Guillermo del Toro undrar hur många som vill se Hellboy 3
Lovar att ta ett snack med Perlman och Mignola om intresse finns 
43.0°
+
André Stray
0
Remake av White Men Can't Jump på ingång
Why tho 
25.5°
+
André Stray
0
Kast med liten tvättmaskin
Hafthor tävlade mot Zydrunas 
84kg
+
Bobby Green
Arsenal av plogbilar drar fram
Vackert att se 
47.6°
+
Bobby Green
0
Odla enkelt hemma med ny svensk Kickstarter
Det här är Botanium 
46.9°
+
Roger Åberg
0
Har bott ensam i skogen i över 40 år
Minidokumentär om Billy 
135kg
+
Bobby Green

Uppdaterade Volkswagen Golf blir din för 199 900 kronor

Går att beställa nu

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Volkswagen

I november släppte Volkswagen bilder på en faceliftad version av populära Golf och nu är det dags för säljstart och svenska priser. Priset börjar på 199 900 kronor och för den slanten får du trecylindriga 1,0 TSI med 110 hästar som ersätter den tidigare 1,2 TSI. En annan nyhet är 1,5 TSI Evo som innebär en turbomatad fyra på 150 hästar med aktiv cylinderavstängning. Vill man köra på enbart el väljer man e-Golf som nu fått ett större batteripack och en längre räckvidd - från 19 till 30 mil (enligt körcykeln NEDC). Golf R blir starkast och bjuder numera på 310 hästar. Volkswagen har även utvecklat en ny sjustegad DSG-låda som efterhand kommer att ersätta alla sexstegade DSG-lådor som används i Golf i dag.

Alla nyheter och priser finns i pressmeddelandet nedan.

golf.volkswagen.com +
Visa
Pressmeddelande
Sveriges mest sålda bil 2016 uppdateras – säljstart för nya Volkswagen Golf

Volkswagen i Sverige kan se tillbaka på ett framgångsrikt 2016: man slog nytt försäljningsrekord och Golf blev Sveriges mest sålda bilmodell. I mars får denna storsäljare en omfattande uppdatering och nu har orderboken öppnats för vissa versioner.

Viktiga fakta ? nya Golf i korthet:

Uppdatering av Golf, Golf GTI, Golf R, Golf GTE, e-Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportscombi R och Golf Alltrack.
Hela utbudet av infotainmentsystem är förnyat med bland annat större pekskärmar.
Infotainmentsystemet "Discover Pro" med geststyrning som är framtidens gränssnitt, erbjuds för första gången i klassen.
Utbudet av Car-Net online-tjänster har utökats: "Guide & Inform" samt "Security & Service" för modeller med navigationssystem.
Förarassistanssystemen är utökade med bland annat Traffic Jam Assist, Emergency Assist och Trailer Assist.
Ny generation av TSI bensinmotorer: 1,5 TSI Evo med bland annat aktiv cylinderavstängning (ACT) gör debut.
Extra prestanda för Golf GTI (245 hk) och Golf R (310 hk).
Längre räckvidd för e-Golf: 300 km jämfört med tidigare 190 km (enligt NEDC).
Uppdaterad design med bland annat LED-bakljus. Flytande blinkers på toppversionen av LED-bakljusen. LED-strålkastare ersätter alla Xenon-strålkastare.
Svensk premiär i mitten av mars - nu prissatt och beställningsbar. Rekommenderat cirkapris: från 199 900 kronor.
Volkswagen uppdaterar nu Golf som med mer än 33 miljoner sålda exemplar runt om i världen är märkets mest framgångsrika modell. Det är hela Golf-familjen förutom Sportsvan som nu uppdateras, det vill säga ”vanliga” Golf, laddhybriden Golf GTE, eldrivna e-Golf, kombiversionerna Golf Sportscombi och Golf Alltrack samt prestandaversionerna Golf GTI och Golf R. Förutom nya motorer, förändrad design och nya förarassistanssystem har stort fokus lagts på en generation av infotainmentsystem.

? Vi är naturligtvis väldigt glada och stolta över att Golf var Sveriges mest sålda bil under förra året. Men vi är inte alldeles förvånade, i Golf-familjen kan de allra flesta hitta en passande version. Med nya Golf tar vi ytterligare ett steg vad gäller säkerhet, prestanda och användarvänlighet. En redan bra bil blir helt enkelt ännu bättre, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Digital Golf – Active Info Display, geststyrning och online-tjänster

Uppdateringen av Golf märks allra tydligast på insidan med ett helt nytt digitalt display- och reglagekoncept. Det är det första infotainmentsystemet med geststyrning i en Volkswagenmodell. Samtidigt är hela utbudet av infotainmentsystem uppdaterat. Det viktigaste kännetecknet är den nya designen och större pekskärmar.

