Volkswagen Golf R nu även som kombi

Bil / Volkswagen

Det har sedan en tid tillbaka gått rykten om att Golf R skulle komma i ett Variant-utförande, eller kombi som vi kallar det. Spionbilder på en mystisk bil började dyka upp på nätet och eftersom den hade fyra pipor där bak gick ryktena varma. Och de visade sig vara sanna, samma dag som Los Angeles Auto Show öppnar visar Volkswagen nu upp den snabba kombin.

Under huven sitter samma turbomatade fyra på 2.0 liter som i det mindre syskonet. Den ger 300 hästar jämnt och har ett vrid på 380 Nm. Till motorn kopplas en sexstegad dubbelkopplingslåda som i sin tur skickar kraften till alla fyra hjulen. Bilen ska göra 0-100 km/h på 5.1 sekunder (4.9 för vanliga Golf R) och ha en toppfart på 250 km/h.

Precis som sitt halvkombi-syskon förses bilen med ett fetare kjolpaket, större fälgar som döljer större bromsar, de fyra piporna där bak och den skrikiga blåa lacken.

Golf R Variant börjar säljas nästa vår.

www.motorauthority.com +
Världspremiär i Los Angeles: Volkswagen Golf Sportscombi R med 300 hk och fyrhjulsdrift

På den internationella bilsalongen i Los Angeles, USA, presenterar Volkswagen för första gången en kombiversion av Golf R. Nya Golf Sportscombi R har 300 hk och är som standard utrustad med 4MOTION fyrhjulsdrift och DSG-växellåda.

10 viktiga fakta inför världspremiären av Golf Sportscombi R:

Volkswagen presenterar för första gången Golf R i kombiverson.
Plats för fem personer och 605 liters lastutrymme
Den turboladdade 2-litersmotorn har en effekt på 300 hk.
Maximalt vridmoment på 380 Nm nås vid 1 800-5 500 v/min.
4MOTION fyrhjulsdrift är standard.
Accelererar från 0 till 100 km/h på 5,1 sekunder*. Topphastigheten är 250 km/h.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 7,0 l/100 km* (163 g CO2/km*)
En 6-stegad DSG-växellåda är standard.
Den elektroniska stabiliseringskontrollen kan kopplas ur helt, exempelvis vid bankörning.
Golf Sportscombi R lanseras på den svenska marknaden i vår. Det är ännu inte fastställt när bilen släpps för beställning.
För första gången sedan produktionsstarten av modellserien Golf R erbjuds den nu även i kombiversion. Volkswagen premiärvisar Golf Sportscombi R på Los Angeles Auto Show den 18–30 november.

För drivningen svarar en 2,0-liters turboladdad och direktinsprutad bensinmotor (TSI) på 300 hk. Motorn har ett maximalt vridmomentet på 380 Nm vid 1 800-5 500 varv/minut.

Precis som Golf R leder Golf Sportscombi R ner sin turbokraft i vägbanan via 4MOTION fyrhjulsdrift, vilket ger optimal drivning i alla körförhållanden – såväl till vardags som på tävlingsbanan. Bilen har den senaste versionen av 4MOTION med den femte generationens Haldex-koppling och är som standard utrustad med en 6-stegad DSG-växellåda med dubbla kopplingar. Manuell växellåda erbjuds ej till Golf Sportscombi R.

För kördynamiken svarar ett R-sportchassi där markfrigången har sänkts med 20 mm, det innovativa och progressiva styrsystemet ”Servotronic Sport” samt ”ESC Sport” – där den elektroniska stabiliseringskontrollen kan kopplas ur helt vid exempelvis körning på bana. Som tillval erbjuds det adaptiva chassiregleringssystemet DCC och körprofilsvalet ”Race”.

Acceleration på 5,1 sekunder och bränsleförbrukning på 7,0 l/100km

Golf Sportscombi R accelererar från stillastående till 80 km/h på bara 3,8* sekunder och 0 till 100 km/h på 5,1* sekunder. Topphastigheten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Bränsleförbrukning och utsläppsvärden visar hur effektiv den turboladdade fyrcylindriga bensinmotorn är; Golf Sportscombi R förbrukar endast 7,0* l/100 km vid blandad körning, vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på 163* g/km.

