m
r
Renault släpper Star Wars-modell av Zoe
En hyllning till Han Solo 
28.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Hesa Fredrika är Hesa Fredrik i mobilen
Håll koll på Viktigt Meddelande till Allmänheten 
57.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tyler, The Creator kör kontorskonsert
Det svänger ju 
95kg
+
Bobby Green

Nya Golf i kombiutförande

Kommer till hösten

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Volkswagen

Nästa vecka är det dags för den 83:de upplagan av Genève-mässan och ju närmare den vi kommer ju fler läckor blir det. Nu är det dags för nya Volkswagen Golf i kombiutförande, även kallad Golf Variant, att visa upp sig.

Bilen ser i nosen ut som vanliga Golf och där bak överraskas man inte heller så mycket utan det ser ut som väntat. Undertill är det precis samma teknik som i syskonen med tre och fem dörrar vilket betyder att även denna bil är byggd på den nya MQB-plattformen. Sju olika motoralternativ finns att välja mellan när bilen börjar säljas, instegsmodellen blir 1.2 TSI med 105 hästar.

Bilen kommer till Sverige i september. Hela pressmeddelandet finns under "Läs mer".

Världspremiär för nya Volkswagen Golf Variant

Praktisk och mångsidig bil med plats för fem vuxna och 605 liter bagage
Golf Variant TDI BlueMotion är Volkswagens bränslesnålaste kombi någonsin, förbrukar endast 3,3 l/100 km
Nya Golf Variant har premiär på den svenska marknaden i september

Vid den 83:e upplagan av bilsalongen i Genève, 7-17 mars, presenterar Volkswagen nya Golf Variant för första gången. Det här innebär att Europas mest framgångsrika biltillverkare i likhet med tidigare utökar utbudet av sin storsäljare Golf med en mångsidig kombimodell.

Precis som hos halvkombiversionen av nya Golf, har vikten kunnat sänkas rejält även för Variantversionen. Nya Golf Variant väger upp till 105 kg mindre än sin föregångare. Samtliga motorer har optimerats för låg bränsleförbrukning och har start/stopp-system som standard. Nya Golf Variant kommer att tillverkas i Tyskland.

I Sverige omfattar försäljningsprogrammet motorer med en effekt på 105 till 150 hk. Priser och mer detaljerad information om motorversioner på den svenska marknaden kommer senare. Den svenska lanseringen sker i september.

För första gången i Golf Variants historia kommer Volkswagen också att erbjuda denna modell i en speciell och extremt bränslesnål TDI BlueMotion-version. Nya Golf Variant BlueMotion, som kombinerar en 110 hk stark dieselmotor med en 6-växlad manuell växellåda, är Volkswagens mest bränslesnåla kombimodell någonsin – vid blandad körning förbrukar den endast 3,3 l/100 km (motsvarande 87 g CO2/km).

Fyrhjulsdrivna Golf Variant 4MOTION gör också sin debut på Genèvesalongen. Den kommer att erbjudas uteslutande med TDI-motorer med en motoreffekt på 105 eller 150 hk. Vid sidan om 1,4 TSI Multifuel på 122 hk som drivs av bensin/E85, lanseras dessutom en version för fordonsgas under slutet av 2013. Den har en motoreffekt på 110 hk.

Lastutrymmet nu mer än 100 liter större. Det är nu exakt 20 år sedan den första generationen Golf Variant introducerades på marknaden. Sedan dess har Volkswagen sålt 1,8 miljoner exemplar av denna praktiska modellversion. Nya Golf Variant är en både sportig och elegant allroundbil som kombinerar låg bränsleförbrukning och dynamisk körprestanda med förstklassig kvalitet och mångsidighet.

Lastutrymmesvolymen har utökats från 505 liter till hela 605 liter (lastad upp till de bakre ryggstöden). Lastar man den fram till de främre ryggstöden och upp till taket, erbjuder nya Golf Variant en lastvolym på 1 620 liter (föregångaren: 1 495 liter). Lastutrymmet är 1 055 mm långt fram till baksätet och 1 831 mm fram till framsätet. Den minsta bredden i lastutrymmet är hela 1 003 mm och lastkanten ligger på praktiskt låga 630 mm över marken. Med värden som dessa är det ingen tvekan om att Golf Variant klarar stora transportbehov.

När det gäller utrustningen, är denna kombimodell nu för första gången försedd med en 2-stegs rullmekanism för insynsskyddet. När den inte behövs, kan denna jalusi, precis som lastförskjutningsnätet mot kupén, stuvas undan under lastgolvet. Lastgolvet i nya Golf Variant kan dessutom placeras på olika nivåer, det kan låsas på plats i olika positioner eller tas ur helt. Fjärrutlösningen i bagageutrymmet till de bakre ryggstöden har liksom det nedfällbara baksätet i sig konstruerats om från grunden vilket gjort det hela ännu mer praktiskt och lättanvänt. Nya är också de fyra bagagekrokarna för väskor och kassar.

