m
Vi har kollat in nya Volvo V60!
Vi säger bara en sak: Wow! 
83.9°
+
Roger Åberg
0
Även BMW har fuskat med sina dieselbilar
Har nu erkänt trots tidigare nekande 
14.1°
+
Bobby Green
0
Vilken är den bästa gaffatejpen?
Det bör man ha koll på 
43.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Davie504 spelar Deadmau5 "omöjliga" basgång
Ingenting är omöjligt 
181kg
+
Bobby Green

Nya Golf i kombiutförande

Kommer till hösten

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Volkswagen

Nästa vecka är det dags för den 83:de upplagan av Genève-mässan och ju närmare den vi kommer ju fler läckor blir det. Nu är det dags för nya Volkswagen Golf i kombiutförande, även kallad Golf Variant, att visa upp sig.

Bilen ser i nosen ut som vanliga Golf och där bak överraskas man inte heller så mycket utan det ser ut som väntat. Undertill är det precis samma teknik som i syskonen med tre och fem dörrar vilket betyder att även denna bil är byggd på den nya MQB-plattformen. Sju olika motoralternativ finns att välja mellan när bilen börjar säljas, instegsmodellen blir 1.2 TSI med 105 hästar.

Bilen kommer till Sverige i september. Hela pressmeddelandet finns under "Läs mer".

Världspremiär för nya Volkswagen Golf Variant

Praktisk och mångsidig bil med plats för fem vuxna och 605 liter bagage
Golf Variant TDI BlueMotion är Volkswagens bränslesnålaste kombi någonsin, förbrukar endast 3,3 l/100 km
Nya Golf Variant har premiär på den svenska marknaden i september

Vid den 83:e upplagan av bilsalongen i Genève, 7-17 mars, presenterar Volkswagen nya Golf Variant för första gången. Det här innebär att Europas mest framgångsrika biltillverkare i likhet med tidigare utökar utbudet av sin storsäljare Golf med en mångsidig kombimodell.

Precis som hos halvkombiversionen av nya Golf, har vikten kunnat sänkas rejält även för Variantversionen. Nya Golf Variant väger upp till 105 kg mindre än sin föregångare. Samtliga motorer har optimerats för låg bränsleförbrukning och har start/stopp-system som standard. Nya Golf Variant kommer att tillverkas i Tyskland.

I Sverige omfattar försäljningsprogrammet motorer med en effekt på 105 till 150 hk. Priser och mer detaljerad information om motorversioner på den svenska marknaden kommer senare. Den svenska lanseringen sker i september.

För första gången i Golf Variants historia kommer Volkswagen också att erbjuda denna modell i en speciell och extremt bränslesnål TDI BlueMotion-version. Nya Golf Variant BlueMotion, som kombinerar en 110 hk stark dieselmotor med en 6-växlad manuell växellåda, är Volkswagens mest bränslesnåla kombimodell någonsin – vid blandad körning förbrukar den endast 3,3 l/100 km (motsvarande 87 g CO2/km).

Fyrhjulsdrivna Golf Variant 4MOTION gör också sin debut på Genèvesalongen. Den kommer att erbjudas uteslutande med TDI-motorer med en motoreffekt på 105 eller 150 hk. Vid sidan om 1,4 TSI Multifuel på 122 hk som drivs av bensin/E85, lanseras dessutom en version för fordonsgas under slutet av 2013. Den har en motoreffekt på 110 hk.

Lastutrymmet nu mer än 100 liter större. Det är nu exakt 20 år sedan den första generationen Golf Variant introducerades på marknaden. Sedan dess har Volkswagen sålt 1,8 miljoner exemplar av denna praktiska modellversion. Nya Golf Variant är en både sportig och elegant allroundbil som kombinerar låg bränsleförbrukning och dynamisk körprestanda med förstklassig kvalitet och mångsidighet.

