Avatar Roadster - ny sportbil från Storbritannien

Redo för racerbanan

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Nyheter

Roadster är en ny liten sportbil från det brittiska märket Avatar. Den har plats för två, mittmonterad motor, en prislapp på strax under 40 000 pund och ett väldigt sug efter att skickas ut på banan. Under skalet sitter Fords turbomatade EcoBoost-snurra och man kan få den i två olika smaker - antingen 2,0 liter med 250 hästar eller 2,3 liter med 350 hästar. Oavsett vilket motor du väljer stannar bilens vikt på 695 kilo vilket inte alls är särskilt mycket. 0-100 km/h går för den förstnämnda på fyra sekunder blankt, den starkare behöver endast 3,6 sekunder för samma bedrift. För växlandet står antingen samma sexpetade manuella låda som sitter i senaste Ford Focus RS eller en sjustegad sekventiell låda från Quaife. Kraften skickas till bakhjulen.

Karossen är i komposit, dämparna kommer från Nitron och hjulen från Rota. Vill man kan man få bilen med fullbur, inbyggd brandsläckare, bakvinge och skumfylld bränsletank. Det finns även en diffbroms att lägga till. Tak, värmare, AC och ett musiksystem som klarar både Apple CarPlay och Android Auto finns också.

Produktionen kommer att dra igång nu i vår.

via Evo avatarsportscars.co.uk +

Jaguar lyfter F-Type

Uppdaterad design och ny version

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Jaguar

Jaguar väljer nu att rulla ut en faceliftad version av modellen F-Type för att få den att kännas aktuell ett tag till. Bland annat får bilen nya strålkastare och ny stötfångare samt att versionen 400 Sport-edition adderas till flottan. Den bjuder på 400 hästar ur den kompressormatade V6:an och går endast att få med automatlåda. Det här är bilen för dig som tycker att S-versionen är lite för tråkig men att R-versionen är lite för vass. 400 Sport får lite uppdaterat chassi och bromsar jämfört med de tamare versionerna och man urskiljer den på de gula emblemen som monterats på läppen, bromsoken och integslisterna. Det kommer även ett nytt tillval som man kallar för R-Dynamic som går att få till instegsversionerna med 340 respektive 380 hästar. Väljer man det får man specialfälgar och plast i Black Gloss-finish på utvalda ställen.

På insidan har nya åtta kilo lättare stolar hittat in och infotainmentsystemet Touch Pro är nu standard i alla versioner. Stereon ska bjuda på bättre ljud och parkeringsassistenten ska ha blivit smartare.

Nyheterna börjar säljas nu under våren men några priser har vi tyvärr inte fått än.

media.jaguar.com +
Visa
Pressmeddelande
NYA JAGUAR F-TYPE DEBUTERAR MED VÄSSAT UTSEENDE OCH LEDANDE TEKNIK

ÖVERSIKT

? Nya Jaguar F-TYPE-sortimentet har presenterats

? Spjutspetsteknik, nytt exteriört utseende och ny exklusiv 400 SPORT-edition

? Ny R-Dynamic med 340 hk eller 380 hk motor ger kunderna större urval

? Supersnabbt, världsledande Touch Pro infotainmentsystem finns nu på alla F-TYPE

? Nya helt LED-bestyckade strålkastare och främre stötfångare ger F-TYPE ett distinkt nytt

utseende

? Smäckra lättviktssäten erbjuder förbättrad ergonomi och komfort och ger dessutom en

viktbesparing på över 8 kg

? De nya F-TYPE-modellerna finns för försäljning från våren 2017

Sportbilen F-TYPE, den erkänt mest dynamiska och prestandafokuserade Jaguaren, fortsätter att

utvecklas med nytt fräscht utseende och klassledande infotainmentsystem.

Jaguars tvåsitsiga bil helt i aluminium har sedan lanseringen 2012 etablerat sig som bäst säljande

sportbil i sitt segment på hemmamarknaden och har vunnit närmare 160 utmärkelser över hela

världen. Den oöverträffade balansen mellan tilltalande design, fantastisk prestanda och enastående

dynamik har alltid gjort F-TYPE unik, i ett sortiment som utvecklats till att omfatta kupékarosser,

manuella växellådor och intelligent fyrhjulsdrift.

