m

Nya Beetle Cabriolet kostar från 215 900 kronor

För det får man 1.2 TSI med 105 hästar

Bil / Volkswagen

Våren lyser på utsidan och det är dags för biltillverkarna att släppa lös sina cab-modeller. Det har nyligen varit presskörning av Volkswagens helt nya Beetle Cabriolet och nu får vi de svenska priserna. Beställer du bilen idag får du den lagom till sommaren.

Utrustningsnivåer, tillval, paket och motorer är identiska med vanliga Beetle. Det betyder att instegsmodellen är 1.2 TSI med 105 hästar kopplad till en manuell låda. Förutom denna finns det 1.4 TSI med 160 hästar och 2.0 TSI med 200 hästar jämt. Bägge är utrustade med manuell låda som standard, dubbelkopplingslådan DSG är alltså tillval. För den som vill brumma diesel är det 1.6 TDI med 105 hästar som gäller.

Priserna är följande:

1,2 TSI 105 hk: 215 900 kronor (manuell växellåda)
1,6 TDI 105 hk: 241 900 kronor (DSG +14 500 kr)
1,4 TSI 160 hk: 241 900 kronor (DSG +14 500 kr)
2,0 TSI GT 200 hk: 281 900 kronor (DSG +14 500 kr)

Hela pressmeddelandet hittas under "Läs mer".

Volkswagen öppnar upp för nya Beetle Cabriolet
28 feb, 2013 10:09 CET

Nu blåser nya vindar på cabrioletmarknaden och det är en ny Volkswagen som är orsaken: Beetle Cabriolet. Orderboken har öppnats och den kund som beställer sin bil idag kan räkna med leverans till sommaren.

Nya Beetle Cabriolet blir fortsättningen på en unik bilhistoria: efter den allra första cabrioletmodellen av Beetle (”typ 15”), som lanserades första gången 1949, och New Beetle Cabriolet som kom 2002, blir detta den tredje generationen av tygsufflett-folkan med sina kurviga former – en bil som både är praktisk i vardagen och erbjuder en härlig cabkänsla för fyra.

Nya Beetle Cabriolet lanseras i Sverige i mitten av april, men är redan nu prissatt och beställningsbar. Den som beställer sitt exemplar idag kan räkna med leverans till sommaren.

Beetle Cabriolet följer programmet för vanliga Beetle, det vill säga motsvarande utrustningsnivåer (Beetle och GT), tillval, paket och motorprogram. Instegsversionen är en högeffektiv 1,2-liters TSI-motor med en effekt på 105 hk (manuell växellåda). Övriga bensinmotorer att välja mellan är pigga 1,4-liters och 2,0-liters TSI som levererar en effekt på 160 respektive 200 hk. Båda har DSG som tillval.

På dieselsidan erbjuds en 1,6-liters TDI på 105 hk i BlueMotion Technology-utförande (med bl a start-stopp-system). Även denna motor finns med DSG som tillval.

Rekommenderade cirkapriser

1,2 TSI 105 hk: 215 900 kronor (manuell växellåda)
1,6 TDI 105 hk: 241 900 kronor (DSG +14 500 kr)
1,4 TSI 160 hk: 241 900 kronor (DSG +14 500 kr)
2,0 TSI GT 200 hk: 281 900 kronor (DSG +14 500 kr)
Bränsleförbrukning

1,2 TSI 105 hk: 6,1 liter/100 km (man)
1,6 TDI 105 hk: 4,5 liter/100 km (man); 4,5 liter/100 km (DSG)
1,4 TSI 160 hk: 6,8 liter/100 km (man); 6,4 liter/100 km (DSG
2,0 TSI GT 200 hk: 7,5 liter/100 km (man); 7,8 liter/100 km (DSG)
CO2-utsläpp

1,2 TSI 105 hk: 142 CO2/km (man)
1,6 TDI 105 hk: 118 CO2/km (man); 119 CO2/km (DSG)
1,4 TSI 160 hk: 158 CO2/km (man); 148 CO2/km (DSG)
2,0 TSI GT 200 hk: 174 CO2/km (man); 180 CO2/km (DSG)
Tidlös design
Den karakteristiska silhuetten går inte att ta miste på – den har gjort generationer av folkabubblor till kultbilar. Det faktum att den första cabrioletmodellen av Beetle tillverkades i 330 000 exemplar säger inte så lite. När den senaste versionen av Beetle Cabriolet togs fram, gjorde Volkswagen en nytolkning av den tidlösa designen från forna dagar och gav silhuetten en sportigare och mer dynamisk look. Kombinationen av en plattare taklinje och en brantare stående vindruta ger bilen en profil som påminner om den legendariska, ursprungliga cabrioletversionen av Beetle. Strålkastarna är fortfarande runda, precis som på nostalgi-ikonen från förr.

Den nya modellen innehåller också designdetaljer från Volkswagens moderna modellpalett, exempelvis luftintaget under stötfångaren, den platta konturen nedtill på huven och baklyktorna. Med nya Beetle Cabriolet kombinerar Volkswagen modern teknik och kvalitet på högsta nivå med samma härliga känsla som bilens ”anfader” bjöd på.

