Top Gears Extra Gear får en egen trailer

Rory Reid och Chris Harris serverar extramaterial

När det stod klart att nya Top Gear skulle ha inte mindre än sex stycken programledare var det nog många som kliade sig i huvudet och undrade vad alla skulle göra? För en månad sedan fick vi reda på att en av dem, Rory Reid, skulle hålla i spakarna för spin-offen Extra Gear där man samlar massa kul extramaterial som inte visas i den ordinarie showen. Nu har detta extraprogram fått en egen trailer och i och med detta får vi även reda på något vi inte visste innan - Rory delar showen med Chris Harris. Så, om man inte kommer att gilla vanliga Top Gear kanske det är detta man ska titta på?

motorauthority.com +

Renault presenterar nya Grand Scénic

MPV:n för familjen

Renault Scénic har som ni säkert redan vet en storebror som kallas för Grand Scénic och nu presenteras även denna modell i nya kläder. Den här bilen är för dig som behöver lasta mycket grejer eller barn eller både och. Fem sittplatser är standard men vill man går den att få med sju.

Jämfört med vanliga föregångaren är nya Grand Scénic 75 millimeter längre, 20 millimeter bredare och 15 millimeter högre. Hjulbasen har också ökat och är nu 2,8 meter vilket innebär att passagerarna har 35 millimeter mer utrymme för benen. Jämför man med denna med en vanlig Scénic är Grand 24 centimeter längre. I bagageutrymmet ska man få in 765 liter bagage - om man väljer fem sittplatser.

Under huven kan man välja mellan två bensinmotorer på antingen 115 eller 130 hästar och dessa kopplas endast till en sexväxlad manuell låda. Vill man köra diesel får man välja mellan 110, 130 eller 160 hästar. Den som har 110 har även ett system man kallar för Hybrid Assist och det lagrar energin från bromskraften i ett 48-voltsbatteri som sedan förser en elmotor med kraft som i sin tur vid behov kan hjälpa förbränningsmotorn. Detta motoralternativ och den starkaste dieseln går att få med en sexstegad dubbelkopplingslåda.

Modellen tillsammans med vanliga Scénic börjar säljas vid årsskiftet men några priser har vi tyvärr inte fått än. Till Sverige kommer modellen i början av 2017.

teknikensvarld.se +
Visa
Pressmeddelande
Nya Renault Grand Scenic

Flytande linjer och elegant design

Nya SCENIC visades upp på bilsalongen i Geneve i mars 2016 - en imponerande, kompakt MPV med banbrytande proportioner och med en helt ny inriktning - 20-tumshjul som standard på alla versioner. Det aktiva nödbromssystemet med fotgängarskydd – unikt i segmentet. Dags för avtäckning nya GRAND SCENIC som utökar Scénic-familjen.

Nya GRAND SCENIC, den perfekta familjebilen, kommer med antingen fem eller sju säten (beroende på marknad) och kommer med en helt ny, fräsch form och design inklusive:
· Detaljer i krom eller grå metall, skulpterade former och sidor samt en distinkt linje bakåt som tillsammans ger ett flytande och elegant intryck.

· För första gången i segmentet är 20-tums hjul standard, med tvåfärgslack och harmonisk inredning understryker modellens moderna personlighet

· Aktivt nödbromssystem med fotgängarskydd är standard på alla versioner och unikt i segmentet


Den modulerbara kupén och åkkomforten – två styrkor som har bidragit till Renault SCENIC goda rykte och som nu utvecklats ytterligare för att säkerställa familjens behov.

Funktionen One Touch gör det enkelt att fälla baksätet och att automatiskt få ett plant golv för att underlätta lastning. Samtidigt är nya GRAND SCENIC 24 cm längre än Nya SCENIC och följaktligen finns plats för extra bagageutrymme och större lastkapacitet jämfört med dess bilmodellens syskon.

Nya GRAND SCENIC kommer med en omfattande svit förarhjälpmedel, bland annat aktiv nödbroms (AEBS) med fotgängarskydd som standard, vilket är unikt i MPV-segmentet. Systemet är aktivt i hastigheter från 7 – 60 km/h och är ett komplement till det konventionella aktiva nödbromssystemet.

Listan fortsätter med teknik som normalt finns i högre segment, t ex MULTI-SENSE, R-LINK 2- multimedia läsplatta med en stor 8,7-tums skärm och head-up display i färg.

Sist men inte minst, kommer fjärde generationens SCENIC med Renaults Hybrid Assist el-dieselmotor. (beroende på marknad)

Nya SCENIC och nya GRAND SCENIC lanseras i slutet av 2016 i Europa. Till Sverige kommer GRAND SCENIC i början av 2017 och då i den 7-sitsiga versionen.