Vassare och sportigare utstrålning. Nya Golf Variant är 4 562 mm lång, det vill säga 307 mm längre än halvkombimodellen. Designmässigt följer den halvkombimodellens linjer till framdörrarnas bakkant, men från B-stolparna präglas Golf Variant-modellen av designförändringar och ännu mer utrymme.

De särpräglade C-stolparna blir D-stolpar. Nya Variant har inte arbetats fram från 4-dörrarshalvkombin utan utvecklats parallellt med denna. Det är därför som silhuetten på nya Golf Variant har så distinkta linjer. Men hur självständig Variant än är, så ser man att den är en Golf redan vid första ögonkastet. Formgivarna har överfört C-stolpens form, som påminner om en spänd pilbåge och är så typisk för klassiska Golf, till D-stolparna på Variant-versionen – utseendemässigt ser den bakre sidorutan ut att vara en del av D-stolpen.

Till skillnad från på vanliga Golf, fortsätter den så kallade karaktärslinjen bakom de bakre hjulhusen och löper vidare runt hela bakpartiet. Denna design ger bakpartiet en sportigare utstrålning. Dekorlister under sidorutorna (GT-versionen), de långsträckta sidorutorna och det lätt bakåt sluttande taket med sin takspoiler, understryker denna dynamik. Som ett resultat av detta har nya Golf en sidoprofil som får bilen att se längre ut – och exklusivare, kraftfullare samt sportigare. Takrelingen, som finns i olika utföranden, smälter perfekt in i silhuetten.

Liksom hos halvkombimodellen ger den förlängda hjulbasen – från 2 578 till 2 637 mm jämfört med föregångaren – och de korta överhängen Golf Variant en dynamisk karaktär.

En typisk Golf, även sedd bakifrån. De nya 2-delade baklyktorna på Golf Variant stärker familjebanden både med övriga Golf och Volkswagen modeller. Något som tydligt skiljer nya Golf Variant och ”klassiska” Golf är utformningen av stötfångarna och bakluckans mittparti: Medan nummerplåtshållaren på halvkombimodellen sitter placerad i stötfångaren, sitter den på bakluckan på Golf Variant.

Grundversion, Masters och GT. Golf Variant kommer i Sverige att marknadsföras i versionerna Grundversion, Masters och GT, som alla har olika utrustningsnivå. Gemensamt med vanliga Golf erbjuds Grundversionen och Masters-versionen med de mindre motorerna och GT-versionen med de större motorerna.

Redan Grundversionen är välutrustad:

krockkuddar (7 st)
elektriskt inställbara sidobackspeglar
yttertemperaturmätare
kromdekor runt luftinsläppen
färddator
eco-HMI (bränsleförbrukningsrelaterad information i färddatorn)
elektroniskt stabiliseringsprogram (ESC)
förarstol inställbar i höjdled
elektriska fönsterhissar fram och bak
intervalltorkare bak
luftkonditionering
ratt inställbar i längd- och höjdled
mittkonsol med förvaringsfack
elektromekanisk parkeringsbroms med Auto Hold
XDS differentialspärr
däcktryckskontroll med varningslampa
nedfällbart asymmetriskt delat baksäte, med fjärrutlösning
elektromekanisk servostyrning med Servotronic hastighetsberoende reglering
damm- och pollenfilter
automatiskt varselljus
5-tums pekskärm
gröntonade, värmeisolerande rutor
centrallås med fjärrkontroll
trötthetsvarnare
Pre-crash, passagerarskyddssystem
multikollisionsbroms
Hög säkerhetsnivå. Som första kombimodell i världen, är nya Golf Variant försedd med nya multikollisionsbromsen, som för att minska rörelseenergin så mycket som möjligt automatiskt bromsar ner bilen om den är inblandad i en kollision.

Nytt är också det preventiva passagerarskyddssystemet Pre-crash som blir standard i Sverige. Om systemet identifierar att det föreligger risk för en kollision, spänner det automatiskt båda säkerhetsbältena fram för att säkerställa bästa möjliga skyddsverkan för krockkudde- och bilbältessystemen. Om en ännu mer kritisk situation inträffar, exempelvis om ESC-systemet ingriper på grund av kraftig över- eller understyrning, stängs sidorutorna (en smal spalt lämnas öppen) och soltaket. När rutorna och soltaket stängts nästan helt, kan sidokrockkuddarna och krockkuddarna avsedda för huvudena absorbera energin på ett optimalt sätt och på så sätt erbjuda ett så effektivt skydd som möjligt.

Nya Golf Variant Masters och GT har dessutom i Sverige bland annat adaptiv farthållare (ACC), inklusive Front Assist med autobromssystemet City Emergency Brake, och radiosystemet Composition Media, inklusive Bluetooth handsfree och audiostreaming, som standard – säkerhetshöjande finesser som gör körningen ännu mer avslappnad och underhållande. Som tillval erbjuds bland annat filhållningsassistenten Lane Assist och den senaste generationen av parkeringsassistenten Park Assist, liksom de automatiska belysningsfunktionerna Light Assist och Dynamic Light Assist.

