m

Volkswagen ruffar till Tiguan

Det här är GTE Active Concept

Bil / Volkswagen

Till Detroit Auto Show har Volkswagen plockat med sig en Tiguan som fått ett lite mer ruffat utseende. Den kallas för Tiguan GTE Active Concept och det är en mer extrem version av vanliga Tiguan GTE som försetts med tjocka hjul, skärmbreddare, hasplåtar, skidställ, extraljus och en något förhöjd markfrigång. Självklart driver den på alla fyra hjulen.

Motormässigt handlar det om ett hybridsystem som kombinerar en turbomatad fyra på 1.4 liter med två stycken elmotorer - en på framaxeln och en på bakaxeln. Förbränningsmotorn ger 148 hästar, elmotorn där fram 54 och elmotorn där bak 114. Den totala systemeffekten anges till 221 hästar. På bara el ska man kunna köra 3,2 mil och den totala räckvidden anges till 93,3 mil.

Om denna konceptbil kommer att mynna ut i en produktionsversion återstår att se.

Visa
Pressmeddelande
Världspremiär i Detroit: Tiguan GTE Active Concept

På bilsalongen i Detroit presenterar Volkswagen konceptbilen ”Tiguan GTE Active Concept” – en SUV med laddhybriddrift och elektrisk fyrhjulsdrift.

Nya Tiguan, som lanseras på den svenska marknaden i vår, markerar starten på Volkswagens SUV-offensiv. Det är den första SUV:en som byggs på Volkswagens modulära plattform MQB. På Detroitsalongen presenteras nu en konceptbil som baseras på nya Tiguan. Med Tiguan GTE Active Concept demonstreras de tekniska möjligheter som MQB ställer till förfogande för nästa generation av SUV:ar. Det primära målet med konceptbilen har varit att kombinera laddhybridteknik med utmärkt offroad-prestanda.

? Tiguan GTE Active Concept visar upp potentialen för Volkswagens laddhybridsystem. Den kraftfulla fyrhjulsdriften säkerställer att en SUV som Tiguan levererar offroad-prestanda även vid 100 % eldrift, säger Herbert Diess, chef för märket Volkswagen.

10 viktiga fakta om Tiguan GTE Active Concept:

Stor potential: Tiguan GTE Active Concept kombinerar effektiv laddhybriddrivning med offroad-prestanda.
Laddhybrid: Bilen drivs av en bensinmotor (150 hk) och två elmotorer (54 resp. 115 hk).
Fyrhjulsdrift: Lösningen gör det möjligt att köra med fyrhjulsdrift oberoende av batteriets laddningsnivå.
Utsläppsfri: I elläget har Tiguan GTE Active Concept en räckvidd på upp till 32 km.
Effektivitet: Tiguan GTE Active har en bränsleförbrukning på 3,1 l/100 km och en total räckvidd på 933 km.
Offroad-design: Detaljer i konceptbilens offroad-design kan komma att användas för serietillverkade modeller.
Offroad-prestanda: Högre markfrigång och större frigångsvinklar både fram och bak.
Offroad-knapp: Via nya 4MOTION Active Control kan flera olika körprogram aktiveras.
Intuitiv geststyrning: Det nya infotainmentsystemet är försett med en 9,2"-display och kan på ett mycket intuitivt sätt styras med enkla gester.
Ny SUV-generation: Tiguan GTE Active Concept är baserad på den helt nyutvecklade andra generationen av Tiguan.
En bensinmotor och två elmotorer

Konceptbilens laddhybridbaserade fyrhjulsdrift består av en turboladdad och direktinsprutad bensinmotor (TSI) på 150 hk/250 Nm, en elmotor fram på 54 hk/220 Nm och en elmotor bak på 115 hk/270 Nm.

Bilen kan köras upp till 32 km på ren eldrift. En batterikapacitet på 12,4 kWh och en bensintank på 64 liter ger Tiguan GTE Active Concept en total räckvidd på 933 km enligt körcykeln. Den blandade förbrukningen är 3,1 l/100 km.

Litiumjonbatteriet kan laddas externt via kabel eller via TSI-motorn under körning. Växellådan är en 6-växlad DSG som har tagits fram speciellt för hybriddrivningen.

