m
Vi har kollat in nya Volvo V60!
Vi säger bara en sak: Wow! 
67.4°
+
Roger Åberg
0
"Vi kopierar inte tyskarna, vi är bortom det"
Vi har pratat med Volvos Europachef 
45.4°
+
Roger Åberg
0
Vi har kollat in nya Volvo V60!
Vi säger bara en sak: Wow! 
67.4°
+
Roger Åberg
0
Vans-prylar med SvampBob Fyrkant-tema
Finns för både barn och vuxna 
84kg
+
Bobby Green

Volkswagen presenterar åtgärdsplan för berörda dieselmotorer

Börjar ta in bilar nästa år

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Volkswagen

Volkswagen presenterar nu en åtgärdsplan för de dieselmotorer som berörs av den så kallade dieselgate-skandalen där företaget fuskat med utsläpp. När det kommer till bilar med dieselmotorn på 1.6 liter som har internkod EA 189 är det NOx-utsläppen man fuskat med, och i dieseln på 2.0 liter är det CO2-utsläppen det handlar om. Gällande den förstnämnda kommer man att montera en "flow straightener" (bilden) framför luftmassemätaren och det är i princip ett nät som kommer att minska turbulensen och förbättra mätnoggrannheten. Man kommer även att göra en mjukvaruuppdatering och allt som allt ska denna åtgärd ta under en timme per bil. När det kommer till den större dieselmotorn ska det endast krävas en mjukvaruuppdatering för att åtgärda problemet, och detta ska ta ungefär en halvtimme. Gällande 1.2-litersdieseln är inget beslut än fattat, men även här tros det endast handla om en mjukvaruuppdatering. Målet är att motorerna efter åtgärderna ska uppnå rätt utsläppskrav utan att effekten, förbrukningen eller prestandan försämras, något många varit oroliga för.

I början av nästa år kommer Volkswagen att börja kalla in de drabbade bilarna, och fixet kommer troligtvis att pågå under hela nästa år innan allting är klart.

Visa
Pressmeddelande
Tekniska åtgärder för berörda dieselmotorer har presenterats till den tyska godkännandemyndigheten KBA

Nästa steg för att lösa kväveoxidfrågan i Europa
Mindre åtgärder i hårdvaran krävs för 1,6 TDI-motorer
För 2,0 TDI-motorer krävs endast en programuppdatering
Mål: ingen påverkan på bränsleförbrukningen eller prestanda

Volkswagen-koncernen tar nu ytterligare ett steg i lösningen av dieselfrågan. Företaget har till den tyska godkännandemyndigheten KBA (Kraftfahrtbundesamt) presenterat de tekniska åtgärderna för berörda motorer ur motorfamiljen EA 189 med en cylindervolym på 1,6 och 2,0 liter. Efter en intensiv granskning har dessa åtgärder godkänts av KBA. Detta innebär att korrigeringsåtgärder har fastställts för de flesta av de bilar som berörs i frågan. Efter genomförandet av åtgärderna kommer bilarna att uppfylla gällande utsläppsnormer.

Den slutliga tekniska lösningen för 1,2-liters dieselmotorer kommer att presenteras för KBA i slutet av november och beräknas omfatta en programuppdatering.

Tack vare framsteg inom motorutvecklingen och förbättrade möjligheter till simulering av komplexa strömningsförhållanden hos motorernas insugningssystem, i kombination med optimering av mjukvaran, har det varit möjligt att framställa en relativt enkel och kundvänlig åtgärd.

En så kallad “flödeslikriktare” kommer monteras före luftmassemätaren på 1,6 liters EA 189-motorn. Det handlar om ett galler som minskar turbulensen i luftflödet före luftmassemätaren och på detta sätt förbättrar mätnoggrannheten. Luftmassemätaren mäter luftvolymen som sugs in i motorn, vilket är en mycket viktig parameter för att optimera förbränningsprocessen. Utöver detta kommer en mjukvaruuppdatering att göras på dessa motorer. Den beräknade tiden för att genomföra åtgärden på varje bil är mindre än en timme.
2,0-litersmotorerna kommer att få en programuppdatering. Arbetstiden för denna åtgärd blir cirka en halvtimme.
Målet för de tekniska åtgärderna är fortfarande att uppnå utsläppskraven i varje enskilt fall utan några negativa effekter på motoreffekt, förbrukning eller prestanda. Men eftersom alla modellvarianter först måste mätas, kan uppnåendet av dessa mål ännu inte slutgiltigt bekräftas.

Baserat på de tekniska åtgärder som nu godkänts av KBA utvecklas nu servicekoncept för de berörda marknaderna inom EU28. Målet är att genomföra den tekniska uppdateringen av bilarna från och med januari 2016. Enligt nuvarande bedömning kommer åtgärderna i samband med återkallelsen för alla motorvarianter att sträcka sig över hela kalenderåret 2016.