“Composition Media” som är standard i Sverige på alla versioner och “Discover Media” (inklusive navigation) har tidigare haft 6,5"-skärmar. De har nu ersatts av nya system med samma namn, men med 8,0"-skärmar. Upplösningen på 800 x 480 pixlar är oförändrad. 8,0"-skärmen på toppversionen “Discover Pro” (inklusive navigation) ersätts av en 9,2" pekskärm, där upplösningen har ökats från 800 x 480 till 1280 x 640 pixlar.

Som första bilmodell i klassen kan "Discover Pro" manövreras med geststyrning som kan användas i flera olika menyer. Man behöver bara göra en svepande rörelse med handen för att flytta innehållet i den horisontella menyn åt vänster eller höger, så att föraren sedan kan skrolla genom huvudmenyn, byta radiostation eller bläddra genom spellistor.

”Discover Pro” bildar en konceptuell enhet tillsammans med den det digitala centralinstrumentet ”Active Info Display”, som också är ett nytt tillval för Golf. Alla instrument visas virtuellt på en 12,3" färgskärm. Navigeringsinformation kan visas i 2D eller 3D. Upplösningen på 1 440 x 540 pixlar gör att displayen kan visa detaljerad information på ett exakt och interaktivt sätt.

App Connect är redan standard i Sverige på alla Golf-versioner och gör det möjligt att via USB-kabel ansluta Apple- och Android-smartphones eftersom App Connect tillsammans med MirrorLink™ (Android) också kan ansluta CarPlay™ (Apple) och Android Auto™ (Google) till bilens infotainmentsystem. Google har ännu inte släppt Android Auto på den svenska marknaden.

Utbudet av Car-Net online-tjänster och appar har utökats. “Guide & Inform” gör det möjligt att använda ett stort antal online-tjänster. Det innehåller en app för “Discover Media”-systemet och ett utökat utbud av appar för “Discover Pro”-systemet. De tjänster som finns för “Discover Media” är bland annat appar som “Online specialmålssökning”, “Destinationsimport”, “Bränsleinfo” (plats och pris), “Nyheter”, “Parkeringsinfo” (plats och tillgänglighet), “Väder”, “Laddstationer” (för Golf GTE och e-Golf) och “Online Trafikinformation”.

Från sommaren 2017 erbjuds dessutom "Security & Service"-paketet, vilket bland annat ger ännu bättre möjlighet att få hjälp ute på vägarna i en mängd olika situationer. Security & Service är från start standard på versionerna e-Golf och Golf GTE.

Nya assistanssystem ? högre säkerhet och komfort

Genom åren har Golf alltid demokratiserat innovationer. System som låsningsfria bromsar (ABS) och antisladd (ESC) och senare ett helt spektrum av förarhjälpsystem har erbjudits till miljoner människor över hela världen tack vare Golf. Golf var till exempel en av de första bilarna i kompaktklassen med adaptiva farthållaren Adaptive Cruise Control (ACC), Front Assist med City Emergency Brake, Lane Assist, Blind Spot Sensor, Rear Traffic Alert, Park Assist, Driver Alert System, backkamera, vägmärkesavläsning, multikollisonsbroms, släpvagnsstabilisering och Bluetooth handsfree.

Uppdaterade Golf bevarar den här traditionen och får tillgång till ytterligare förarassistanssystem. Innovationer som City Emergency Brake med fotgängarigenkänning ”Pedestrian Monitoring”, nya Traffic Jam Assist (delvis automatiserad körning i hastigheter upp till 60 km/h) och Emergency Assist (som automatiskt stoppar bilen om föraren förlorar medvetandet) är också nytt för segmentet och ökar säkerheten markant. En annan nyhet i kompaktklassen är Trailer Assist, som hjälper föraren att backa med släp. Det proaktiva skyddssystemet för passagerare (PreCrash) har också uppdaterats.

Front Assist är ett system som varnar föraren och automatiskt bromsar ner bilen om det finns överhängande fara för en kollision. En av de ingående komponenterna i Front Assist är funktionen ”City Emergency Brake”. Den senaste versionen av kan inte bara upptäcka andra bilar, utan också fotgängare som går över gatan. Så snart som en fotgängare är i riskzonen varnar systemet föraren och sänker så småningom hastigheten på Golf automatiskt. ACC med Front Assist inklusive City Emergency Brake och Pedestrian Monitoring är standard i Sverige.

