Ny version av doftljuset som luktar som en ny Mac
Om man inte kan få nog av det 
32.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Google Calendar har fått nytt utseende
På webben 
41.7°
+
Roger Åberg
0
Laga mat med bara solen
Smart grej! 
86kg
+
Roger Åberg

Test Störst går först

Det tankesättet får man i BMW 640i Gran Coupé

Visa inte Bil-artiklar
Bil / BMW

"Typiskt BMW-förare." Den kommentaren har nog säkerligen alla hört någon gång, eller kanske även fällt. Så även jag. Man blir lite som man umgås sägs det ju. Och efter några dagar med BMW 640i Gran Coupé kan jag bara säga att jag tror att en del där ute har fällt just den kommentaren jag inleder med, fast om mig. För i den här bilen ställs hjärnan automatiskt om och matar dig med orden "Jag är störst, så därför går jag också först".

Gran Coupé är ganska ny på vägarna och det märks tydligt. Var man än rumlade fram med bilen var det folk som tittade extra länge, kom fram och pratade eller pekade på håll. Bilen syns helt klart. De slanka linjerna och den breda baken med ett bromsljus som löper längs med hela taklinjen gör att den sticker ut från mängden. Inte helt väntat till en början men som vanligt är det alltid trevligt att ratta en bil som folk verkar gilla. Eller hata då med tanke på hur kaxig man blev i den. Stor och vräkig, ivrig att alltid ligga först vid rödljusen och noll tolerans för folk som kör långsamt i trafiken. Den bjuder liksom in till att vara lite svinig och ta plats. Självklart totalt överdrivet då det faktiskt går att vara trafikmässigt normal i den också.

Motorn i testbilen var en rak sexa på 3.0 liter med turbo som ger 320 hästar och har ett vrid på 450 Nm. Den tar klossen på fem meter och 1 825 kilo till 100 km/h på bara 5.4 sekunder och har en elektroniskt spärrad toppfart på 250 km/h. Och jag kan säga att jag blev positivt överraskad över hur pigg bilen är. Den åttastegade automatlådan med paddlar bakom ratten gör sitt jobb utmärkt och märks knappt av när man glider fram. Det finns ju även en version med fetare motor, 650i, som har en V8:a på 450 hästar istället, men 640i räcker gott och väl känns det som. Turbo-vinandet är mycket påtagligt och motorljudet är härligt morrigt redan från start. Den andas lite bättre och låter mycket bättre om man flippar över till "Sport+" vid växelväljaren och på så vis även aktiverar det sportigare chassi-inställningarna. Hela bilen stramas upp, gasresponsen blir rappare och växellådan blir aggressivare. Ett läge jag aktiverade ganska sällan faktiskt då bilen redan i "Comfort" kändes pigg och alert. Det härliga morret när man tryckte på lite känns nog igen av de flesta BMW-ägarna och det är något speciellt med just det ljudet som inte andra bilar har. Man behöver inte köra som en idiot för att höra det utan det räcker med lite aktiv stadskörning för att få ett riktigt brett leende på läpparna. Det bästa är att det låter riktigt bra även från utsidan. Lite mer aktiv körning medför ju inte helt oväntat även lite mer fart på virveln i tanken. BMW säger i alla fall att bilen ska dra 0.77 liter per mil vid blandad körning och att den släpper ut 179 gram per kilometer, och det stämmer säkert.

Precis som det ska vara på en coupé så saknar alla dörrarna karm runt rutan och ger bilen en snygg look när man har vevat ner rutan och öppnar dörren. Det gör det dessutom lite enklare att smita in i förarsätet när det är lite trångt på parkeringen då karmen inte är där och halshugger en. Väl på plats så är det på vanligt BMW-vis tydligt, prydligt och stilrent. Just denna bil var utrustad med Bang & Olufsens feta stereosystem med högtalarelement i dörrarna i metall, något som även fanns på andra ställen i kupén. Och det är något speciellt med att ta på något som ser ut som metall och känna att det faktiskt är det, kallt och hårt. Diskanten som reser sig likt morgonsolen i mitten på konsolen är också en fröjd för ögat, precis som ljudet är för örat. Trots sina feta yttermått är det dock inte så fett med plats inuti bilen. Där fram sitter både förare och passagerare mycket bra men eftersom taket sluttar en del blir det lite mer instängd känsla i baksätet. Man sitter dock mycket bra i de två fåtöljerna, för här finns det nämligen ingen mittenplats utan istället ett armstöd. Precis som sig bör finns det individuell klimatanläggning och rumpvärme även för de som åker i baksätet. Framstolarna är riktigt feta och har inställningsmöjligheter i överflöd. De har även av någon okänd anledning bältet monterat på sidan av stolen, precis som i 6-serie cabriolet. Jag hade förstått detta om bilen hade saknat B-stolpe men det finns plats för att sätta en bälteshållare där. Ser lite klumpigt ut och jag förstår helt ärligt inte anledningen. Bagageutrymmet är inget att klaga på, här får man utan problem in fyra IKEA-kassar fyllda med utrensade garderobskläder. Plus i kanten för modellnamnets prydnadsplats på c-stolparna som ger en extra lyxig känsla.

Mercedes har haft sin CLS ett bra tag nu och det börjar dyka upp fler och fler konkurrenter. Panamera är en värdig sådan och så även Gran Coupé, även om den sistnämnda är något sen in i gänget. BMW:n känns aningen mer anonym än Panameran och av någon anledning blir jag mer sugen på en Panamera, trots att det handlar om nästan samma pengar i slutändan. Kan det ha att göra med att BMW som märke känns för vanligt och att Porsche känns mer exklusivt, eller att BMW:n känns större och otympligare? Kanske, men med tanke på vad testbilens prislapp slutade på så snackar vi ju ändå Porsche-pengar, och ingen av bilarna är ju direkt liten eller smidig. Gran Coupé M som presenteras senare kan nog dock vara det som gör att anonymitetskänslan försvinner och att även Gran Coupé sticker ut på parkeringen där en Panamera Turbo och Mercedes CLS AMG redan står. Men som sagt, de modellerna finns ju redan på marknaden så det BMW gör med den här bilen är bara att fylla ut en parkeringsplats för den som vill ratta just en bil av det märket. Och det är där man får bestämma sig för vilken sorts kommentar man vill ha som ägare eller förare, men en sak är säker, de flesta kommer nog att vara med lite syrlighet i tonen. Men det är det värt.

Pris från:

787 000 kronor.

Testbil:

1 137 800 kronor.

Obs! De sista bilderna på baksätet är officiella pressbilder från BMW då några av våra bilder tyvärr ramlade bort i etern.

Läs mer