Nissan har satt nytt världsrekord i tvåhjulskörning

Bil / Nissan

Det har varit Goodwood Festival of Speed i helgen och där sattes bland annat ett nytt världsrekord i att köra på två hjul. Men inte av en motorcykel, utan av en Nissan Juke Nismo RS som Terry Grant slängde upp på sidan och körde hela varvet runt med. Tiden blev två minuter och tio sekunder vilket är en förbättring med hela 35 sekunder jämfört med det tidigare rekordet.

jalopnik.com +

Mercedes lyfter A-klass

Bil / Mercedes

Mercedes presenterade nu i helgen en ansiktslyft version av modellen A-klass för att låta den leva några år till. Men det är inte mycket som har hänt utseendemässigt utan istället handlar det om små förändringar här och där samt optimerade motorer och ett nytt instegsalternativ. Den största nyheten är väl egentligen att effekten i AMG-versionen pumpats upp från 360 till 381 hästar.

Fronten har fått ny stötfångare och insatserna i strålkastarna har nytt utseende. Led-strålkastare finns nu även som tillval. Sen har även diodslingorna i bakljusen har gjorts om, men själva huset ser ut som förut. På insidan är infotainmentsystemet även här flyttat till en friliggande skärm på instrumentpanelen.

Modellen har fått en ny instegsversion i form av A 160 som innebär en bensinmotor på 102 hästar. Den ska dra 0.51 liter per mil och släpper ut 119 gram per kilometer. Starkast och värst är AMG-versionen som numera benämns Mercedes-AMG A 45 4Matic. Den turbomatade fyran på 2.0 liter har här fått 21 extra hästar och levererar nu 381 hästar. Vridet har ökat från 450 till 475 Nm. Innan tog man sig till 100 km/h på 4.6 sekunder, nu avverkas samma sträcka på 4.2. En AMG S-version ska också dyka upp lite senare, och den kommer att bjuda på omkring 400 hästar.

Premiär blir det på bilmässan i Frankfurt i höst. Mer om bilen finns att läsa på länken nedan.

teknikensvarld.se +

Audi presenterar nya A4

Bil / Audi

Audi har i dag dragit täcket av nya A4 och förutom nytt utseende fylls inte helt oväntat bilen med massa mumsig teknik. Dessutom bygger den på en helt ny plattform som bland annat gör den 120 kilo lättare än föregångaren.

Bilen har fått lite skarpare linjer men det går ju inte att ta miste på från vilken biltillverkare den kommer. Matrix-led-strålkastarna som debuterade i A8 för några år sedan går nu även att få till A4.

Sju stycken motoralternativ erbjuds från början och fyra av dessa är dieslar med effektspannet 150 till 272 hästar. Det finns då alltså tre stycken bensinare och dessa sträcker sig mellan 190 till 252 hästar. Växlar gör man antingen med en sexpetad manuell låda, en sjustegad S-tronic med dubbelkoppling eller en åttastegad automat.

På insidan har A4 fått samma layout som nya TT med en stor bortrensning av knappar, ett mer minimalistiskt tänk och en nätt och väldigt trevlig ratt. Instrumentpanelen saknar vanliga klockor och består nu istället av en 12.3 tum stor skärm. Mittkonsolens skärm mäter 8.3 tum och den har givetvis det senaste MMI-systemet. På tillvalslistan finns bland annat ett nytt Bang & Olufsen-system på 755 watt med 19 högtalare. Musiken kan man spela upp via Apple CarPlay eller Android Auto.

Nya A4 börjar säljas i slutet på året. Innan dess lär vi nog få både en Allroad och en ny S4 presenterad. Mer om bilen på länken nedan.

www.audi-mediacenter.com +
Premiär för Nya Audi A4 och A4 Avant

Klassledande aerodynamik, ultrasnåla motorer och helt nya förarassistanssystem med autobroms som standardutrustning. Nya Audi A4 och A4 Avant, Audis bästsäljande modellfamilj, som nu lanseras i helt ny generation, är en fascinerande blandning mellan ny avancerad teknik och stilren design.

