m
r
Vi har sett Star Wars: The Last Jedi
Luke Skywalker går och fiskar 
46.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
I Norge bygger man skilsmässolägenheter
För att barnen ska få det mindre stökigt 
41.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Energidrycker kan få lagstadgad åldergräns
Livsmedelsverket ska utreda 
47.7°
+
Roger Åberg
0
Tyler, The Creator kör kontorskonsert
Det svänger ju 
90kg
+
Bobby Green

Volkswagen presenterar åtgärdsplan för berörda dieselmotorer

Börjar ta in bilar nästa år

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Volkswagen

Volkswagen presenterar nu en åtgärdsplan för de dieselmotorer som berörs av den så kallade dieselgate-skandalen där företaget fuskat med utsläpp. När det kommer till bilar med dieselmotorn på 1.6 liter som har internkod EA 189 är det NOx-utsläppen man fuskat med, och i dieseln på 2.0 liter är det CO2-utsläppen det handlar om. Gällande den förstnämnda kommer man att montera en "flow straightener" (bilden) framför luftmassemätaren och det är i princip ett nät som kommer att minska turbulensen och förbättra mätnoggrannheten. Man kommer även att göra en mjukvaruuppdatering och allt som allt ska denna åtgärd ta under en timme per bil. När det kommer till den större dieselmotorn ska det endast krävas en mjukvaruuppdatering för att åtgärda problemet, och detta ska ta ungefär en halvtimme. Gällande 1.2-litersdieseln är inget beslut än fattat, men även här tros det endast handla om en mjukvaruuppdatering. Målet är att motorerna efter åtgärderna ska uppnå rätt utsläppskrav utan att effekten, förbrukningen eller prestandan försämras, något många varit oroliga för.

I början av nästa år kommer Volkswagen att börja kalla in de drabbade bilarna, och fixet kommer troligtvis att pågå under hela nästa år innan allting är klart.

Visa
Pressmeddelande
Tekniska åtgärder för berörda dieselmotorer har presenterats till den tyska godkännandemyndigheten KBA

Nästa steg för att lösa kväveoxidfrågan i Europa
Mindre åtgärder i hårdvaran krävs för 1,6 TDI-motorer
För 2,0 TDI-motorer krävs endast en programuppdatering
Mål: ingen påverkan på bränsleförbrukningen eller prestanda

Volkswagen-koncernen tar nu ytterligare ett steg i lösningen av dieselfrågan. Företaget har till den tyska godkännandemyndigheten KBA (Kraftfahrtbundesamt) presenterat de tekniska åtgärderna för berörda motorer ur motorfamiljen EA 189 med en cylindervolym på 1,6 och 2,0 liter. Efter en intensiv granskning har dessa åtgärder godkänts av KBA. Detta innebär att korrigeringsåtgärder har fastställts för de flesta av de bilar som berörs i frågan. Efter genomförandet av åtgärderna kommer bilarna att uppfylla gällande utsläppsnormer.

Den slutliga tekniska lösningen för 1,2-liters dieselmotorer kommer att presenteras för KBA i slutet av november och beräknas omfatta en programuppdatering.

Tack vare framsteg inom motorutvecklingen och förbättrade möjligheter till simulering av komplexa strömningsförhållanden hos motorernas insugningssystem, i kombination med optimering av mjukvaran, har det varit möjligt att framställa en relativt enkel och kundvänlig åtgärd.

En så kallad “flödeslikriktare” kommer monteras före luftmassemätaren på 1,6 liters EA 189-motorn. Det handlar om ett galler som minskar turbulensen i luftflödet före luftmassemätaren och på detta sätt förbättrar mätnoggrannheten. Luftmassemätaren mäter luftvolymen som sugs in i motorn, vilket är en mycket viktig parameter för att optimera förbränningsprocessen. Utöver detta kommer en mjukvaruuppdatering att göras på dessa motorer. Den beräknade tiden för att genomföra åtgärden på varje bil är mindre än en timme.
2,0-litersmotorerna kommer att få en programuppdatering. Arbetstiden för denna åtgärd blir cirka en halvtimme.
Målet för de tekniska åtgärderna är fortfarande att uppnå utsläppskraven i varje enskilt fall utan några negativa effekter på motoreffekt, förbrukning eller prestanda. Men eftersom alla modellvarianter först måste mätas, kan uppnåendet av dessa mål ännu inte slutgiltigt bekräftas.

