Vi har tagit oss en snabbtitt på Volvo V60 Cross Country

Bil / Volvo

I går kväll hade Volvo V60 Cross Country världspremiär på Los Angeles Auto Shows mässgolv, och i dag fick vi chans att ta oss en närmare titt på modellen. Produktionen drar igång vecka 21 nästa år och den här lär troligtvis bli en rätt så vanlig syn på vägarna.

På vanligt XC, eller numera CC-manér, är det en bil som ger ett robustare intryck. Den här är 65 millimeter högre än en vanlig V60 och utrustad med hasplåtar fram och bak, tjockare däck och lite andra detaljer som får bilen att sticka ut - bland annat en fet bikakegrill som man tyvärr har förstört ganska så mycket med radarn. Den höjda markfrigången gör det inte bara enklare att ta sig över stockar och sten, det underlättar även insteget. Och det märks faktiskt när man kliver in i bilen. På insidan är det som vanligt i en ny Volvo.

I USA lanseras bilen endast med den starkaste T5-motorn och fyrhjulsdrift men här i Sverige ser det lite annorlunda ut. Vi älskar dieselbilar och det vet Volvo såklart. Versioner som är aktuella för Sverige är bensinaren T5 FWD vilket innebär en fyrcylindrig motor på 245 hästar och framhjulsdrift. I övrigt är det dieslarna D4 AWD med femcylindrig motor och 190 hästar, D4 FWD med fyrcylindrig motor på 190 hästar och framhjulsdrift och D3 FWD med fyrcylindrig motor på 150 hästar och framhjulsdrift som gäller.

Volvo räknar med att sälja 15 000 bilar globalt och 6 000 här i Sverige nästa år. Några svenska priser får vi dock inte för tillfället.

Spotify flyttar in i Mini och BMW

Bil / BMW

Om du har en Mini eller BMW med appar i navigationen (dvs ConnectDrive eller MINI Connected Apps) blir livet med Spotify i bilen lite enklare - om du kör iOS.

Om du har det ovan så kan du nå dina spellistor, radiofunktionen (Spotifys alltså) och leta musik via skärmen i bilen. När musiken visas omslag och lite annan funktionalitet som tumme upp / ner finns men så mycket roligare än så blir det inte.

news.spotify.com +

Audi visar vätgasdriven A7 i Los Angeles

Bil / Audi

På Los Angeles Auto Show som nu dragit igång visar Audi bland annat upp A7 Sportback H-Tron Quattro Concept - en vätgasdriven konceptversion av den slimmade coupén.

På en tank med gas ska bilen kunna ta sig 50 mil och ur avgasröret ska det alltså endast komma vatten. Och när man tankar ska det inte ta mer än tre minuter innan man kan åka igen. Drivlinan använder sig av en bränslecell parkopplad med en elmotor som sitter på bakaxeln. Effekten anges till 230 hästar och vridet till 540 Nm, tillräckligt för att ta bilen från 0-100 km/h på 7.9 sekunder och ge den en toppfart på 180 km/h. Man kan köra på antingen bara el och då kommer man fem mil, eller på vätgas.

www.gtspirit.com +
Audi A7 Sportback h-tron quattro – den första fyrhjulsdrivna bränslecellsbilen med plug-in hybridteknik

A7 Sportback h-tron quattro, bränslecellsteknik redo för trafik
Plug-in hybrid-koncept och eldriven quattro
Lång räckvidd, totalt 55 mil och nollutsläpp
Kortversion
Den har en räckvidd på över 500 km – och släpper inte ut mer än några droppar vatten. Den vätgasdrivna konceptbilen A7 Sportback h?tron quattro kombinerar för första gången bränslecells- och plug-in hybridteknik. Två elmotorer driver de fyra hjulen, vilket gör Audi A7 Sportback h-tron till eldriven quattro.

I samband med Los Angeles Auto Show 2014 har motorjournalister från hela världen för första gången får provköra konceptbilen A7 Sportback h-tron på allmänna vägar.