Upp till 120 kilo lättare och 15 liter större lastutrymme.
Åtta fyra- och sexcylindriga motorer med effekt mellan 150 och 272 hk.
95 gram koldioxid per kilometer för Audi A4 2,0 TDI ultra med 150 hk.
Audi pre sense city autobroms och xenon-strålkastare som standard.
Lansering i slutet av året
Under utvecklingen av Audi A4 och A4 Avant, två av Audis mest sålda bilmodeller, har det ställts höga krav på låga koldioxidutsläpp och lågt rullmotstånd. Resultatet är såväl låga förbrukningssiffror som klassens lägsta luftmotstånd. För Audi A4 2,0 TDI ultra med 150 hästkrafter är cw-värdet endast 0,23 och koldioxidutsläppet bara 95 gram per kilometer. I A4 Avant med 505 liters lastutrymme är motsvarande siffror 0,26 och 99 gram koldioxid per kilometer. Dessutom är den nya modellgenerationen full av säkerhetsfrämjande funktioner och i standardutrustningen ingår autobroms-systemet Audi pre sense city som automatiskt bromsar för fotgängare och andra fordon i hastigheter upp till 85 km/h.

I nya Audi A4 och A4 Avant kommer totalt fyra diesel- och tre bensinmotorer att finnas tillgängliga vid lanseringen, varav en är den nyutvecklade 2,0 TFSI-motorn med 190 hästkrafter som enbart förbrukar 0,48 liter per mil och släpper ut 109 gram koldioxid i A4 och 114 gram i A4 Avant. Senare kommer också en gasdriven drivlina i A4 Avant g-tron med 170 hästkrafter.

Den nya storsäljaren mäter 4,73 meter på längden, 1,84 meter på bredden och 1,43 meter på höjden, samtidigt som hjulbasen är 2,82 meter. En horisontell linje fram och bak förstärker bilens bredd samtidigt som frontens singelframe-grill har blivit lägre och bredare.

Karossens mått innebär att nya A4 och A4 Avant till det yttre bara är marginellt större än föregångaren, men till det inre är såväl kupéutrymme som lastutrymme rejält förbättrade. Benutrymmet för passagerarna i baksätet är exempelvis 23 millimeter längre och lastutrymmet är nu 15 liter större, jämfört med den nu utgående generationen som lanserades 2007. Samtidigt har användningen av aluminium och ultrahållfast stål ökat och därmed har totalvikten sänkts med upp till 120 kilo vilket gör den nya modellen till en av klassens lättaste bilar.

Ljudnivå nästan i klass med Audi A8

Även när det gäller ljudnivån i kupén sätter nya Audi A4 och A4 Avant en ny branschstandard, vilken nu ligger nästan i klass med flaggskeppsmodellen Audi A8.

Och förutom låg ljudnivå får även förare och passagerare i kupén njuta av en helt ny inredning. Luftutsläpp och dekorinlägg som löper längs hela instrumentpanelen förstärker ytterligare kupéns bredd, samtidigt som detaljkvaliteten är mycket hög. Nya färger och materialval ger dessutom ännu mer frihet och möjlighet till personlig utformning.

Upp till 1 510 liters lastutrymme

I kombiversionen, Audi A4 Avant, har lastutrymmet vuxit med 15 liter och har nu 505 liters kapacitet. Med baksätet i nedfällt läge (40/20/40-konfiguration) lastar Audi A4 Avant hela 1 510 liter. Som tillval finns en sensor placerad under bilen vilket gör att nyckelinnehavaren kan öppna och stänga bagageluckan genom att svepa med foten.

Nya A4-familjen är den andra modellen efter Audi Q7 att bygga på Audis nya modulära plattform för längsgående motorer. Släktskapet med suven Q7 innebär förutom plattform också att nya A4 och A4 Avant får ta del av samma tekniska intelligens och säkerhetsfrämjande funktioner. Dessutom får de nya modellerna nästa generations Audi MMI-system och kan utrustas med såväl Audi virtual cockpit, Audi LED Matrix-strålkastare, Audi smartphone interface med Apple Carplay och Android Auto, Bang & Olufsen 3D-ljudsystem, Audi phone box med trådlös laddning och head up-display som nya förarassistentssystem och Audi connect-tjänster.

