Microsoft presenterar Surface Book 2
Kommer i 13,5" och 15" 
42.0°
+
André Stray
0
Hejdå John Dunsworth
Trailer Park Boys-skådespelare död vid 71 års ålder 
32.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Soffan som blir en våningssäng
Dagens kombo! 
95kg
+
Roger Åberg

Volkswagen presenterar en helt ny Tiguan

Kommer som laddhybrid

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Volkswagen

Nej det är inte en mellanfacelift på hyfsat nya Passat, det är nya Tiguan du ser här. Den är vid en snabbtitt väldigt likt sitt syskon och den extra markfrigången framgår nästan inte förrän man ser bilen i profil. Det här är dock ingen facelift utan en helt ny generation och det är den första suv:en i Volkswagen-koncernen som baseras på MQB-plattformen. Nya Tiguan presenteras i fyra olika utföranden - ett klassiskt, ett lite sportigare R-Line-alternativ, en offroad-version (kommer ej till Sverige) och som laddhybridskoncept med tilläggsnamnet GTE.

Nya Tiguan är 50 kilo lättare än föregångaren och i bagagerummet går det in 615 liter. Fäller man ryggen på baksätet går det in 1 655 liter, 145 liter mer än tidigare. Bilen mäter in på 4.48 meter i längd, 1.83 i bredd och 1.63 i höjd. Hjulbasen mäter 2.68 meter. Dessa siffror innebär att den nya generationen är längre, bredare och lägre än föregångaren.

Under huven finns det sex olika motoralternativ, från 150 till 240 hästar. Tre går på diesel och tre går på bensin. Alla som säljs i Sverige har fyrhjulsdrift som standard, Haldex generation fem. Mest intressant kanske laddhybriden GTE är, den visas som konceptbil för tillfället men lär inte vara långt från produktion. Det man får är en hybrid med en total systemeffekt på 218 hästar och som kan köras på bara el i upp till fem mil. Denna sträcka kan dock utökas genom den solcellsmodul som sitter integrerad i taket. Förbrukningen enligt den standardiserade körcykeln NEDC ska ligga på 0.19 liter per mil och utsläppet anges till 42 gram per kilometer. GTE driver endast på framhjulen och under huven sitter en bensindriven turbofyra på 1.4 liter parad med en elmotor som sitter inbyggd i växellådshuset. Växellådan är en sexstegad DSG som finjusterats för att passa bra ihop med den nya tekniken.

Nya Tiguan lanseras på den svenska marknaden nästa vår men några priser får vi inte för tillfället tyvärr. Allt om bilen finns att läsa i pressmeddelandet nedan.

Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för helt nya Volkswagen Tiguan

Volkswagen presenterar nu en helt ny generation av SUV:en Tiguan. Världspremiären sker på den internationella bilsalongen i Frankfurt (IAA), 15-27 september.

Efter att ha sålt mer än 2,64 miljoner bilar av den första generationen är det nu dags för nya Tiguan. I det här fallet innebär ”ny” fullständigt ny – revolution istället för evolution. Detta beror på att den andra generationen av Tiguan är den första SUV:en från Volkswagen-koncernen som baseras på den modulära MQB-plattformen.

På den internationella bilsalongen i Frankfurt presenterar Volkswagen fyra versioner av nya Tiguan. De produktionsklara versionerna som kommer att visas är Tiguan i klassiskt utförande men även den sportigare R-Line-versionen och en offroad-version (offroad-versionen kommer dock inte att erbjudas i Sverige).

Den fjärde versionen är konceptbilen Tiguan GTE, en laddhybrid på 218 hk som ger en inblick i framtiden. Med Tiguan GTE blir Volkswagen ensamma i världen om en SUV som är utrustad med solpanelsmodul. Den förnyelsebara elektriciteten som panelen skapar leds vidare till batteriet och på så sätt får bilen årligen en extra körsträcka på upp till 1 000 kilometer med eldrift, det vill säga med noll utsläpp.

