m
Det första fantastiska andetaget efter en lungtransplantation
Donera mera! 
81.1°
+
Roger Åberg
0
Fully Charged kör den eldrivna Folkabussen
Som jag vill ha denna 
59.3°
+
Bobby Green
0
Teenage Engineering gör saker åt IKEA
Dubbelt svenskt! 
47.3°
+
Roger Åberg
0
Drake ger bort stålar och glädje
I nya videon 
145kg
+
Roger Åberg

Faceliftade Volkswagen Scirocco blir din för 264 900 kronor

Ska finnas i hallarna nu

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Volkswagen

I början på året presenterade Volkswagen en ny och uppdaterad Scirocco. Nu är det dags för lansering i Sverige och vi får i samband med det reda på de svenska priserna för bilen.

Två motoralternativ erbjuds, antingen 2.0 TSI med 180 hästar eller R med 280 hästar (384 900 kronor). Dubbelkopplingslådan DSG finns som tillval till båda två, manuell låda är standard.

Bilarna ska finnas hos handlare nu. All information kring modellen finns i pressmeddelandet nedan.

Visa
Pressmeddelande
Starkare och sportigare – nya Scirocco och Scirocco R lanseras nu i Sverige

Nya Scirocco och Scirocco R lanseras nu på den svenska marknaden. Volkswagens sportigaste modell har vässats med starkare motorer, uppdaterad design och ny teknik som ger ännu mer körglädje. Trots bättre prestanda har förbrukningen sänkts jämfört med föregångaren.

Tio huvudfakta:

Nytt motorutbud som uppfyller utsläppsnormen Euro 6.
I Sverige erbjuds två motoralternativ; 2,0 TSI med 180 hk och Scirocco R med 280 hk, vilka är 20 respektive 15 hk starkare än föregångarna.
Lägre förbrukning trots högre effekt. Med 2,0 TSI 180 hk förbrukar nya Scirocco endast 6,0 l/100 km, vilket är 9 procent lägre än föregångaren med 160 hk.
Scirocco R med DSG accelererar 0-100 km/h på endast 5,5 sekunder.
Uppdaterad design på front och bakparti ger en mer aggressiv och sportig framtoning.
Nya halogen- och bi-xenon-strålkastare samt LED-baklyktor.
Uppdaterad interiör med extrainstrument som en hyllning till ursprungs-Sciroccon.
Nya tekniska finesser, som exempelvis XDS+, Blind Spot Sensor med Drive Out Assist, Park Assist, backkamera och Dynaudio Excite ljudsystem.
Nya färger, material och lättmetallfälgar (17, 18 och 19 tum).
Nya Scirocco är beställningsbar och lanseras nu på den svenska marknaden. Det rekommenderade cirkapriset är från 264 900 kronor för Scirocco 2,0 TSI 180 hk och 384 900 kronor för Scirocco R.
Volkswagens sportbil Scirocco har hittills sålts i mer än 1 miljon exemplar. Den första generationen hade världspremiär för 40 år sedan på 1974 års upplaga av Geneva International Motor Show. Den Golfbaserade, 2+2-sitsiga modellen tillverkades fram till 1992 i två generationer. År 2008 fortsatte historien för den uppskattade sportcoupén med en helt ny generation.

När Volkswagen i våras premiärvisade den senaste versionen av sin ikon var platsen återigen den internationella bilsalongen i Genève. Nya Scirocco har vidareutvecklats både tekniskt och rent utseendemässigt. Även nya Scirocco tillverkas i Volkswagens fabrik utanför Lissabon i Portugal.

Två motoralternativ

På den svenska marknaden erbjuds nya Scirocco med två turboladdade och direktinsprutade bensinmotorer (TSI) på 180 hk respektive 280 hk (Scirocco R). Båda motoralternativen kan som tillval utrustas med dubbelkopplingsväxellådan DSG.

Den 180 hk starka 2,0 TSI är ny i utbudet och ersätter 1,4 TSI på 160 hk. Den nya motorn utvecklar alltså 20 hk mer och accelererar 0-100 km/h på 7,4 sekunder (DSG: 7,4 s). Nya Scirocco R med 280 hästkrafter har 15 fler hästkrafter än sin föregångare. Sprinten 0-100 km/h klaras av på endast 5,7 sekunder (DSG: 5,5 s).

Mer bränsleeffektiv än föregångaren

Trots högre prestanda erbjuder motorerna sänkt bränsleförbrukning jämfört med föregångaren. 2,0 TSI 180 hk med manuell växellåda förbrukar 6,0 l/100 km (blandad körning), vilket är 0,6 l/km lägre jämfört med 160 hk-versionen som den ersätter. Scirocco R med manuell växellåda förbrukar 8,0 l/100 km (blandad körning), vilket är något lägre än föregångaren.