Innovativa multimedialösningar - Audi virtual cockpit och MMI

Såväl förare som passagerare får ta del av innovationerna i nya Audi A4. Framför föraren finns tillvalet Audi virtual cockpit, en helt digital instrumentering, som genom en 12,3-tums LCD-skräm visar den viktigaste informationen genom högupplöst grafik, med noggranna detaljer och sofistikerade effekter.

Audi MMI-kontrollerna är också nydesignade och agerar som det huvudsakliga kontrollcentret. I sin toppversion, MMI Navigator plus, är systemet utrustat med en centralt placerad 8,3-tumsskärm och en tryckkänslig yta vid det roterande reglaget i mittkonsolen. Hela MMI-systemet är uppbyggt på ett liknande sätt som en smartphone och har en smart sökfunktion med fritextsök. Ett nytt, mer naturligt, röststyrsystem förstår också mer vardagliga fraser. MMI Navigator plus-systemet baseras på andra generationens modulära infotainment-plattform, som gör det möjligt för Audi att snabb implementera ny konsumentelektronik i fordonet.

Kunder som beställer MMI Navigator plus till sin nya Audi A4 får också automatiskt ta del av Audi connect-modulen, vilken är uppkopplad till internet via 4G-nätverk. Genom det kan passagerare surfa på Internet och skicka och ta emot e-postmeddelanden via ett trådlöst nätverk samtidigt som föraren kan använda sig av de skräddarsydda funktionerna i Audi connect.

Audi smartphone interface tillåter såväl Apple iOS-telefoner som Andorid-telefoner att koppla upp sig mot bilen. Audi phone box förstärker dessutom mottagningen genom bilens inbyggda antenn samtidigt som telefonerna trådlöst laddas enligt Qi-standarden. För hifi-entusiaster erbjuds ett Bang & Olufsen ljudssystem som genom 19 högtalare, varav två placerade i A-stolparna, ger innovativt 3D-ljud. För de åkande i baksätet erbjuds dessutom de krocktestade och avtagbara pekplattorna Audi tablet.

Kraftfulla sex- och fyrcylindriga motorer

Nya Audi A4 och A4 Avant kommer att lanseras med sju motoralternativ, tre TFSI- och fyra TDI-motorer med effekt från 150 till 272 hästkrafter. Gemensamt har effekten ökat med 23 procent samtidigt som bränsleförbrukningen minskat med 21 procent, jämfört med motorerna i föregående generation.

A4 2,0 TDI ultra förbrukar enbart 0,37 liter per mil och släpper bara ut 95 gram koldioxid per kilometer. För Avant-modellen är siffrorna 0,38 liter per mil och 99 gram CO2/km med samma 150-hästarsmotor. Samtliga motorer kombinerar hög effektivitet med sportig prestanda och mjuk gång, vilket framför allt gäller de två sexcylindriga 3,0-litersmotorerna.

Helt nya Audi A4 har också en banbrytande innovation för nya bensinmotorer. Den nyutvecklade motorn 2,0 TFSI med 190 hästkrafter har en helt ny förbränningscykel vilket gör den särskilt effektiv och ger en låg bensinförbrukning på bara 4,8 liter per 100 kilometer med ett koldioxidutsläpp på 109 g/km. För Avant-modellen är förbrukningen enbart marginellt högre, 5,0 liter per 100 kilometer och 114 gram CO2 per kilometer. Senare kommer också det gasdrivna motoralternativet g-tron att introducerades i A4 Avant, vilken då kan tankas med naturgas, biogas och Audis koldioxidneutrala e-gas.

S tronic, tiptronic och manuella växellådor

Både drivlinor och chassi i nya Audi A4 och A4 Avant är helt nyutvecklade och omarbetade. Såväl den sexväxlade manuella lådan (som är 16 kilo lättare än sin föregångare), den sjuväxlade S tronic (som nu också finns tillgänglig vid framhjulsdrift) och den åttaväxlade tiptronic-lådan har redesignats, vilket också gjort att automatlådorna nu har en bränslebesparande frirullningsfunktion som standard. I Sverige är växlingspaddlar standardutrustning för bilar utrustade med automatisk växellåda. Både fram- och quattro-fyrhjulsdrift erbjuds. För de mest kraftfulla TDI-motorerna kommer dessutom en sportdifferential för bakaxeln erbjudas som tillval under 2016.

