m

Nu är Porsche 718 Boxster här

Faceliftad modell med turbofyra

Bil / Porsche

Precis innan 2015 tog slut meddelade Porsche att man skulle rocka om namnen på Boxster och Cayman. Modellerna skulle i framtiden istället heta 718 Boxster och 718 Cayman. Inatt presenterades 718 Boxster, som förutom namnbytet får en facelift - och en helt ny fyrcylindrig boxermotor med turbo.

Bilen kommer i två versioner och den sportigare av dem blir som vanligt den som har ett extra S i beteckningen. Den har hela 350 hästar ur fyran som bara är på 2,5 liter. Turboaggregatet i denna har variabel turbogeometri och vridet anges till 420 Nm. Den lite svagare versionen bjuder ändå på 300 hästar och 380 Nm i vrid och har istället 2,0 liter i cylindervolym. 718 Boxster med PDK-låda och Sport Chrono-paket gör 0-100 km/h på 4.7 sekunder (0.8 sekunder snabbare än föregångaren Boxster) och S-versionen gör samma sprint på 4.2 (0.6 sekunder snabbare än Boxster S). Toppfarten är 275 respektive 285 km/h - riktigt snabba kärror med andra ord. Bränsleförbrukningen anges till 0,69 liter per mil respektive 0,73 liter per mil vilket är förbättringar med omkring en deciliter för båda. Manuell sexpetad växellåda är standard, dubbelkopplingslådan PDK är tillval.

Bortsett från motorerna ska bilen vara helt omarbetad. Chassiet ska ha sportats till för att få ännu bättre kurvegenskaper och den elektromekaniska styrningen har konfigurerats för att vara mer precis. Porsche Active Suspension Management finns som tillval och sportchassit som sänker bilen 20 millimeter är nu för första gången tillgängligt i en Boxster. En annan sak man kan kryssa i är Sport Chrono-paketet som förutom Normal, Sport och Sport Plus även ger dig inställningen Individual. Har du PDK-låda får du även en knapp som kallas för Sport Response - en teknik som även storebror 911 har där du kan få ännu bättre respons från motorn under en kort period.

Bilen har sin marknadsintroduktion i maj och priset för en 718 Boxster börjar på 542 000 kronor, S kostar från 660 000 kronor.

Visa
Pressmeddelande
Fyrcylindrig Porsche 718 Boxster med 35 hk extra

20 år efter att Boxster gjorde sin debut gör nu Porsche om konstruktionen av sina mittmotorbilar. Den nya generationen heter 718 Boxster och 718 Boxster S. De tvåsitsiga cabrioletmodellerna är nu starkare men samtidigt bränslesnålare. Beteckningen 718 är en hyllning till de fyrcylindriga boxermotorer som användes i den segerrika tävlingsmodellen från 1950-1960-talen, mittmotorsportbilen Porsche 718 som bland annat vann Targa Floria och Le Mans.

Centralt i den nya modellserien är den nyutvecklade fyrcylindriga boxermotorn med turboladdning. 718 Boxster utvecklar 220 kW (300 hk) ur sin tvålitersmotor medan 718 Boxster S når 257 kW (350 hk) ur sin 2,5-litersmotor. I S-modellen används också ett turboaggregat med variabel turbogeometri. Den avsevärda effektökningen, 26 kW (35 hk) jämfört med föregående Boxster-modeller, imponerar liksom de nya turbomotorernas effektivitet. De nya 718 Boxster-modellerna har upp till 13 procent bättre bränsleekonomi.

Den helt nya chassiinställningen och de förstärkta bromsarna ger sportiga och körglada egenskaper. Även formgivningen av den nya modellinjen är grundligt vidareutvecklad. Bilen är helt omarbetad med undantag för luckan över bagageutrymmet, vindrutan och tygtaket. Inuti möts man av en ny instrumentpanel. Dessutom ingår den senaste generationen Porsche Communication Management (PCM) med touchscreen i standardutrustningen. Navigation finns tillgänglig som tillval.

Effektiv turbomotor
Med lanseringen av den nya generationen 718 Boxster introducerar Porsche för första gången sedan slutet av 1960-talet åter sportbilar med fyrcylindriga boxermotorer. Turboladdning ökar vridmomentet på ett påtagligt sätt. Tvålitersmotorn i 718 Boxster har ett maximalt vridmoment av 380 Nm, (en ökning med 100 Nm) tillgängligt från 1 950 v/min till 4 500 v/min. 2,5-litersmotorn i 718 Boxster S når 420 Nm (60 Nm mer) från 1 900 v/min till 4 500 v/min.

