m
r
Ökade nykterhetskontroller under vecka 50
Kör inte bil från julfesten 
46.9°
+
Roger Åberg
0
Ares Design gör en modern version av De Tomaso Pantera
Det här är Project Panther 
42.3°
+
Bobby Green
0
Ölmarinerade Seitan-tacos
Ett veganskt alternativ 
85kg
+
Bobby Green

Volkswagen presenterar en ännu sportigare Golf

Golf GTE Sport med laddhybridsystem

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Volkswagen

Vid sidan av nyligen presenterade Golf GTI Clubsport Concept kommer den här håriga vagnen att stå utställd på Wörthersee-träffen. Det är också en Golf men med lite annat utseende och ett laddhybridsystem under skalet.

Golf GTE Sport som den kallas är en vision över hur Golf kanske kan komma att fungera och se ut i framtiden. Den har en ganska så futuristisk design med en kaross i kolfiber, saxdörrar och en instrumentering vi lär få vänta länge på innan den blir verklighet. Den har tre motorer, en konventionell 1.6-liters turbofyra på 299 hästar och 400 Nm ihopkopplad med två elmotorer, en på framaxeln och en på bakaxeln. Den där fram har 115 hästar och 330 Nm medan den där bak har 115 hästar och 270 Nm. Den totala uteffekten anges till 400 hästar och 670 Nm. Bilen driver på alla fyra och kraftöverföringen sker via en sexstegad DSG-låda. På bara el ska man kunna köra upp till fem mil och enligt NEDC-körcykeln ska förbrukningen landa på 0.2 liter per mil. Slår man på GTE-läget jobbar alla motorer tillsammans och då ska man kunna ta sig till 100 km/h på 4.3 sekunder. Toppfarten anges till 280 km/h.

Visa
Pressmeddelande
Volkswagens världspremiärer vid Wörthersee: Golf GTE Sport och Golf GTI Clubsport

På den legendariska GTI-träffen vid sjön Wörthersee i Österrike, presenterade Volkswagen i år två nya konceptbilar: spektakulära laddhybriden Golf GTE Sport och Golf GTI Clubsport som ger en hint om nästa års jubileumsmodell.

Tio viktiga fakta om "Golf GTE Sport" och "Golf GTI Clubsport":

1. Golf GTE Sport drivs av ett laddhybridsystem på 400 hk
2. Progressiva Golf GTE Sport suddar ut gränsen mellan gatbilar och racingbilar
3. Golf GTE Sport har en spektakulär exteriör design med bland annat dubbla karosselement vid C-stolpen
4. Golf GTE Sport debuterar med nya digitala instrument anpassade för motorsport
5. Golf GTE Sport accelererar 0-100 km/h på 4,3 sekunder och har en toppfart 280 km/h
6. Konceptbilen Golf GTI Clubsport ger en hint om en kommande jubileumsmodell av Golf GTI som under 2016 firar 40 år
7. Golf GTI Clubsport levererar 265 hk
8. Ytterligare effekt i Golf GTI Clubsport: tack vare en boostfunktion ges cirka 10 procent mer kraft under en begränsad tid
9. Golf GTI Clubsport: ”downforce” på motorsportnivå tack vare en ny främre stötfångare, bakspoiler, diffusor och nya sidotrösklar
10. Golf GTI Clubsport debuterar med skålade motorsportsstolar och många exklusiva detaljer i utrustningen

I mer än tre decennier har den södra stranden av sjön Wörthersee i Österrike, i maj månad, varit ett hem för GTI-entusiaster från hela världen. Och det har under flera års tid varit en tradition för Volkswagen – skaparen av "GTI" – att presentera mycket speciella bilar för tiotusentals besökare på Kristi himmelsfärdsdagen i form av en ny konceptbil eller en ny produktionsmodell. I år toppar Volkswagen alla tidigare 33 Wörthersee-träffar med dubbla världspremiärer av två fascinerande Golf GT-modeller: Golf GTI Clubsport och Golf GTE Sport.

Med konceptbilen Golf GTE Sport visar Volkswagen vad som är möjligt när designers och ingenjörer tar GT-idén långt in i framtiden. Spektakulär design, kolfiberkaross, en helt ny förarmiljö, en "elektrisk kardanaxel" och ett kraftfullt laddhybridsystem kännetecknar Golf GTE Sport. Närmare i tiden ligger den 265 hk starka Golf GTI Clubsport, som ger en hint om den jubileumsmodell som nästa år kommer markera 40-årsjubileet av Golf GTI.