Koenigsegg One:1 sätter VMax200-rekord

Se Oliver Webb köra 386 km/h

Den 2,2 kilometer långa flygrakan på Bruntingthorpe i Storbritannien är där man kör eventet VMax200. Där sätts det ofta rekord och nu har en Koenigsegg One:1 klivit upp på första plats. Tidigare har bilen kommit upp i 360 km/h men då hade man macksoppa i tanken vilket gör att man "bara" får 1 160 hästar att leka med. Denna gången hade man dock hällt i E85 vilket trissade upp effekten till 1 360 hästar. Med racerföraren Oliver Webb bakom ratten fick man då upp bilen i hela 386 km/h (240 mp/h) vilket är ett nytt rekord på sträckan.

Läs mer på länken nedan.

via Carscoops koenigsegg.com +

Krocktester med bilar som fick 0 stjärnor

Så här läskigt ser det ut

Fem stycken bilar tillverkade för Indien har nyligen fått det absolut lägsta betyget när det gäller krocktester - 0 stjärnor. I Indien är kraven på säkerhet i bilar usel, något som tyvärr gör att tillverkarna av bilarna som ska säljas där inte lägger lika mycket energi vid att utrusta dessa med stabila balkar, deformationszoner eller ens airbags. De fem bilarna är Renault Kwid, Maruti Suzuki Celerio, Maruti Suzuki Eeco, Mahindra Scorpio och Hyundai Eon. Fyra av dem ser ni krockas i klippen i den här artikeln.

jalopnik.com +

David ‘Ufosxm’ Nilsson utmanar The Stig

Spelar Xbox i baksätet när The Stig kör

I förra veckan var jag med när youtube-gamern David ‘Ufosxm’ Nilsson fick chansen att utmana The Stig på att köra bil. Fast reglerna var kanske inte helt klassiska eftersom David körde på en Xbox One i baksätet när The Stig körde den riktiga bilen. Hur det gick? Kolla in klippet!

Peugeot visar bilder på nya 3008

Har premiär i höst

I dag visar Peugeot bilder på nya 3008. En minisuv som bland annat får den nya interaktiva förarmiljön Peugeot i-Cockpit. Designmässigt följer den övriga modeller i utbudet och ska med sin markfrigång på 22 centimeter kunna klara av mer än asfalterade vägar i stadsmiljö.

i-Cockpit innebär en 12,3 tum stor skärm framför ratten som man kan ändra vy och utseende på. Här ska man även kunna få upp navigatorn. På mittkonsolen sitter det också en skärm och denna mäter åtta tum. Den är pekbar och här styr man som väntat allt vad infotainment innebär och andra saker som hör bilen till. Apple CarPlay, Android Auto och Mirrorlink fungerar med systemet.

Nya 3008 är 100 kilo lättare än föregångaren och under huven sitter de nya motorfamiljerna BlueHDi och PureTech. Världspremiär för modellen blir det på bilmässan i Paris i slutet på september, Europalansering sker senare i höst. Några priser får vi tyvärr inte ta del av för tillfället.

Visa
Pressmeddelande
Första bilderna på Peugeots nya SUV 3008

Idag visar Peugeot upp nya 3008, som är en stark utmanare i det kraftigt växande SUV-segmentet. Den sensationella interaktiva förarmiljön Peugeot i-Cockpit®, en arsenal av förarhjälpmedel och permanent uppkoppling ger en körupplevelse utöver det vanliga i klassen. Den kompakta och eleganta SUV-karossen rymmer en rad innovativa finesser och erbjuder personliga inställningar för det mesta – inklusive miljöbelysning och doft.

Med nya 3008 tar Peugeot ett stort kliv uppåt och in i framtiden. Peugeots designers har till fullo lycktas skapa en bil som motsvarar förväntningarna hos den växande målgruppen som väljer att köra en SUV. Genom bilen vill ägaren uttrycka sin personlighet, bli inspirerad till äventyr och ha en intuitiv och känslofylld interaktion under färd.

Elegant och rymlig
Nya Peugeot 3008 har en kompakt, välbalanserad kaross med stark karaktär, exklusiva detaljer och alla SUV-attribut som förväntas: en lång, rakt avhuggen motorhuv, hög midjelinje, skyddsplåtar runt om, stora hjul, stilfullt utformade takrails och en markfrigång som mäter 22 centimeter. Med det eleganta taket i svart pianolack, som omsluts av aluminium till den bakre spoilern, utstrålar nya 3008 ännu mer personlighet, modernitet och status. Med sina 4,45 meter i längd placerar sig nya 3008 mitt i segmentet medan hjulbasen är bland de längsta, vilket ger en exceptionellt rymlig kupé och ett generöst lastutrymme.