Nya motorer, kraftfullare prestandaversioner och längre räckvidd på el

Uppdateringen omfattar också nya motorer. En helt ny turboladdad bensinmotor “1,5 TSI Evo” – en 150 hk 4-cylindrig turbo med aktiv cylinderavstängning (ACT) gör debut i nya Golf. Nya 1,5 TSI Evo är pigg men har också en bra segdragningsförmåga: den utvecklar ett maximalt vridmoment på 250 Nm vid så lågt varvtal som 1 500 l/min. Bränsleförbrukning enligt NEDC, preliminära värden: 4,9 l/100 km (motsvarande 110 g/km CO2). En BlueMotion-version av 1,5 TSI Evo med 130 hk är också på gång.

En annan ny motor för den svenska marknaden är trecylindriga 1,0 TSI 110 hk som ersätter tidigare 1,2 TSI 110 hk och därmed bidrar till lägre förbrukning och CO2-utsläpp.

Volkswagen har också ökat prestandan för flera motorer. 1,6 TDI 115 hk ersätter 1,6 TDI 110 hk. Den nya toppversionen av Golf GTI, som är den version som erbjuds i Sverige, ger nu hela 245 hk (+15 hk). Även Golf R är starkare och levererar nu 310 hk (+10 hk).

I nya e-Golf finns ett nytt litiumjonbatteri vars energikapacitet har ökat från 24,2 kWh till 35,8 kWh. Batteriet kan laddas till 80 procents kapacitet inom en timme via en CCS laddstation (DC, 40 kW). Elmotorn utvecklar nu 100 kW, vilket är 15 kW mer effekt än den första versionen av e-Golf. Samtidigt har det maximala vridmomentet ökat från 270 Nm till 290 Nm. Den framhjulsdrivna bilen klarar nu 0-100 km/h på 9,6 sekunder och topphastigheten har ökats till 150 km/h. I den europeiska körcykeln NEDC är räckvidden upp till 300 km (räckvidden för föregångaren var 190 km enligt NEDC).

Volkswagen har också utvecklat en ny effektiv 7-stegad DSG-växellåda (dubbelkopplingsväxellåda). Nya DSG:n kommer efterhand att ersätta alla 6-stegade DSG-växellådor som används i Golf idag, vilket kommer att bidra till lägre CO2-utsläpp.

Spännande förbättringar av en ikon

Nya detaljer gör designen av Golf ännu tydligare och kraftfullare. Särskilt kombinationen av kylargrillen och strålkastarna, som rundar av på ett elegant sätt. Den nedre kromlisten sträcker sig som ett kromelement (lackerad i rött på GTI och i blått på GTE) via LED-varselljusen ut till strålkastarna. LED-strålkastare, som antingen är standard eller tillval beroende på utrustningsnivå, ersätter Xenon-strålkastarna.

Luftintagen i den nedre delen av stötfångaren, har också fått en ny formgivning som accentuerar bilens bredd. En annan utseendemässig förändring är att radarsensorn för Adaptive Cruise Control ACC, som är standard i Sverige, inte längre är placerad synligt i det nedre luftintaget på stötfångaren, utan istället kommer att vara dold bakom VW-loggan i den övre kylargrillen (utom på Golf GTE som har kvar den tidigare placeringen).

Bakpartiet är också mer markant. Nu får alla versioner LED-bakljus. Till skillnad från de flesta andra LED-bakljus används inte konventionella glödlampor till någon av funktionerna. Toppversionen av LED-bakljusen (standard hos R och GTE och tillval för övriga) kommer att ha flytande blinkers. Denna version kan man se som en genomskinlig, vit LED-linje, som blir orange när den aktiveras.

Det breda modellsortimentet av olika Golf-versioner har av tradition alltid omfattat kombimodellen. En ny stötfångare bak gör att Sportscombi ser ännu längre och elegantare ut. LED-bakljusen, som är standard även här, passar perfekt in i den nya designen. Precis som Passat Sportscombi har vissa versioner av Golf Sportscombi också trapetsformade ”avgasutsläpp” i krom direkt integrerade i diffusorn.

Uppdateringen av Golf-familjen innebär dessutom ett flertal nya lacker och fälgar. För interiören har Volkswagens? designavdelning tagit fram nya, dekorpaneler i dörrarna, på instrumentbrädan och mittkonsolen, samt nya sätesklädslar.

Den svenska marknaden

Sedan lanseringen 1974 har det sålts över 446 000 exemplar av Golf på den svenska marknaden. Under 2016 skrev Volkswagen historia då Golf blev Sveriges mest sålda bil med 22 084 registreringar. Det är 54 år sedan ett annat märke än Volvo toppade denna statistik. Förra gången det inträffade var 1962 och även då var det en Volkswagen i topp, nämligen Beetle (”Bubblan”).

