Teslas nya mästerplan är full av solceller och bussar

Och självkörande bilar som betalar för sig själva

Elon Musk framför sin Tesla Model S.

För tio år sedan avslöjade Elon Musk sin hemliga mästerplan som bestod av att bygga en eldriven sportbil, använda pengarna från de sålda sportbilarna för att bygga en snäppet billigare bil och sedan använda pengarna från den bilen för att skjuta ner priset ytterligare med en ny bil. Man skulle väl säga att Musk lyckades med sin plan och har gått från den svindyra Tesla Roadster till den relativt billiga Model 3.

Nu är det dags för en ny mästerplan och fokus verkar ligga på att bredda Teslas utbud av elbilar, skapa bättre solceller, utveckla självkörande bilar och till sist göra att bilarna tjänar pengar åt dig när de inte använts.

På bilfronten verkar Tesla ha en SUV och en pickup-bil på ingång, samt större fordon som bussar och lastbilar. Dessa ska givetvis vara eldrivna och planen är att vidareutveckla deras system för självkörande bilar så att de blir tio gånger säkrare att åka en självkörande bil, än en människokontrollerad sådan. Tesla kommer även starta ett program för där användare kommer kunna låna ut sina bilar till en Uber-liknande tjänst.

Även solcellsplanerna verkar vara rätt omfattande. För en månad sedan lade Tesla ett bud på solcellsföretaget SolarCity och om köpet går igenom vill Tesla kombinera SolarCity:s panelexpertis med Teslas batterikunskap för att leverera användbara solcellspaneler.

Planen i sin helhet ser ni här:
Master Plan, Part Deux:
Create stunning solar roofs with seamlessly integrated battery storage
Expand the electric vehicle product line to address all major segments
Develop a self-driving capability that is 10X safer than manual via massive fleet learning
Enable your car to make money for you when you aren't using it

via The Verge tesla.com +

Nya Mercedes E-Klass kombi kostar från 393 900 kronor

352 000 kronor för företag

Det har blivit dags för säljstart av Mercedes nya E-Klass kombi och i samband med det får vi reda på de svenska priserna. Från-priset kommer att ligga på 393 900 kronor för en E 220 d SE Edition. I tjänstebilsutförande (Fleet Edition) kostar bilen med manuell växellåda däremot 352 000 kronor, vilket är under åtta basbelopp.

I bagageutrymmet får man in 640 liter men fäller man ryggstöden tio grader på de nya cargostolarna går det in totalt 670 liter. Fäller man hela baksätet ryms här 1 820 liter. Ryggstöden i baksätet är delade 40/20/40 och de kan fällas elektroniskt.

Senare kommer plug-in hybrid och AMG-versioner, först ut med den stämpeln är Mercedes-AMG E 43 4MATIC med 401 hästar stark V6:a.

Mer information på länken nedan.

information.mercedes-benz.se +

Rykte Uppföljare till McLaren F1 lanseras 2018?

Självklart blir den tresitsig

McLaren F1

Färska rykten skvallrar om att McLaren har en uppföljare till ikonen McLaren F1 på gång. Den kommer att få samma intressanta 1+2-utförande där föraren sitter i mitten och passagerarna på varsin sida. McLaren sägs benämna bilen som en hyper-GT.

Bilens fokus kommer inte ligga i att lägga grymma varvtider på bana utan mer på snabba långturer längs Rivieran. Den kommer att bli det lyxigaste McLaren någonsin har byggt och det ska medfölja ett specialtillverkat väskset så att man kan resa med klass. McLaren's Special Operations kommer att vara inblandade och se till att ingen bil blir den andra lik.

Under huven kommer ytterligare en vidareutveckling av den 3,8 liter stora V8:an att finnas, men utan elhjälpen som sitter i P1. Motorn kommer att ge över 700 hästar.