De direktinsprutade turbomotorerna hör till den senaste generationen i Volkswagens 4-cylindriga motorfamilj och uppfyller alla kraven i utsläppsnormen Euro 6. Som standard är motorerna utrustade med ett start/stopp-system inklusive energiåtervinning.

Vassare utvändigt, fullmatad invändigt

Exteriören på nya Scirocco karakteriseras bland annat av de nydesignade front- och bakpartierna – fram med nya halogen- eller bi-xenon-strålkastare och bak med LED-lyktor. VW-märket bak kan fällas ut och fungerar nu som handtag till bakluckan. Invändigt hittar vi sportstolar och en läderklädd multifunktionssportratt som standard, och sportbilen bjuder också på nya material och färger.

Till de nya tekniska finesserna hör till exempel ljudsystemet Dynaudio Excite Sound System, som är speciellt utvecklat för Scirocco. Systemets totala effekt är 400 Watt och inkluderar 8 specialanpassade högtalare, en digital 8-kanalsförstärkare och en subwoofer.

En annan nyhet till Scirocco TSI 180 (ej Scirocco R) är tillvalet Blind Spot Sensor som varnar föraren om ett fordon befinner sig i ”döda vinkeln”. Systemet har även en funktion som kallas Drive Out Assist som aktiveras när föraren ska backa ut ur en parkeringsficka. Om en bil närmar sig som förararen inte kan se, ger systemet en akustisk varning. Detta tillval erbjuds från och med början av november.

Nytt ombord är också parkeringsassistenten Park Assist, den dynamiska differentialbromsen XDS+ och de standardmonterade extrainstrumenten för oljetemperatur, multifunktionellt stoppur och laddtryck – en hyllning till ursprungsversionen av Scirocco.

Dynamisk differentialbroms ökar körglädjen

Den dynamiska differentialbromsen XDS+ förbättrar väggreppet och ökar körglädjen, speciellt vid körning på kurvig väg. Systemet, som är integrerat i den elektroniska stabiliseringskontrollen (ESC), kan då hjälpa till att bromsa innerhjulet om det tenderar att spinna. XDS+ för över kraft till ytterhjulet som har bättre fäste. Därmed minskar understyrningen och föraren kan behålla linjen genom kurvan. XDS+ är tillval för Scirocco och standard för Scirocco R.

Parkeringsassistent

Ytterligare en nyhet till Scirocco är tillvalet Park Assist. Systemet lokaliserar lediga parkeringsfickor vid vägkanten med hjälp av ultraljudssensorer. Den registrerar också parkeringsfickor i kurvor, mellan träd och på trottoarer. Den söker av båda sidorna av vägen efter parkeringsfickor (t.ex. på enkelriktade gator). Systemet väljer ut parkeringsfickor som är minst 0,8 meter längre (fickparkering) eller 0,7 meter bredare (vertikal parkering av bilen).

Scirocco utvändigt

Dynamisk design. Det är designen som bildar den visuella grunden för Scirocco – med sin silhuett som inte går att ta miste på. Med sitt karakteristiska bakparti, front och de attraktiva proportionerna visar denna coupé också rent utseendemässigt att det här handlar om en synnerligen pigg bil som erbjuder massor av körglädje. Precis som den första generationen av Scirocco, ses även den tredje serien av denna sportbil som en stilikon. I nya Scirocco vässas designen och karaktären ytterligare.

Ny front. Distinkta linjer, strålkastare som ger en ny karaktär och aerodynamiska ”blades” (smala, strömlinjeformade ”lameller”, som på Golf GTI) i stötfångarhörnen – tillsammans ger de fronten en ny look. Genom att stötfångarytorna lackerats i karossfärgen istället för i svart, ser nya Scirocco också bredare ut, med tydligare konturer. Smala blades och en svart ram (öppen upptill) i stötfångaren, blir till en effektfull kontrast mot ljusa lacker. Luftintagen, både det övre och det stora i den undre delen av fronten, har fått behålla sin svarta färg. Kylargrillen har ny bikakestruktur både upptill och nertill.
Förutom XL1 och Beetle, är Scirocco den enda Volkswagen där VW-märket sitter placerat på motorhuven. För att ge ett bättre skydd mot skador vid parkering, finns parkeringssensorer nu också för den främre stötfångaren.

Nya strålkastare. En hög nivå av belysningsdesign är ett av kännetecknen för alla Volkswagen-modeller. Till Scirocco erbjuds nya bi-xenon-strålkastare inklusive LED-varselljus (tillval), som också ger bilen en speciell ”signatur”. En smal, konvex LED-kontur som påminner om ett ögonlock fungerar som varselljus.
Vänster och höger blinkers sitter placerade separat i stötfångarens ändar, med dimljus och varselljus som standard. Tillsammans med den karossfärgade dekoren på det undre luftinsläppet får detta bilen att se bredare ut. Den nya designen ger också Scirocco intrycket av att ligga närmare vägbanan.