“A7 Sportback h?tron quattro är en äkta Audi – både sportig och effektiv på samma gång. Konstruerad som en e-quattro med två elmotorer som driver alla fyra hjulen", förklarar Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, Utvecklingschef AUDI AG. “Konceptbilen A7 h-tron visar att vi även bemästrar bränslecellstekniken. Vi befinner oss i läget att vi kan starta produktionsprocessen så snart marknaden och infrastrukturen är klar.”

I bränslecellsläge behöver A7 Sportback h?tron quattro bara omkring ett kilo väte för att köra 100 kilometer – energiinnehållet är likvärdigt med 3,7 liter bensin. Tankkapaciteten innebär att bilen har en räckvidd på mer än 500 kilometer .

Tankningen går på bara några minuter, precis som för en bil med förbränningsmotor. Räckvidden kan förlängas med upp till 50 kilometer med hjälp av ett batteri med en kapacitet på 8,8 kilowattimmar. Batteriet laddas genom rekuperation eller via ett eluttag. Med plug-in hybridtekniken är det möjligt att köra kortare sträckor på enbart el och dessutom med extra räckvidd i reserv.

Lång version

Audi A7 Sportback h-tron quattro

Den accelererar från 0 till 100 km/h på 7,9 sekunder och topphastigheten är 180 km/h. Räckvidden mer än 50 mil på en tank – och den släpper bara ut några droppar vatten: A7 Sportback h-tron quattro, som Audi lanserar på bilsalongen i Los Angeles drivs av bränslecellsteknik. Den arbetar tillsammans med ett hybridbatteri och en extra elmotor bak. Den totala elsystemeffekten på 230 hk överförs till både fram- och bakhjul, vilket gör utsläppsfria Audi A7 Sportback fyrhjulsdriven.

“A7 Sportback h?tron quattro är en äkta Audi – både sportig och effektiv på samma gång. Konstruerad som en e-quattro med två elmotorer som driver alla fyra hjulen", förklarar Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, Utvecklingschef AUDI AG. “Konceptbilen A7 h-tron visar att vi även bemästrar bränslecellstekniken. Vi befinner oss i läget att vi kan starta produktionsprocessen så snart marknaden och infrastrukturen är klar.”

"H" i namnet h-tron betecknar det kemiska grundämnet väte. Konceptbilen som Audi visar upp på Los Angeles Auto Show ser ut som en vanlig Audi A7 förutom modellnamnet h-tron på höger bak. Tillsammans med e-tron och g-tron markerar tron-namnet att det handlar om en Audi med alternativ drivkälla. Till det yttre finns det inga andra tecken på att detta är en bil med bränsleceller som omvandlar väte till elström.

Bränslecellsteknik

Den stora skillnaden hittar man under motorhuven på A7 Sportback. Bränslecellen i konceptbilen är monterad fram som i en A7 Sportback med konventionell förbränningsmotor. Eftersom avgassystemet bara behöver hantera vattenånga är det tillverkat av viktbesparande plastmaterial.

Själva bränslecellen består av 300 individuella celler som tillsammans bildar en enhet. Kärnan i var och en av dessa celler är ett polymerbaserat membran. På vardera sidan av membranet finns en platinabaserad katalysator.

Bränslecellen fungerar på följande sätt: Väte tillförs anoden, där det splittras till protoner och elektroner. Protonerna passerar genom membranet till katoden, där de reagerar med syret i luften och bildar vattenånga. Samtidigt leder elektronerna på utsidan av cellblocket elektrisk ström, beroende på laddningspunkt är spänningen för varje cell mellan 0,6 och 0,8 volt. Hela bränslecellen drivs i ett spänningsintervall på mellan 230 och 360 volt.

De viktigaste hjälpaggregaten består av en turboladdare som pressar in luft i cellerna, en s.k. cirkulationsfläkt som skickar tillbaka oanvänt väte till anoden och på så sätt ökar effekten, och en kylvätskepump. Dessa drivs med högspänning via bränslecellen. Ett separat kylkretssystem kyler ner bränslecellen. En värmeväxlare och ett termoelektriskt, självreglerande värmeelement ser till att det alltid är en behaglig temperatur i kupén.

Bränslecellen, som arbetar över ett temperaturområde på 80 grader Celsius, ställer högre krav på kylning av fordonet än motsvarande förbränningsmotor, men med en effektivitet på hela 60 procent - nästan dubbelt så mycket som en konventionell förbränningsmotor. Problemfri kallstart garanteras ner till -28 grader Celsius.