Golf Sportscombi R passar även som en familjekombi där det krävs stora utrymmen. Med en lastkapacitet på 605 liter (lastad fram till baksätets ryggstöd) erbjuder denna Volkswagen ett imponerande stort bagageutrymme även när fem personer färdas i bilen. Vid nedfällt baksätesryggstöd växer lastkapaciteten till 1 620 liter.

Golf Sportscombi R utvändigt

Unikt bakparti. När det gäller exteriören har Golf Sportscombi R ärvt linjerna från halvkombimodellen. Men från B-stolpen och bakåt har designen anpassats för Golf Sportscombi R. Baktill skiljer den sig från övriga versioner av Golf Sportscombi genom en ny stötfångare i R-design, en diffusor i svart högglans, fyra kromade avgasutblås, så kallade "side flaps" på D-stolparna, körsbärsröda bakljus och LED-skyltbelysning.

Fronten. Framtill känns Golf Sportscombi R igen på den R-specifika stötfångaren med större luftintag, en distinkt kylargrill med "R"-logo samt bi-xenonstrålkastare med integrerade LED-varselljus. LED-varselljusen bildar en unik dubbel "U"-ljussignatur under de dubbla strålkastarna och projicerar ett särskilt markant ljusmönster.

Från sidan. På sidorna kännetecknas Golf Sportscombi R av tröskelbreddare i ”R”-design som är lackerade i bilens färg, "R"-logotyper på framskärmarna och sidospegelkåpor i borstad aluminiumoptik.

Fönsterdekorlisterna är även de i svart högglans. Lättmetallfälgarna 18-tum "Cadiz" är standard och är specialdesignade för just R-modellerna. Däcken har i standardutförande dimensionen 225/40 och bakom fälgekrarna framträder tydligt de större dimensionerade bromsskivorna och de svartlackerade bromsoken med ”R”- emblem.

Golf Sportscombi R kan som tillval även beställas med 19-tumsversion av lättmetallfälgen ”Cadiz” . Dessutom är de exklusivt designade lättmetallfälgarna 19 tum ”Pretoria” ett tillval och de finns i färgerna "Grey metallic" och "Black".

Golf Sportscombi R invändigt

Exklusiva sportstolar fram. Golf Sportscombi R är utrustad med förstklassiga sportstolar i en materialblandning av tyg och alcantara, blå orienteringsbelysning, klimatanläggning ”Climatronic” och i Sverige kommer radio-CD-systemet inklusive pekskärm med rörelseavkänning ”Composition Media" att vara standard.

Som tillval erbjuder Golf Sportscombi R också en läderklädsel i nappa/kolfiber. Utsidan av sätena, sidostödens innersidor och nackskyddet är då klädda i mörk kolfiber/nappa. Sätets mittsektioner kan beställas i antingen mörk eller ljus nappa ("antracit" eller "modern grey") med kristallgrå dekorsömmar. Ratten är specialdesignad i R-utförande och pryds även den med dekorsömmar i den kontrasterande färgen kristallgrått. Även växlingspaddlar är standard.

Lastutrymmets mått. Utseendet på det flexibla baksätet har anpassats efter sportstolarna fram. Som redan nämnts har Golf Sportscombi R med fem personer ombord ett lastutrymme på 605 liter (lastad fram till baksätet). Om lastutrymmet med sin minimibredd på 1 003 mm och minimihöjd på 936 mm används fram till framstolarnas baksida och upp till taket får bilen en lastvolym på 1 620 liter. Lastutrymmet fram till baksätet är 1 055 mm långt och till framsätena 1 831 mm.

Lastutrymmets funktioner. Det variabla lastrumsgolvet i bagageutrymmet kan varieras i höjd men även tas loss helt och hållet med några få handgrepp. En annan standardfunktion är insynsskyddet som är utformat som en rullgardin. När det inte används kan det, precis som nätskiljeväggen, förvaras under lastrumsgolvet. En annan praktisk funktion är fjärrupplåsningen av det 60:40 delbara baksätet och de nedfällbara ryggstöden. Ryggstöden som frigörs genom upplåsningsspakarna i bagageutrymmets sidoväggar viker automatiskt framåt och bildar tillsammans med lastgolvet en nästintill plan yta.

Uppgradering av interiören. Dekorinläggen i instrumentpanelen och dörrpanelerna har "Carbon Race"-design och som standard sitter också ambientebelysningen integrerad i dörrpanelerna. Även instegslisterna är upplysta (i blått). Till standardutrustningen hör också pedaler och fotstöd på förarsidan i rostfri look. Även golvmattorna har fått en uppdaterad look med kanter i kontrasterande färg. Instrumenten och startmenyn på pekskärmen i mittkonsolen har också ändrats.

