Faceliftade Volkswagen Scirocco blir din för 264 900 kronor

Bil / Volkswagen
I början på året presenterade Volkswagen en ny och uppdaterad Scirocco. Nu är det dags för lansering i Sverige och vi får i samband med det reda på de svenska priserna för bilen.

Två motoralternativ erbjuds, antingen 2.0 TSI med 180 hästar eller R med 280 hästar (384 900 kronor). Dubbelkopplingslådan DSG finns som tillval till båda två, manuell låda är standard.

Bilarna ska finnas hos handlare nu. All information kring modellen finns i pressmeddelandet nedan.
Starkare och sportigare – nya Scirocco och Scirocco R lanseras nu i Sverige

Nya Scirocco och Scirocco R lanseras nu på den svenska marknaden. Volkswagens sportigaste modell har vässats med starkare motorer, uppdaterad design och ny teknik som ger ännu mer körglädje. Trots bättre prestanda har förbrukningen sänkts jämfört med föregångaren.

Tio huvudfakta:

Nytt motorutbud som uppfyller utsläppsnormen Euro 6.
I Sverige erbjuds två motoralternativ; 2,0 TSI med 180 hk och Scirocco R med 280 hk, vilka är 20 respektive 15 hk starkare än föregångarna.
Lägre förbrukning trots högre effekt. Med 2,0 TSI 180 hk förbrukar nya Scirocco endast 6,0 l/100 km, vilket är 9 procent lägre än föregångaren med 160 hk.
Scirocco R med DSG accelererar 0-100 km/h på endast 5,5 sekunder.
Uppdaterad design på front och bakparti ger en mer aggressiv och sportig framtoning.
Nya halogen- och bi-xenon-strålkastare samt LED-baklyktor.
Uppdaterad interiör med extrainstrument som en hyllning till ursprungs-Sciroccon.
Nya tekniska finesser, som exempelvis XDS+, Blind Spot Sensor med Drive Out Assist, Park Assist, backkamera och Dynaudio Excite ljudsystem.
Nya färger, material och lättmetallfälgar (17, 18 och 19 tum).
Nya Scirocco är beställningsbar och lanseras nu på den svenska marknaden. Det rekommenderade cirkapriset är från 264 900 kronor för Scirocco 2,0 TSI 180 hk och 384 900 kronor för Scirocco R.
Volkswagens sportbil Scirocco har hittills sålts i mer än 1 miljon exemplar. Den första generationen hade världspremiär för 40 år sedan på 1974 års upplaga av Geneva International Motor Show. Den Golfbaserade, 2+2-sitsiga modellen tillverkades fram till 1992 i två generationer. År 2008 fortsatte historien för den uppskattade sportcoupén med en helt ny generation.

När Volkswagen i våras premiärvisade den senaste versionen av sin ikon var platsen återigen den internationella bilsalongen i Genève. Nya Scirocco har vidareutvecklats både tekniskt och rent utseendemässigt. Även nya Scirocco tillverkas i Volkswagens fabrik utanför Lissabon i Portugal.

Två motoralternativ

På den svenska marknaden erbjuds nya Scirocco med två turboladdade och direktinsprutade bensinmotorer (TSI) på 180 hk respektive 280 hk (Scirocco R). Båda motoralternativen kan som tillval utrustas med dubbelkopplingsväxellådan DSG.

Den 180 hk starka 2,0 TSI är ny i utbudet och ersätter 1,4 TSI på 160 hk. Den nya motorn utvecklar alltså 20 hk mer och accelererar 0-100 km/h på 7,4 sekunder (DSG: 7,4 s). Nya Scirocco R med 280 hästkrafter har 15 fler hästkrafter än sin föregångare. Sprinten 0-100 km/h klaras av på endast 5,7 sekunder (DSG: 5,5 s).

Mer bränsleeffektiv än föregångaren

Trots högre prestanda erbjuder motorerna sänkt bränsleförbrukning jämfört med föregångaren. 2,0 TSI 180 hk med manuell växellåda förbrukar 6,0 l/100 km (blandad körning), vilket är 0,6 l/km lägre jämfört med 160 hk-versionen som den ersätter. Scirocco R med manuell växellåda förbrukar 8,0 l/100 km (blandad körning), vilket är något lägre än föregångaren.

De direktinsprutade turbomotorerna hör till den senaste generationen i Volkswagens 4-cylindriga motorfamilj och uppfyller alla kraven i utsläppsnormen Euro 6. Som standard är motorerna utrustade med ett start/stopp-system inklusive energiåtervinning.

Vassare utvändigt, fullmatad invändigt

Exteriören på nya Scirocco karakteriseras bland annat av de nydesignade front- och bakpartierna – fram med nya halogen- eller bi-xenon-strålkastare och bak med LED-lyktor. VW-märket bak kan fällas ut och fungerar nu som handtag till bakluckan. Invändigt hittar vi sportstolar och en läderklädd multifunktionssportratt som standard, och sportbilen bjuder också på nya material och färger.

