m
Det första fantastiska andetaget efter en lungtransplantation
Donera mera! 
79.3°
+
Roger Åberg
0
Fully Charged kör den eldrivna Folkabussen
Som jag vill ha denna 
54.7°
+
Bobby Green
0
Teenage Engineering gör saker åt IKEA
Dubbelt svenskt! 
45.5°
+
Roger Åberg
0
Drake ger bort stålar och glädje
I nya videon 
121kg
+
Roger Åberg

Mercedes kramar ut det sista ur Geländewagen

Ger den ett sista lyft

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Mercedes

Mercedes G-Klass, G-Wagen eller Geländewagen fyller inte mindre än 36 år i dag. Ingen ålder för en bilmodell säger Mercedes och fortsätter att spinna vidare på den genom att ge den ett litet ansiktslyft. Bilen ska ha fått upp till 16 % mer effekt, lägre bränsleförbrukning, bättre avgasrening och ett gäng nya lackalternativ.

För att se förändringarna måste man dock vara skarpsynt. Det som ändrats är stötfångaren och nya 18-tummare i hjulhusen. På insidan får man en ny klädsel och en 11.4 tum stor skärm i mittkonsolen.

Dieselversionen G 350 d får den nya effekten 245 hästar och 600 Nm, G 500 får samma dubbelturbomatade V8:a på 4.0 liter som sitter i Mercedes-AMG GT och en effekt på 422 hästar och 610 Nm. Värst är som vanligt AMG-versionerna och här finns det två att välja mellan - AMG G 63 och AMG G 65. Den förstnämnda har en V8:a på 5.5 liter som ger 571 hästar och 760 Nm. Monstret G 65 får en V12:a på 6.0 liter som ger hela 630 hästar och har ett vrid på 1 000 Nm. Det räcker för 0-100 km/h på 5.3 sekunder. Alla versioner utom denna får start/stopp-teknik som standard.

Premiär för faceliften blir i sommar.

Visa
Pressmeddelande
Ansiktslyft för Mercedes G-Wagen

– 36 år är ingen ålder för en bilmodell

Mercedes klassiska terrängbil G-Wagen är vid 36 års ålder i bättre form än någonsin. I år lanseras den senaste versionen – förädlad både på ytan och på djupet. Den nya modellen får upp till 16 % mer effekt i kombination med lägre bränsleförbrukning och Euro 6 avgasrening. Dessutom kommer den fullvuxna bilen nu i ett halvdussin nya färger som gör att den är allt annat än osynlig …

Sedan introduktionen för mer än 35 år sedan har Mercedes G-Wagen varit en kultförklarad ikon i bilbranschen. Från början som renodlad arbetsbil men med tiden har allt lyxigare och sportigare versioner sett dagens ljus.

Kombinationen av terrängegenskaper i militärklass, enorma innerutrymmen och 0-100 på ner till 5,3 sekunder gör den helt unik på marknaden. Inte minst genom sina tre (3!) diffspärrar som var och en kan kopplas in under färd oberoende av varandra.

2015/16 års modell har genomgått en försiktig ansiktslyftning både på in- och utsidan. Utvändigt märks bland annat nya stötfångare och 18-tums fälgar som standard även på instegsmodellen. Invändigt återfinns en ny klädsel som är färgkoordinerad med exteriören, samt en stor 11,4 cm display.

Det mest slående på utsidan är de nya färgvalen som är de mest uppseendeväckande som någonsin funnits som standard på en Mercedes. Eller vad sägs om namn som solar beam, tomato red, alien green, sunset beam och galactic beam …
Interiören är färgmatchad.

16 procent mer effekt och lägre bränsleförbrukning

De stora skillnaderna är dock de osynliga. Dieselmodellen G 350 d får effekten höjd till 245 hk och ett vridmoment på fullvuxna 600 Nm. 0-100 går på 8,9 sekunder.

Bensindrivna G 500 får en 4-liters V8:a med dubbelturbo, baserad på kraftkällan från bland annat Mercedes-AMG GT och Mercedes-AMG C 63. Liksom i dessa modeller placeras de båda turboaggregaten ”inne” i vinkeln mellan de två cylinderraderna – ”hot inside V”. Något som ger snabbare respons och lägre utsläpp. I G 500 får motorn en effekt på 422 hästkrafter och ett vridmoment på 610 Nm. 0-100 tar 5,9 sekunder.