För att bygga på den sportiga känslan ytterligare så slår vid start de upplysta ljusblå nålarna på varvräknaren och hastighetsmätaren i botten och därefter ända upp till fullvarv och 320 km/h-markeringen. Instrumentvisarna tänds också automatiskt så snart som förardörren öppnas. Pekskärmen i infotainmentsystemet har den animerade "R"-logon som startbild.

TSI-motor på 300 hk och 380 Nm

Turboladdad motor. Precis som i halvkombiversionen drivs nya Golf Sportscombi R av en avancerad fyrcylindrig motor i EA88-serien. Som en av de mest kraftfulla fyrcylindriga motorer på marknaden levererar den 300 hk (från 5 500 till 6 200 v/min), och dess maximala vridmoment på 380 Nm är tillgängligt över ett brett varvtalsområde från 1 800 till 5 500 v/min.

Innovativa detaljlösningar. Den turboladdade och direktinsprutade bensinmotorn (TSI) kännetecknas av detaljer som vattenkyld avgasåterföring som matas till turboaggregatet genom cylinderhuvudet (för att effektivt reducera bränsleförbrukning vid fullast) samt dubbel bränsleinsprutning med direktinsprutning och insprutning i insugsröret. Tack vare det helelektroniska kylsystemet har TSI-motorn i Golf Sportscombi R en synnerligen effektiv temperaturreglering med en kortare uppvärmningsfas, vilket minskar friktionsförluster och därmed bränsleförbrukningen.

Motorn har också variabel ventilstyrning med dubbel kamaxeljustering. Dessutom kan ventillyften på avgassidan kopplas i två steg. Den här lösningen gör att laddningsprocessen kan styras optimalt – för bättre prestanda, lägre förbrukning och låga utsläppsnivåer.

4MOTION fyrhjulsdrift är standard. Permanent 4MOTION fyrhjulsdrift har alltid varit en typisk teknikegenskap i Golf R, så även i nya Golf Sportscombi R. I Sportscombin är fyrhjulsdriften av den senaste generationen som standard kopplad till en 6-stegad automatväxellåda med dubbla kopplingar (DSG) som även går att växla manuellt.

4MOTION-systemet, som är utrustat med en Haldex 5-koppling, aktiveras redan innan ett hjul börjar slira. Detta eliminerar nästan helt och hållet förlorad dragkraft. Vid relativt låg belastning och när bilen rullar fritt, läggs drivningen primärt ut på framhjulen medan bakaxeln kopplas bort. Denna grundinställning sparar bränsle.

Bakaxeln kan dock variabelt kopplas in på bråkdelar av en sekund när så behövs. Detta sker med hjälp av en Haldex-koppling som aktiveras av en elektrohydraulisk oljepump. Om så behövs kan nästan 100 % av motorns drivkraft läggas ut på bakhjulen.

Chassi- och drivsystemreglering

Fyrhjulsdriven EDL som tvärriktad differentialspärr och XDS+. Förutom Haldex-kopplingen, fungerar de fyra elektroniska differentialspärrarna (EDL) i det elektroniska stabiliseringsprogrammet (ESC) som tvärriktade differentialspärrar. I Golf Sportscombi R sitter de elektroniska differentialspärrar som så kallad fyrhjulsdriven EDL på båda axlarna. Golf Sportscombi R är dessutom utrustad med XDS+ på både fram- och bakaxeln. Detta system bromsar hjulen på insidan av en kurva under snabb kurvtagning och minskar understyrning. Rent tekniskt är XDS+ en funktionsutökning av den elektroniska differentialspärren.

ESC Sport. Precis som Golf R är Sportscombin utrustad med "ESC Sport" som standard. Systemet aktiveras via en 2-stegsbrytare på mittkonsolen. När föraren trycker kort på brytaren växlar ESC till "ESC Sport"-läge. I mycket snabb körning med kurvtagning som på tävlingsbanan griper ESC in senare och möjliggör ännu råare köregenskaper. Om ESC-knappen hålls intryckt i mer än 3 sekunder, kopplas den elektroniska stabiliseringskontrollen ur helt för ren proffskörning på bana.