Den svenska premiären av nya Golf sker i mitten av mars 2017, men redan nu kan den beställas hos Volkswagens återförsäljare. Den kan även byggas i konfiguratorn ”Bygg din bil” på www.volkswagen.se, där priser, paket, tillval och tekniska fakta finns tillgängliga för de versioner som erbjuds från start. Rekommenderat cirkapris för nya Golf är från 199 900 kronor (1,0 TSI 110 hk med manuell växellåda).

Precis som tidigare erbjuds Golf i utrustningsnivåerna ”Golf” och ”GT”. En utökad standardutrustning för Golf GT och Golf Sportscombi GT är Climatronic, 2-zons klimatanläggning, och nya 17-tumsfälgen ”Karlskoga”. För Golf Alltrack är ErgoActive-stolen med massagefunktion nu standard. Den digitala instrumenteringen Active Info Display, som för första gången erbjuds till Golf, är standard på Golf GTI och Golf R. En annan nyhet är att växlingspaddlar är standard för alla versioner med DSG-växellåda.

Beställningsbara versioner – rekommenderade cirkapriser

Följande versioner av nya Golf och Golf Sportscombi släpptes för beställning den 18 januari. Golf R, Golf Sportscombi R och e-Golf kommer att släppas för beställning inom kort, liksom nya motorn 1,5 TSI Evo och det populära designpaketet R-Line. Gasdrivna Golf TGI kommer att erbjudas längre fram.

GOLF (tillägg för Sportscombi: 7 500 kr)

Bensin

1,0 TSI 110 hk: 199 900 kr (DSG: 215 400 kr)
1,4 TSI 125 hk DSG: 235 000 kr
E85

1,5 125 hk: 219 500 kr (Sportscombi-versionen släpps inom kort)
Diesel

1,6 115 hk: 223 900 kr (DSG: 239 400 kr)

GOLF GT (tillägg för Sportscombi GT: 7 500 kr)

Bensin

1,4 TSI 150 hk: 236 900 kr (DSG: 252 400 kr)
Diesel

2,0 TDI 150 hk: 255 900 kr (DSG: 271 400 kr)
2,0 TDI 150 hk, 4MOTION: 262 800 kr
GOLF GTD

184 hk: 296 400 kr (DSG: 311 900 kr)
GOLF GTE

204 hk DSG: 379 900 kr
GOLF GTI

245 hk: 308 900 kr (DSG: 324 500 kr)
GOLF ALLTRACK

1,8 TSI 180 hk: 277 900 kr
2,0 TDI 184 hk: 299 900 kr
Mer information

Mer detaljer i konfiguratorn "Bygg din bil" på www.volkswagen.se

Det här kitet ska hjälpa dig beställa din Ford GT

Om du är en av de som får beställa en

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Ford

En Ford GT är inte bara att beställa hur som helst. Antalet bilar som kommer att tillverkas är ytterst begränsat och Ford bestämmer vem som kommer att få beställa. Om du är en av de utvalda så hjälper en speciell grupp med folk dig genom processen. Som ett steg i detta får du hem en låda med prover på alla de val av färger, fälgar och inredning som du kan göra.

performance.ford.com +

Uppdaterade Skoda Octavia blir din för 190 600 kronor

Går att beställa nu

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Skoda

I oktober förra året rullade Skoda ut en facelift av modellen Octavia och nu är de svenska priserna klara. För 190 600 kronor får du en 1,0 TSI med 115 hästar. Det lär dock inte bli storsäljaren utan det ska till en kombi med diesel för det. Tillägget för kombi kostar för övrigt 4 300 kronor. Vill man ha dubbelkopplingslåda kostar det 14 500 kronor extra och vill man att bilen ska driva på alla fyra hjulen får man slänga upp ytterligare 7 000 kronor. Ska man dra något efter behövs dragpaketet som i sin tur kostar 6 900 kronor.

Premiär hos svenska återförsäljare blir vecka 10 men bilen går att beställa redan nu. Vad som erbjuds och vad grejerna kostar finns att läsa i pressmeddelandet nedan.

Visa
Pressmeddelande
Premiär för nya SKODA OCTAVIA – storsäljaren som blivit ännu smartare

Med ny design, ny uppkopplad teknik och ännu bättre säkerhetsteknik är nya uppdaterade SKODA OCTAVIA smartare än någonsin tidigare. Precis lika rymlig och effektiv, men nu också med uppkopplade tjänster för ett enklare bil-liv och snabb hjälp när den behövs som allra mest.

