Självlysande väg i Nederländerna

Bil / Övrigt
2012 skrev vi lite om ett koncept som skulle göra vissa vägsträckor i Nederländerna självlysande och nu har en första av dessa vägsträckor tagits i bruk.

Det handlar dock om en förhållandevis kort vägsträcka då det endast är 500 meter väg i den nederländska kommunen Oss som försetts med den här tekniken. Den självlysande effekten uppnås genom att man har blandat i ett självlysande puder i färgen man målar vägmarkeringarna med.

För tillfället är det bara vägmarkeringar som är självlysande (först tumnageln ovan) men i framtiden hoppas man även kunna visa information om att det snöar och annat direkt i vägbanan (se översta bilden). I dagsläget är det dock ingen annan i Nederländerna som har visat något intresse av att göra fler vägar självlysande.

Utan att veta vad det kostar att göra en väg självlysande så antar jag att just kostnaden kan vara orsaken till att inte fler väljer att satsa på den här tekniken.
arstechnica.com +

Exklusivt: Volvo visar uppblåsbar barnstol

Garaget / Bilen
Feber har som enda svenskspråkiga kanal idag fått ta del av Volvos stora nyhet - en uppblåsbar bilbarnstol. Stolen som än så länge bara är ett koncept är utvecklad av Volvos designavdelning i Los Angeles och den ska vara lika säker som en vanlig barnstol.

Fördelen med stolen är såklart att man kan tappa ur luften och på så vis enkelt stuva undan den. När den är tömd får den plats i en vanlig väska och när det är dags att fylla den tar detta bara 40 sekunder tack vare den inbyggda pumpen.

Läs mer i pressreleasen nedan.
youtube.com +
Volvo proudly unveils the Inflatable Child Seat Concept, a

revolutionary child seat concept made possible through

aviation research.

Volvo Car Group unveils a brand new rearward-facing compact child seat concept

using technology stemming from international military research. The child seat is

safe, inflatable and lightweight which makes it easy to pack and carry.

The idea was to create a new child seat concept that would be safer, or at the very least as safe as

the best seats on the market but much more convenient. The seat is easy for everyone to use, at any

time and is super-compact enabling storage in limited spaces.

“We used a unique material called drop-stitch fabric when creating the prototype of the seat. This

fabric is very strong when inflated as it can be brought to a very high internal pressure. It is a quite

common technology in the boating industry and was originally developed by the military in an effort to

develop inflatable airplanes”, says Maria Hansson, Project Manager at Volvo Monitoring and Concept

Center in Los Angeles.

The seat has an innovative pump system that is silent and efficient in its construction. The seat inflates

in less than 40 seconds and deflates with an integrated pump. The total weight of the seat less than 5

kg, half the weight of a contemporary seat, and it is constantly online via Bluetooth enabling a wide

range of features, including remote controlled inflation.

“For me, child safety is always the number one priority. Thanks to Volvo’s extensive R&D department

we were able to implement a couple of ‘out of the box’ ideas. We ended up with a well designed, super

convenient and safe concept that truly is designed around the needs of the modern family,” Maria

says.

The Inflatable Child Seat Concept faces the rear of the car, as it is the safest way for children to travel.

A child's neck is under development and not as strong as an adult's neck. In a frontal impact collision,

the head of a forward-facing car occupant is thrown forward inducing great stain on the neck. Children

therefore need special restraints and to face the rear of the vehicle until at least 3-4 years of age.

"Actually, it would be better for all of us to travel facing the rear but given how cars are designed

nowadays it's not feasible. Young children, however, can and should travel facing the rear of the car

as long as possible", says Lawrence Abele, Design Manager at the Volvo Monitoring and Concept

Center.

“The goal was to design a seat as safe, or safer, than anything on the market right now but second to

that I want everyone, including kids to be exposed to great design every day,” Lawrence ends.

Lexus visar upp NX

Bil / Lexus
När Lexus visade upp den nya modellen NX i konceptform var det nog många som ryggade tillbaka då designen verkligen stack ut och var en smula överdriven. När biltillverkaren nu presenterar modellen i produktionskostym är det i ett något mer sansat utförande, och tur är väl det.