Det innebär att de nya 718 Boxster-modellerna är ännu snabbare. 718 Boxster med PDK-låda och Sport Chrono-paket accelererar från noll till 100 km/tim på 4,7 sekunder (0,8 sekunder snabbare). 718 Boxster S med samma utrustning gör sprinten på 4,2 sekunder (0,6 sekunder snabbare). Toppfarten för 718 Boxster är 275 km/tim och 718 Boxster S når en toppfart av 285 km/tim.

Porsches turbokoncept ökar körprestandan samtidigt som den förbättrar bränsleekonomin. I 718 Boxster har den fyrcylindriga turbomotorn med PDK-låda en bränsleförbrukning enligt NEDC på 6,9 liter per 100 km (1,0 l/100 km mindre). I 718 Boxster S förbrukar den 2,5-liter stora boxermotorn, utrustad med PDK-låda, 7,3 liter per 100 km (0,9 liter mindre per 100 km). 718-modellerna har som standard en sexväxlad manuell växellåda. Porsche Doppelkupplungsgetriebe, PDK, som nu har bränslebesparande virtuella växlar, finns som tillval.

Skarpare profil
718-modellerna känns igen vid första ögonkastet. Fronten på den nya cabrioleten har en mycket mer skulptural form. Det betydligt större luftintaget framtill är ett distinkt exteriört uttryck för det nya turbokonceptet. Ny design av strålkastarna med bi-xenonljus och integrerade LED-varselljus rundar av frampartiet. LED-strålkastare med fyrpunkts varselljus finns som tillval.

Från sidan känner man igen den nya modellen på de nya skärmarna och sidotrösklarna. Större luftintag med två horistonella ribbor förstärker det dynamiska utseendet. Nya 19-tumshjul är standard på 718 Boxster S. Som tillval finns 20-tumsfälgar. Det nyutformade bakpartiet ser mycket bredare ut - inte minst tack vare rampen mellan bakljusen med den integrerade Porsche-logotypen. De helt omgjorda bakljusen känns igen på den tredimensionella LED-teknologin och fyrpunkts bromsljus.

Sportigare
Med sina köregenskaper följer den nya cabrioleten i spåren från originalmodellen av 718. Det helt omkalibrerade chassit förbättrar kurvegenskaperna. Den elektromekaniska styrningen är konfigurerad för att vara tio procent mer direkt. Det gör 718 Boxster ännu kvickare och enklare att styra, både på bana och i vardagstrafik.

PASM
Porsche Active Suspension Management (PASM) med tio millimeter lägre markfrigång finns tillgänglig som tillval. För första gången är PASM-sportchassit med 20 millimeter lägre markfrigång tillgängligt för 718 Boxster S. Det aktiva chassit som också trimmats om ger en ännu större bredd mellan långfärdskomfort och sportig styv fjädring.

Sport Chrono-paketet
Liksom i 911 har tillvalet Sport Chrono, förutom de tre inställningarna Normal, Sport och Sport Plus, även ett Individual-program. I bilar med PDK har Sport Response-knappen lagts till. Den sitter i mitten av programväljaren. Med inspiration från motorsport ger det föraren möjlighet att ställa in responsen från motor och PDK så att den blir mycket direkt.

Porsche Communication Management
Inuti känner föraren igen sig i Porsche-interiören, nu uppgraderad med nya inslag, som instrumentpanelen. Ett annat nytt inslag i den nya interiören är Porsche Communication Management (PCM) med mobiltelefonsförberedelse, gränssnitt för ljud och ljudpaketet Sound Package Plus med 110 watts förstärkare. PCM kan byggas på med moduler för att helt anpassa den till personliga krav. Till exempel är navigationsmodulen med röstkontroll tillgänglig, vilket gör det enkelt att mata in destinationer. Dessutom finns modulen Connect Plus som en påbyggnad av navigationsmodulen; den ger omfattande online-tjänster.

Marknadsintroduktion av den nya mittmotorsportbilen är planerad till maj. Priserna för 718 Boxster börjar på 542 000 kr i Sverige och 660 000 kr för 718 Boxster S.

718 Boxster: bränsleförbrukning blandad körning 7,4 – 6,9 l/100 km, stadstrafik 9,9 – 9,0 l/100 km, landsväg 6,0 – 5,7 l/100 km, CO2-utsläpp 168 - 158 g/km.

