m
r
Swish fyller fem år i dag!
Tut i luren! 
41.0°
+
Roger Åberg
0
Besiege får multiplayerstöd
Oväntat! 
41.7°
+
André Stray
0
KFC släpper ny kollektion med prylar
Julklappstips? 
80kg
+
Bobby Green

Volkswagen visar Tiguan som coupé

En utmanare till BMW X6 kanske?

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Volkswagen

På Shanghai Motor Show kommer Volkswagen bland annat att visa upp CrossBlue Coupe Concept, som kan beskrivas som en coupé-version av modellen Tiguan. En utmanare till BMW X6 eller nyligen presenterade BMW X4 kanske?

Bilen mäter 4.89 meter i längd, 2.02 i bredd och den har en hjulbas på 2.98 meter. Tanken med bilen är att kunna erbjuda något som är både sportigt, hyfsat rymligt men ändå drar soppa som en mindre bil. Under huven sitter den en V6:a med turbo kopplad till två elmotorer. Den totala effekten uppgår till 415 hästar vilket gör att 0-100 km/h går på bara 5.9 sekunder. Trots den rätt höga effekten ska bilen inte dra mer än 0.3 liter per mil. På enbart el ska man kunna köra upp till 3.3 mil. Den här motorkonfigurationen kan vi dock inte vänta oss att se under skalet på produktionsversionen när den väl dyker upp.

Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för CrossBlue Coupé i Shanghai: Volkswagen visar avancerad plugin-hybrid-SUV

415 hk starka konceptbilen CrossBlue Coupé drar endast 3,0 l/100 km
Volkswagens plugin-hybrid-SUV kan köra upp till 33 km vid enbart eldrift
Vid årets upplaga av bilsalongen i Shanghai, 20-29 april, bjuder Volkswagen mässbesökarna på en spännande inblick i framtiden – och i en ny SUV-era. Här blir det nämligen världspremiär för konceptbilen CrossBlue Coupé. Klaus Bischoff, chefsdesigner för märket Volkswagen, säger:
– Den stora tillväxten i SUV-segmentet ger oss formgivare möjlighet att diversifiera modellerna ännu mer. Med CrossBlue Coupé vill vi visa vilken fantastisk potential som ligger i Volkswagens formspråk. Den här konceptbilen kommer otvivelaktigt att ha sin inverkan på framtida SUV-modeller.

Klaus Bischoff fortsätter:
– CrossBlue Coupé bygger på en harmonisk treklang: en tuff och robust look, sportiga proportioner samt en återhållen elegans i sina skulpturala former och linjer.

Oliver Stefani, huvuddesigner för projektet i Klaus Bischoffs designteam:
– Frontdesignen på CrossBlue Coupé är en av höjdpunkterna. Det inarbetade temat med horisontella linjer, som blivit ett kännetecken för märket, fulländas genom de helintegrerade strålkastarna. Kromdekoren nertill framhäver SUV-karaktären hos CrossBlue Coupé och uppfattas av ögat att höra samman med den övre grillen.

Dynamisk sportbilsprestanda. För drivningen av CrossBlue Coupé svarar ett plugin-hybridsystem som är lika energisnålt som det är sportigt. Den bensindrivna, direktinsprutade V6-turbomotorn (TSI) kompletteras här av två elmotorer – den maximala effekten för systemet ligger på hela 415 hk (305 kW). När bilens fulla potential utnyttjas blir denna SUV till en sportbil: CrossBlue Coupé klarar accelerationen från 0 till 100 km/h på kvicka 5,9 sekunder och topphastigheten ligger på 236 km/h.

Bränslesnål som en småbil. Trots sin imponerande dynamiska prestanda drar CrossBlue Coupé endast 3,0 l/100 km vid blandad körning. Detta enligt den nya europeiska körcykeln NEDC. Och i hybridläget (körcykel med urladdat batteri och drivning endast av TSI-motorn), drar denna SUV - som är nästan 4,9 meter lång - endast 6,9 l/100 km. Detta värde ger en teoretisk räckvidd på cirka 1 190 kilometer vid en tankrymd på 80 liter.

Kör utsläppsfritt i stan. CrossBlue Coupé kan köras i elläge – det vill säga helt utsläppsfritt – i upp till 33 km, vid en maxhastighet på 120 km/h. Allt föraren behöver göra för att välja detta speciellt miljövänliga helelektriska driftsläge i stan är att trycka på en knapp. Serietillverkad kan denna konceptbil - som är byggd på den nya modulära MQB-plattformen – också bestyckas med konventionella drivsystem (4- och 6-cylindriga motorer) för flera olika typer av bränslen (bensin, diesel, naturgas).