Till de nya tekniska finesserna hör till exempel ljudsystemet Dynaudio Excite Sound System, som är speciellt utvecklat för Scirocco. Systemets totala effekt är 400 Watt och inkluderar 8 specialanpassade högtalare, en digital 8-kanalsförstärkare och en subwoofer.

En annan nyhet till Scirocco TSI 180 (ej Scirocco R) är tillvalet Blind Spot Sensor som varnar föraren om ett fordon befinner sig i ”döda vinkeln”. Systemet har även en funktion som kallas Drive Out Assist som aktiveras när föraren ska backa ut ur en parkeringsficka. Om en bil närmar sig som förararen inte kan se, ger systemet en akustisk varning. Detta tillval erbjuds från och med början av november.

Nytt ombord är också parkeringsassistenten Park Assist, den dynamiska differentialbromsen XDS+ och de standardmonterade extrainstrumenten för oljetemperatur, multifunktionellt stoppur och laddtryck – en hyllning till ursprungsversionen av Scirocco.

Dynamisk differentialbroms ökar körglädjen

Den dynamiska differentialbromsen XDS+ förbättrar väggreppet och ökar körglädjen, speciellt vid körning på kurvig väg. Systemet, som är integrerat i den elektroniska stabiliseringskontrollen (ESC), kan då hjälpa till att bromsa innerhjulet om det tenderar att spinna. XDS+ för över kraft till ytterhjulet som har bättre fäste. Därmed minskar understyrningen och föraren kan behålla linjen genom kurvan. XDS+ är tillval för Scirocco och standard för Scirocco R.

Parkeringsassistent

Ytterligare en nyhet till Scirocco är tillvalet Park Assist. Systemet lokaliserar lediga parkeringsfickor vid vägkanten med hjälp av ultraljudssensorer. Den registrerar också parkeringsfickor i kurvor, mellan träd och på trottoarer. Den söker av båda sidorna av vägen efter parkeringsfickor (t.ex. på enkelriktade gator). Systemet väljer ut parkeringsfickor som är minst 0,8 meter längre (fickparkering) eller 0,7 meter bredare (vertikal parkering av bilen).

Scirocco utvändigt

Dynamisk design. Det är designen som bildar den visuella grunden för Scirocco – med sin silhuett som inte går att ta miste på. Med sitt karakteristiska bakparti, front och de attraktiva proportionerna visar denna coupé också rent utseendemässigt att det här handlar om en synnerligen pigg bil som erbjuder massor av körglädje. Precis som den första generationen av Scirocco, ses även den tredje serien av denna sportbil som en stilikon. I nya Scirocco vässas designen och karaktären ytterligare.

Ny front. Distinkta linjer, strålkastare som ger en ny karaktär och aerodynamiska ”blades” (smala, strömlinjeformade ”lameller”, som på Golf GTI) i stötfångarhörnen – tillsammans ger de fronten en ny look. Genom att stötfångarytorna lackerats i karossfärgen istället för i svart, ser nya Scirocco också bredare ut, med tydligare konturer. Smala blades och en svart ram (öppen upptill) i stötfångaren, blir till en effektfull kontrast mot ljusa lacker. Luftintagen, både det övre och det stora i den undre delen av fronten, har fått behålla sin svarta färg. Kylargrillen har ny bikakestruktur både upptill och nertill.
Förutom XL1 och Beetle, är Scirocco den enda Volkswagen där VW-märket sitter placerat på motorhuven. För att ge ett bättre skydd mot skador vid parkering, finns parkeringssensorer nu också för den främre stötfångaren.

Nya strålkastare. En hög nivå av belysningsdesign är ett av kännetecknen för alla Volkswagen-modeller. Till Scirocco erbjuds nya bi-xenon-strålkastare inklusive LED-varselljus (tillval), som också ger bilen en speciell ”signatur”. En smal, konvex LED-kontur som påminner om ett ögonlock fungerar som varselljus.
Vänster och höger blinkers sitter placerade separat i stötfångarens ändar, med dimljus och varselljus som standard. Tillsammans med den karossfärgade dekoren på det undre luftinsläppet får detta bilen att se bredare ut. Den nya designen ger också Scirocco intrycket av att ligga närmare vägbanan.

