m
r
Om man kör på någon och smiter fångar tomten en
Rättvisa skipad! 
57.4°
+
Roger Åberg
0
Apple Music satsar mer på konsertvideos
Exklusiva spelningar med Noel Gallagher och Sam Smith på gång 
31.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tyler, The Creator kör kontorskonsert
Det svänger ju 
99kg
+
Bobby Green

Mercedes kramar ut det sista ur Geländewagen

Ger den ett sista lyft

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Mercedes

Mercedes G-Klass, G-Wagen eller Geländewagen fyller inte mindre än 36 år i dag. Ingen ålder för en bilmodell säger Mercedes och fortsätter att spinna vidare på den genom att ge den ett litet ansiktslyft. Bilen ska ha fått upp till 16 % mer effekt, lägre bränsleförbrukning, bättre avgasrening och ett gäng nya lackalternativ.

För att se förändringarna måste man dock vara skarpsynt. Det som ändrats är stötfångaren och nya 18-tummare i hjulhusen. På insidan får man en ny klädsel och en 11.4 tum stor skärm i mittkonsolen.

Dieselversionen G 350 d får den nya effekten 245 hästar och 600 Nm, G 500 får samma dubbelturbomatade V8:a på 4.0 liter som sitter i Mercedes-AMG GT och en effekt på 422 hästar och 610 Nm. Värst är som vanligt AMG-versionerna och här finns det två att välja mellan - AMG G 63 och AMG G 65. Den förstnämnda har en V8:a på 5.5 liter som ger 571 hästar och 760 Nm. Monstret G 65 får en V12:a på 6.0 liter som ger hela 630 hästar och har ett vrid på 1 000 Nm. Det räcker för 0-100 km/h på 5.3 sekunder. Alla versioner utom denna får start/stopp-teknik som standard.

Premiär för faceliften blir i sommar.

Visa
Pressmeddelande
Ansiktslyft för Mercedes G-Wagen

– 36 år är ingen ålder för en bilmodell

Mercedes klassiska terrängbil G-Wagen är vid 36 års ålder i bättre form än någonsin. I år lanseras den senaste versionen – förädlad både på ytan och på djupet. Den nya modellen får upp till 16 % mer effekt i kombination med lägre bränsleförbrukning och Euro 6 avgasrening. Dessutom kommer den fullvuxna bilen nu i ett halvdussin nya färger som gör att den är allt annat än osynlig …

Sedan introduktionen för mer än 35 år sedan har Mercedes G-Wagen varit en kultförklarad ikon i bilbranschen. Från början som renodlad arbetsbil men med tiden har allt lyxigare och sportigare versioner sett dagens ljus.

Kombinationen av terrängegenskaper i militärklass, enorma innerutrymmen och 0-100 på ner till 5,3 sekunder gör den helt unik på marknaden. Inte minst genom sina tre (3!) diffspärrar som var och en kan kopplas in under färd oberoende av varandra.

2015/16 års modell har genomgått en försiktig ansiktslyftning både på in- och utsidan. Utvändigt märks bland annat nya stötfångare och 18-tums fälgar som standard även på instegsmodellen. Invändigt återfinns en ny klädsel som är färgkoordinerad med exteriören, samt en stor 11,4 cm display.

Det mest slående på utsidan är de nya färgvalen som är de mest uppseendeväckande som någonsin funnits som standard på en Mercedes. Eller vad sägs om namn som solar beam, tomato red, alien green, sunset beam och galactic beam …
Interiören är färgmatchad.

16 procent mer effekt och lägre bränsleförbrukning

De stora skillnaderna är dock de osynliga. Dieselmodellen G 350 d får effekten höjd till 245 hk och ett vridmoment på fullvuxna 600 Nm. 0-100 går på 8,9 sekunder.

Bensindrivna G 500 får en 4-liters V8:a med dubbelturbo, baserad på kraftkällan från bland annat Mercedes-AMG GT och Mercedes-AMG C 63. Liksom i dessa modeller placeras de båda turboaggregaten ”inne” i vinkeln mellan de två cylinderraderna – ”hot inside V”. Något som ger snabbare respons och lägre utsläpp. I G 500 får motorn en effekt på 422 hästkrafter och ett vridmoment på 610 Nm. 0-100 tar 5,9 sekunder.

Två AMG versioner erbjuds också. AMG G 63 med V8 på 5,5 liter (571 hk/760 NM/0-100 5,4 sek) och det verkliga flaggskeppet AMG G65 med 6-liters V12:a på (630 hk/1000 Nm/0-100 5,3 sek).

De två sistnämnda kan också fås i en speciell Edition 463 modell med bland annat 21-tums fälgar.

Alla modeller utom AMG G65 får ECO start/stop som stänger av motorn när bilen står stilla vid till exempel rödljus.

Nya versionen av G-Wagen får premiär i sommar. Bränsleförbrukningssiffrorna är ej klara vid pressläggningen.
Om man kör på någon och smiter fångar tomten en
Rättvisa skipad! 
57.4°
+
Roger Åberg
0
Apple Music satsar mer på konsertvideos
Exklusiva spelningar med Noel Gallagher och Sam Smith på gång 
31.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
FBI ska sälja sina bitcoins
Lagens långa arm cashar in 
41.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Renault släpper Star Wars-modell av Zoe
En hyllning till Han Solo 
26.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Hesa Fredrika är Hesa Fredrik i mobilen
Håll koll på Viktigt Meddelande till Allmänheten 
62.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu har Norge stängt ner FM-nätet
Första landet i världen som gör det 
21.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu börjar vi bädda in information från Wikipedia
Mer kunskap åt folket 
62.5°
+
Roger Åberg
0
Tysta autospelande video med Google Chrome
Ny funktion i senaste betaversionen 
45.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Gymnasieelever får privata duschar
För de som vill byta om lite mera privat 
50.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
George Clooney gör tv-serie om Watergate
Kommer att visas på Netflix 
42.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Vi använder allt mer sömnmedel
Har vi svårare för att somna nu för tiden? 
32.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
I Norge bygger man skilsmässolägenheter
För att barnen ska få det mindre stökigt 
54.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Spoiler!
Disney släpper minispelet Porg Invasion
Star Wars-spel på Facebook 
34.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Energidrycker kan få lagstadgad åldergräns
Livsmedelsverket ska utreda 
61.3°
+
Roger Åberg
0
Windows 10 får en egen OpenSSH-app
Slipp installera Putty 
57.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Källa på Postnord: Personal länsar paket
Grejer skickas inte tillbaka till Kina 
-2.7°
+
Bobby Green
0
Alphabet bygger laserinternet i Indien
Varför lägga kablar när man kan skjuta laserstrålar 
42.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
iPhone X är den bästa telefonen just nu!
Trots dyr prislapp vinner den 
31.5°
+
Roger Åberg
0