Olika körprofiler

Tiguan GTE Active Concept har tre olika drivlägen: ”E-Mode”, ”Hybrid” och ”GTE”. E-Mode och GTE aktiveras genom separata knappar på mittkonsolen. När föraren trycker på någon av knapparna en andra gång, går bilen tillbaka till hybridläget.

Bilen startar automatiskt i det helelektriska läget E-Mode. I detta utsläppsfria läge når bilen en toppfart på 120 km/h och som tidigare nämnt en räckvidd på upp till 32 km.

Vid normala körförhållanden är det elmotorn på bakaxeln som står för drivningen, men om systemet registrerar att väggreppet börjar släppa kopplas även elmotorn på framaxeln in på bråkdelar av en sekund.

Elmotorn fram kopplas också in när föraren väljer något av fyrhjulsdrifts- eller offroad-programmen via det nyutvecklade systemet 4MOTION Active Control. Detta system gör det enklare att individuellt anpassa fyrhjulsdriften efter rådande förhållanden, vilket gör körningen ännu säkrare. Via ett vred på mittkonsolen kan föraren välja någon av de fem profilerna:

"Onroad" (med underlägena "Eco", ”Sport”, "Comfort", ”Normal” och ”Individual”)
"Offroad" (med "Rocks”, "Sludge & Sand" och "Gravel")
”Charge” (batteriet laddas under körning)
”Battery Hold” (energiinnehållet i batteriet håller sig konstant)
”Snow”
När batteriets laddning sjunkit till sin miniminivå och systemet indikerar att elmotorn bak behöver extra energi vid exempelvis offroadkörning, slår drivningssystemet automatiskt över till ”Hybrid”.

Den främre elmotorn används då enbart som en generator, som drivs av TSI-motorn för att leverera kraft till elmotorn på bakaxeln. Eftersom kraften som driver bakaxeln flödar via kabel och inte mekaniskt, kallas detta för en "elektrisk kardanaxel". Eftersom TSI-motorn driver den bakre elmotorn via den främre elmotorn i offroad-läge är fyrhjulsdrift tillgänglig även när batteriets laddningsstatus är låg.

Batteriet kan laddas via regenerativ bromsning och utnyttjar automatiskt TSI-motorn och/eller elmotorn, beroende på körsituationen. Föraren kan också aktivt påverka detta med batterifunktionsläget.

"Coasting”. Så fort föraren lyfter foten från gaspedalen och om batteriet är tillräckligt laddat stängs TSI-motorn och elmotorerna av och frikopplas från drivlinan. Detta kallas "Coasting” (frihjul) och ger inga utsläpp.
"Återvinningsläge". Om föraren lyfter foten från gaspedalen eller trampar på bromspedalen när batteriet inte är tillräckligt laddat, används de bägge elmotorerna som generatorer som återvinner bromsenergi och lagrar denna i form av elektricitet i litiumjonbatteriet. Även i detta fall stängs TSI av och frikopplas.
Körning med TSI. När endast bensinmotorn driver bilen agerar konceptbilen som en vanlig framhjulsdriven bil. Tack vare den effektiva 1,4-liters turboladdade och direktinsprutade motorn är Tiguan GTE Active Concept även i detta läge en mycket bränsleekonomisk bil.
Genom ett enkelt tryck på ”GTE”-knappen kan föraren gå över till läget ”GTE” som gör Tiguan GTE Active Concept riktigt sportig. GTE-läget är en exklusiv funktion för alla laddhybrider från Volkswagen. Det man märker är att karakteristiken för gaspedalen, växellådan och styrningen då blir häftigare. Samtidigt får TSI-motorn en mer prestandainriktad karaktär.

I GTE-läget arbetar dessutom TSI-motorn och elmotorerna tillsammans, så kallad ”boosting”, för att tillhandahålla hela systemeffekten på 225 hk och det maximala vridmomentet. I detta läge har Tiguan GTE en toppfart på 193 km/h och accelererar 0-60 mph (97 km/h) på bara 6,4 sekunder.