– Ny design och nya strålkastare med LED-teknik
– Omarbetad interiör med mer elegant känsla
– Helt nya infotainmentsystem med större skärmar och smartare innehåll
– Uppdaterade förarassistans- och säkerhetssystem för säkrare och enklare resa
– SKODA Connect med smart mobiltelefon-app
– 20 år och 94 549 sålda OCTAVIA i Sverige
– Pris från 190 600 kronor för 1,0 TSI 115 hk
– Premiär hos svenska återförsäljare vecka 10

SKODAs storsäljare OCTAVIA uppdateras både till det yttre och inre – och har 20-årsjubileum på den svenska marknaden. Den nya exteriördesignen med nya strålkastare följer det nya designspråket som först lanserades på nya SUPERB och nu nyligen i sitt nästa steg genom KODIAQ. Samtidigt uppdateras det inre med smart och uppkopplad teknik för att göra resan och bilägandet ännu smidigare.
Sedan den allra första OCTAVIA-bilen registrerades i Sverige 1997 – för 20 år sedan – har 94 549 bilar sålts. Under samma period har det sålts fler än fem miljoner OCTAVIA-bilar globalt där modellen under 2016 också stod för mer än 40 procent av den totala SKODA-andelen.

OCTAVIA uppdateras över hela modellprogrammet, men först att lanseras i Sverige är OCTAVIA i hatchback- och kombi-utförande. Svensk premiär hos återförsäljarna sker vecka 10 – men redan nu går bilen att beställa.

Ny design och ny teknik
Fronten med sina tvådelade strålkastare, likt KODIAQ, har fått större och mer markerad grill samt större luftintag. Strålkastarna har halogen-teknik i Ambition-utförande men redan från Style-nivå är strålkastare med full LED-teknik standard. Bakljusen är också av LED-teknik och beroende på bakaxel har spårvidden bak ökat med 20 respektive 30 millimeter.
Interiört dominerar det nya infotainmentsystemet med större pekskärm, 8,0 respektive 9,2 tum beroende på version, tillsammans med nya materialval. I topp-infotainmentsystemet, Columbus, finns bland annat trådlös nätverkspunkt för LTE-internet och navigering genom Google Earth tillgängligt.

Standard på samtliga versioner är nya SKODA Connect som ger föraren full koll över sin bil och kan ge både hälsostatus och förslag på servicetider. Föraren har också möjlighet att kontrollera bilens position och styra vissa av bilens funktioner. SKODA Connect kan också automatiskt kontakta larmcentralen och larma efter hjälp om bilen är inblandad i en olycka. Dessutom kan föraren få icke-akut hjälp genom portalen och boka service.
Systemet SmartLink ingår också i standardutrusningen och ger möjlighet att spegla en smarttelefons innehåll direkt i bilens display. Teknik för för trådlös laddning av mobiltelefonen, finns också tillgängligt.

Uppdaterad autobroms och ny drivlina
Nya uppdaterade OCTAVIA har också förbättrade förarassistans- och säkerhetssystem, bland annat den standardmonterade autobromsen med fotgängarskydd. System som Trailer Assist, döda vinkel-varnare och Rear Traffic Alert är också nya och ger en både enklare och säkrare resa.

Nya OCTAVIA erbjuds med totalt sex motoralternativ med bensin, diesel och gasdrift. Fyrhjulsdrift och DSG-automatväxellåda finns som tillval och en helt ny drivlina är eftertraktade TDI150 med 4x4 och ny 7-växlad DSG-automatväxellåda med våtlamell. För första gången erbjuds dessutom aktivt chassi, DCC, där föraren genom knapptryckning kan anpassa chassits hårdhet beroende på underlag och körsätt.

Precis som tidigare erbjuder OCTAVIA Combi ett av klassens absolut största lastutrymmen med hela 610 liters kapacitet, alternativt 1 740 liter med baksätet nedfällt. Elektronisk baklucka, dubbla USB-uttag i baksätet, inbyggda bord på baksidan av framstolarnas ryggstöd och medtagbar LED-ficklampa i bagageutrymmet är bara några av de alla Simply Clever-lösningarna som finns tillgängliga, självklart tillsammans med isskrapan i tanklocket.
Från utrustningsversionen Style är bland annat full-LED-strålkastare, eluppvärd ratt och 8-tums pekskärm med infotainmentsystemet Bolero standard.

Nya OCTAVIA och OCTAVIA Combi lanseras i Sverige under vecka 10 och senare i vår lanseras uppdaterade versioner av såväl OCTAVIA RS som OCTAVIA Scout.