Komfort som en SUV i premiumklassen. Denna Volkswagen, som har fem bekväma säten och ett bagageutrymme som slukar upp till 1 101 liter (beroende på konfiguration), är en verklig föregångare i SUV-segmentet – både tekniskt och utseendemässigt. Dessutom är CrossBlue Coupé en av världens mest säkra SUV:ar – detta tack vare sin elektroniska stabiliseringskontroll (ESC), sin fyrhjulsdrift med ”elektrisk kardanaxel” som tagits fram för dynamisk prestanda och säkerhet, och sina upp till tio krockkuddar.

Dynamisk exteriör design

Välavvägda proportioner. CrossBlue Coupé är exakt 4 889 mm lång, 2 015 mm bred och endast 1 679 mm hög. De här måtten ger CrossBlue Coupé en mycket låg profil och en mycket bred och långsträckt look som utstrålar kaxighet – ett intryck som förstärks av den breda spårvidden (1 709 mm fram, 1 726 mm bak), den långa hjulbasen (2 980 mm) i förhållande till bilens längd, liksom av de 22 tum stora aluminiumfälgarna (med däck av dimensionen 285/44) som är speciellt framtagna för konceptbilen.

Sportig sidoprofil. CrossBlue Coupé har en lång och bred motorhuv med integrerade luftintag, en taklinje som också den är lång (med integrerad takspoiler) och ett mycket kort överhäng fram. Konceptbilen är lackerad i ”CrossOrange Metallic”.

Exklusiv hightech-interiör

Kupé som en elegant lounge. Ett av de mest framträdande dragen i den eleganta och renodlade interiören i femsitsiga CrossBlue Coupé är den horisontella instrumentpanelen som likt en vinge sträcker sig ut på dörrpanelerna på respektive sida.
Bekvämt placerade på höger sida, bredvid växelväljaren, sitter knapparna för de olika driftslägena och för urkoppling av ESC (till exempel vid körning i djup snö). Mitt på mittkonsolen sitter en 10,1 tum stor pekskärm som är försedd med en display som reagerar på handrörelserna via en sensor (som på en smartphone). Den stora pekskärmen används inte bara för att styra alla infotainment- och underhållningsfunktioner utan också för att visa hybridsystemets status.
Samspelet mellan former, färger och material ger ett kraftfullt intryck som är typiskt för en SUV, men skapar också en urban atmosfär som i en elegant lounge.

Fem bekväma säten. Sätena är klädda i elegant nappa, ett naturmaterial som andas och är speciellt skönt att röra vid. Baksätet (tre sätespositioner där de yttre sätena är skålade) kan delas 1/3 - 2/3, fällas ned och också skjutas i längdled. På baksidan av nackskydden fram sitter en integrerad, urtagbar iPad mini så att gästerna i baksätet också kan njuta av musik, video och online-program. Ljudanläggningen Dynaudio Sound System levererar ett kristallklart ljud.

Med plats för last. Bakom baksätet finns ett 537-liter stort bagageutrymme (lastad upp till sidorutornas underkant; med ett integrerat reservhjul). Om man ersätter reservhjulet med en däckreparationssats, utökas lastvolymen till 609 liter. Och fäller man ned baksätet, växer den till hela 1 101 liter (1 029 liter med reservhjul).

Effektiv och dynamisk drivteknik

MQB öppnar många möjligheter. Rent tekniskt är CrossBlue baserad på nya Modular Transverse Matrix (MQB) från Volkswagen AG. Inom MQB är vissa konstruktionsparametrar standardiserade tvärs över modellserier och märken – till exempel motorernas monteringsriktning. Detta moduluppbyggda komponentsystem erbjuder också varierbara parametrar som kan implementeras optimalt och individuellt för många olika modeller. Till dessa parametrar hör till exempel hjulbasen, spårvidden och fälgstorleken. Alla nya MQB-modeller är konstruerade så att de – förutom med de klassiska drivsystemen (bensin- och dieselmotorer) – också kan byggas som naturgasbilar eller eldrivna modeller.