Det nya F-TYPE-sortimentet erbjuder ännu mer förarfokuserad teknik och ett bredare modellutbud än

någonsin tidigare. Totalt 28 varianter från den puristiska bakhjulsdrivna 340 hk F-TYPE till

fyrhjulsdrivna F-TYPE SVR som gör 320 km/h – Jaguars superbil för alla väglag.

Alla F-TYPE har nu infotainmentsystemet Touch Pro. Dess supersnabba respons, intuitiva

surfplatteliknande reglage och smarta navigeringsfunktioner, underlättar resandet och ger föraren

direkt tillgång till en hel värld av information.

PRESSINFORMATION







F-TYPE:s prisbelönta design är starkare och mer fokuserad med tydligare karaktär tack vare de

modellspecifika främre stötfångarna. De helt LED-bestyckade strålkastarna förstärker ytterligare den

visuella attraktionskraften och förbättrar säkerhet och förarkomfort.

"Lyckad sportbilsdesign handlar om proportion och renhet. Designerns stora utmaning ligger i att

fokusera på och upprätthålla en spännande silhuett som utlovar prestanda. För 2018 års modell av F-
TYPE handlade det om att vi ville finjustera nyckeldetaljer för att ännu tydligare understryka syftet

med den övergripande designen – för förare, passagerare och åskådare.”

Ian Callum, designchef på Jaguar

Tillägget av smäckra lättviktssäten och ny dekor i krom och aluminium förhöjer interiörens

förarfokuserade upplevelse och kompletterar perfekt de förbättrade färgschemana, inklusive Siena

Tan i läder som nu kan fås för hela sortimentet.

För att lyfta fram introduktionen av det nya F-TYPE-sortimentet har Jaguar utvecklat

lanseringsmodellen 400 SPORT som bara kommer att säljas internationellt under det första

modellåret. Kraften från den nya 400 hk-versionen av den kompressormatade 3,0-liters V6-motorn

kompletteras av ett uppgraderat chassi med Super Performance-bromssystem, Configurable

Dynamics och 20-tumshjul med unik finish i Dark Satin Grey.

Distinkta 400 SPORT-emblem i gult och Dark Satin Grey baktill på bilen och på framspoilern antyder

den extra kraft som döljer sig under den klassiska motorhuven och kompletterar perfekt

metalliclacken i Indus Silver, Santorini Black eller Yulong White. Bland de interiöra designelementen

finns 400 SPORT-märkning på mittkonsolen, ratt, instegslister och broderade nackstöd.

Kontrasterande gula sömmar finns genomgående i kupén.

Modellen R-Dynamic är ny i kärnsortimentet. Denna specifikation finns både för 340 hk- och 380 hk-
versionerna av den kompressormatade V6:an, något som breddar urvalet och kännetecknas av 19-

och 20-tums lättmetallfälgar och främre stötfångare med öppningar infattade i Gloss Black. Den

distinkta finishen i Gloss Black återfinns även på framspoilern, luftintagen i motorhuven, sidolisterna

och den bakre diffusern.

Ett nytt halvautomatiskt parkeringsassistanssystem kompletterar F-TYPE:s omfattande uppsättning

förarfokuserade assistanssystem. Det underlättar parallell parkering i trånga utrymmen. När man

passerar den potentiella parkeringsytan känner bilens ultraljudssensorer av dess längd. Om så är

PRESSINFORMATION







lämpligt tar systemet hand om styrningen: allt föraren behöver göra är att trycka på en knapp, lägga i

backen och använda gas och broms. Systemet guidar även fordonet ut från parkeringsplatsen när det

är dags att ge sig av.