Nytt bakparti. Något som är typiskt för Volkswagens formspråk är att bilens bredd framhävs av horisontella designdetaljer, både fram och bak. På nya Scirocco förstärks denna effekt ytterligare av de nydesignade LED-bakljusen (mörktonade) och den nya bagageluckan med tydligt definierade linjer.
De trapetsformade baklyktorna med sina C-formade ljuskonturer flyter nu längre in i bagageluckan som i sin tur är försedd med en horisontell, ljusbrytande kant under bakrutan. Denna kraftfulla och precisa design matchas av en ny svart diffusor vilket får stötfångaren att verka sitta lägre och ger hela bilen plattare proportioner. Den nya bakspoilern ger bilen en förbättrad ”downforce” vid högre hastigheter.
Som tidigare nämnts fälls VW-märket upp när man trycker på det och fungerar då som handtag för bagageluckan. Som standard är även skyltbelysningen av LED-typ.

Nya fälgar. Som standard rullar Scirocco fram på de 17" stora lättmetallfälgarna ”Long Beach” med 225 mm breda däck. Det erbjuds ett flertal olika fälgar till Scirocco, två exempel är de nydesignade lättmetallfälgarna ”Shanghai” (17”), ”Lisboa” (18”) och ”Salvador” (18”). En annan nyhet är att de legendariska lättmetallfälgarna ”Talladega” (18" eller 19") erbjuds till Scirocco. Tidigare kunde man endast få dessa till Scirocco R.

Nya färger. Fyra av de totalt tolv färgerna är nya: nämligen de två standardfärgerna ”Pure White” och ”Flash Red” liksom metalliclackerna ”Ultra Violet” och ”Pyramid Gold”.

Scirocco invändigt

Extrainstrument en hyllning till ursprungs-Sciroccon. Invändigt har nya Scirocco vidareutvecklats på flera områden. Luftutsläppspanelerna och mittpanelen i aluminiumoptik ligger nu i plan med den nya instrumentpanelen. Precis som modeller som exempelvis Golf GTI, har nya Scirocco kombiinstrument i tubdesign. Instrumenten har fått ny design och en inramning i aluminiumoptik. Även den läderklädda multifunktionsratten är hämtad från Golf GTI. DSG-versionen är som standard utrustad med växlingspaddlar vid ratten.
Dessutom sitter det som standard tre extrainstrument monterade ovanför mittkonsolen; som visar (från vänster): oljetemperatur, multifunktionellt stoppur och laddtryck. De är alla en hyllning till den första generationen Scirocco som, beroende på version, var försedd med två extrainstrument placerade längre ner på mittkonsolen.
Nya Scirocco är som standard också utrustad med exempelvis luftkonditionering, farthållare, trötthetsvarnare, motlutassistent (Hill Hold), elektriska fönsterhissar och sportstolar.

Sportiga dekordetaljer, material och färger. Ett nytt förvaringsfack, som kan stängas med en jalusi, har placerats vid handbromsen. Den nya dekoren ”Checkered Black” på mittpanelen har visuella kopplingar till Golf GTI.
Sätena har fått ny design och nya material. Till nyheterna hör ”Matthew” (en skotskrutig tygklädsel med titansvarta sittytor), Alcantara-varianten ”Greg” som kan fås i kulörerna ”Ceramique”, ”Deep Mocca” och ”Titanium Black”, liksom Vienna-läder i färgerna ”Ceramique”, ”Sioux” och ”Titanblack-Ceramique”.
En annan nyhet är den ljusa interiören ”Ceramique” – för instrumentpanelens undre del, dörrpanelerna och mittkonsolen.

Scirocco R – toppversionen

På traditionellt sätt är det en fristående design och klädsel som karakteriserar seriens toppmodell – Scirocco R. Samma sak gäller de ”R”-stylade stötfångarna fram och bak, som har en sportigare design, liksom fälgarna. Fram är det speciellt de tre stora luftintagen (högglans), de standardmonterade bi-xenon-strålkastarna, LED-varselljusen och LED-blinkersen som drar blickarna till sig. På sidorna är backspeglarna försedda i matt krom. ”R”-stylade tröskelbreddare, svartlackerade bromsok (prydda med ”R”-logo) och R-sportchassit ger också effekt.

Bak hör de kromade ändrören (på vänster respektive höger sida) och den större bakspoilern fortfarande till kännetecknen för R-modellen medan de stora luftutsläppen i stötfångaren hör till nyheterna. Även de standardmonterade 18"-fälgarna på Scirocco R har fått ny design. De går under beteckningen ”Cadiz” och kan som alternativ även beställas som 19". Scirocco R är som standard utrustad med ”R”-sportchassi och differentialbromsen XDS+.

