Ägarmanualen till McLaren F1

Bil / McLaren
En instruktionsbok eller ägarmanual till en bil är perfekt kvällsläsning om man inte har tillgång eller för den vill läsa en vanlig bok. Här finns alltid massa spännande saker att läsa om bilen man har, smarta tips och ibland även väldigt informativa bilder. I boken som medföljer McLaren F1 får man även ett gäng med riktigt vackra illustrationer signerade Mark Roberts.
jalopnik.com +

Hur man inte ska bete sig på en bandag

Bil / Övrigt
Bandagar, eller så kallade track days, är kul. Det är tillfällen där du och din bil, oavsett vad du kör, får chans att sträcka ut er lite på en bana och köra som man inte får göra på allmänna vägar. På köpet får man hänga med likasinnande, snacka varvtider, sparka däck och ha allmänt trevligt. Följer alla bara reglerna så brukar det bli kanon. Här kommer dock ett praktexempel på hur du inte ska bete dig om du är med på en sådan här dag.
www.bilsport.se +

Så här låter det fejkade motorljudet i nya Ford Mustang

Bil / Ford
En av nyheterna i nya Ford Mustang är att den erbjuds med en fyrcylindrig turbomotor. Denna kallar Ford för EcoBoost och eftersom den inte har det där goa ljudet i sig som en V8:a har fejkas motorljudet via bilens högtalare. COBB Tuning visar i den här videon exakt hur mycket av ljudet som fejkas då motorn är avstängd, och det låter väl så där kul va?
www.carscoops.com +

Nu blir det enklare att trimma bilen själv

Bil / Nyheter
Den svenska trimfirman BSR har i sex års tid forskat och utvecklat ett enkelt trimchip som snabbt får upp effekten på din VAG-bil (Audi, Volkswagen, Skoda och Seat), och det bästa är att du slipper att åka till verkstaden för att göra det. Du behöver inte ens lyfta motorhuven.

Du får hem en så kallad PPC-enhet (Portable Program Carrier) som du snabbt och enkelt pluggar in i bilens diagnostikuttag som sitter under ratten. Ett par knapptryckningar senare har bilen fått ny mjukvara som ger den fler hästar och bättre vridmoment. Skulle du ångra dig är det lika enkelt att återställa bilen till hur den var innan.

Trimmet finns till VAG-bilar från 2009 och framåt.
sv.bsr.se +
BSR släpper PPC-trim till nya VAG bilar.

Efter sex års forsknings- och utvecklingsarbete har BSR skapat en serie biltrim som möjliggör snabb och enkel PPC-trimning för de flesta nya VAG bilar (Audi, Volkswagen, Skoda och Seat) från och med 2009. Innovationen innebär att ägarna till dessa bilar nu, på ett snabbt och användarvänligt sätt, själva kan trimma sin bil utan att lyfta motorhuven.

Tidigare har nyare bilmodeller från VAG koncernen varit tvungna att tas in på ett service center för att få styrenheten programmerad - ett steg som alltså nu helt kan förbigås. BSRs PPC-enhet, som används, levereras hem till kunden och kopplas enkelt in via diagnostikuttaget i bilen. Med några få knapptryckningar och några minuters väntan laddas den nya mjukvaran in i bilens styrenhet. Därefter är bilen direkt redo att köras – med mer hästkrafter och vridmoment än tidigare. PPC-enheten ger också möjlighet att återställa mjukvaran till fabriksinställningarna eller ladda in trimmet på nytt om det exempelvis tagits bort av verkstaden. BSR lämnar även ett års maskingaranti (för bilar med befintlig maskingaranti) på sina trimsatser.

”Det här är det största som hänt branschen på mycket länge. Bilägare över hela världen har länge efterfrågat det här. De kommer nu få det väsentligt mycket lättare att trimma sin bil.”
Stefan Olsson, VD - BSR Svenska AB

Nytt världsrekord på kvartsmilen för AMS Performance Nissan GT-R

Bil / Nissan
AMS Performance satte nyligen nytt världsrekord med sin Nissan GT-R Alpha Omega. Den 2 000 hästar starka bilen lyckades klippa kvartsmilen (402 meter) på bara 7.7 sekunder med en slutfart på över 300 km/h. Andra mumsiga siffror att nämna är 0-96 km/h på 1.53 sekunder, 0-160 km/h på 2.69 sekunder och 0-300 km/h på 7.56 sekunder.
via Autoevolution

www.amsperformance.com +

Mer om Audis självkörande RS7

Bil / Audi
Som jag berättat tidigare ska Audi nu till helgen då det är DTM-final köra runt Hockenheimring med en förarlös Audi RS7. Bilen kommer att flåsa på så mycket det bara går, hitta apex och bromsa på rätt ställen, allt för att kunna sätta en så bra varvtid som möjligt. Helt utan förare. Man siktar på en tid på 2:10, och då ska man ha i åtanke att raceversionen av R8 med en professionell förare bakom ratten kör samma sträcka på omkring två minuter.

Hur tekniken bakom spektaklet fungerar får vi reda på i videon nedan.
www.motorauthority.com +
Redaktionen Annonsera Cookies
bloggportalen