m
r
Svenskar använder betalappar mer än kontanter
Apparna har gått om i popularitet  
41.5°
+
Roger Åberg
0
Det här är världens brantaste bergbana
Ihopsnickrad av ABB 
48.1°
+
Roger Åberg
0
Musikhjälpen slog rekord
74 miljoner kronor! 
114kg
+
Bobby Green

På sladd med Volkswagens nya storsäljare

Jag har testat Passat Sportscombi TDI 190 DSG 4MOTION

Foto: Simon Hamelius och Bobby Green
Visa inte Bil-artiklar
Bil / Volkswagen

Förra sommaren drog Volkswagen av täcket på helt nya Passat. Ny design utan att för den delen vara revolutionerande, ny teknik och framförallt nya och smartare motorer. I Sverige är Passat riktigt het och en av de allra viktigaste modellerna för Volkswagen så allt måste stämma när man lanserar en ny version av en bil som betyder såpass mycket. Förförsäljningen drog igång för ett par veckor sedan och redan har det trillat in 4 000 stycken ordrar - från personer som inte ens har sett bilen i verkligheten. Volymbilen är helt klart den som heter TDI 190 DSG 4MOTION Sportscombi och eftersom bilen i dagarna har sin Sverigepremiär har jag och ett par kollegor som de första i världen fått tillfälle att provköra. Men för att verkligen testa hur fyrhjulsdriften fungerar och vad den gör för nytta på halt underlag fungerar det inte att kryssa runt i Stockholms innerstad, så vi drog till Åre där det finns lite riktig snö och is och sladdade lite.

Inledning
Jag kan tycka att det är helt okej med snö så länge det är ordentligt. Snöblandat regn, slask och smuts är det värsta som finns men ett par grader minus och ett vitt täcke som breder ut sig är helt okej. Med detta kommer halare underlag och har man tur även en glatt is man kan få sladda på - för det mina vänner är något alla borde testa på någon gång i livet. Ser man bara till att man får köra, att isen är tillräckligt tjock och att någon plogat upp en bana är det ett perfekt ställe att i förebyggande syfte känna på hur det är när greppet släpper och vad man ska göra åt det om det någon gång är skarpt läge. På en is är avåkningszonen oftast rejäl och man får tillåta sig själv att damma av den plogade banan ett par gånger tills man fått in snitsen, och när man väl har fått det är det svinkul. Att köra på kontrollerat ställ genom en kurva för att lägga över och göra samma i nästa kurva som går åt andra hållet får vem som helst att känna sig som en driftingkung. Volkswagen hade fixat så att vi fick köra på sjön Kvarntjärnen och det var alltså här provkörningen av nya Passat ägde rum.



Körkänsla
En plogad bana runt sjön var en av stationerna och här skulle man testa hur bilen betedde sig på det hala underlaget, både med alla säkerhetssystem på och av. Första varvet var allting på och jag blev till en början förvånad över hur mycket sladd och överstyrning som tilläts. I vissa bilar griper systemen in direkt och styr upp bilen igen vilket kan vara både bra och dåligt. Här kände man direkt när baken kom och man kunde utan problem räta upp bilen igen innan det blev tråkigt. Små rattrörelser är bättre för börjar man veva för mycket på kringlan jobbar man snart upp något som blir svårt att ta sig ur. En bestämd körstil, broms på rätt ställen och gas ut ur kurvorna fungerade galant och de dubbade däcken gjorde tillsammans med bilen att det hela blev mycket stabilt. Efter ett varv har man lärt sig lite mer vad som händer när man rattar och då är det dags att känna på hur det känns med alla systemen av. Ett extra långt tryck på antisladdknappen kopplar ur hjälpen ytterligare och det är alltså nu man verkligen kan se hur mycket dessa gör för att vi ska hålla oss på vägen. Direkt i första kurvan märker jag hur mycket mer baken vill sticka ut och hur mycket mer jag behöver vrida på ratten. Innan kändes det som ett lok som hela tiden hoppade tillbaks till rälsen efter lite sladd, men här kan man fortsätta ut i pudret utan problem om man inte har tungan rätt i munnen, vilket några också fick erfara.

