m
r
Vi har sett Star Wars: The Last Jedi
Luke Skywalker går och fiskar 
44.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
iMac Pro kommer att kosta från 56.995 kronor
Väljer man extra allt kostar den 148.790 kronor! 
18.9°
+
Roger Åberg
0
TV-team hittade Porsche 911 nummer 57
Har nu renoverats till toppskick 
46.8°
+
Roger Åberg
0
Snö kan vara rätt vackert ibland
Här i Amsterdam 
83kg
+
Bobby Green

Lexus visar vätgasdrivna LF-FC

Förhandsvisning av hur nästa stora sedan kommer att bli

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Lexus

Det som Lexus hintade om för ett tag sedan är nu officiellt. Det handlar om en stor vätgasdriven sedan som döpts till LF-FC, och den förhandsvisar lite av hur Lexus framtid kan komma att se ut.

Konceptet mäter in på 5.3 meter i längd, 2 meter i bredd och 1.4 i höjd. Designen är tveklöst Lexus med en enorm grill som dominerar där fram och svepande linjer längs med sidan som avslutats med ett rejält bakparti där bakljusen får ta upp mycket plats. Under skalet sitter en bränslecell som i sin tur levererar kraft till de fyra elmotorerna som sitter i varsitt hjul. Bilen driver alltså på alla fyra. Viktfördelningen ska vara optimal då man placerat bränslecellsstacken bak och kontrollenheten fram. Några siffror på grejerna får vi dock inte för tillfället.

Visa
Pressmeddelande
Lexus LF-FC – koncept som visar inriktningen för nästa stora sedan

På Tokyo Motor Show 2015 ger Lexus med konceptbilen LF-FC en vink om hur nästa fullstora flaggskeppsmodell kommer att kunna se ut. Det är en ”aggressivt elegant” fyrdörrars modell med kupéliknande design och kraftfulla vätgasdrivna elmotorer som driver på alla fyra hjulen.

LF-FC kännetecknas av en fräsch nytolkning av Lexus formspråk ”L-finesse”, där bilen ur alla vinklar andas bekväm långfärdsvagn. Fronten domineras av Lexus ikoniska spindelgrill med mesh-mönster, medan de L-formade varselljusen ”flyter” ut från framskärmarna. Även bakljusen har samma flytande utförande.

Sedd från sidan visar LF-FC sin karaktär, där taklinjen böljar framifrån och bak, likt en kupémodell fast med fyra dörrar, och visar att bilen inte bara är avsedd för motorvägar, utan även kommer till sin rätt på mer kurviga avsnitt. De 21 tum stora kolfiberförstärkta aluminiumfälgarna bygger på den känslan ytterligare.

Den rymliga interiören ska ge en komfortabel och samtidigt futuristisk känsla, och där bilföraren har en mycket funktionell ”cockpit”. Framstolarna ser ut att sväva fritt, medan baksätet har utformats för högsta komfort med bland annat fällbara ryggstöd och gott om benutrymme. Läder av högsta kvalitet i säten, dörrar och på instrumentbrädan förhöjer lyxkänslan.

Klimat och ljud kan styras med gester, utan att behöva trycka på bildskärmen eller andra knappar. En holografisk bild på mittkonsolen visar om systemet har tolkat handrörelserna rätt.

Hjärtat i drivlinan är en kraftfull vätgasdriven bränslecell som levererar el till både bakhjulen och till de två elmotorerna i respektive framhjulen, vilket gör LF-FC fyrhjulsdriven. Lösningen innebär att kraften blixtsnabbt kan fördelas till den hjulaxel där den gör bäst nytta. Viktfördelningen är optimal för en sportinriktad sedan med bränslecellsstacken bak, kontrolleneheten fram och en T-formad konfiguration för vätgastankarna.

Tack var en rad automatiserade körfunktioner med system som inte bara läser av den omgivande trafiken, utan också söker förutsäga händelser, blir körningen i en Lexus LF-FC både säker och effektiv, och stöder också visionen om en olycksfri trafikmiljö.

Specifikationer:
Längd: 5 300 mm
Bredd: 2 000 mm
Höjd: 1 410 mm
Bitcoin har nu spridit sig till modebranschen
Köp en julig bitcoin-tröja 
34.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
iMac Pro kommer att kosta från 56.995 kronor
Väljer man extra allt kostar den 148.790 kronor! 
18.6°
+
Roger Åberg
0
TV-team hittade Porsche 911 nummer 57
Har nu renoverats till toppskick 
46.9°
+
Roger Åberg
0
Kina bygger upp enorm DNA-databas
Ska registrera alla i en hel region 
27.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
iPhone X är den bästa telefonen just nu!
Trots dyr prislapp vinner den 
33.6°
+
Roger Åberg
0