Det här är Kinas första 3D-printade bil

Bil / Nyheter

3D-printandet av bilar har nu nått Kina och detta är deras första "utskrivna" bil. Företaget bakom heter Sanya Sihai och bilen som kallas för Tryant Gold är eldriven och ska väga in på 500 kilo. Att skriva ut bilen tog fem dagar, och då är inte själva interiören med i processen utan den monteras efteråt. Bilen mäter 3.6 meter på längden och 1.63 meter på bredden. Toppfarten anges till 40 km/h.

Materialkostnaden tillsammans med elen i bilen och jobbet att få ihop allt uppges landa någonstans kring 2 500 dollar.

www.autoevolution.com +

Hybrid-version av Toyota Rav4 visas i New York

Bil / Toyota

Om några dagar öppnar New York Auto Show och där kommer Toyota för första gången att visa upp modellen Rav4 med hybriddrivlina. Dock får vi ingen information om hur denna drivlina är utformad men med tanke på hur många hybrider Toyota har i dagsläget är det troligtvis en existerande som används. Ryktena säger 2.5-liters fyra med elmotor och en effekt på omkring 200 hästar.

www.autoevolution.com +

Första bilden på nya Kia Optima

Bil / Kia

Kia delar nu med sig av en första bild på helt nya Optima. Som väntat ser den inte ut som teaserbilderna vi såg förra veckan utan snarare mer som konceptkombin Sportspace som visades för ett tag sedan.

Nya Optima har premiär den 1 april på New York Auto Show.

www.worldcarfans.com +

Mercedes M-Klass blir GLE

Bil / Mercedes

M-Klass finns inte längre utan nu heter modellen istället GLE. Mercedes började med att visa coupé-versionen och nu är det dags att dra täcket av den "vanliga" suven som alltså tar vid där M-Klass slutade. Alla suvar kommer att heta något med GL och den extra bokstaven E symboliserar att det här är en stor bil jämte de andra modellerna i E-Klassen. GLK som vi känner den i dag kommer att döpas om till GLC när efterträdaren kommer och monstret GL kommer att heta GLS. Hyfsat färska GLA finns ju som sagt redan och den representerar en lite större modell för A-Klassen. Logiskt.

GLE följer de andra modellerna designmässigt med ganska mjuka linjer i fronten och något skarpare baktill. På huvudbilden ser vi GLE 63 AMG S och den får som väntat ett något aggressivare kjolpaket, större fälgar och fyra morrande avgaspipor där bak. Det finns även ett hybridalternativ och det heter 500e 4Matic. Där har man använt samma motorkonfiguration som sitter i S 500 e vilket innebär en V6:a på 3.0 liter med dubbelturbo på 328 hästar och 480 Nm parad med en elmotor på 85 kW. Kraften skickas till alla fyra hjul via den sjustegade 7G-troniclådan. På bara el ska man kunna ta sig omkring tre mil och förbrukningen uppges vara 0.3 liter per mil. I övrigt finns det en rad olika motoralternativ från fyrcylindriga till sexcylindriga dieslar. Toppversionen blir såklart GLE 63 S som har en V8:a på 5.5 liter med dubbla turbo och en effekt på 577 hästar och 780 Nm. Det räcker för att ta bilen från stillastående till 100 km/h på bara 4.2 sekunder.

På insidan möts man av en liten uppdatering i form av pekskärmen på sju tum som sitter på mittkonsolen, lite nya utblås och lite nya material i klädseln. GLE får även den senaste treekrade ratten.

GLE har premiär på New York Auto Show den 1 april.

www.themotorreport.com.au +

Toyota hyllar Jeremy Clarkson

Bil / Toyota

I går blev det som många nog hade misstänkt klart - Jeremy Clarkson från Top Gear fick sparken av BBC. Internet svämmade över av kommentarer där många var frustrerade över beslutet men nästan lika många tyckte att BBC gjorde rätt val som satte ner foten. Hursomhelst kan vi konstatera att Top Gear aldrig kommer att bli vad det en gång var.

