En första titt på andra säsongen av Dirk Gently
We're badasses now! 
42.1°
+
André Stray
0
Mercedes bilar parkerar sig själva i parkeringshus
Förarlös parkering ser rätt gött ut 
41.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Ny specialversion av Bentley Continental GT
Inspirerad av, trumvirvel, lyxyachter! 
91kg
+
Bobby Green
Spotify och Warner uppges vara nära ett avtal
Snart har kanske alla "The Big Three" nya avtal med streamingtjänsten 
49.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Världens första fartyg utan besättning sjösätts nästa år
Ska vara helt autonomt till 2020 
49.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Lite gratis heavy metal är ju aldrig fel
Generös herre lirar Metallica 
136kg
+
Bobby Green

Indien förbjuder självkörande bilar

För att rädda arbetstillfällen

No India for you!
Foto: Google
Visa inte Bil-artiklar
Bil / Självkörande bilar

Självkörande bilar testas nu på många platser runt om i världen och många förutspår att det är så vi kommer att transporteras på våra vägar i framtiden.

I Indien verkar man dock mest se självkörande bilar som ett hot då det riskerar att göra många chaufförer arbetslösa och landets transportminister Nitin Gadkari säger nu att självkörande bilar inte kommer att tillåtas i landet:
"We won’t allow driverless cars in India. I am very clear on this. We won’t allow any technology that takes away jobs. In a country where you have unemployment, you can’t have a technology that ends up taking people’s jobs."
Oavsett hur Indien ställer sig till självkörande bilar så verkar det ändå inte vara en marknad som företagen som satsar på självkörande bilar har prioriterat. Både Googles VD Sundar Pichai och Ubers förre detta VD Trevor Kalanick har tidigare sagt att det kommer att dröja länge innan Indien skulle kunna få självkörande bilar på grund av att landet kaotiska trafiksituation inte passar självkörande bilar särskilt bra.

Mercedes bilar parkerar sig själva i parkeringshus

Förarlös parkering ser rätt gött ut

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Självkörande bilar

Mercedes-Benz moderföretag Daimler har tillsammans med Bosch utvecklat ett system som de kallar för "automated valet parking" som har möjlighet att automatiskt parkera en bil i ett parkeringsgarage efter det att föraren lämnat av bilen vid parkeringshusets infart.

Som synes i filmen så lämnar föraren sin bil i en avlämningszon för att därefter via en app be bilen att åka och parkera sig på en ledig plats. När föraren sedan behöver sin bil så är det bara att kalla på denna via appen och då kör bilen själv tillbaka till det stället där den blev avlämnad.

Då bilens dörrar aldrig behöver öppnas kan man även parkera bilarna tätare och enligt Daimler ska det vara möjligt att få in 20 procent fler bilar på samma parkeringsyta med "automated valet parking" jämfört med om föraren skulle parkera bilen själv.

För att det hela ska fungera krävs det dock att hela parkeringshuset måste förses med sensorer och annan tillhörande teknik vilket antagligen inte är helt billigt. Sen måste givetvis ett sådant här system vara kompatibelt med i stort alla framtida bilar. Skulle det bara fungera tillsammans med bilar från Mercedes-Benz så är det antagligen få parkeringshusägare som skulle vilja investera i sådant här system. Ball idé hur som helst.

Första bilden på nya Suzuki Swift Sport

Har premiär i Frankfurt

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Suzuki

Suzukis busiga modell Swift Sport är snart här i ett nytt utförande och här får vi se en första bild på hur den ser ut. Tyvärr medföljer ingen information för tillfället och Suzuki säger bara att mer kommer senare. Premiär blir det på bilmässan i Frankfurt den 12 september.

Jaguar släpper lös XJ med 575 hästar

Det här är XJR575

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Jaguar

Jaguars lyxlimpa XJ kommer nu i ett ännu kraftigare utförande vilket ger den beteckningen XJR575. Siffrorna står för effekten i hästkrafter så denna trumfar den tidigare XJR som hade 550 hästar. Kraften hämtar man ur den välbeprövade kompressormatade V8:an på 5,0 liter. Den ser till att ta bilen från stillastående till 100 km/h på bara 4,4 sekunder. Toppfarten anges till 300 km/h.

XJR575 går endast att få med den "korta" hjulbasen och två stycken nya exteriörfärger unika för denna bil har tagits fram - Velocity Blue och Satin Corris Grey som vi ser här. I övrigt får bilen ett nytt kjolpaket runt om, motorhuv med luftintag, 20-tumsfälgar och fyra avgaspipor baktill. På insidan sitter man i lite mer skålade stolar prydda med bilens effektsiffra men i övrigt är det inte mycket som skiljer denna interiört från övriga XJ. Bilen får det senaste Touch Pro-infotainmentsystemet som består av en pekskärm på tio tum. På säkerhetssidan finns det teknik som Autonomous Emergency Braking, Lane Keep Assist och Driver Condition Monitoring.

Bilen börjar säljas i november och på prislappen står det 93 170 pund.

Hur bra var egentligen första R8:an?

En blivande klassiker? Eller redan en klassiker?

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Audi

I går postade jag en artikel om hur det är att leva med en Audi R8 Spyder av senaste snitt. Men jag har en förkärlek för originalet, den med den lite tröttare V8:an. Men i den här bilen spelar det mindre roll, när motorn sitter precis vid öronen och skakar om hela bilen spelar 0-100-tider mindre roll. Känslan av mittmotor i magisk kombination med att fungera som bilen man kör till jobbet varje dag är rätt unik faktiskt.

Doug DeMuro har fått tag på ett väldigt fint exemplar som i mina ögon är perfekt förutom automatlådan. Första generationens R8 ska nog vara manuell trots allt trots att jag nog tyckte annorlunda för i tiden. Hade jag haft en halv miljon över hade jag faktiskt köpt en. De ligger runt där på Blocket och de lär inte sjunka, om de inte är grovt vanvårdade.

via Youtube