i Genève. Några svenska priser eller lanseringsdatum finns inte för tillfället tyvärr.

www.gtspirit.com +
Nya Audi R8

Audi R8 är spjutspetsen Audi-programmet. I sin andra generation är högprestandamodellen helt nyutvecklad från grunden. Med Audi Space Frame-kaross i aluminium och CFRP är den vassare än någonsin, både på banan och vägen. Den högvarviga V10-motorn är tillgänglig i två prestandaversioner. I toppmodellen med 610 hk utvecklar den imponerande kraft.

“Motorsport finns i Audi’s DNA. Det är en del av vårt märkes själ” säger Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, Utvecklingschef hos Audi. “Med nya Audi R8 överför våra ingenjörer den samlade racingerfarenheten från tävlingsbanan till vägen. Ingen annan av våra modeller framkallar mer dynamiska känslor, ingen är närmare en racingbil. Nya Audi R8 V10 plus är den mest kraftfulla och snabbaste Audin i serieproduktion någonsin.

Principen med mittmotor i Audi R8 är inte bara ett klassiskt koncept inom motorsport utan även en del av Audi tradition. År 2000 vann Audi för första gången 24-timmars Le Mans med en LMP R8 prototyp. 2005 hade bilen, som namngav dagens serietillverkade R8, vunnit fem segrar på the Sarthe. Namnet som valdes till gatversionen av supersportbilen indikerar på det tekniska sambandet mellan de två framgångarna.

Som R8 LMS är Audi R8 framgångsrik även inom racing. En av orsaken till framgången är att motorsport har var en del av utvecklingsstrategin från allra första början. 2009 inleddes eran som skulle leda till mer än 190 segrar och 23 mästerskapstitlar internationellt. Rent tekniskt är R8 LMS nära besläktad med gatversionen av sportbilen med ca 50 procent av delarna gemensamma.

Två V10 motorerer med upp till 610 hk

Den nya generationen av Audi R8 är utrustad med den senaste versionen av den tiocylindriga motorn. Med sin spontana gasrespons, snabba uppvarvning upp till 6500 v/min och oefterhärmliga rytande ljudkuliss är 5.2 FSI-motorn tillräcklig för att ge gåshud. I nya Audi R8 levererar V10-motorn ännu mer kraft och vridmoment än tidigare. Ställbara avgasspjäll och ett sportavgassystem (tillval) gör ljudet ännu mer karaktäristiskt.

Den tiocylindriga motorn finns tillgänglig i två versioner. I R8 V10 utvecklar den en effekt på 540 hk och ett vridmoment på 540 Nm vid 6 500 v/m. Accelerationen från 0-100 km/h går på 3,5 sekunder med en topphastighet på 323 km/h . R8 V10 plus är mer än kraftfull och den snabbaste serietillverkade Audin någonsin. Den utvecklar 610 hk och det maximala vridmomentet på 560 Nm är tillgängligt vid 6 500 v/min. Effektsiffrorna är lika imponerande. 0-100 km/h går på 3.2 sekunder, 0 till 200 km/h på 9,9 sekunder med en topphastighet på 330 km/h.

Till nyheterna i 5.2 FSI-motorn hör den indirekta insprutningen som kompletterar den direkta insprutningen med högre effekt och sänkt bränsleförbrukningen som resultat. Audi R8 har dessutom cylinder on demand-teknik som stänger av en av de två cylinderbankarna genom att deaktivera insprutning och tändning. R8 V10 förbrukar i genomsnitt 11,8 liter per 100 km med CO2 utsläpp på 275 gram per km. I R8 V10 plus är motsvarande värden 12,4 liter per 100 km och 289 gram per km. Den minskade bränsleförbrukningen på upp till 10 procent jämfört med föregångaren beror även på det nya start-stop systemet.

Torrsumpssmörjning kompletterar teknikpaketet i 5.2 FSI. Den tiocylindriga motorn handbyggs i den ungerska motorfabriken i Györ. Liksom i traditionell motorsportteknik tillåter den en låg installationsposition, vilket ger Audi R8 en fördelaktig låg tyngdpunkt. Dessutom säkerställer den även oljetillförsel under extrem lateral acceleration.