Nytt bakparti. Något som är typiskt för Volkswagens formspråk är att bilens bredd framhävs av horisontella designdetaljer, både fram och bak. På nya Scirocco förstärks denna effekt ytterligare av de nydesignade LED-bakljusen (mörktonade) och den nya bagageluckan med tydligt definierade linjer.
De trapetsformade baklyktorna med sina C-formade ljuskonturer flyter nu längre in i bagageluckan som i sin tur är försedd med en horisontell, ljusbrytande kant under bakrutan. Denna kraftfulla och precisa design matchas av en ny svart diffusor vilket får stötfångaren att verka sitta lägre och ger hela bilen plattare proportioner. Den nya bakspoilern ger bilen en förbättrad ”downforce” vid högre hastigheter.
Som tidigare nämnts fälls VW-märket upp när man trycker på det och fungerar då som handtag för bagageluckan. Som standard är även skyltbelysningen av LED-typ.

Nya fälgar. Som standard rullar Scirocco fram på de 17" stora lättmetallfälgarna ”Long Beach” med 225 mm breda däck. Det erbjuds ett flertal olika fälgar till Scirocco, två exempel är de nydesignade lättmetallfälgarna ”Shanghai” (17”), ”Lisboa” (18”) och ”Salvador” (18”). En annan nyhet är att de legendariska lättmetallfälgarna ”Talladega” (18" eller 19") erbjuds till Scirocco. Tidigare kunde man endast få dessa till Scirocco R.

Nya färger. Fyra av de totalt tolv färgerna är nya: nämligen de två standardfärgerna ”Pure White” och ”Flash Red” liksom metalliclackerna ”Ultra Violet” och ”Pyramid Gold”.

Scirocco invändigt

Extrainstrument en hyllning till ursprungs-Sciroccon. Invändigt har nya Scirocco vidareutvecklats på flera områden. Luftutsläppspanelerna och mittpanelen i aluminiumoptik ligger nu i plan med den nya instrumentpanelen. Precis som modeller som exempelvis Golf GTI, har nya Scirocco kombiinstrument i tubdesign. Instrumenten har fått ny design och en inramning i aluminiumoptik. Även den läderklädda multifunktionsratten är hämtad från Golf GTI. DSG-versionen är som standard utrustad med växlingspaddlar vid ratten.
Dessutom sitter det som standard tre extrainstrument monterade ovanför mittkonsolen; som visar (från vänster): oljetemperatur, multifunktionellt stoppur och laddtryck. De är alla en hyllning till den första generationen Scirocco som, beroende på version, var försedd med två extrainstrument placerade längre ner på mittkonsolen.
Nya Scirocco är som standard också utrustad med exempelvis luftkonditionering, farthållare, trötthetsvarnare, motlutassistent (Hill Hold), elektriska fönsterhissar och sportstolar.

Sportiga dekordetaljer, material och färger. Ett nytt förvaringsfack, som kan stängas med en jalusi, har placerats vid handbromsen. Den nya dekoren ”Checkered Black” på mittpanelen har visuella kopplingar till Golf GTI.
Sätena har fått ny design och nya material. Till nyheterna hör ”Matthew” (en skotskrutig tygklädsel med titansvarta sittytor), Alcantara-varianten ”Greg” som kan fås i kulörerna ”Ceramique”, ”Deep Mocca” och ”Titanium Black”, liksom Vienna-läder i färgerna ”Ceramique”, ”Sioux” och ”Titanblack-Ceramique”.
En annan nyhet är den ljusa interiören ”Ceramique” – för instrumentpanelens undre del, dörrpanelerna och mittkonsolen.

Scirocco R – toppversionen

På traditionellt sätt är det en fristående design och klädsel som karakteriserar seriens toppmodell – Scirocco R. Samma sak gäller de ”R”-stylade stötfångarna fram och bak, som har en sportigare design, liksom fälgarna. Fram är det speciellt de tre stora luftintagen (högglans), de standardmonterade bi-xenon-strålkastarna, LED-varselljusen och LED-blinkersen som drar blickarna till sig. På sidorna är backspeglarna försedda i matt krom. ”R”-stylade tröskelbreddare, svartlackerade bromsok (prydda med ”R”-logo) och R-sportchassit ger också effekt.