Plug-in hybrid

Unikt för A7 Sportback h?tron quattro är plug?in hybrid konceptet – en logisk vidareutveckling från de tidigare testade konceptbilarna Audi A2 H2 och Q5 HFC. I bilen finns ett litium-jon batteri, som kan laddas via en sladd till ett vägguttag. Det har en kapacitet på 8,8 kWh och finns redan i A3 Sportback e?tron. Batteriet är placerat under bagageutrymmet och har ett eget kylkretssystem för värmestyrning.

Det högeffektiva batteriet fungerar perfekt tillsammans med bränslecellen. Det kan lagra energi vid bromsåtervinning och leverera tillräckligt med ström för att snabbt ge full laddning. Det skapar förutsättningar för en imponerande acceleration och gör att A7 Sportback h-tron quattro lever upp till förväntningarna på en quattro. Fram- och bakaxeln har inga mekaniska förbindelser för överföring av kraften. Vid halt väglag kan vridmomentet för de båda drivaxlarna styras elektroniskt och justeras kontinuerligt.

Vid batteridrift är räckvidden för Audi A7 Sportback h?tron quattro 50 kilometer. Batteriet, som sitter i bakre delen av plug-in hybriden, kan laddas via en sladd till ett vanligt vägguttag. Beroende på spänning och strömstyrka tar det mellan två och fyra timmar att ladda batteriet fullt.

Batteriet arbetar på en annan spänningsnivå än bränslecellen. Därför finns det en DC-omvandlare (DC/AC) mellan de båda enheterna. Denna tri-port omvandlare är placerad bakom cellblocket och utjämnar spänningen, vilket gör att elmotorerna kan arbeta med en maximal effekt på hela 95 procent.

Kraftelektroniken fram och bak på bilen omvandlar likströmmen från bränslecellen och batteriet till växelström för elmotorerna så att dessa kan driva fram- och bakaxlar separat. De båda elmotorerna, som kyls ner av en lågtemperaturkrets och spänningsomvandlare, är permanentmagnitiserade synkronmaskiner. Var och en av dem ger en effekt på 85 kW, eller till och med 114 kW om spänningen ökas temporärt. Maximalt vridmoment är 270 Newtonmeter per elmotor. I elmotorernas höljen finns planetväxlar med en singelutväxling på 7,6:1. Mekaniskt parkeringslås och differential ingår också i systemet.

e-quattro

I Audi A7 Sportback h?tron quattro får man uppleva körglädjen med eldrift i kombination med nya e-quattro. Den tysta gången märks redan från start och bränslecellen når sin maximala effekt inom en sekund vid full laddning – med mer dynamisk respons än från en förbränningsmotor eftersom hela drivsystemet bara omfattar ett fåtal mekaniska komponenter.

Audi A7 Sportback h-tron quattro, som har ett vridmoment på 540 Nm som är tillgängligt konstant och en vikt på bara 1 950 kilo, accelererar från stillastående till 100 km/h på 7,9 sekunder. Topphastigheten ligger på 180 km/h. E-quattro-konceptet kräver exakt koordination mellan elmotorerna. Konceptbilen ger en sportig, stabil och kraftfull körning, som kan jämföras med en serietillverkad bil med mekanisk fyrhjulsdrift.

En effektmätare, som ersätter varvräknaren på instrumentbrädan, informerar föraren om effektflödet. De yttre sektionerna visar bränslenivån i vätetanken och laddningsnivån i batteriet. Grafiska diagram på MMI-monitorn visar energiflödet. När föraren trycker på EV-knappen går konceptbilen endast på batteriet.

När man byter från automatväxelläge D till S ökas energiåtervinningen vid bromsning, så att batteriet laddas upp effektivt vid sportig körning. Utnyttjande av bromsarna sker också nästan alltid helt elektriskt. Elmotorerna arbetar då som växelströmsgeneratorer och omvandlar bilens rörelseenergi till elektrisk energi som lagras i batteriet. De fyra skivbromsarna utnyttjas endast vid extra kraftull inbromsning eller vid nödbromsning.

