Kravbrev har börjat skickats ut till fildelare
4500 kronor för en film 
23.0°
+
André Stray
0
Trailern för Jean-Claude Van Johnson är här
Spana in den! 
42.7°
+
Frode Wikesjö
0
Har du testat frukten Durian?
Den som luktar fis 
82kg
+
Bobby Green

Peugeot lyfter 208

Mer teknik, bättre säkerhet och uppdaterade motorer

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Peugeot

Det har nu blivit dags för Peugeot att uppdatera modellen 208 och det här är resultatet. Bilen ska förutom lite ny design ha fått uppdaterade motorer och mer säkerhet och teknik.

Bilen får en ny front med nya strålkastare och en ny grill. Även baklyktorna har designats om. Den vassaste versionen blir inte helt oväntat 208 GTi som sticker ut med piggare motor, annat utseende, röd och svart lackering och sportigare inredning. GTi får en turboladdad 1.6-litersmotor på 208 hästar. Snålast i gänget blir 1.6 BlueHDI med 75 hästar och fempetad manuell låda. Den släpper ut 79 gram per kilometer och dricker 0.3 liter per mil.

På säkerhetssidan hittar vi bland annat två nyheter i form av autobromssystemet Active City Break och en backkamera.

Premiär blir det som så mycket annat i Genève.

Visa
Pressmeddelande
Nya Peugeot 208 – koncentrerad energi

Tre år efter lanseringen av Peugeot 208 – märkets bästsäljare – är det dags att förfina designen, uppgradera motorerna och höja teknik- och säkerhetsnivån ytterligare.

Modellens distinkta formspråk kröns med modern LED-ljusteknologi i 3D och stadskörningen underlättas med utrustning som nödbromssystemet - Active City Break, backkamera och parkeringsassistans. PEUGEOT i-Cockpit med den lilla sportratten inbjuder till körglädje och nya påkostade material i den tysta och ombonade interiören ger en lyxig känsla.

Under huven erbjuds ett brett urval av ultraeffektiva bensin- och dieselmotorer där den snålaste förbrukar 3 l /100 km (79 g CO2/km), vilket slår alla rekord på marknaden.

Det är några av nyheterna i nya Peugeot 208 som premiärvisas på bilsalongen i Genève, som slår upp portarna för allmänheten den 5 mars.

En stor spelare i småbilsklassen
Peugeot 208 är kompakt men rymlig, innovativ, bränsleeffektiv och har en hög grad av avancerad teknologi med många digitala funktioner integrerade i bilen. Med styrkan från sin 200 år långa historia och märkets erkända kunnande har den första generationen av 208 redan tillverkats i närmare 1 000 000 exemplar. Tillsammans med crossovern 2008 placerar sig Peugeot på podiet i småbilsklassen, som utgör cirka 30% av den totala försäljningen i Europa.

Stark personlighet
208 har sedan den lanserades uppskattats för sin design och personliga utstrålning. I sin nya utformning förstärks modellens formspråk och 208 blir ännu mer distinkt, robust men samtidigt elegant i sin framtoning. Nya 208 utstrålar självsäkerhet och högre status.

Den nydesignade fronten gör att 208 ser både bredare och lägre ut, som klistrad på vägen, vilket inbjuder till aktiv körning. Den krominfattade och bredare grillen är helt integrerad i stötfångaren och ribbornas utformning bidrar till en originell 3 D-effekt. De kattlika strålkastarna sitter i en tvåfärgad insats i mattsvart och krom, vilket ger ett modernt hi Tech-

intryck. De kröns av en rad LED-lampor i överkant som ger 208 dess nya visuella identitet. Dimljusen är lågt placerade i var sitt hörn, vilket förstärker intrycket av maximal markkontakt.

Baklyktorna har fått en helt ny utformning och de tre vertikala ”klorna” med LED-lampor gör att nya Peugeot 208 får en tydligare visuell signatur i likhet med andra Peugeot-modeller.

Nya 208 kommer i många läckra färger och lacker, bland annat i en ny orange metallic, ”Orange Power”, som passar sportigt eleganta 208. Flera exklusiva versioner kommer att erbjudas med generösa utrustningspaket med specialfälgar, klädslar och sportiga attribut, som till exempel GT Line. Toppversionen, som kröner 208-programmet, är 208 GTi by Peugeot Sport - den stolta traditionen förs vidare genom märkets framgångar inom motorsporten. 208 GTi by Peugeot Sport är skapad som en toppmodern och högpresterande sportmodell, lackerad i de kännetecknande Peugeot GTI-färgerna, rött och svart, och vässad på en rad områden.

PEUGEOT i-Cockpit - föraren är ett med bilen
Den innovativa förarmiljön, PEUGEOT i-Cockpit, från första generationens 208 har utvecklats ytterligare. Denna unika egenskap är mycket uppskattad hos ägarna eftersom den ger en körupplevelse utöver det vanliga. Den mindre ratten förstärker bilens sportiga karaktär och förbättrar ergonomin liksom den högt placerade instrumenteringen som bidrar till säkrare körning eftersom föraren inte behöver flytta blicken långt från vägen. Den sju tum stora multifunktionsskärmen, som gör ”smarta telefoner” till en del av bilen, styr färddatorn och bilens inställningar.

