m
r
Vi har sett Star Wars: The Last Jedi
Luke Skywalker går och fiskar 
42.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Förbjudet med energidrycker på skoltid
Flera skolor i Dalarna sätter ned foten 
42.7°
+
Bobby Green
0
Så här använder man snabb leverans till något bra
Det är kallt ute nu... 
48.2°
+
Roger Åberg
0
Ned Flanders varma choklad
Gör den själv vettja! 
80kg
+
Bobby Green

Volkswagen XL1 i produktionsform

Den här är riktigt snål den

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Volkswagen

Volkswagen XL1 har hängt med ett tag som konceptbil men nu är det alltså dags att presentera den som produktionsfärdig. Senare i år ska den ultrasnåla bilen byggas i en begränsad upplaga. Siffrorna talar för sig själva, tio mil på bara 0.9 liter diesel är galet bra. Utsläppet är inte heller det fy skam, 21 gram per kilometer.

De grymma siffrorna är möjliga tack vare bilens strömlinjeformning och grymt låga vikt på bara 795 kilo. De flesta karosspanelerna består av kolfiberarmerad plast och glasrutan är tunnare än vanligt. Hela karossen väger in på 230 kilo.

Motorn är en tvåcylindrig diesel-snurra på 800 kubik som ger 47 hästar. Till det kopplas en elmotor på 27 hästar. All kraft skickas till bakhjulen via en sjustegad dubbelkopplingslåda. På bara el ska bilen kunna ta sig omkring fem mil på en laddning.

Pris eller om bilen kommer att leasas när den väl finns tillgänglig är oklart. Hela pressmeddelandet hittas under "Läs mer".

Volkswagen XL1 klar för produktion – förbrukar endast 0,9 liter per 100 km

En bränsleförbrukning så låg som 0,9 liter per 100 km har tidigare varit rena drömmen – men nu är den verklighet. Volkswagen kommer att producera plug-in-hybriden XL1 – även kallad ”1-litersbilen”. Den produktionsklara versionen presenteras på bilsalongen i Genève, 7-17 mars.

XL1
Föregående123...8Nästa
Volkswagen XL1 är världens bränslesnålaste serietillverkade bil – den drar endast 0,9 l/100 km vid blandad körning. Ingen annan hybridbil, utrustad med både el- och dieselmotor, kan uppvisa en lägre förbrukningssiffra. Tack vare sitt plug-in-hybridsystem kan denna tvåsitsiga bil köra upp till 50 km helt på eldrift, och då alltså helt utan utsläpp.

Låg vikt och perfekt aerodynamik

Som en sportbil. XL1 har konstruerats enligt samma principer som en sportbil: låg vikt (795 kg), perfekt aerodynamik (Cd=0,189) och låg tyngdpunkt (1 153 mm hög). Det gör att denna effektiva Volkswagen endast behöver 8,4 hk (6,2 kW) i en konstant hastighet på 100 km/h. Och vid eldrift klarar sig XL1 på mindre än 0,1 kWh för att avverka en sträcka på 1 kilometer.

Lättviktskonstruktion. Ett av framstegen som möjliggör den låga förbrukningen är användandet av lättviktsmaterial. Karossdelar och monocoque-konstruktionen, som omsluter passagerarutrymmet, är tillverkade av förstärkt kolfiber (CFRP) – en teknik som används inom bland annat Formel 1. Totalt 21,3 procent av XL1, eller 169 kg, består av CFRP. Bara 23,2 procent av delarna (184 kg) är konstruerade av stål eller järn.

Effektivitet och körglädje

Topphastighet på 160 km/h. Högteknologisk lättviktskonstruktion, utmärkt aerodynamik och ett plug-in-hybridsystem bestående av en tvåcylindrig TDI-motor (48 hk/35 kW), en elmotor (27 hk/20 kW), en 7-stegad DSG-växellåda med dubbla kopplingar samt ett litiumjonbatteri – tillsammans gör detta att Volkswagen XL1 endast släpper ut 21 g CO2/km.

När så behövs klarar XL1, som har en topphastighet på 160 km/h (elektroniskt begränsad), accelerationen från 0-100 km/h på 12,7 sekunder. Bränsleförbrukningen på 0,9 l/100 km är rekordlåg, ingen annan bil klarar detta i dag, och visar hur Volkswagen nu ritat om kartan över vad som är tekniskt möjligt vid tillverkningen av bilar.

Lithiumjonbatteriet kan laddas upp från ett vanligt 220-voltsuttag. Systemet kan också återvinna energi vid inbromsningar – då kan merparten av energin lagras i batteriet för att användas på nytt. I det här fallet fungerar elmotorn som en generator.

Tredje utvecklingssteget av en vision

2002, 2009, 2013. Konceptuellt representerar XL1 det tredje utvecklingssteget för Volkswagens strategi med 1-litersbilar. På tröskeln till 2000-talet formulerade Ferdinand Piëch, som i dag är styrelseordförande för Volkswagen-koncernen, en vision om att kunna serietillverka en bil som var praktisk i vardagen och ändå inte drog mer än 1 liter per 100 km. Med tvåsitsiga XL1 har denna vision nu blivit verklighet.

