Northvolts batteritillverkning hamnar i Skellefteå och Västerås
Ryktena stämde 
43.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Kolla in världens första flytande vindkraftpark
Är det här framtiden? 
43.2°
+
Emmy Zettergren
0
Geordan och hans far har en Venturi 260 APC
Häftig sportbil från Frankrike 
80kg
+
Bobby Green

Jag har glassat med faceliftade BMW X1

Och det smakade bra

Visa inte Bil-artiklar
Bil / BMW

Idag (eller igår som det egentligen är) var det presskörning för nya faceliftade BMW X1 i München. Jag tog mig dit och mötte väl på plats ett helt gäng med X1 lackade i samma ill-orange kulör. Alla bilar var dieslar och versionen som kallas för xDrive25d. Trots att modellen bara levt sedan hösten 2009 är det nu alltså dags för ett litet lyft, och det är verkligen litet. Det krävs ett tränat öga för att se skillnaderna och de är enklast att se när man väl ställer den nya och den gamla bilen bredvid varandra. Strålkastarna har gjorts om lite grann och fler detaljer är numera lackerade bland annat. Självklart handlar det om fler grejer men dessa är de mest uppenbara vid en första titt. BMW presenterar även vid sidan av tilläggspaketet "M Sport Package" nu även "Sport Line" och "xLine". Vad de innebär och lite mer om bilen kan ni läsa om under "Läs mer".

Bilen har som sagt levt i lite mer än två och ett halvt år och har under den tiden hittat hela 300 000 stycken köpare världen över. När den nu lyfts är det inte helt oväntat en förfining av framgångssagan och bättre materialval, högre kvalitet och snålare motorer som stått i fokus. Och inte helt oväntat har BMW lyckats med detta på alla punkter. När man hoppar in i bilen så känns den minst lika premium som BMW:s övriga modeller. Självklart var dessa bilar smetade med all tänkbar utrustning men det visar att även fast man bygger en liten bil så behöver man inte racka ned på kvaliteten.

På insidan har en ny mittkonsol fått ta plats, tillsammans med en ny och sportigare treekrad ratt. Träinläggen som ni kan se på bilderna såg mycket bra ut i verkligheten och kändes inte alls gubbiga, nog tack vare mycket att de var matta och hade en rätt ruff yta istället för att vara klarlackade 26 gånger. Man sitter ungefär som i en vanlig småbil fast sittpositionen känns ändå lite högre än för andra bilar. Det är först när man stiger ur bilen som man inser att den faktiskt inte är stor, även om den är försedd med ett "X" på bakluckan. Man sitter bra där fram men baksätet är som väntat inte så mycket att hurra för. Att åka fem vuxna i den här bilen undviker man nog gärna då mittenplatsen bak kräver att man har ett bäcken av gummi. Vill man lasta lite mer än de 450 liter som ryms när den bakre sätesraden är uppfälld så blir utrymmet 1 350 när man fäller den.

De olika nya paketen "xLine" och "Sport Line" förändrar både interiören och exteriören något. Det förstnämnda var det som alla testbilar var utrustade med och det innebär bland annat emblem på instegslisterna och hasplåtar i matt titanlook. "Sport Line" däremot ska vara det lite sportigare alternativet med sina blanksvarta detaljer istället, både på utsidan och insidan. "M Sport Package" har som ni säkert redan vet ett fetare kjolpaket och lite mer "M" över sig. Fyra nya lackalternativ erbjuds till den nya kärran och de är förutom den som testbilarna hade även mörkblå, lasersilver och mineral grey.

Bilen har nu försetts med en åttastegad automatlåda som är en fröjd att få bli körd av. Påminner mycket om Volkswagens DSG med sina otroligt snabba växlingar, trots att BMW:s saknar dubbelkoppling. Det jag gillade extra mycket var att den vid omkörningar rappt växlade ner men så fort man passerat en bil och lugnade sig med högerdojan lika snabbt kuggade upp tre växlar. Den låg således inte kvar länge på den låga omkörningsväxeln vilket jag kan uppleva som lite irriterande ibland. Nu är det här ju inte någon rejsig växellåda i den bemärkelsen men det kändes ändå bra att den så snabbt gick tillbaks till att vara "lugn".

95 % av alla BMW X1 som säljs i Sverige har dieselmotor och i och med den här nya krabaten finns det hela sju stycken dieslar att välja mellan, där sDrive16d är en nyhet. 116 hästar, 260 Nm och en förbrukning på 0.49 liter per mil. xDrive25d som vi körde är den starkaste i gänget med sina 218 hästar och ett vrid på hela 450 Nm. 0-100 km/h ska gå på 6.8 sekunder, förbrukningen ligger på 0.59 liter per mil och utsläppen på 145 gram. Bra drag på alla växlar och ett vrid som gjorde att den kändes mycket pigg i alla lägen. Förvånansvärt tyst även i hög motorvägsfart, visst knattrar snurran lite grann vid stadskörning men överlag klart godkänd ljudnivå. Jämfört med motsvarande motor som den ersätter har den fått sju procent bättre prestanda och 13 procent lägre soppaförbrukning. Det finns som sagt en massa motorer att välja mellan och faktiskt även ett miljöklassat alternativ, sDrive 20d EDE.

Bilen börjar komma till handlare i Sverige i juli och en stor nyhet är att den i höst kommer att introduceras även i USA. Priserna börjar på 279 000 kronor (sDrive18i) och sträcker sig upp till 370 000 kronor (xDrive28i). Bilen som vi testade, xDrive25d, börjar på 365 900 kronor.

Det var en ganska kort och intensiv provkörning och tyvärr endast på landsväg och inte där det fanns stockar och sten. Säkert inte stället dit X1-ägarna kommer att ta sig ändå, men alltid kul att testa lite vad maskineriet klarar av. Nu blir det några timmars sömn innan nästa äventyr som innefattar ytterligare en bilmodell från samma tillverkare drar igång imorgon bitti. Kan ni gissa vilken?

Bonusinfo: glassen är en kula mango, en kula hasselnöt/vanilj. Smälte snabbt i den 25-gradiga värmen.

Läs mer