Haldex generation fem ser till att sköta drivningen på alla fyra hjulen och som vanligt skickas kraften hela tiden mellan dessa för optimalt grepp. På landsvägen till sjön där alla system givetvis var påslagna går bilen stabilt och tryggt. Visst kan man forcera fram sladd men det blir aldrig någonsin otryggt. Att hålla hastigheten på vägarna oavsett om det står 70 eller 90 på skyltarna är inga problem då greppet inte känns avsevärt annorlunda mot sommaren. Som alltid ska man köra med insidan av skallen men att krypköra fram för att det är lite vitt på backen är knappast något man behöver göra här.

TrailerAssist
Vi fick även möjlighet att testa nyheten TrailerAssist. Det här är ett hjälpmedel för alla de som tidigare varit livrädda att backa med släp. Det här systemet ska få bort din skräck och sköter jobbet åt dig. Backkameran samarbetar med parkeringsassistenten och när du lagt in backen trycker du på knappen avsedd för detta. Då aktiveras systemet och du får upp en indikation på instrumentpanelen att det är igång. Med hjälp av knapparna i dörren som du vanligtvis ställer in backspeglarna med väljer du här åt vilket håll du vill att släpet ska gå. Du ställer in den vinkeln du tror är rätt och av säkerhetsskäl finns det en gräns här man inte kan gå över. När du valt vinkel släpper du bromsen och då börjar bilen backa och styra själv. Du behöver såklart fortfarande hålla koll i backspeglar och även se till att det inte går för fort, men i övrigt kör bilen själv. Säkerligen uppskattat av många, när man väl vant sig vid vad tekniken kan göra. Precis som tidigare är det dock helt okej att analogt backa en bit och sedan gå ut och titta för att fortsätta backa. Samma sak gäller vid fickparkering.



Motor
Nyutvecklad turbofyra som går på diesel och som ger 190 hästar och ett vrid på 400 Nm. Känns perfekt lämpad till den här typen av bil, bra bottendrag och mycket kraft. Vridet tillsammans med dubbelkopplingslådan gör att man kan mysa fram i lagom tempo för att helt plötsligt kasta sig om i en omkörning utan ansträngning. Den korta provkörningen på landsväg var ändå tillräckligt för att inse att motorn blandar det bästa från dieselns kraft med låg förbrukning.

Just nu erbjuds följande versioner av Passat:

Bensin:
1,4 TSI Masters med 150 hästar och manuell sexväxlad låda. 283 000 kronor.

Diesel:
2,0 TDI Masters med 150 hästar och manuell sexväxlad låda. 288 000 kronor.
2,0 TDI DSG Masters med 150 hästar och sexstegad DSG-låda. 307 900 kronor.
2,0 TDI DSG GT med 190 hästar och sexstegad DSG-låda. 316 000 kronor.
2,0 TDI DSG 4MOTION GT med 190 hästar och sexstegad DSG-låda. 322 900 kronor. (testexemplaret)
2,0 TDI DSG 4MOTION GTS med 240 hästar och sjustegad DSG-låda. 379 400 kronor.

I februari utökas utbudet med följande versioner:

Bensin:
TSI 150 med sjustegad DSG-låda och framhjulsdrift.
TSI 150 4MOTION med manuell sexväxlad låda.
TSI 220 med sexstegad DSG-låda och framhjulsdrift.

Diesel:
TDI 150 4MOTION med manuell sexväxlad låda.
TDI 190 med manuell sexväxlad låda och framhjulsdrift.

I maj/juni kommer ytterligare två versioner:
TSI 280 4MOTION med sjustegad DSG-låda.
TDI 120 BlueMotion med manuell sexväxlad låda och framhjulsdrift (miljöbilsklassad).

Det kommer även för första gången en Passat med hybriddrivlina. Denna version kallas för GTE och här får man en TSI-motor på 156 hästar som paras med en elmotor på 115 hästar. 0-100 km/h ska gå på åtta sekunder och toppfarten anges till över 220 km/h. Man ska komma fem mil på enbart el och den totala räckvidden sägs vara över 100 mil. En full laddning via ett vanligt eluttag ska ta fyra timmar och 15 minuter. Passat GTE lanseras under andra halvåret 2015 men något exakt lanseringsdatum är inte spikat än, ej heller prislappen.

Kombitillägget är 10 000 kronor och vill man ha dubbelkopplingslådan DSG får man hosta upp ytterligare 19 900 kronor.

