Uppdaterad Snart Nu kan man spela Xbox-spel på Xbox One
Dessa 13 spel i alla fall 
43.4°
+
Frode Wikesjö
0
Project Loon flyger nu över Puerto Rico
Förser ön med LTE 
44.6°
+
Frode Wikesjö
0
Hanson kör minikonsert på kontor
Det svänger ju 
86kg
+
Bobby Green

Volkswagen visar C Coupe GTE Concept

En blandning mellan Passat och Phaeton

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Volkswagen

Vid sidan av Sport Coupé Concept GTE som Volkswagen visade upp i början på mars presenteras nu C Coupe GTE Concept på Auto Shanghai i Kina. Den här sportiga fyrdörrarscoupén visar igen hur Volkswagen tänker med sitt framtida designspråk och om den hamnar i produktion blir det en vagn som lägger sig mellan dagens Passat och toppmodellen Phaeton.

Konceptbilen mäter 5.07 meter på längden, 1.9 på bredden, 1.44 på höjden och har en hjulbas på 3.01 meter så det är en rejäl sak vi snackar om. Under skalet bor ett hybridsystem som består av en turbomatad bensinfyra på 2.0 liter som ger 210 hästar. Till den kopplas en elmotor på 124 hästar. Det kombinerade vridet anges till 500 Nm och all kraft går via en åttastegad automatlåda till alla fyra hjulen. Förbrukningen anges till 0.23 liter per mil och 50 gram CO2 per kilometer. På bara el ska man kunna köra i upp till fem mil.

Planen är att C Coupe GTE Concept ska bli verklighet till nästa år och lanseringen kommer då till en början att ske i Kina.

Visa
Pressmeddelande
C Coupé GTE – ny konceptbil från Volkswagen

På bilsalongen i Shanghai, 20-29 april, presenterar Volkswagen en ny konceptbil för den kinesiska marknaden. Laddhybriden C Coupé GTE visar vägen för framtida större sedanmodeller.

C Coupé GTE är över fem meter lång och kombinerar exklusivitet, perfektion och passion. Den fyrsitsiga konceptbilen, som positioneras i C-segmentet mellan Passat och Phaeton, är resultatet av en ny designstrategi som visar hur framtida större sedaner i premiumklassen kan komma att se ut.

Från sidan kännetecknas C Coupé GTE av eleganta linjer och sportiga proportioner. Bilens långa motorhuv förmedlar ett självsäkert utseende och de nydesignade 22 tum stora fälgarna ger bilen ett kraftfullt uttryck. Designen av C-stolpen för tankarna till en sportig coupé, både från sidan och bakifrån. Konceptbilen är lackad i ”Golden Atmosphere”.

Den utdragna sidolinjen, den så kallade karaktärslinjen, går hela vägen från strålkastarna fram till runt bakluckan där den ramar in LED-bakljusen upptill. Ett utmärkande drag på bilens front är kylargrillen med fem kromade lameller. De övre och mellersta lamellerna ramar delvis in de dubbla LED-strålkastarna på var sida.

Den lyxiga insidan harmoniserar perfekt med bilens uttrycksfulla utseende. Interiören präglas av ren design, ergonomisk perfektion, exklusiva materialval och nya, interaktiva gränssnitt. Pekskärmen till det centrala infotainmentsystemet är 12,3 tum stor och det digitala och interaktiva kombiinstrumentet har en 3-dimensionell grafik av mycket hög kvalitet.

C Coupé GTE har en inre längd på 1 882 mm. Detta resulterar i stora utrymmen för de två baksätespassagerarna, vilket skapar en sorts loungeatmosfär. Baksätespassagerarna har egna pekskärmar på 9,5 tum som är integrerade i framsätenas baksida. I mittkonsolen mellan de två individuella baksätena finns dessutom två personliga pekskärmar (4,5 tum) där man kan styra sätesinställningen och klimatanläggningen.­­­­

C Coupé GTE drivs av ett innovativt laddhybridsystem som består av en turboladdad och direktinsprutad bensinmotor (TSI) med fyra cylindrar, en 8-växlad automatväxellåda, en elmotor och ett litiumjonbatteri. TSI-motorn ger 210 hästkrafter, medan elmotorn har en effekt på 124 hk. Föraren kan välja mellan drivlägena: ”Hybrid”, ”E-Mode”, ”GTE” och ”Battery Charge/Battery Hold”.

När de båda kraftkällorna arbetar tillsammans i drivläget ”GTE” utvecklas en systemeffekt på 245 hk och ett vridmoment på 500 Nm. I elläget ”E-Mode” kan C Coupé GTE drivas helelektriskt (upp till en hastighet på 130 km/h) och möjliggör en utsläppsfri körning på upp till 50 kilometer. Batteriet, som är integrerat baktill, kan laddas under körning eller via elnätet.

Bilens bränsleförbrukning (NEDC för laddhybrider) är 2,3 liter per 100 kilometer, vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på endast 55 gram per kilometer. Den totala räckvidden är upp till 800 km. Trots sin utmärkta bränsleeffektivitet har C Coupé GTE också sportiga ambitioner. Denna Volkswagen accelererar 0-100 km/h på 8,6 sekunder och når en toppfart på 232 km/h.

Fakta C Coupe GTE

Drivsystem: Plug-in hybrid (laddhybrid), framhjulsdrift
Bensinmotor: 2,0 TSI (turboladdad och direktinsprutad), 210 hk / 350 Nm
Elmotor: 124 hk / 220 Nm
System: 245 hk / 500 Nm
Växellåda: 8-växlad automatisk växellåda
Batterityp: Litiumjon
Batterikapacitet: 14,1 kWh
Topphastighet: 232 km/h (E-Mode: 130 km/h)
0-100 km/h: 8,6 s
Bränsleförbr. (NEDC): 2,3 l/100 km vid blandad körning
CO2-utsläpp (NEDC): 55 g/km vid blandad körning
Räckvidd, E-Mode: upp till 50 km
Räckvidd, totalt: upp till 800 km
Längd/bredd/höjd: 5 071/1 930/ 1 445 mm
Axelavstånd: 3 014 mm
Hjuldimension: 265/30/ R22
Uppdaterad Snart Nu kan man spela Xbox-spel på Xbox One
Dessa 13 spel i alla fall 
43.4°
+
Frode Wikesjö
0
Project Loon flyger nu över Puerto Rico
Förser ön med LTE 
44.6°
+
Frode Wikesjö
0
Vilken kopp blir fylld först?
Här kommer lite måndagsknepigheter 
25.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Ägare av onlineaffär blev stämd för stulen bild
Tycker fotografen är illvillig  
31.3°
+
Emmy Zettergren
0
Skapa miljövänliga städer i Cities: Skylines
Ny expansion ute nu 
42.1°
+
Emmy Zettergren
0
Snygg straffspark
Ge aldrig upp hoppet! 
56.4°
+
Frode Wikesjö
0
Regeringen föreslår höjd pensionsålder
Snart kan man få jobba tills man är 69! 
25.3°
+
Roger Åberg
0
Star Trek: Discovery får en andra säsong
Officiellt den här gången 
53.0°
+
André Stray
0
Zagato visar Aston Martin Vanquish S som Shooting Brake
Habegär 
42.9°
+
Bobby Green
0
Svenskar sämst i Skandinavien på digitala brevlådor
Beror delvis på politik 
30.7°
+
Emmy Zettergren
0
Så här får du Siri att uttala namn rätt
Cool funktion! 
44.6°
+
Roger Åberg
0