Flera nya tillvalssystem har tillkommit: en progressiv styrservo, nyutvecklade, ergonomiska sportstolar (”ergoActive”), en ny typ av vindruta som ger ett ännu bättre skydd mot infrarött ljus (först ut i detta segment), liksom en ny generation informations- och underhållningssystem. För första gången i Golf Variant erbjuds också en körprofilsväljare med upp till fem lägen (”Eco”, ”Sport”, ”Normal”, ”Individual” och, i kombination med DCC plus, även ”Comfort”).

Infotainment och underhållning. Alla infotainment- och underhållningssystem till Golf Variant är som standard utrustade med en pekskärm. Den nya generationen enheter kan fås i sex olika versioner och med tre olika skärmstorlekar: 5, 5,8 respektive 8 tum. De displayer som är 5,8 tum och större är försedda med närhetssensorer: så snart föraren eller framsätespassageraren för handen nära pekskärmen, växlar displayen automatiskt över från visningsläge till inmatningsläge. Displayerna har också en karusellvisningsfunktion med vilken man kan bläddra igenom listor eller CD-omslag i mediabiblioteket genom att svepa med handen över skärmen. Ett förstklassigt ljudsystem från Dynaudio och två olika gränssnitt för mobiltelefonen (”Comfort” och ”Premium”), finns också som tillval.

Sju överladdade, direktinsprutade motorer. Precis som för halvkombiversionen av nya Golf, står två helt nyutvecklade motorgenerationer till buds för Golf Variant. Som tidigare nämnts är alla de sju versionerna som standard utrustade med ett stopp/start-system (som sänker bränsleförbrukningen med upp till 4 procent) och har ett energiåtervinningsläge (som sänker CO2-utsläppen med ca 3 procent). Beroende på motor, levereras nya Golf Variant som standard endera med en 5- eller 6-växlad manuell växellåda. De flesta TSI- och TDI-motorerna går även att kombinera med den automatiska dubbelkopplingsväxellådan DSG.

Bensinmotorerna (TSI-motorer ur EA211-serien) utvecklar 105, 122 (bensin/E85) respektive140 hk. Alla motorerna till Golf Variant är mycket effektiva. Exempelvis 1,2 TSI BlueMotion Technology på 105 hk som i nya Golf Variant drar endast 5,1 l/100 km (med DSG: 5,0 l/100 km) vid blandad körning. Ändå har den en topphastighet på 193 km/h.

De nya dieselmotorerna (TDI-motorer ur EA288-serien), ser naturligtvis till att driva Golf Variant på ett extremt effektivt sätt. Effekten för dessa tre högteknologiska dieslar ligger på 105 hk, 110 hk respektive 150 hk. Det är inte bara den 110 hk starka TDI BlueMotion-versionen, som har en förbrukning på 3,3 l/100 km, som är mycket bränslesnål. Samtliga TDI-motorer är optimerade för en låg bränsleförbrukning och även motorn på 150 hk och med ett maximalt vridmoment 320 Nm uppnår en förbrukning på låga 4,2 l/100 km vid blandad körning.

Läs mer
Apple Music satsar mer på konsertvideos
Exklusiva spelningar med Noel Gallagher och Sam Smith på gång 
33.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Renault släpper Star Wars-modell av Zoe
En hyllning till Han Solo 
28.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Hesa Fredrika är Hesa Fredrik i mobilen
Håll koll på Viktigt Meddelande till Allmänheten 
57.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu har Norge stängt ner FM-nätet
Första landet i världen som gör det 
24.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu börjar vi bädda in information från Wikipedia
Mer kunskap åt folket 
59.5°
+
Roger Åberg
0
Tysta autospelande video med Google Chrome
Ny funktion i senaste betaversionen 
44.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Gymnasieelever får privata duschar
För de som vill byta om lite mera privat 
49.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Vi använder allt mer sömnmedel
Har vi svårare för att somna nu för tiden? 
32.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
I Norge bygger man skilsmässolägenheter
För att barnen ska få det mindre stökigt 
52.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Spoiler!
Disney släpper minispelet Porg Invasion
Star Wars-spel på Facebook 
34.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Energidrycker kan få lagstadgad åldergräns
Livsmedelsverket ska utreda 
59.3°
+
Roger Åberg
0
Windows 10 får en egen OpenSSH-app
Slipp installera Putty 
56.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Källa på Postnord: Personal länsar paket
Grejer skickas inte tillbaka till Kina 
0.7°
+
Bobby Green
0
Dansk hockeyspelare får betalt i bitcoin
Och kommer att få spela matcher i Bitcoin Arena 
34.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Alphabet bygger laserinternet i Indien
Varför lägga kablar när man kan skjuta laserstrålar 
41.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Youthquake är årets brittiska ord
Blev populärt under det brittiska valet 
33.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
iPhone X är den bästa telefonen just nu!
Trots dyr prislapp vinner den 
31.6°
+
Roger Åberg
0