Effektiv allians mellan V6 TSI och elmotor. I CrossBlue Coupé kombineras MQB-upphängningen fram och den 4-länkade bakvagnsupphängningen, den elektromekaniska MQB-styrningen, den 299 hk (220 kW) starka V6 TSI-motorn ur EA390-serien och den 6-stegade DSG-växellådan (DQ 400 E) med elektroniska komponenter. Hit hör litiumjonbatteriet i mittunneln liksom elmotorn fram (40 kW) och elmotorn bak (85 kW).

Maximal bränsleekonomi. Med sin kombination av banbrytande bränsleekonomi och enastående kördynamik, är CrossBlue – som har en topphastighet på 236 km/h – en SUV som är lika effektiv som den är sportig. Som tidigare nämnts, har Volkswagen tack vare ett av de mest effektiva plugin-hybridsystemen någonsin (V6 TSI + 2 elmotorer + växellåda med dubbla kopplingar + ”elektrisk kardanaxel”), lyckats nå ner i en beräknad förbrukning på 3,0 l/100 km för denna fyrhjulsdrivna SUV (enligt den europeiska ECE-R101-standarden för elhybridbilar).

Maximal dynamisk prestanda. Trots sin bränsleeffektivitet, bjuder 415 hk starka CrossBlue Coupé på verkligt dynamisk prestanda. SUV:en spurtar upp från 0 till 100 km/h på korta 5,9 sekunder. V6 TSI-motorn levererar ett maximalt vridmoment på 500 Nm redan från 1 800 v/min. Även elmotorerna imponerar. I CrossBlue Coupé bidrar elmotorerna med 180 Nm fram och 270 Nm bak. Vid så kallad boosting – när man utnyttjar den fulla effekten både från förbränningsmotorn och elmotorerna samtidigt – kan drivsystemet leverera ett totalt vridmoment på upp till 700 Nm.

Utsläppsfri när så är möjligt. CrossBlue Coupé kan köras i fem olika drivlägen: ”Eco”, ”Sport”, ”Offroad”, ”EV” och ”Charge”. Det förvalda läget, som bilen startas i, är det klassiska hybridläget ”Eco” som på ett optimalt sätt utnyttjar de olika drivkällorna. I detta läge används elmotorerna för framdrivning så ofta som möjligt. Med en enkel knapptryckning kan föraren växla över i läget ”Sport”. I detta läge utnyttjar bilen drivsystemets fulla kraft. Det finns också ett ”Offroad”-läge (permanent fyrhjulsdrift), ett eldriftsläge ”EV” (för utsläppsfri körning) och ett ”Charge”-läge (för laddning av batteriet).

Eldriftsläget EV. När CrossBlue Coupé drivs av sitt litiumjonbatteri har den en räckvidd på upp till 33 km. I detta eldriftsläge är topphastigheten begränsad till 120 km/h och det är bara elmotorn på bakaxeln som svarar för drivningen. När man kör på el, kopplas V6 TSI-motorn bort från drivlinan via kopplingen och stängs av. Så snart TSI-motorns drivkraft behövs igen, endera på grund av batteriets laddningsnivå eller någon annan parameter, kopplas den – helt obemärkt– in på drivlinan igen på bråkdelar av en sekund.

Batteri i mittunneln. Vid eldrift hämtar elmotorerna sin energi från någon av de åtta moduler som litiumjonbatteriet består av. Batteriet har en kapacitet på 9,8 kWh och sitter placerat i bilens mittunnel. Kraftelektronikenheten sitter integrerad i det främre motorutrymmet och arbetar med en spänning på cirka 375 V. Det är denna elektronik som sköter flödet av högspänningsenergi till och från batteriet och elmotorerna. Det elektriska drivsystemet inkräktar inte alls på utrymmet i kupén. Batteriet kan laddas endera från en extern kraftkälla (230-voltsuttag) eller när man kör.

Ett enkelt tryck på knappen är allt som behövs för laddning. Med hjälp av en annan knapp, som sitter placerad på mittkonsolen, kan föraren välja att gå över i laddningsläge. TSI-motorn laddar då batteriet när man kör och lagrar tillräckligt med elenergi för att man senare ska kunna köra utsläppsfritt i stan. Det finns dessutom fler driftslägen som aktiveras automatiskt beroende på den aktuella körsituationen:

Frihjul. Så snart föraren lyfter foten från gaspedalen, stängs både elmotorerna och TSI-motorn av och kopplas bort från drivlinan (förutsatt att batteriet är tillräckligt laddat). Man rullar då fram på ”frihjul”. Även detta läge är utsläppsfritt.