Blixtsnabb och flexibel kraftöverföring med S tronic och nyutvecklad quattro

I båda motorversionerna överförs kraften till en blixtsnabb sjustegad S tronic växellåda som är monterad bakom motorn. S tronic-lådan har tre automatlägen och kan även styras manuellt med elektronisk (shift-by-wire) överföring. Launch control systemet hanterar fullgasacceleration från stillastående.

Ytterligare en funktion i S tronic-växellådan träder i kraft när förarens fot flyttas från gaspedalen vid hastigheter över 55 km/h. Båda kopplingarna öppnar och bilen går in i seglingsläget. Funktionen sparar en ansenlig mängd bränsle, speciellt i vardagsbruk.

Den permanenta fyrhjulsdriften quattro ger Audi R8 en avgörande fördel i stabilitet och väggrepp jämfört med tvåhjulsdrivna konkurrenter. På framaxeln ersätter en elektrohydraulisk reglerad lamellkopplingen den tidigare Visco-kopplingen. Det nyutvecklade quattrosystemet möjliggör helt obegränsad och variabel fördelning till fram- och bakaxeln beroende på körsituation och väder. Normalt överförs upp till 100 procent till bakhjulen och om det behövs sker en steglös omfördelning med upp till 100 procent av vridmomentet till framhjulen.. Tack vare den mekaniska differentialspärren på bakaxeln upplever föraren maximal dragkraft utan att slira.

Audi drive select: chassit

Chassit i nya Audi R8 med dubbla tvärlänkar i aluminium styr alla fyra hjulen. Audi R8 V10 plus har en särskilt sportig setup. I båda motorvarianterna finns ställbara adaptiva dämpare i form av Audi magnetic ride tillgängliga som tillval. Den nyutvecklade elektromekaniska servostyrningen förmedlar direktkontakt med vägen och bidrar till att ytterligare reducera CO2 -utsläppen. Som tillval erbjuder Audi dynamisk styrning, varvid utväxlingen varierar efter hastighet och läge i kördynamiksystemet Audi drive select.

Som standard är nya Audi R8 V10 utrustad med 19-tumshjul med 245/35 däck fram och 295/35 bak. Som tillval erbjuds även 20-tumshjul med 245/30 fram och 305/30 bak. Bromsskivorna har en viktbesparande vågformad design och bromsoken kan erbjudas rödlackerade på förfrågan. I R8 V10 plus sker inbromsningen med hjälp av keramiska bromsar.

Via Audi drive select kan föraren välja mellan fyra olika körlägen; komfort, automat, dynamisk och individuell, för att styra bilen egenskaper. Systemet anpassar som standard motorkaraktären, styrning, S tronic och quattro fyrhjulsdrift och även tillvalsutrustning som Audi magnetic ride, dynamisk styrning och ställbara avgasspjäll.

Dessutom finns ett nytt prestandaläge som är standard i V10 plus (tillval V10) som föraren kan aktiverar genom att trycka på en separat knapp på ratten. Föraren kan sen välja mellan olika program för körning på torr, våt och snöigt underlag genom att vrida på knappen. I prestandaläget tar Audi drive select även hjälp av stabiliseringssystemet ESC.

Ny lättare Audi Space Frame-kaross i multimaterial

Audi R8 V10 plus har en torrvikt på 1 454 kg. Nyckeln till det konsekventa lättviktsbygget är Audi Space Frame-karossen i multimaterial. Den väger endast 200 kg. Tomvikten på 1 555 kg leder till ett överlägset effekt/vikt-förhållande på 2,55 kg/hk.