Golf GTE Sport – sportbil med laddhybridsystem

Golf GTE Sport är en högteknologisk Golf som drivs av sammanlagt tre motorer som när de kombineras i laddhybridsystemet ger en systemeffekt på hela 400 hk. Konceptbilen suddar ut gränserna mellan vanliga gatbilar och racingbilar. Dess progressiva hybridsystem i kombination med högteknologisk fyrhjulsdrift, lättviktsmaterial (kolfiber), optimal aerodynamik, en ny racingcockpit möjliggör hisnande prestanda på tävlingsbanan.

Den 1,6 liters TSI:n (turboladdad och direktinsprutad bensinmotor) är hämtad från rallybilen Polo R WRC. Den ger 299 hk och ett maximalt vridmoment på 400 Nm. Volkswagen har redan vunnit rally-VM två gånger med denna motor. I Golf GTE Sport assisteras den fyrcylindriga motorn av två elmotorer som har en effekt på 115 hk vardera. Den främre elmotorn utvecklar ett maximalt vridmoment på 330 Nm medan den bakre elmotorn levererar 270 Nm. Det totala vridmomentet hos drivsystemet är 670 Nm. Golf GTE Sport är utrustad med en 6-växlad DSG med dubbla kopplingar.

Med en knapptryckning kan konceptbilen drivas utsläppsfritt på el. Räckvidden på enbart eldrift är upp till 50 km. I "GTE läget" arbetar alla tre motorer tillsammans. I det här läget kan fyrhjulsdrivna Golf GTE Sport spurta från 0 till 100 km/h på 4,3 sekunder och toppfarten är 280 km/h. I NEDC-körcykeln för laddhybridbilar förbrukar denna sportbil endast 2,0 l/100 km.

Golf GTI Clubsport – 40 år av GTI

Nästa år firar Golf GTI sin 40-årsdag. Volkswagen kommer att markera denna historiska händelse med en progressiv specialutgåva: här visad som konceptbilen Golf GTI Clubsport. Skaparen av "GTI" fortsätter därmed traditionen med jubileumsmodeller av Golf GTI: exklusiva specialutgåvor firade också den 20:e, 25:e, 30:e och 35:e födelsedagen. Golf GTI Clubsport visar hur jubileumsmodellen som ska fira den 40:e årsdagen kan komma att se ut. Den planeras att börja serietillverkas i början av 2016.

Med en effekt på 265 hk och en boostfunktion som ger ytterligare cirka 10 procent mer effekt under en begränsad tid, blir Golf GTI Clubsport den mest kraftfulla serietillverkade GTI:n någonsin. Bilen har inte bara en kraftfull motor, utan också speciell inredning med bland annat skålade motorsportstolar. Bland de exteriöra förändringarna finns en helt ny främre stötfångare, nya sidotrösklar, en ny takspoiler och en speciell bakre diffusor.
Ökade nykterhetskontroller under vecka 50
Kör inte bil från julfesten 
47.0°
+
Roger Åberg
0
Dåliga batterier gör iPhones långsamma
Apple verkar använda trick från sina datorer 
33.0°
+
Roger Åberg
0
Ares Design gör en modern version av De Tomaso Pantera
Det här är Project Panther 
42.3°
+
Bobby Green
0
Ataris Speakerhat har nu börjat säljas
99 dollar för en ny lyssningsupplevelse 
32.1°
+
André Stray
0
Swish fyller fem år i dag!
Tut i luren! 
44.3°
+
Roger Åberg
0
Två familjer börjar använda Volvos självkörande bilar
I dag drar Drive Me-projektet igång på allvar 
42.4°
+
Bobby Green
0
Ny teknik för supersnabba 3D-utskrifter
Volymetriska 3D-utskrifter använder sig av laser 
41.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Besiege får multiplayerstöd
Oväntat! 
42.1°
+
André Stray
0
Apple drar GeniusPay till Tingsrätten
Efter att man förlorat namnstrid hos PRV 
5.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Apple har köpt Shazam
För 400 miljoner dollar 
19.1°
+
Roger Åberg
0
Ny keylogger hittad i laptops från HP
460 olika modeller påverkas 
15.3°
+
André Stray
0
Engineering Explained pratar om Volvos Power Pulse-teknik
Så tar den bort turbolagget 
45.6°
+
Bobby Green
0
Totalt mobilförbud i franska skolor
Förbjuds även på raster 
88.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
iPhone X är den bästa telefonen just nu!
Trots dyr prislapp vinner den 
34.6°
+
Roger Åberg
0