m
Det första fantastiska andetaget efter en lungtransplantation
Donera mera! 
79.3°
+
Roger Åberg
0
Fully Charged kör den eldrivna Folkabussen
Som jag vill ha denna 
54.7°
+
Bobby Green
0
Teenage Engineering gör saker åt IKEA
Dubbelt svenskt! 
45.7°
+
Roger Åberg
0
Drake ger bort stålar och glädje
I nya videon 
121kg
+
Roger Åberg

Eldrivna Volkswagen E-Up! tar sig 15 mil på en laddning

Kommer i höst

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Volkswagen

I höst på bilmässan i Frankfurt kommer Volkswagen att presentera den helt eldrivna E-Up!. Det som skiljer sig från konceptet som visades upp 2009 är lite utseende och att man får plats med fyra personer i denna, mot lösningen som var i konceptet.

Elmotorn ger 82 hästar, vridet är på 210 Nm. Batteriet är på 18.7-kWh och låter bilen ta sig 15 mil innan det är dags för laddning igen. Snabbladdning till 80 procent är möjligt på 30 minuter. 0-100 km/h ska ta 14 långa sekunder och toppfarten anges till 135 km/h.

Vad priset kommer att bli återstår att se, men om det inte blir för salt är det nog inte helt omöjligt att den här blir poppis.

Visa
Pressmeddelande
Nya e-up! får premiär i höst

Volkswagen skriver ett nytt kapitel inom mobilitet när man presenterar sin första helt eldrivna, serietillverkade bil – nya e-up!. Den fyrsitsiga bilen visades igår upp på Volkswagens årliga press- och investerarkonferens i Wolfsburg. Nya e-up! erbjuder en räckvidd på 150 kilometer och är anpassad för vardagens utmaningar.

e-up Winterkorn medium
Föregående12Nästa
Med eldrift och fyra säten är e-up! insteget till ett nytt, innovativt bilkoncept. Det handlar om en bil för vardagsbruk i stadstrafik, samtidigt som den är idealisk för pendling eller som en innovativ andrabil. Den klarar utan problem sträckor på upp till 150 km. e-up! kan laddas upp till 80 procent av sin kapacitet på så kort tid som 30 minuter.

e-up! drivs en elmotor på 60 kW/82 hk, och körs helt utan störande växlingar eller motorljud. Maximalt vridmoment är 210 Nm och det finns tillgängligt redan från start. Bilen accelererar från 0-100 km/h på 14 sekunder och uppnår en toppfart på 135 km/h. Litium-jon-batteriet sitter integrerat under bilen och har en total kapacitet på 18,7 kWh. Det betyder att e-up! klarar att köras i upp till 150 km (per NEDC) på en enda laddning, tack vare sin låga vikt på 1 185 kg.

Uttaget för laddning sitter gömt bakom ”tankluckan”. Som tillval kan också ett så kallat Combined Charging System (CCS) användas. Det har standardiserats av Volkswagen och andra biltillverkare. Det stöder både DC- och AC-laddning så att föraren enkelt kan ladda sin bil på de flesta laddstationer – oavsett vilken typ av laddning som erbjuds.

En utmärkande designdetalj i nya e-up! är den rundade layouten på LED-strålkastarna i stötfångaren. Utöver detta har fronten, trösklarna och underredet optimerats aerodynamiskt.

e-up! känns också igen på sina blanka 15-tums aluminiumfälgar, Volkswagen-emblem med blå bakgrund och en e-up!-logotype i bakpartiet.

I bilens interiör återfinns ljusgrå säten med blå sömmar. Specialläder och kromdetaljer har använts för att skapa ett tydligt uttryck som passar hela konceptet kring en färdigutvecklad urban elbil.

e-up! får världspremiär på bilsalongen i Frankfurt i höst och kommer därefter att lanseras på den svenska marknaden.
Fully Charged kör den eldrivna Folkabussen
Som jag vill ha denna 
54.8°
+
Bobby Green
0
Teenage Engineering gör saker åt IKEA
Dubbelt svenskt! 
45.7°
+
Roger Åberg
0
Wired tar en titt på konstgjort kött
Framtidens grej? 
49.7°
+
André Stray
0
Drönare orsakade eventuellt en helikopter-krasch
Amerikanska myndigheter ska undersöka orsaken 
33.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Apple har problem med anställda som går in i väggen
Bokstavligt talat  
49.8°
+
André Stray
0
Porsche kan nu 3D-printa svårfunna delar
Till modellerna 959, 964 och 365 
54.5°
+
Bobby Green
0
En första titt på Cobra Kai
Karate Kid 34 år senare 
43.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
3 Billboards outside Grenfell, London
Offer för brandkatastrof hämtar inspiration från film 
47.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nokia kan lägga ner wearablesavdelningen
Withingssatsningen verkar ha gått sådär 
33.3°
+
André Stray
0
FRA vill byta ut myndigheters säkerhetschefer
Anser att det krävs en generation med koll på det digitala 
73.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
AsapScience snackar vaccination
Om argument anti-vaxxers brukar ha 
43.2°
+
André Stray
0
Mercedes visar produktionsklar elbil i Genève
Snart premiär för suven EQC 
42.2°
+
Bobby Green
0
Underlägg till din HomePod
Slipp få fula märken 
21.5°
+
Bobby Green
0
Skoda hann före Tesla till Mars
Och det fanns baguetter där! 
54.4°
+
Bobby Green
0
Säsongsavslutning för The Grand Tour
Det blev en specialare 
42.9°
+
Bobby Green
0
Regeringen föreslår hårdare straff mot piratkopiering
Upp till sex års fängelse 
-51.4°
+
André Stray
0
Så här ser baken ut på Volvo V60
En närmare titt 
48.4°
+
Roger Åberg
0
Rykte Dyson har tre stycken elbilar på gång
Investerar mycket i ny batteriteknik 
41.6°
+
Bobby Green
0
Gör gamla Bang & Olufsen-högtalare trådlösa
Eller vilken gammal högtalare som helst faktiskt 
51.2°
+
Roger Åberg
0
Vad händer om du kastar smällare i bensin?
The King of Random leker 
24.9°
+
Bobby Green
0
PostNords avgift blir minst 75 kronor + moms
Tas ut från 1 mars 
18.8°
+
Roger Åberg
0
Google Assistant till Sverige under 2018!
Äntligen! 
61.1°
+
Roger Åberg
0
Arnold klar för Kung Fury-filmen!
Nämen! 
74.8°
+
Roger Åberg
0
Historien om hur iFixit blev den inofficiella guiden
Intressant reportage 
46.1°
+
Roger Åberg
0
Rallybil kraschar och fylls med snö
Men det är bara att köra vidare! 
52.9°
+
Roger Åberg
0
Windows 10 Pro får ett Ultimate Performance-läge
Om man verkligen vill ha ut all kraft från sin dator 
55.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Det här är årets första Formel 1-bil
Komplett med halo över sittbrunnen 
47.0°
+
Bobby Green
0
Elak bugg kan få appar att krascha på iOS och macOS
Aktiveras av ett enda tecken 
30.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Skottland vill förbjuda sugrör i plast
Vill ha ett slut på engångsprodukter i plast 
93.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Specifikationer för nya Toyota Supra läcker ut
Gör 0-100 km/h på 3,8 sekunder 
42.0°
+
Bobby Green
0
Krama varandra i kommentarsfältet!
Vanligt, hederligt hyfs regerar 
101.9°
+
Roger Åberg