Ett nytt alternativ för data på iPad
Men det är inte speciellt bra det heller 
28.0°
+
Roger Åberg
0
Burger King gör reklamfilm mot mobbning
Ingen ska mobbas, varken burgare eller människor 
45.3°
+
Roger Åberg
0
Öl brygd på färsk ananas
Nytt från Brutal Brewing 
88kg
+
Bobby Green

BMW visar upp X5 generation tre

Erbjuds för första gången med bakhjulsdrift och fyrcylindrig motor

Visa inte Bil-artiklar
Bil / BMW

Redan i januari läckte en bild från en konfigurator ut på nya X5, men först idag valde BMW att låta bilen visa upp sig i sin helhet. Det här är generationen tre och förutom nytt utseende är bilen lättare, bränslesnålare och bjuder på mer plats. Och det finns fler nyheter, till exempel att X5 för första gången nu kommer att erbjudas med enbart bakhjulsdrift och en fyra under huven.

Det här är alltså ingen facelift utan en helt ny bil, även om det inte går att ta miste på att det är en X5 det handlar om. X5 har hunnit bli hela sju år och i mina ögon är detta en av de snyggaste suvarna som finns på marknaden, och den blir bara snyggare och snyggare för varje ny version som trycks ut. Nya X5:an ser som sina tidigare syskon rätt så muskulös och aggressiv ut och den kommer i två exteriöra utföranden. Dessa är Design Pure Experience och Design Pure Excellence. Experience bjuder på ett lite mer ruggat utseende med hasplåtar, trösklar och grill i borstad aluminium. Väljer man istället Excellence får man alla dessa detaljer lackade i samma färg som bilen, förutom grillen som då blir svart.

Bilen mäter in på 4.89 meter i längd vilket betyder att den har vuxit med tre centimeter. Höjden är fortfarande 1.76 meter medan bredden har ökat med en centimeter till 1.94 meter. Undertill är det samma plattform som tidigare om än något modifierad. Vikten på hela ekipaget har kapats med runt 90 kilo. Insidan ska vara rymligare och i bagagen ryms nu 650 liter (+30) med stolsryggarna uppfällda och 1 870 liter (+120) med de nedfällda. Vill man kan man som tidigare välja till en extra sätesrad med två stolar som fälls upp ur golvet.

Under huven finns det till en början tre olika motoralternativ. xDrive30d är instegsmodellen och väljer man den får man en rak turbomatad dieselsexa på 3.0 liter som ger 258 hästar och hela 560 Nm. 0-100 km/h klaras av på 6.9 sekunder och förbrukningen anges till 0.62 liter per mil med ett utsläpp på 162 gram per kilometer. Motoralternativ två är också det en diesel, M50d. Samma spis i grunden som föregående men med en trestegsturbo och hela 381 hästar och ett vrid på 740 Nm. 0-100 km/h på 5.3 sekunder, 0.8 liter per mil och 177 gram per kilometer. På bensinsidan hittar vi xDrive50i som innebär en V8:a med turbo, 450 hästar och 650 Nm. 0-100 km/h på fem sekunder och en förbrukning på 1.04 liter per mil. I december kommer även alternativen xDrive35i, xDrive40d, xDrive25d och sDrive25d och de är de två sistnämnda som är de fyrcylindriga motorerna. sDrive25d är den utan fyrhjulsdrift som enbart driver på bakhjulen och den drar så lite som 0.56 liter per mil och släpper ut 149 gram. Till alla motorer kopplas en åttastegad automatlåda. En ny X5M lär dyka upp, men det dröjer nog ett tag till innan vi får se den.

Pris och tillgänglighet har inte annonserats ännu.