m
Vi har kollat in nya Volvo V60!
Vi säger bara en sak: Wow! 
84.3°
+
Roger Åberg
0
Lagrådet säger nej till utökat rökförbud
Går inte på regeringens linje 
19.1°
+
Wille Wilhelmsson
Teasertrailer för säsong 3 av The Expanse
Mera rymdäventyr på gång 
42.3°
+
Wille Wilhelmsson
Davie504 spelar Deadmau5 "omöjliga" basgång
Ingenting är omöjligt 
235kg
+
Bobby Green

Renault visar ny konceptbil

EOLAB drar bara 0.1 liter per mil

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Renault

Idag visar Renault upp den nya konceptbilen EOLAB som är en riktigt snål sak som bara ska dra 0.1 liter per mil och släppa ut så lite som 22 gram per kilometer. Bilen har en ny typ av hybridteknik men någon information om hur det hela fungerar får vi inte för tillfället tyvärr. Renault berättar att EOLAB endast väger 400 kilo och att om man kör under sex mil och max 120 km/h kan köra helt utsläppsfritt.

Konceptet visas upp på bilmässan i Paris nästa månad.

Visa
Pressmeddelande
RENAULTS SENASTE KONCEPTBIL EOLAB MED ULTRALÅG BRÄNSLEFÖRBRUKNING: 0,1 LITER/MIL

Renault presenterar idag en ny bilmodell, EOLAB Concept, där man utvecklat ett sätt att leverera extremt låg bränsleförbrukning med hjälp av bl a ny hybridteknik. EOLAB har en bränsleförbrukning på 0,1 liter/mil vid blandad körning, vilket motsvarar 22g CO2/km.

Renaults designers var tidigt engagerade i projektet EOLAB. Konceptbilen har fått fulländad styling och man har lagt ned mycket arbete på att optimera aerodynamiken och vikten. Med sitt sluttande tak och sin smala bakände är konceptbilens verkliga syfte väl maskerat. Under EOLABS förföriska skal är allt inriktat på sparsamhet där syftet med prototypen är att uppnå extremt låg bränsleförbrukning.

För att uppnå så låg förbrukning som 0,1 liter/mil har formgivarna av bilen fokuserat på tre huvudområden; låg vikt, raffinera aerodynamiken och använda ZE (zero emission) Hybridteknik för alla (ny hybridteknik från Renault)

EOLAB innehåller ett stort antal tekniska framsteg till förmån för miljön som är avsedda att successivt överföras på bilar i produktion. Renault befäster därmed sin position som pionjär inom området bilar med nollutsläpp, tack vare sitt utbud av elfordon och tar nu ytterligare ett kliv för att producera hybridteknik i prisvärda bilmodeller med ultralåga CO2-utsläpp.

Renaults mål med konceptbilen EOLAB är att fortsätta utveckla företagets DNA och säkerställa extremt låg bränsleförbrukning för alla. Det innebär att Renault gör tekniken tillgänglig till ett pris som folk kommer ha råd med. EOLAB innehåller material som magnesium och aluminium som är extremt lätt och som dessutom är billigare än titan, vilket redan nu är inräknat i 10 års-produktionsplanen för bilenmodellen.

EOLAB är mycket mer än bara en prototyp och konceptbil. Den innehåller 100 tekniska framsteg för en framtidsbil från Renault. Det är realistisk teknik som är byggd på en B-segmentsplattform och som gradvis kommer införas på kommande bilar.

Aerodynamiken: Formen på EOLAB är avsedd att effektivt skära genom luften medan enheter som en aktiv spoiler och sidovingar rör sig på samma sätt som ett roder genom luften.

Vikten: Genom olika viktbesparingar har man lyckats få ner vikten till låga 400 kg. Detta tack vare karossen som kombinerar stål, aluminium och kompositmaterial samt taket som är av magnesium och som endas väger 4 kg.

Z.E. Hybridteknik: Den nya, kompakta och prisvärda hybridkraftenheten kombinerar extremt låg bränsleförbrukning med nollutsläppsfärder* för resor kortare än 60 km och i hastigheter upp till 120kph. Inom en snar framtid kommer Renaults ZE hybridteknik som ett komplement till Renaults 100% eldrivna fordon.

* Ingen CO2 eller andra reglerade förorenande utsläpp vid körning på väg.
Lagrådet säger nej till utökat rökförbud
Går inte på regeringens linje 
19.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Teasertrailer för säsong 3 av The Expanse
Mera rymdäventyr på gång 
42.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Krocktest med nya Volvo V60
Det här händer vid en krasch 
46.0°
+
Bobby Green
0
Även BMW har fuskat med sina dieselbilar
Har nu erkänt trots tidigare nekande 
-6.6°
+
Bobby Green
0
Vilken är den bästa gaffatejpen?
Det bör man ha koll på 
45.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Falcon 9:s raketkåpa slog ner i havet
Oklart om den går att återanvända 
44.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
E-sport kommer att omsätta över 7 miljarder kronor i år
Framtidsbransch? 
48.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Google Assistant får stöd för svenska inom några månader
På tiden! 
60.9°
+
André Stray
0
Observatoriemuseet i Stockholm räddas!
Har varit stängt sedan 2013 
56.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nintendo storvinnare på DICE Awards
Kammade hem åtta priser på galan 
42.2°
+
André Stray
0
Ett gäng ungar träffar en 101-åring
Kan de fatta att hon inte hade en iPad? 
41.7°
+
Bobby Green
0
Forskare utvecklar konstgjorda eldflugor
LED-lampor flyger runt i luften 
44.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Donald Trump skyller skolskjutning på film och spel
Party like it's 2000! 
-58.6°
+
André Stray
0
Cern ska flytta antimateria
Blir första gången man testar det 
50.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Storyn om Steven Avery fortsätter med Convicting a Murderer
Ska ge en annan vinkel på målet 
42.1°
+
André Stray
0
Android One även till dyrare telefoner
Garanterade uppdateringar och rent gränssnitt åt alla! 
46.6°
+
Roger Åberg
0
En till karaktär i Metal Gear Survive?
Det blir 10 dollar, tack! 
10.3°
+
André Stray
0
The Ring goes augmented reality
Det här kan nog vara lite otäckt 
45.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Vyn från cockpit när flygplan lyfter från hangarfartyg
Mäktigt! 
52.0°
+
Roger Åberg
0
Bill Gates gissar pris på varor
Hur bra koll har världens rikaste person? 
42.2°
+
André Stray
0
Det här är Jon Olssons nya Audi RS6
Bröööööööööööööööööööööl 
46.6°
+
Roger Åberg
0
Pris och högupplösta bilder på Samsung Galaxy S9
Nästan 10 lax! 
24.9°
+
Roger Åberg
0
ARM vill bygga in SIM-kort i processorer
iSIM är tänkt att användas av IoT-grejer 
48.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Krama varandra i kommentarsfältet!
Vanligt, hederligt hyfs regerar 
105.6°
+
Roger Åberg
0