m

Jaguars första suv är här

F-Pace visar upp sig

Bil / Jaguar

Nu är den här - Jaguars första suv F-Pace. Trots lite bulligare form och högre markfrigång går det inte att ta miste på att det handlar om en Jagga, fronten ser ut som en XF och baken som en F-Type. Räcker det för att sno kunder från tyskarna tro?

Enligt Jaguar är bilen en performance crossover och inte en suv men vi alla vet ju hur det ligger till. Visst bjuder den på prestanda men det är fortfarande en hög och tung kloss som ska baxas omkring. Målet är dock tydligt - det här är en direkt konkurrent till Porsche Macan men den ska vara ännu sportigare. F-Paces kaross och chassi är byggt i aluminium och tjänstevikten ligger på mellan 1 665 och 1 884 kilo beroende på vilken version man rattar. Bilen mäter in på 4.73 meter i längd, 1.93 i bredd, 1.66 i höjd och axelavståndet är 2.87 meter. I bagagerummet ska man få in 650 liter bagage.

Under huven finns det fyra olika motorer att välja mellan - två dieslar och två bensinare. Instegsversionen bjuder på en 2-liters diesel som ger 180 hästar och 430 Nm och drivningen sker på bakhjulen via en sexpetad manuell låda - fyrhjulsdrift finns dock som tillval och då kan man även få en åttastegad automatlåda. Förbrukningen anges här till 0.49 liter per mil med ett utsläpp på 129 gram per kilometer. Sen har vi en större diesel på 3.0 liter som ger 300 hästar och hela 700 Nm. Till den kopplas endast den åttastegade automatlådan. Vill man köra på bensin är det kompressorladdad sexa på 3.0 liter och 340 eller 380 hästar som gäller. Båda har samma vridmoment - 450 Nm och till dem kopplas också den åttastegade automaten. 380-hästaren gör 0-100 km/h på 5.5 sekunder och toppar 250 km/h.

Teknikens Värld var på plats vid avtäckningen och hur det var kan du läsa om på länken nedan.

Visa
Pressmeddelande
Nya Jaguar F-Pace är en performance crossover som är utformad och konstruerad för att erbjuda den flexibilitet, lyhördhet och förfining som kännetecknar alla Jaguarer, tillsammans med oöverträffad dynamik och vardaglig mångsidighet.
Helt nya F-Pace är utvecklad med Jaguars Lightweight Aluminium Architecture och kombinerar rena linjer, ytor och proportioner med F-Type-inspirerade funktioner som de mäktiga bakflyglarna, luftutsläppen i skärmarna och den distinkta bakljusgrafiken.
Den djärva frontgrillen och kraftfulla motorhuven antyder potentialen i motorer som den kompressormatade V6:an på 380 hk. Komponenter som smäckra LED-strålkastare, smidda 22-tumshjul och det korta främre överhänget förverkligar designvisionen från konceptbilen C-X17 i produktion.
Helt nya F-Pace har plats för fem personer med kompromisslös komfort. Interiören utgörs av en perfekt kombination av förstklassiga material och finish, utsökta detaljer, komfortfunktioner som uppvärmda, elektriskt fällbara baksäten och spjutspetsteknik, inklusive infotainmentsystemet InControl Touch Pro och den 12,3-tums virtuella instrumentpanelen i HD.

”Genom att vi hållit fast vid våra klassiska designprinciper har helt nya F-Pace blivit direkt igenkännlig som en Jaguar. Den erbjuder allt utrymme du kan förvänta dig – och mer – men på grund av vår stringenta inställning till ytor, proportioner och renhet i linjerna, har vi, enligt min uppfattning, designat det mest välbalanserade och attraktiva fordonet i sin klass.”
Ian Callum, Director of Design, Jaguar

Lättviktsarkitekturen i aluminium gav design- och ingenjörsteamen en idealisk utgångspunkt. Bilen designades från grunden med en modulär struktur, så att hjulen skulle kunna placeras exakt där de bäst kan leverera de proportioner, den dynamik och de praktiska funktioner som krävs av en prestandacrossover.
Dess hjulbas och spårvidd finns inte på någon annan Jaguar. Med 4 731 mm längd och en hjulbas på 2 874 mm, erbjuder helt nya F-Pace en elegant profil och det korta främre överhäng som kännetecknar Jaguars design samt en ovanligt rymlig interiör.
Baksätets knäutrymme är klassledande och bagageutrymmesvolymen är otroliga 650 liter.
Den lätta, styva karossen består av 80 procent aluminium och är segmentets enda aluminiumintensiva skalkonstruktion. Användningen av komposit i bakluckan och magnesium i till exempel bilens tvärbalk ger ytterligare viktbesparingar.
Resultatet blir att den bakhjulsdrivna modellen med 180 hk diesel och manuell växellåda väger så lite som 1 665 kg och har ett CO2-utsläpp på bara 129 g/km. Med den kompressorladdade V6-bensinmotorn från F-Type under den välformade motorhuven i aluminium, kan helt nya F-Pace accelerera från 0–100 km/h på bara 5,5 sekunder innan den når den elektroniskt begränsade toppfarten på 250 km/h.
Karossens höga vridstyvhet, som möjliggör användning av dubbla tvärlänkar i den främre hjulupphängningen – hämtat från F-Type – och den sofistikerade Integral Link-fjädringen bak, ger oöverträffad prestanda. Tillsammans med Torque Vectoring som standard och elektrisk servostyrning är systemet inställt för att ge optimal känsla och respons, något som gör helt nya F-Pace till ett riktmärke för köregenskaper.
Till och med instegsmodellen är försedd med enrörs stötdämpare som standard, men för ännu bättre väghållning mäter det elektroniskt styrda Adaptive Dynamics-systemet karossens och hjulens rörelser 100 respektive 500 gånger per sekund, vilket säkerställer optimala dämpningskrafter under alla förhållanden.