Det nya F-TYPE-sortimentet består av:

F-TYPE Coupé och Cabriolet:

340 hk 3,0-liters V6; Quickshift bakhjulsdrift/manuell bakhjulsdrift

380 hk 3,0-liters V6; Quickshift; bakhjulsdrift/fyrhjulsdrift, manuell bakhjulsdrift

F-TYPE R-Dynamic Coupé och Cabriolet:

340 hk 3,0-liters V6; Quickshift bakhjulsdrift/manuell bakhjulsdrift

380 hk 3,0-liters V6; Quickshift; bakhjulsdrift/fyrhjulsdrift, manuell bakhjulsdrift

F-TYPE 400 SPORT Coupé och Cabriolet:

400 hk 3,0-liters V6; Quickshift; bakhjulsdrift/fyrhjulsdrift

F-TYPE R Coupé och Cabriolet:

550 hk 5,0-liters V8; Quickshift fyrhjulsdrift

F-TYPE SVR Coupé och Cabriolet:

575 hk 5,0-liters V8; Quickshift fyrhjulsdrift

PRESSINFORMATION







DESIGN

På 2018 års modell blir fronten tydligare och kraftfullare med LED-strålkastare som adderar en

hightechaccent. Inuti tillför de smäckra lättviktssätena mer elegans, utrymme och

bekvämlighet. Ett harmoniskt urval dekorer och material för interiören ger F-TYPE en mer

exotisk känsla

Ett viktigt mål för designprocessen har varit att formulera ett starkare och renare statement med F-
TYPE:s front, samtidigt som man gör tydligare visuell skillnad mellan de olika modellerna. Tillägget av

LED-strålkastarna och lättviktssätena gör fordonets estetik ännu mer påfallande och förbättrar

signifikant körupplevelsen.

Formen på F-TYPE:s grill och grafik är oförändrad och utgör – som alltid – ett grundelement i

fordonets DNA. I och med 2018 års modell har dock designers fäst särskild uppmärksamhet vid

stötfångarna och gett dessa djärvare ytor och enklare former med diskreta signaturdrag som subtilt

förbättrar frontens form och ger större skillnad mellan de olika modellerna – från F-TYPE till F-TYPE

SVR.

Föregångarens hajgälsöppningar har ersatts av enkla men stora och kraftfulla luftintag med nät i

rombmönster. Utöver detta designtema har F-TYPE R-Dynamic-modellerna infattningar i Gloss Black.

Steget upp i kraft och prestanda till 550 hk V8 R återspeglas av större, bredare luftintag med ett

distinkt horisontellt blad som ytterligare accentuerar fordonets visuella bredd. 575 hk V8 SVR:s 320

km/h-kapacitet understryks genom dess unika luftinsläpp som designats för att ge maximalt luftflöde

och aerodynamisk effektivitet.

De nya helt LED-bestyckade strålkastarna signalerar större klarhet i F-TYPE:s designspråk. Jaguars

distinkta J-Blade-varselljus bibehålls samtidigt som de dubblerar som körriktningsvisare, och låter

lampans "ögonlock" sammanfalla med huvens kant för att ytterligare accentuera lysenas grafik i flera

lager.

Det förbättrade synintrycket matchas mer än väl av prestandan och funktionaliteten: LED-ljuset har en

färgtemperatur på 5 500–6 000 K i likhet med vanligt dagsljus. Högkvalitativ belysning av vägen

förbättrar sikten, minskar tröttheten under långkörning och gör att föraren ser faror tidigare.

PRESSINFORMATION







Adaptive Front Lighting-systemet gör de nya LED-strålkastarna ännu effektivare. De har

sammankopplats med fordonets uppsättning sensorer så att de på ett intelligent sätt växlar mellan

fyra körlägen: Stad, Land, Motorväg och Dåligt väder.

Under normala förhållanden i upp till 50 km/h, ger Stad-läget ett brett ljusflöde som hjälper föraren att

enklare se fotgängare och sidogator i tät bebyggelse. För att underlätta färd i kraftigt regn aktiveras

Dåligt väder-läget i hastigheter upp till 65 km/h.

