m
Det första fantastiska andetaget efter en lungtransplantation
Donera mera! 
80.6°
+
Roger Åberg
0
Fully Charged kör den eldrivna Folkabussen
Som jag vill ha denna 
58.6°
+
Bobby Green
0
Teenage Engineering gör saker åt IKEA
Dubbelt svenskt! 
47.0°
+
Roger Åberg
0
Drake ger bort stålar och glädje
I nya videon 
141kg
+
Roger Åberg

Världspremiär för Alfa Romeo 4C

Kompakt sportbil för två

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Alfa Romeo

Som väntat kommer Alfa Romeo att visa upp deras nya sportbil 4C i Genève. Efter konceptritningar hit och dit visas den nu upp som den kommer att stå på mässan, lika vacker då som nu.

4C är det mindre syskonet till 8C Competizione som bara byggdes i 500 exemplar. Syskonet delar en del av formerna med 8C men under skalet är det annorlunda. Här hittar vi en helt ny turbofyra på 1.7 liter placerad i mitten men exakt effekt avslöjas inte riktigt än. Dock får bilen ett vikt/effektförhållande på mindre än fyra kilo per hästkraft. Kraften skickas till bakhjulen via en dubbelkopplingslåda. Bilen mäter strax under fyra meter i längd, är två meter bred och 1.18 meter hög. Hjulbasen mäter 2.4 meter.

När bilen kommer att börja säljas och vad den då kommer att kosta framgår inte. Hela pressmeddelandet hittas under "Läs mer".

Världspremiär för Alfa Romeo 4C i Genève

• Alfa Romeos nya 2-sitsiga kompakta superbil med mittmotor och
bakhjulsdrift gör sin världsdebut i Genève.
• Nya Alfa Romeo 4C är ett resultat av erfarenheter som byggts upp med
Alfa Romeo 8C Competizione, producerad i Maserati-fabriken i Modena.
• Får säljstart under 2013 och markerar det italienska märkets återkomst
till USA.
• Mindre än 4 meter lång, 200 cm bred, 118 cm hög och med en hjulbas på
mindre än 2,4 meter.
• Ny 4-cylindrig 1750 Turbo Bensin-motor helt i aluminium.
• Alfa TCT dubbelkopplings automatlåda.
• Ny Alfa DNA väljare med ”raceläge”.
• Chassi helt i kolfiber med bärande och strukturell funktion.
• Vikt/effektförhållande på mindre än 4 kg/hk.

Den färdiga versionen av Alfa Romeo 4C gör sin debut på den 83:e
internationella bilsalongen i Genève. Den mittmotorförsedda bakhjulsdrivna
coupén med två skålade sportstolar utgör den verkliga essensen av sportbil i
hjärtat av Alfa Romeos DNA: prestanda, italiensk stil och teknisk kompetens
som ger maximal körglädje med total säkerhet.

Konstruerad av Alfa Romeos ingenjörer och byggd i Maseratis fabrik i Modena
kommer den nya kompakta superbilen börja säljas under 2013 och markerar
det italienska märkets återkomst till USA och är startskottet för Alfa Romeos
globala tillväxtplan.

Alfa Romeo 4C är en direkt följd av konceptbilen som höjde mångas ögonbryn i
förundran på Genève-salongen 2011. Den har vunnit tre prestigefyllda
utmärkelser: "AutoBild Design Award" (2011, Tyskland), "Design Award for
Concept Cars & Prototypes" (2012, Italien) och ”Most Exciting Car of 2013" – "
What Car" (2013, Storbritannien).

Förkortningen 4C
Förkortningen ”4C” hämtar sin inspiration från märkets ärorika förflutna, och för
värdena för teknik och känslor in i framtiden. I själva verket hänvisar den till Alfa
Romeo stora sportsliga tradition: förkortningarna 8C och 6C på 1930 och 1940-
talen. Framstående bilar - både på racerbanor och vägar - utrustade med de

Fiat Group Automobiles Sweden AB
Färögatan 33, 164 51 Kista
Tel. +46 (0) 8 5883 7200, Fax +46 (0) 8 5883 7201