För de verkliga bilentusiasterna finns Configurable Dynamics: Med den här funktionen, som först kom till användning i F-Type, kan man göra individuella inställningar för gasspjället, den automatiska växellådan, styrningen och, om bilen är utrustad med det, Adaptive Dynamics-systemet.
Tack vare dynamiksimuleringar med den senaste Computational Fluid-tekniken och tillämpning av lärdomarna från XE och nya XF, har helt nya F-Pace en luftmotståndskoefficient på bara 0,34, vilket sänker bränsleförbrukningen och förbättrar köregenskaperna. Fordonet är också konstruerat för exceptionellt bra väghållning med utmärkt balans mellan front och bak, vilket resulterar i bättre styrkänsla och stabilitet vid högre hastigheter.

”Helt nya F-Pace är en Jaguar som kunder runt om i världen har efterfrågat. De mål vi ställde upp är bland de mest utmanande vi någonsin haft, men jag är stolt över att säga att helt nya F-Pace uppfyller eller överträffar vartenda ett av dem.
Det här är en performance crossover med enastående dynamik, men som även levererar en jämn och tyst bilåkning. Den F-Type-inspirerade designen kombinerar ett påfallande utseende med rymlig interiör och ett ovanligt stort bagageutrymme. Tillsammans med vårt helt nya infotainmentsystem, vår mest avancerade fyrhjulsdrift och en enastående uppsättning aktiv säkerhetsteknik blir varje resa med helt nya F-Pace en bättre och mer givande upplevelse.”
Kevin Stride, Vehicle Line Director, Jaguar F-Pace

Helt nya F-Pace:s fyrhjulsdrift (AWD) med torque-on-demand är Jaguars hittills mest avancerade och har den högsta vridmomentkapaciteten. Den har ett egenutvecklat styrsystem som först togs fram för F-Type AWD: Intelligent Driveline Dynamics (IDD). IDD bevarar smidigheten och känslan med bakhjulsdrift men kan smidigt överföra vridmoment till framhjulen för att utnyttja prestandafördelarna med extra dragkraft, på alla underlag och i alla väder.
Adaptiv Surface Response (ASR), som utvecklats från Land Rovers patenterade, prisbelönta Terrain Response-teknik, gör AWD-systemet ännu effektivare vid krävande förhållanden. ASR är inbyggt i Jaguar Drive Control och identifierar Typen av underlag och optimerar kraftfördelningen i drivlinan och Dynamic Stability Control-systemet. ASR, som först lanserades i helt nya XF, har förbättrats genom ett tredje läge avsett för djup snö och grus.

En annan världsledande teknik utvecklad för ogynnsamma förhållanden är All Surface Progress Control (ASPC). För att få ut mesta möjliga av väggreppet styr ASPC automatiskt gaspådraget och bromsarna vilket gör att föraren bara behöver styra fordonet. ASPC är aktivt mellan 3,6 och 30 km/h och föraren ställer in önskad hastighet via farthållarens reglage. ASPC är kompatibelt med bakhjuls- och fyrhjulsdrift.
För förare som vill uppnå liknande resultat men som ändå vill använda gaspedalen finns Low-Friction Launch (LFL). Den här funktionen fördelar gaspådraget progressivt, vilket gör bilen lättare att styra och helt nya F-Pace är den första Jaguaren som erbjuder detta.
Helt nya F-Pace har utformats för att uppfylla världens strängaste säkerhetsstandarder och har exceptionella skyddsnivåer för förare, passagerare och fotgängare. Standarden för aktiv säkerhet är lika hög, tack vare en hel svit avancerade förarassistanssystem. Den toppmoderna stereokameran som Autonomous Emergency Braking-systemet är uppbyggt kring, har nu en funktion för att känna av fotgängare – något som Jaguar är först med. Stereokameran möjliggör även filbytesvarning, filhållningshjälp, vägmärkesidentifiering, smart hastighetsbegränsning och förarövervakning.
Viktig information som fordonshastighet och hastighetsbegränsning kan via laserteknik projiceras direkt på vindrutan i förarens siktlinje. Kontrastrika färgbilder kan också visa inställningarna för farthållaren liksom navigationsanvisningar. Jämfört med konventionella system, är lasertekniken mindre och lättare och bilden förblir tydlig även i starkt solljus.
Infotainment- och kommunikationstekniken är lika avancerad. Premiumsystemet InControl Touch Pro är uppbyggt kring en 10,2-tums pekskärm med en kraftfull fyrkärnig processor och en SSD-hårddisk. Användargränssnittet är intuitivt, grafiken skarp och otroligt responsiv. Navigeringen kan också visas i fullskärmsläge – i 3D – på den virtuella 12,3-tums instrumentpanelen i HD.
Helt nya F-Pace innebär också världspremiär för Jaguars Activity Key. Ett vattentätt, stötsäkert armband med inbyggd transponder, den första wearable-tekniken i detta segment, stöder en aktiv livsstil eftersom den gör att nyckelfjärrkontrollen kan vara säkert inlåst i fordonet – ovärderligt vid friluftsliv som till exempel surfning eller kajakpaddling.

