m

R-Design till nyaste Volvo S60, V60 och XC60

Och mer kraft tack vare Polestar

Bil / Volvo

Nu är det dags för de lyfta S60, V60 och XC60 att få det sportigaste Volvo har att erbjuda, R-Design. Förutom fräckare utseende kan man även få mer pulver, men då är det Polestar som står för jobbet.

"De nya R-Designmodellerna vänder sig till personer som har en passion för prestanda och exklusiva detaljer. I nya S60, V60 och XC60 R-Design har vi vridit upp den visuella volymen, med speciellt fokus på detaljnoggrannheten. S60 eller V60 R-Design med sänkt R-Design chassi, T6-motor och 19-tumshjul som tillval, överträffar det mesta. Låt den nya ultrabekväma sportstolen omfamna dig och njut av den intensiva körupplevelsen."
Bilarna får unika kofångare, fetare fälgar och andra slutrör än övriga modeller. På insidan sitter man i en nya sportstolar som har bättre sidostöd. R-Design kan fås till alla motoralternativ och sportigast i gänget är T6-motorn som efter Polestars ingrepp ger hela 329 hästar. Till motorn passar det nya sportchassiet som också innefattas av R-Design vilket innebär 15 millimeter närmare backen och en fjäderstyvhet som har blivit 15 % högre.

Vad tillägget kostar får du reda på hos respektive Volvo-handlare.

Visa
Pressmeddelande
Nya Volvo S60, V60 och XC60 R-Design:
Dynamisk design och sportig körning med tillvalet Polestar performance

De nya R-Design versionerna av Volvo S60, V60 och XC60 visar upp ett förnyat sportigt utseende, dynamiskt chassi och motoreffekt upp till 329 hk med tillvalet Polestar optimering.

- De nya R-Designmodellerna vänder sig till personer som har en passion för prestanda och exklusiva detaljer. I nya S60, V60 och XC60 R-Design har vi vridit upp den visuella volymen, med speciellt fokus på detaljnoggrannheten, säger Doug Speck, Senior President Marketing, Sales and Customer Service på Volvo Car Group.
- S60 eller V60 R-Design med sänkt R-Design chassi, T6-motor och 19-tumshjul som tillval, överträffar det mesta. Låt den nya ultrabekväma sportstolen omfamna dig och njut av den intensiva körupplevelsen, tillägger han.

Unik ny front
Samtliga tre R-Design-bilar - inklusive XC60 - har nu en unik front med en ny dynamisk och uttrycksfull aura. Den mattsvarta grillen har högblanka svarta ribbor, en silkesmatt diagonal, kryddad med ett elegant R-Design-emblem. DRL-ljusen i hörnen förstärker den låga profilen.
- De främre hjulhusen är små designpärlor, som framhäver bilens sportiga drag. Den främre stötfångarens rundade kanter "sveper" runt det dynamiska Ixionhjulet, som nu finns i en omdesignad 19-tumsversion för S60/V60 och en 20-tums för XC60, säger Fedde Talsma, Design Director, Exterior.
Baktill flankeras den unika diffusorn med fenor av runda, högteknologiska R-Design-slutrör.

Nya generationens R-Design-interiör
Den nya sportstolen är nu standard i bilar med R-Design. Det mixar svart Nubuck-textil med perforerat läder och den broderade R-Design-logotypen med blått "R" understryker den sportiga framtoningen. Stol i helläder finns som alternativ.
- Med sidostöd hela vägen från lår till axlar bidrar den nya sportstolen i högsta grad till känslan av full kontroll. Stolen har behållit den traditionella komfort som har varit Volvos signum i decennier, säger Doug Speck.
Den adaptiva digitala instrumentpanelen har möjlighet att växla mellan tre layouter med olika konfigurationer och funktioner - Elegance, Eco och Performance. I R-Design-versionen har temat Elegance en blå färg.
Designteamet har ägnat stor uppmärksamhet åt inredningsdetaljer som understryker den distinkta R-Design-framtoningen.
- Genom att mixa inlägg med perforerad look, svart läder och kontrasterande sömmar, har designteamet skapat en interiör i perfekt harmoni, krönt av det svarta innertaket. Den nya rostfria tröskelplåten med ett blått "R" i R-Design-emblemet är också en fin detalj, säger Doug Speck.

Sportig körning med upp till 329 hk
R-Design finns med samtliga motorer som är tillgängliga för standardversionerna. Utbudet spänner från D2-diesel med 115 hk (inte tillgänglig i XC60) till en 3,0-liters, sexcylindrig T6 bensinturbo med 304 hk och 440 Nm vridmoment.
T6-köparen kan öka prestandan till 329 hk genom att välja Polestar optimering, som ger föraren ytterligare 25 hk i den specialutformade gaspedalen.

Snabbare acceleration
Accelerationstiderna i T6-versionen har förbättrats i alla tre bilarna med hjälp av de nya växlingspaddlarna och automatlådan i sportläge. 0-100 km/h är nu nere på 5,9 sekunder (tidigare 6,1) i S60 T6. Motsvarande siffror för V60 T6 är 6,0 sekunder (6,2), och XC60 T6 gör nu 0-100 km/h på 6,9 sekunder (7,3).