Progressiv styrning. Golf Sportscombi R är som standard utrustad med progressiv styrning. Föraren behöver inte vrida ratten så mycket för att svänga i önskad radie och behöver inte heller att korsa händer lika ofta i snäva kurvor. Med den progressiva styrningen är det 2,1 varv till fullt rattutslag, medan det i standardstyrsystemet i de mindre kraftfulla Golfmodellerna är 2,75 varv. Detta beror på att konventionella styrsystem har ett konstant utväxlingsförhållande, medan den nya styrningen i Golf Sportscombi R istället har ett progressivt utväxlingsförhållande. På så sätt krävs märkbart mindre ansträngning vid manövrering och parkering. På kurviga landsvägar och när man ska svänga av märker föraren av en bättre dynamik tack vare den mer direkta verkan.

DCC. Nya Golf Sportscombi R kan också beställas med andra generationens DCC – adaptivt chassiregleringssystem – som tillval. DCC erbjuder de tre körlägena "Comfort", "Normal" och "Sport" och dessa väljs och visas på pekskärmen på mittkonsolen genom funktionen "körprofilsval". I Sport-läget är de dynamiska köregenskaperna ännu tydligare.

Körprofilsval med Race-läge. En annan funktion ombord på Golf Sportscombi R är körprofilsvalet (tillval), men ingår även vid val av DCC. Det finns totalt fyra körprogram, tillsammans med DCC finns fem: "Eco", "Normal", "Individual" och det speciella "Race"-läget som är skräddarsytt för R-modellerna. När DCC är installerat, finns också "Comfort"-läget.

Alla lägen är specialanpassade till Golf Sportscombi R. I "Race"-läge är dämpningen hårdare (vilket ytterligare minskar rörelser i karossen), och motorresponsen och växelpunkterna i DSG-växellådan är konfigurerade för att vara ännu mer dynamiska.

I "Eco"-läget gäller motsatsen: här är motorstyrning, luftkonditionering och andra hjälpsystem inställda för optimal bränsleeffektivitet. Det finns också en frirullningsfunktion i Eco-läget; när föraren släpper gaspedalen till exempel när han/hon saktar ner framför ett trafikljus eller på vägsträckor med nedförsbackar – kopplar DSG från och motorn går på tomgång. Golf Sportscombi R kan därmed använda rörelseenergin på ett optimalt sätt.

Den svenska marknaden

Golf R Sportscombi lanseras på den svenska marknaden i vår. Det är ännu inte fastställt när bilen släpps för beställning. Priset är inte heller fastställt.

*Preliminära värden november 2014

Bildfrossa Nya Ford Mustang Shelby GT350

Bil / Ford

Igår fick vi de första datorgenererade bilderna och lite information kring Fords nya Mustang Shelby GT350. Nu kan vi bjuda på betydligt fler bilder och ett gäng med videoklipp på den nya muskelbilen.

www.carscoops.com +

Bentley Mulsanne i cabrioletutförande är här

Bil / Bentley

Det har varit många turer fram och tillbaka kring en cabbad version av Bentleys flaggskeppsmodell Mulsanne. Först fick vi skisser, sen lades planerna ned för att slutligen väckas till liv igen. Att den faktiskt skulle bli verklighet kanske folk hade slutat hoppas på, men idag, som en skänk från ovan, presenterar Bentley den nya modellen som fått namnet Grand Convertible. Tillverkaren kallar dock bilen fortfarande för ett koncept, och vill se hur bilen tas emot innan de börjar producera den på riktigt.

Under huven lurar en V8:a på 6¾-liter med dubbla turbo. Motorn ger 537 hästar och har ett enormt vrid på hela 1 100 Nm. Bilen är lackad i färgen Sequin Blue samtidigt som huven och vindruteramen är i silver. Interiören har man klätt med inte mindre än 14 ljusa djurhudar. Lädret samsas i sin tur med massvis av valnöt som givetvis är framtaget för hand.

Första visningen sker på Los Angeles Auto Show imorgon.

BENTLEY GRAND CONVERTIBLE REDEFINES THE LUXURY OF OPEN-AIR DRIVING
NOV 18, 2014

The most sophisticated and elegant convertible
Developed to signify Bentley’s intentions for the future
The ultimate expression of the British luxury automobile
On display at the Los Angeles Auto Show from 19th November alongside the new Mulsanne Speed sedan
(Crewe, 18th November 2014) The ultimate expression of British automotive luxury is imagined with the Bentley Grand Convertible, the most sophisticated open-top car ever created by Bentley. Iconic yet understated in style and fashioned entirely by hand from the very finest materials, this unrivalled flagship of luxury represents the ultimate in powerful, sensuous roofless motoring.