Lastutrymmesvolymen har utökats från 505 liter till hela 605 liter (lastad upp till de bakre ryggstöden). Lastar man den fram till de främre ryggstöden och upp till taket, erbjuder nya Golf Variant en lastvolym på 1 620 liter (föregångaren: 1 495 liter). Lastutrymmet är 1 055 mm långt fram till baksätet och 1 831 mm fram till framsätet. Den minsta bredden i lastutrymmet är hela 1 003 mm och lastkanten ligger på praktiskt låga 630 mm över marken. Med värden som dessa är det ingen tvekan om att Golf Variant klarar stora transportbehov.

När det gäller utrustningen, är denna kombimodell nu för första gången försedd med en 2-stegs rullmekanism för insynsskyddet. När den inte behövs, kan denna jalusi, precis som lastförskjutningsnätet mot kupén, stuvas undan under lastgolvet. Lastgolvet i nya Golf Variant kan dessutom placeras på olika nivåer, det kan låsas på plats i olika positioner eller tas ur helt. Fjärrutlösningen i bagageutrymmet till de bakre ryggstöden har liksom det nedfällbara baksätet i sig konstruerats om från grunden vilket gjort det hela ännu mer praktiskt och lättanvänt. Nya är också de fyra bagagekrokarna för väskor och kassar.

Vassare och sportigare utstrålning. Nya Golf Variant är 4 562 mm lång, det vill säga 307 mm längre än halvkombimodellen. Designmässigt följer den halvkombimodellens linjer till framdörrarnas bakkant, men från B-stolparna präglas Golf Variant-modellen av designförändringar och ännu mer utrymme.

De särpräglade C-stolparna blir D-stolpar. Nya Variant har inte arbetats fram från 4-dörrarshalvkombin utan utvecklats parallellt med denna. Det är därför som silhuetten på nya Golf Variant har så distinkta linjer. Men hur självständig Variant än är, så ser man att den är en Golf redan vid första ögonkastet. Formgivarna har överfört C-stolpens form, som påminner om en spänd pilbåge och är så typisk för klassiska Golf, till D-stolparna på Variant-versionen – utseendemässigt ser den bakre sidorutan ut att vara en del av D-stolpen.

Till skillnad från på vanliga Golf, fortsätter den så kallade karaktärslinjen bakom de bakre hjulhusen och löper vidare runt hela bakpartiet. Denna design ger bakpartiet en sportigare utstrålning. Dekorlister under sidorutorna (GT-versionen), de långsträckta sidorutorna och det lätt bakåt sluttande taket med sin takspoiler, understryker denna dynamik. Som ett resultat av detta har nya Golf en sidoprofil som får bilen att se längre ut – och exklusivare, kraftfullare samt sportigare. Takrelingen, som finns i olika utföranden, smälter perfekt in i silhuetten.

Liksom hos halvkombimodellen ger den förlängda hjulbasen – från 2 578 till 2 637 mm jämfört med föregångaren – och de korta överhängen Golf Variant en dynamisk karaktär.

En typisk Golf, även sedd bakifrån. De nya 2-delade baklyktorna på Golf Variant stärker familjebanden både med övriga Golf och Volkswagen modeller. Något som tydligt skiljer nya Golf Variant och ”klassiska” Golf är utformningen av stötfångarna och bakluckans mittparti: Medan nummerplåtshållaren på halvkombimodellen sitter placerad i stötfångaren, sitter den på bakluckan på Golf Variant.

Grundversion, Masters och GT. Golf Variant kommer i Sverige att marknadsföras i versionerna Grundversion, Masters och GT, som alla har olika utrustningsnivå. Gemensamt med vanliga Golf erbjuds Grundversionen och Masters-versionen med de mindre motorerna och GT-versionen med de större motorerna.

