Vita huset förbjuder ljud- och bildupptagning
Under vissa presskonferenser 
23.5°
+
Emmy Zettergren
0
Danmark och Sverige utreder tunnel mellan länderna
Komplement till Öresundsbron 
49.8°
+
Emmy Zettergren
0
Kan James Corden laga mat?
Gordon Ramsey utmanar 
81kg
+
Bobby Green
Facebook vill börja sända TV-serier
Men bara snälla sådana 
28.3°
+
Roger Åberg
0
Rockstar lättar på modreglerna
Protesterna verkar ha funkat 
45.9°
+
Frode Wikesjö
0
91 år och grymt vass på gymnastik
Ålder är bara en siffra 
101kg
+
Bobby Green

BMW presenterar nya X3

Får prestandaversion

Visa inte Bil-artiklar
Bil / BMW

Måndag i dag och precis som utlovat presenterar BMW nu den tredje generationen av modellen X3. Den blir som väntat större, bekvämare, smartare, säkrare och liknande. Den får dessutom en prestandaversion kallad M40i och det är den vi ser på bilderna här.

Hjulbasen har ökats med 5,5 centimere och man har fått till en viktfördelning om 50/50 mellan fram och bakaxeln. Vikten har dessutom minskats med 55 kilo jämfört med föregångaren. Utseendemässigt har den vuxit en del och blivit mer lika sina större syskon, precis som fallet var med X1 när den uppdaterades. Tittar man snabbt skulle man kunna ta nya X3 för en faceliftad X5.

Insidan späckas givetvis med massvis av teknik. I mittkonsolen sitter en pekskärm på 10,25 tum varifrån man styr det mesta man vill att bilen ska göra. Precis som i 7-serien finns det gestkontroll som gör att du exempelvis kan höja och sänka ljudet genom handrörelser. Du ska även kunna koppla bilen till smarta wearables som Apple Watch eller Samsung Gear. Det finns klimatanläggning med tre zoner, ventilation i framstolarna, ett stort panoramaglastak och ett baksäte som fälls enligt 40:20:40-principen. Säkerhetssystemet Active Protection som automatiskt sträcker åt bältet, stänger rutorna och taket om en olycka skulle vara nära är standard. Bilen har även Frontal Collision Warning som varnar om du eller någon är på väg att krascha.

Motormässigt blir M40i den starkaste och snabbaste. Den har en tre liter stor rak sexa med turbo som ger 355 hästar och som har ett vrid på 500 newtonmeter. Den gör 0-100 km/h på 4,8 sekunder och ska ha en förbrukning på 0,83 liter per mil. Drivningen sker på alla fyra hjulen. Förutom mer pulver under huven får denna version ett sportigt avgassystem, sportfjädring, rappare styrning och en åttastegad automatlåda med launch control. Allt detta kläs in i ett kralligt kjolpaket och möjligheten att välja till 21 tum stora fälgar. Vill man köra något snålare och billigare finns det även dieselmotorer på antingen 187 eller 261 hästar.

Bilen kommer att tillverkas i fabriken i Spartanburg tillsammans med X4, X5 och X6. Till handlare kommer den i november. Priserna börjar strax under 40 000 pund, för M40i får man dock hosta upp lite över 51 000 pund.

Nya Nissan Leaf får självkörande egenskaper

Fast enbart på motorvägen

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Nissan

Nästa generations Nissan Leaf kommer att vara den första Nissan-bilen med biljättens ProPilot-funktion som då gör att bilen kan köra omkring på egen hand. Funktionen aktiverar man genom liten knapp på ratten och via en liten skärm på instrumentbrädan kan föraren se hur bilen tänker när den kör.

Denna körassistans är dock långt ifrån lika avancerad som många av konkurrenternas då den endast är till för att hjälpa till på motorvägar. Framöver kan denna ProPilot-teknik komma att fungera på andra vägar men Nissan säger att tekniken inte är där ännu.

Nya Nissan Leaf kommer visas upp efter sommaren och tanken är att den ska släppas innan årets slut. Den nya modellen ryktas ha ett batteri på 60 kilowatt och en körlängd, i optimala förhållanden, på dryga 300 kilometer.

Krockkuddstillverkaren Takata ansöker om konkurs

Köps upp av konkurrenten

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Nyheter

Japanska Takata tillverkar krockkuddar. 2013 uppmärksammades defekta sådana och man gjorde en återkallning. Sen eskalerade det hela och hittills sägs de defekta kuddarna ha orsakat 17 stycken dödsfall och 180 stycken skadefall. Kuddarnas uppblåsningsmekanism ska ha exploderat när kudden aktiverats och då skickat ut splitter i bilens kupé. Till dags dato har endast 35 procent av de felande krockkuddarna bytts ut. Nu kommer ytterligare ett bakslag - Takata med sina tolv dotterbolag ansöker om konkursskydd. Företagets skulder sägs ligga på omkring 80 miljarder kronor. Det mesta av företagets tillgångar kommer nu att köpas av den kinesägda konkurrenten Key Safety System (KSS) med säte i Michigan för 175 miljarder yen.