Precis som exteriören på Scirocco R är det Volkswagen R GmbH som satt sin prägel på bilen även invändigt. Till de individualiserade detaljerna hör:

Sportstolar med tygklädsel ”Race” inklusive ”R”-logotyper på framsätenas ryggstöd och dekorsömmar i kristallgrått
”R”-specifik instrumentbelysning i vitt med belysning av visare i blått
”R”-specifika extrainstrument med blå visare
Multifunktionsratt i sportläder med dekor i svart högglans och ”R”-logo
Dekorpaneler runt radio och klimatreglage i ”Piano Black”
Svart innertak
Instegslister av aluminium med ”R”-logo och pedaler i rostfritt stål

Ägarmanualen till McLaren F1

Bil / McLaren
En instruktionsbok eller ägarmanual till en bil är perfekt kvällsläsning om man inte har tillgång eller för den vill läsa en vanlig bok. Här finns alltid massa spännande saker att läsa om bilen man har, smarta tips och ibland även väldigt informativa bilder. I boken som medföljer McLaren F1 får man även ett gäng med riktigt vackra illustrationer signerade Mark Roberts.
jalopnik.com +

Hur man inte ska bete sig på en bandag

Bil / Övrigt
Bandagar, eller så kallade track days, är kul. Det är tillfällen där du och din bil, oavsett vad du kör, får chans att sträcka ut er lite på en bana och köra som man inte får göra på allmänna vägar. På köpet får man hänga med likasinnande, snacka varvtider, sparka däck och ha allmänt trevligt. Följer alla bara reglerna så brukar det bli kanon. Här kommer dock ett praktexempel på hur du inte ska bete dig om du är med på en sådan här dag.
www.bilsport.se +

Så här låter det fejkade motorljudet i nya Ford Mustang

Bil / Ford
En av nyheterna i nya Ford Mustang är att den erbjuds med en fyrcylindrig turbomotor. Denna kallar Ford för EcoBoost och eftersom den inte har det där goa ljudet i sig som en V8:a har fejkas motorljudet via bilens högtalare. COBB Tuning visar i den här videon exakt hur mycket av ljudet som fejkas då motorn är avstängd, och det låter väl så där kul va?
www.carscoops.com +

Nu blir det enklare att trimma bilen själv

Bil / Nyheter
Den svenska trimfirman BSR har i sex års tid forskat och utvecklat ett enkelt trimchip som snabbt får upp effekten på din VAG-bil (Audi, Volkswagen, Skoda och Seat), och det bästa är att du slipper att åka till verkstaden för att göra det. Du behöver inte ens lyfta motorhuven.

Du får hem en så kallad PPC-enhet (Portable Program Carrier) som du snabbt och enkelt pluggar in i bilens diagnostikuttag som sitter under ratten. Ett par knapptryckningar senare har bilen fått ny mjukvara som ger den fler hästar och bättre vridmoment. Skulle du ångra dig är det lika enkelt att återställa bilen till hur den var innan.

Trimmet finns till VAG-bilar från 2009 och framåt.
sv.bsr.se +
BSR släpper PPC-trim till nya VAG bilar.

Efter sex års forsknings- och utvecklingsarbete har BSR skapat en serie biltrim som möjliggör snabb och enkel PPC-trimning för de flesta nya VAG bilar (Audi, Volkswagen, Skoda och Seat) från och med 2009. Innovationen innebär att ägarna till dessa bilar nu, på ett snabbt och användarvänligt sätt, själva kan trimma sin bil utan att lyfta motorhuven.

Tidigare har nyare bilmodeller från VAG koncernen varit tvungna att tas in på ett service center för att få styrenheten programmerad - ett steg som alltså nu helt kan förbigås. BSRs PPC-enhet, som används, levereras hem till kunden och kopplas enkelt in via diagnostikuttaget i bilen. Med några få knapptryckningar och några minuters väntan laddas den nya mjukvaran in i bilens styrenhet. Därefter är bilen direkt redo att köras – med mer hästkrafter och vridmoment än tidigare. PPC-enheten ger också möjlighet att återställa mjukvaran till fabriksinställningarna eller ladda in trimmet på nytt om det exempelvis tagits bort av verkstaden. BSR lämnar även ett års maskingaranti (för bilar med befintlig maskingaranti) på sina trimsatser.

”Det här är det största som hänt branschen på mycket länge. Bilägare över hela världen har länge efterfrågat det här. De kommer nu få det väsentligt mycket lättare att trimma sin bil.”
Stefan Olsson, VD - BSR Svenska AB

Nytt världsrekord på kvartsmilen för AMS Performance Nissan GT-R

Bil / Nissan
AMS Performance satte nyligen nytt världsrekord med sin Nissan GT-R Alpha Omega. Den 2 000 hästar starka bilen lyckades klippa kvartsmilen (402 meter) på bara 7.7 sekunder med en slutfart på över 300 km/h. Andra mumsiga siffror att nämna är 0-96 km/h på 1.53 sekunder, 0-160 km/h på 2.69 sekunder och 0-300 km/h på 7.56 sekunder.
via Autoevolution

www.amsperformance.com +
Redaktionen Annonsera Cookies
bloggportalen