m
Regeringen vill ha estetiska ämnen på gymnasieprogram
Vill göra dessa obligatoriska 
32.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Koenigsegg kan tänka sig att göra en elbil
Men kunderna vill ha riktigt motorljud 
45.1°
+
Bobby Green
0
Robyn släpper ny musik i år
Exakt när är dock oklart 
163kg
+
Bobby Green

Tut i luren! Volvo 240 fyller 40 år!

En svensk ikon

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Volvo

Tidigare i år fyllde en av världens mest kända och populära bilar 40 år - Golfen. Men det är inte bara tyskt som firar den ärorika siffran i år, även Volvo gör det med modellen 240. Idag är det exakt 40 år sedan den första 240:n visades upp för media. Bilen tillverkades i 19 år fram till 1993 och såldes i drygt 2.8 miljoner exemplar, där många av dessa rullar än idag.

240 var en vidareutveckling av 140 och under huven erbjöds till en början en nyutvecklad version av B21-motorn på 97 hästar om man valde förgasare och hela 123 om man valde insprutning. 1974 kom 260 i versionerna DL eller GL. Den modellen hade en helt ny V6:a på 2.7 liter som gav 140 hästar. 1979 presenterades en sexcylindrig diesel och 1981 dök "värstingen" 244 Turbo med 155 hästar upp.

Dela gärna med er av era bästa 240-minnen. För egen del var detta den första bil jag övningskörde i.

Allt om 240 finns att läsa i Volvos pressmeddelande nedan.

Visa
Pressmeddelande
Volvo 240 -en svensk ikon fyller 40 år

Den 21 augusti 1974 visades Volvo 240 för första gången för media. Modellserien skulle komma att bli en exempellös framgång för Volvo och tillverkas i 19 år i drygt 2,8 miljoner exemplar.

1974 var ett stort år för Sverige. På våren vann Abba Eurovision Song Contest med Waterloo, en 18-årig Björn Borg sopade banan med tenniseliten och Volvo presenterade en av sina viktigaste modeller någonsin.

Den 21 augusti fick media för första gången se och köra den nya bilen. Journalisterna flögs i chartrat plan från Volvos huvudkontor i i Torslanda till Dala Airport i Borlänge, där en rad Volvo 244 GL stod och väntade. Samtliga var lackerade i den mycket tidstypiska färgen orange – dessutom med orange inredning.

Volvo 240 var en vidareutveckling av 140-serien men mycket hade hänt. Nyheterna satt främst i fronten, dess utseende var kraftigt inspirerat av säkerhetsbilen VESC som presenterats två år tidigare. Mest framträdande var de stora stötfångarna, totalt var bilen 13 cm längre jämfört med 140-serien. Bland nyheterna i inredningen kan nämnas de karakteristiska nackskydden av gallertyp.

Den nyutvecklade B21-motorn fanns i en förgasarversion på 97 hk och i en version med bränsleinsprutning på 123 hk. Framvagnen var nykonstruerad med MacPherson-ben och kuggstångsstyrning.

I oktober 1974 startade tillverkningen av den exklusivare 260-serien som ursprungligen fanns i två versioner, DL och GL. 264 hade en ny V6 på 2,7 liter på 140 hk. Motorn som kallades B27 byggdes i Douvrin i norra Frankrike och var resultatet av ett samarbete mellan Volvo, Renault och Peugeot.

Under sin produktionstid skulle Volvo 240 komma att finnas med en rad olika motoralternativ. En världspremiär som introducerades med 1979 års modell var en sexcylindrig personbilsdiesel som utvecklats tillsammans med Volkswagen. Dieselmotorn fanns också i en femcylindrig version för vissa marknader. Som 1981 års modell lanserades 244 turbo med 155 hk. Den stora sensationen var dock när den kom även som herrgårdsvagn, den första serieproducerade kombibilen med bensinturbo.

Volvo 240 skulle genom åren komma att tillverkas i en rad olika versioner. Förutom med två, fyra och fem dörrar fanns den exklusiv kupéversionen 262C byggd av italienska Bertone i 6 622 exemplar under åren 1977-81. I andra ändan av storleksskalan fanns 264TE och 245T som båda var förlängda med 70 cm. 264 Top Executive var en lyxig limousineversion och 245 Transfer var en extra stor kombi som bland annat användes för skolskjutsar på landsbygden.

En världsnyhet på miljöområdet kom hösten 1976. Då kunde Volvo leverera de första bilarna i 200-serien med trevägskatalysator och Lambdasond till Kalifornien. Med Lambdasonden försvann 90 procent av de skadliga gaserna kolväten, kolmonoxid och kväveoxider i katalysatorn. 1977 fick Volvo det amerikanska miljöpriset National Environmental Industry Award. California Air Resources Board utsåg 1978 Volvo 240 till USA:s renaste bil.

Volvo 240 Turbo skulle också bli ett framgångsrikt tävlingsredskap. Den tyngsta titeln uppnåddes 1985 då Thomas Lindström och Gianfranco Brancatelli vann European Touring Car Championship, ETC.

Volvo 240/260 fick en rad utmärkelser för sin säkerhet. Motormännen gav bilen guldmedalj för dess varselljus och tvåkrets bromssystem med stegkolv. I Storbritannien fick Volvo utmärkelsen Don Safety Trophy för trafiksäkerhetsfrämjande insatser och konstruktioner utöver lagstiftningen. 1976 valdes Volvo 240 som normbil för fortsatt säkerhetsarbete av USA:s trafiksäkerhetsverk NHTSA. Volvo 240 kombi var under fyra år i slutet av 1980-talet den säkraste bilen i sin storlek i USA enligt Highway Loss Data Institute.