Audi S5 är lika snygg med som utan tak

Vi har provkört senaste versionen

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Feature

Audis A5:a har varit en av de där, för mig, perfekta cabrioleterna. Inte för stor så att den blir tråkig att köra. Inte för liten, så att man får plats med både människor och lite packning. När den kommer i S5-förpackning är den lite extra trevlig, men mer om det senare.

När Audi presenterade ansiktslyfta A5 var jag inte direkt knockad av det nya utseendet. Mest jobb hade gjorts i fronten och det var inte så lyckat, i alla fall enligt mig. Bilen hade tappat lite av sin muskulösa stil. Jag har väl fortfarande inte blivit kär i fronten, men jag har accepterat den. Där Audi A5 i cabriolet-version däremot glänser är på resten av bilen. Audi har ju nämligen varit så kloka att ha ett mjukt tak och enligt mig är den lika snygg med som utan tak till skillnad mot närmsta konkurrenten BMW med sitt hårda tak.

När taket är uppe åker man tyst och trevligt, men det är ju i nedfällt läge som taket gör sig bäst. Det är ju ändå en cabriolet. När solen är framme och det här dessutom inte är en A5:a utan en S5:a är det ännu härligare att fälla ner taket och trycka på gasen.

Jag drömmer fortfarande om de tider då en Audi S5 betydde V8. I dag är det V6 som gäller, men det är inte så dåligt det heller. Audi har jobbat på att få den här att låta mysigt på rätt sätt, vilket är viktigt när det står S på bakluckan och det går att fälla ned taket. För man vill ju höra att det finns 354 hk och 500 Nm under huven, men samtidigt åka runt med lite värdighet. Det ska alltså inte låta för mycket.

Speciellt gillar jag tomgångsljudet. Det smattrar inte eller är väl inte så tokigt upphetande, men det är härligt och behagligt. Lite så där, "det finns kraft här, men jag behöver inte skryta om det".



Insidan av Audi S5 är, enligt mig, perfekt. Speciellt med de mycket fina sportstolarna (tillval), som dessutom går att få med massage (tillval). Förarmiljön är kanske inte så nyskapande men den är beprövad och fungerar. Audis MMI-system är inte supersmidigt och den kommande uppdateringen till Android som är på väg ska bli spännande att se vad den bjuder på.

Ratten är knubbig och sportig men ändå nätt. Det är rätt mycket knappar och till en början är de för många, men när man lär sig dem kan man utföra det mesta utan att ta ögonen från vägen. En sak som man verkligen måste lära sig i muskelminnet är pinnen för farthållaren som alltid sitter helt gömd på Audis. Livsfarligt innan man lär sig den. Den digitala instrumenteringen (tillval) blir bättre och bättre för varje version. Kort sagt är det en fröjd att sitta här och trevligare blir det när man rullar iväg. Det här är en enkel bil att köra, trots snabbheten. Den ligger där den ska och man kan fortsätta jobba på att se avslappnad ut, en viktig detalj när man kör med taket nere.

Har man råd kan man välja både dynamisk styrning och sportchassi med stötdämparreglering. Med dessa i tillvalslistan är listan på saker man kan ställa in lång, vilket också är värdigt en sportig cab. För även om man vill att den ska vara sportig vill man ju inte alltid det, att åka öppet är ju oftast en sak av lugn och ro och man vill ju inte att passagerarna ska skaka sönder. Sportigaste läget kallar Audi för dynamiskt, jag hade helt ärligt önskat ett läge som var lite bortom det. Som var hårdare, som gjorde att det morrade lite mer, som bråkade med mig lite mer helt enkelt. Trots att bilen är snabb känns det inte riktigt så mycket som man hade velat. Jag önskar att Audi hade utrustat den här bilen med ett ytterligare läge, dynamiskt+, där bilen bråkade lite mer med mig som förare och alla system gav med sig lite. Trots att det är sportigt och går snabbt så är den där känslan inte riktigt där. Bilen är för bra helt enkelt.

Ett ord som ni läst många gånger nu är tillval. S5 cab börjar på rätt svettiga 695.000 kronor och den versionen man får då duger säkert alldeles utmärkt. Men det blir lätt att man börjar klicka i saker i den där förbenade utrustningslistan och då blir det snabbt dyrare. Bilen som vi har kört ligger på cirka 910.000 kronor, men då är det mesta med. Tyvärr så är många av de riktigt fina godbitarna som ni märker med i tillvalslistan. Så är du sugen på den här, räkna med att slanta upp i alla fall 800.000 kronor för att bli nöjd.

Vad: Audi S5 Cabriolet. Grundpris: 695.000 kronor. I testad version: Cirka 910.000 kronor.

Läs mer

Tesla ska bygga bilar i Kina

Kommer sannolikt öppna upp marknaden ännu mer

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Tesla

Bloomberg rapporterar att Tesla och Shanghai nu är överens om att Tesla ska få bygga sina bilar i Kina. Genom att bygga bilarna i Kina så slipper man landets höga tullar och andra regler som försvårar bilimport in i landet. Modellen som ska byggas är Model 3 och ett mindre antal ska börja levereras under nästa månad.

Den kinesiska marknaden är viktig för Tesla då ungefär en sjundedel av Teslas intäkter förra året kom i Kina. Kina är också landet där det säljs flest avgasfria bilar i världen.