Nytt hack kan låsa upp 100 miljoner Volkswagen-bilar

Fungerar på nästan alla modeller från 1995 och framåt

Foto: Pixabay

Ett nytt trådlöst hack gör det möjligt att låsa upp Volkswagen-bilar på upp till 100 meters avstånd. Hacket ska fungera på modeller tillverkade mellan 1995 och 2012 och det kan handla om så många som 100 miljoner bilar. Det forskarna har gjort är att "lyssna" av de krypteringsnycklar som används till bilarna, och på så vis fått den information som krävs för att kunna låsa upp. Även modeller från Audi och Skoda skulle kunna öppnas på detta vis.

I sina undersökningar har forskarna inte använt något annat än en dator och en simpel och billig Arduino-radio som vem som helst kan få tag på. Den används för att snappa upp offrets nyckelsignaler och sedan föra över dessa till en annan nyckel.

Nedan finns en intervju om detta med Martin Törngren som är professor i inbyggda styrsystem vid KTH.

Läs mer om allt på länken.

via Sveriges Radio wired.com +

Karma visar upp lite av Revero

Soltaket klarar av att driva hela bilen

Fisker Karma har fått nytt liv i modellen Revero som Karma Automotive nu bygger. Den ser exakt likadan ut som den gamla bilen men lovar att bjuda på lite nyheter ändå. Taket som är fyllt med solceller var förr tillräckligt för att driva AC-anläggningen, nu kan det däremot driva hela bilen. Exakt vad det innebär får vi dock inte reda på för tillfället, det enda som sägs är "Our solar roof will create enough energy to power the car. No other vehicle sold in the U.S. has ever offered this capability."

En annan sak man skryter med är att alla emblemen på bilen är målade för hand, och att ingen annan biltillverkare någonsin har gjort detta förut. Infotainmentsystemet ska också vara uppdaterat och sägs vara enkelt, vackert och intuitivt.

Officiell publikpremiär blir det den 8 september i Laguna Beach.

via Carscoops karmaautomotive.com +

Snabb och effektiv bärgningsbil

Felparkera, blinka och bilen är borta

Parkerar man fel kan man få en parkeringsbot. En jobbig gul lapp på vindrutan med ett tråkigt belopp på. Men det är bara att betala och se glad ut, om man nu inte har blivit felbehandlad vill säga. Dock ska man nog vara glad över lappen ändå, för på vissa ställen plockar de istället med sig hela bilen vilket kan bli lite jobbigt. Oftast brukar det handla om någon lastbil med en kran på eller en bärgningsbil som hakar på den felparkerade bilen bakom, men metoden i videon här känns ju mycket smartare. Kommer det en sån här typ av bärgningsbil i närheten av din felparkerade bil gör du nog rätt i att agera illa kvickt, annars får du stå där och vinka farväl.

truckyeah.jalopnik.com +

Mercedes-Maybach smygvisar sex meter lyx

Nytt coupékoncept visas på Pebble Beach

Något stort är på gång från Mercedes-Maybach. På Pebble Beach nästa vecka kommer de nämligen att visa upp det som döljs i mörker här ovan, en sex meter lång lyxcoupé i konceptform. Av bilden att döma verkar huven aldrig ta slut vilket kan få en att tro att det inte sitter en liten stackars fyrcylindrig motor därunder.

För närvarande finns bara Mercedes-Maybach S-Klass under Maybach-epitetet så detta kanske är nästa steg för att bredda katalogen? Lite märkligt är det dock då en Maybach alltid har handlat om att sitta i baksätet och bli omkringkörd som den kung man är, något som inte fungerar lika bra i en coupé.

Premiär blir det den 21 augusti och då får vi reda på mer om denna extravaganta vagn.

autocar.co.uk +

Så är det att leva med en klassisk Fiat 500

Harry Metcalfe har en från 1971

Bil / Fiat

Det är nog inte bara jag som drömmer om att äga en klassisk Fiat 500 en vacker dag. Liten, gullig, charmig och du hittar alltid en parkeringsplats. Sen att den knappt har någon motor och ingenstans att lägga packningen spelar inte så stor roll. Men hur är det att leva med en sån här bil egentligen? Harry Metcalfe berättar i sin senaste video.

carscoops.com +

Den kinesiska rälsbussen verkar vara en bluff

Framtagen för att lura investerare

Förra veckan kunde vi visa upp att man byggt en prototyp av den där bussen som körde över trafiken i Kina. Spännande såklart, och kanske en rätt smart idé i städer som blir allt mer belamrade med köer. Ta bussen så flyger du över de stillastående bilarna istället. Men det hela verkar för bra för att vara sant, och sägs nu bara vara en enda stor bluff för att lura till sig investerare. Detta kommer från kinesisk media som var på plats för att kika på bussen när den visades upp.