Volvo 240 har blivit en samlarbil, särskilt eftertraktad bland entusiaster är turbomodellen, men allt högre priser betalas även för mer alldagliga versioner i fint skick. Reservdelstillgången är god, fortfarande går mycket att köpa genom Volvo och sortimentet av nytillverkade detaljer ökar stadigt.

Volvo 240 tillverkades även i Kalmar och i belgiska Gent. Det sista exemplaret rullade av bandet i Torslandaverken i Göteborg den 5 maj 1993. Modellen hade då överlevt mycket längre än någon kunde anat 19 år tidigare.

Vid en ceremoni överlämnade Volvochefen Pehr G Gyllenhammar nycklarna till den sista 240:n som såldes till kund. Pehr G Gyllenhammar hade själv haft flera specialbyggda 240 som tjänstebil och vid ceremonin sa han: ”Vi har haft världens säkraste bil, en av de mest köpvärda bilarna och en bil som redan är en levande legend och som kommer att vara det ännu mer om ett antal år”.

Volvo 200-serien är företagets hittills mest tillverkade modell med 2 685 171 exemplar av 240 och 177 402 exemplar av 260. Totalt byggdes 2 862 573 exemplar mellan 1974 och 1993.
Regeringen vill ha estetiska ämnen på gymnasieprogram
Vill göra dessa obligatoriska 
32.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Koenigsegg kan tänka sig att göra en elbil
Men kunderna vill ha riktigt motorljud 
45.2°
+
Bobby Green
0
Intresset för Melodifestivalen sjunker
En halv miljon tittare har försvunnit sedan premiären 
55.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Wayke lockar bilhandlare från Blocket
Bilia går över till bilhandlarnas Blocket-konkurrent 
43.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Hejdå Lajkat!
Schibsted skrotar sin viralsatsning 
68.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Centerpartiet vill sätta in hemvärnet mot hackers
IT-experter kan få hjälpa till frivilligt 
49.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Ny video visar när Tesla Roadster accelererar
Prototyp även utställd i Palo Alto 
41.0°
+
Bobby Green
0
John Oliver snackar Donald Trump, igen
Klockrent som vanligt 
43.6°
+
Bobby Green
0
Google avslöjar säkerhetsbugg i Microsofts webbläsare Edge
Innan Microsoft fixat denna 
42.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Thierry Neuville vann Rally Sweden
Följde ni rallyt? 
42.2°
+
Bobby Green
0
Spelföretag vill inte släppa på upphovsrätt för övergivna spel
Så de kanske försvinner för alltid 
16.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Intel släpper drivrutiner som anpassar sig till spel
Datorn optimeras för det man spelar 
45.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Elon ska fixa säkerhetsbrister i Tesla Model 3
Fick synpunkter efter krasch 
43.9°
+
Bobby Green
0
Idag är det tio år sedan HD DVD dödförklarades
Blu-ray gick vinnande ur den striden 
42.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Apple köper in en andra säsong av Carpool Karaoke
Populärt att sjunga i bilar? 
24.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Google lanserar Gmail Go
Tar inte så mycket plats på telefonen 
41.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu kan du få en trecylindrig motor i Volvo XC40
Första för Volvo 
43.1°
+
Bobby Green
0
Female Legends får 5 miljoner av Arvsfonden
Spelförening ska arbeta för jämlikhet 
45.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Opportunity firar 5000 mars-dygn på Mars
Tut i luren! 
51.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Det här sägs vara baken på nya Porsche 911
992 visar lite hud 
46.6°
+
Bobby Green
0
Coop har sagt upp avtalet med PostNord
Anledningen är Kina-paketen 
58.2°
+
Roger Åberg
0
Kommer bättre hälsa betyda fler människor?
Bill Gates svarar 
51.4°
+
Roger Åberg
0
Apple börjar kräva stöd för iPhone X
Nya appar kommer inte släppas igenom annars 
45.7°
+
Roger Åberg
0
Joel McHale försöker ta en kaffe på Netflix-kontoret
Träffar gamla Community-kompisar! 
41.7°
+
Roger Åberg
0
Fully Charged kör den eldrivna Folkabussen
Som jag vill ha denna 
62.9°
+
Bobby Green
0
Teenage Engineering gör saker åt IKEA
Dubbelt svenskt! 
49.3°
+
Roger Åberg
0
Wired tar en titt på konstgjort kött
Framtidens grej? 
54.6°
+
André Stray
0
Drönare orsakade eventuellt en helikopter-krasch
Amerikanska myndigheter ska undersöka orsaken 
31.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Apple har problem med anställda som går in i väggen
Bokstavligt talat  
52.9°
+
André Stray
0
Porsche kan nu 3D-printa svårfunna delar
Till modellerna 959, 964 och 365 
59.1°
+
Bobby Green
0
En första titt på Cobra Kai
Karate Kid 34 år senare 
44.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
3 Billboards outside Grenfell, London
Offer för brandkatastrof hämtar inspiration från film 
49.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nokia kan lägga ner wearablesavdelningen
Withingssatsningen verkar ha gått sådär 
31.5°
+
André Stray
0
Krama varandra i kommentarsfältet!
Vanligt, hederligt hyfs regerar 
102.9°
+
Roger Åberg
0