Danske Bank, Sverige Filial
Konto nr. 1240-01-04107
Bank giro nr. 489-8888
CVR nr. 55 67 93 52 82

kraftfulla och innovativa motorerna med åtta cylindrar och med sex cylindrar.
4C bekräftar i sin design och konstruktion målet att uppnå ett vikt/
effektförhållande för en äkta superbil på mindre än 4 kg/hk. Ändå ligger inte all
fokus bara på att leverera maximal effekt, utan även att begränsa vikten för att
garantera maximal smidighet och högsta möjliga prestanda. I detta syfte
använder Alfa Romeo 4C teknik och material som hämtats från supersportbilar
(inklusive Alfa Romeo 8C Competizione) - kolfiber, aluminium, bakhjulsdrift -
och teknologier från de senaste standardmodellerna från Alfa Romeo, men
uppdaterade för att öka den sportiga känslan hos den nya bilen ytterligare.
Detta framgår av den nya 1750 Turbo Bensinmotorn, helt i aluminium och med
direktinsprutning, den sofistikerade Alfa TCT dubbelkopplingslådan och Alfa
DNA väljaren med det nya Race-läget.

Exteriör stil
Designad av Alfa Romeo Centro Stile, får 4C en omedelbart att tänka på några
av de traditionella ikoniska modeller som har lämnat ett betydande avtryck i
varumärkets historia. När det gäller dimensioner och likheter i layouten står en
ut särskilt – Alfa Romeo 33 Stradale. En bil som kombinerade extrema
mekaniska och funktionella krav med en väsentlig stil som "klädde" motorn och
chassit med omisskännliga Alfa Romeo-drag. 4C har följt i spåren och fullföljer
därmed en resa som inletts med 8C Competizione och betonar vissa särskilda
begrepp typiska för varumärket, såsom kompakt storlek, dynamik och smidighet.

Inredning
Särpräglad design och noggrant utvalda material utmärker också interiören,
som är konstruerad och byggd för maximal körglädje. Specifikt står all kolfiber i
kupén ut. Kolfiber har använts för den centrala passagerarcellen och har
lämnats fullt synlig för att öka känslan av teknik och låg vikt och att detta är en
unik bil.

Mått och aerodynamik
De kompakta måtten gör denna bil med två skålade sportsolar verkligt unik
bland sina konkurrenter: den är knappt 4 meter lång, 200 cm bred, 118 cm hög
och med en hjulbas på mindre än 2,4 meter. Dessa dimensioner betonar både
den kompakta storleken på bilen och framhäver dess smidighet. Och inte nog
med det; på grund av designteamets utmärkta arbete uppnår bilen maximal
aerodynamisk verkningsgrad, vilket ger negativ CZ (downforce koefficient) som,
liksom i tävlingsbilar, bidrar till att uppnå ökad stabilitet vid högre hastigheter.

Ny 4-cylindrig 1750 Turbo Bensin-motor
Motorn är en utveckling av den som redan används i Quadrifoglio Verde-
versionen av Giulietta. Den nya 4-cylindriga 1750 Turbo Bensinmotorn lanserar
ett innovativt aluminiumblock och speciella insugs-och avgassystem

optimerade för att förbättra bilens sportiga känsla ytterligare. Den har har
banbrytande tekniska lösningar, inklusive direkt bränsleinsprutning, dubbel
kontinuerlig variabel ventilstyrning, ett turboaggregat och ett revolutionerande
styrsystem som motverkar turbofördröjning.

Alfa TCT automatlåda
1750-motorn samarbetar med den innovativa, automatiska Alfa TCT växellådan
med dubbelkoppling, som lagt ribban i sitt segment på grund av sin låga
vikt och extremt snabba aktivering. Växlarna kan också skiftas manuellt i
sekventiellt läge med växlingspaddlarna placerade bakom ratten.

Ny Alfa DNA-väljare med Race-läge
Alfa Romeo 4C innebär också premiären för den nya Alfa DNA-väljaren som
inte bara innehåller de tre standardinställningar som finns tillgängliga sedan
tidigare: Dynamic, Normal och All Weather - men också ett fjärde läge: Race,
för att öka körupplevelsen på bana ytterligare.