Redan Grundversionen är välutrustad:

krockkuddar (7 st)
elektriskt inställbara sidobackspeglar
yttertemperaturmätare
kromdekor runt luftinsläppen
färddator
eco-HMI (bränsleförbrukningsrelaterad information i färddatorn)
elektroniskt stabiliseringsprogram (ESC)
förarstol inställbar i höjdled
elektriska fönsterhissar fram och bak
intervalltorkare bak
luftkonditionering
ratt inställbar i längd- och höjdled
mittkonsol med förvaringsfack
elektromekanisk parkeringsbroms med Auto Hold
XDS differentialspärr
däcktryckskontroll med varningslampa
nedfällbart asymmetriskt delat baksäte, med fjärrutlösning
elektromekanisk servostyrning med Servotronic hastighetsberoende reglering
damm- och pollenfilter
automatiskt varselljus
5-tums pekskärm
gröntonade, värmeisolerande rutor
centrallås med fjärrkontroll
trötthetsvarnare
Pre-crash, passagerarskyddssystem
multikollisionsbroms
Hög säkerhetsnivå. Som första kombimodell i världen, är nya Golf Variant försedd med nya multikollisionsbromsen, som för att minska rörelseenergin så mycket som möjligt automatiskt bromsar ner bilen om den är inblandad i en kollision.

Nytt är också det preventiva passagerarskyddssystemet Pre-crash som blir standard i Sverige. Om systemet identifierar att det föreligger risk för en kollision, spänner det automatiskt båda säkerhetsbältena fram för att säkerställa bästa möjliga skyddsverkan för krockkudde- och bilbältessystemen. Om en ännu mer kritisk situation inträffar, exempelvis om ESC-systemet ingriper på grund av kraftig över- eller understyrning, stängs sidorutorna (en smal spalt lämnas öppen) och soltaket. När rutorna och soltaket stängts nästan helt, kan sidokrockkuddarna och krockkuddarna avsedda för huvudena absorbera energin på ett optimalt sätt och på så sätt erbjuda ett så effektivt skydd som möjligt.

Nya Golf Variant Masters och GT har dessutom i Sverige bland annat adaptiv farthållare (ACC), inklusive Front Assist med autobromssystemet City Emergency Brake, och radiosystemet Composition Media, inklusive Bluetooth handsfree och audiostreaming, som standard – säkerhetshöjande finesser som gör körningen ännu mer avslappnad och underhållande. Som tillval erbjuds bland annat filhållningsassistenten Lane Assist och den senaste generationen av parkeringsassistenten Park Assist, liksom de automatiska belysningsfunktionerna Light Assist och Dynamic Light Assist.

Flera nya tillvalssystem har tillkommit: en progressiv styrservo, nyutvecklade, ergonomiska sportstolar (”ergoActive”), en ny typ av vindruta som ger ett ännu bättre skydd mot infrarött ljus (först ut i detta segment), liksom en ny generation informations- och underhållningssystem. För första gången i Golf Variant erbjuds också en körprofilsväljare med upp till fem lägen (”Eco”, ”Sport”, ”Normal”, ”Individual” och, i kombination med DCC plus, även ”Comfort”).

Infotainment och underhållning. Alla infotainment- och underhållningssystem till Golf Variant är som standard utrustade med en pekskärm. Den nya generationen enheter kan fås i sex olika versioner och med tre olika skärmstorlekar: 5, 5,8 respektive 8 tum. De displayer som är 5,8 tum och större är försedda med närhetssensorer: så snart föraren eller framsätespassageraren för handen nära pekskärmen, växlar displayen automatiskt över från visningsläge till inmatningsläge. Displayerna har också en karusellvisningsfunktion med vilken man kan bläddra igenom listor eller CD-omslag i mediabiblioteket genom att svepa med handen över skärmen. Ett förstklassigt ljudsystem från Dynaudio och två olika gränssnitt för mobiltelefonen (”Comfort” och ”Premium”), finns också som tillval.

Sju överladdade, direktinsprutade motorer. Precis som för halvkombiversionen av nya Golf, står två helt nyutvecklade motorgenerationer till buds för Golf Variant. Som tidigare nämnts är alla de sju versionerna som standard utrustade med ett stopp/start-system (som sänker bränsleförbrukningen med upp till 4 procent) och har ett energiåtervinningsläge (som sänker CO2-utsläppen med ca 3 procent). Beroende på motor, levereras nya Golf Variant som standard endera med en 5- eller 6-växlad manuell växellåda. De flesta TSI- och TDI-motorerna går även att kombinera med den automatiska dubbelkopplingsväxellådan DSG.