Ny körupplevelse med sportig känsla och ökad komfort

Väghållningen i nya Audi A4 tar ett stort kliv framåt. Å ena sidan är den sportig och prestandaorienterad, men fokuserar samtidigt på hög komfort. Fjädring och styrning filtrerar effektivt bort störningar från exempelvis ojämna vägar, men förmedlar samtidigt viktig information till föraren från underlaget.

Styrningen baseras på en omkonstruerad – och exceptionellt lätt – femlänkad hjulupphängning med elektromekanisk servostyrning som nu väger 3,5 kilo mindre.

Tillsammans lägger den grunden för dynamisk väghållning och högklassig komfort, samtidigt som bränsleförbrukningen reduceras.

Som tillval erbjuds dynamisk servostyrning med flexibel styrutväxling och fjädring med justerbara stötdämpare som föraren för första gången kan ställa i två lägen: sport och komfort. Båda lägena ingår i Audi drive select-systemet, som ingår i standardutrustningen för bilar med 190 hästkrafter och mer.

Brett utbud av säkerhetsfunktioner – autobroms som standard

Nya Audi A4 och Audi A4 Avant erbjuder ett mycket brett utbud av förarassistanssystem, för att såväl sänka bränsleförbrukningen som att höja säkerheten. Audi pre sense city är ett autobromssystem som ingår i standardutrustningen. Systemet fungerar i upp till 85 km/h och bromsar automatiskt för såväl fotgängare som bilar. Upp till 40 km/h kan en krock undvikas helt och hållet, och upp till 85 km/h hjälper varningar och automatisk bromsning till att minska krockvåldet. Ytterligare autobromssystem, Audi pre sense basic och pre sense rear, finns som tillval och höjer säkerheten ännu mer. Bromsarna i sig har dessutom bromsok i aluminium och väger därför cirka fem kilo mindre än tidigare.

Övriga system är bland annat den förutseende effektivitetsassistenten som hjälper föraren att spara bränsle, Audi active lane assist hjälper hen att stanna i sin fil och Stop&Go adaptiva farthållaren som även fungerar under kökörning. I upp till 65 km/h kan kökörningsassistenten helt ta över ratten och leda fordonet i den långsamtgående trafiken. Systemet tar många parametrar i beaktning, så som vägskyltar och trafiksituationen framför, för att köra körningen smidigare. Ytterligare exempel på assistentfunktioner är parkeringshjälp, rear cross-traffic assist, exit warning, kollisionsvarnare, vänstersvängsassistent och Audi pre-sense-systemen. Kamerabaserade system för skyltigenkänning finns också tillgängligt.

Audi A4-familjen och föregångaren Audi 80 har varit tekniska innovatörer under många decennier. Redan när Audi 80 lanserades 1972 satte Audi med dess fyra ringar en ny standard för lättviktskonstruktion, prestanda och sportighet.

I dag är A4-familjen Audis bäst säljande modell och har tillverkats i över 12 miljoner exemplar.

Mellan 1972 och 1994/95 tillverkades fyra generationer av Audi 80 innan efterträdaren Audi A4 tog vid. Fem miljoner A4-bilar hade tillverkats redan i mars 2011 och samma år firade Audi att den tio miljoner bilar i B-segmentet tillverkats sedan 1972. A4-familjen tillverkas vid Audis huvudfabrik i Ingolstadt sedan 1994 och vid fabriken i Neckarslum sedan 2007.

Sammanfattning: Nya Audi A4 och A4 Avant

Exteriördesign och kaross

- Atletiska proportioner och sportig elegans. Rena och raka linjer som löper längs sidan
- Lägre och bredare singelframe-grill
- 4,73 meter lång, 2,82 meters hjulbas, 1,84 meters bredd och 1,43 meter hög
- LED-strålkastare och LED Matrix som tillval. Xenon-strålkastare ingår i standardutrustningen
- Lättviktskonstruktion med upp till 15 kilo lättare kaross, jämfört med föregående modell
- Klassens lägsta luftmotstånd säkerställer både låg bränsleförbrukning och låg ljudnivå. 0,23 för Sedan och 0,26 för Avant.

