m

Nya Audi A4 nu i Allroad-utförande

Bättre markfrigång och Offroad-läge

Bil / Audi

Nu presenterar Audi en Allroad-version av den senaste A4:an och så här ser den ut. Den har 34 millimeter högre markfrigång än vanliga A4, plast runt hjulhusen och jämfört med föregångaren är den lättare, starkare, bränsleeffektivare, säkrare och rymligare - ni vet det vanliga receptet.

Oavsett vilket motoralternativ du väljer kommer bilen med företagets Quattro-fyrhjulsdrift. Vill du köra på bensin finns endast ett alternativ - en turbomatad snurra på 2.0 liter som ger 252 hästar. Den kopplas till en sjustegad S-troniclåda, gör 0-100 km/h på 6.1 sekunder och ska sörpla i sig 0,64 liter per mil. Vill du köra diesel har du inte mindre än fem stycken alternativ. Tre av dem är en motor på 2.0 liter som går att få med 150, 163 eller 190 hästar. De svagare i gänget drar 0,49 liter per mil och släpper ut 129 gram per kilometer. De två sista dieselalternativen grundar sig i en 3.0 liter stor V6:a. Antingen väljer man 218 hästar och 400 Nm eller 272 hästar och 600 Nm. Den sistnämnda tar sig till 100 km/h på 5.5 sekunder, drar 0,53 liter per mil och släpper ut 139 gram per kilometer.

Bilen får dra upp till två ton och en elektriskt utfällbar dragkrok finns på tillvalslistan, så även förarassistanssystemet Trailer Assist som hjälper dig när du ska backa med släp. För den som vill ha ännu mer komfort och bättre köregenskaper kan man byta ut standardfjädringen mot aktiva stötdämpare. Det finns även ett nytt sjätte läge i körhumörsalternativen som heter Offroad. Väljer man det så anpassas motor, växellåda, assistanssystem och fyrhjulsdrift för att göra körning på oasfalterade vägar enklare.

Säljstart är i februari och lanseringen sker till sommaren.

Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för Audi A4 allroad quattro på bilmässan i Detroit

34 millimeter högre markfrigång än en Audi A4, samma höga säkerhet och breda utbud av förarassistans- och säkerhetssystem. Dessutom med ett distinkt kraftfullt utseende. Nya Audi A4 allroad quattro är lättare, rymligare och säkrare än föregångaren – och både bränsleeffektivare och starkare.

Nya Audi A4 allroad quattro erbjuder den perfekta kombinationen av körglädje och komfort med robusta egenskaper tack vare 34 millimeter högre markfrigång, offroad-läge och stryktåliga skydd. Exteriört särskiljer A4 allroad quattro sig tydligt från A4 Avant med sina markerade hjulhus och modellspecifika bakre stötfångare, antingen lackerade i mattgrå finish eller i karossens exteriörfärg. Den bakre diffusorn och det robusta underredet är i sin tur silverlackerade. Fronten domineras av singelframe-grillen med vertikala kromade ribbor och allroad-emblem, samtidigt som karossens praktiska stil förstärks med högre takrails.

Nya A4 allroad quattro kommer med quattro permanent fyrhjulsdrift och beroende på vilket av de sex motoralternativ som väljs med sexväxlad manuell växellåda, sjuväxlad S tronic eller åttaväxlad tiptronic. Den bensindrivna 2,0-liters turbomotorn med 252 hästkrafter accelererar med den sjuväxlade S tronic-växellådan från 0 till 100 km/h på bara 6,1 sekunder. Bränsleförbrukningen är enligt NEDC-körcykeln 6,4 liter per 100 kilometer och 146 gram koldioxid per kilometer. Fem dieseldrivna motorer erbjuds också. Tre med 2,0 liters cylindervolym och effekter på 150, 163 och 190 hästkrafter. Med sjuväxlad S tronic-växellåda förbrukar de två senare 4,9 liter diesel per 100 kilometer och släpper ut 129 gram koldioxid per kilometer. Med 190 hk accelererar A4 allroad quattro från 0 till 100 km/h på 7,8 sekunder och har en toppfart om 220 km/h.

Övriga dieselmotorer baseras på Audis prisbelönade 3,0 liter stora V6-motor och kommer i två effektversioner. Med 218 hk finns 400 newtonmeter i vridmoment tillgängligt och i toppversionen med 272 hk finns hela 600 newtonmeter till förarens förfogande. Det ger närmast sportbilslika prestanda och en acceleration upp till 100 km/h på endast 5,5 sekunder och 250 km/h i toppfart. Trots det är förbrukningen enbart 5,3 liter per 100 km och 139 gram koldioxid per kilometer.

Nya A4 allroad quattro är godkänd för släpvagnsvikter upp till 2 000 kilo och kommer med elektiskt manövrerad baklucka och insynsskydd som standard. Lastutrymmet rymmer 505 liter och om baksätets ryggstöd fälls går det in hela 1 510 liter last. Elektriskt utfällbar dragkrok och förarassistanssystemet Trailer Assist finns som tillval. Trailer Assist är ett system som gör backning med släpvagn mycket enkelt. Med det sköter A4 allroad quattro själv styrningen utefter förarens direktiv, det enda föraren själv behöver göra är att gasa och bromsa.