”Excellence made in Italy”
Den allra bästa tekniska och industriella expertisen hos Alfa Romeo och
Maserati har använts för att utveckla den slutliga versionen av 4C. Specifikt
var samarbetet mellan de två märkena inriktad på att integrera Alfa Romeos
design- och konstruktionsavdelning med Maseratis produktionsanläggning. Kort
sagt, är detta också ett utmärkande drag hos Alfa Romeo, ett varumärke med
hundraårig historia som fortsätter att vara en av de mest kända och populära
italienska produkterna över hela världen.

Läs mer
Fully Charged kör den eldrivna Folkabussen
Som jag vill ha denna 
58.6°
+
Bobby Green
0
Teenage Engineering gör saker åt IKEA
Dubbelt svenskt! 
47.0°
+
Roger Åberg
0
Wired tar en titt på konstgjort kött
Framtidens grej? 
51.5°
+
André Stray
0
Drönare orsakade eventuellt en helikopter-krasch
Amerikanska myndigheter ska undersöka orsaken 
33.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Apple har problem med anställda som går in i väggen
Bokstavligt talat  
50.7°
+
André Stray
0
Porsche kan nu 3D-printa svårfunna delar
Till modellerna 959, 964 och 365 
55.7°
+
Bobby Green
0
En första titt på Cobra Kai
Karate Kid 34 år senare 
43.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
3 Billboards outside Grenfell, London
Offer för brandkatastrof hämtar inspiration från film 
47.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nokia kan lägga ner wearablesavdelningen
Withingssatsningen verkar ha gått sådär 
32.5°
+
André Stray
0
FRA vill byta ut myndigheters säkerhetschefer
Anser att det krävs en generation med koll på det digitala 
75.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
AsapScience snackar vaccination
Om argument anti-vaxxers brukar ha 
43.6°
+
André Stray
0
Mercedes visar produktionsklar elbil i Genève
Snart premiär för suven EQC 
42.2°
+
Bobby Green
0
Underlägg till din HomePod
Slipp få fula märken 
21.4°
+
Bobby Green
0
Skoda hann före Tesla till Mars
Och det fanns baguetter där! 
54.7°
+
Bobby Green
0
Säsongsavslutning för The Grand Tour
Det blev en specialare 
43.1°
+
Bobby Green
0
Regeringen föreslår hårdare straff mot piratkopiering
Upp till sex års fängelse 
-53.7°
+
André Stray
0
Så här ser baken ut på Volvo V60
En närmare titt 
48.8°
+
Roger Åberg
0
Rykte Dyson har tre stycken elbilar på gång
Investerar mycket i ny batteriteknik 
41.7°
+
Bobby Green
0
Gör gamla Bang & Olufsen-högtalare trådlösa
Eller vilken gammal högtalare som helst faktiskt 
51.2°
+
Roger Åberg
0
Vad händer om du kastar smällare i bensin?
The King of Random leker 
24.7°
+
Bobby Green
0
PostNords avgift blir minst 75 kronor + moms
Tas ut från 1 mars 
18.6°
+
Roger Åberg
0
Google Assistant till Sverige under 2018!
Äntligen! 
61.3°
+
Roger Åberg
0
Arnold klar för Kung Fury-filmen!
Nämen! 
75.9°
+
Roger Åberg
0
Historien om hur iFixit blev den inofficiella guiden
Intressant reportage 
46.2°
+
Roger Åberg
0
Rallybil kraschar och fylls med snö
Men det är bara att köra vidare! 
53.6°
+
Roger Åberg
0
Windows 10 Pro får ett Ultimate Performance-läge
Om man verkligen vill ha ut all kraft från sin dator 
55.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Det här är årets första Formel 1-bil
Komplett med halo över sittbrunnen 
47.2°
+
Bobby Green
0
Elak bugg kan få appar att krascha på iOS och macOS
Aktiveras av ett enda tecken 
30.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Skottland vill förbjuda sugrör i plast
Vill ha ett slut på engångsprodukter i plast 
94.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Specifikationer för nya Toyota Supra läcker ut
Gör 0-100 km/h på 3,8 sekunder 
42.1°
+
Bobby Green
0
Krama varandra i kommentarsfältet!
Vanligt, hederligt hyfs regerar 
102.0°
+
Roger Åberg