m
Koenigsegg kan tänka sig att göra en elbil
Men kunderna vill ha riktigt motorljud 
43.7°
+
Bobby Green
0
Intresset för Melodifestivalen sjunker
En halv miljon tittare har försvunnit sedan premiären 
53.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Robyn släpper ny musik i år
Exakt när är dock oklart 
155kg
+
Bobby Green

Volkswagen visar C Coupe GTE Concept

En blandning mellan Passat och Phaeton

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Volkswagen

Vid sidan av Sport Coupé Concept GTE som Volkswagen visade upp i början på mars presenteras nu C Coupe GTE Concept på Auto Shanghai i Kina. Den här sportiga fyrdörrarscoupén visar igen hur Volkswagen tänker med sitt framtida designspråk och om den hamnar i produktion blir det en vagn som lägger sig mellan dagens Passat och toppmodellen Phaeton.

Konceptbilen mäter 5.07 meter på längden, 1.9 på bredden, 1.44 på höjden och har en hjulbas på 3.01 meter så det är en rejäl sak vi snackar om. Under skalet bor ett hybridsystem som består av en turbomatad bensinfyra på 2.0 liter som ger 210 hästar. Till den kopplas en elmotor på 124 hästar. Det kombinerade vridet anges till 500 Nm och all kraft går via en åttastegad automatlåda till alla fyra hjulen. Förbrukningen anges till 0.23 liter per mil och 50 gram CO2 per kilometer. På bara el ska man kunna köra i upp till fem mil.

Planen är att C Coupe GTE Concept ska bli verklighet till nästa år och lanseringen kommer då till en början att ske i Kina.

Visa
Pressmeddelande
C Coupé GTE – ny konceptbil från Volkswagen

På bilsalongen i Shanghai, 20-29 april, presenterar Volkswagen en ny konceptbil för den kinesiska marknaden. Laddhybriden C Coupé GTE visar vägen för framtida större sedanmodeller.

C Coupé GTE är över fem meter lång och kombinerar exklusivitet, perfektion och passion. Den fyrsitsiga konceptbilen, som positioneras i C-segmentet mellan Passat och Phaeton, är resultatet av en ny designstrategi som visar hur framtida större sedaner i premiumklassen kan komma att se ut.

Från sidan kännetecknas C Coupé GTE av eleganta linjer och sportiga proportioner. Bilens långa motorhuv förmedlar ett självsäkert utseende och de nydesignade 22 tum stora fälgarna ger bilen ett kraftfullt uttryck. Designen av C-stolpen för tankarna till en sportig coupé, både från sidan och bakifrån. Konceptbilen är lackad i ”Golden Atmosphere”.

Den utdragna sidolinjen, den så kallade karaktärslinjen, går hela vägen från strålkastarna fram till runt bakluckan där den ramar in LED-bakljusen upptill. Ett utmärkande drag på bilens front är kylargrillen med fem kromade lameller. De övre och mellersta lamellerna ramar delvis in de dubbla LED-strålkastarna på var sida.

Den lyxiga insidan harmoniserar perfekt med bilens uttrycksfulla utseende. Interiören präglas av ren design, ergonomisk perfektion, exklusiva materialval och nya, interaktiva gränssnitt. Pekskärmen till det centrala infotainmentsystemet är 12,3 tum stor och det digitala och interaktiva kombiinstrumentet har en 3-dimensionell grafik av mycket hög kvalitet.

C Coupé GTE har en inre längd på 1 882 mm. Detta resulterar i stora utrymmen för de två baksätespassagerarna, vilket skapar en sorts loungeatmosfär. Baksätespassagerarna har egna pekskärmar på 9,5 tum som är integrerade i framsätenas baksida. I mittkonsolen mellan de två individuella baksätena finns dessutom två personliga pekskärmar (4,5 tum) där man kan styra sätesinställningen och klimatanläggningen.­­­­

C Coupé GTE drivs av ett innovativt laddhybridsystem som består av en turboladdad och direktinsprutad bensinmotor (TSI) med fyra cylindrar, en 8-växlad automatväxellåda, en elmotor och ett litiumjonbatteri. TSI-motorn ger 210 hästkrafter, medan elmotorn har en effekt på 124 hk. Föraren kan välja mellan drivlägena: ”Hybrid”, ”E-Mode”, ”GTE” och ”Battery Charge/Battery Hold”.

När de båda kraftkällorna arbetar tillsammans i drivläget ”GTE” utvecklas en systemeffekt på 245 hk och ett vridmoment på 500 Nm. I elläget ”E-Mode” kan C Coupé GTE drivas helelektriskt (upp till en hastighet på 130 km/h) och möjliggör en utsläppsfri körning på upp till 50 kilometer. Batteriet, som är integrerat baktill, kan laddas under körning eller via elnätet.