Tankluckan, som döljer ett aggregat för påfyllnad av väte, sitter på högra sidan av bilen. Full tankning med H2 tar cirka tre minuter, ungefär den tid det tar att tanka en vanlig bil. Tankarna kommunicerar med påfyllnadssystemet genom infrarött interface och jämnar ut tryck- och temperaturnivåer.

Nollutsläpp

De fyra vätetankarna på Audi A7 Sportback h-tron quattro är placerade under bagageutrymmet, framför bakaxeln och i kardantunneln. Ett yttre hölje tillverkat av kolfiberförstärkta polymer (CFRP) skyddar det inre aluminiumskalet. Tankarna rymmer omkring fem kilo väte vid ett tryck på 700 bar – det är tillräckligt för en räckvidd på mer än 500 kilometer. Enligt NEDC-cykeln är bränsleförbrukningen ungefär ett kilo väte per 100 kilometer – ett energiinnehåll som ungefär motsvarar 3,7 liter bensin.

Genom att använda förnybart väte som bränsle säkerställs nollutsläpp även vid produktionen av vätgas. Sedan 2013 driver Audi en pilotfabrik i norra Tyskland där man använder förnybar vindkraft för att producera väte genom elektrolys. För närvarande genomgår vätet en extra produktionsprocess för att framställa syntetiskt metan, Audie-gas, som driver gasbilen g-tron. Men i framtiden skulle vätet kunna levereras direkt i ett nät till vätgasstationer för tankning av bränslecellsbilar. Det skulle då bli ett konkret bidrag till hållbar mobilitet med nollutsläpp.

Maybach lever igen

Bil / Mercedes

Mercedes återupplivade namnet Maybach för ett par år sedan och kunde därmed sälja en superlyxig megalimousine vid sidan av sina vanliga modeller. Men där Rolls-Royce och Bentley hängde sig kvar tappade Maybach, och till slut fick man lägga ned tillverkningen. Nu återupplivas dock namnet igen när man smackar på det på en lång version av modellen S600 och S500. Det här är massiv lyx på fyra hjul med en prislapp därefter.

Jämfört med vanliga S600 är denna 20 centimeter längre (totalt 5.45 meter), och det märks i baksätet. Här sitter två personer som kungar i kramgoa fåtöljer och med all tänkbar utrustning inom nära räckhåll. Stolarna har massage och går att fälla och köra fram och tillbaka. Här finns även uppvärmda- och nedkylda mugghållare. Lyssnar gör man via ett Burmester-system. Och skulle man vilja släppa av en rökare dämpas odören av en inbyggd parfym som sipprar ut via luftkanalerna. Bilen får även extra mycket isolering för att bli så tyst som möjligt. Utsidan av bilen skiljer sig med en ny grill, krom runt rutorna, andra avgaspipor och specialframtagna fälgar på 20 tum. Självklart pryds bilen även med Maybach-emblem lite här och var.

Under huven i S600 sitter en V12:a med dubbla turbo som krämar ur sig 523 hästar och som har ett vrid på 830 Nm. 0-100 km/h ska inte ta mer än fem sekunder och toppfarten anges till 250 km/h. Väljer man S500 får man istället en dubbelturbo-V8:a på 450 hästar och 700 Nm. Bägge versionerna driver på bakhjulen men i juli nästa år kommer även fyrhjulsdrift att erbjudas till S500.

Bilen börjar säljas i april nästa år och prislappen kommer att ligga omkring 200 000 dollar. Svinmycket pengar såklart, men inte alls i samma liga som de gamla bilarna med Maybach-logga.

www.leftlanenews.com +
Premiär för världens lyxigaste Mercedes:

Mercedes-Maybach S 600

Mercedes-Maybach är Daimler-koncernens nya varumärke för det tyska företagets allra lyxigaste bilar. Först ut är Mercedes-Maybach S 600 - med en 20 cm längre hjulbas än den långa versionen av S-Klass är detta en bil med oslagbara utrymmen för statschefer och andra som vill färdas ståndsmässigt i högsta komfort. Den totala längden är 5,45 m och bilen ståtar med de lägsta ljudnivåer som uppmätts i en serietillverkad bil.