10 viktiga fakta om nya Tiguan

Design: Nya Tiguans kraftfulla, autentiska SUV-design har gjorts om från grunden.
Teknik: Tiguan är Volkswagen-koncernens första SUV som bygger på den modulära plattformen MQB.
Karaktär: Längre, bredare, lägre – den nya fordonsarkitekturen ger sportigare proportioner.
Versioner: På IAA premiärvisas Tiguan-versionerna R-Line, den klassiska versionen och en version för offroad.
Konceptbil: I Frankfurt presenterar Volkswagen även Tiguan GTE med laddhybriddrift och en bränsleförbrukning på endast 1,9 l/100 km (NEDC, blandad körning).
Innovation: Det nya konceptet med solpanelstak på Tiguan GTE ökar räckvidden vid eldrift.
Säkerhet: Front Assist med autobromsen City Emergency Brake och Pedestrian Monitoring (fotgängarskydd), aktiv motorhuv (pyroteknisk höjning av motorhuven vid kollision med fotgängare), Lane Assist och automatisk multikollisionsbroms är standard.
Interiörutrymme: Lastkapaciteten har ökats till 615/1 655 liter (utökning med 145 liter) även utrymmet i baksätet har förbättrats.
Drivlina: Ökad effekt och upp till 24 procent lägre bränsleförbrukning. På den svenska marknaden erbjuds sex motoralternativ: bensinmotorerna TSI 150, TSI 180 och TSI 220 samt dieselmotorerna TDI 150, TDI 190 och TDI 240.
Marknadsintroduktion: Den svenska lanseringen sker preliminärt våren 2016. Priserna och utrustningsnivåerna är ännu ej fastställda.
Ett segment som expanderar

Enligt Volkswagens prognoser kommer A-SUV-segmentets försäljning på världsmarknaden att öka, från strax över åtta miljoner idag till nästan nio miljoner sålda fordon 2018. En ökning med 9 procent. Nya Tiguan är utvecklad för att möta kraven i marknadssegmentet. Tiguan attraherar miljontals bilförare och deras familjer och är en rymlig och flexibel partner, både i yrkeslivet och på fritiden – ett verkligt modernt universalfordon.

Modellens första generation lanserades i slutet av 2007. Fram till idag har Volkswagen byggt mer än 2,64 miljoner Tiguan. I Sverige har det hittills sålts cirka 21 000 exemplar. Den allmänna trenden visar på en snabb tillväxt inom A-SUV-segmentet, vilket tydligt framgår efterfrågan av nuvarande Tiguan. Under 2014 tillverkades mer än 500 000 Tiguan, vilket var nio procent mer än året innan.

Produktoffensiv – Volkswagen-SUV:ar i alla klasser

Nya Tiguan blir startskottet för Volkswagens produktoffensiv i SUV-segmentet. Under kommande år kommer Volkswagen att lansera flera innovativa SUV:ar som är skräddarsydda för specifika marknader och många olika segment över hela världen. Volkswagen kommer att utöka sitt totala SUV-utbud, framförallt i USA. Prognoserna visar att andelen SUV:ar även kommer att öka i Kina och i Europa.

Till skillnad från Europa föredrar bilförarna i USA och Kina versioner med längre hjulbas. Därför har nya Tiguan redan från början utvecklats för två olika hjulbaser. Den långa Tiguan-versionen kommer att introduceras på specifika marknader under våren 2017. Den kommer även att introduceras i Sverige, men lanseringstidpunkt är ännu inte fastställd.

Nya Tiguan – ett fordon för alla ändamål

MQB förbättrar alla aspekter av Tiguan. Karossproportionerna för nya Tiguan är tydligt sportiga, designen utstrålar karisma och bilens vikt har reducerats med mer än 50 kg jämfört med föregående modell. När det gäller interiörutrymme och lastkapacitet är förändringarna markanta. När nya Tiguan lastas upp till baksäteskanten ryms 615 liter, när baksätets rygg fälls ner ryms det 1 655 liter, vilket är en ökning med 145 liter.

