Köp en oöppnad Paradis-ask
Den med trillingnöt 
47.6°
+
Roger Åberg
0
Kakadua skäller på hundar
Voof! 
56.4°
+
Roger Åberg
0
Härlig cover på Smells Like Teen Spirit
Framförd av The Voice-vinnare 
86kg
+
Bobby Green

Nya Volkswagen Polo GTI blir din för 234 900 kronor

Nu drar försäljningen igång

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Volkswagen

De svenska priserna för nya Volkswagen Polo GTI är nu klara och bilen har blivit beställningsbar. För 234 900 kronor får du en liten och busig kärra med en ny turbomatad fyra på 1.8 liter som ger 192 hästar.

Bilen går att få med fyra dörrar och den sjustegade dubbelkopplingslådan DSG. 0-100 km/h ska gå på 6.7 sekunder och toppfarten anges till 236 km/h. Förbrukningen ligger på 0.56 liter per mil och utsläppen på 129 gram per kilometer. Sju olika lackalternativ erbjuds.

Allt om nya GTI finns i pressmeddelandet nedan.

Visa
Pressmeddelande
Säljstart för nya Polo GTI: Volkswagens kompakta kultbil nu vässad till 192 hk

Nya Polo GTI är nu prissatt och beställningsbar på den svenska marknaden. Bilen lanseras med en ny 1,8-liters turbomotor på 192 hk, vilket gör den 12 hk starkare än föregångaren. Som tillval finns LED-strålkastare och elektroniskt styrda stötdämpare.

Tio viktiga fakta om nya Polo GTI:

Den 4:e generationen av Polo GTI är den nästa i raden av supersportiga Polo som tog sin början 1985 med Polo G40.
Med en 1,8-liters TSI-motor på 192 hk är nya Polo GTI 12 hk starkare än sin föregångare 1,4 TSI.
Nya Polo GTI är nu prissatt och beställningsbar, det rekommenderade cirkapriset är från 234 900 kronor.
Preliminär lanseringstidpunkt är februari/mars 2015.
På den svenska marknaden är fyra dörrar och en 7-stegad DSG-växellåda standard för nya Polo GTI.
Sedvanlig GTI-prestanda: 0-100 km/h på 6,7 sekunder, topphastighet: 236 km/h, maximalt vridmoment: 250 Nm.
Kännetecken: speciella stötfångare, röda GTI-emblem, starkt markerade trösklar och karakeristisk GTI-spoiler bak. Sportratt med växlingspaddlar, sportinstrument och sportstolar i samma design som hos storebror Golf GTI.
Tillval: ställbart sportchassi "Sport Select" (elektroniskt styrda stötdämpare) med "Sport Performance Kit" som ger en sportigare avstämning av en lång rad parametrar - allt med en enkel knapptryckning.
Första Polo-modellen med LED-strålkastare som tillval.
Både "Sport Select" och LED-strålkastare ingår i det GTI-anpassade Pluspaketet.
GTI – tre bokstäver som står för två av bilvärldens kultbilar: Golf GTI och Polo GTI. Ofta kopierad, aldrig överträffad. Det är Volkswagen som gör originalen. Den tyska biltillverkaren lanserade den senaste versionen av Golf GTI 2013, och vid den internationella bilsalongen i Paris (2-19 oktober) presenterade man en kompakt men ack så kraftfull lillebror: Polo GTI.

Världspremiären i Paris är en fortsättning på en lång tradition med supersportiga Polo som för snart 30 år sedan (1985) började med Polo G40 och nu kulminerar med denna den 4:e generationen av Polo GTI. Kraftkällan är en helt ny 1,8-liters TSI-motor som med sin effekt på 192 hk är 12 hk starkare än sin föregångare (1,4 TSI). Därmed når Polo GTI nästan upp på samma prestandanivå som den kraftfullaste serietillverkade Polo:n någonsin – Polo R WRC, gatversionen av den Polo som Volkswagen Motorsport två år i rad har vunnit både konstruktörs- och förarmästerskapet i rally-VM (WRC) med.

På den svenska marknaden erbjuds Polo GTI med fyra dörrar och den 7-stegade dubbelkopplingsväxellådan DSG. Accelerationen från 0 till 100 km/h klaras av på endast 6,7 sekunder och topphastigheten är på 236 km/h. Ändå pekar Polo GTI:s bränsleförbrukningsvärden på en enastående effektiv motor: 5,6 l bensin/100 km (motsvarande 129 g CO?/km). Polo GTI är framhjulsdriven.