Cabba ner på 9,5 sekunder
En annan detalj som bidrar till bilens speciella charm är den traditionella tygsuffletten. Nedfälld ligger den mycket platt vilket ger bra sikt bakåt. Trots sin kompakta konstruktion har suffletten en mycket bred och långsträckt form. Den är elmanövrerad och öppnas och stängs helt automatiskt. Det tar 9,5 sekunder att fälla taket och kan göras i hastigheter upp till 50 km/h. Det går även att stänga suffletten i farten, vilket tar 11 sekunder. Beetle Cabriolet levereras som standard med ett sufflettskydd som man prydligt kan stuva in soft-toppen i när man så önskar. Kromlister runt om framhäver gränsen mellan stål och tyg.

Precis som på andra versioner av Beetle bjuder den kompakta instrumentpanelen på extra stora, runda mätare, och flera nostalgiska detaljer som exempelvis handskfacket. Med sin rymliga och bekväma kupé är Beetle Cabriolet en fullt ut fyrsitsig bil. Bagageutrymmet rymmer upp till 225 liter, baksätet är asymmetriskt delat och nedfällbart vilket gör det möjligt att transportera lite större saker med suffletten uppfälld.

Hög säkerhet
För extra säkerhet vid en eventuell runtslagning, har Volkswagen utvecklat ett aktivt störtbågesystem. Det består av två utskjutbara enheter som sitter dolda bakom baksätet. Om bilen skulle råka slå runt, aktiveras dessa av krockkuddesystemets utlösningsenhet. Tillsammans med de robusta A-stolparna erbjuder de – på tusendelar av en sekund – ett effektivt skydd för alla fyra i bilen. En annan säkerhetsdetalj är krockkuddarna fram, liksom krockkuddar avsedda för huvud/bål – alla standard.

Läs mer
Paul McCartney sjunger lite karaoke i bilen
Med James Corden 
43.3°
+
Roger Åberg
0
Youtube börjar med betalt medlemsskap
Går i Twitchs fotspår 
19.8°
+
André Stray
0
Nintendo hyllar cross-play i ny reklamfilm
Det är roligare att göra saker tillsammans! 
47.6°
+
André Stray
0
Ozark återvänder 31 augusti
Andra säsongen är snart här! 
58.4°
+
André Stray
0
Gorillan Koko har dött
Vila i frid! 
11.8°
+
Roger Åberg
0
Adam Savage hänger med Onewheel
Bygger egen elbräda 
41.3°
+
André Stray
0
Första recensionerna av Audi Q8 är här
Bör Mercedes GLE Coupé och BMW X6 oroa sig? 
30.4°
+
Bobby Green
0
Trailer för Welcome to Marwen
Steve Carell leker med dockor 
45.6°
+
André Stray
0
Google fixar bättre kontohantering i Android
På tiden! 
41.8°
+
André Stray
0
USA:s regering ogillar Googles samarbete med Huawei
Anses vara risk mot nationell säkerhet 
22.2°
+
André Stray
0
Bose släpper lurar du ska sova med
Byssan lull... 
49.2°
+
Roger Åberg
0
Fox godkänner Disneys bud på 71,3 miljarder dollar
Disney kommer äga nästan hela Marvel-universumet 
31.6°
+
André Stray
0
Audi och Hyundai ska samarbeta kring bränslecellsteknik
Vill snabba på utvecklingen 
49.3°
+
Bobby Green
0
Cyklister får köra på körbana även om det finns cykelbana
Men vad i hela fridens namn? 
30.6°
+
Bobby Green
0
Ny Teenage Mutant Ninja Turtles på ingång
Turtle Power! 
32.7°
+
André Stray
0
Steams sommarrea bara några timmar bort
Bara att börja tänja plånboken 
42.5°
+
André Stray
0
Star Wars-spinoffer har lagts på is
Efter Solo-floppen 
46.3°
+
André Stray
0
Dålig läppläsning av herrarna Trump och Jong-Un
Känns rimligt att det var det här som sades 
47.5°
+
Roger Åberg
0
En närmre genomgång av Volvo S60
Denna gång utan svengelska 
43.6°
+
Roger Åberg
0
Virvelringar som kolliderar
Vackert och tidsödande 
50.5°
+
Roger Åberg
0
Videofrossa: Nya Volvo S60
Se den på vägen, syna den och se den i fabriken 
44.5°
+
Roger Åberg
0
Lite gameplay från Mutant Year Zero: Road to Eden
Ser bra ut! 
44.0°
+
André Stray
0
Det här är nya Volvo S60!
Första Volvon som tillverkas i USA 
55.7°
+
Bobby Green
0
Matt Damon kommer att spela Carroll Shelby
Ny film om Fords Ferrari-fight på gång 
43.4°
+
Bobby Green
0
Nu kan du beställa Nokia 8110
Banantelefonen i ny version 
51.8°
+
Roger Åberg
0
Snubbe kör båt över grusväg
Alla sätt är bra utom de dåliga 
48.6°
+
Bobby Green
0