m

Så här ser nya Honda Civic Tourer ut

Sväljer 624 liter

Bil / Honda

Honda visade i våras upp Civic Tourer Concept på mässan i Genève och nu har de omvandlat konceptet till produktionsbil och det vi ser här är alltså nya Civic Tourer. Som väntat försvann den rätt coola fronten men i övrigt är det en del linjer som faktiskt har fått stanna kvar. Men det är ju inte designen som är det allra viktigaste här, utan hur mycket bilen lastar. I bagageutrymmet ska du få in hela 624 liter innan baksätena är fällda. Fäller man dessa får man in 1 668 liter, eller två fullstora mountainbikes enligt Honda.

Under huven kommer man att kunna välja mellan två olika motoralternativ, en 1.6-liters diesel med det så kallade i-DTEC Earth Dreams Technology eller en 1.8-liters VTEC. Bägge motorerna erbjuds med båda automatisk och manuell låda. En nyhet är ADS (Adaptive Damper System) som är ett nytt system för fjädring och dämpare.

Tack vare att bränsletanken sitter under framstolarna blir det mer rymd i baksätet och plats för Hondas så kallade "Magic Seats" som med ett handgrepp kan fällas upp eller ned.

Nya Civic Tourer lanseras i början på nästa år.

Visa
Pressmeddelande
Första bilderna på nya Honda Civic Tourer

Nya Civic Tourer har utvecklats och designats i Europa, vilket innebär att Hondas europeiska FoU-team har fått leda den kreativa och tekniska designprocessen. Den eleganta och sofistikerade profilen av Civic Tourer äventyrar inte bilens praktiska förmåga. Civic Tourer levererar exceptionell mångsidighet och funktionalitet med klassledande innerutrymmen och en lastvolym på hela 624L (med baksätet uppfällt och upp till insynsskyddet).

Civic Tourer kommer att finnas med antingen 1.6 liters i-DTEC Earth Dreams Technology motorn eller 1,8 i-VTEC motorn med manuell eller automatlåda. Ett helt nytt system introduceras, Adaptive Damper System (ADS) som kommer att bidra till en ökad stabilitet och komfort även under varierande belastning och körförhållanden.

Civic Tourer kommer att byggas i England och kommer att lanseras i Europa i början av 2014.

Funktionalitet och form
När det gäller funktionalitet och form görs ingen kompromiss gällande design eller utrymme.

Huvudprojektledaren för Civic Tourer, Adrian Killham, säger:

-Jag är väldigt stolt över de sportiga, eleganta och dynamiska proportioner som Civic Tourer har, vilket något döljer bilens sanna funktionalitet och mångsidighet. För att uppnå verklig praktisk funktionalitet på en så pass kompakt bil måste man noga överväga hur man gör det mesta av innerutrymmet som i allmänhet också brukar påverka designen. Tack vare Civics smarta plattform hade vi friheten att optimera helheten. Slutresultatet är en bil som har silhuetten av en sportbil.

Den yttre designen av Civic Tourer är sofistikerad och sportig. Dess unika stil definieras av en kraftig linje som löper kontinuerligt framifrån A till D-stolpen och skapar ett intryck av en flytande taklinje. Utvecklingsteamet bakom Civic Tourer har arbetat på ett helt nytt sätt med bilens exteriör för att leverera en känsla av premium och karaktär. Bakre sidofönstret har utvidgats till att täcka karossens D-stolpe och den bakre dörrens fönsterlinje har höjts med 17mm jämfört med Civic 5-dörrar för att skapa en djärv design och elegant look.

Adrian Killham fortsätter:

-Vid en första anblick sticker Civic Tourer ut till skillnad från en del andra kombibilar som väljer att ha en likriktad design. Hondas nya Civic Tourer har en annan balans och framtoning. Bakom denna sofistikerade och sportiga design finns en dold mångsidighet med smarta funktioner och oöverträffad användbarhet.

Civic Tourer drar nytta av samma layout och unika centralt placerade bränsletank som används i Civic 5-dörrars versionen. Bränsletanken är placerad under framsätena och möjliggör att Civic Tourer kan erbjuda enastående innerutrymmen och Hondas smått magiska säteskonstruktion.

Civic Tourer erbjuder klassledande innerutrymmen i både C-och D-segmentet. Lastutrymmet kommer att kunna rymma två fullstora mountainbikes eller tre stora Samsonite-resväskor med insynsskyddet på plats.

624L bagagevolym (Baksätet uppfällt, upp till fönsterlinjen) 1668L bagagevolym (Baksätet nedfällt, upp till innertaket)

Det finns ett fack som lämpar sig för förvaring av insynsskyddet när detta inte används. Dessutom finns det ytterligare förvaring under golvet i bagageutrymmet vilket gör att högre föremål enkelt kan förvaras där. Lasttröskeln har sänkts med 137mm * jämfört med Civic 5-D för att underlätta lastning.

Hondas Magic Seats levererar fler praktiska utrymmen i Civic Tourer, som möjliggör en rad lösningar av sittplatserna för maximal flexibilitet. Baksätet fälls ner i en enkel rörelse, och lastgolvet i Civic Tourer har höjts i jämförelse med 5-dörrar för att skapa en helt plan yta när sätena är nedfällda.

Baksätets sittdynor kan också fällas upp (biosäten) och underlättar lastning av höga föremål. En 60:40 delning av baksätet erbjuder ännu fler alternativ för att transportera både människor och last och detta ger således ett smidigt och alternativt lastutrymme om utrymmet i bakluckan är begränsat.