Polo GTI utvändigt

Kraftfull design, speciella GTI-kännetecken. Den Polo GTI som premiärvisades i Paris är enkel att identifiera som det sportiga flaggskeppet i modellserien. Nya stötfångare, GTI-emblem, speciella fälgar och röda dekorlister på kylargrillen ger bilen en dynamisk aura som förstärks ännu mer av det standardmonterade sportchassit.

Fronten. Polo GTI kommer för första gången att kunna fås med LED-strålkastare (hel- och halvljus) och varselljus, också dessa av LED-typ. Till kännetecknen för Polo GTI hör den röda linje som löper runt kylargrillen med sin karakteristiska bikakeformade GTI-struktur. Det undre, betydligt större luftintaget har också det försetts med ett nydesignat, bikakeformat galler som på sidorna flankeras av standardmonterade dimljus (inklusive kurvljus) och svarta högglanspolerade ”splitters", den typ av spoilers som vi annars kan se på tävlingsbilar.

Från sidan. Sportiga designdetaljer hittar vi också på sidorna och bakpartiet. Trösklarna är kraftigt utställda och ger Polo GTI en ännu sportigare utstrålning, precis som de nya, GTI-stylade 17"-lättmetallfälgarna ”Parabolica” genom vilka man kan se de rödlackerade bromsoken.

Bakpartiet. Baktill förstärks den sportiga looken av en GTI-takspoiler, en takantenn, baklyktor i ”Dark Red”, en svartlackerad diffusor och av de dubbla, kromade ändrören på vänster sida av bilen. Sist, men inte minst, har vi GTI-emblemen på bakpartiet, kylargrillen och framskärmarna.

GTI-färger. Nya Polo GTI kan fås i sju kulörer: standardlackerna ”Pure White”, ”Flash Red” och ”Black”, metalliclackerna ”Reflex Silver” och ”Blue Silk” samt pärleffektlackerna ”Oryx White” och ”Deep Black”.

Polo GTI invändigt

Typiskt GTI. GTI-rött hittar vi också i den sportiga interiören. Den läderklädda multifunktionssportratten med växlingspaddlar – en variant på den i Golf GTI – pryds av kontrasterande sömmar i rött, precis som växelspaken och handbromsen. Golvmattorna har röd bård. Föraren och framsätespassageraren sitter i sportstolar som är inställbara i höjdled och har mittsektioner klädda i det exklusiva tyget ”Clark” (de yttre sektionerna går i svart med kontrasterande sömmar i rött).

Sportstolar med rutmönstrad klädsel har varit standard för denna bilikon ända sedan Volkswagen släppte sin första GTI, 1976. Ett främre mittarmstöd med förvaringsfack, en instrumentuppsättning med GTI-design, svart innertak och pedalytor i aluminiumoptik fulländar den dynamiska och exklusiva kupémiljön.

Generöst utrustad. Den generöst tilltagna standardutrustningen innehåller också golvbelysning, motorljudsbooster, trötthetsvarnare, multikollisionsbroms, färddatorn ”Plus”, infotainmentsystemet ”Composition Colour” och växlingspaddlar till DSG-växellådan. Men det här är bara ett par av finesserna på den långa listan över standardutrustningen för nya Polo GTI.

Progressiva infotainmentsystem. Radio- och radio/navigationssystemen till Polo GTI har också vidareutvecklats – denna den andra generationen innehåller avancerad teknik som ingår i det modulära infotainmentsystemet ”MIB”. Beroende på version, erbjuder dessa system funktioner som till exempel Bluetooth audio streaming (i kombination med en smartphone, inklusive visning av omslag och pekskärmsstyrning), en närhetssensor (undermenyer och annat visas när man rör handen mot displayen), in- och utzoomning med två fingrar på navigationskartor (som på en smartphone) eller anslutning av en smartphone till en yttre antenn via det trådlösa mobiltelefongränssnittet ”Comfort”. ”DAB+” digitalradio kan väljas till alla de tre systemen – ”Composition Colour” (standard i Polo GTI), ”Composition Media” och ”Discover Media”. Dessutom har man tillgång till speciella smartphone-appar på pekskärmen via MirrorLink™.

