m

Nya Golf GTI och GTD prissatt

Dessutom visar Volkswagen upp ett fett koncept

Bil / Volkswagen

Nu är det klart när nya Golf GTI och GTD kommer till Sverige och vad de kommer att kosta. Bilarna går att beställa redan nu och lanseras kring midsommar i vecka 25. Förutom dessa nyheter visar Volkswagen även upp ett Golf-koncept på Wörthersee-träffen, ett monster med 503 hästar.

Men vi börjar med de lite mer normala bilarna. Golf GTD är som väntat den sportigaste dieseln i bland Golfarna. Effekten har ökat från 170 till 184 hästar jämfört med föregångaren och tillsammans med en sexpetad manuell låda ska bilen inte dricka mer än 0.42 liter per mil.

Nya Golf GTI är den starkaste GTI-Golfen någonsin och i GTI Performance-utförande lämnar den turbomatade fyran på 2.0 liter hela 230 hästar. Kopplad till en manuell låda ska denna dra 0.6 liter per mil, vilket är en förbättring med 18 procent jämfört med föregångaren. Till bägge bilarna sitter en elektronisk diffspärr monterad original.

Priserna är följande:

Golf GTI: från 284 900 kr (tillägg för DSG: 14 500 kr)
Golf GTD: från 279 900 kr (tillägg för DSG: 14 500 kr)

Konceptbilen kallas för VW Golf Design Vision GTI och det är en breddad, maxad och helt galen version av en Golf GTI. Under skalet lurar en V6:a på 3.0 liter med dubbelturbo som ger 503 hästar och 560 Nm. Den är kopplad till en DSG-låda som i sin tur skickar kraften till alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 3.9 sekunder och toppfarten sägs vara 300 km/h. De feta 20-tummarna är skodda med 235/35-20-däck fram och 275/30-20 bak och innanför dessa sitter det skivor i dimensionerna 380 millimeter fram och 356 millimeter bak.

Visa
Pressmeddelande
Säljstart för nya Golf GTI och Golf GTD

I sommar är det svensk premiär för nya generationens Golf GTI. Den sportiga ikonen är starkare men betydligt bränslesnålare än sin föregångare. Den dieseldrivna motsvarigheten Golf GTD, som är lika mycket en sportbil som en bränslesnål långfärdsbil, har premiär samtidigt. Båda modellerna är nu prissatta och går att beställa hos en Volkswagen-återförsäljare.

I över tre decennier har beteckningen ”GTI” stått för hög prestanda och körglädje – den första generationen kom redan 1976. Volkswagen fortsätter nu denna tradition genom att presentera nya Golf GTI – den sjunde i ordningen. Dieselversionen GTD har funnits sedan 1982 och är också inne på sin sjunde generation.

Nya Golf GTI drivs av en tvåliters turboladdad och direktinsprutad bensinmotor (TSI) med en effekt på 230 hk, en höjning med 19 hk jämfört med föregångaren. Med en 6-växlad manuell växellåda förbrukar den endast 6,0 liter per 100 km, vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på 139 g/km. Jämfört med föregångaren på 211 hk, har bränsleförbrukningen på nya Golf GTI förbättrats med 18 procent.

Även nya Golf GTD har fått en starkare motor på 184 hk (tidigare 170 hk). I kombination med en 6-växlad manuell växellåda förbrukar den endast 4,2 liter per 100 km vid blandad körning, vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på låga 109 g/km.

Rik standardutrustning – ökad körglädje
Både Golf GTI och GTD har många modelltypiska attribut, och en rik standardutrustning. Exempel på en innovation som är standard är det proaktiva passagerarskyddssystemet (pre-crash) som, om ESP-systemet upptäcker att bilen håller på att råka ut för en olycka, ser till att bältena sträcks och att rutorna stängs.

Ett annat banbrytande säkerhetssystem som är standard är multikollisionsbromsen. Systemet bromsar automatiskt bilen när den är involverad i en olycka för att stoppa den och därmed minska risken för kollision med mötande fordon. Dessutom är trötthetsvarnare och den adaptiva farthållaren med Front Assist och autobromssystemet City Emergency Brake standard.

Standardutrustning som ökar körglädjen ytterligare är den elektroniska differentialbromsen XDS (XDS+ i Golf GTI) och det nya progressiva styrsystemet Servotronic Sport som ger mer direkt verkan på kurviga landsvägar. Golf GTI har även större bromsskivor.

GTI och GTD på den svenska marknaden
Nya Golf GTI och Golf GTD lanseras i Sverige kring midsommar (vecka 25) men går att beställa redan nu. De rekommenderade cirkapriserna är:

Golf GTI: från 284 900 kr (tillägg för DSG: 14 500 kr)
Golf GTD: från 279 900 kr (tillägg för DSG: 14 500 kr)
Till både GTI och GTD erbjuds tre prisvärda paket:

Dragpaketet (6 900 kr)
Förarassistanspaketet (13 600 kr)
Pluspaketet (21 000 kr)
För att krydda sin GTI eller GTD ytterligare finns en rad intressanta tillval, exempelvis bi-xenonstrålkastare med LED-varselljus, mörkröda LED-bakljus, mörktonade rutor från B-stolpen och bakåt, läderklädsel, navigation ”Discover Pro”, navigation ”Discover Media”, parkeringsvärmare (GTD), uppvärmbar vindruta och panoramasoltak. En nyhet i tillvalslistan är Dynaudio ljudsystem (400 W).