Lägre och fastare chassi
R-Designens sportchassi har sänkts med 15 mm jämfört med det dynamiska chassiet för standardmodellerna S60 och V60 och fjäderstyvheten är 15 procent högre. Detta skapar äkta körglädje med total kontroll.
- Körupplevelsen ska framhålla dynamiken, utan att chassiet känns alltför hårt. Om chassiet är alltför fast, kan även slät asfalt kännas gropig. Vi strävar efter en sportig, men ändå komfortabel känsla, säger Peter Mertens, Senior Vice President Research and Development på Volvo Car Group.

Monotube-stötdämpare
S60 och V60 R-Design har monotube-stötdämpare baktill, med kompression och returdämpning via samma ventil. Detta ger ett kortare och snabbare vätskeflöde, vilket i sin tur innebär att stötdämparen reagerar snabbare.
Styvare bussningar motverkar svängningar och vridningar och rörelserna blir mer kontrollerade. De bussningar som fäster de bakre stötdämparna till chassiet är 20 procent styvare jämfört med det dynamiska chassiet. De främre bussningarna är 400 procent styvare för att motverka hjulhopp och skakningar.
Ett fjäderbenstötta under motorhuven binder samman fjäderbenen för att göra chassistrukturen ännu styvare.
Chassiet i XC60 R-Design är också styvare än standardbilens och köregenskaperna är mer dynamiska - utan att äventyra åkkomforten. Stötdämparens fjädrar och krängningshämmare har justerats och anpassats för att bli fastare och mer balanserade. Resultatet blir ökad kontroll och en mer sportig och vägnära körupplevelse.

Corner Traction Control
Precis som i standardvarianterna, stöder en rad elektroniska system chassiet i R-Designversionerna.
Corner Traction Control, som använder torque vectoring för att ge smidigare kurvtagning, är nu även standard i XC60. Stabiliseringssystemet DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) har också flera andra funktioner som förbättrar körglädje och säkerhet, t ex:
Advanced Stability Control. Med en gyroskopisk rullvinkelsensor kan antispinnsystemet ingripa snabbare med ökad precision.
Engine Drag Control förhindrar att hjulen låser sig när man motorbromsar på hala underlag.
DSTC-systemet har också en sportinställning som gör det möjligt för föraren att inaktivera antispinnfunktionen.
Förarorienterad attraktion
Nya Volvo S60, V60 och XC60 R-Design kommer att finnas på alla marknader som säljer standardversionerna av modellerna. Volvo Car Group räknar med att cirka 10 procent av köparna kommer att välja R-Designversionen. På vissa marknader som t.ex. Storbritannien och Australien, är andelen över 30 procent.
- Mer än hälften av bilarna med R-Design kommer att locka köpare som i dag kör andra bilmärken idag. De här bilarna spelar också en viktig roll för föryngra vår kundbas, säger Doug Speck.
Det här är nya Volvo S60!
Första Volvon som tillverkas i USA 
50.1°
+
Bobby Green
0
Nu kan du beställa Nokia 8110
Banantelefonen i ny version 
45.2°
+
Roger Åberg
0
Snubbe kör båt över grusväg
Alla sätt är bra utom de dåliga 
43.2°
+
Bobby Green
0
Utvecklare får egna profilsidor på Steam
Få en bättre överblick över spelkatalog 
44.1°
+
André Stray
0
Instagram verkar släppa IGTV idag
Dags att slå hårt mot Youtube? 
32.8°
+
André Stray
0
Escape from Monkey Island finns nu på GOG.com
Samla hela spelserien! 
41.0°
+
André Stray
0
Patentritningar visar BMW 8-serie Gran Coupe och cab
Fler versioner är på väg 
33.6°
+
Bobby Green
0
Star Trek: Discovery-skaparen jobbar på fyra Star Trek-serier
Picard kan återvända! 
44.2°
+
André Stray
0
EU-utskott röstade ja till skärpt nätupphovsrätt
Omröstning i EU-parlamentet sker i september 
-33.9°
+
André Stray
0
Nu finns ett första ramverk för självkörande bilar i EU
Tomas Eneroth har styrt upp 
46.5°
+
Roger Åberg
0
Porsche köper in sig i Rimac
Intressant! 
46.7°
+
Roger Åberg
0
Så här ska man bete sig i naturen
Allemansrätten rockar! 
45.1°
+
Roger Åberg
0
Japanska fans städar efter sig
Även Senegal-fans har stil 
68.4°
+
Roger Åberg
0
Snart kan du köra frågesport live på Facebook
Som vi har längtat? 
32.1°
+
Roger Åberg
0
Nästan 300 dansscener i ett klipp
Det svänger! 
41.8°
+
Roger Åberg
0
Amazon kritiseras av aktieägare för AI-systemet Rekognition
Vill inte att Amazon ska pyssla med övervakning 
41.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Före detta CIA-anställd åtalas för läcka till WikiLeaks
Ska ha läckt Vault 7-dokumenten 
29.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Uber testar lägre priser
För de som kan tänka sig att vänta lite 
44.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Amazon köpte Amazon.se för 6 miljoner kronor
Enmansföretag verkar ha gjort en bra deal 
56.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Google släpper egen podcast-app för Android
På tiden! 
44.3°
+
André Stray
0