m
Det första fantastiska andetaget efter en lungtransplantation
Donera mera! 
78.9°
+
Roger Åberg
0
Fully Charged kör den eldrivna Folkabussen
Som jag vill ha denna 
52.2°
+
Bobby Green
0
Teenage Engineering gör saker åt IKEA
Dubbelt svenskt! 
44.7°
+
Roger Åberg
0
Drake ger bort stålar och glädje
I nya videon 
121kg
+
Roger Åberg

BMW visar upp X5 generation tre

Erbjuds för första gången med bakhjulsdrift och fyrcylindrig motor

Visa inte Bil-artiklar
Bil / BMW

Redan i januari läckte en bild från en konfigurator ut på nya X5, men först idag valde BMW att låta bilen visa upp sig i sin helhet. Det här är generationen tre och förutom nytt utseende är bilen lättare, bränslesnålare och bjuder på mer plats. Och det finns fler nyheter, till exempel att X5 för första gången nu kommer att erbjudas med enbart bakhjulsdrift och en fyra under huven.

Det här är alltså ingen facelift utan en helt ny bil, även om det inte går att ta miste på att det är en X5 det handlar om. X5 har hunnit bli hela sju år och i mina ögon är detta en av de snyggaste suvarna som finns på marknaden, och den blir bara snyggare och snyggare för varje ny version som trycks ut. Nya X5:an ser som sina tidigare syskon rätt så muskulös och aggressiv ut och den kommer i två exteriöra utföranden. Dessa är Design Pure Experience och Design Pure Excellence. Experience bjuder på ett lite mer ruggat utseende med hasplåtar, trösklar och grill i borstad aluminium. Väljer man istället Excellence får man alla dessa detaljer lackade i samma färg som bilen, förutom grillen som då blir svart.

Bilen mäter in på 4.89 meter i längd vilket betyder att den har vuxit med tre centimeter. Höjden är fortfarande 1.76 meter medan bredden har ökat med en centimeter till 1.94 meter. Undertill är det samma plattform som tidigare om än något modifierad. Vikten på hela ekipaget har kapats med runt 90 kilo. Insidan ska vara rymligare och i bagagen ryms nu 650 liter (+30) med stolsryggarna uppfällda och 1 870 liter (+120) med de nedfällda. Vill man kan man som tidigare välja till en extra sätesrad med två stolar som fälls upp ur golvet.

Under huven finns det till en början tre olika motoralternativ. xDrive30d är instegsmodellen och väljer man den får man en rak turbomatad dieselsexa på 3.0 liter som ger 258 hästar och hela 560 Nm. 0-100 km/h klaras av på 6.9 sekunder och förbrukningen anges till 0.62 liter per mil med ett utsläpp på 162 gram per kilometer. Motoralternativ två är också det en diesel, M50d. Samma spis i grunden som föregående men med en trestegsturbo och hela 381 hästar och ett vrid på 740 Nm. 0-100 km/h på 5.3 sekunder, 0.8 liter per mil och 177 gram per kilometer. På bensinsidan hittar vi xDrive50i som innebär en V8:a med turbo, 450 hästar och 650 Nm. 0-100 km/h på fem sekunder och en förbrukning på 1.04 liter per mil. I december kommer även alternativen xDrive35i, xDrive40d, xDrive25d och sDrive25d och de är de två sistnämnda som är de fyrcylindriga motorerna. sDrive25d är den utan fyrhjulsdrift som enbart driver på bakhjulen och den drar så lite som 0.56 liter per mil och släpper ut 149 gram. Till alla motorer kopplas en åttastegad automatlåda. En ny X5M lär dyka upp, men det dröjer nog ett tag till innan vi får se den.

Pris och tillgänglighet har inte annonserats ännu.

Fully Charged kör den eldrivna Folkabussen
Som jag vill ha denna 
52.2°
+
Bobby Green
0
Teenage Engineering gör saker åt IKEA
Dubbelt svenskt! 
44.7°
+
Roger Åberg
0
Wired tar en titt på konstgjort kött
Framtidens grej? 
48.9°
+
André Stray
0
Apple har problem med anställda som går in i väggen
Bokstavligt talat  
49.2°
+
André Stray
0
Porsche kan nu 3D-printa svårfunna delar
Till modellerna 959, 964 och 365 
54.1°
+
Bobby Green
0
En första titt på Cobra Kai
Karate Kid 34 år senare 
42.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
3 Billboards outside Grenfell, London
Offer för brandkatastrof hämtar inspiration från film 
47.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nokia kan lägga ner wearablesavdelningen
Withingssatsningen verkar ha gått sådär 
33.5°
+
André Stray
0
FRA vill byta ut myndigheters säkerhetschefer
Anser att det krävs en generation med koll på det digitala 
73.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
AsapScience snackar vaccination
Om argument anti-vaxxers brukar ha 
43.1°
+
André Stray
0
Mercedes visar produktionsklar elbil i Genève
Snart premiär för suven EQC 
42.2°
+
Bobby Green
0
Underlägg till din HomePod
Slipp få fula märken 
21.6°
+
Bobby Green
0
Skoda hann före Tesla till Mars
Och det fanns baguetter där! 
54.3°
+
Bobby Green
0
Säsongsavslutning för The Grand Tour
Det blev en specialare 
42.9°
+
Bobby Green
0
Regeringen föreslår hårdare straff mot piratkopiering
Upp till sex års fängelse 
-50.6°
+
André Stray
0
Så här ser baken ut på Volvo V60
En närmare titt 
48.4°
+
Roger Åberg
0
Rykte Dyson har tre stycken elbilar på gång
Investerar mycket i ny batteriteknik 
41.5°
+
Bobby Green
0
Gör gamla Bang & Olufsen-högtalare trådlösa
Eller vilken gammal högtalare som helst faktiskt 
51.1°
+
Roger Åberg
0
Vad händer om du kastar smällare i bensin?
The King of Random leker 
25.3°
+
Bobby Green
0
PostNords avgift blir minst 75 kronor + moms
Tas ut från 1 mars 
19.1°
+
Roger Åberg
0
Google Assistant till Sverige under 2018!
Äntligen! 
60.9°
+
Roger Åberg
0
Arnold klar för Kung Fury-filmen!
Nämen! 
74.5°
+
Roger Åberg
0
Historien om hur iFixit blev den inofficiella guiden
Intressant reportage 
46.1°
+
Roger Åberg
0
Rallybil kraschar och fylls med snö
Men det är bara att köra vidare! 
52.9°
+
Roger Åberg
0
Windows 10 Pro får ett Ultimate Performance-läge
Om man verkligen vill ha ut all kraft från sin dator 
55.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Det här är årets första Formel 1-bil
Komplett med halo över sittbrunnen 
47.0°
+
Bobby Green
0
Elak bugg kan få appar att krascha på iOS och macOS
Aktiveras av ett enda tecken 
30.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Skottland vill förbjuda sugrör i plast
Vill ha ett slut på engångsprodukter i plast 
93.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Specifikationer för nya Toyota Supra läcker ut
Gör 0-100 km/h på 3,8 sekunder 
42.0°
+
Bobby Green
0
Krama varandra i kommentarsfältet!
Vanligt, hederligt hyfs regerar 
101.9°
+
Roger Åberg
0