Bentley Chairman and CEO, Wolfgang Dürheimer, who unveiled the car in Los Angeles, commented:

“This concept demonstrates Bentley’s ability to create a pinnacle convertible Grand Tourer, while embodying elegance beyond compare. With this car we combine the opulent Mulsanne experience with the full sensory indulgence of open-air touring, continuing to unite luxury and performance in new ways.

“We are eagerly awaiting the response of our customers to this car. We will ensure that this car - if it reaches the roads – will be a highly exclusive, extremely limited collector’s piece.”

The Bentley Grand Convertible will be on display at the Los Angeles Auto Show from 19th November 2014.

Powerful, Refined, Exquisite

Resplendent in Sequin Blue, originally a bespoke colour created from a single sequin from a customer’s haute couture gown, the Grand Convertible features a silver “liquid metal” finish to the bonnet and windscreen frame. Contrasting the rich blue body work is the Bentley directional wheel design, handed to the left and right sides of the car and finished by hand before being polished to a high shine.

The wheels hint at the enormous power and torque that wait under the bonnet. With 537 PS (530 bhp / 395 kW) and 1,100 Nm (811 lb.ft) of torque from Bentley’s legendary 6¾-litre twin-turbo V8 engine of the flagship Mulsanne, the Grand Convertible promises the luxury of effortless performance to match its unparalleled style.

As cossetting as it is breath-taking, the interior of the Grand Convertible is a showcase for the abilities of Bentley’s master craftsmen. 14 naturally tanned leather hides are merged together with progressive-diamond quilting, with the shape of the pattern changing over the seats and doors in a cabin sized for four adults. Bright blue is used to highlight the extraordinary skill of Bentley’s trim specialists, with Sequin Blue thread cross-stitched by hand through the linen-coloured leather. The light hide is contrasted by the sleek elegance of Beluga leather around the top of the doors and extending back to the rear tonneau, framed in polished chrome.

The tonneau itself provides the most significant example of Bentley craftsmanship at its finest. Replete with book-matched, mirror-finished and dark-stained Burr Walnut, the tonneau features the largest piece of wood veneer ever applied to a Bentley. Fashioned entirely by hand, this expanse of veneer is only paralleled by the creations of the world’s best furniture makers, and is finished with elegant parallel lines of chromed steel.

Following the Los Angeles Auto Show, in December the Grand Convertible will travel to Miami for Art Basel, the world's premier international art show for Modern and contemporary work.

Gymkhana 7 är här

Bil / Nyheter

Som utlovat är nu Ken Blocks sjunde Gymkhanafilm här.

www.hoonigan.com +

Ford presenterar Shelby GT350

Bil / Ford

Som utlovat presenterar Ford idag en hårigare version av modellen Mustang - Shelby GT350. Bilen som kommer att ställas ut på Los Angeles Auto Show får ett fetare kjolpaket, mer attityd och en V8:a på 5.2 liter som ger mer än 500 hästar och 542 Nm under huven. Enligt Ford är det här den kraftfullaste motorn utan överladdning de någonsin byggt. Till den kopplas en sexpetad manuell växellåda.

Förutom motorn får man bättre dämpare, fjädring och bromsar. Insidan kläs med sportstolar från Recaro och ett gäng nya mätare.

Shelby GT350 börjar säljas någon gång nästa år men några prisuppgifter får vi inte än tyvärr.

www.autonews.com +

Ny bränslecellsbil från Honda kommer 2016

Bil / Honda

Minns ni Honda FCX Clarity? Det var världens första serietillverkade bränslecellsbil. Den lovade guld och väldigt gröna skogar då det ur avgasröret endast kom vatten. Men bilen blev trots detta aldrig något succé. Honda verkar dock inte ge upp för det, för nu presenterar de nämligen uppföljaren FCV Concept som ska bli verklighet 2016.

Effekten i bilen ska vara 136 hästar och räckvidden anges till över 70 mil. En full laddning med vätgas ska bara ta tre minuter. Med bilen kommer även ett litet elverk på 9 kW som via bilen kan användas för att koppla in andra eldrivna apparater.

www.motorauthority.com +
Redaktionen Annonsera Cookies
bloggportalen