Interaktiv och uppkopplad i-Cockpit®
Interiördesignen väcker känslor med sina exklusiva materialval och den senaste generationens Peugeot i-Cockpit®, som är utformad för en säkrare, mer instinktiv och naturlig körupplevelse. Sinnena matas med intryck på ett tydligt och informativt sätt tack vare modern teknologi som ökar både komfort och säkerhet och ger samtliga i bilen en upplevelse utöver det vanliga.

Instrumenteringen är placerad ovanför den kompakta ratten och är samlad i det 12.3 tum stora digitala fönstret med futuristisk grafik, som innehåller all information föraren behöver. Vyn, utseendet och placeringen av hastighetsmätaren och andra instrument går att utforma efter personligt tycke, smak och behov. Om föraren vill integrera navigationskartan i detta fönster, vilket skapar lite av en virtuell känsla, kan hastighetsmätare och andra instrument ta plats på sidorna i det digitala fönstret.

Den 8 tum stora pekskärmen i 3D ovanpå mittkonsolen samlar inställningar och kommandon för olika funktioner som inte används lika ofta, som till exempel förarhjälpsystem, multimedia, navigation, Bluetooth-telefon, PEUGEOT Connect Apps och bilens konfiguration. Den viktigaste informationen som radio, klimatanläggning, navigation, inställningar, telefon eller Mirror Screen som tillåter en spegling av mobilen, styrs via de sju elegant utformade och flygplansinspirerade vippknapparna i mittkonsolen.

Självklart är nya Peugeot i-Cockpit® kompatibel med den bästa interaktiva teknologin som finns på marknaden: röststyrt navigationssystem i 3D med trafikupplysningar i realtid, röstkommandon på flera funktioner som att skicka och läsa upp sms, aktiva förarhjälpsystem samt spegling av mobiltelefonen via Apple CarPlayTM, Mirrorlink och Android Auto-teknologier.

Personlig intuition
Instinktiva förarfunktioner har blivit ett av Peugeots kärnvärden och i nya Peugeot i-Cockpit® har sinnenas förnimmelser tagits till nästa nivå. Med bara ett knapptryck aktiveras nästan alla sinnena omedelbart:

- Synen - genom att ändra miljöbelysningens färg och intensitet i kupén
- Hörseln - genom FOCAL ljudsystem och programmera musiken efter eget tycke och smak
- Känseln – genom åtta olika massageval i de ergonomiska sätena. Materialval och knappar är av högsta kvalitet och behagliga att röra.
- Lukten – genom doftaktivering i kupén.

Två olika miljöer är standard, ”Boost” för aktiv körning och ”Relax” för en avslappnad förarmiljö. Båda kan programmeras efter bilens olika förares personliga preferenser.

Lätt, säker och snål
Lejonmärket är känt för att bygga bilar som är roliga, bekväma och säkra att köra. Nya 3008 SUV är inget undantag. Tack vare den välrenommerade modulära plattformen EMP2 är nya 3008 lättare än föregångaren (100 kg), vilket ger lägre bränsleförbrukning, högre passiv säkerhet och imponerande prestanda.

3008 har begåvas med de helt nya motorfamiljerna BlueHDi och PureTech. Samtliga bensinmotorer och de flesta dieselmotorerna är ”Best in class” när det gäller låg bränsleförbrukning och låga utsläpp och är kopplade till moderna helautomatiska växellådor eller manuella lådor.

Den aktiva säkerheten tillgodoses med en arsenal av förarhjälpmedel för att minimera incidenter:
- Active Safety Brake och Avståndsvarnare
- Filhållningsassistent
-Trötthetsvarnare
- Automatisk omkoppling till helljus
- Avkänning av hastighetsbegränsning
- Adaptiv farthållare med Stop-funktion (automatiska växellådor)
- Dödavinkelvarnare
- Visio Park 360 och Parkeringsassistent för säker stadskörning

Intelligent designad för praktiska behov
En SUV är en livsstilsbil som inbjuder till utflykter och äventyr. Nya Peugeot 3008 erbjuder därför en rad smarta lösningar för att underlätta vardagslivet, både i staden och på landet.

Ryggstödet i baksätet fälls med en enkel knapptryckning, 2/3 eller 1/3, och skapar ett helt plant utrymme som på Peugeot-vis kallas ”Magic Flat”.

Som enda SUV på marknaden erbjuder 3008 det unika golvet i bagageutrymmet som kan ställas i två olika höjder för att frakta ömtåliga saker och många olika sorters last på ett extremt praktiskt och smart sätt. Vid behov kan det uttagbara golvet användas för att sitta på när det är dags att fika.

Unikt är också att det går att frakta upp till tre meter långa föremål i nya 3008 genom att fälla det modulära passagerarsätet. Och lätt och praktiskt öppnas eller stängs den motoriserade bagageluckan genom att föra foten under den bakre stötfångaren.

Nya Peugeot 3008 har världspremiär på bilsalongen i Paris i slutet av september i år och lanseras i Europa med start under senhösten.