m

Mercedes kramar ut det sista ur Geländewagen

Ger den ett sista lyft

Bil / Mercedes

Mercedes G-Klass, G-Wagen eller Geländewagen fyller inte mindre än 36 år i dag. Ingen ålder för en bilmodell säger Mercedes och fortsätter att spinna vidare på den genom att ge den ett litet ansiktslyft. Bilen ska ha fått upp till 16 % mer effekt, lägre bränsleförbrukning, bättre avgasrening och ett gäng nya lackalternativ.

För att se förändringarna måste man dock vara skarpsynt. Det som ändrats är stötfångaren och nya 18-tummare i hjulhusen. På insidan får man en ny klädsel och en 11.4 tum stor skärm i mittkonsolen.

Dieselversionen G 350 d får den nya effekten 245 hästar och 600 Nm, G 500 får samma dubbelturbomatade V8:a på 4.0 liter som sitter i Mercedes-AMG GT och en effekt på 422 hästar och 610 Nm. Värst är som vanligt AMG-versionerna och här finns det två att välja mellan - AMG G 63 och AMG G 65. Den förstnämnda har en V8:a på 5.5 liter som ger 571 hästar och 760 Nm. Monstret G 65 får en V12:a på 6.0 liter som ger hela 630 hästar och har ett vrid på 1 000 Nm. Det räcker för 0-100 km/h på 5.3 sekunder. Alla versioner utom denna får start/stopp-teknik som standard.

Premiär för faceliften blir i sommar.

Visa
Pressmeddelande
Ansiktslyft för Mercedes G-Wagen

– 36 år är ingen ålder för en bilmodell

Mercedes klassiska terrängbil G-Wagen är vid 36 års ålder i bättre form än någonsin. I år lanseras den senaste versionen – förädlad både på ytan och på djupet. Den nya modellen får upp till 16 % mer effekt i kombination med lägre bränsleförbrukning och Euro 6 avgasrening. Dessutom kommer den fullvuxna bilen nu i ett halvdussin nya färger som gör att den är allt annat än osynlig …

Sedan introduktionen för mer än 35 år sedan har Mercedes G-Wagen varit en kultförklarad ikon i bilbranschen. Från början som renodlad arbetsbil men med tiden har allt lyxigare och sportigare versioner sett dagens ljus.

Kombinationen av terrängegenskaper i militärklass, enorma innerutrymmen och 0-100 på ner till 5,3 sekunder gör den helt unik på marknaden. Inte minst genom sina tre (3!) diffspärrar som var och en kan kopplas in under färd oberoende av varandra.

2015/16 års modell har genomgått en försiktig ansiktslyftning både på in- och utsidan. Utvändigt märks bland annat nya stötfångare och 18-tums fälgar som standard även på instegsmodellen. Invändigt återfinns en ny klädsel som är färgkoordinerad med exteriören, samt en stor 11,4 cm display.

Det mest slående på utsidan är de nya färgvalen som är de mest uppseendeväckande som någonsin funnits som standard på en Mercedes. Eller vad sägs om namn som solar beam, tomato red, alien green, sunset beam och galactic beam …
Interiören är färgmatchad.

16 procent mer effekt och lägre bränsleförbrukning

De stora skillnaderna är dock de osynliga. Dieselmodellen G 350 d får effekten höjd till 245 hk och ett vridmoment på fullvuxna 600 Nm. 0-100 går på 8,9 sekunder.

Bensindrivna G 500 får en 4-liters V8:a med dubbelturbo, baserad på kraftkällan från bland annat Mercedes-AMG GT och Mercedes-AMG C 63. Liksom i dessa modeller placeras de båda turboaggregaten ”inne” i vinkeln mellan de två cylinderraderna – ”hot inside V”. Något som ger snabbare respons och lägre utsläpp. I G 500 får motorn en effekt på 422 hästkrafter och ett vridmoment på 610 Nm. 0-100 tar 5,9 sekunder.

Två AMG versioner erbjuds också. AMG G 63 med V8 på 5,5 liter (571 hk/760 NM/0-100 5,4 sek) och det verkliga flaggskeppet AMG G65 med 6-liters V12:a på (630 hk/1000 Nm/0-100 5,3 sek).

De två sistnämnda kan också fås i en speciell Edition 463 modell med bland annat 21-tums fälgar.

Alla modeller utom AMG G65 får ECO start/stop som stänger av motorn när bilen står stilla vid till exempel rödljus.

Nya versionen av G-Wagen får premiär i sommar. Bränsleförbrukningssiffrorna är ej klara vid pressläggningen.
Facebook och Google redan anmälda för GDPR-brott
Av organisationen None Of Your Business 
43.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu fungerar Curiositys borrmaskin igen
Har återupptagit borrning på Mars 
44.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Uppdrag Granskning tar en titt på piratkravbreven
Inte ett enda kravbrev har gått till domstol 
55.7°
+
André Stray
0
Porrsajt drar igång en VPN-tjänst
Alla ska få titta på porr 
50.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Uppdaterat Telia vill köpa Bonnier Broadcasting
Alltså TV4, CMore och finska MTV3 
28.2°
+
Roger Åberg
0
McDonald's kommer fortsätta med sugrör i plast
Men letar dock miljövänligare alternativ 
22.3°
+
Bobby Green
0
Ny trailer för Sicario 2: Day of the Soldado
Biopremiär 29 juni 
41.2°
+
Bobby Green
0
Logan-regissör kan göra Boba Fett-filmen
Låter riktigt intressant 
44.2°
+
André Stray
0
Uppdaterat EU-medborgare blockeras från vissa sajter
På grund av GDPR 
27.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Fascinerande film på Botswanas natur
Annorlunda! 
41.9°
+
Roger Åberg
0
Samsung måste betala Apple 539 miljoner dollar
För patentintrång 
27.2°
+
André Stray
0
Ny Mercedes stjäls på 20 sekunder
Tjuvarna snor nyckelns signal  
25.5°
+
Bobby Green
0
Steam Link kommer inte till iOS
Apple ville inte det 
27.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
John 'TotalBiscuit' Bain har gått bott
Vila i frid 
-23.2°
+
André Stray
0
Örn försöker sno kanin från räven
Båda slank ur näven 
52.1°
+
Roger Åberg
0
Honda Civic Type R som pickup
Tja, varför inte? 
32.9°
+
Bobby Green
0
Twitch ska köra Doctor Who-maraton
I sju veckor! 
41.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Se vingen på Zenvo TSR-S jobba
Ser lite speciellt ut 
45.2°
+
Bobby Green
0
Det här gäller på Feber kring GDPR
I morgon smäller det! 
53.1°
+
Roger Åberg
0
Bloxvox hjälper gaphalsar att prata i telefon tystare
Är detta världens bästa uppfinning? 
43.8°
+
Bobby Green
0
Kenny Bräck blir Chief Test Driver hos McLaren
Grattis! 
68.3°
+
Bobby Green
0
Netflix börjar sända Matt Groenings Disenchantment i augusti
Fantasyserie från The Simpsons skapare 
59.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu lanserar vi Feber Premium(beta)!
Slipp reklam, tjäna karma, få oändlig scroll 
53.7°
+
Roger Åberg
0