När F-TYPE accelererar till över 50 km/h, ger Land-läget en smalare , längre ljusstråle för att ge

bättre sikt på distans. I hastigheter över 90 km/h sätter Motorväg-läget fokus ännu längre fram så att

föraren kan se ännu längre.

LED-klustren baktill har dessutom fått en subtil uppdatering. Den karakteristiska ljusgrafiken med en

horisontell linje som korsar en rundel – ett kännetecken som ärvts från den ikoniska Jaguar E-type –

accentueras nu av mörkare linser för att ge bilen ett mer ändamålsenligt utseende.

Interiör design: mer komfort, mer lyx, mer renhet

I likhet med exteriören har interiören hos 2018 års modell av F-TYPE utvecklats till ett renare och mer

koncentrerat uttryck av bilens ursprungliga elegans och sportighet. Jaguars interiördesigners

fokuserade på att förfina en handfull nyckelelement för att skapa en känsla av harmoni i dekoren,

förbättra känslan av balans mellan lyx och prestanda och introducera nya tillval av material som ger

fordonet en ännu större exotisk känsla.

En av de viktigaste uppgraderingarna är de nya smäckra lättviktssätena som kombinerar ergonomiskt

optimerad form med enastående komfort. Sätenas flödande konturer och skulpterade ytor bidrar till

den förhöjda känslan av förväntan och jämvikt i F-TYPE:s interiör.

Sätesramarna består av tryckgjuten magnesiumlegering – ett material med högt styrka/vikt-
förhållande och en utmärkt formbarhet som krävs för den ergonomiska utformningen av Jaguars

innovativa sätesdesign. Viktbesparingen är mer än 8 kg jämfört med föregångarna.

Ryggstödens stoppning ger bättre stöd och sätets övre krökning ger föraren ett exceptionellt bra

lateralt stöd, något som ger en ökad känsla av samhörighet mellan förare och bil samt ger en rikare

PRESSINFORMATION







körupplevelse. Konstruktionen medger också att ryggstödet kan skjutas upp till 50 mm längre bak än

tidigare, något som möjliggör en lägre sätesposition och ökat benutrymme.

Komforten kan ökas ytterligare genom ett system med kylelement och fläktar som fördelar

tempererad luft jämt över sätets alla ytor.

De smäckra sätena finns i två utföranden: Sport och Performance. Modellerna F-TYPE och F-TYPE

R-Dynamic levereras som standard med Sport-versionen. Performance-versionen, som har mer

detaljer och mer uttalade vingar i axelhöjd, är standard på 400 SPORT, R och SVR – var och en med

unik varumärkesdekor på nackstöden.

Siena Tan läderklädsel, som tidigare var exklusiv för F-TYPE SVR, kan nu fås för alla modeller.

Tillsammans med Performance-sätena ger Siena Tan en sportigare miljö, vilket avspeglas i

sportbilens dynamiska personlighet och perfekt kontrasterar mot exteriör lackering som Carpathian

Grey.

Jaguars designteam has varsamt förfinat interiören för att skapa ett mer koncentrerat uttryck för F-
TYPE:s ursprungliga stil. Alla modeller har nu Satin Chrome-finish på startknappen och

växlingspaddlarna. En Noble Chrome-dekor har applicerats – som en ädelstensliknande accent – på

dörreglagen, luftintagens infattningar och ratten, något som ger interiören en starkare visuell harmoni.

Mittkonsolen har fått tre nya dekorelement som ytterligare understryker skillnaden mellan modellerna i

sortimentet:

F-TYPE har enkel, räfflad aluminiumdekor, på R-Dynamic-modellerna finns en ny sportig Delta-dekor

i aluminium medan R-modellerna känns igen med en Linear Vee aluminiumdekor med ett ikoniskt ”R”

etsat på ytan. Som tillval för alla modeller finns nu även en kolfiberdekor för konsolen.

PRESSINFORMATION







Oöverträffad förarattraktion: F-TYPE 400 SPORT Launch Edition

För att lyfta fram introduktion av nya F-TYPE har Jaguar utvecklat den exklusiva 400 SPORT Launch

Edition. 400 SPORT säljs globalt men endast under det första modellåret och har en uppdaterad

version av den kompressormatade 3,0-liters V6:an med en maximal effekt som höjts från 380 hk till

400 hk.

