Ny elbil från Volkswagen tävlar i Pikes Peak

En prototyp med morgondagens teknik

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Volkswagen

Den 24 juni nästa år kommer Volkswagen att ställa upp i backtävlingen Pikes Peak med en helt ny eldriven och fyrhjulsdriven prototyp som vi i dag får en första teaserbild på. Bilen är inget som kommer att hitta ut på gatorna dagen efter tävlingen men dess teknik ska användas i kommande elbilar från tillverkaren. Målet är att sätta nytt rekord för elbilar i tävlingen som man senast deltog i 1987 med en Golf Mk2 som hade dubbla motorer. 400 meter innan mållinjen fick man dock tekniska problem och tvingades bryta racet.

Polestar 1 kommer att kännas gammal när den väl dyker upp

Varför får vi ingen elbil direkt?

Är det här en stjärna i det blå?
Foto: Bobby Green
Visa inte Bil-artiklar
Bil / Polestar

Som ni kanske har sett på Feber och på vår Instagram har jag varit i Shanghai och detta för att på plats se när Polestar drog skynket av sin nya bil de under ett par veckors tid har hintat om. Ryktena har florerat duktigt om både hur den skulle se ut och vad den skulle ha för drivlina. Dessa var tyvärr rätt så sanna så min haka drämde inte direkt i backen när man presenterade 1 som bilen heter. Framför oss hade vi Volvos konceptbil Concept Coupe från 2014 som man nu gjort verklighet av. Varför? Jo, Volvo själva har inte som fokus att producera sportbilar och den var helt enkelt för vass för det familjära märket som propsar på säkerhet först och främst. För Polestar som i somras gick ut och berättade att de skulle bli ett helt eget märke som bygger eldrivna bilar med prestandafokus passade det hela bättre. Och deras första egna bil är alltså den vi ser här. En bil som inte alls är egen, och som inte ens är en ren elbil utan en hybrid. Väldigt förvirrande.

Varför belägger man då avtäckningen av denna bil på andra sidan jorden? Jo, Volvo och Polestar är som ni säkert redan vet kinesägda och den nya bilen kommer att tillverkas i Kina i en helt nybyggd fabrik som kommer att stå klar nästa år. R&D-biten kommer till den största biten fortfarande att finnas i Sverige, men resten kommer att befinna sig i Kina. Man bygger givetvis inte en stor fabrik för endast en bilmodell, utan här kommer även 2 och 3 att byggas i framtiden. 2 är en helt eldriven sedan som givetvis vill konkurrera med Tesla Model 3. Den kommer att visas upp andra halvan av 2019. Två år efter det, 2021, kommer 3 som är en helt eldriven aerodynamisk SUV som kommer att byggas på nästa generation av SPA-plattformen. Förmodligen har även den och 2 sportbilsprestanda eftersom det nu var det som Polestar skulle pyssla med. 1 då, när kommer den? Inte nu, även om den ser klar ut där den står baserad på ett fyra år gammalt koncept. I första halvan av 2019 ska de första kunderna få sina bilar. Den går dock att beställa nu, vilket ett par stycken redan ska ha gjort. Frågan är hur het bilen kommer att kännas om två år? Vi får hoppas att de som betalat de 1,3 miljoner denna skapelse går loss på inte kommer att ångra sig.

Jag fattar att Polestar vill göra en Tesla och lansera en sportbil först och resten sen. Sportbilen får se till att dra in pengarna som krävs för att föra utvecklingen vidare. Men det blir lite skumt när Polestar som säger sig vara ett prestandamärke även ska bygga en sedan och en SUV. Det ska bli väldigt spännande att se vad dessa två kommer att bjuda på och jag hoppas att det blir något riktigt ordentligt som kan utmana. Jag har dock svårt att se var 1 ska in och bråka någonstans. De konkurrenter i ungefär samma kategori jag kan komma på i dag är Lexus LC 500h och BMW i8 men skillnaden är att dessa två bilar finns att köpa redan i dag. Och om två är lär det finnas ännu fler utmanare i kategorin på marknaden. Två år kanske inte känns som så lång tid om man ska plugga språk utomlands, men i bilvärlden händer det massvis på den tiden. Jaguar och Audis eldrivna suvar kommer redan nästa år och om två år kommer Porsches Mission E finnas. Förutom att vara ett ruggigt hot mot Tesla Model S kommer den högst troligt att sätta bra fart på de andra stora biltillverkarna också. Elbils-vågen vi har nu kommer mynna ut i att det är elbilar vi fräser omkring med på vägarna inom en snar framtid, och fler modeller i alla prisklasser måste ut på marknaden. Fler och fler inser fördelarna och allt eftersom räckvidderna ökar vågar folk också ta steget att skaffa sig en elbil. Då är det bra om det finns några att köpa, inte bara för de som har över en miljon kronor att spendera på en bil.