Turboladdad motor, DSG-växellåda med dubbla kopplingar

1,8 TSI på 192 hk. Nya Polo GTI drivs av en 4-cylindrig, 192 hk stark EA88-motor. Cylindervolym: 1,798 cc. På den svenska marknaden erbjuds nya Polo GTI endast med en 7-stegad DSG-växellåda med dubbla kopplingar. Växlingspaddlar till sportratten är standard. I kombination med DSG levererar 1,8 TSI-motorn i Polo GTI sin maximala effekt i varvtalsområdet 4 200 till 6 200 v/min. Det maximala vridmomentet är 250 Nm från 1 300 till 5 400 v/min. Polo GTI är framhjulsdriven.

Variabla ventiltider. 1,8 TSI är en verkligt högteknologisk motor. Till den direktinsprutade turbomotorns finesser hör vattenkyld avgasåterföring helt integrerad i topplocket. Denna typ av avgaskylning bidrar starkt till att sänka bränsleförbrukningen vid full last på motorn. TSI-motorn har också variabla ventiltider med justering av de dubbla kamaxlarna. Ventillyften på avgassidan kan dessutom ske i två steg. Det här ger optimal kontroll över cylinderfyllningen – för bättre prestanda, lägre förbrukning och lägre utsläppsnivåer. Den 4-cylindriga motorn är också försedd med dubbel bränsleinsprutning. Precis som den senaste versionen av Polo, uppfyller även GTI kraven i miljönormen Euro 6.

Chassi och bromssystem

MacPherson framaxel och torsionsbakaxel. Sportchassit på Polo GTI ger bilen smidiga och säkra vägegenskaper. Den tekniska basen för detta är en MacPherson-upphängning fram, förstärkt krängningshämmare fram kombinerat med en torsionsbakaxel. Chassit på GTI är sänkt med 10 mm fram och 15 mm bak jämfört med de mindre kraftfulla Polo-versionerna.

Vägegenskaperna har också förbättrats genom att 7J-fälgarna ersatts med 7½J breda 17"-lättmetallfälgar skodda med däck av dimensionen 215/40 samt av en ny, mycket precis och responsiv elektromekanisk servostyrning.

”Sport Select” med ”Sport Performance Kit”. För första gången erbjuder nu Volkswagen ett ställbart sportchassi (elektroniskt styrda stötdämpare) till Polo GTI. Det utgör den tekniska grunden i nya ”Sport Select” (tillval) som för GTI kan fås i kombination med ”Sport Performance Kit”. Redan grundinställningen för detta sportchassi är sportig, men mer komfortabel än en konventionell sportfjädring.

När föraren trycker på ”Sport”-knappen (på den övre delen av mittkonsolen) aktiveras en elektromekaniskt styrd ventil i stötdämparna som då ändrar sin avstämning från denna sportiga men komfortinriktade grundinställning till en styvare karakteristik, typisk för en genuin sportfjädring. ”Sport Performance Kit” ger den nya, elektromekaniska servostyrningen en ännu sportigare karakteristik. Samma sak gäller gaspedalskarakteristiken.

Samtidigt förändrar motorljudsboostern i avgassystemet ljudet i kupén. Och den DSG-växellådan växlar automatiskt över från drivläge ”D” till ”S”.

Bromssystem. Polo GTI är utrustad med ett kraftfullt 16"-bromssystem. Bromsskivorna fram mäter 310 mm i diameter och är ventilerade medan de där bak har en diameter på 230 mm. De rödlackerade bromsoken är ett karakteristiskt kännetecken för GTI.

ESC Sport. Polo GTI är som alla Volkswagen standardutrustad med ESC, den elektroniska stabiliseringskontrollen. Denna kan i GTI dessutom anpassas för körning på bana. Så här fungerar det: Trycker man på ESC-knappen 1 gång stängs antispinnsystemet (ASR) av, och håller man knappen intryckt i mer än 3 sekunder, aktiveras ”ESC Sport system”. Detta höjer tröskeln för ESC – senarelagda ESC-ingrepp medför speciella fördelar för bilens köregenskaper på bana. Man behöver alltså aldrig koppla ur ESC helt.

På den tillhörande menyn på infotainmentsystemets display kan föraren direkt välja ESC-lägena ”ASR off” och ”ESC Sport”. I ESC-systemet ingår även låsningsfria bromsar (ABS), Hill Hold Assist, motorsläpmomentreglering (MSR), elektronisk differentialspärr (EDL) och Polos nya kördynamikfunktion XDS+. I kombination med ett chassi som är lika neutralt som det är sportigt och med den nya, mycket precisa elektromekaniska servostyrningen, erbjuder dessa elektroniska system aktiv säkerhet på hög nivå utan att för den skull inkräkta på kördynamiken.