Den kommande tiden kan vi nog vänta oss mängder av material kring Jeremy som både hyllar och dissar honom. Några som valt att tacka för hans tid är Toyota och de gör det med det här lilla samlingsklippet.

Alla anställda på Porsche får 8 600 euro i bonus

Obs! Bilden är ett montage
Bil / Renault

Den 25:e i månaden innebär för de flesta lönedags vilket alltid är trevligt. Extra trevligt blir det dock för den som jobbar på Porsche, då alla anställda i dag fick reda på att de får en extra bonus på 8 600 euro. Bonusen är uppdelad i två delar där 7 900 euro går rätt ner i fickan medan 700 sätts in på ett pensionssparkonto. Totalt delade man ut motsvarande en miljard kronor i bonus till de anställda.

Porsches framgångar under förra året är mycket tack vare modellen Macan som jämfört med förra året ökade sin försäljning med 17 % till nästan 190 000 bilar. Den totala omsättningen för företaget landade på strax under 17.2 miljarder euro och rörelseresultatet ökade med 5 % till 2.7 miljarder euro.

newsroom.porsche.com +
8.600 Euro bonus for Porsche employees
After the most successful year in the history of the company, employees working at Porsche AG will receive a gross voluntary bonus amounting to 8.600 euros.

The Executive Board and the General and Group Works Council has agreed on this. The bonus consists of two components: 7.900 euros will be paid owing to the excellent corporate result and for the particular performance made by the work force in the previous financial year 2014. 700 euros will be given as a special contribution to the Porsche VarioRente (company pension scheme) or a private pension fund.

The 2014 financial year was marked by the launch of the Porsche Macan as the second SUV in the model range. As a result the sports car manufacturer increased its deliveries compared to 2013 by about 17 per cent to almost 190,000 vehicles. Turnover rose by one fifth to just under 17.2 billion euros and the operating result increased by a good five per cent to 2.7 billion euros. The bonus for the year 2014 will be paid to about 14,600 employees at Porsche AG with adjustments for personal working time and if employees joined the company during the year.

Porsche CEO thanks all employees

For Matthias Müller, Chairman of the Executive Board of Porsche AG, the ongoing success despite the difficult competitive environment is not taken for granted at all. Rather, it is the result of exceptional team achievement. "I would like to thank all employees most sincerely for their performance. Once again they did a very good job last year. Of course we should not be lulled into a sense of false security by the success of 2014 – and we should definitely not rest on our laurels. On the contrary, during the current financial year and in the coming years, many new challenges await us and we will have to meet them face on."

"Our special contribution of 700 euros to our highly attractive Porsche VarioRente is an innovative opportunity to continue expanding the employee-financed old-age pension plan," stressed Thomas Edig, Member of the Executive Board Human Resources and Social Affairs and Deputy Chairman of the Executive Board of Porsche AG. "Together with the performance-related company-financed pension scheme, we offer a retirement package which strengthens our position as an attractive employer both now and in the future."

Uwe Hück: "Our employees are as unique as our cars"

Uwe Hück, Chairman of the General and Group Works Council, said, "Our employees are as unique as our cars. They have achieved a tremendous amount and as a reward there is now a record bonus. But one thing is clear, this is not a present from the employer. The team worked hard for it. They earned it." Hück also emphasised the special characteristic of Porsche, its locations and its employees. "Nowhere else is productivity and flexibility as high as in our company. We Porsche employees are a good advertisement for the company. This is something that should never be forgotten when assessing the site in Zuffenhausen and its potential for the future."

Hück is proud of the fact that all tariff employees will benefit from the bonus. "No matter whether an employee works in production or in an internal service department, all workers and engineers will receive the bonus." Part of the bonus this year will also be paid into the company pension scheme. Hück added, "This is an important contribution and sets an important signal to secure employee retirement. Good profits and social responsibility are not opposites."
Redaktionen Annonsera Cookies
bloggportalen