San Francisco och Oakland stämmer oljeföretag
För att de medvetet bidragit till klimatförändringar 
45.4°
+
Emmy Zettergren
0
Det gömda spelet på Switch är en hyllning till Satoru Iwata
Fint 
42.0°
+
Frode Wikesjö
0
Chris Forsberg sladdar på en bilskrot
Med en ganska vass Nissan 370Z 
80kg
+
Bobby Green

Så gick det för den självkörande Audin

Släpptes lös i helgen

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Audi

I helgen var det DTM-final och i samband med detta körde Audi som vi tidigare berättat om ett varv med en självkörande RS7 runt banan. Hur det gick för den kan du se i dessa videoklipp.

via Youtube
Visa
Pressmeddelande
Självkörande Audi RS 7 i mål på Hockenheim

I samband med DTM–finalen i helgen genomförde Audi en avancerad uppvisning i autonom körning. Med den senaste tekniken ombord kördes en specialpreparerad Audi RS 7 ett varv runt Hockenheimbanan i racingtempo, utan förare.

Audi kunde i helgen glädjas åt ännu en framgång inom autonom körning. Strax innan säsongsfinalen i de tyska standardvagnsmästerskapen (DTM), där Mattias Ekström senare tog hem segern, körde en förarlös Audi RS 7 ett helt varv runt Hockenheimbanan. På drygt två minuter lyckades den specialbyggda konceptbilen fullfölja varvet med centimeterprecision och på gränsen till det fysiskt möjliga.

“Dagens topprestation med Audi RS 7 visar vilken kompetens det finns hos vårt utvecklingsteam när det gäller autonom körning inom Audi,” säger Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, utvecklingschef AUDI AG. “ Speciellt när det gäller precision och prestanda är erfarenheten av stort värde för vår fortsatta utveckling”.

För att orientera bilen på banan används speciellt anpassade GPS-signaler. GPS-datan överförs till bilen via WiFi enligt en standard för bilar och redundant via högfrekvensradio. Parallellt filmas banan med 3D kameror i bilen och ett dataprogram jämför kamerans bildinformation mot data som lagrats i bilen.

Autonom körning är ett av de viktigaste utvecklingsområdena inom Audi , där de första framstegen gjordes redan för tio år sedan. Testresultaten har sedan överförts kontinuerligt till serieproduktion. Helgens utmanande körning förser Audi-ingenjörerna bl.a. med information för att vidareutveckla automatiserade funktioner vid kritiska körsituationer.

I det fortsatta utvecklingsarbetet med autonoma system stöttas Audis ingenjörer av partners som Electronics Research Laboratory (ERL) och Stanford University samt experter från Volkswagenkoncernens gemensamma utvecklingsavdelning.

Mer information, foton och videomaterial finns tillgängligt på som pressinformation och på Audimedia.tv/en.