RC-plan som flyger i 727 km/h
Hej! Hej då! Hej! Hej då! 
53.0°
+
Roger Åberg
0
Spotify större än Bonnier
Största mediabolaget i Sverige 
49.9°
+
Roger Åberg
0
En lite vuxnare chokladkalender
Från Chokladfabriken 
97kg
+
Roger Åberg

Superbilen som är fast i fel kropp

Jag har kört helt sinnessjuka BMW X5 M

Foto: Bobby Green
Visa inte Bil-artiklar
Bil / BMW

Det här ska inte vara fysiskt möjligt. När världen skapade suven var aldrig tanken att den skulle vara så här rapp. Den skulle ta sig över stockar och sten, bjuda på komfort och kunna frakta grannskapets ungar. Det kan såklart även nya X5 M men den har också en väldigt mörk sida. Många bilintresserade älskar prestanda och därför ska man även kunna få det i en suv, det har marknaden bestämt. BMW tar önskemålet på allvar och det är nästan svårt att få grepp om hur sinnessjuk den här bilen faktiskt är. Prestanda som en sportbil, stor som en sumobrottare och bekväm som en lyxlimpa. Totalt onödig men ändå så bra på det den vill göra.

Körkänsla
Tänk er att ni bor i ett litet samhälle ute på landsbygden och att det är söndag morgon. Du är uppe tidigt på morgonen för att ta en sväng med din X5 M och tassar försiktigt över den grusbelagda gårdsplanen eftersom grannens sovrumsfönster står vidöppet. Hur har du tänkt att komma iväg utan att väcka hela grannskapet och bli lynchad? Det går inte, för du har köpt fel bil. En kallstart med den här får marken att vibrera, rutor att skallra och hjärtan att hoppa över några slag. Tydligen ett önskemål från tidigare ägare, att bilen ska låta lite mer. BMW lyssnade och skapade en ljudbild som närmast påminner om ett jordskalv. I några sekunder innan motorn har lugnat sig av chocken att bli startad övergår ljudet till ett lågmält brummande, men innan det är det på riktigt så att man undrar vilken muskelbil det är någon vevat igång bakom knuten.



Snålare men snabbare. Och starkare. Och vassare på alla sätt och vis. 575 hästar är 20 fler än vad X5 M bjöd på tidigare och även om det inte är så många så känns den här mycket rappare och argare än föregångaren. Något har hänt, och det är att köparna har önskat att produkten vässats ytterligare, vilket den också har gjort. Det går inte att presentera en ny prestandabil som inte tar lärdom av föregångaren och bjuder på något extra. Och det gör verkligen nya X5 M, för så här bisarr var inte den gamla. Förutom det vansinniga ljudet som mynnar ut ur de fyra piporna när man startar är bilen otroligt hetsig. Utan minsta lilla knapp intryckt är det nästan svårt att smyga iväg, bilen skuttar verkligen fram. Visst, det är en vanesak, och man måste inte riva upp asfalten vid varje rödljus, men jag blev faktiskt förvånad över hur på hugget bilen är - hela tiden. Vid vissa tillfällen startade jag till och med på tvåan för att slippa hoppa fram. Vid ett tillfälle gjorde jag en snabb u-sväng och eftersom svängradien är inspirerad av en Finlandsfärja blev det inte bättre än att jag fick slänga i backen för att komma runt. Eftersom det hela skulle göras lite hastigt var jag lite för tung på gasen när väl backen var i, och bilen kastade sig bakåt. Då tyckte jag inte ens att jag tryckte särskilt hårt på pedalen, men bak flög jag.

Vad händer då när man börjar labba med bilens funktioner, typ som M-lägena? Inget för den som inte vet vad den håller på med kan jag säga. På ratten finns knapparna M1 och M2 och vad som händer när man trycker på dessa är faktiskt upp till dig. Via bilens menyer kan du ställa in gasrespons, växlingar, varvtal med mera. Sport Plus är det vassaste läget så under M1 valde jag att alla inställningar skulle vara just detta. Här ställde jag även in att en speciell M-vy skulle komma upp i heads-up-displayen när denna knapp trycktes in. Den ger en lite tydligare överblick över vilken växel som är vald och man får även en fin digital varvtalskurva framför sig. Med alla dessa inställningar på övergår växellådan även till manuellt läge. Den hjälper dock till med nedväxlingar, men upp får du sköta helt själv.