Volkswagen kommer se till att den tid som behövs för att genomföra de tekniska åtgärderna är så kort som möjligt för alla kunder. Volkswagen kommer att kontakta alla kunder och ta hänsyn till den enskilde kundens behov under genomförandet av dessa åtgärder för att undvika eventuella nackdelar för kunden. Exempelvis kommer Volkswagen Personbilar i Sverige att erbjuda ersättningsbil för de kunder som har behov av det.

Sedan början av oktober har alla Volkswagen-kunder själva kunnat kontrollera om deras fordon påverkas av dieselfrågan. På www.volkswagen.se/info kan varje kund ange sitt chassinummer för att få besked om bilen är berörd. Volkswagen Group Sverige har också informerat alla berörda kunder individuellt via brev samt upprättat en särskild informationssida www.vwdieselinfo.se.

Med dessa åtgärder finns nu de tekniska lösningarna tillgängliga för de flesta av koncernens modeller med EA 189-motorer som berörs i Europa. I slutet av denna månad kommer även åtgärder att presenteras för 3-cylindriga 1,2-liters dieselmotorer.

Baserat på varumärket Volkswagens åtgärdsprogram planerar även koncernens övriga varumärken ? Audi, SEAT, Skoda och Volkswagen Transportbilar ? motsvarande åtgärder för berörda fordon.

Utöver detta avstår Volkswagen AG, fram till den 31 december 2016, uttryckligen från sin eventuella rätt att göra gällande preskriptionsinvändning mot garantianspråk till följd av mjukvara som installerats i fordon med motortypen EA 189, förutsatt att rätten att göra sådana garantianspråk gällande inte redan har preskriberats. Det kommer därför inte innebära någon nackdel för Volkswagens kunder att invänta åtgärderna.

Volkswagen vill understryka att alla berörda bilar tekniskt säkra och kan därför köras på allmän väg utan någon begränsning.
"Vi kopierar inte tyskarna, vi är bortom det"
Vi har pratat med Volvos Europachef 
45.4°
+
Roger Åberg
0
Vi har kollat in nya Volvo V60!
Vi säger bara en sak: Wow! 
67.3°
+
Roger Åberg
0
Volvo presenterar nya V60
Får nytt motoralternativ - T6 Twin Engine AWD 
49.5°
+
Bobby Green
0
Snapdragon 845 kan streama ljud till flera apparater
Via Bluetooth 
44.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nintendo anklagas för brott mot konsumentskydd
För att man inte kan avbeställa förköpta spel 
45.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
KO överklagar dom mot Kissie
Fälldes för otillåten reklam 
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Android P kommer blocka bakgrundsåtkomst till kameran
Trevliga säkerhetsnyheter! 
48.6°
+
André Stray
0
MKBHD snackar fingeravtrycksläsare i skärm
Hur fungerar tekniken? 
41.2°
+
André Stray
0
I morgon släpps Playstation-skorna i Sverige
Nike PG2 Playstation 
32.0°
+
André Stray
0
Nya Peugeot 508 läcker ut
Läcker? 
44.9°
+
Bobby Green
0
Bill Gates ska vara med i Big Bang Theory
Ännu en tech-legendar dyker upp i tv-serien 
41.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
I år måste du skatta på skins i CS:GO
Om din business går bra 
52.1°
+
André Stray
0
Facebook skärper annonsregler inför valet
Samarbetar med MSB och Valmyndigheten 
45.4°
+
Roger Åberg
0
I eftermiddag presenteras nya Volvo V60
Följ det live 
42.3°
+
Roger Åberg
0
Nu har Jeff Bezos börjat bygga sin jätteklocka
Klockan som mäter tiden i år 
44.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Ferrari presenterar vassa 488 Pista
Bör McLaren 720S vara orolig? 
45.9°
+
Bobby Green
0
Översvämning skapar surrealistisk gångtur
Vackert! 
58.0°
+
Roger Åberg
0
Nya Porsche 911 GT3 RS är här
Vassare än någonsin tidigare 
41.9°
+
Bobby Green
0
KFC har fått slut på kyckling!
Panik utbryter 
44.0°
+
Roger Åberg
0
Trailer för femte säsongen av Silicon Valley
Pied Piper växer! 
45.4°
+
André Stray
0
Slut med diesel hos Porsche
Känns väl ändå rimligt? 
50.9°
+
Roger Åberg
0
Snubbe bitchar med en robothund
Vill inte att SpotMini ska gå ut 
45.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Burnout Paradise Remastered på gång
Släpps med 4K-upplösning nästa månad 
44.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Bahnhof släpper fett bredbandsabonnemang
Om du vill driva en serverhall hemma 
75.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Smart lösning frigör inparkerad bil busenkelt
Uppfanns redan på 50-talet 
47.0°
+
Bobby Green
0
Krama varandra i kommentarsfältet!
Vanligt, hederligt hyfs regerar 
103.8°
+
Roger Åberg