Renault visar ny konceptbil

Bil / Renault
Idag visar Renault upp den nya konceptbilen EOLAB som är en riktigt snål sak som bara ska dra 0.1 liter per mil och släppa ut så lite som 22 gram per kilometer. Bilen har en ny typ av hybridteknik men någon information om hur det hela fungerar får vi inte för tillfället tyvärr. Renault berättar att EOLAB endast väger 400 kilo och att om man kör under sex mil och max 120 km/h kan köra helt utsläppsfritt.

Konceptet visas upp på bilmässan i Paris nästa månad.

youtube.com +
RENAULTS SENASTE KONCEPTBIL EOLAB MED ULTRALÅG BRÄNSLEFÖRBRUKNING: 0,1 LITER/MIL

Renault presenterar idag en ny bilmodell, EOLAB Concept, där man utvecklat ett sätt att leverera extremt låg bränsleförbrukning med hjälp av bl a ny hybridteknik. EOLAB har en bränsleförbrukning på 0,1 liter/mil vid blandad körning, vilket motsvarar 22g CO2/km.

Renaults designers var tidigt engagerade i projektet EOLAB. Konceptbilen har fått fulländad styling och man har lagt ned mycket arbete på att optimera aerodynamiken och vikten. Med sitt sluttande tak och sin smala bakände är konceptbilens verkliga syfte väl maskerat. Under EOLABS förföriska skal är allt inriktat på sparsamhet där syftet med prototypen är att uppnå extremt låg bränsleförbrukning.

För att uppnå så låg förbrukning som 0,1 liter/mil har formgivarna av bilen fokuserat på tre huvudområden; låg vikt, raffinera aerodynamiken och använda ZE (zero emission) Hybridteknik för alla (ny hybridteknik från Renault)

EOLAB innehåller ett stort antal tekniska framsteg till förmån för miljön som är avsedda att successivt överföras på bilar i produktion. Renault befäster därmed sin position som pionjär inom området bilar med nollutsläpp, tack vare sitt utbud av elfordon och tar nu ytterligare ett kliv för att producera hybridteknik i prisvärda bilmodeller med ultralåga CO2-utsläpp.

Renaults mål med konceptbilen EOLAB är att fortsätta utveckla företagets DNA och säkerställa extremt låg bränsleförbrukning för alla. Det innebär att Renault gör tekniken tillgänglig till ett pris som folk kommer ha råd med. EOLAB innehåller material som magnesium och aluminium som är extremt lätt och som dessutom är billigare än titan, vilket redan nu är inräknat i 10 års-produktionsplanen för bilenmodellen.

EOLAB är mycket mer än bara en prototyp och konceptbil. Den innehåller 100 tekniska framsteg för en framtidsbil från Renault. Det är realistisk teknik som är byggd på en B-segmentsplattform och som gradvis kommer införas på kommande bilar.

Aerodynamiken: Formen på EOLAB är avsedd att effektivt skära genom luften medan enheter som en aktiv spoiler och sidovingar rör sig på samma sätt som ett roder genom luften.

Vikten: Genom olika viktbesparingar har man lyckats få ner vikten till låga 400 kg. Detta tack vare karossen som kombinerar stål, aluminium och kompositmaterial samt taket som är av magnesium och som endas väger 4 kg.

Z.E. Hybridteknik: Den nya, kompakta och prisvärda hybridkraftenheten kombinerar extremt låg bränsleförbrukning med nollutsläppsfärder* för resor kortare än 60 km och i hastigheter upp till 120kph. Inom en snar framtid kommer Renaults ZE hybridteknik som ett komplement till Renaults 100% eldrivna fordon.

* Ingen CO2 eller andra reglerade förorenande utsläpp vid körning på väg.

Bentley Mulsanne Speed

Bil / Bentley
Bentleys tilläggsnamn Speed kommer nu även till Mulsanne, och vi vet alla vad det betyder - mer fart. Med sina 530 hästar och toppfart på 305 km/h är det här den kvickaste Mulsannen någonsin.

Motorn är samma V8:a på 6.75 liter men effekten har alltså skruvats upp från 505 till 530 hästar. Vridet har ökat från 1 019 Nm till 1 099 Nm. Siffror som borde räcka gott och väl. Från stillastående till 100 km/h ska det ta 4.8 sekunder och allt detta sker i en bil som väger omkring 2.7 ton. Imponerande. Utöver den ökade effekten ska motorn även ha blivit mer effektiv. Till den kopplas en åttastegad automatlåda som kan växlas manuellt via paddlar bakom ratten. Nytt är ett "S"-läge som precis som på så många andra bilar rappar upp gasresponsen och kör körning sportigare. Fjädringen har även den fått sig ett "Sport"-läge som styvar till den annars mjuka luftfjädringen. Utseendemässigt skiljer sig "Speed" genom ett par emblem, en något mörkare grill och strålkastare samt de unika 21-tumsfälgarna.

Premiär blir det på bilmässan i Paris nästa månad.
www.motorauthority.com +

Fiat 500X läcker ut i förtid

Bil / Fiat
Fiat fortsätter att bredda sitt 500-utbud och näst på tur är 500X - en minisuv baserad på Jeep Renegade. Bilen har premiär på mässan i Paris nästa månad men nu har en första bild läckt ut.

Bilen får fyrhjulsdrift från modellen Panda 4X4 och lite högre markfrigång för att klara mer terrängkörning.
www.autoevolution.com +

Historien om Detroit och airbagen

Bil / Övrigt
När det var som värst dog 52 000 om året i USA från bilolyckor - 1000 i veckan. Ralph Nader förde en kamp om säkrare fordon, främst med airbagen som vapen, men bilindustrin kämpade emot av en enda anledning - pengar. Airbags var dyrt och dyrare bilar gjorde det svårare att sälja dem.

Det här är en dokumentär från The New York Times som är riktigt intressant.
vimeo.com +

Peter Sundfeldt kör Lamborghini Huracán

Bil / Lamborghini
Gallardon var riktigt gammal och ersättaren Huracán var verkligen efterlängtad. Peter Sundfeldt har kört den "lilla" orkanen - men hur är den att köra?
youtube.com +

Drifting på Ringen

Bil / Övrigt
Här ser vi en förare av en BMW M3 GT4 som gett sig ut på Ringen med slicks och det är väl inget konstigt med det - om det inte vore för att det är rätt så blött på banan.
www.autoevolution.com +
Redaktionen Annonsera Cookies
bloggportalen