När man låser helt nya F-Pace med Activity Key avaktiveras alla nyckelfjärrkontroller inuti bilen. Activity Key använder samma radiofrekvenser som de övriga nycklarna och används för att låsa och låsa upp fordonet genom att man håller den nära J:et i Jaguar på bakluckan. Activity Key har inget batteri, så du behöver aldrig tänka på att byta ut det.

Modellsammanfattning
Helt nya F-Pace innefattar: F-Pace Pure, F-Pace Prestige, F-Pace Portfolio, F-Pace R-Sport och F-Pace S
Följande drivlinor erbjuds: 180 hk 2.0-liters diesel med manuell bakhjuls-/fyrhjulsdrift eller automatisk fyrhjulsdrift 300 hk diesel med automatisk fyrhjulsdrift; 340 hk och 380 hk 3,0-liters bensinmotor med automatisk fyrhjulsdrift
Helt nya F-Pace tillverkas på Jaguar Land Rovers Solihull-fabrik i likhet med sportsedanen Jaguar XE.
Det ska göras sex stycken filmer om grottbarnen i Thailand
Stort intresse för händelsen 
10.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
SDCC2018 Trailer till Shazam
Ännu en DC-hjälte dyker upp på vita duken 
43.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nintendo stämmer ROM-tjänster
Tjänster som distribuerar ROM:s till emulatorer 
27.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Så här har du aldrig tidigare sett Saturnus måne Titan
13 år av data i en bild 
41.8°
+
Roger Åberg
0
SDCC2018 Ny trailer för Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald
Premiär i november 
42.8°
+
Roger Åberg
0
Man ska köra sin Lamborghini, inte stå på den
Det klarar den tydligen inte 
28.2°
+
Roger Åberg
0
SDCC2018 Ordentlig trailer för Glass
Har premiär i januari 
51.0°
+
André Stray
0
Disney avbryter samarbete med James Gunn
På grund av skämtinlägg på Twitter 
1.9°
+
André Stray
0
Nu finns det 487 stycken elbilstillverkare i Kina
Det är ett gäng det 
45.0°
+
Bobby Green
0
Enorm dammstorm täcker hela Mars
NASA visar före- och efter-bilder 
43.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Telemark blir ingen OS-sport
Norge besvikna 
43.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Företag på Nya Zeeland har testat 4-dagarsvecka
Ansåg att det var en succé 
73.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Booking.com fällda i Patent- och Marknadsdomstolen
Ska inte blanda sig i hotells prissättningar 
60.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Link kommer till Mario Kart 8 Deluxe
Från Zelda - Breath of the Wild 
42.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Google Pay verkar vara på ingång i Sverige
Ännu en betallösning! 
47.7°
+
André Stray
0
Google, Facebook, Microsoft och Twitter i stort samarbete
Ska bli enklare att flytta data mellan plattformar 
43.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu lämnar den siste Siri-grundaren Apple
Hejdå Tom Gruber 
43.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Politiker kritiska till affären mellan Telia och Bonnier
Socialdemokrater och Moderater är båda kritiska 
45.8°
+
Roger Åberg
0
Ordentlig trailer för Nightflyers
George RR Martins nya sci-fi-serie 
44.8°
+
André Stray
0
Ny bepansrad dinosaurie-art hittad i USA
Säg hej till Akainacephalus johnsoni 
41.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu kan du lukta cannabis utan att använda det
Cannabis-baserad parfym lanserad 
22.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Microsofts senaste kvartal gick bra
Surface, Azure och Xbox går finemang 
43.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Andra säsongen av Iron Fist släpps 7 september
Här är en teasertrailer för den 
32.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Amazon fixar AR-funktion för att hitta skruvar
Slipp leta själv 
47.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Trump dissar EU:s rekordböter mot Google
Var väl inte helt oväntat 
17.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Telia köper Bonnier Broadcasting
TV4 får ny ägare 
19.3°
+
Wille Wilhelmsson
0