ASF-karossen är helt nykonstruerad med kolfiberarmerad plast (CFRP) i B?stolparna, kardantunneln och den bakre väggen. Framvagnen, takbågen och bakvagnen formar ett ramverk tillverkat i gjuten aluminium och aluminiumprofiler som i vissa fall består av nya legeringar. Som alltid med ASF har varje del konstruerats exakt för sin plats och funktion. Ingenjörerna har därför integrerat några delar i råkarossen. Frånsett dessa är karossen nu ca 15 procent lättare än föregångaren. Samtidigt har vridstyvheten ökad med ca 40 procent, vilket gör Audi R8 till benchmark med lättviktskonstruktionen som inte har någon motsvarighet i segmentet.

Audi Space Frame i nya Audi R8 är extremt lätt och stabil samtidigt som den är erbjuder en hög nivå av säkerhet och ljudkomfort. Det yttre skalet är konstruerad helt i aluminium men som tillval (standard för V10 plus) erbjuder Audi tilläggsdelar i kolfiber i frontsplittern, diffusorn och sidobladen. En lång diffusor på undersidan ökar downforce på bakaxeln vid högre hastigheter.

Muskulär design och laserstrålkastare för förbättrad sikt

En förarmiljö som är placerad väldigt långt fram, en lång flytande taklinje och relativt kort hjulbas – den exteriöra designen gör det tekniska konceptet i den mittmotoriserade sportbilen tydlig vid en första blick. Med en längd på 4.42 m, höjd på 1,24 m och en hjulbas som mäter 2,65 meter är måtten endast marginellt förändrade jämfört med föregångaren. Bredden mäter 1.94 meter och har ökat med ca fyra centimeter. Bilens proportioner har nu än mer karaktären av en racingbil med den typiska designlinjerna från föregångare är ännu mer markerade.

Med de fyra ringarna på motorhuven är singelframe-grillen i bikakedesign bred och låg. LED-stråkastarnas vertikala element återspeglar strukturen i luftintagen och framhäver bilens bredd. I plus-versionen dubblerar de standardmonterade laserstrålkastarna siktlängden till 600 meter och inkluderar dynamiska blinkers fram. De dynamiska blinkersen är standard bak. Ljussignaturen med två vertikala element och horisontella linjer ger Audi R8 en ännu mer kraftfullt uttryck bakifrån.

I laserstrålkastarna, med en lasermodul per strålkastare, genereras en ljuskägla med dubbla räckvidden jämfört med full -LED. Varje modul består av fyra högeffekts laserdioder. Med en diameter på endast 300 micrometer ger de en blå laserstråle med en våglängd på 450 nanometer. En fosforkonverter omvandlar till vitt ljus med en färgtemperatur på 5,500 Kelvin och skapar ideala förhållanden för det mänskliga ögat och gör att föraren kan känna igen kontraster enklare för att förhindra trötthet. Laserstrålen är aktiv i hastigheter över 60 km/h och kompletterar LED helljusen. Tack vare den långa räckvidden förbättras även förarens synfält och säkerhet. Ett intelligent kamerabaserat sensorsystem upptäcker andra trafikanter och bländar av ljuset aktivt.

Från sidan är axellinjen formad om en kraftfull muskel som förbinder hjulen med varandra samtidigt som den delar upp sidobladen i en övre och nedre del. Den nya designlösningen gör att bilen nu uppleves ännu längre och mer dynamisk. Baktill har ljus och luftintagen integrerats visuellt med varandra. Bakrutan ger direkt access till det belysta motorrummet. R8 är försedd med en elektriskt uppfällbar spoiler och R8 V10 plus känns igen på den fasta vingen i kolfiberkomposit.

Interiör och reglage som i en racingbil

Förarmiljön i Audi R8 är designad för att förmedla en känsla av racing. Alla funktioner är förarorienterade och centrerade till ratten för att föraren inte skall behöva ta händerna från den och även vid kritiska situationer. De nykonstruerade sportstolarna med integrerade nackstöd ger utmärkt sidostöd. Som tillval erbjuds även skalstolar (standard i V10 plus).

Start-stop och Audi drive select-knappen är placerade på den nya mulitfunktionsplusratten. Prestandaratten i Audi R8 V10 plus har ytterligare två satelliter. En knapp är för prestandaläget tillsammans med ett vridreglage för valet av program för torra, blöta eller snöförhållanden liksom en knapp för att styra sportavgassystemet.