Den svenska marknaden

Nya Polo GTI är nu prissatt och beställningsbar på den svenska marknaden. Den går också att bygga i bilkonfiguratorn ”Bygg din bil” på www.volkswagen.se. Premiären sker preliminärt i februari eller mars. I Sverige erbjuds Polo GTI endast i en version; fyrdörrars och med DSG. Det rekommenderade cirkapriset är från 234 900 kronor.

Utöver GTI består det svenska Polo-programmet av bensinversionerna TSI 90 och TSI 110 samt dieselversionerna TDI 90 och TDI BlueMotion.

Attraktivt paket

Till nya Polo GTI erbjuds ett GTI-anpassat Pluspaket. Det rekommenderade cirkapriset för detta paket är 21 500 kronor och det innehåller:

Sport Select GTI, körprofilsval: sportigare styrning, mer distinkta och sportiga växlingar, hårdare fjädring, sportigare avgasljud, snabbare motorrespons vid gaspådrag
LED-strålkastare
Regnsensor och automatiskt avbländningsbar backspegel
Parkeringssensorer fram och bak
Farthållare
Automatisk klimatanläggning
Fakta nya Polo GTI

Motor: Direktinsprutad och turboladdad bensinmotor (TSI)
Cylindervolym: 1,8 liter (1 798 cm³)
Effekt: 192 hk
Max vridmoment: 250 Nm vid 1 300-5 400 varv/min
Drivsystem: Framhjulsdrift
Styrsystem: Elektromekanisk styrservo med Servotronic
Växellåda: 7-stegad DSG, dubbelkopplingsväxellåda
Antal dörrar: 4
Miljöklass: Euro 6
Bränsleförbrukning: Blandad körning: 5,60 l/100km, Stadskörning: 7,20 l/100km, Landsvägskörning: 4,70 l/100km
CO2-utsläpp: 129 g/km
Toppfart: 236 km/h
0-100 km/h: 6,7 sek
Axelavstånd: 2 468 mm
Spårvidd fram/bak: 1 443/1 437 mm
Tjänstevikt: 1 280 kg
Totalvikt: 710 kg
Längd: 3 983 mm
Bredd: 1 901 mm (inkl. ytterspeglar), 1 682 mm (exkl. ytterspeglar)
Höjd: 1 450 mm
Bagageutrymme: Längd uppfällt/nedfällt säte: 633/1 341 mm
Bagagevolym: Uppfällt/nedfällt säte: 204-882 liter
Tankvolym: 45 liter

Rek. cirkapris: 234 900 kronor (Pluspaket: 21 500 kronor)
Köp en oöppnad Paradis-ask
Den med trillingnöt 
47.6°
+
Roger Åberg
0
Kakadua skäller på hundar
Voof! 
56.4°
+
Roger Åberg
0
Bygg ditt eget Nerf-gevär
För mindre än en hundring 
33.9°
+
Roger Åberg
0
Så här tar man bort en kran
I Photoshop alltså 
41.9°
+
Roger Åberg
0
Snubbe bygger egen Switch-klon
Emulerar flera system 
45.1°
+
Emmy Zettergren
0
Lejonhona gillar att fånga pinnar
En lejonhund? 
41.8°
+
Emmy Zettergren
0
Kylo Ren "kväver" snubbe på New York Comic Con
Snyggt skämt 
60.3°
+
Emmy Zettergren
0
Windows 10 Creators Update gör det svårare att fuska i spel
Microsoft smyger ut funktionen TruePlay 
50.9°
+
Emmy Zettergren
0
Seven-Eleven börjar med ellastbilar
Från Mitsubishi Fuso 
53.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
400 okända forntida monument hittade i Saudiarabien
Tusentals år gamla 
52.0°
+
Emmy Zettergren
0
Microsoft nu värt över 600 miljarder dollar igen
Som på den gamla goda tiden! 
51.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Vi har fått vår första artikel raderad från Googles sökindex
Därför skriver vi om den igen 
57.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Man i Pikachu-kostym klättrade in till Vita huset
För att han ville bli YouTube-stjärna 
34.8°
+
Frode Wikesjö
0
FAA vill ha förbud mot datorer i incheckat bagage på flyg
"No laptop for you!" 
27.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Polestar 1 kan kosta upp till 1,5 miljon kronor!
Ingen svensson-kärra det här inte 
20.8°
+
Roger Åberg
0