Andra har även gått igenom videomaterial och bilder på bygget och det verkar rackigt. Rullar på gummihjul istället för räls som det var sagt och det hela är troligtvis bara en sån där hamnkran som någon har byggt om lite snabbt och snyggat till. Den hade sin första testrepa den andra augusti, något som regeringen i landet berättat efteråt att de inte ens visste om. Bussen förekommer också vara väldigt låg och endast kunna låta mindre bilar passera under den.

Vad som kommer att hända nu återstår att se, men den här skapelsen kan vi nog glömma.

dailymail.co.uk +

En första titt på Skoda Kodiaq

Har världspremiär 1 september

Världspremiären för Skodas första suv Kodiaq närmar sig med stormsteg och därför väljer tillverkaren att ge oss en liten förhandstitt på vad som komma skall i form av ett gäng omaskerade bilder på bilen. En Volkswagen Tiguan med Skoda-logga i fronten och annat, kanske fränare, utseende. I bagagen ska man få in 720 liter och hela 2 065 liter om man fäller baksätet, störst utrymme i klassen tydligen. Vill man kan man få bilen med sju sittplatser.

Den 1 september är det premiär i Berlin och till Sverige kommer bilen i början av nästa år.

Visa
Pressmeddelande
Första detaljbilderna på SKODA KODIAQ

Nu släpper SKODA de första omaskerade bilderna på nya SKODA KODIAQ. Det nya designspråket överförs nu till SUV-segmentet och ger KODIAQ en bred grill, atletiskt formade dörrar och kristallinspirerande baklyktor. Världspremiär för bilen 1 september i Berlin.

Nya SKODA KODIAQ imponerar: den breda, tredimensionella grillen är slående med sin egen karaktär. I kombination med de skarpa framlyktorna med full LED-teknologi ger SKODAs första SUV ett omisskännligt uttryck på vägen. Även sidan och bakdelen på bilen har fått ett nytt krispigt utseende. Dörrarna är atletiskt formade och baklyktorna uttrycksfullt skulpterade. Baklyktorna med LED-teknologi lyser självklart i SKODAs typiska C-form.

Det exceptionella utrymmet är också typiskt SKODA. Med en kapacitet på 720 liter (2065 liter med baksätet nedfällt) erbjuder KODIAQ som femsitsig det största bagageutrymmet i klassen. Bilen kan också beställas med sju säten som tillval. Vinklarna på baksätena kan justeras vilket innebär att bilen kan anpassas efter bästa möjliga komfort- och/eller lastningsbehov. Bilen kan fås med ett fällbart passagerarsäte fram vilket innebär att den kan transportera föremål på upp till 2,90 meter.

De senaste assistanssystemen säkerställer förbättrad säkerhet och komfort. ”Area view” är ett system som använder vidvinkelskameror fram, bak och i sidospeglarna som överför bilder av omgivningen till bilens navigationsskärm. Dessa inkluderar också en virtuell top-down vy och 180 graders bild av området runt om bilen.

”Dragassistans” är också nytt. Om SKODA KODIAQ drar en trailer tar systemet över styrningen när ekipaget backas långsamt. ”Manoeuvre Assist” är ett system som bromsar automatiskt om ett hinder dyker upp bakom bilen vid backning.

”SKODA Connect” är ytterligare en innovation och en mobil online service som är uppdelad i två kategorier. En del för Infotainment-systemet i bilen som säkerställer mer och relevant information och navigation i realtid. Den andra är Care Connect-service som ger bilägaren assistans och fjärrstyrd access till bilen.

Detta är lite av den information som SKODA släpper tillsammans med några detaljbilder på bilen. Bilen har världspremiär 1 september och lanseras i Sverige i början av 2017.