All information prestenteras med detaljerad grafik på den 12.3– tum stora skärmen s.k. Audi virtual cockpit. Föraren kan välja mellan olika visningsläget och anpassa efter eget önskemål. I prestandaläget visas information om körprogram, acceleration, inbromsning och sidokrafter liksom effekt och vridmoment. Skärmen ger även en ljussignal som informerar föraren om hastighetsbegränsningen överträtts. Den digitala skärmen styrs via multifunktions plus-ratten. Målet har varit att göra det enkelt så att förarens hand förblir på ratten och denna kan koncentrera sig på vägen. Som ett komplement finns även mulitfunktionsratten vid mittkonsolen.

Även interiört visualiseras lättviktskonstruktionen genom en stram genometrisk linjeföring. Föraren omges av en båge, monoposto, och saknar MMI-skärmen från föreångaren. Istället har tre centrala utblås tagit dess plats. Den tredimensionella designen av luftutsläppen påminner om luftintagen på en racingbil. Den breda mittkonsolen huserar MMI-enheten liksom den nydesignade växelväljaren till S tronic transmissionen.

Skräddarsytt

Det finns ett antal möjligheter att skräddarsy sin R8 – både exteriört och interiört. Karossfärgerna är nya och kan kombineras fritt med färgerna på sidobladen, där en en speciell nyhet är den högblanka i karbon . Tio standardlacker finns tillgängliga. Till R8 V10 plus finns ytterligare kulörer som t.ex. en mattlackering i kamouflagegrönt. Audi exclusive-programmet öppnar för ännu fler möjligheter till helt individuella val efter egna önskemål.

Helt uppkopplad med Audi connect

I nya Audi R8 ersätter Audi virtual cockpit de analoga instrumenten och MMI-monitorn. Föraren kan växla den helt digitala skärmen mellan två olika visningslägen, antingen med de digitala instrumenten eller den stora navigationskartan i fokus.

Audi R8 använder sig av den senaste tekniken när det gäller infotainment. MMI navigation plus är standard med MMI touch-ratten som central styrenhet. I bakgrunden arbetar den andra generationen av den modulära infotainmentplattformen som inkluderar ett supersnabbt T30 chip från Audi’s samarbetspartner, NVIDIA.

MMI navigation plus kompletteras med Audi connect. Passageraren kan koppla upp sin smartphone eller läsplatta via systemets integrerade Wi-Fi hotspot. Skräddarsydda onlinetjänster från Audi connect visas då på den digitala skärmen. Internetuppkopplingen använder sig av den snabba LTE-standarden. Som tillval erbjuds bl.a. det välavstämda ljudsystemet från Bang & Olufsen med en systemeffekt på 500 watt alternativt Audi phone box för bekväm anslutning av mobilen.

quattro GmbH tillverkar Audi R8 i helt ny produktionsanläggning

Nya Audi R8 produceras i den nya produktionsanläggningen “Böllinger Höfe” som tillhör quattro GmbH, nära Neckarsulm. Produktionsytan täcker 30 000 m2 och består av karosseri och montering. Liksom med föregångaren följer produktionen en noggrann tillverkningsprocess, där upp till 400 högkvalificerade anställda tillverkar Audi R8 hantverksmässigt. Efter tillverkning genomgår varje R8 en strikt kvalitetssäkringsprocess på den interna testbanan liksom en entimmes provkörning på publika vägar. Med den nya tillverkningsenheten ökar quattro GmbH, dotterbolag till AUDI AG, satsningen på kompetens inom små serier och gör det möjligt att realisera fler spännande derivat av R8.

Audi R8 e-tron med 450 km eldrift

Ytterligare två modeller baseras på den andra generationen av Audi R8. Audi har gjort en genomgripande vidareutveckling av sin eldrivna högprestandasportbil R8 e-tron. Den senaste utvecklingsversionen är byggd på Audi Space Frame-karossen i CFRP och aluminium.