Motorer och priser
Bensin
1,0 TSI 115 hk – 200 500 kr (Lanseringspris 190 600 kr)
1,4 TSI 150 hk – 217 500 kr
1,8 TSI 180 hk Style – 243 400 kr
1,8 TSI 180 hk DSG 4x4 Combi Style – 269 200 kr

Fordonsgas
1,4 TSI G-TEC 110 hk – 227 400 kr

Diesel
1,6 TDI 115 hk – 224 800 kr
2,0 TDI 150 hk – 234 700 kr
2,0 TDI 150 hk 4x4 Combi – 246 000 kr
2,0 TDI 150 hk 4x4 DSG Combi – 253 500 kr (Ny drivlina!)
2,0 TDI 184 hk 4x4 DSG Combi Style – 287 300 kr

Tillägg:
Combi +4 300 kr
DSG +14 500 kr
4x4 +7 000 kr
Style-version +15 300 kr (värde mer än 40 000 kr)

Dragpaket – 6 900 kr
Avtagbar dragkrok, dubbelsidig vändbar bagagerumsmatta. 230 V-uttag i baksätet, elektrisk öppning/stängning av bakluckan (endast combi), flyttbart lastförskjutningsnät (endast combi).

Drag- och Webasto-paket – Kampanjpris 9 900 kr
Webasto, avtagbar dragkrok, dubbelsidig vändbar bagagerumsmatta. 230 V-uttag i baksätet, elektrisk öppning/stängning av bakluckan (endast combi), flyttbart lastförskjutningsnät (endast combi).

Komfortpaket Media Plus (endast till Ambition) – Kampanjpris 6 900 kr
Parkeringssensorer bak, Tre-ekrad multifunktionsratt för infotainment/telefon, farthållare, Bluetooth, infotainment Bolero, SmartLink.

Premiumpaket (endast till Style) – 12 900 kr
Delläderklädsel, infotainment navigation med SD-kortplats, AUX & USB, sunset - extratonade sidorutor bak och bakruta, parkeringssensorer fram och bak, SmartLink, adaptiv farthållare (radar, anpassar farten till framförvarande fordon), Soundsystem Canton 8 högtalare + 1 center + 1 subwoofer, optical park assist och backkamera.

BMW lyfter 4-serien

Ny fjädring och LED som standard

Visa inte Bil-artiklar
Bil / BMW

Det kan vara svårt att se men framför er har ni en faceliftad version av BMW:s 4-serie. Nytt är ytterst små designförändringar och det som sticker ut mest är troligtvis att strålkastarna numera är av bi-LED-typ som standard. På tillvalslistan finns även adaptiva med full LED-teknik, dessa är dock standard på både M4 Coupé och Cabriolet. Baktill är det numera också full-LED-ljus som gäller, oavsett vilken modell du väljer. I övrigt ska chassiet och styrningen ha förbättrats och Coupé/Gran Coupé förses med något styvare och sportigare fjädring. På insidan hittar vi bland annat ett nytt mätarhus (tillval) som består av en skärm istället för traditionella klockor.

Alla nyheter kan du läsa om på länken nedan.

via Teknikens Värld press.bmwgroup.com +

Opels nya crossover Crossland X är här

"Det bästa från olika världar"

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Opel

Nu presenterar Opel sin nya crossover Crossland X och det är en bil som beskrivs som "Det bästa från olika världar". Den kompletterar modellen Mokka X och bjuder på lite mer familjefokus.

Bilen mäter 4,21 meter på längden och 1,76 meter på bredden så det är ingen bjässe det handlar om, den är exempelvis 16 centimeter kortare än modellen Astra. Man ska sitta högt och ha en bra utsikt, och vill man ha en ännu större känsla av rymd väljer man till panoramaglastaket. På tillvalslistan finns även så kallade AGR-stolar (Aktion Gesunder Rücken) som ska bjuda på bättre ergonomi. Baksätet går att skjuta 150 millimeter och är detta uppfällt går det in 410 liter bagage där bak, fäller man går det in 1 255 liter.

Crossland X går bland annat att få med adaptiva LED-strålkastare, head up display, 180-graders backkamera, döda-vinkel-varnare och kollisionsvarnare med fotgängardetektering och automatisk nödbroms. Infotainmentsystemet har både Apple CarPlay och Android Auto.

Till skillnad från Mokka X kommer Crossland X endast med framhjulsdrift. Under skalet bor samma saker som hos Peugeot 2008 och Citroën C3 Picasso och troligtvis kommer Opeln även att bjuda på samma motoralternativ som dessa. I dagsläget säger man endast att modellen kommer med ett antal olika motorer för bensin-, diesel- och gasdrift och med både manuella och automatiska växellådor.

Publikpremiär blir i Berlin den 1 februari, Sverigelansering blir till sommaren. Crossland X kommer även att få ett större syskon i modellen Grandland X som lanseras senare i år.