Köregenskaper: Avancerad och effektiv teknik

Civic Tourer kommer att finnas med antingen 1.6 i-DTEC Earth Dreams Technology motorn eller 1,8 i-VTEC motorn med manuell respektive automatlåda.

1.6 i-DTEC

1,6 i-DTEC dieselmotorn introducerades först i Civic 5D och nu som nästa modell i CR-V. Motorn är först ut i Hondas Earth Dreams Technology serie som introduceras i Europa.

Filosofin bakom Earth Dreams Technology är att leverera en imponerande balans mellan bränsleekonomi och köregenskaper och detta är verkligen fallet i Civic Tourer.

1,6 i-DTEC motorn består av en cylindertopp i aluminium i ett öppet motorblock och är den lättaste dieselmotorn i sin klass. Den mekaniska friktionen har reducerats till en nivå som motsvarar en bensinmotor. Alla roterande delar har noga optimerats för att minska friktionen och bidra till en utmärkt bränsleekonomi och samtidigt se till att nya Civic Tourer är rolig att köra.

1,6 i-DTEC motorn har utvecklats speciellt för den europeiska marknaden och är precis som Civic Tourer också byggd i England.

Adaptiv Damper System (ADS) Civic Tourer har också ett innovativt Adaptive Damper System. Detta är första gången som ett bakre ”adaptivt dämpningssystem” har införts på en bil i produktion och det finns tre inställningar - komfort, normal och dynamisk - som alla har utvecklats för att öka stabilitet och komfort under varierande belastning och körförhållanden. Detta gör att Civic Tourer känns bekväm på motorvägen, men även stabil och smidig när mer omfattande prestanda krävs.

-Vi tror att många kunder kommer uppskatta fördelarna med denna nya teknik säger huvudprojektledaren Adrian Killham. Säkerhet Precis som i andra Hondabilar var säkerhetsarbetet högt prioriterat vid utvecklingen av Civic Tourer. Särskilt introduktionen av nya avancerade och aktiva säkerhetssystem. Civic Tourer kommer att leverera en hög säkerhetsnivå för såväl förare, passagerare, fotgängare och andra trafikanter i linje med Hondas filosofi "Säkerhet för alla".
Kofi Annan död
Hoppas du verkligen får vila i frid 
2.2°
+
Roger Åberg
0
Marques Brownlee snackar tech med Elon Musk
Intressant! 
46.9°
+
Roger Åberg
0
Doug DeMuro tycker till om Volvo XC40
Quirky på ett bra sätt 
42.0°
+
Roger Åberg
0
Trailer till Star Wars Resistance
Mera animerat från Star Wars-universumet 
33.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Watchmen blir tv-serie
Kommer på HBO 2019 
47.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Världens första jacka i grafen går nu att köpa
Klä dig i supermaterialet 
47.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Fixa en ratt till din Xbox One-kontroll
Går att skriva ut med 3D-skrivare 
50.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Geforce RTX 2080 kan börja säljas redan på måndag
Snabba puckar! 
41.8°
+
André Stray
0
Miljontals EU-medborgare har nu sagt sitt om sommartiden
Verkar vara en viktig fråga 
52.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Sony har sålt 3 miljoner PS VR
Och 22 miljoner spel och upplevelser 
42.7°
+
André Stray
0
Apple uppges ha hackats av en fanboy
Hade tillgång till Apples system i ett år 
42.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Disenchantment ute nu på Netflix
Matt Groenings nya tecknade serie 
46.2°
+
André Stray
0
Uppdatera era Volkswagen-bilar eller få körförbud
Tyska KBA markerar 
48.2°
+
Bobby Green
0
Simon Stålenhag vill ha svar på tal från Avalanche
Generation Zero känns väldigt Stålenhag-igt 
48.2°
+
André Stray
0
Förbipasserande stoppar motorcykeltjuvar
Backar in i deras moped 
68.0°
+
Bobby Green
0
Om att överleva på Skid Row
Intressant och obehaglig intervju 
50.7°
+
Roger Åberg
0
Trailer till Trump @ war
Steve Bannon har gjort en film 
28.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Diablo III Eternal Collection släpps till Switch i höst
Spelet är officiellt! 
44.2°
+
André Stray
0
Google fixar stöd för hörapparater i Android
Gör som Apple 
45.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Cannabis-användningen i Sverige ökar
Ny statistik från CAN 
44.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Är det här världens minst unika telefon just nu?
Motorola P30 har hämtat "lite" inspiration 
26.3°
+
Roger Åberg
0
Facebook ska sända Champions League i Latinamerika
Köper på sig mer fotbollsrättigheter 
31.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Google-anställda vill inte bygga censurerad sökmotor för Kina
Vill veta vad det är de bygger på företaget 
52.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Viveport får stöd för Oculus Rift
HTC Vives appbutik bjuder in sin konkurrent 
41.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Facebooks födelsdagsinsamlingar har dragit in 300 miljoner dollar
Vi är givmilda när någon fyller år 
41.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Ny trailer för Battlefield V
Lite pang pang i Rotterdam 
45.2°
+
André Stray
0
Snubbe fångar pil i farten genom taklucka
Skoda spexar 
43.0°
+
Bobby Green
0
Japanen som försvann blir tv-serie
Shiso Kanakuri försvann under OS i Stockholm 1912 
48.5°
+
Wille Wilhelmsson
0