Drivlina

Förhoppningen från många var att 1 skulle få en ren eldrivlina med vettig räckvidd och grym prestanda. Det enda som stämde var det sistnämnda. Under den långa huven där fram hittar vi en rak fyrcylindrig bensinmotor med både kompressor och turbo som ger omkring 330 hästar. Till den kopplas två elmotorer som man placerat på bakaxeln, och dessa ger tillsammans 221 hästar. Utöver det ger ISG:n (Integrated Starter Generator) ytterligare 46 hästar och 150 newtonmeter. Elmotorerna matas av tre stycken batteripack - ett i kardantunneln och två där bak och tillsammans ger dessa 34 kWh. Att man spridit ut dessa tunga batterier har bland annat gjort att man kunnat få till viktfördelningen 48 procent fram, 52 procent bak. Den totala systemeffekten anges till 600 hästar och 1 000 newtonmeter i vrid men eftersom allt inte är helt färdigutvecklat än kan det till och med bli mer. Effekten gör Polestar 1 till den starkaste bilen som någonsin tillverkats i Kina, inte illa pinkat. 0-100 km/h ska kunna avklaras på under fyra sekunder men någon toppfart får vi inte reda på än. Bilen förses även med torque vectoring-teknik vilket ingen Volvo haft tidigare. För att få stopp på grejerna sitter det 400 millimeter stora bromsskivor fram med sexkolvsok som Polestar utvecklat tillsammans med Akebono. I hjulhusen sitter det 21-tumsfälgar skodda med 275/30-gummi fram, 295/30 bak. Dämparna runt om kommer från svenska Öhlins och även dessa är speciellt framtagna för bilen. Man kallar dem för Öhlins Continuously Controlled Electronic Suspension (CESi) och Polestar 1 är den första bil som utrustas med doningarna.

På bara el ska man kunna ta sig 15 mil vilket inte är helt tokigt och kanske lugnar det en del med räckviddsångest. Men, vi vill ha bara el. Hybrid är enligt mig det sämsta av två världar - för liten räckvidd på el och en smutsig motor som måste servas regelbundet. Nu erbjuder man ju i detta fall 15 mil istället för 5 som det brukar röra sig om, men ändå. Om 1 kommer att komma som ren elbil är oklart, men förmodligen är det bara 2 som erbjuds i detta utförande. Att då 1 när den lanseras om två år bara är en hybrid känns tamt, och inte alls särskilt framtidsbetonat.



Design

Jag måste erkänna att jag blev lite besviken när skynket föll, även om jag redan visste att det på podiet skulle stå en ny version av Volvo Concept Coupe. Visst ser den ganska så sportig ut men den sitter lite för högt över backen, baklysena är för stora för bilens storlek och grillen ser ofärdig ut. I profil tyckte många att den ser ut som Ford Mustang av senaste snitt och det kan jag väl hålla med om lite. De stora bromsskivorna bakom fälgarna skvallrar visserligen om att denna bil antagligen har lite mer krut än XC40 D2 men det är inget annat direkt som berättar att här står det en sportbil med 600 hästar. Ett D5-emblem på bakluckan och vi har en knattrande coupé för långfärder. Man kanske inte måste skylta med sportigheten enormt mycket heller, men just nu ser det mest ut som en S90 någon satt kapen i inför Elmia. Det är det dock inte trycker Polestars vd Thomas Ingenlath starkt på, 50 procent av bilen är nämligen helt ny. Batteripacket och elmotorerna man stoppat i väger massvis, men detta ska man ha kompenserat genom att tillverka det mesta av karossen i kolfiber. Hur mycket jag än försöker kan jag ändå inte tvätta bort Volvo i huvudet. Det spelar ingen roll att det sitter en sportgrill i nosen och att Polestar-emblemet flyttats upp till motorhuven - det här är en Volvo. Varför inte designa något eget fast basera det på Volvos grejer frågade jag. För att Volvos grejer redan finns, fungerar och är bra. Det är bara onödigt att lägga pengar och utveckling på detta utan istället ska vi fokusera på att uppdatera bilen med prestandaprylar för det är vi bra på fick jag till svar. Självklart är det så och jag fattar att det kostar enormt mycket att rita om något som redan finns på hyllan. Men då blir ju resultatet heller inte Polestars första egna bil, utan en Volvo med Polestars grejer monterade. En väldigt dyr Volvo.