NX hamnar under RX och ska storleksmässigt tävla mot modeller som BMW X3 och Mercedes GLK. Under huven presenteras en nyhet - för första gången i en Lexus sitter det en turbomatad motor. Det är en fyra på 2.0 liter men med okänd effekt. Den får du om du köper versionerna NX 200t eller NX 200t F Sport. Utöver detta motoralternativ finns även NX 300h som har samma hybriddrivlina som sitter i IS 300h.

NX har premiär i Peking om en vecka.
www.autoblog.com +
All-New Lexus NX Compact Crossover Launches With Marque's First Turbo Powertrain

Available With Three Powertrains: Gasoline Turbo NX 200t, Naturally Aspirated NX 200, and Full Hybrid NX 300h

Lexus Enters Luxury Compact Crossover Segment

NX Reveal at Beijing International Automotive Exhibition on April 20

BEIJING – April 11, 2014 – There's a first for everything! The all-new Lexus NX comes to market as the brand's first entry into the luxury compact crossover segment and with the first turbo in the lineup. The NX will also be offered in naturally aspirated and hybrid powertrains. Powertrains will vary by region. The U.S. market will offer the NX 200t turbo and NX 300h hybrid. The NX 200t F SPORT will also be available with unique exterior and interior features.

Lexus will maintain its role as the luxury hybrid leader with six hybrid models including the
NX 300h. The NX will be the fourth vehicle in Lexus' luxury utility vehicle lineup and positioned below the popular RX.

The Lexus LF-NX concepts, originally introduced at the 2013 Frankfurt and Tokyo Motor Shows, influenced the striking and emotional design of the NX. The sharply styled crossover will be revealed at the 2014 Beijing International Automotive Exhibition on April 20.

Chief engineer Takeaki Kato and his team developed NX as a luxury vehicle that provides versatility and details unexpected in its class to young, urban drivers.

Exterior Design

The NX was developed to have more agility than a SUV plus a bold, eye-catching exterior with its low profile and unique roofline.

As with all Lexus vehicles, the aggressive exterior starts with the spindle grille. Innovative LED headlamps and daytime running lamps firmly express Lexus' bold styling.

The front and rear wheel arches add to the NX's wide and low, muscular stance with bold flares.
The arches house standard 17-inch or available 18-inch wheels.

The profile is accentuated by a roofline peak set towards the back of the vehicle to create a tight silhouette and provide ample head-room for rear seat occupants.
?
?Subtle, luxury details are included in the innovative Lexus-first door handle with a hidden key barrel and integrated lighting.

The rear is punctuated by Lexus' signature 'L' shape combination lamps, each with seamless LED lighting, while the bodywork echoes the spindle grille design.

The NX 200t F SPORT will feature exclusive design elements and enhanced driving performance.

Interior Design

The NX's cabin combines the structural beauty of a high-performance machine with luxury materials that maximizes functionality. The combination of hard metallic surfaces and contrasting soft materials help create a unique interior.

A strong, center silver frame surrounds and defines the center instrument panel. Knee pads located at the base of the center stack help support the driver and passenger. The Human Machine Interface (HMI) technology continues the impression of an advanced vehicle and is also located at the bottom of the center stack.

Seating played a significant role in the cabin design. The NX possesses a low hip point adding to the connection of the driver to the vehicle and increasing overall head room. The NX also has a long cargo area length and a wide front to rear couple distance.

Technology

The NX introduces an innovative all-new 2.0-liter gasoline turbo in NX 200t and a naturally aspirated engine in NX 200 with the choice of front and all-weather drive. Lexus also offers a highly efficient hybrid in NX 300h.

The NX has an array of innovative on-board technology, including an available Lexus-first Wireless Charging Tray to enable a mobile phone to be charged. Other available technology includes the first application of a new Lexus Remote Touch Interface with a touch pad; and a comprehensive Multi- information Display, including a Lexus-first G sensor and boost meter, Heads-Up Display, All-speed Dynamic Radar Cruise Control, Blind Spot Monitor with Rear Cross Traffic Alert.