Baserat på de tekniska åtgärder som nu godkänts av KBA utvecklas nu servicekoncept för de berörda marknaderna inom EU28. Målet är att genomföra den tekniska uppdateringen av bilarna från och med januari 2016. Enligt nuvarande bedömning kommer åtgärderna i samband med återkallelsen för alla motorvarianter att sträcka sig över hela kalenderåret 2016.

Volkswagen kommer se till att den tid som behövs för att genomföra de tekniska åtgärderna är så kort som möjligt för alla kunder. Volkswagen kommer att kontakta alla kunder och ta hänsyn till den enskilde kundens behov under genomförandet av dessa åtgärder för att undvika eventuella nackdelar för kunden. Exempelvis kommer Volkswagen Personbilar i Sverige att erbjuda ersättningsbil för de kunder som har behov av det.

Sedan början av oktober har alla Volkswagen-kunder själva kunnat kontrollera om deras fordon påverkas av dieselfrågan. På www.volkswagen.se/info kan varje kund ange sitt chassinummer för att få besked om bilen är berörd. Volkswagen Group Sverige har också informerat alla berörda kunder individuellt via brev samt upprättat en särskild informationssida www.vwdieselinfo.se.

Med dessa åtgärder finns nu de tekniska lösningarna tillgängliga för de flesta av koncernens modeller med EA 189-motorer som berörs i Europa. I slutet av denna månad kommer även åtgärder att presenteras för 3-cylindriga 1,2-liters dieselmotorer.

Baserat på varumärket Volkswagens åtgärdsprogram planerar även koncernens övriga varumärken ? Audi, SEAT, Skoda och Volkswagen Transportbilar ? motsvarande åtgärder för berörda fordon.

Utöver detta avstår Volkswagen AG, fram till den 31 december 2016, uttryckligen från sin eventuella rätt att göra gällande preskriptionsinvändning mot garantianspråk till följd av mjukvara som installerats i fordon med motortypen EA 189, förutsatt att rätten att göra sådana garantianspråk gällande inte redan har preskriberats. Det kommer därför inte innebära någon nackdel för Volkswagens kunder att invänta åtgärderna.

Volkswagen vill understryka att alla berörda bilar tekniskt säkra och kan därför köras på allmän väg utan någon begränsning.
I Norge bygger man skilsmässolägenheter
För att barnen ska få det mindre stökigt 
41.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Energidrycker kan få lagstadgad åldergräns
Livsmedelsverket ska utreda 
47.7°
+
Roger Åberg
0
Windows 10 får en egen OpenSSH-app
Slipp installera Putty 
47.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Källa på Postnord: Personal länsar paket
Grejer skickas inte tillbaka till Kina 
18.1°
+
Bobby Green
0
Youthquake är årets brittiska ord
Blev populärt under det brittiska valet 
33.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Uppdaterat Kolla in historiskt SpaceX-lyft
Tänt vare här! 
52.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa Battlefield-spel kanske inte blir Bad Company 3
Det vankas Andra världskriget i stället 
35.0°
+
André Stray
0
Apple vill att Siri ska kunna viska
Så att hon inte stör så mycket 
42.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Facebook lanserar snooze-funktion
Tysta dina vänner i en månad 
45.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Fler badhus inför mobilförbud
Skärmfritt i Uddevalla 
45.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Simon Stålenhags bok Passagen blir film
Svensk scifi-konstnär åker till Hollywood 
64.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
iPhone X är den bästa telefonen just nu!
Trots dyr prislapp vinner den 
32.1°
+
Roger Åberg
0