Inte ens när man kliver in i bilen bjuds man på något speciellt, utan här är det som vilken bil i 90-serien som helst. Visst, det sitter ett annat emblem på ratten och man har spexat till det lite med samma emblem i taket som lyser, men annars är det sig likt. Sportigare stolar hade man kanske kunnat vänta sig i en sportbil. Polestar nöjde sig med att piffa till de befintliga med lite mer skinndetaljer. Ett nytt baksäte var man dock tvungna att ta fram själva eftersom Volvo inte har någon coupé-modell man kunde låna det från. Men där vill man ändå inte sitta om man är vuxen. Glastaket som löper ända fram hjälper till att skapa lite mer rymdkänsla och är man ett barn kanske man inte kommer att känna sig så instängd där bak ändå. På tal om litet utrymme så stjäl elprylar en del av bagageutrymmet. Men istället för att dölja dessa har man valt att bygga vad som ser ut som en baslåda där kontaktdonen är fullt synliga bakom ett plexiglas. Kul grej att titta på, mindre kul när det ska lastas. Tydligen ska en golfbag gå att få in, för det har man nämligen måttat för. Om det är klubbor för minigolf som gäller då framkom ej.

En nagel i mitt öga är linjen från sidan vid bakljusen. Den sträcker sig från stötfångaren och upp över bakskärmen, men den har inte samma vinkel som bakljusen vilket ser lite märkligt ut. I profil ser det därför lite ut som om bilen egentligen skulle varit kortare, men att man var tvungen att förlänga den i sista stund. Baken blir lite som den där fula ryggsäcken man vägrade att ha på sig till skolan. Hade man haft samma korta överhäng bak som det är fram kanske det hade sett bättre ut i mina ögon. I kombination med sidorutan bak som slutar ganska tidigt blir resultatet ganska mycket yta baktill som får bygget att se större ut än vad det är. Kanske är det också tanken, för det är ingen idé att försöka få den här att framstå som en liten och nätt sportbil för det är det verkligen inte.



Tillgänglighet

När Polestar 1 väl är här kan man antingen ha betalat 130 000 euro för den eller signat upp sig på en prenumeration som löper över 2 eller 3 år. Då betalar man en månadsavgift och allt ska ingå - från service till tvätt och annat man kanske inte vill pyssla med själv. Beställning av bilen sker online eller via en app i telefonen där man även övervakar sin bil. 80 stycken showrooms världen över kommer att sättas upp där du kommer att kunna kika in vad som erbjuds, klämma lite och även provköra bilen - men inte köpa den. Polestars bilar kommer inte att finnas i Volvos hallar. Prestandatillbehören som Polestar har i sin katalog kommer inte att försvinna men endast säljas hos Volvo, inte i de nya showroomen alltså.

Avslutning

Tanken är att man ska bygga 500 stycken exemplar av 1. Är trycket enormt kan den siffran öka, men annars blir det inte fler bilar. 2 är modellen som kommer att skala upp produktionen och se till att Polestar får lite volym i sitt byggande. Den bilen kommer att bli riktigt intressant och det ska bli spännande att se vad två år till med elbilsutveckling kommer att göra. Kommer bilarna då gå att ladda supersnabbt och ha dubbel räckvidd jämfört med i dag? Man kan ju alltid hoppas. Kanske har man då även börjat fasa ut hybrider som ett alternativ och börjat satsa mer på ren eldrift om man ändå ska blanda in elmotorer i en bil. För hur jag än vänder och vrider på det känns Polestar 1 gammal för mig. Vi har redan sett konceptet, drivlinan bjuder inte på några direkta överraskningar och när väl bilen kommer att börja rulla på vägarna finns det säkerligen betydligt intressantare saker att köpa. Andra motorjournalister på plats tror att 1 kommer att sälja som smör i solsken men jag är inte lika säker. Jag hoppas såklart att så är fallet för då kan Polestar lägga krut på att ta fram utmanare i elbilssvängen som vanligt folk kanske kommer att ha råd med - och då börjar det bli riktigt intressant. Detta är bara startsträckan för det ”nya” företaget och tar de sig bara över den första branta uppförsbacken kan det säkert bli jättebra. Om två år får vi troligtvis svaret på hur de ligger till i tävlingen och om de har en chans att nå målet med sina planer.