Motorerna har blivit kraftfullare, men är likväl upp till 24 procent mer bränsleeffektiva jämfört med den föregående modellens Euro 5-motorer. Sex olika motoralternativ, med effekt på från 150 hk till 240 hk, kommer att erbjudas på den svenska marknaden. De tre direktinsprutade och turboladdade bensinmotorerna (TSI) leverarar 150, 180 respektive 220 hk. De tre direktinsprutade och turboladdade dieselmotorerna (TDI) levererar 150, 190 respektive 240 hk.

Samtliga versioner som kommer att erbjudas på den svenska marknaden är precis som tidigare standardutrustad med fyrhjulsdriften 4MOTION. Denna är baserad på en Haldex-koppling av den 5:e generationen och aktiveras innan något hjulspinn uppträder. Skulle det finnas risk för att tappa greppet kopplas bakaxeln in – steglöst och på bråkdelar av en sekund.

Parallellt med den Haldex-koppling som fungerar mellan fram- och bakaxeln, innehåller det elektroniska stabiliseringsprogrammet (ESC) en elektronisk differentialspärr (EDS) som fungerar på alla fyra hjulen. Om ett hjul börjar att slira, ser denna till att lägga över drivkraften på det andra hjulet på samma axel. Också här sker det hela på bråkdelar av en sekund.

Det nya 4MOTION-systemet med Active Control gör det enklare att individuellt anpassa fyrhjulsdriften efter rådande förhållanden, vilket gör körningen ännu säkrare. Via en ratt på mittkonsolen kan föraren välja någon av de fyra inställningarna ”Onroad”, ”Snow”, ”Offroad” med automatiska inställningar eller ”Offroad Individual” med individuella inställningar. Tack vare det innovativa drivsystemet klarar Tiguan ända upp till 2 500 kg släpvagnsvikt.

Dessutom ger förarassistanssystemen bilen fantastiskt bekvämlighet, dynamik och säkerhet. Onlinetjänster bidrar till nya dimensioner inom service, däribland automatisk uppringning vid olyckor, webbaserad trafik- och parkeringsinformation samt fordonsstatus. Den interaktiva, digitala instrumenteringen ”Active Info Display” och ”Head-Up Display” som projicerar viktig information i förarens synfält är exempel på nya tillval.

Det standardmonterade systemet App-Connect gör så att infotainmentsystemet kan sammankopplas med smartphones från Apple och med Androidsystem. Dessutom kan surfplattor anslutas via appen Media Control och bli en del av bilens underhållningssystem.

Säkerhet på högsta nivå

Tiguan är en bil som har alla de senaste och mest innovativa förarassistanssystemen för att ge maximal säkerhet. Nya Tiguan är som standard bland annat utrustad med automatisk multikollisionsbroms, Front Assist omgivningsövervakning inklusive autobromsen City Emergency Brake och nyheten Pedestrian Monitoring (aktiv motorhuv).

Om Tiguans radarbaserade Front Assist upptäcker att en person går ut i vägbanan varnar systemet föraren. I det andra steget bromsar systemet bilen. Men detta är långt ifrån allt. Nya Tiguan har som standard även Lane Assist (filhållningsassistent). Detta är ett kamerabaserat assistanssystem som varnar för och automatiskt motstyr om föraren lämnar körfältet utan att slå på körriktningsvisaren och på så sätt inleder ett oavsiktligt körfältsbyte. Detta innebär att Front Assist och Lane Assist markant förbättrar trafiksäkerhetsutrustningen på högvolymsmodeller.

Vid en eventuell kollision med en fotgängare eller cyklist höjs motorhuven upp med hjälp av pyroteknisk mekanik. På så sätt ökas avståndet från den hårda motorn vilket reducerar risken för allvarliga huvudskador.

Designkoncept – revolution istället för evolution

Med den andra generationen av Tiguan har Volkswagens designers skapat en SUV som på ett progressivt och konkurrenskraftigt sätt tillför ny designkvalitet i segmentet. Precisionen och logiken i bilens linjer kombinerat med den tydliga och dominanta karaktären har gett Tiguan en visuell profil som tydligt skiljer ut den från konkurrenterna. Exteriören och interiören skapar en enhet som ger perfekt harmoni. Resultatet blev ett nytt original.