Interiören

- Längsta kupéutrymmet och bredaste axelutrymmet vid framsätena, jämfört med konkurrenterna
- A4 Avant har 505 liters lastutrymme med elektriskt justerbart insynsskydd som standard
- Interiördesign med stora dekorytor och breda ventilationsutblås. Nya färger och materialval, rymlig interiör och rejäl LED-interiörbelysning som standardutrustning. Förstklassig detaljkvalitet
- Automatisk klimatanläggning med nytt interface
- Nya utrustningspaket med sport- och designlinjer – som för första gången innehåller exteriöra designskillnader.

Instrument och reglage

- Head up-display och Audi virtual cockpit erbjuds som tillval
- Helt omarbetat MMI-system med fritextsökning
- MMI-systemet kan också hanteras via rattens multifunktionsinstrument och ett naturligt röstigenkänningssystem.

Infotainment och Audi connect

- Högklassigt infotainmentsystem MMI Navigator plus med MMI touch och 8,3-tums MMI-display med Audi connect, 4G-uppkoppling och Wifi-hotstpot tillgängligt som tillval. Audi phone box med induktiv trådlös laddning erbjuds också
- Helt ny app för smartphones för att kontrollera bilen
- Audi smartphone interface för anslutning med Apple- och Andoridtelefoner
- Bang & Olufsen ljudsystem med innovativt 3D-ljud och Audi tablet som baksätesunderhållning.

Motorer

- Tre TFSI och fyra TDI-motorer vid lanseringen. Från 150 till 272 hästkrafter, totalt upp till 25 procent mer effekt
- Minskad bränsleförbrukning med upp till 21 procent. Nya A4 2,0 TDI ultra förbrukar enbart 0,37 liter per mil och släpper ut 95 gram koldioxid per kilometer
- Två effektversioner av supereffektiva 3,0 TDI
- Ekonomisk 1,4 TFSI med 0,49 liter per mil i förbrukning och 114 gram koldioxid per kilometer.
- Nya 2,0 TFSI ultra med 190 hästkrafter och nyutvecklad förbränningscykel. Enbart 0,48 liter per mil och 109 gram koldioxid per kilometer
- A4 Avant g-tron – för naturgas, biogas och Audis koldioxidneutrala syntetiska e-gas.

Drivlinor

- Ny generation S tronic, tiptronic och mauella växellådor. För första gången erbjuds S tronic i A4 med framhjulsdrift och samtliga automatlådor har frirullningsfunktion
- Framhjulsdrift eller quattro-fyrhjulsdrift med individuell kraftfördelning.

Fjädring

- Omkonstruerade lättviktiga femlänkade axlar både fram och bak. Markant förbättring i komfort med sportig känsla
- Nyutvecklad elektromekanisk servostyrning med dynamisk styrning som tillval
- Audi drive select-system som standard för bilar med 190 hästkrafter och mer, justerbara stötdämpare som tillval.

Förarassistanssystem och integrerad säkerhet

- Stop&Go adaptiv farthållare med kökörningsassistent för långsamtgående trafik
- Förutseende effektivitetsassistent för ännu lägre bränsleförbrukning
- Audi active lane assist och Audi side assist
- Flera nyheter så som parkeringsassistent, rear cross-traffic assist, exit warning, varning vid vänstersväng, kollisionsvarnare och kamerabaserad trafikskyltsigenkänning
- Nya säkerhetssystem: Audi pre sense city, basic och rear.

Audi smygvisar nya A4

Bil / Audi

Den 29 juni presenterar Audi nya A4 i sedan och Avant-utförande och det här är den första officiella teasern för dessa bilar. Modellen bygger på en helt ny plattform och kommer precis som sitt storasyskon Q7 använda sig av massa aluminium i konstruktionen. Formerna blir som vi kan utläsa av det som finns under täckena ännu yxigare än tidigare och strålkastarna får sig dubbla led-slingor. Seat någon?

www.autoevolution.com +

Lotus presenterar 450 hästar starka 3-Eleven

Bil / Lotus

I dag på Goodwood Festival of Speed hade Lotus premiär för sin nya modell 3-Eleven. Det är en liten racebalja med 450 hästar som går att få i två utföranden - ren banracer eller gatlegal lekmaskin.

