m

Porsche sportar till Macan med GTS-version

Ett mellanting mellan S och Turbo

Bil / Porsche

Porsche breddar utbudet ytterligare och erbjuder nu även GTS-beteckningen till crossovern Macan. Chassiet vässas, effekten skruvas upp och fetare bromsar ser till att ta ner hastigheten när det börjar gå fort. Men precis som hos senaste Cayenne betyder inte GTS sugmotor längre, utan här är det också turboladdat som gäller. Versionen placerar sig mellan Macan S och Macan Turbo.

Macan GTS bygger på Macan S men den dubbelturbomatade V6:an på 3.0 liter har fått 20 extra hästar och lämnar nu 360 hästar och 500 Nm. Motorn kopplas till en PDK-låda och 0-100 km/h ska gå på fem sekunder blankt om man har köpt till Sport Chrono-paketet. Toppfarten anges till 265 km/h.

På vanligt GTS-manér förses bilen med en hel del svarta detaljer, får ett något sänkt chassi, andra fälgar och ger överlag ett sportigare intryck. För första gången till Macan kan man också välja till LED-strålkastare med Porsche Dynamic Light System Plus. Ett sportavgassystem sitter också på plats. Insidan har sportigare stolar som kläs i alcantara med tillhörande röda sömmar. Bilen får även det nya systemet Porsche Communication Management (PCM).

Macan GTS börjar säljas den 28 oktober och på prislappen står det då 740 000 kronor. Beställer du nu får du din bil i mars nästa år.

Visa
Pressmeddelande
Porsche Macan GTS - renodlad sportbil och SUV

Som alla Porsche med beteckningen GTS är nya Macan GTS inspirerad av motorsport. Ett uppdaterat chassi, 20 hästkrafter fler än i Macan S och förstärkta bromsar skapar resurserna. Med 360 hk och 500 Nm placerar Macan GTS sig mellan Macan S och Macan Turbo.

Den tekniska grunden är den 3 liter stora V6 biturbomotorn från Macan S tillsammans med Porsches dubbelkopplingslåda (PDK) och Porsche Traction Management (PTM) med flexibel fördelning mellan fram- och bakaxel.

Macan GTS avverkar sprinten från 0 - 100 km/tim på 5,2 sekunder - och med tillvalet Sport Chrono-paketet på bara 5,0 sekunder. Toppfarten är 265 km/tim. Typiska kännetecken för GTS-modellerna fullbordar det sportiga intrycket.

Macan GTS kombinerar de mycket goda köregenskaperna som är typiska för Porsche med användarvänliga vardagsegenskaper. En sportigare inställning av PASM-chassit som sänkts 15 mm, tillsammans med 20-tumshjul i RS Spyder design med mattsvart lack är delar av GTS-utrustningen.

GTS sportstolar med mittpartiet i Alcantara, extra inredningsdetaljer i Alcantara och ett sportavgassystem ingår också i GTS-utförandet.

Det nya systemet Porsche Communication Management (PCM) finns för första gången i en SUV i Macan GTS. Tillsammans med tillvalet Connect Plus erbjuder multi touch-skärmen online navigation med trafikinformation i realtid och integration med smartphone via Apple CarPlay®.

Redan vid första ögonkastet känns Macan GTS igen tack vare sina svarta exteriöra detaljer - i högglans ovanför midjan och glänsande mattsvart på karossens nedre delar - och av en specialversion av Sport Design-paketet, med specifika GTS-färger, som också är standard. För första gången kan Macan GTS också erbjudas med tillvalet LED-strålkastare inklusive Porsche Dynamic Light System Plus. Det garanterar optimalt strålkastarljus under alla körförhållanden.

Tack vare sina speciella kvaliteter ger Macan GTS ännu mer körglädje. Med den här modellen understryker Porsche än en gång att Macan är sportbilen bland kompakta SUV-modeller.

Säljstart av Porsche Macan GTS i Sverige är den 28 oktober 2015 och planerad marknadsintroduktion blir i mars 2016. Det svenska priset är 740 000 kronor.


Macan GTS: Bränsleförbrukning stadstrafik 11,8-11,4 l/100 km, landsväg 7,8-7,4 l/100 km, blandad körning 9,2-8,8 l/100 km; CO2-utsläpp 215-207 g/km.

Macan S: Bränsleförbrukning stadstrafik 11,6-11,3 l/100 km, landsväg 7,6-7,3 l/100 km, blandad körning 9,0-8,7 l/100 km; CO2-utsläpp 212-204 g/km.

Macan Turbo: Bränsleförbrukning stadstrafik 11,8-11,5 l/100 km, landsväg 7,8-7,5 l/100 km, blandad körning 9,2-8,9 l/100 km; CO2 emissions: 216 – 208 g/km;
Martin Molin fortsätter sätta ihop Marble Machine X
Lite kvällsnörderi 
41.1°
+
André Stray
0
Erdogan vill att turkarna ska bojkotta iPhone
Ser hellre att de köper inhemska telefoner 
33.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Intel stänger ner i Danmark
200 personer blir av med arbetet i Ålborg 
33.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Scooter-förare blir överkörd av lastbil
Hjälmen räddar hennes liv 
42.3°
+
Bobby Green
0
Paul köpte ett jetplan från 60-talet på eBay
Har renoverat upp det på sin fritid 
41.9°
+
Bobby Green
0
Samtliga artiklar från plagierande IGN-skribent plockas bort
Fler plagiat har upptäckts 
46.0°
+
André Stray
0
Första avrättningen med fentanyl genomförd i USA
Kontroversiell drog användes för att döda mördare 
31.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Polisen betalar ersättning för sönderslagen drönare
Var lite onödigt att förstöra den insåg man 
61.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Köp Jon Olssons taklösa Mercedes G500 4×4²
Blir din för 699.000 euro 
22.4°
+
Bobby Green
0
StarVR presenterar StarVR One
Se ännu mera i den virtuella verkligheten 
44.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu börjar Google Assistant snacka svenska!
Google Assistent lanseras i Sverige idag 
66.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Trailer för Green Book
Aragorn kör bil! 
48.7°
+
André Stray
0
Vattenflaskan som öppnas först när du rör den
Öppnas med läpparna 
29.1°
+
Roger Åberg
0
Oppo presenterar R17
Första luren med Gorilla Glass 6 
48.3°
+
André Stray
0
Patrick Söderlund lämnar EA
Efter 20 år  
43.2°
+
André Stray
0