m
r
Vi har sett Star Wars: The Last Jedi
Luke Skywalker går och fiskar 
46.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu börjar vi bädda in information från Wikipedia
Mer kunskap åt folket 
43.5°
+
Roger Åberg
0
Gymnasieelever får privata duschar
För de som vill byta om lite mera privat 
41.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tyler, The Creator kör kontorskonsert
Det svänger ju 
90kg
+
Bobby Green

BMW M2 är äntligen här

Ett bakhjulsdrivet busfrö med 370 hästar

Visa inte Bil-artiklar
Bil / BMW

Det finns ingen bil som kan ersätta BMW 1-serie M Coupé, så är det bara. Dock såldes den bara i en begränsad upplaga och skulle du hitta en begagnad i dag är den i princip lika dyr som den var ny. Det var också en modell som firade av förra generationen 1-serie och vill man ha en sådan i coupé-utförande i dag heter den som ni kanske vet 2-serie Coupé. M2 är uppföljaren som kanske inte kommer att fylla skorna kaxiga 1-serie M Coupé hade men som ändå är ett hästkraftsspäckat litet busfrö för den som inte vill åka Audi RS3. BMW snackar om en spirituell uppföljare till E30 M3 och om syskonband med anrika 2002 Turbo, så förväntningarna är som väntat skyhöga.

Hjärtat i bilen är så klart det som är det viktigaste i M2, och precis som det ryktades om tidigare är det samma spis som sitter i X4 M40i under huven, dock lite råare inställd. Receptet är en rak sexa på 3.0 liter som försetts med singelturbo. Den ger 370 hästar och har ett vrid på 465 Nm. En overboost-funktion kan för ett kort ögonblick höja vridet till hela 500 Nm. Motorn kopplas antingen till en sexpetad manuell låda (tack för det!) eller en sjustegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på 4.5 sekunder med manuell låda och på 4.3 med automatlådan. Launch control finns, och även en Smoky Burnout-funktion så att man kan stila och elda gummi utan att göra bort sig. Kraften skickas till bakhjulen, en fyrhjulsdriven version väntas presenteras längre fram. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Vikten på bilen anges till 1 590 kilo med manuell låda, 1 565 med automatlådan.

Som väntat är chassiet uppdaterat på många punkter jämfört med en vanlig 2-serie Coupé, det är ju en M vi snackar om. Den elektroniska servostyrningen har uppdaterats och en aktiv M-diff ser till att baken sköter sig som den ska när du pressar bilen. Bättre bromsar sitter också även på, fyrkolvsok med 380 millimeter stora skivor fram, tvåkolvsok med 370 millimeters skivor bak. Däcken mäter 245/35-19 fram, 265/35 19 bak. Utseendemässigt är det M-prylar så långt ögat kan nå, nästan. Var är M-speglarna?! Fronten är aggressivt framtonad och rakt framifrån ser man hur bred bilen verkligen är. Rumpan är något tamare men fortfarande fet, och självklart är de fyra mullrande avgaspiporna på plats.

Insidan är på sedvanligt BMW-vis proper och funktionell och som sig bör försedd med stolar som ser ut att kunna hålla fläsket på plats hyfsat. Treekrad ratt med paddlar bakom om man åker automat såklart.

M2 börjar säljas nästa vår och det svenska priset börjar på 509 000 kronor.

Nu börjar vi bädda in information från Wikipedia
Mer kunskap åt folket 
43.6°
+
Roger Åberg
0
Gymnasieelever får privata duschar
För de som vill byta om lite mera privat 
41.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
I Norge bygger man skilsmässolägenheter
För att barnen ska få det mindre stökigt 
46.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Energidrycker kan få lagstadgad åldergräns
Livsmedelsverket ska utreda 
51.9°
+
Roger Åberg
0
Windows 10 får en egen OpenSSH-app
Slipp installera Putty 
51.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Källa på Postnord: Personal länsar paket
Grejer skickas inte tillbaka till Kina 
10.9°
+
Bobby Green
0
Youthquake är årets brittiska ord
Blev populärt under det brittiska valet 
33.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Uppdaterat Kolla in historiskt SpaceX-lyft
Tänt vare här! 
52.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Apple vill att Siri ska kunna viska
Så att hon inte stör så mycket 
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Facebook lanserar snooze-funktion
Tysta dina vänner i en månad 
46.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
iPhone X är den bästa telefonen just nu!
Trots dyr prislapp vinner den 
32.0°
+
Roger Åberg
0