Som vi kan se är det på vanligt Lotus-manér avskalat och spartanskt. Endast en liten vindavvisare sitter framför föraren och någon passagerarplats finns det inte ens. Under skalet sitter en kompressormatad V6:a från Toyota på 3.5 liter och den ger som sagt hela 450 hästar. Vridet ligger även det på 450 Nm. Gatversionen utrustas med en sexpetad manuell låda med racekoppling, medan banbilen får en sekventiell sexstegad låda från Xtrac. Vikten på ekipaget anges till 900 kilo och från 0-100 km/h ska man ta sig på under tre sekunder. Toppfarten ska ligga på 290 km/h.

Endast 311 stycken exemplar kommer att byggas och produktionen drar igång i februari nästa år. Priset för gatversionen börjar på 82 000 pund, för racern får man betala från 115 200 pund.

www.lotuscars.com +
The all new Lotus 3-Eleven

· The quickest production Lotus road car ever

· Dramatic, all-new lightweight composite body

· Two versions, Road and Race, both developed through Lotus Motorsport

Heralding a new generation of Lotus high performance sports cars, today saw the unveiling of the company’s quickest and most expensive series production car ever, the 3-Eleven, at the 2015 Goodwood Festival of Speed.

Designed as an uncompromised manifestation of the Lotus spirit, the new car is focused on providing an undiluted driving experience, and underlines the company’s ability to deliver legendary handling and blistering speed.

Working on the concept of less is more, and keeping close to Lotus’ track roots, the dramatic new vehicle features an all-new lightweight body, with an open cockpit design and a revised V6 supercharged engine developing 450 hp.

Two variations of the Lotus 3-Eleven will be available: Road and Race; both delivering an impressive combination of high performance, agility and precision. Based on the Road version, the Race includes a more aggressive aero kit, a sequential gearbox and an FIA approved driver’s seat with a six-point harness.

With a dry weight of below 900 kg (Race version), the 3-Eleven offers an enviable power to weight ratio, in excess of 500 hp per tonne, and is capable of sprinting from 0-60 mph in less than 3.0 seconds before reaching a maximum speed of 174 mph (280 km/h) for the Race version and 180 mph (290 km/h) for the Road version

Speaking at Goodwood, Jean-Marc Gales, Chief Executive Officer for Group Lotus plc, stated, "We always say that to make a sports car better, you make it faster and lighter. The new Lotus 3-Eleven carries that philosophy to a new level, and is perfectly in keeping with our brand values.”

Jean-Marc Gales continued, “This new car is a giant slayer, capable of embarrassing far more expensive rivals. It condenses our engineering know-how into one, hard-core package, and is so focused that it won’t suit everyone. This is a perfect demonstration of the faster and lighter concept, something which will be crucial to all Lotus cars in the future.”

The new Lotus 3-Eleven will enter production in February 2016 and deliveries will commence in April 2016. Production will be limited to just 311 vehicles in total.

Prices start at £82,000 for the Road version (including VAT and on the road costs) and £96,000 excluding VAT for the Race version (£115,200 including VAT).

The Lotus 3-Eleven in more detail:

Performance

· Quickest Lotus production car ever, lapping the Hethel track in 1 min 22 secs
· Aerodynamic downforce of up to 215 kg at 150 mph (240 km/h) - Race version

The 3-Eleven utilises a bespoke chassis based on the proven Lotus design of extruded and bonded aluminium sections. The Road roll-cage incorporates twin side bars for side impact protection, whilst the Race cage has additional bars to meet international requirements for motorsport.

The Lotus 3-Eleven’s suspension features lightweight, double-wishbones front and rear, adjustable front anti-roll bar and Eibach springs with Öhlins adjustable dampers. This allows owners to fine tune the vehicle’s handling characteristics.

Powertrain

· Supercharged and charge-cooled 3.5-litre V6 engine
· Limited Slip Differential as standard
· Lotus traction control system

The new Lotus 3-Eleven is powered by a revised version of the 3.5-litre V6 engine first shown in the Evora 400, which includes a supercharger with integrated water-to-air charge cooler. Maximum power output has increased to 450hp (456 PS / 336 kW) at 7000 rpm and torque has increased to 450 Nm / 332 lbs ft with maximum torque available from 3500 rpm through to 6500 rpm.

A close-ratio six-speed manual gearbox with a Torsen-type limited slip differential, featuring a performance clutch assembly and oil cooler, come as standard on the Road version. The Race model has a 6-speed sequential transmission with a semi-dry sump, oil cooler, limited slip differential and paddle shift.