Båda modellerna har fyra dörrar som standard. Versionen med två dörrar kan kostnadsfritt väljas som tillval.

Redo för racingbanan – Volkswagen visar en super-GTI på 503 hk

GTI-träffen i Reifnitz vid sjön Wörthersee i Österrike har en särskild plats i kalendern för många Volkswagen-anhängare. Denna legendariska träff brukar bjuda på flera sportiga koncept och nyheter – så även i årets upplaga som går av stapeln 8-11 maj. Årets höjdpunkt är ”Design Vision GTI” – en 503 hk stark Golf GTI som är anpassad för racingbanan.

Den spektakulära konceptbilen ”Design Vision GTI” drivs av en V6-motor på 3,0 liter med dubbla turboaggregat, och har en effekt på 503 hk. Vridmoment 500 Nm finns tillgängligt redan vid 2 000 varv per minut och det maximala vridmomentet 560 Nm uppnås mellan 4 000 – 6 000 varv per minut. Design Vision GTI är fyrhjulsdriven och har ett speciellt utvecklat sportchassi. Kraften överförs via en 8-stegad DSG-växellåda med dubbla kopplingar. Sprinten 0-100 km/h görs på kvicka 3,9 sekunder och topphastigheten är 300 km/h.

Den progressiva designen baseras på den sjunde generationens GTI som lanseras i Sverige i sommar. Designteamet, under ledning av Klaus Bischoff, har breddat C-stolpen och sidotrösklarna, vilket har skapat utrymme för en kraftigt ökad spårvidd (1 595 mm fram, 1 579 bak) och specialutvecklade 20-tums hjul (med 235/35-däck fram och 275/30-däck bak). Bilen har keramiska bromsskivor (diameter: 380 mm fram och 356 mm bak) med rödlackerade bromsok.

Design Vision GTI är kortare (-15 mm), bredare (+71 mm) och lägre (-57 mm) än vanliga GTI. Den har försetts med detaljer såsom en speciell diffusor bak och stora luftintag. Proportionerna och den mer aggressiva utstrålningen indikerar att bilen hör hemma på racingbanan, dock är det ingen tvekan var konceptets design-DNA har sitt ursprung.

Scirocco Million
De runt 150 000 Volkswagen-anhängare som beräknas besöka årets GTI-träff vid Wörthersee får i vanlig ordning uppleva ett fyrverkeri av nyheter från Volkswagen, bland annat presenteras nya Golf GTI, Golf GTD och Golf Variant R-Line i konceptutförande.

Dessutom premiärvisas Scirocco Million – en exklusiv specialmodell som firar att en miljon Scirocco-bilar hittills har tillverkats av de tre generationerna. Av de första generationerna som lanserades 1974 och 1981 tillverkades nästan 800 000 exemplar. Scirocco gjorde sedan comeback 2008 och av denna generation har hittills drygt 200 000 exemplar tillverkats. Scirocco Million kommer enbart att erbjudas i Tyskland och Kina.
Dreamhack Summer 2018 är slut
Verkar ha varit en lyckad tillställning 
44.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu får saudiska kvinnor köra bil själva
Landet blir lite mer modernt 
48.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Hejdå Vinnie Paul
Panteras andre grundare har knallat vidare 
30.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
MediaMarkt lanserar ehandels-leverans på en halvtimma
Om du hämtar i butik 
42.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Piratar man spel kan man bli bannad från online-spel på Switch
Nintendo vill att vi köper deras spel 
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Paul McCartney sjunger lite karaoke i bilen
Med James Corden 
46.1°
+
Roger Åberg
0
Youtube börjar med betalt medlemsskap
Går i Twitchs fotspår 
16.2°
+
André Stray
0
Nintendo hyllar cross-play i ny reklamfilm
Det är roligare att göra saker tillsammans! 
49.4°
+
André Stray
0
Ozark återvänder 31 augusti
Andra säsongen är snart här! 
59.5°
+
André Stray
0
Gorillan Koko har dött
Vila i frid! 
10.4°
+
Roger Åberg
0
Adam Savage hänger med Onewheel
Bygger egen elbräda 
41.6°
+
André Stray
0
Första recensionerna av Audi Q8 är här
Bör Mercedes GLE Coupé och BMW X6 oroa sig? 
29.6°
+
Bobby Green
0
Trailer för Welcome to Marwen
Steve Carell leker med dockor 
46.3°
+
André Stray
0
Google fixar bättre kontohantering i Android
På tiden! 
42.0°
+
André Stray
0
USA:s regering ogillar Googles samarbete med Huawei
Anses vara risk mot nationell säkerhet 
21.5°
+
André Stray
0
Bose släpper lurar du ska sova med
Byssan lull... 
50.2°
+
Roger Åberg
0
Fox godkänner Disneys bud på 71,3 miljarder dollar
Disney kommer äga nästan hela Marvel-universumet 
31.0°
+
André Stray
0