Bensinmotorerna (TSI-motorer ur EA211-serien) utvecklar 105, 122 (bensin/E85) respektive140 hk. Alla motorerna till Golf Variant är mycket effektiva. Exempelvis 1,2 TSI BlueMotion Technology på 105 hk som i nya Golf Variant drar endast 5,1 l/100 km (med DSG: 5,0 l/100 km) vid blandad körning. Ändå har den en topphastighet på 193 km/h.

De nya dieselmotorerna (TDI-motorer ur EA288-serien), ser naturligtvis till att driva Golf Variant på ett extremt effektivt sätt. Effekten för dessa tre högteknologiska dieslar ligger på 105 hk, 110 hk respektive 150 hk. Det är inte bara den 110 hk starka TDI BlueMotion-versionen, som har en förbrukning på 3,3 l/100 km, som är mycket bränslesnål. Samtliga TDI-motorer är optimerade för en låg bränsleförbrukning och även motorn på 150 hk och med ett maximalt vridmoment 320 Nm uppnår en förbrukning på låga 4,2 l/100 km vid blandad körning.

Läs mer
Även BMW har fuskat med sina dieselbilar
Har nu erkänt trots tidigare nekande 
14.3°
+
Bobby Green
0
Vilken är den bästa gaffatejpen?
Det bör man ha koll på 
43.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Falcon 9:s raketkåpa slog ner i havet
Oklart om den går att återanvända 
43.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
E-sport kommer att omsätta över 7 miljarder kronor i år
Framtidsbransch? 
46.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Google Assistant får stöd för svenska inom några månader
På tiden! 
58.8°
+
André Stray
0
Observatoriemuseet i Stockholm räddas!
Har varit stängt sedan 2013 
55.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nintendo storvinnare på DICE Awards
Kammade hem åtta priser på galan 
41.4°
+
André Stray
0
Ett gäng ungar träffar en 101-åring
Kan de fatta att hon inte hade en iPad? 
41.1°
+
Bobby Green
0
Forskare utvecklar konstgjorda eldflugor
LED-lampor flyger runt i luften 
44.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Donald Trump skyller skolskjutning på film och spel
Party like it's 2000! 
-50.8°
+
André Stray
0
Cern ska flytta antimateria
Blir första gången man testar det 
48.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Storyn om Steven Avery fortsätter med Convicting a Murderer
Ska ge en annan vinkel på målet 
41.8°
+
André Stray
0
Android One även till dyrare telefoner
Garanterade uppdateringar och rent gränssnitt åt alla! 
46.2°
+
Roger Åberg
0
En till karaktär i Metal Gear Survive?
Det blir 10 dollar, tack! 
11.1°
+
André Stray
0
The Ring goes augmented reality
Det här kan nog vara lite otäckt 
45.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Vyn från cockpit när flygplan lyfter från hangarfartyg
Mäktigt! 
51.3°
+
Roger Åberg
0
Bill Gates gissar pris på varor
Hur bra koll har världens rikaste person? 
42.0°
+
André Stray
0
Det här är Jon Olssons nya Audi RS6
Bröööööööööööööööööööööl 
45.1°
+
Roger Åberg
0
Pris och högupplösta bilder på Samsung Galaxy S9
Nästan 10 lax! 
25.2°
+
Roger Åberg
0
ARM vill bygga in SIM-kort i processorer
iSIM är tänkt att användas av IoT-grejer 
48.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa år kommer laptops med 5G
Intel gör som Qualcomm 
43.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Blizzard överraskar med uppdatering till Warcraft III
Balansfix, widescreen-stöd och stöd för 24 spelare 
63.8°
+
André Stray
0
Kurzgesagt pratar om homeopatiska mediciner
Funkar det, egentligen? 
42.6°
+
André Stray
0
Mitsuoka uppdaterar modellen Himiko
En Mazda Miata med klassiskt utseende 
41.9°
+
Bobby Green
0
Trailer för The Outsider
Har premiär på Netflix 9 mars 
44.8°
+
André Stray
0
Krama varandra i kommentarsfältet!
Vanligt, hederligt hyfs regerar 
105.4°
+
Roger Åberg
0