Brakes and Tyres

· Lightweight forged Aluminium wheels as standard
· AP Racing four-pot calipers
· Bosch ABS tuned by Lotus

Designed to cope with the 3-Eleven’s potential, lightweight forged Aluminium wheels are fitted as standard on the 3-Eleven, with either Michelin Pilot Super Sport or Michelin Cup 2 tyres depending on if it’s in Road or Race configuration.

At the front 225/40 ZR18 tyres are standard, and to help transfer the 3-Eleven’s considerable power and torque to the road, the rear tyres has been specified as 275/35 ZR19.

In order to deliver the stopping power required for such a quick car, AP Racing four-piston calipers are complemented by two-part grooved and vented brake discs (332 mm front and rear). Upgraded brake pads are fitted to the Race version.

Exterior Design

· Lightweight body panels, using new resin infusion composite technology
· Dramatic silhouette underlines car’s performance-focused nature

Manufactured from very light weight composite materials, optimizing vehicle weight, aerodynamic and structural requirements, the 3-Eleven’s composite body is 40% lighter than the GRP equivalent.

This new process is a first for a production car, and an example of Lotus’ focus on utilising pioneering new technology and lightweight materials in its vehicles. The choice of material technology has allowed extreme vehicle performance targets to be met, and help realise the 3-Eleven’s dynamic styling.

Undeniably a track car, the 3-Eleven’s aggressive stance leaves no doubt of its intentions. The dramatically sculpted body perfectly balances the technical efficiency of a track car with the surface refinement of a road-going supercar. Form follows function, with a minimised cross sectional area that keeps drag to a minimum while optimising cooling.

As an extreme design evolution of Lotus predecessors, the Lotus 3-Eleven’s new front clam shell incorporates larger openings to deliver the necessary cooling for the powertrain and transmission. This helps give the vehicle a much more aggressive stance.

Two front splitter configurations are available, depending on whether the vehicle is configured for road or race use, and the front arches are wide enough to cover the car’s wide track and the new 225/40 ZR18 tyres.

Dramatic side scallops provide a clean exit from the front wheels arches, and the car’s profile is dominated by an aerodynamically significant roll bar cover. The car is without a windscreen and doors, with the roll bar fully enclosing the rear cage. As well as generating downforce, the roll bar forms a vital part of the car’s homologation to international motorsport safety standards.

The rear clamshell emphasises the aggressive stance of the car, with different fixed spoilers available, depending on whether the vehicle is specified for road or race use.

The new rear diffuser and under-tray, which has been developed to ensure minimum drag, complements an exhaust system designed specifically to minimize back pressure and enhance engine performance.


Interior Design

· Focussed race interior
· New race spec colour TFT instrument cluster can be switched between road and track modes

Fitted with the standard aeroscreen and the optional passenger seat, a passenger can be easily accommodated in the two seater. However, these can be removed and the optional tonneau panel fitted - to envelope the driver and improve overall aerodynamics.

The new instrument cluster has been designed around a colour TFT screen, and can be switched between road and track modes, providing relevant information direct to the driver.

A quick release steering wheel and Lotus sports seats with four-point harnesses are fitted as standard, while the Race variant has the option of a data logger system, FIA approved driver’s race seat, and six-point harness - as well as a fire extinguisher & battery kill switch.

Manufacturing

Hand built in Hethel, England
The Lotus 3-Eleven will be hand made by the highly skilled craftsmen and women at the Lotus Headquarters in Hethel, alongside the rest of the Lotus sports car range, supported by Lotus Motorsport technicians. All 3-Elevens will then be finished in Lotus Motorsport’s dedicated workshops prior to delivery.

Official fuel consumption figures and CO2 emissions figures for the Lotus 3-Eleven are not available at the time of going to press. They will be provided on the Lotus website www.lotuscars.com as soon as they are available.

Aston Martin Vulcan gör en burnout

Bil / Aston Martin

Aston Martin har plockat med sig den nya racerbilen Vulcan till Goodwood Festival of Speed och den här lilla teasern är för oss som inte är på plats och kan se spektaklet med egna ögon.

Redaktionen Annonsera Cookies
bloggportalen