Exteriör
Ett lyft enligt vissa, för fegt enligt andra. Jag är lite kluven. Jag gillar definitivt frontpartiet som jag nu tycker ser mer exklusivt ut än tidigare. Men baken är alldeles för feg och de mindre lamporna där gör nu enligt mig att man lätt förväxlar Passat Sportscombi med Golf Sportscombi. Ingen slump såklart men där hade det varit kul att se lite mer uppdatering. Från sidan har bilen fått en mer slimmad profil och överhänget fram har minskat en hel del. Däremot har axelavståndet ökat samtidigt som modellen blivit både bredare och lägre.



Interiör
Gäsp. Visst här finns två rätt så välkomna nyheter - Head-up-display och att instrumenten i panelen nu kan ersättas med en hel skärm som visar allt snyggt och prydligt (Active Info Display). Det här får man dock endast i samband med det stora navigationspaketet som kostar omkring 23 000 kronor extra. Annars får man leva med en interiör som i princip ser helt identisk ut med föregångaren. Inget fel på den i och för sig, men det känns inte som att jag sitter i en helt ny bil fylld med massa grym teknik. Men jag sitter bra och alla knappar och reglage sitter där de ska. Plus för att knappen till rattvärmen är samma som till stolsvärmen. Det ökade axelavståndet bidrar också till massa mer plats i baksätet, och här sitter man verkligen som en kung. Bagageutrymmet har vuxit med 47 liter och med uppfällt säte ska man nu få in 650 liter, fäller man detta går det in hela 1 780 liter.

Avslutning
En bra kombibil med gott om kraft som tar dig fram säkert är alltid ett vinnande koncept när man vill kränga bilar till barnfamiljer. Att prislappen också hamnar under 7.5 basbelopp gör tjänstebilsförarna glada. Om det inte helt plötsligt blir tropiskt klimat i Sverige kommer nya Passat Sportscombi att sälja som smör. Enligt försäljningsstatistiken kommer de flesta att välja versionen jag provkört och jag förstår dem, även om jag som effektfantast är lite nyfiken på TDI 240 DSG 4MOTION GTS och hur mycket vassare den är. Sammanfattningsvis är det här en Passat som är bättre på alla punkter jämfört med föregångaren, även om det kanske inte syns eller känns så mycket.

Fakta Volkswagen Passat TDI 190 DSG 4MOTION:
Motor: Fyrcylindrig, 2.0 liter, turbo, 190 hästkrafter, 400 Newtonmeter.
Växellåda: Sexstegad DSG dubbelkopplingslåda.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Bränsle: Diesel.
Prestanda: 0-100 km/h på 7.7 sekunder, toppfart 228 km/h.
Mått: Hjulbas 2.79 meter, längd 4.76 meter, bredd 1.83 meter, höjd 1.47 meter, vikt 1 674 kilo, förbrukning 0.51 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 134 gram per kilometer.
Pris: 332 900 kronor.

Vi fick även som en kul sidogrej möjlighet att provköra Volkswagens specialbyggda Touareg V8 TDI som de har döpt till Snowareg. Den har försetts med larvfötter från Mattracks och skrattade gott åt alla snödrivor man plöjde igenom med den. Här nedan kan ni se bilen in action.

Körde en snowracer för vuxna idag. #Snowareg

Ett filmklipp publicerat av Bobby Green (@bobby_green)


Läs mer
Visa
Pressmeddelande
Sverigepremiär för fyrhjulsdriven Volkswagen-favorit

Nya Passat har fått en smakstart på den svenska marknaden med en rekordartad förförsäljning och flera testvinster och utmärkelser. Nu sker nästa steg i lanseringen med premiär av en förväntad tjänstebilsfavorit: TDI-versionen med 190 hk, 4MOTION fyrhjulsdrift och DSG-växellåda.

Volkswagen har länge förknippats med säkra, innovativa och bränslesnåla bilar. Under de senaste åren har även fyrhjulsdriften 4MOTION tagit en allt större plats. Förra året var cirka 42 procent av alla registrerade Volkswagenbilar fyrhjulsdrivna. Det kan jämföras med år 2009 då andelen var 15 procent.

