Fiskare hittar simmande leguan
Sex kilometer från land! 
45.2°
+
Roger Åberg
0
Skön Gremlins-affisch
Med massvis med populärkulturreferenser 
41.9°
+
Frode Wikesjö
0
Nytt material från MGMT
Det här är Little Dark Age 
80kg
+
Bobby Green

Renault presenterar Alaskan

Fransosens bidrag till pickupsegmentet

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Renault

Renault vill in på marknaden för pickups och därför presenterar man i dag den nya konceptbilen Alaskan. Den beskrivs som en "high end truck", har plats för fem personer och får lasta upp till ett ton på flaket. Produktionsbilen som väntas dyka upp under första halvåret nästa år får ett något mer nedtonat utseende än det vi ser här. Under huven hittar vi samma snurror som sitter i dagens Renault Master.

Visa
Pressmeddelande
Renault introducerar Alaskan, en pick up med potential för världsmarknaden

Globala ambitioner

För att nå ut med sin nya globala transportbilsstrategi går Renault in på marknaden för pick-up trucks, ett segment som står för mer än en tredjedel av den globala lätta transportbilsförsäljningen.

Renault lanserar Alaskan som är en s k ”high end truck” med plats för 5 passagerare och som kan ta upp till 1 ton gods. Alaskan som visas upp på en presskonferensen idag den 3 september är en konceptbil som designmässigt är lite mer extrem än den kommande produktionsbilen. Men dimensionerna är precis de samma. Den produktionsfärdiga versionen av Renault Alaskan presenteras under första halvåret av 2016.

Motorerna som erbjuds i nya Renault Alaskan är samma bränslesnåla motorer som finns i Renault Master – alltså en fyrcylindrig twin-turbo motor som förenar prestanda med klassledande bränsleekonomi och låga CO2-utsläpp.

Parallellt med offensiven på produkt- och marknadssidan, lanserar Renault också Renault Pro+, ett globalt varumärke som ger professionell och anpassad service till transportbils- och hantverkarkunder. Förutom att erbjuda skräddarsydda produkter och tjänster, kommer expertåterförsäljaren Renault Pro+ att leverera allt för sina affärskunder; från reklam på bilen till eftermarknadsservice. Renault Pro+ förkroppsligar Renaults kundlöfte som är integrerat i planerna på att bli en världsledande transportbilsaktör.

Renault marknadsledare i Europa

De senaste 17 åren har Renault legat etta i Europa på transportbilsmarknaden. Tätt följd av Ford men ändå i ledning. I Frankrike har Renault en marknadsandel på hela 32,2 % vilket är 1,2 % upp jämfört med 2014.

Men även i övriga Europa ökade försäljningen efter introduktionen av Nya Renault Kangoo 2013 och därefter Nya Renault Trafic och Nya Master år 2014.

Sammantaget har Renault sålt mer än 180 000 fordon 2014, vilket ger en ökning på 8,7 % jämfört med året innan. Det är Renault Kangoo som är populärast och som i Frankrike är den mest sålda lätta transportbilen i segmentet. 2014 såldes 65 000 Kangoo-bilar varav 2 000 är den eldrivna versionen Kangoo ZE. Som nummer två ligger Renault Master med 55 000 sålda fordon och Trafic med 40 000. Dessutom har Dacia Dokker sålts i 20 000 exemplar.