Modern och förfinad interiördesign
Exklusivare materialval och högre finish höjer kvalitetskänslan i nya 208. Modellen är kompakt utvändigt men fortfarande en av de rymligaste i klassen. Den ombonade miljön är både praktisk med gott om förvaringsmöjligheter och exklusiv med sina moderna material och annorlunda ljusdekorer i vitt och blått i instrumentering och mittkonsol. Det smakfulla, blå LED-skenet som omger det stora generösa panoramaglastaket bidrar till en känsla av rymd och raffinerad teknologi.

Flera moderna utrustningsalternativ erbjuds i nya 208. Bland dessa två nya system: Active City Break och backkamera.

Senaste generationens utrustning
208 var först i småbilsklassen med att erbjuda parkeringsassistans, modern ”touch”-teknologi och en hög grad av uppkoppling i bilen med Bluetooth handsfree och möjlighet att spela ljudfiler och ”streama” musik.

Parkeringsassistansen är fortfarande ett relativ ovanligt erbjudande hos konkurrenterna i småbilskassen men ett uppskattat tillval hos 208-köparna. I de trånga stadskärnorna kan 208 mäta upp den parallella parkeringsfickan och parkera och köra ut på egen hand medan föraren endast sköter gas och broms.

Nytt i Peugeot 208 är Active City Break – ett nödbromssystem som griper in vid risk för kollision i låga hastigheter, under 30 km/h. Systemet bromsar bilen helt eller delvis när avståndssensorn, monterad i vindrutan, känner av en rullande eller parkerad bil i körfältet.

Backkamera är också ett uppskattat hjälpmedel i citykörning. På den stora färgskärmen i bilen får föraren en bild av hur det ser ut bakom bilen och kan upptäcka hinder när denne backar. Färgade linjer följer bilens rattrörelser när bilen svänger och hjälper föraren att hålla rätt kurs. Backkamera finns som tillval i 208.

Andra nyheter som gör att 208 ligger i framkantnär det gäller modern och innovativ teknologi är MirrorScreen som först lanserades i nya 108 och Peugeot Connect SOS & Assistans – ett system som redan finns i över en miljon Peugeot-bilar i Europa.

CO2-utsläpp från rekordlåga 79 gram och 3 l/100 km
Nya Peugeot 208 sätter åter igen nya rekord när det gäller låga CO2-utsläpp, tack vare aerodynamiken och däckens låga rullmotstånd men framför allt tack vare det helt nya motorprogrammet med effektiva BlueHDi-dieslar ochden moderna3-cylindriga bensinmotorfamiljen PureTech.

BlueHDi-teknologin är den mest effektiva dieseltekniken på marknaden. Med den avancerade partikelfilterteknologin och NOx-katalysator uppfyller Peugeots dieselmotorer med god marginal de nya stränga utsläppskraven i Euro 6-standarden i Europa.

Samtliga dieselmotor som erbjuds i nya Peugeot 208 släpper ut mindre än 95 g CO2/km, vilket gör 1,6-liters BlueHDi-motorfamiljen till en av de mest effektiva på marknaden.

208 dieselmotorer:

- 1,6 l BlueHDi S&S, 75 hk, 5-växlad manuell; CO2: 79 g/km, 3 l/100 km

- 1,6 l BlueHDi S&S, 100 hk,5-växlad manuell; CO2: 87 g/km,

- 1,6 l BlueHDi S&S, 120 hk,6-växlad manuell; CO2: 94 g/km,

Peugeots prisade 3-cylindriga bensinmotorfamilj med 1,0 och 1,2 litersmotorer med 68 respektive 82 hästkrafter utökas i nya 208 med en turboladdad 1,2 litersmotor med 110 hk och Stop&Start. Kopplad till en 5-växlad manuell låda kommer denna PureTech-motor ner i så låga utsläpp som 103 g CO2/km.

Dessutom erbjuds nya 208 med den nyutvecklade sexväxlade automatlådan, EAT6, med Quickshift teknologi som tillsammans med 110-hästarsmotorn endast släpper ut 104 g CO2/km, vilket är hela 45 gram mindre än förra generationens motor och automatväxellåda i 208.

208 bensinmotorer:

- 1,0 l PureTech 68 hk, 5-växlad manuell; 102 g/km

- 1,2 l PureTech 82 hk; 5-växlad manuell; Mycket låg förbrukning 99 g/km

- 1,2 l PureTech 82 hk;5-växlad manuell: 104 g/km

- 1,2 l PureTech82 hk Stop&Start; 5-växlad automatiserad manuell låda: 97 g/km

- 1,2 l PureTech 110 hkStop&Start; 5-växlad manuell;103 g/km

- 1,2 l PureTech 110 hk Stop&Start;6-stegad automatlåda EAT6: 104 g/km

- 1,6 l Turbo 165 hk Stop&Start; 6-växlad manuell låda: 129 g/km

- 1,6 l Turbo 208 hk Stop&Start; 6-växlad manuell låda: 125 g/km
Kravbrev har börjat skickats ut till fildelare
4500 kronor för en film 
23.5°
+
André Stray
0
Trailern för Jean-Claude Van Johnson är här
Spana in den! 
42.6°
+
Frode Wikesjö
0
Fiskare hittar simmande leguan
Sex kilometer från land! 
50.1°
+
Roger Åberg
0
Skön Gremlins-affisch
Med massvis med populärkulturreferenser 
44.1°
+
Frode Wikesjö
0