Kunderna kan välja mellan bak- och fyrhjulsdrift i enlighet med deras körpreferenser och alla modeller

har Quickshift-transmission och mekanisk differentialbroms.

Distinkta 400 SPORT-emblem i gult och Dark Satin Grey fram- och baktill på bilen antyder de 400 hk

som döljer sig under den klassiska motorhuven och kompletterar perfekt metalliclacken i Indus Silver,

Santorini Black eller Yulong White. Bilens perfekta proportioner förbättras med Sport Design-paketet

som innehåller en mer framträdande framspoiler, förlängda sidotrösklar och bakre diffuser i läcker

Dark Satin Grey.

Den extra effekten kompletteras med ett uppgraderat chassi med Super Performance-bromssystem

med 380 mm skivor fram och 376 mm skivor bak samt svarta bromsok med 400 SPORT- logotyp, 20-

tums hjul med unik Dark Grey Satin-finish och Configurable Dynamics-system som gör att föraren kan

göra separata inställningar för gas, kraftöverföring, styrning och stötdämpare.

I kupén återfinns samma omsorg om detaljerna. Gula kontrasterande sömmar används i hela den

exklusiva läderinteriören och 400 SPORT-logotypen är broderad på nackstöden till Performance-
lättviktssätena med 12-lägesjustering. 400 SPORT-profilerad dekor återfinns dessutom på den

flatbottnade ratten, mittkonsolen i borstad aluminium och instegslisterna. Växlingspaddlarna i

eloxerad aluminium är en annan höjdpunkt i den förarfokuserade kupén.

PRESSINFORMATION







INCONTROL INFOTAINMENT OCH UPPKOPPLING

Infotainmentteknik i världsklass: Touch Pro

Touch Pro är Jaguars mest avancerade infotainmentsystem och är nu standard i alla F-TYPE-
modeller. Touch Pro har konstruerats och utvecklats runt spjutspetstekniker, inklusive en fyrkärnig

processor och en höghastighets 60 GB Solid-State Drive (SSD). Systemet levererar världsledande

prestanda och funktionalitet tillsammans med en enastående användarupplevelse.

Systemets kapacitiva 8-tums pekskärm har överlägsen grafik och hemskärmen kan anpassas och

förses med widgetar för att ge genvägar till specifika funktioner. Man kan till och med lägga till flera

anpassade hemskärmar om så önskas.

Data som lagras på en snabb SSD kan hämtas snabbare än en på en konventionell hårddisk vilket

gör grafiken otroligt responsiv. Det kan inte bli enklare att zooma in och ut på kartor – det är bara att

nypa och dra som på en smartphone eller surfplatta.

Överlägsen standard: Meridian Audio

InControl Touch Pro har också enastående ljudkvalitet och du kan välja mellan två system som

utvecklats speciellt för nya F-TYPE av experter från det världskända brittiska företaget Meridian.

Standardsystemet har 10 högtalare medan tillvalssystemet Surround Sound har 12 högtalare som ger

ett exceptionellt klart och tydligt ljud optimerat för både förare och passagerare.

Upplevelsen förstärks av de Gracenote-bilder som är lagrade på SSD-enheten – hela 10 GB är avsatt

för användarmaterial. Touch Pro har även smarta funktioner som "Play more like this" som

automatiskt skapar spellistor, eller Music Queue som gör det enkelt att söka efter och lägga till låtar,

album eller artister samtidigt som aktuell musik fortfarande spelas.

Få över 100 hästar mer från din Volvo!

Ny mjukvara från BSR

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Volvo

Det är inte helt ovanligt att företag stryper sina produkter på olika sätt för att förenkla produktion men samtidigt ge kunderna anledning att betala olika pris för olika effekt. Bilar är inget undantag, tvärtom. Volvo verkar vara duktiga på detta för deras så kallade VEA-motorer som drivs med bensin verkar vara en och samma motor, oavsett om det står T2, T3, T4 eller T5 på bakluckan. Med hjälp av olika mjukvara styr man effekten beroende på vad kunden har betalat.