Fördelarna med fyrhjulsdrift är många. 4MOTION säkerställer att bilen får bättre grepp och kan ta sig fram även under besvärliga förhållanden. Den gör bilarna till ännu bättre dragbilar, ger större säkerhetsmarginaler i trafiken och inte minst ökad körglädje med pigga och följsamma vägegenskaper.

– När vi kombinerar nya Passat med kombi, en 190 hk stark TDI-motor, DSG-växellåda och inte minst 4MOTION får vi ytterligare ett starkt alternativ att erbjuda de svenska kunderna, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Förra generationens TDI 177 DSG 4MOTION var en storsäljare och när man granskar beställningarna på nya Passat är det ersättaren TDI 190 DSG 4MOTION som är det mest populära motoralternativet med över hälften av det totala antalet beställningar. De första kundsålda bilarna börjar nu rulla in i Sverige och det går också att provköra bilen hos Volkswagens återförsäljare.

Det rekommenderade cirkapriset för nya Passat Sportscombi TDI 190 DSG 4MOTION GT är från 332 900 kronor.
– Den klarar gränsen 7,5 basbelopp, vilket gör den mycket intressant på tjänstebilsmarknaden, fortsätter Sten Forsberg.

För detta får kunden en rikt utrustad bil med hög säkerhet, bland annat 4MOTION, DSG-växellåda, adaptiv farthållare (ACC) med Front Assist och autobromsen City Emergency Brake, ErgoComfort förarstol, 17-tums lättmetallfälgar ”London”, dekorpaneler i borstad aluminium, klädsel i läder/Alcantara, Mode Select körprofilsval, multikollisionsbroms och Pre-Crash passagerarskyddsystem.

Som tillval finns bland annat flera attraktiva paket att välja till: Dragpaket, Easy Park-paket, Executivepaket och Safe Tech-paket.

Fakta Passat Sportscombi 2,0 TDI DSG 4MOTION GT

Motor: direktinsprutad och turboladdad dieselmotor
Cylindervolym: 2,0 l
Hästkrafter: 190
Vridmoment: 400 Nm vid 1 750 – 3 000 v/min
Växellåda: DSG (dubbelkopplingsväxellåda), 6-växlad
Drivsystem: 4MOTION fyrhjulsdrift med Haldex 5-koppling
Förbrukning, blandad körning: 5,1 l/100/km
CO2-utsläpp, blandad körning: 134 g/km
Miljöklass: Euro 6
Topphastighet: 228 km/h
Acceleration, 0-100 km/h: 7,7 s
Tjänstevikt: 1 674 kg
Max släpvagnsvikt: 2 200 kg
Bagagevolym: 650 l (vid uppfällt säte), 1 780 l (vid nedfällt säte)
Rek. cirkapris: från 332 900 kronor
Svenskar använder betalappar mer än kontanter
Apparna har gått om i popularitet  
41.5°
+
Roger Åberg
0
Det här är världens brantaste bergbana
Ihopsnickrad av ABB 
48.1°
+
Roger Åberg
0
Om man kör på någon och smiter fångar tomten en
Rättvisa skipad! 
67.6°
+
Roger Åberg
0
Apple Music satsar mer på konsertvideos
Exklusiva spelningar med Noel Gallagher och Sam Smith på gång 
30.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
FBI ska sälja sina bitcoins
Lagens långa arm cashar in 
43.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Renault släpper Star Wars-modell av Zoe
En hyllning till Han Solo 
25.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Hesa Fredrika är Hesa Fredrik i mobilen
Håll koll på Viktigt Meddelande till Allmänheten 
64.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu har Norge stängt ner FM-nätet
Första landet i världen som gör det 
19.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu börjar vi bädda in information från Wikipedia
Mer kunskap åt folket 
65.6°
+
Roger Åberg
0
Tysta autospelande video med Google Chrome
Ny funktion i senaste betaversionen 
46.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Gymnasieelever får privata duschar
För de som vill byta om lite mera privat 
52.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
George Clooney gör tv-serie om Watergate
Kommer att visas på Netflix 
43.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Vi använder allt mer sömnmedel
Har vi svårare för att somna nu för tiden? 
31.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
I Norge bygger man skilsmässolägenheter
För att barnen ska få det mindre stökigt 
56.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
iPhone X är den bästa telefonen just nu!
Trots dyr prislapp vinner den 
31.7°
+
Roger Åberg
0