Högre markfrigång

Tiguan GTE Active Concepts offroad-look kännetecknas av bland annat hasplåtar i aluminium, takmonterade extraljus, omdesignade stötfångare och 16-tums terränghjul. Jämfört med ”vanliga” Tiguan är markfrigången på konceptbilen höjd med 45 mm till 225 mm. Även rampvinkeln och frigångsvinkeln fram och bak är större. Konceptbilen är lackad i ”Dragon Red Metallic”. Detaljer i konceptbilens offroad-design kan komma att användas för serietillverkade modeller.

Nytt infotainmentsystem med geststyrning

Den femsitsiga konceptbilen bjuder också på ett nytt infotainmentsystem med en 9,2"-display med högklassig glasyta. Geststyrning (handrörelser) är en finess som ersätter traditionella knappar och vridreglage, vilket bidrar till både bättre komfort och säkerhet. App-Connect gör så att infotainmentsystemet kan sammankopplas med smartphones från Apple och med Androidsystem.

Den stora bilsalongen i Detroit, North American International Auto Show (NAIAS), går av stapeln 11-24 januari.
Ozark återvänder 31 augusti
Andra säsongen är snart här! 
51.3°
+
André Stray
0
Gorillan Koko har dött
Vila i frid! 
18.1°
+
Roger Åberg
0
Första recensionerna av Audi Q8 är här
Bör Mercedes GLE Coupé och BMW X6 oroa sig? 
32.4°
+
Bobby Green
0
Trailer för Welcome to Marwen
Steve Carell leker med dockor 
43.0°
+
André Stray
0
USA:s regering ogillar Googles samarbete med Huawei
Anses vara risk mot nationell säkerhet 
24.1°
+
André Stray
0
Bose släpper lurar du ska sova med
Byssan lull... 
46.8°
+
Roger Åberg
0
Fox godkänner Disneys bud på 71,3 miljarder dollar
Disney kommer äga nästan hela Marvel-universumet 
32.7°
+
André Stray
0
Audi och Hyundai ska samarbeta kring bränslecellsteknik
Vill snabba på utvecklingen 
48.5°
+
Bobby Green
0
Cyklister får köra på körbana även om det finns cykelbana
Men vad i hela fridens namn? 
31.3°
+
Bobby Green
0
Ny Teenage Mutant Ninja Turtles på ingång
Turtle Power! 
33.1°
+
André Stray
0
Steams sommarrea bara några timmar bort
Bara att börja tänja plånboken 
42.1°
+
André Stray
0
Star Wars-spinoffer har lagts på is
Efter Solo-floppen 
45.2°
+
André Stray
0
Dålig läppläsning av herrarna Trump och Jong-Un
Känns rimligt att det var det här som sades 
46.5°
+
Roger Åberg
0
En närmre genomgång av Volvo S60
Denna gång utan svengelska 
43.4°
+
Roger Åberg
0
Virvelringar som kolliderar
Vackert och tidsödande 
49.6°
+
Roger Åberg
0
Videofrossa: Nya Volvo S60
Se den på vägen, syna den och se den i fabriken 
44.4°
+
Roger Åberg
0
Lite gameplay från Mutant Year Zero: Road to Eden
Ser bra ut! 
43.3°
+
André Stray
0
Det här är nya Volvo S60!
Första Volvon som tillverkas i USA 
55.5°
+
Bobby Green
0
Matt Damon kommer att spela Carroll Shelby
Ny film om Fords Ferrari-fight på gång 
42.9°
+
Bobby Green
0
Nu kan du beställa Nokia 8110
Banantelefonen i ny version 
51.4°
+
Roger Åberg
0
Snubbe kör båt över grusväg
Alla sätt är bra utom de dåliga 
48.1°
+
Bobby Green
0
Utvecklare får egna profilsidor på Steam
Få en bättre överblick över spelkatalog 
47.4°
+
André Stray
0
John Cena och Ford har kommit överens
Efter det att John sålde sin GT i förtid 
41.4°
+
Bobby Green
0
Instagram verkar släppa IGTV idag
Dags att slå hårt mot Youtube? 
30.8°
+
André Stray
0
Escape from Monkey Island finns nu på GOG.com
Samla hela spelserien! 
42.1°
+
André Stray
0
Patentritningar visar BMW 8-serie Gran Coupe och cab
Fler versioner är på väg 
33.0°
+
Bobby Green
0