Trots den bränsleeffektivitet som XL1 uppvisar, har konstruktörerna lyckats med ett karosskoncept som är mer praktiskt till vardags än de båda tidigare prototyperna. Medan passageraren, för att aerodynamiken skulle bli så bra som möjligt, satt placerad bakom föraren i L1 (den 1-litersbil som presenterades 2002 och 2009), sitter sätena i XL1 något förskjutna bredvid varandra, nästan som i en bil av traditionell typ.

Kortare än Polo, lägre än Porsche Boxster

Framtiden i dag. XL1 är 3 888 mm lång, 1 665 mm bred och endast 1 153 mm hög. Med sedvanliga bilmått mätt är de här dimensionerna verkligt ovanliga. Vi kan till exempel jämföra med en Polo som är ungefär lika lång (3 970 mm) och bred (1 682 mm) men däremot betydligt högre (1 462 mm). Och även en renodlad sportbil som Porsche Boxster är 129 mm högre (1 282 mm). Så XL1 är verkligt spektakulär – den är framtidens bil, byggd redan i dag.

Begränsad upplaga

XL1 kommer till en början att produceras i en begränsad upplaga. Tillverkningen beräknas starta någon gång under 2013 vid anläggningen i Osnabrück, Tyskland. Produktionsbilen presenteras på bilsalongen i Genève, 7-17 mars. Priset är ej fastställt och det är ännu inte klart om Sverige kommer att tilldelas någon bil.

Tekniska fakta för Volkswagen XL1

KAROSS

Konstruktionsmetod: CFRP monocoque, lättviktskonstruktion i förstärkt kolfiber
Längd/bredd/höjd: 3 888 mm/1 665 mm/1 153 mm
Hjulbas: 2 224 mm
Luftmotstånd: 0,189 Cd

DRIVLINA

Typ: Plug-in-hybrid, bakhjulsdrift
Förbränningsmotor: TDI, två cylindrar, 800 cm3, 35 kW/48 hk, 120 Nm
Elmotor: 20 kW/27 hk, 140 Nm
Systemeffekt: 51 KW
Vridmoment, system: 140 Nm
Växellåda: 7-stegad DSG
Batteri: Lithiumjon; energikapacitet: 5,5 kWh
Miljöklass: Euro6

PRESTANDA/FÖRBRUKNING

Toppfart: 160 km/h (elektroniskt begränsad)
0-100 km/h: 12,7 sekunder
Bränsleförbrukning enligt NEDC-körcykeln: 0,9 liter/100 km (blandad körning)
CO2-utsläpp enligt NEDC-körcykeln: 21 g/km (blandad körning)
Räckvidd (elmotor): 50 km
Räckvidd (TDI+elmotor): 550 km (10 liter bränsletank)

ÖVRIGT

Vikt: 795 kg

Läs mer
Förbjudet med energidrycker på skoltid
Flera skolor i Dalarna sätter ned foten 
42.8°
+
Bobby Green
0
Så här använder man snabb leverans till något bra
Det är kallt ute nu... 
48.2°
+
Roger Åberg
0
Allt som är fel med Rogue One: A Star Wars Story
Det finns en del saker 
34.7°
+
Bobby Green
0
HBO har uppdaterat sina appar
Men är det till det bättre? 
34.3°
+
Roger Åberg
0
Fler kameror på allmän plats
Polisen ska inte behöva söka tillstånd 
45.5°
+
Roger Åberg
0
Det blir en andra säsong av The Punisher
Var väl inte helt oväntat 
43.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Facebook ska börja skatta i Sverige!
Flyttar intäkterna till lokala kontoren 
57.2°
+
Roger Åberg
0
Svensken Johan Eriksson visar sin bil för Jay Leno
En klassisk Dodge Charger med Viper-motor 
47.5°
+
Bobby Green
0
Nederländerna lägger ner drönarörnar
Örnarna ville inte jaga drönare 
42.2°
+
André Stray
0
Snubbe är på bilutställning och dissar allt
Många sjuka bilar här 
30.2°
+
Bobby Green
0
Spoiler!
Vi har sett Star Wars: The Last Jedi
Luke Skywalker går och fiskar 
42.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Grim Fandango Remastered gratis på GOG.com
Ett av världens bästa spel för noll pengar! 
48.5°
+
André Stray
0
Mås snor kamera och flyger iväg
Den levande drönaren 
42.4°
+
Bobby Green
0
Så här är det att flyga första klass med eget rum
Hmm, duger för mig! 
34.6°
+
Roger Åberg
0
En sista trailer för Bright
Fantasy-poliserna äntrar Netflix 22 december 
41.0°
+
André Stray
0
iPhone X är den bästa telefonen just nu!
Trots dyr prislapp vinner den 
34.9°
+
Roger Åberg
0