Visa
Pressmeddelande
Nya Opel Crossland X: Det bästa från olika världar

X-tremt läcker: Ny crossover i snabbt växande CUV/SUV-segmentet
X-familjen: Opel Crossland X kompletterar framgångsrika Opel Mokka X
X-tra bekväm: Högt placerade säten, rymlig interiör och smart flexibilitet
X-akt översikt: Head up display, 180-graders backkamera, AFL LED-strålkastare
X-klusiv framtoning: Galapremiär vid Opels stora vernissage i Berlin den 1 februari
Rüsselsheim. Tuff och kompakt på utsidan, mycket rymlig och flexibel på insidan samt trendig tvåtonslackering och avspänd SUV-look: Crossland X är Opels helt nya urbana CUV-modell (Crossover Utility Vehicle) och den andra medlemmen i Opel X-familjen, där den kompletterar sportiga bästsäljaren Mokka X i B-segmentet. Den större modellen, Grandland X, lanseras i kompaktklassen (C-segmentet) senare i år. Opel kickar alltså igång sin produktoffensiv "7 i 17" – sju nya modeller under 2017 – med två nykomlingar i X-familjen som kombinerar det bästa från olika världar. Bilar med djärv design, flera av fördelarna hos en SUV men också med de smidiga egenskaperna hos en praktisk stadsbil. De är helt enkelt Opel-modeller med en hel del X-tra. Opel Crossland X begår sin debut i Berlin den 1 februari.

Med en längd på 4,21 meter är nya Crossland X 16 centimeter kortare än Astra, men också 10 centimeter högre. Jämfört med Opel Mokka X, som finns med fyrhjulsdrift som tillval, är nya Opel Crossland X med sina nätta yttermått idealisk för tätortstrafik – men samtidigt utmärkt för långa resor tack vare bekväma stolar och rymlig interiör. Man sitter högt i Crossland X och får därmed mycket god sikt, och för köpare som önskar ännu mer känsla av rymd finns ett stort panoramaglastak som tillval.

Nykomlingen erbjuder dessutom viktiga innovationer som gör körningen säkrare, bekvämare och enklare. Adaptiva LED-strålkastare, instrumentspegling i vindrutan (head up display), 180-graders backkamera tillsammans med avancerad parkeringsassistans, kollisionsvarnare med fotgängardetektering och automatisk nödbroms, dåsighetsvarnare, automatisk avläsning av hastighetsskyltar och döda-vinkel-varnare är bara några exempel. Crossland X får förstås också de Opel-typiska uppkopplingsmöjligheterna via Opel OnStar och IntelliLink infotainmentteknik, med upp till 8-tums färgpekskärm och kompatibilitet med Apple CarPlay och Android Auto.

Både förare och framsätespassagerare färdas extra bekvämt i prisbelönta ergonomiska AGR-stolar (Aktion Gesunder Rücken, tillval). Opel är den enda tillverkaren som erbjuder sådan komfort i segmentet (i både Crossland X och Mokka X). Bagageutrymmets volym på 410 liter – med uppfällt ryggstöd – är klassledande och kan utökas ytterligare genom att baksätet är skjutbart 150 millimeter. Tillsammans med det fällbara bakre ryggstödet gör detta att Crossland X är exceptionellt flexibel när det gäller att anpassa bilen efter passagerar- och bagagebehov.

– Efterfrågan på små SUV- och crossover-modeller anpassade för tätortstrafik ökar markant. Med sin kombination av tuff SUV-inspirerad design, enastående anslutningsmöjligheter och unik flexibilitet blir Crossland X ett starkt komplement bredvid vår sportiga Mokka X, konstaterar Opels VD Dr Karl-Thomas Neumann.

CUV/SUV B-segmentet blomstrar med försäljningssiffror som har femdubblats sedan 2010. En av bästsäljarna och därmed en av trendsättarna är Opel Mokka X. Crossland X bidrar nu till ytterligare stimulans i detta snabbt växande segment strax under den etablerade kompaktklassen – och till ytterligare tillväxt av märket Opel.


Tydlig design och enastående utrymmesutnyttjande

Djärv, vass och häftig är tre egenskaper som varje "urban crossover" behöver. Nya Crossland X uppfyller dessa kriterier med råge, samtidigt som den fortfarande är en typisk Opel med bästa möjliga utrymmesnyttjande och stor personlighet. Med en längd, bredd och höjd på 4 212, 1 765 respektive 1 590 millimeter är Crossland X mycket kompakt, samtidigt som den har en egen tolkning av Opels designfilosofi – “skulpturalt artisteri möter tysk precision" – som ger ett både sofistikerat och robust intryck. I fronten blänker Opel-blixten självsäkert, flankerad av två vingliknande kromlister som ansluter till Opels karakteristiska "dubbel-vingade" LED-varselljus.

