Qualcomm backar upp Microsofts uttalande om batteritid
29 timmars Netflix-tittande över wifi 
47.1°
+
André Stray
0
Så här kommer icke-anpassade appar se ut på iPhone X
Yuck! 
30.8°
+
Roger Åberg
0
10 människor som är jobbiga att sitta bredvid
I kollektivtrafiken kan man inte välja 
83kg
+
Bobby Green

Peugeot presenterar 308 GTi

Välj mellan 250 eller 270 hästar

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Peugeot

Den 25-28 juni är det dags för årets Goodwood Festival of Speed i England och där kommer Peugeot att ha sin publika premiär för 308 GTi. Vi som inte ska dit får dock ta del av bilen redan nu. 308 GTi är utvecklad av Peugeot Sport och den kommer i två versioner - en med 250 hästar och en med 270 hästar.

Motorn är en nyutvecklad bensinturbofyra på 1.6 liter som har ett maxvrid på 330 Nm. Den ska nöja sig med 0.6 liter per mil och släpper ut 139 gram CO2 per kilometer. 0-100 km/h ska gå på sex sekunder. Bilen är utrustad med en mekanisk Torsen-diff och det går att koppla ur antisladdsystemet. Biffigare bromsar har monterats och fram mäter skivorna 380 millimeter.

Utseendemässigt får bilen ett komplett kjolpaket och en sänkning på elva millimeter runt om. På insidan sitter man i Alcantaraklädda sportstolar. Den tvådelade lacken kallas för Coupe Franche och den går endast att få till 308 GTi 270.

När 308 GTi går att köpa och vad den då kommer att kosta framgår tyvärr inte för tillfället.

Visa
Pressmeddelande
308 GTi by PEUGEOT SPORT - den ultimata körmaskinen
Peugeot Sverige - 2015-06-18 05:00 CEST

Peugeot har en lång tradition av att bygga bilar som ger enastående körupplevelser. Över 800 000 personer är idag lyckliga ägare till 205 GTi, 405 Mi16 och de andra prestandamodellerna som märket lanserat fram till dagens 208 GTi och RCZ R.

Nu är det dags att visa upp ännu en unik körmaskin, utvecklad av den internationella expertisen hos Peugeots motorsportsavdelning. Det är Peugeot 308 GTi by PEUGEOT SPORT som har premiär i sitt rätta element på Goodwood Festival of Speed i England den 25-28 juni 2015.

308 GTi by PEUGEOT SPORT erbjuds i två versioner med 250 eller 270 hästkrafter, exklusiv Torsen® differential, påkostat och välavstämt sportchassi och Peugeot i-Cockpit, som ger den rätta körkänslan. Dessutom är motorn, 1,6l e-Turbo S&S, den mest effektiva i sin kategori när det gäller låga CO2-utsläpp med 139 g/km, eller 6,0 l/100 km.

- Precis som när vi bygger tävlingsbilarna har vi tagit med samtliga aspekter när vi utvecklade 308 GTi by PEUGEOT SPORT inklusive vikt, chassits och bromsarnas effektivitet, motorprestanda och de skålade sätena. De som köper 308 GTi kommer få enastående körupplevelser i bilen som är utvecklad av hela teamet hos Peugeot Sport. Den kommer med en rad högpresterande attribut som standard, säger Bruno Famin, Chef Peugeot Sport.

Peugeots tradition av att tillverka sportiga och riktigt körglada bilar lever vidare. Peugeot 308 GTi by PEUGEOT SPORT bär namnet av teamet som utvecklade den och modellen är den tredje gatversionen som helt och hållet har utvecklats av Peugeots motorsportsteam. Med samma precision och kunnande som ingenjörerna byggde den trefaldiga rallyvärldsmästaren 206 WRC, Le Mans-bilen 908 och den senaste rallycrossbilen 208 WRX har de använt sina beprövade kunskaper i utvecklingen av 208 GTi by PEUGEOT SPORT, RCZ R och nya 308 GTi by PEUGEOT SPORT.

Under huven sitter den nyutvecklade 1,6 liters fyrcylindriga bensinturbomotorn med Stop& Start i två versioner; 250 respektive 270 hästkrafter. Trots den generösa prestandan och ett maximalt vridmoment på 330 Nm mellan 1 900 till 5 000 varv/min stannar utsläppet på låga 139 gram CO2/km (6,0 l/100 km).

308 GTi 270 sätter nytt rekord när gäller vikt/effektförhållande i segmentet med låga 4,46 kg/hk och gör 0 till 100 km/h på imponerande 6 sekunder. Att avverka 1 000 meter från stillastående går på blott 25,3 sekunder.