Den bärande strukturen har utökats av en kolfibermodul som även inkluderar bagageutrymmet, vars väggar är vågformade. Med hjälp av dessa kan mer energi absorberas i händelse av en påkörning bakifrån trots den minskade vikten.

Tack vare modifieringar i den yttre karossformen och på hjulen når Audi R8 e?tron ett cw-värde på 0,28. När det gäller prestanda och räckvidd når bilen helt nya nivåer.

Det stora T-formade batteriet är optimalt placerat i bilen och integrerad i kardantunneln. Med sin låga tyngdpunkt förstärker den dynamiken i R8 e-tron. Audi tillverkar högvoltsbatteriet själva, för första gången baserat på en nyutvecklad lithium-jon teknik som specialutvecklats för ren eldrift. Jämfört med den första teknikplattformen har batterikapaciteten ökat från 49 kWh till ca 92 kWh.

R8 e-tron har en räckvidd på 450 km jämfört med tidigare 215 km och en energidensitet som har ökat från 84 Wh/kg till 154 Wh/kg med några modifikationer i bilen. Den eldrivna högprestandasportbilen har s.k. Combined Charging System (CCS), vilken tillåter laddning med likström och växelström. Med detta system är det möjligt att ladda batteriet fullt på betydligt kortare tid än två timmar.

Effekten är nu 320 kW och det maximala vridmomentet 920 Nm. R8 e-tron 2.0 accelererar från 0 till 100 km/h på 3.9 sekunder på väg mot den elektroniskt begränsade topphastigheten på 210 km/h eller 250 km/h. Ett intelligent energistyrsystem och ett elektromekaniskt bromssystem möjliggör höga rekuperationsnivåer. En behovsbaserad fördelning av kraftöverföringen mellan bakhjulen säkerställer maximal stabilitet och dynamik.

Audi använder den elektriska högprestandasportbilen primärt som ett mobilt högteknologiskt laboratorium. Således kommer resultaten från R8 e-tron att tas till vara inför utvecklingen av en bil med sedankaraktär. Redan 2015 kommer dock den eldrivna sportbilen finnas tillgänglig för beställning på kundförfrågan.

Ny tävlingsbil: Audi R8 LMS

Vid sidan av nya Audi R8 är det även premiär för den andra generationen av R8 LMS. I utvecklingsarbetet med den nya tävlingsbilen har kollegorna från motorsport och standardbilen haft ett nära samarbete. Trots en rejäl ökning i prestanda är ca 50 procent av delarna desamma som i standardversionen av Audi R8.

Karossen i den bakhjulsdrivna GT3 sportbilen är baserad på en förstärkt ASF-kaross i aluminium och kolfiberkomposit där ingenjörerna bl.a. kompletterat med en säkerhetsbur. Det yttre skalet består framförallt av kolfiberkomposit. Den typgodkända vikten är 1 225 kg. V10-motorn är i princip identisk med den serietillverkade och levererar ca 585 hk beroende på gällande regler och restriktioner.

Försäljningen av R8 LMS till kundteam kommer att starta till säsongen 2016. I år kommer den nya racingbilen att delta i långdistanslopp och sprintlopp med fabriksteam och även finnas tillgänglig för kundkörningar via Audi driving experience.

Alla tekniska data är preliminära.

Blandad förbrukning l/100 km: 12.4 – 11.8**

CO2 utsläpp i g/km: 289 – 275**

Lamborghini teasar Aventador SV

Bil / Lamborghini

Lamborghini Aventador är inte direkt en klen och oextrem bil men mycket vill ha mer. På sedvanligt vis kommer det därför en SuperVeloce-version och nu har tillverkaren släppt en kort teaser inför premiären som äger rum i Genève.

Förutom lite uppdaterat utseende och aerodynamik väntas den 6.5 liter stora V12:an lämna 750 istället för 700 hästar.

Om ni tycker att teasern är för trist kan ni kika hur bilen ser ut i sin helhet här, eftersom den fångats på bild av spionfotografer.

www.gtspirit.com +
Redaktionen Annonsera Cookies
bloggportalen