Ny minisuv från Citroën

Bil / Citroën
På bilmässan i Peking kommer Citroën att visa upp den här lilla karamellen - en ny liten suv i konceptform. Vi får varken reda på namnet eller bilens specifikationer men troligtvis delar den plattform med den nya modellen Cactus. Bilen kommer att utvecklas tillsammans med kinesiska Dongfeng och det är oklart om den kommer att säljas utanför Kina.
www.teknikensvarld.se +

Vi har spanat in Jaguar F-Type Coupé

Bil / Jaguar
Idag har jag och Roger varit och klämt på och provkört Jaguar F-Type Coupé. Bilen kommer i tre olika versioner och vi fick tillfälle att testa alla tre, på bana dessutom.

Med coupétaket på plats blir bilen inte bara mycket läckrare i mina ögon, den blir dessutom ännu mera vridstyv. Och då ska jag nämna att roadsterversionen inte är ett dugg sladdrig. Coupén ska ändå vara 80 (!) procent mer vridstyv, vilket låter helt galet. Banan är stället där man verkligen kan känna om detta stämmer, och jag tror nog att Jaguar talar sanning för herregud vad man kan slänga omkring bilen utan bekymmer. Vi körde konbanor, älgtest, bromstest, höghastighetstest och ett par varv på en bana utan hinder. Det gick galant och man känner verkligen att bilen har så mycket mer att ge än vad man själv kan ge. Och då körde vi ändå bara i standardläget utan att koppla ur något antispinn eller koppla i något sportläge.

Det man har att välja på i F-Type Coupé-paletten är den vanliga Coupén, S Coupé och värstingen R Coupé. De två första har V6:or medan R:en har den mustiga V8:an som vi är vana vid när det gäller Jaguar. Alla är såklart trevliga men oj vad det skottar på i den sistnämnda. Där S Coupé rappt och direkt smackar i nästa växel sömlöst kastar R Coupé verkligen dig framåt när nästa växel läggs i. Man känner tydligt den högre effekten här, och man hör det också eftersom V8:an verkligen vrålar medan sexorna mer ylar.

Provturen var snabb och intensiv men man fick ändå en bra känsla för vad bilarna klarar av, och hur mycket man faktiskt kan pressa dem. I en lång kurva var det inga problem att justera om man kände att man låg fel - utan att släppa på gasen eller bromsa. Styr och bilen styr dit du vill utan att gnälla. Det enda som skedde var att jag snällt fick pausvila lite utanför bilen när jag inte körde på grund av åksjuka.



En längre provkörningsrapport kommer i framtiden när jag har levt med bilen några dagar.

F-Type Coupé 679 900 kronor.
V6:a, kompressor, 3.0 liter.
340 hästar, 450 Nm.
0-100 km/h på 5.3 sekunder. Toppfart 250 km/h.

F-Type S Coupé 779 900 kronor.
V6:a, kompressor, 3.0 liter.
380 hästar, 460 Nm.
0-100 km/h på 4.9 sekunder. Toppfart 275 km/h.

F-Type R Coupé 997 900 kronor.
V8:a, kompressor, 5.5 liter.
550 hästar, 680 Nm.
0-100 km/h på 4.2 sekunder. Toppfart 300 km/h.

Jaguar räknar med att sälja 40 stycken F-Type Coupé i Sverige i år.

Nu drivs en procent av bilarna i Norge av el

Bil / Övrigt
I Norge drivs nu 25.000 av landet bilar på elektricitet vilket innebär att 1% av landets fordonsbestånd nu är eldrivna.

Försäljningen av elbilar har "exploderat" i Norge och fortsätter försäljningen i nuvarande takt så tror man att 2% av landets fordon kommer att vara eldrivna vid årsskiftet.

De tre populäraste eldrivna bilmodellerna i Norge är Nissan Leaf, VW Golf samt Tesla S.
www.greencarreports.com +
bloggportalen