Chassiets setup är utvecklat för att klara extrema påfrestningar. 308 GTi 270 är utrustad med en mekanisk Torsen® differential som utnyttjar det höga vridmomentet fullt ut och ger ökad stabilitet vid inbromsning. Antisladdsystemet har kalibrerats om och är urkopplingsbart. 19-tumsfälgarna ”Carbone” är skodda med Michelin Super Sport lågprofildäck. Bromsarna har utvecklats för att klara ihållande krävande körning. Fram sitter flytande bromskivor i diametern 380 millimeter, prydda med rödlackerade fyrkolvsok i aluminium signerade Peugeot Sport, utvecklade för att tåla upprepad extrem belastning.

308 GTi by PEUGEOT SPORT har fått en ännu kraftfullare front och nytt bakparti och intrycket av prestanda förstärks genom att karossen sänkts med 11 millimeter fram och bak.

Sporttemat fortsätter inuti bilen med gråsvart tak, röda sömmar på de rejält skålade och Alcantara-klädda stolarna signerade Peugeot Sport. Det röda inslagen går igen på instrumentpanelen, dörrpanelerna, växelspaksknoppen och golvmattorna. Pedalerna och instegslisterna är av aluminium med röda detaljer.

Körställningen är fundamental i en sportig bil och ergonomin ter sig närmast idealisk med Peugeot i-Cockpit, den kompakta ratten med GTi-emblem som har generös justermån både i höjd och djup, och instrumenten samlade i det omedelbara synfältet.

Coupe Franche-lackeringen är exklusiv för 308 GTi 270 och med en knivskarp linje avdelas den explosiva röda lacken framtill med den glänsande svarta lacken på bakvagnen.

Två motorer:
1,6 e-Turbo 250 hk/330 Nm, 6-vxl man, 139 g CO2/km – 6,0 l/100 km
- 4-cyl, turbo av Twin-Scroll-typ, direktinsprutning, Stop&Start
- Vikt/effektförhållande 4,82 kg/hk
- Maximalt vridmoment 330 Nm från 1 900 varv/min
- 0-100 km/h på 6,2 sekunder
- Stående kilometern avverkas på 25,6 sekunder

1,6 e-Turbo 270 hk/330 Nm, 6-vxl man, 139 g CO2/km – 6,0 l/100 km
- 4-cyl, turbo av Twin-Scroll-typ, direktinsprutning, Stop&Start
- Motorn levererar 169 hk/liter
- Vikt/effektförhållande 4,46 kg/hk – rekord i segmentet
- Maximalt vridmoment 330 Nm mellan 1 900 och 5 000 varv/min
- Kompressionsförhållande 9.2:1
- 0-100 km/h på 6 sekunder
- Stående kilometern 25,3 sekunder
- Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h.

Självklart är 308 GTi by PEUGEOT SPORT begåvad med Driver Sport Pack som vässar bilens köregenskaper och kittlar förarens sinnen ytterligare. Vid aktivering blir styrningen styvare och får bättre respons, gasresponsen blir rappare, motorstyrningen ändras, motorljudet förstärks (via en digital förstärkare), färgen på instrumenten går från vitt till rött och en display visar information om effekt, turbotryck, acceleration längsgående och i sidled.

Avancerad chassisättning, prestandamatade motorer, eggande motorljud, skålade sportstolar i Peugeot i-Cockpit och 308:ans prisade design i sitt extremaste utförande gör Peugeot 308 GTi by PEUGEOT SPORT till en iögonfallande sportbil med en körkapacitet som sätter nya rekord i klassen.

Peugeot 308 GTi by PEUGEOT SPORT har tillsammans med 308 R HYbrid publikpremiär på den 23:dje upplagan av Goodwood Festival of Speed i England, som går av stapeln den 25-28 juni 2015.
Föroreningar står för 16 procent av tidiga dödsfall globalt
Det är rätt mycket 
34.6°
+
Emmy Zettergren
0
Qualcomm backar upp Microsofts uttalande om batteritid
29 timmars Netflix-tittande över wifi 
47.1°
+
André Stray
0
Google undersöker inbränning på Pixel 2 XL
Användare rapporterar om problem efter bara en vecka 
34.3°
+
André Stray
0
Så här kommer icke-anpassade appar se ut på iPhone X
Yuck! 
30.8°
+
Roger Åberg
0
Nu kommer riktad reklam till verkligheten
Se olika reklam beroende på vilken bil du har 
31.7°
+
Roger Åberg
0
Ny trailer för Blue Planet II
Vackert! 
41.3°
+
Frode Wikesjö
0
Danmark kan få babyluckor
Där man kan lämna in oönskade bebisar 
24.7°
+
Frode Wikesjö
0