Northvolts batteritillverkning hamnar i Skellefteå och Västerås
Ryktena stämde 
43.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Kolla in världens första flytande vindkraftpark
Är det här framtiden? 
43.2°
+
Emmy Zettergren
0
Geordan och hans far har en Venturi 260 APC
Häftig sportbil från Frankrike 
80kg
+
Bobby Green

Lexus LF-LC har blivit verklighet

Är LC 500 det närmaste vi kommer en ny LFA?

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Lexus

Har du svårt att hålla reda på alla Lexus konceptbilar med knepiga namn som de trycker ut till höger och vänster? Ingen klandrar dig för att det är inte helt lätt att hålla isär bilarna. För fyra år sedan presenterades LF-LC och då trodde nog många att den där kommer det aldrig att bli något av. Men tji fick vi, för nu är den här i produktionsform. Detroit-mässans förmodligen skarpaste nyhet heter LC 500 och som väl är har inte särskilt mycket förändrats sen koncepttiden.

LC 500 är 4,76 meter lång, har ett 2+2-utförande, motorn där fram och drivning på bakhjulen. Den bygger på den helt nya plattformen GA-L som även i framtiden kommer att agera bas för Lexus kommande bakhjulsdrivna modeller. Motorn är tyvärr ingen ylande V10:a, men i alla fall en sug-V8:a på 5.0 liter - samma snurra som sitter i GS F och RC F, dock så ska den låta mer och bättre här. Den ger 473 hästar och har ett vrid på 527 Nm. Till den kopplar man en helt nyutvecklad tiostegad automatlåda, det är dock ingen dubbelkopplingslåda men Lexus hävdar att den ska vara lika snabb. 0-100 km/h ska gå på under 4.5 sekunder. Viktfördelningen ska vara 52/48 men vad bilen väger avslöjar man inte för tillfället.

Lexus säger att LC 500 kommer att kosta strax under 100 000 dollar när den lanseras 2017, vilket låter väldigt trevligt.

Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för nya prestandakupén Lexus LC 500

På den internationella bilsalongen i Detroit den 11–24 januari 2016 är det världspremiär för Lexus alltigenom nya premiumkupé LC 500. Det är en i alla avseenden kraftfull flaggskeppsmodell som också ger en fingervisning om inriktningen för Lexus kommande modeller.

Lexus LC bygger i stor utsträckning vidare på idéerna kring konceptbilen LF-LC, som visades för fyra år sedan. Det är en 4,76 meter lång och kraftfull 2+2-sitsig kupémodell med motorn fram och drivning på bakhjulen. Mycket av linjerna från konceptbilen har följt med i den färdiga produktionsmodellen, som t ex den tydliga kupéformen, proportionerna med lång hjulbas och korta överhäng fram och bak samt den breda hållningen.

Fronten domineras av Lexus karaktäristiska spindelgrill och tredubbla led-strålkastare. Från sidan har Lexus LC en slimmad profil med sluttande taklinje och ett tak som ser ut att ”flyta” fritt. Glastak är standard men bilen går också att beställa med kolfibertak. Baktill märks framför allt de slimmade tredimensionella bakljusen med unika ljuseffekter. Som första bilmodell bygger LC 500 på den helt nya plattformen GA-L, som ska bilda basen för Lexus kommande bakhjulsdrivna modeller.

Interiören är klart förarfokuserad och ska inbjuda till inspirerad och sportig körning med både elegans och hög funktionalitet som hjälper föraren att få ut mesta möjliga av körningen. LC är den första modellen som utrustas med Lexus senaste multi­mediapaket, som bland annat kommer att kunna uppgraderas med fler funktioner och ny grafik. För en fantastisk ljudupplevelse svarar en Mark Levinson-anläggning.

Drivlinan i LC 500 är Lexus högvarviga 5,0-liters V8 sugmotor med 473 hästkrafter och ett vridmoment på 527 Nm. Den är kopplad till en nyutvecklad 10-växlad automatlåda, som växlar lika snabbt som en konventionell dubbelkopplings­låda. Det ger osedvanligt goda prestanda för en fyrsitsig kupé: 0–100 km/tim på mindre än 4,5 sekunder.

Som standard är LC 500 utrustad med säkerhetssystemet Lexus Safety System+ med bland annat aktivt bromssystem, aktiv farthållare, körfilsvarning och automatiskt helljus.