Läs mer

Vätgasdriven minibuss från Toyota

Självkörande koncept visas i Tokyo

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Toyota

Det är snart dags för bilmässa i Tokyo och där kommer givetvis Toyota att medverka. Med sig har de en uppsjö av konceptbilar och en av dem är den här - Fine-Comfort Ride Concept. Bilen kan väl enklast beskrivas som en vision av hur en framtida minibuss skulle kunna se ut. Den går på vätgas och ska ha elmotorer i hjulen. Fulla vätgastankar ska ge en räckvidd på hela 100 mil, och en tankning ska inte ta mer än tre minuter. Konceptet har som vi kan se även en rätt spännande interiör som kan stuvas om efter behov. Sex stycken personer får plats på insidan och det ser väldigt rymligt ut. Vill man bara chilla drar man igång det självkörande läget och njuter av åkturen som passagerare.

Northvolts batteritillverkning hamnar i Skellefteå och Västerås

Ryktena stämde

Lillåudden i Västerås
Foto: Brorsson
Visa inte Bil-artiklar
Bil / Elbilar

Batteriföretaget Northvolt höll idag en presskonferens där man presenterade var man ska bygga sin kommande jättefabrik för batterier till eldrivna bilar och annat. Det har tidigare ryktats om att fabriken skulle byggas i både Skellefteå och Västerås och detta var ett rykte som visade sig stämma.

Större delen av batteriproduktionen verkar dock hamna Skellefteå medan Northvolt kommer att samla spetskompetens inom batteritillverkning i Västerås. Detta innebär att den så kallade demolinan och utvecklingsavdelningen hamnar i Västerås. Det är väl antagligen inte helt omöjligt att även ledningen för företaget hamnar i där antar jag. SVT skriver att Northvolts planer kommer att innebära cirka 300 - 400 nya arbetstillfällen i Västerås medan man räknar med att anställa mellan 2000 - 2500 personer till fabriken i Skellefteå.

Northvolt planerar att börja bygga sina anläggningar någon gång under nästa års första sex månader och att en fjärdedel av fabriken ska vara klar till 2020. Någon gång under 2023 räknar man med att vara i gång i full kapacitet.

  tack alla som tipsat svt.se +

Polestar 2 ska konkurrera med Tesla Model 3

Och Polestar 3 blir en SUV

Kommer Polestar 3 att se ut som Volvo Concept XC Coupe?
Visa inte Bil-artiklar
Bil / Polestar

När Polestar presenterade Polestar 1 igår berättade man också om två kommande modeller, Polestar 2 och Polestar 3. Polestar 1 är ju en lyxig grand tourer som bara kommer att tillverkas i 500 exemplar per år. Polestar 2 ska däremot bli en folklig, helt elektrisk bil som ska bli en direkt konkurrent med Tesla Model 3, både när det gäller storlek och pris. Man lovar också att den ska bli väldigt vacker att se på.

Polestar 2 kommer att presenteras under andra halvan av 2019.

Polestar 3 kommer att visas 2021 och det kommer att vara en väldigt aerodynamisk SUV med låg taklinje. Kan vi kanske tänka oss att den blir lik det XC-concept som Volvo presenterade tidigare? Polestar 3 kommer att byggas på nästa generation av Volvos plattform SPA.

Liten igelkott ska väl också få campa
Skön kampanj 
168kg
+
Roger Åberg
Två Omega Speedmaster 2915-1 på auktion
Den ena hittades på en vind! 
117kg
+
Roger Åberg
Det här betyder alla IKEA-namnen
Imponerande lista 
103kg
+
Roger Åberg