Batteriladdningsläge. Om föraren tar foten från gaspedalen eller trampar på bromspedalen och batteriet inte är tillräckligt laddat, används de bägge elmotorerna som generatorer som återvinner bromsenergi och lagrar denna i form av elektricitet i litiumjonbatteriet. I detta läge stängs TSI-motorn av och kopplas bort från drivlinan.

Boosting. När man vill köra riktigt sportigt, samarbetar de bägge elmotorerna med TSI-motorn. Detta samarbete för högsta uteffekt kallas för ”boosting”, och CrossBlue Coupé har då drivning på alla fyra hjulen.

Offroad med ”elektrisk kardanaxel”. Drivning på alla fyra hjulen blir det också om föraren väljer offroad-läget (med ett tryck på knappen på mittkonsolen). I detta läge, och om batteriet har låg laddning, fungerar den främre elmotorn, som nu får sin energi från V6 TSI-motorn, endast som generator och strömkälla för sin kollega på bakaxeln. Eftersom energin till den bakre elmotorn överförs per kabel och inte mekaniskt, talar man här om en ”elektrisk kardanaxel”. Genom att TSI-motorn förser den bakre elmotorn med energi via den främre elmotorn i läget Offroad, är fyrhjulssystemet i full drift även när batteriet har låg laddningsnivå.

Körning med TSI-motorn som drivkälla. När bensinmotorn ensamt svarar för drivningen, är CrossBlueCoupé en framhjulsdriven bil. Tack vare den effektiva tekniken i den 6-cylindriga, direktinsprutade och turbomatade motorn, är konceptbilen också här mycket energisnål. Något annat som visar på V6 TSI-motorns effektivitet är det som kallas ”hybridbränsleförbrukning” och mäts i en undercykel till den europeiska ECE-R101-standarden. CrossBlue Coupé körs då med ett helt urladdat batteri så att den endast drivs av sin TSI-motor. Det här testet visar på en mycket låg förbrukning vid blandad körning på endast 6,9 l/100 km.

Snabbfakta – CrossBlue Coupé

Karaktär: SUV med TSI-plugin-hybrid och plats för upp till fem personer
Bränsleförbrukning: 3,0 l/100 km (NEDC-cykeln för plugin-hybriddrivna fordon)
Topphastighet: 236 km/h, i eldriftsläge: 120 km/h
Mått: Längd 4 889 mm, bredd 2 015 mm, höjd 1 679 mm, spårvidd: fram/bak 1 709/1 726 mm
Tjänstevikt: 2 220 kg (konceptbil med batterisystem)
Motorer/effekt/växellåda: V6 TSI 299 hk (220 kW); elmotorer: fram 40 kW, bak 85 kW, systemeffekt (TSI + batteri) 415 hk (305 kW), 6-stegad DSG
Batteri: 8 litiumjonmoduler, energikapacitet 9,8 kWh
Drivlina: Framhjulsdrift (via TSI-motorn och elmotorn fram); fyrhjulsdrift (via TSI-motorn och elmotor/elmotorerna); bakhjulsdrift (via elmotorn bak)
Körlägen: ”Eco” (hybrid), ”Sport” (drivsystemets fulla kraft), ”Offroad” (fyrhjulsdrift), ”EV” (eldrift) och ”Charge” (laddningsläge)
Ataris Speakerhat har nu börjat säljas
99 dollar för en ny lyssningsupplevelse 
34.3°
+
André Stray
0
Swish fyller fem år i dag!
Tut i luren! 
41.0°
+
Roger Åberg
0
Besiege får multiplayerstöd
Oväntat! 
41.7°
+
André Stray
0
Apple drar GeniusPay till Tingsrätten
Efter att man förlorat namnstrid hos PRV 
6.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Apple har köpt Shazam
För 400 miljoner dollar 
19.9°
+
Roger Åberg
0
Ny keylogger hittad i laptops från HP
460 olika modeller påverkas 
15.9°
+
André Stray
0
Engineering Explained pratar om Volvos Power Pulse-teknik
Så tar den bort turbolagget 
45.0°
+
Bobby Green
0
Totalt mobilförbud i franska skolor
Förbjuds även på raster 
87.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Youtube till Xbox One S och X får stöd för 4K och 60fps
Strömma ultrahögupplöst 
45.3°
+
André Stray
0
iPhone X är den bästa telefonen just nu!
Trots dyr prislapp vinner den 
34.6°
+
Roger Åberg
0