Bak hör de kromade ändrören (på vänster respektive höger sida) och den större bakspoilern fortfarande till kännetecknen för R-modellen medan de stora luftutsläppen i stötfångaren hör till nyheterna. Även de standardmonterade 18"-fälgarna på Scirocco R har fått ny design. De går under beteckningen ”Cadiz” och kan som alternativ även beställas som 19". Scirocco R är som standard utrustad med ”R”-sportchassi och differentialbromsen XDS+.

Precis som exteriören på Scirocco R är det Volkswagen R GmbH som satt sin prägel på bilen även invändigt. Till de individualiserade detaljerna hör:

Sportstolar med tygklädsel ”Race” inklusive ”R”-logotyper på framsätenas ryggstöd och dekorsömmar i kristallgrått
”R”-specifik instrumentbelysning i vitt med belysning av visare i blått
”R”-specifika extrainstrument med blå visare
Multifunktionsratt i sportläder med dekor i svart högglans och ”R”-logo
Dekorpaneler runt radio och klimatreglage i ”Piano Black”
Svart innertak
Instegslister av aluminium med ”R”-logo och pedaler i rostfritt stål
Fully Charged kör den eldrivna Folkabussen
Som jag vill ha denna 
59.3°
+
Bobby Green
0
Teenage Engineering gör saker åt IKEA
Dubbelt svenskt! 
47.3°
+
Roger Åberg
0
Wired tar en titt på konstgjort kött
Framtidens grej? 
52.2°
+
André Stray
0
Drönare orsakade eventuellt en helikopter-krasch
Amerikanska myndigheter ska undersöka orsaken 
32.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Apple har problem med anställda som går in i väggen
Bokstavligt talat  
50.9°
+
André Stray
0
Porsche kan nu 3D-printa svårfunna delar
Till modellerna 959, 964 och 365 
56.3°
+
Bobby Green
0
En första titt på Cobra Kai
Karate Kid 34 år senare 
44.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
3 Billboards outside Grenfell, London
Offer för brandkatastrof hämtar inspiration från film 
47.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nokia kan lägga ner wearablesavdelningen
Withingssatsningen verkar ha gått sådär 
32.4°
+
André Stray
0
FRA vill byta ut myndigheters säkerhetschefer
Anser att det krävs en generation med koll på det digitala 
75.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
AsapScience snackar vaccination
Om argument anti-vaxxers brukar ha 
43.6°
+
André Stray
0
Mercedes visar produktionsklar elbil i Genève
Snart premiär för suven EQC 
42.3°
+
Bobby Green
0
Underlägg till din HomePod
Slipp få fula märken 
21.2°
+
Bobby Green
0
Skoda hann före Tesla till Mars
Och det fanns baguetter där! 
55.0°
+
Bobby Green
0
Säsongsavslutning för The Grand Tour
Det blev en specialare 
43.4°
+
Bobby Green
0
Regeringen föreslår hårdare straff mot piratkopiering
Upp till sex års fängelse 
-55.2°
+
André Stray
0
Så här ser baken ut på Volvo V60
En närmare titt 
49.0°
+
Roger Åberg
0
Rykte Dyson har tre stycken elbilar på gång
Investerar mycket i ny batteriteknik 
41.8°
+
Bobby Green
0
Gör gamla Bang & Olufsen-högtalare trådlösa
Eller vilken gammal högtalare som helst faktiskt 
51.6°
+
Roger Åberg
0
Vad händer om du kastar smällare i bensin?
The King of Random leker 
24.7°
+
Bobby Green
0
PostNords avgift blir minst 75 kronor + moms
Tas ut från 1 mars 
18.4°
+
Roger Åberg
0
Google Assistant till Sverige under 2018!
Äntligen! 
61.4°
+
Roger Åberg
0
Arnold klar för Kung Fury-filmen!
Nämen! 
76.3°
+
Roger Åberg
0
Historien om hur iFixit blev den inofficiella guiden
Intressant reportage 
46.3°
+
Roger Åberg
0
Rallybil kraschar och fylls med snö
Men det är bara att köra vidare! 
53.6°
+
Roger Åberg
0
Windows 10 Pro får ett Ultimate Performance-läge
Om man verkligen vill ha ut all kraft från sin dator 
55.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Det här är årets första Formel 1-bil
Komplett med halo över sittbrunnen 
47.3°
+
Bobby Green
0
Elak bugg kan få appar att krascha på iOS och macOS
Aktiveras av ett enda tecken 
30.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Skottland vill förbjuda sugrör i plast
Vill ha ett slut på engångsprodukter i plast 
95.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Specifikationer för nya Toyota Supra läcker ut
Gör 0-100 km/h på 3,8 sekunder 
42.1°
+
Bobby Green
0
Krama varandra i kommentarsfältet!
Vanligt, hederligt hyfs regerar 
102.1°
+
Roger Åberg
0