Den nya modellen ska enligt uppgift dyka upp 2018 och då i en begränsad upplaga. Priset sägs ligga omkring två miljoner pund.

autocar.co.uk +

Power Big Meet kommer att fira 40-årsjubileum nästa år

Kjell Gustafsson kovänder

Amerikanska bilar i kö

Härvan kring Power Big Meet i Västerås verkar ha klarats upp. Grundaren Kjell Gustafsson som tidigare gått ut och sagt att bilträffen skulle läggas ned berättar nu att han tillsammans med de andra arrangörerna trots allt siktar på att anordna arrangemanget nästa år - då det även är 40-årsjubileum.

Om Kjell själv kommer att hålla i taktpinnen är dock inte helt klart än, det kan bli så att man väljer att ta in en partner och gör ett samarbete. Klas Brink som tidigare gått ut och sagt att han skulle ta över från Kjell är dock inte inblandad, och lär inte bli det heller.

  tack Alfred vlt.se +

Världens snabbaste gatlegala elbil

En pigg och något modifierad Enfield 8000

1973 presenterade Enfield Automotive modellen Enfield 8000 - en liten eldriven bil som hade åtta modesta hästar, en toppfart på 77 km/h och en räckvidd på omkring 6,5 mil. Fram till 1977 tillverkades 120 stycken exemplar och i dag finns det inte många kvar. En gul lever dock fortfarande, om än något modifierad. Originalmotorn har fått ge rum åt något lite vassare, och nu har bilen korats till världens snabbaste gatlegala elbil.

Byggherren heter Jonny Smiths och han har stoppat in två stycken elmotorer som tillsammans bjuder på över 800 hästar och ett vrid på 1 600 Newtonmeter. Det gör bland annat att bilen accar från 0 till 182 km/h på sjukt låga 6,15 sekunder. I helgen körde han kvartsmilen med den 900 kilo tunga (lätta?) bilen på 9,8697 sekunder med en slutfart på 195,91 km/h. Nytt världsrekord och en sekund snabbare än vad en Tesla Model S P90D klarar av.

Klippet ovan är från en körning som inte var riktigt lika snabb som rekordrepan, men ändå rätt så kvick.

teknikensvarld.se +

Volvo och andra lastbilstillverkare får böta 28 miljarder kronor

För kartellbildning

Foto: Volvo Trucks

Volvo har tillsammans med en rad andra lastbilstillverkare dömts för kartellbildning av EU-kommissionen och för detta ska de inblandade företagen betala 2,93 miljarder euro, motsvarande nästan 28 miljarder, i böter.

Förutom Volvo handlar det om Renault, Scania, DAF, Daimler och MAN som har utretts för att skapat en kartell på den europeiska marknaden. Volvos del av bötesbeloppet blev 670 miljoner euro, omkring 6,3 miljarder kronor.

Scania omfattas inte av bötesbeloppet då utredningen mot dem inte är klar ännu. MAN, som ägs av Volkswagen, slapp böter helt då det var de som agerade visselblåsare. Det högsta bötesbeloppet, 1 miljard euro, knappt 10 miljarder kronor, drabbades Daimler av.

svt.se +

Takata anklagas för att ha manipulerat krockkudds-tester

Skandalen växer

Det japanska företaget Takata anklagas nu för att ha utelämnat vissa delar av sina krockkudds-test till biltillverkaren Honda rapporterar nyhetsbyrån Bloombergs.

Brian O’Neill som tagits in av Honda och Takata för att granska Takata uppger att företaget har utelämnat vissa resultat i sina tester så att det inte skulle vara så stor variation på testerna av krockkuddarna. O'Neill säger till Bloombergs:
"“We have found examples of what I would call ‘selective editing,’ where they have left out results not because they were bad results, but because the results that remained were better.
We found evidence that the report that went to Honda was a shorter version of the original version, and it was a prettier shortened version."

Minst 15 dödsfall och hundratals allvarligt skadade människor har kopplats till felaktiga krockkuddar från Takata. Honda och Toyota är två av de värst drabbade företagen. Företagen har fått återkalla miljontals bilar på grund av felaktiga krockkuddar och Bloombergs skriver att det totalt kan röra sig om upp emot 100 miljoner felaktiga krockkuddar.

bloomberg.com +