Bilens bränsleförbrukning (NEDC för laddhybrider) är 2,3 liter per 100 kilometer, vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på endast 55 gram per kilometer. Den totala räckvidden är upp till 800 km. Trots sin utmärkta bränsleeffektivitet har C Coupé GTE också sportiga ambitioner. Denna Volkswagen accelererar 0-100 km/h på 8,6 sekunder och når en toppfart på 232 km/h.

Fakta C Coupe GTE

Drivsystem: Plug-in hybrid (laddhybrid), framhjulsdrift
Bensinmotor: 2,0 TSI (turboladdad och direktinsprutad), 210 hk / 350 Nm
Elmotor: 124 hk / 220 Nm
System: 245 hk / 500 Nm
Växellåda: 8-växlad automatisk växellåda
Batterityp: Litiumjon
Batterikapacitet: 14,1 kWh
Topphastighet: 232 km/h (E-Mode: 130 km/h)
0-100 km/h: 8,6 s
Bränsleförbr. (NEDC): 2,3 l/100 km vid blandad körning
CO2-utsläpp (NEDC): 55 g/km vid blandad körning
Räckvidd, E-Mode: upp till 50 km
Räckvidd, totalt: upp till 800 km
Längd/bredd/höjd: 5 071/1 930/ 1 445 mm
Axelavstånd: 3 014 mm
Hjuldimension: 265/30/ R22
Koenigsegg kan tänka sig att göra en elbil
Men kunderna vill ha riktigt motorljud 
43.7°
+
Bobby Green
0
Intresset för Melodifestivalen sjunker
En halv miljon tittare har försvunnit sedan premiären 
53.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Wayke lockar bilhandlare från Blocket
Bilia går över till bilhandlarnas Blocket-konkurrent 
42.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Hejdå Lajkat!
Schibsted skrotar sin viralsatsning 
67.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Centerpartiet vill sätta in hemvärnet mot hackers
IT-experter kan få hjälpa till frivilligt 
48.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
John Oliver snackar Donald Trump, igen
Klockrent som vanligt 
43.5°
+
Bobby Green
0
Google avslöjar säkerhetsbugg i Microsofts webbläsare Edge
Innan Microsoft fixat denna 
42.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Thierry Neuville vann Rally Sweden
Följde ni rallyt? 
41.8°
+
Bobby Green
0
Spelföretag vill inte släppa på upphovsrätt för övergivna spel
Så de kanske försvinner för alltid 
16.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Intel släpper drivrutiner som anpassar sig till spel
Datorn optimeras för det man spelar 
45.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Elon ska fixa säkerhetsbrister i Tesla Model 3
Fick synpunkter efter krasch 
43.8°
+
Bobby Green
0
Idag är det tio år sedan HD DVD dödförklarades
Blu-ray gick vinnande ur den striden 
42.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Apple köper in en andra säsong av Carpool Karaoke
Populärt att sjunga i bilar? 
24.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu kan du få en trecylindrig motor i Volvo XC40
Första för Volvo 
43.1°
+
Bobby Green
0
Female Legends får 5 miljoner av Arvsfonden
Spelförening ska arbeta för jämlikhet 
45.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Opportunity firar 5000 mars-dygn på Mars
Tut i luren! 
51.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Det här sägs vara baken på nya Porsche 911
992 visar lite hud 
46.8°
+
Bobby Green
0
Coop har sagt upp avtalet med PostNord
Anledningen är Kina-paketen 
58.1°
+
Roger Åberg
0
Kommer bättre hälsa betyda fler människor?
Bill Gates svarar 
51.3°
+
Roger Åberg
0
Apple börjar kräva stöd för iPhone X
Nya appar kommer inte släppas igenom annars 
45.7°
+
Roger Åberg
0
Joel McHale försöker ta en kaffe på Netflix-kontoret
Träffar gamla Community-kompisar! 
41.7°
+
Roger Åberg
0
Fully Charged kör den eldrivna Folkabussen
Som jag vill ha denna 
62.9°
+
Bobby Green
0
Teenage Engineering gör saker åt IKEA
Dubbelt svenskt! 
49.3°
+
Roger Åberg
0
Wired tar en titt på konstgjort kött
Framtidens grej? 
54.5°
+
André Stray
0
Drönare orsakade eventuellt en helikopter-krasch
Amerikanska myndigheter ska undersöka orsaken 
31.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Apple har problem med anställda som går in i väggen
Bokstavligt talat  
52.9°
+
André Stray
0
Porsche kan nu 3D-printa svårfunna delar
Till modellerna 959, 964 och 365 
59.1°
+
Bobby Green
0
En första titt på Cobra Kai
Karate Kid 34 år senare 
44.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
3 Billboards outside Grenfell, London
Offer för brandkatastrof hämtar inspiration från film 
49.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nokia kan lägga ner wearablesavdelningen
Withingssatsningen verkar ha gått sådär 
31.5°
+
André Stray
0
Krama varandra i kommentarsfältet!
Vanligt, hederligt hyfs regerar 
102.9°
+
Roger Åberg
0