Qualcomm backar upp Microsofts uttalande om batteritid
29 timmars Netflix-tittande över wifi 
43.9°
+
André Stray
0
Så här kommer icke-anpassade appar se ut på iPhone X
Yuck! 
31.9°
+
Roger Åberg
0
Snubbe sänker ett sexpack öl på under 40 sekunder
Med hjälp av en lövblås 
81kg
+
Bobby Green

Peugeot visar fyrhjulsdrivet koncept med 500 hästar

Bygg!

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Peugeot

Den 22 april är det dags för bilmässan Auto Shanghai i Kina och där kommer Peugeot att visa upp en riktig smällkaramell - 308 R HYbrid. Det är en konceptversion på vanliga 308 byggd av Peugeot Sport där man har lagt till fyrhjulsdrift och en hybriddrivlina som bjuder på hela 500 hästar och 730 Nm.

Under huven sitter en turbomatad bensinfyra på 1.6 liter som ger 270 hästar och 330 Nm. Till den kopplas en sexpetad manuell växellåda och drivningen sker på framhjulen. På framaxeln sitter en elmotor på 115 hästar och ytterligare en med samma specifikationer har man placerat på bakaxeln = fyrhjulsdrift. Viktfördelningen ska vara 60 procent fram och 40 bak. 0-100 km/h ska gå på fyra sekunder blankt. Det finns fyra olika körlägen - Hot Lap, Track, Road och ZEV. Det förstnämnda är det värsta läget där all effekt finns, det andra begränsar effekten till 400 hästar och 530 Nm, det tredje är mer sansade 300 hästar och 400 Nm och det sista det rena elläget.

Vad tycker ni? Är 308 R HYbrid något Peugeot borde göra verklighet av?

Visa
Pressmeddelande
Peugeot 308 R HYbrid – ren körglädje i kompakt format

Peugeot 308 har redan fått drygt 280 000 nöjda ägare sedan bilen lanserades tack vare sina raffinerade köregenskaper och design. På Bilsalongen i Shanghai, som slår upp portarna den 22 april, är det världspremiär för 308S som tillverkas i Kina. Med en försäljningsökning på hela 43 procent 2014 är Kina idag märkets enskilt största marknad.

Lanseringen kryddas med 308 R HYbrid - en plug-in bensinhybrid med sammanlagt 500 hästkrafter och fyrhjulsdrift, byggd av Peugeot Sport, som bjuder på en körupplevelse som går utanpå konventionella prestandabilar. 0 till 100 går på 4 sekunder och vikt/prestandaförhållandet är imponerande 3,1 kg/hk. Trots att bilen är ett kraftpaket med sammanlagt upp till 730 Nm är utsläppet låga 70 gram CO2 per km.

Raffinerad och elegant design, intuitiv och avskalad förarmiljö med i-Cockpit, körglädje och nya effektiva turbomotorer. Den modulära EMP2-plattformen bidrar till att nya Peugeot 308 är en av de rymligaste, och samtidigt lättaste, bilarna i klassen.

Nya Peugeot 308 är en verklig försäljningssuccé, säger Maxime PICAT, Peugeots VD. Modellen har redan fått 24 prestigefulla utmärkelser, däribland Årets Bil 2014. Med lanseringen av 308S i Kina befäster modellen att det är en bil byggd för världsmarknaden. Med hybridversionen, 308 R HYbrid, blir den märkets nya ikon.
Läcker och effektiv
Peugeot 308 R HYbrid besitter de perfekta egenskaperna för att klara sin uppgift – att leverera ren körglädje. Modellen är imponerande kompakt med ett hjul i varje hörn, vilket ger perfekt balans. 308 är i grunden en lättviktskonstruktion som är formgiven för att uppnå klassens bästa aerodynamik.

R-versionen står stadigt på marken med sina 19-tumsfälgar skodda med däck i dimensionen 235/35 R19 och en spårvidd som ökat med 80 mm. Fälgarna är specialkonstruerade för att optimera luftflödet och kylningen av bromsarna och läckert racinginspirerade med röda inslag i ekrarna.

Kapaciteten hos den här bilen understryks av flera kraftfulla designelement, som är hämtade direkt från konceptbilen Quartz som visades på bilsalongen i Paris 2014. Fronten är breddad och har rejäla luftintag för motor- och bromskylning, effektiva LED-strålkastare och en grill, vars rutmönster skiftar beroende på betraktarens synvinkel. De tekniska strålkastarna kompletteras av LED-blinkers, som kröner de stora luftintagen på var sin sida om grillen, med en ljusfrekvens som rullar inifrån och ut. I det nedre luftintaget är emblemet 308 R HYbrid läckert utmejlsat i krom och blått. Bilen drar omedelbart till sig uppmärksamhet eftersom den är lackad i en intensiv blå kulör som påminner om den färg som brukade pryda franska historiska tävlingsbilar. Vid bakdörrarna övergår den speciella blå lacken, utvecklad av pigment med fluorescens och glaspartiklar, i en svart matt lack vilket skvallrar om att det handlar om en prestandamodell från Peugeot.

Sedd bakifrån gör 308 R HYbrid ett lika starkt intryck med sin integrerade vinge som förbättrar aerodynamiken, en bakspoiler med PEUGEOT inristat med bokstäver i krom och en svart diffuser med dubbla avgasrör. Två kraftiga luftintag ramar in bakpartiet med syftet att hålla batteritemperaturen låg genom att dra ut den varma luften. Luftintagen är omslutna av ett material i vitt som för tankarna till keramik. Samma material återfinns i en elegant fartrand på sidorna under dörrarna.