Jämfört med A4 Avant har markfrigången i allroad quattro höjts med 23 millimeter, men tack vare större hjul är den högre markfrigången hela 34 millimeter. Den standardmonterade fjädringen kan bytas ut mot aktiva stötdämpare för extra hög komfort och dynamiska köregenskaper. Sensorer mäter av såväl longitudinella och latitudinella krafter och anpassar dämpningen blixtsnabbt efter rådande vägförhållanden. Jämfört med föregående generation har också den främre femlänkade hjulupphängningen uppdaterats och den bakre bytts ut mot en individuell femlänkad. Tillsammans har uppdateringarna minskat vikten med tolv kilo på främre- och bakre hjulaxeln.

Nytt är också det sjätte läget i drive select-menyn där bilens prestanda och inställningar kan justeras beroende på situation och underlag. I A4 allroad quattro har ett offroad-läge tillkommit som anpassar såväl motor och växellåda som assistanssystem och fyrhjulsdrift för mer otillgängliga vägar.

Precis som vanliga Audi A4 erbjuds allroad quattro med hela 30 olika förarassistans- och säkerhetssystem. Autobromsen pre sense city ingår i standardutrustningen och kan automatiskt nödbromsa för att förhindra och mildra olyckor i upp till 85 km/h. Som tillval finns ytterligare system som fungerar i ännu högre hastigheter och som automatiskt kan bromsa för mötande trafik vid vänstersväng, varna för trafikanter som närmar sig bakifrån om dörrarna öppnas och en förutseende effektivitetsassistent för så låg bränsleförbrukning som möjligt. Den adaptiva farthållaren med Stop&Go-funktion och kökörningsassistenten hjälper föraren vid kösituationer i hastigheter upp till 65 km/h.

A4 allroad quattro kommer med xenon plus-strålkastare som standard och LED Matrix-strålkastare finns som tillval. 17-tums aluminiumfälgar ingår i grundutrustningen och fälgar upp till 19 tum finns som tillval. Interiört erbjuds Audi virtual cockpit som ersätter de analoga mätarna med en 12,3 tums TFT-skärm där föraren själv väljer vilken information hen vill se. Både föraren och passagerarna kan dessutom njuta av ljudsystem med 19 högtalare och 3D-ljud från Bang & Olufsen. Till baksätespassagerarna erbjuds dessutom de krocktestade surfplattorna Audi Tablet där information från bilens navigationssystem och underhållningssystem finns tillgängligt. Precis som till vanliga Audi A4 erbjuds även Audi connect med smarta tjänster och 4G-internetuppkoppling samt Audi phone box med trådlös laddning för mobiltelefonen enligt Qi-standarden.

Audi A4 allroad har funnits på marknaden sedan 2009. Den omtyckta modellen kommer att börja säljas i Sverige under februari och lanseras hos de svenska återförsäljarna till sommaren.
Worthy är ett nytt spel till Amiga 500
Om du vill vara lite retro 
41.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Telenor lanserar tv-tjänst för mobilen
Påverkar inte surfpotten 
21.4°
+
Roger Åberg
0
Apple börjar dela positionsdata med SOS-operatörer
Kan rädda liv 
53.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
VAR hjälpte till att fixa svensk seger i VM-premiären
Nu är Fotbolls-VM igång på riktigt! 
48.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
McDonalds Sverige börjar testa sugrör i papper till hösten
Kan bli standard nästa år 
60.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Sveriges tåg går långsammare idag än för 15 år sedan
Börjar bli trångt på spåren 
14.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
ICA fimpar engångsgrillar på grund av brandrisken
Tillfälligt försäljnings-stopp 
60.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Large Hadron Collider ska uppgraderas
För 8,5 miljarder kronor 
47.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Dr. Alban gör inofficiell uppföljare till Tio små moppepojkar
Reklamfilm för elmopeder 
47.1°
+
Bobby Green
0
VAR-systemet avgjorde straffbedömning i VM
Första gången någonsin i ett fotbolls-vm 
42.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Falsk jordbävning efter Mexikos mål mot Tyskland i VM
Bra drag i Mexico City igår 
47.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Audis vd gripen
Misstänks för bedrägeri 
50.1°
+
Bobby Green
0
Sällsynt McLaren F1 LM till salu
En av endast två stycken tillverkade 
42.5°
+
Bobby Green
0
Ta en titt på invigningen av Dreamhack Summer 2018
Pompa och ståt! 
46.0°
+
André Stray
0
Telefonen som har 93,8 procent skärm!
Oppo Find X presenteras i morgon 
45.4°
+
Roger Åberg
0
E3 2018 Cyberpunk 2077-demo kördes på kraftfull dator
Community Manager delar med sig av specs 
41.4°
+
André Stray
0
World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12
Är den bästa representationen av Vanilla-WOW 
45.9°
+
André Stray
0
Mercedes-AMG GLE 63 välter i rondell
Ny Vältklasse? 
46.0°
+
Bobby Green
0
Nu kan även båten parkera själv
Volvo Penta presenterar världsnyhet 
48.2°
+
Roger Åberg
0
Regeringens rökningsförbud skjuts upp
EU-kommissionen har synpunkter  
15.4°
+
Bobby Green
0
Nya Audi A1 läcker ut
Läcker? 
41.4°
+
Bobby Green
0
Så här borde man se 3D Touch
Fixa detta Apple! 
51.3°
+
Roger Åberg
0
Första Model 3 med dubbla motorer har rullat av bandet
Snabbare och med fyrhjulsdrift 
44.8°
+
Roger Åberg
0
Vulkan har förvandlat ö på Hawaii till helvetet
Lava-flod flyter över ön 
44.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Portugal legaliserar marijuana
För medicinskt bruk 
69.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Kinas Queqiao-satellit framme vid månen
Skickar hem fin bild på jorden 
50.1°
+
Wille Wilhelmsson
0