SUV-typiska attribut som skärmbreddare och hasplåtar bidrar till en framtoning av funktionell och sportig elegans. Det till synes "flytande taket", som visuellt skiljer bilens undre del från den övre, bidrar tillsammans med de markerade karossvecken längs sidorna till en ”optisk förlängning” av Crossland X – den ser längre och lägre ut än den är – och precis som med ”individualiseringsmästaren” Opel ADAM kan kunderna beställa en avvikande färg för taket.

Opels skulpturala designfilosofi är tydligt närvarande även i inredningen. Instrumentpanelen och mittkonsolen är klart strukturerade och anpassade för förarens behov. Diskret kromdekor runt instrument och luftutsläpp förmedlar ett budskap om hög kvalitet. De Apple CarPlay- och Android Auto-kompatibla infotainmentsystemen Radio R 4,0 IntelliLink och Navi 5,0 IntelliLink har 8-tums färgpekskärm och är smidigt integrerade i mittkonsolen. Kompatibla smartphones kan laddas trådlöst via induktiv laddning. Via Wi-Fi-hotspot och Opel OnStar erbjuds enastående uppkopplingsmöjligheter för alla mobila enheter.

Crossland X kommer med ett flertal effektiva motorer för bensin-, diesel- och gasdrift och med både manuella och automatiska växellådor. Smidiga och ekonomiska drivlinor är avgörande för effektiva och avkopplande transporter, liksom de omfattande uppkopplingsmöjligheterna och inte minst den höga komforten med generös känsla av rymd och förstklassiga ergonomiskt utformade sittplatser. Till den högklassiga komforten i Crossland X bidrar också den flexibla inredningen med 60/40-delat baksäte, som kan flyttas 150 millimeter i längsled och därmed generera limousinegeneröst benutrymme i baksätet eller ännu större bagageutrymme. Detta kan växa från 410 till klassledande 520 liter med uppfällt bakre ryggstöd och upp till 1 255 liter med nedfällt baksäte. Med fyra åkande kan långa föremål lastas genom det bakre ryggstödet när mittarmstödet fälls ner och för mindre prylar finns en mängd olika förvaringsmöjligheter. Med Keyless Open & Start kan Crossland X låsas, öppnas och startas med nyckeln i fickan eller handväskan.

Trendsättande ljusteknik och viktiga assistanssystem

Resor kan göras ännu mer avkopplande och säkrare med de många toppmoderna teknik- och hjälpsystem som finns till nya Opel Crossland X. Adaptive Forward Lighting (AFL) med LED-strålkastare ger enastående upplysning av vägbanan och till detta bidrar också dynamiskt kurvljus, automatisk avbländning och automatisk nivåreglering. Tillvalet Head Up Display gör att föraren inte behöver ta blicken från vägbanan genom att de viktigaste uppgifterna om hastighet, navigering och assistanssystem projiceras i vindrutan mitt i förarens siktlinje.

Den framåtriktade Opel Eye-kameran registrerar och bearbetar information som sedan utnyttjas av förarassistanssystem som automatisk avläsning av hastighetsskyltar och funktionen som varnar för körfältsavvikelse. Om systemet märker att körfältet lämnas utan att blinkers aktiverats varnas föraren med ljus- och ljudsignaler. Farthållare med hastighetsbegränsare gör körningen behagligare och minskar risken för oavsiktliga hastighetsöverträdelser. Kollisionsvarnare med fotgängardetektering och automatisk nödbroms hjälper till att undvika olyckor. Systemet larmar med ljud- och ljussignal om avståndet till framförvarande fordon minskar snabbt och bromsar sedan automatiskt om föraren inte reagerar. I systemet ingår dessutom en dåsighetsvarnare som via förarens körstil och beteende utvärderar dennes trötthetsnivå och föreslår en paus om det verkar behövas.

Ännu en av alla säkerhetsfinesser är att Crossland X har backkamera med 180-graders panoramavy. Vid backning kan föraren alltså se andra trafikanter som närmar sig från både höger och vänster. Parkeringsmanövrering underlättas också av den senaste generationens parkeringsassistent, som registrerar lämpliga parkeringsplatser och parkerar bilen automatiskt. Assistenten kan också köra ut ur parkeringsfickan, i båda fallen behöver föraren bara gasa och bromsa. Den eluppvärmda ratten och den likaledes eluppvärmda vindrutan är ytterligare ett par finesser för ökad komfort och säkerhet, inte minst här i vinter-Sverige.

Nya Crossland X lanseras i Sverige under sommaren 2017.