718 Boxster S: bränsleförbrukning blandad körning 8,1 – 7,3 l/100 km, stadstrafik 10,7 – 9,5 l/100 km, landsväg 6,5 – 6,0 l/100 km, CO2-utsläpp 184 - 167 g/km.
Det var enkelt att sno bilar på 70-talet
Saab de enda som fick gott betyg 
41.7°
+
Roger Åberg
0
Irland röstar ja till ny abortlag
På tiden 
88.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
MKBHD tycker till om OnePlus 6
So, this is a pretty great phone! 
45.6°
+
André Stray
0
Amazon tar över The Expanse
Jeff Bezos avslöjar stor nyhet på rymdkonferens 
62.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
iOS 12 får fler NFC-funktioner
Kom in på jobbet med telefonen 
53.7°
+
Roger Åberg
0
Se Sennas klassiska varv
I Monaco 
31.3°
+
Roger Åberg
0
Så här ska man hålla i en pilbåge
Eller, man ska ju inte hålla i den 
43.0°
+
Roger Åberg
0
Facebook och Google redan anmälda för GDPR-brott
Av organisationen None Of Your Business 
57.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Far Cry 5: Hours of Darkness släpps i juni
Byt ut Montana med Vietnam 
43.0°
+
André Stray
0
Nissan Leaf som cabriolet
Bilen ingen har efterfrågat 
31.9°
+
Bobby Green
0
Nu fungerar Curiositys borrmaskin igen
Har återupptagit borrning på Mars 
51.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
A-Ford med drivlina från Honda S2000
Ovanligt och oväntat bygge 
43.6°
+
Bobby Green
0
Reddit får nattläge
Nytt tillskott i nya designen 
45.0°
+
André Stray
0
Uppdrag Granskning tar en titt på piratkravbreven
Inte ett enda kravbrev har gått till domstol 
65.2°
+
André Stray
0
Bond 25 regisseras av Danny Boyle
Nu helt bekräftat 
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Porrsajt drar igång en VPN-tjänst
Alla ska få titta på porr 
55.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Uppdaterat Telia vill köpa Bonnier Broadcasting
Alltså TV4, CMore och finska MTV3 
25.4°
+
Roger Åberg
0
McDonald's kommer fortsätta med sugrör i plast
Men letar dock miljövänligare alternativ 
16.6°
+
Bobby Green
0
Ny trailer för Sicario 2: Day of the Soldado
Biopremiär 29 juni 
42.7°
+
Bobby Green
0
Logan-regissör kan göra Boba Fett-filmen
Låter riktigt intressant 
45.9°
+
André Stray
0
Uppdaterat EU-medborgare blockeras från vissa sajter
På grund av GDPR 
24.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Fascinerande film på Botswanas natur
Annorlunda! 
43.6°
+
Roger Åberg
0
Samsung måste betala Apple 539 miljoner dollar
För patentintrång 
23.6°
+
André Stray
0
Ny Mercedes stjäls på 20 sekunder
Tjuvarna snor nyckelns signal  
22.5°
+
Bobby Green
0
Steam Link kommer inte till iOS
Apple ville inte det 
26.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Google Home är den smarta högtalare som säljer bäst
Puttar ner Amazon Echo från tronen 
41.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
John 'TotalBiscuit' Bain har gått bott
Vila i frid 
-32.5°
+
André Stray
0
Spotify betalar 112 miljoner dollar för att lösa royalty-tvist
Tvist från 2015 löst 
32.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Örn försöker sno kanin från räven
Båda slank ur näven 
53.3°
+
Roger Åberg
0
Honda Civic Type R som pickup
Tja, varför inte? 
33.0°
+
Bobby Green
0
Twitch ska köra Doctor Who-maraton
I sju veckor! 
41.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Se vingen på Zenvo TSR-S jobba
Ser lite speciellt ut 
45.6°
+
Bobby Green
0
Det här gäller på Feber kring GDPR
I morgon smäller det! 
53.4°
+
Roger Åberg
0
Bloxvox hjälper gaphalsar att prata i telefon tystare
Är detta världens bästa uppfinning? 
44.5°
+
Bobby Green
0
Nu lanserar vi Feber Premium(beta)!
Slipp reklam, tjäna karma, få oändlig scroll 
53.7°
+
Roger Åberg
0