Precis som i alla andra prestandavagnar med sportiga knappar gör sig bilen redo för race när man aktiverar M-funktionerna. Direkt känner man att chassiet blir lite styvare, ratten blir lite trögare och att gaspedalen blir lite känsligare för beröring. Från att ha rattat en suv rattar du nu en sportbil. Bilens storlek försvinner ur minnet i takt med att hastigheten ökar och det blir mer och mer märkligt att en bil i den här klassen kan gå så här bra. Det finns hur mycket ork i motorn som helst och när nästa växel paddlas i får man en underbar avgasknall som man kanske bara trodde att små sportbilar kunde bjuda på. Men vi lever i en annan värld nu, en värld där en stor suv tar sig till 100 km/h på samma tid som Audis supersportbil R8. Det innebär 4.2 sekunder och jösses vad det sparkar på när man trycker ner gaspedalen. Hela bilen slungas verkligen fram och när den första chocken lagts sig kör man redan på tok för fort. Bromsarna får kämpa rejält för att få ner farten på kolossen till anständiga nivåer igen, men det är ingen tvekan att de klarar av det. Stabil som ett frustande ånglok matar man fram på raksträckorna men det går faktiskt att svänga också om man vill det. Det är dock en hög bil vilket märks och känns, men är man bara beredd på ungefär hur den kommer att reagera när man går in i en böj är det inga problem att smiska många sportbilar som vill ge X5:an en match.

Trots den monstruösa effekten och det aggressiva utseendet behåller bilen många av sina harmoniska köregenskaper. Man sitter högt och bra, och slår man inte igång några racersystem är den oerhört bekväm att både köra och åka i. Visst väsnas det en del från de stora hjulen men i övrigt är det en trevlig pendlarbil, om det inte vore för förbrukningen då såklart. Bagagerummet är inte enormt men fäller man baksätet går det ändå in en hel del grejer. Att den delbara bakluckan fortfarande finns kvar är också ett plus.



Exteriör
Får du den i backspegeln flyttar du dig. Kommer du upp bakom den flyttar säkert den snart på sig. På vanligt M-vis har BMW lyckats få till ett argare utseende och fronten är verkligen uppkäftig. Extra stora luftintag för att kyla kraftverket under huven och ett par argt stirrande ögon som blänger livet ur dig. I profil lägger man märke till de enorma bromsskivorna innanför de stora fälgarna som markerar att det här inte är en vanlig X5:a. Ett litet emblem på framskärmarna och blåa bromsok gör också sitt. Baktill får man en bred rumpa, takvinge och de fyra härliga avgaspiporna som är allt annat än snälla.

Interiör
Fantastiska framstolar som tack vare sitt tjocka utförande är mycket komfortabla. Lagom skålade, snygga att se på och bekväma vid långturen. Går som tur är att få i andra färger än den här televerksorangea som skriker lite väl mycket se på mig kanske. Instrumentmässigt känner alla BWM-förare igen sig och det som sticker ut är de feta paddlarna bakom den treekrade ratten, den minimala men oerhört trevliga växelspaken och att det finns lite extra knappar och M-emblem här och var.

Avslutning
Det är alltid kul att bli chockad av en bil och det blev jag faktiskt av den här. Visst, jag har kört förra generationen men det var såpass längesedan så jag har glömt av hur det var. Nya X5 M är också förbättrad på många punkter och har mer effekt så självklart skiljer den sig. Receptet är dock detsamma - en makalöst kraftfull suv som ger de andra prestandasuvarna en rejäl match eftersom den är så bra på det den gör.

Effekten och prislapparna på konkurrenterna är snarlika och egentligen handlar ett köp om smaksak. Är man inte märkesknuten handlar det i slutändan mycket om vilken design som tilltalar mest och vilken känsla bilen ger en när man provkört. BMW-älskare väljer antagligen X5 M, för den här är verkligen inget ägare av förra generationen kommer bli besvikna på, och kanske även något som kan locka till sig nya kunder då den har blivit bra mycket råare i sitt uppförande utan att för den delen försämra någon av X5:ans övriga sidor.



Fakta BMW X5 M
Motor: V8, 4.4 liter, dubbelturbo, 575 hästkrafter, 750 Newtonmeter.
Växellåda: Åttastegad automatlåda.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 4.2 sekunder, toppfart 250 km/h (elektroniskt begränsad).
Däck: 285/35 R21 fram, 325/25 R21 bak.
Mått: Hjulbas 2.93 meter, längd 4.88 meter, bredd 1.98 meter, höjd 1.75 meter, vikt 2 350 kilo, bensintank 85 liter, förbrukning 1.11 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 258 gram per kilometer.
Pris: 1 147 000 kronor.

Läs mer