Dimensionerna och proportionerna skiljer sig från förra generationen – nya Tiguan är längre, bredare och lägre. Längden har utökats med 60 mm till 4 486 mm medan hjulbasen har förlängts med 77 mm till 2 681 mm. Nya Tiguan är 1 839 mm bred (+30 mm) och 1 632 mm hög (-33 mm). Detta har resulterat i större innerutrymmen med mer plats för passagerare, större lastkapacitet och lägre lasttröskel.

Laddhybriden Tiguan GTE – en konceptbil med solcellsmodul

På IAA i Frankfurt visar Volkswagen också sin första laddhybrid i SUV-segmentet: Tiguan GTE. Denna konceptbil har en systemeffekt på hela 218 km/h och kan i läget ”E-Mode” köras upp till 50 km på ren eldrift. Enligt den standardiserade körcykeln NEDC ligger den genomsnittliga förbrukningen vid blandad körning endast på 1,9 l/100 km, vilket motsvarar ett utsläpp på 42 g CO2/km. Det laddningsbara litiumjonbatteriet har en kapacitet på 13,0 kWh.

Den utsläppsfria körningen kan förlängas genom en solcellsmodul som är integrerad i taket, vilket är en världsnyhet. Under idealiska förhållanden kan denna modul årligen generera en extra sträcka på upp till 1 000 km på ren eldrift. Detta påverkas förstås av var någonstans i världen man befinner sig – i Tyskland skulle det i teorin kunna bli upp till 500 extra km medan det i soligare Sydeuropa kan leda till 800-1 000 extra km på ren eldrift per år.

Konceptbilen är framhjulsdriven och drivs av en direktinsprutad och turboladdad bensinmotor (1,4 TSI) och en elektrisk motor. Växellådan är en 6-växlad DSG som har tagits fram speciellt för hybriddrivningen. Volkswagen har integrerat elmotorn i växellådshuset. Till drivkomponenterna i hybriddrivningen hör också kraftelektroniken (som omvandlar batteriets likström till växelström för elmotorn) och en laddare.

Tiguan GTE kan köras i 4 olika lägen: ”E-Mode”, ”Hybrid”, ”Battery Charge” och ”GTE”. När man startar bilen, börjar Tiguan GTE automatiskt i ”E-Mode”. I detta helelektriska läge når Tiguan GTE en toppfart på 130 km/h.

När batteriets laddning sjunkit till sin miniminivå eller det krävs extra mycket kraft, slår drivningssystemet automatiskt över till ”Hybrid”-läget. I detta läge stängs ”E-Mode” av och Tiguan GTE fungerar som en klassisk fullhybrid som laddar batteriet med hjälp av bromsenergiåtervinning och automatiskt använder TSI-motorn och/eller elmotorn, beroende på körsituationen. I detta läge hålls batteriets laddningsnivå på en konstant nivå. Allt föraren då behöver göra för att gå över till ”E-Mode” är att trycka på knappen till vänster om växelspaksknoppen. I läget ”Battery Charge” laddas högspänningsbatteriet vid körning.

Genom ett enkelt tryck på ”GTE”-knappen kan föraren gå över till läget ”GTE” som gör Tiguan GTE riktigt sportig. GTE-läget är en exklusiv funktion för alla laddhybrider från Volkswagen. Det man märker är att karakteristiken för gaspedalen, växellådan och styrningen då blir sportigare. Samtidigt får TSI-motorn en mer prestandainriktad karaktär. I GTE-läget arbetar dessutom TSI-motorn och elmotorn tillsammans, så kallad ”boosting”, för att tillhandahålla hela systemeffekten på 218 hk och det maximala vridmomentet. I detta läge har Tiguan GTE en toppfart på 200 km/h och accelererar 0-100 km/h på bara 8,1 sekunder.

Den svenska marknaden

Den svenska lanseringen sker preliminärt våren 2016. Priserna och utrustningsnivåerna är ännu ej fastställda.