Skillnaden i effekt för kunden är rätt dramatisk, en T2:a har 122 hästkrafter och en T5 har 245 hästkrafter enligt Volvo.

Men mjukvara är mjukvara och nu har BSR tagit fram en trimsats till dessa motorer som gör stor skillnad för effekten. Av naturliga skäl är skillnaden störst för de med T2-varianten, där går antalet hästkrafter från 122 (Volvos siffra) till 236, alltså nästan dubbelt så mycket. Tittar man på effektkurvan ser det ut så här:

Som ni ser så dör kraften med originalmjukvaran runt 130 hästkrafter, men med nya mjukvaran fortsätter den upp till över 230 hästkrafter. Även vridmomentet ökar, från 269 till 360 Nm. Enligt BSR så ska tiden för att accelerera mellan 80 och 120 km/h falla från 8,17 sekunder till 4,03 sekunder.

Trimsatsen kostar 6990 kronor om man lånar enheten för att föra över mjukvaran. Vill man köpa enheten kostar det 2000 kronor extra. Vid en service hos en Volvo-verkstad kan mjukvaran skrivas över, men det ska då gå att lägga in den igen. Enligt BSR ska mjukvaran inte skada motorn, men det får stå för dem. Mjukvaran går att lägga in på bilar efter 2015 och bilen måste ha manuell låda.

Trimsatsen finns även för T3 och T4, men då T4 har 199 hästkrafter från början blir skillnaden "bara" 37 hästkrafter, så att lägga in detta känns kanske mest aktuellt på T2 och T3.

Med tanke på att prisskillnaden på en V40 med T2 och T5 (som har 245 hästkrafter enligt Volvo) är 90.000 kronor kan det vara lockande att köpa en T2:a, köpa den här mjukvaran och använda de resterande 81.000 kronorna på extrautrustning.

via mestmotor.se sv.bsr.se +

Porsche jobbar på högre Panamera

För dig som inte kan bestämma dig

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Porsche

Panamera är en fantastisk bil och det är väl Cayenne också, men har det inte saknats en bil som är liksom ett mellanting av dem? Det verkar i alla fall Porsche tycker, för nu har Autoblog sett en testbil som är just det.

Testbilen är inte alls hårt maskerad, men vissa paneler gör att den ser lite udda ut så det är svårt att avgöra hur snygg denna kommer att bli. Autoblog kallar bilen för Cayenne Coupé men jag skulle nog snarare säga att det är en förväxt Panamera. Den ser inte så idiotisk ut som exempelvis BMW X6.

När denna kommer att presenteras är oklart.

autoblog.com +

Tesla släpper Ludicrous Plus

Till Model S/X P100D-ägare

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Tesla

Tesla släpper ju uppdateringar då och då och nu har man släppt en som ger ett nytt läge för P100D-ägare av Model S och X. Ludicrous mode är ett läge som ger ytterligare kraft och acceleration än det redan snabba, vanliga läget. Ludicrous Plus tar alltså detta ytterligare ett steg längre. Men läget är inget för vardagen, det är gömt som ett påskägg och man får en varning om att batteri, motor och växellåda kommer att ta mer stryk än vanligt om man kör i det.

Och skillnaden är inte dramatisk, 0 till 100 går från 2,5 till 2,4 sekunder. Visst är det en del procentuellt sätt, men läget är knappast något som gemene man kommer att behöva använda för att ta sig till jobbet.

  tack Gustav autoblog.com +
Fanta Mezzo lanseras i Sverige
Fanta blandad med Coca-Cola 
118kg
+
Bobby Green
Den sista discokulstillverkaren i USA
Yo Yo har hållit på i över 50 år 
162kg
+
Bobby Green
Nu finns Fernet som öl
Ultimate kombo? 
147kg
+
Bobby Green