Innovativa material
I den unika interiören med fyra separata sportstolar, en rad oväntade material, naturliga och återvunna, är det första gången som en digitalt vävd textil används i en produktionsbil. Det skapar en spännande visuell upplevelse och känsla.

I en innovativ process kan stora och komplexa komponenter användas direkt när de kommer från maskinen och lämnar samtidigt inget avfall. Textilen är vävd med polyesterfiber framtagen av samma typ av återvunnen plast som används för att göra vattenflaskor. Även delar av betydande tjocklek kan processas för att bli mjukt, vilket minskar behovet av skum som normalt används.

Golv, sidor och tak är klädda med svart läder medan stolarnas kontaktytor är av ljust gulbrunt garvat läder. Den exklusiva interiören kompletteras med den vävda textilen på den övre instrumentpanelen och på en del av dörrsidorna.

Kompakt sportratt med 308 R emblem och alla kontroller nära till hands är kännetecken för Peugeots förarorienterade och intuitiva i-Cockpit.

Prestanda med miljöfokus
Peugeot Sport ställdes inför utmaningen att utveckla en effektiv bensin plug in-hybrid, integrera den i EMP2-plattformen och justera inställningarna för högre prestanda.

Uppdraget lyckades och resultatet är helt enkelt enastående: 0 till 100 går på 4 sekunder och stående kilometern avverkas på blott 22 sekunder. Trots att bilen är ett kraftpaket med sammanlagt upp till 730 Nm är utsläppet låga 70 gram CO2 per km.

308 R HYbrid är perfekt balanserad med 60 procent av dess vikt fram och 40 procent bak och uppnår ett vikt/prestandaförhållandet på imponerande knappa 3,1 kg/hk

Peugeot Sport har således utvecklat en högpresterande drivlina som matchar den utmejslade designen, totalt 500 hästkrafter i en laddhybrid där bensinmotorn kompletteras med två elmotorer. Bensinmotorn på 1,6 liter och 270 hästkrafter och 330 Nm i maximalt vridmoment är perfekt justerad och kraften överförs via en manuell sexväxlad växellåda.

På framaxeln driver även en 85 kW/115 hk stark elmotor och på bakaxeln sitter en lika stark elmotor. Antisladdsystemet hanterar bromskraftsfördelningen mellan de fyra hjulen för stabilitet och optimering av batteriladdningen. Hela paketet är fulländat tack vare Peugeots långa erfarenhet och insamlade expertis från 120 år av billbyggande och drygt 70 av helhjärtat engagemang inom motorportens samtliga grenar.

Det finns fyra körlägen:
-Hot Lap är det högsta prestandaläget och i race-mode utnyttjas kraften i motorn och båda elmotorerna till sin fulla potential för att nå sammanlagt 500 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på hela 730 Nm. Diffbromsar fördelar drivkraften mellan hjulen individuellt beroende på grepp och får ut det mesta av chassiet.

-I Track mode, banläget, levereras 400 hk och 530 Nm från framförallt bensinmotorn och elmotorn på bakaxeln. Den främre elmotorn assisterar vid acceleration för extra kraft.

-Road mode är det vanligaste körläget med en effekt på 300 hk och 400 Nm. Bensinmotorn levererar sin fulla potential medan elmotorn på bakaxeln hjälper till vid acceleration. Den främre elmotorn används inte alls i detta läge.

-I ZEV-läget används elmotorn på bakaxeln för att driva 308 R HYbrid. Den främre elmotorn assisterar beroende på förarens tryck på gaspedalen.

Med denna kraft och drivning på alla hjulen levererar Peugeot R HYbrid maximal körkänsla. Även bromsarna är noggrant utvecklade för att klara ihållande krävande körning och anpassade för hybriddrivlinan som för med sig många fördelar. Fram sitter flytande ok bromskivor i diametern 380 millimeter, bak 290 millimeter.

Peugeot R HYbrid bjuder på en körupplevelse som går utanpå konventionella prestandabilar. Responsen garanterar ren bilglädje i olika körförhållanden. 308 visar upp en ny infallsvinkel på en högklassig sportmodell från Peugeot.
Qualcomm backar upp Microsofts uttalande om batteritid
29 timmars Netflix-tittande över wifi 
43.8°
+
André Stray
0
Google undersöker inbränning på Pixel 2 XL
Användare rapporterar om problem efter bara en vecka 
34.7°
+
André Stray
0
Så här kommer icke-anpassade appar se ut på iPhone X
Yuck! 
31.9°
+
Roger Åberg
0
Nu kommer riktad reklam till verkligheten
Se olika reklam beroende på vilken bil du har 
33.5°
+
Roger Åberg
0
Danmark kan få babyluckor
Där man kan lämna in oönskade bebisar 
26.4°
+
Frode Wikesjö
0
Rapport Tesla får bygga fabrik i Kina
I Shanghais frihandelsområde 
42.5°
+
Frode Wikesjö
0
Så skulle Polestar 1 kunna se ut som cabriolet
Och som kombi 
43.0°
+
Roger Åberg
0
I DAG ÄR DET CAPS LOCK-DAGEN!
VARFÖR FINNS VERSALLÅS? 
49.3°
+
Roger Åberg
0
Bestäm vilken Pokémon jag ska tatuera på min kropp
Rösta på din favorit! 
32.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tesla Model 3 kommer i prestandaversion
Swooosh! 
42.6°
+
Roger Åberg
0
Köp en oöppnad Paradis-ask
Den med trillingnöt 
54.2°
+
Roger Åberg
0