Två AMG versioner erbjuds också. AMG G 63 med V8 på 5,5 liter (571 hk/760 NM/0-100 5,4 sek) och det verkliga flaggskeppet AMG G65 med 6-liters V12:a på (630 hk/1000 Nm/0-100 5,3 sek).

De två sistnämnda kan också fås i en speciell Edition 463 modell med bland annat 21-tums fälgar.

Alla modeller utom AMG G65 får ECO start/stop som stänger av motorn när bilen står stilla vid till exempel rödljus.

Nya versionen av G-Wagen får premiär i sommar. Bränsleförbrukningssiffrorna är ej klara vid pressläggningen.
Fully Charged kör den eldrivna Folkabussen
Som jag vill ha denna 
54.7°
+
Bobby Green
0
Teenage Engineering gör saker åt IKEA
Dubbelt svenskt! 
45.5°
+
Roger Åberg
0
Wired tar en titt på konstgjort kött
Framtidens grej? 
49.5°
+
André Stray
0
Drönare orsakade eventuellt en helikopter-krasch
Amerikanska myndigheter ska undersöka orsaken 
33.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Apple har problem med anställda som går in i väggen
Bokstavligt talat  
49.8°
+
André Stray
0
Porsche kan nu 3D-printa svårfunna delar
Till modellerna 959, 964 och 365 
54.5°
+
Bobby Green
0
En första titt på Cobra Kai
Karate Kid 34 år senare 
43.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
3 Billboards outside Grenfell, London
Offer för brandkatastrof hämtar inspiration från film 
47.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nokia kan lägga ner wearablesavdelningen
Withingssatsningen verkar ha gått sådär 
33.3°
+
André Stray
0
FRA vill byta ut myndigheters säkerhetschefer
Anser att det krävs en generation med koll på det digitala 
73.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
AsapScience snackar vaccination
Om argument anti-vaxxers brukar ha 
43.2°
+
André Stray
0
Mercedes visar produktionsklar elbil i Genève
Snart premiär för suven EQC 
42.2°
+
Bobby Green
0
Underlägg till din HomePod
Slipp få fula märken 
21.6°
+
Bobby Green
0
Skoda hann före Tesla till Mars
Och det fanns baguetter där! 
54.4°
+
Bobby Green
0
Säsongsavslutning för The Grand Tour
Det blev en specialare 
42.8°
+
Bobby Green
0
Regeringen föreslår hårdare straff mot piratkopiering
Upp till sex års fängelse 
-51.4°
+
André Stray
0
Så här ser baken ut på Volvo V60
En närmare titt 
48.3°
+
Roger Åberg
0
Rykte Dyson har tre stycken elbilar på gång
Investerar mycket i ny batteriteknik 
41.6°
+
Bobby Green
0
Gör gamla Bang & Olufsen-högtalare trådlösa
Eller vilken gammal högtalare som helst faktiskt 
51.2°
+
Roger Åberg
0
Vad händer om du kastar smällare i bensin?
The King of Random leker 
25.0°
+
Bobby Green
0
PostNords avgift blir minst 75 kronor + moms
Tas ut från 1 mars 
18.8°
+
Roger Åberg
0
Google Assistant till Sverige under 2018!
Äntligen! 
61.0°
+
Roger Åberg
0
Arnold klar för Kung Fury-filmen!
Nämen! 
74.7°
+
Roger Åberg
0
Historien om hur iFixit blev den inofficiella guiden
Intressant reportage 
46.1°
+
Roger Åberg
0
Rallybil kraschar och fylls med snö
Men det är bara att köra vidare! 
52.9°
+
Roger Åberg
0
Windows 10 Pro får ett Ultimate Performance-läge
Om man verkligen vill ha ut all kraft från sin dator 
55.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Det här är årets första Formel 1-bil
Komplett med halo över sittbrunnen 
47.0°
+
Bobby Green
0
Elak bugg kan få appar att krascha på iOS och macOS
Aktiveras av ett enda tecken 
30.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Skottland vill förbjuda sugrör i plast
Vill ha ett slut på engångsprodukter i plast 
93.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Specifikationer för nya Toyota Supra läcker ut
Gör 0-100 km/h på 3,8 sekunder 
42.0°
+
Bobby Green
0
Krama varandra i kommentarsfältet!
Vanligt, hederligt hyfs regerar 
101.9°
+
Roger Åberg
0