Baksätet är som sig bör huvudsaken i en bil av den här kalibern. De två fåtöljerna kan lutas i ner till 43,5 grader och har både fotstöd och massage. Mellan stolarna hittar man en mittkonsol med en tempererad ”mugghållare” som kan hålla dryck antingen kall eller varm - beroende på om det är champagne eller kaffe som ska drickas. Här finns också två läderklädda bord som kan ställas in på oräkneliga sätt.
Baksätet har en helt egen klimatanläggning som kan ställas in individuellt för de två passagerarna.

För att ge bästa tänkbara krocksäkerhet även i fullt tillbakalutat läge har baksätet försetts med speciella airbags både i själva sitsen (för att förhindra att passagerna glider under bältet) och i säkerhetsbältet.

Taket är av glas och inte bara öppningsbart: För perfekt balans mellan ljus, utsikt och avskildhet kan det fås med en funktion som gör att man med en knapp kan göra glaset mörkt eller helt klart.

För att kunna samtala med föraren utan problem finns röstförstärkning med inbyggda mikrofoner inbyggd i ljudanläggningen.

Kraften i Mercedes-Maybach S 600 kommer från en V12:a på sex liter och 530 hästkrafter. Vridmomentet är 830 Nm och 0-100 går på sportbilssnabba 5 sekunder. Ändå håller sig förbrukningen vid blandad körning på 1,17 l/milen. Mercedes-Maybach S 500 med V8 på 4,6 liter och 455 hästkrafter kommer också, med samma prestanda men en förbrukning på 0,89 l/milen. I detta utförande är den utrustad med helt nya 9G-Tronic - världens första nioväxlade automatlåda. 4MATIC fyrhjulsdrift finns som tillval.

Bland säkerhetssystemen finns bland annat PRE-SAFE® broms med fotgängardetektor, radiostyrd farthållare DISTRONIC PLUS, bromsassisten BAS PLUS med kännare för korsande trafik, kurshållningsassistent och ”mörkerseendet” Night View Assist Plus.

Svenska priser är ännu inte fastställda. Säljstart under våren 2015.

Chrysler lyfter 300

Bil / Chrysler

Det kommer dröja ända till 2018 innan Chrysler presenterar en helt ny version av modellen 300 så för att den inte ska dö ut helt presenteras nu en ansiktslyft version av den som finns idag.

Den senaste versionen får bland annat ny front med en 30 procent större grill, nya strålkastare och nya baklampor. Den hydrauliska styrningen har ersatts med en elektrisk som har tre olika inställningsmöjligheter - Comfort, Normal och Sport. På den omgjorda mittkonsolen sitter numera en pekskärm på 8.4 tum.

Under huven ser det ungefär ut som vanligt förutom att den fetaste SRT-versionen med HEMI-V8:a på 465 hästar försvinner, i alla fall från den amerikanska marknaden. I vissa länder som har högertrafik kommer versionen dock att finnas kvar. Motorerna som erbjuds i USA är alltså en V6:a på 3.6 liter som ger 300 hästar och en V8:a på 5.7 liter som ger 363 hästar. Till dessa kopplas en ny åttastegad automatlåda.

Chrysler säljs inte i Sverige längre så chansen att du kommer att få se denna är nog tyvärr liten.

www.carscoops.com +

Mazdas minisuv CX-3 nu officiell

Bil / Mazda

Mazda visar nu upp den nya modellen CX-3 som kommer att stå utställd på Los Angeles Auto Show. Bilen är en minisuv snäppet under modellen CX-5 och lansering blir det nästa vår.

Bilen mäter 4.27 meter på längden, 1.76 på bredden och 1.55 på höjden. Hjulbasen mäter 2.57 meter. Under huven hittar vi två olika motorer med Skyactiv-teknik i tre olika utföranden. En diesel på 1.5 liter och två bensinare på 2.0 - bägge med okänd effekt. Till motorerna kopplas antingen en sexväxlad manuell låda eller en sexstegad automatlåda. Standard driver framhjulen fram bilen men fyrhjulsdrift finns som tillval.

Vad CX-3 kommer att kosta när den börjar säljas framgår tyvärr inte för tillfället.

teknikensvarld.se +
Redaktionen Annonsera Cookies
bloggportalen