m
r
Teaser inför trailern till Oceans 8
Oceans-filmen med kvinnliga skurkar 
32.0°
+
Bobby Green
0
Regeringen vill ha fem pappamånader
Förslag om förändring i föräldraförsäkringen 
32.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Donera och vinn Eminems gamla skor
Finns ett par unika släpp här 
81kg
+
Bobby Green

Insidan matchar tyvärr inte utsidan

Jag har kört Lexus RX 450h

Foto: Bobby Green
Visa inte Bil-artiklar
Bil / Lexus

Längre, kaxigare och med den största grillen världen har skådat. Så kan man beskriva den fjärde generationen av Lexus lyx-suv RX. Men varför ska man köpa den här när det finns så många andra likadana bilar i samma kategori? För att man vill sticka ut såklart. Man kan säga vad man vill om Lexus formgivare men fega är de inte i alla fall. Hela modellpaletten börjar gå åt samma håll och alla har de en sak gemensamt - vågad design. Det är skarpa veck, kaxiga linjer, yxiga kanter och såklart den jättelika grillen som sväljer det mesta med hull och hår. Men räcker utseendet för att sminka över att det här egentligen är en Toyota i lyxigare förpackning? Inte riktigt visade det sig.

Körkänsla
Komforten är magisk. Så är det bara. Du seglar fram och bilen sväljer alla ojämnheter på precis det viset man vill att den ska göra. Om bilen utrustas med vad man kallar för Roll Skyhook Control får du en adaptiv fjädring som tillsammans med Adaptive Variable Suspension och Active Stabilizer Suspension hela tiden läser av vägen och ställer in dämparna för vad som komma skall, och på så vis inte chockar varken dig eller bilen när ojämnheterna väl kommer. Det enda du behöver göra är att styra och låta bilen sköta jobbet.

Jag sitter bekvämt, i framsätet i alla fall, och bilen känns förvånansvärt smidig att svänga omkring med trots sin storlek, man glömmer snabbt att det ändå är en suv man kör. Sikten bakåt är väl inte den bästa men kameror överallt hjälper till med den biten. Styrningen känns ibland lite för artificiell och motståndet i ratten vill man justera till något trögare då det i sitt lenaste läge är på tok för litet.

Hybridsystemet man använder sig av är inte nytt, men förbättrat. Det ska nu vara effektivare, lättare och smartare helt enkelt. Det finns som sig bör olika körlägen att välja mellan och dessa är Normal, Eco, Sport och Sport +. Bilen startar alltid på enbart el, och det bästa hade varit om detta också hade varit det enda som drev fram denna pjäs. Jag kom på mig själv flera gånger under dagarna jag hade bilen med att tycka att alla suvar egentligen borde vara eldrivna. Det här är inte en prestandasuv och de som är det går visserligen snabbt rakt fram men det börjar kännas rätt så meningslöst att åka omkring med en törstig gammal förbränningsmotor på 600 hästar. Biltillverkarna måste bli bättre på att erbjuda rena elalternativ. Tesla kan ju, så varför kan inte alla andra som varit i branschen bra längre än dem? Ett tryck på EV Mode-knappen ger känslan av hur det skulle kunna vara, men det fungerar ju bara om batteriet har tillräckligt med kräm i sig och bara för en kort stund. Att växla över till Sport + i bilen känns helt onödigt, och att växla med paddlar bakom ratten hör inte hemma i den här typen av bil. Full gas i det sportigaste läget ger mest ifrån sig massa väsen, och bilen känns faktiskt rätt trött. Det är mysigt att åka omkring på el, men varje gång jag råkar trycka lite för hårt på pedalen hoppar förbränningsmotorn igång och liksom förstör hela upplevelsen. Det brummar på tok för mycket och det hela känns gammalt. I kökörning fungerar eldriften grymt bra, och därför blir man nästan förvånad när bensinmotorn börjar jobba eftersom man vant sig att glida fram med endast ett litet elsus i bakgrunden. Fördelen med hybridsystemet är att du aldrig behöver tänka på det, allt sköter sig själv hela tiden. Motorerna jobbar som de vill och anser är bäst. Man slipper även att plugga in en kontakt varje gång man stannar någonstans. Bromsarna genererar tillräckligt med kraft för att ladda batteriet som i sin tur matar elmotorerna, så det är bara att köra på. Som sagt fungerar det bäst i lägre farter och när man är väldigt försiktig på gasen. Förbrukningen är dock inte, som vanligt, vad den säger sig vara. Lexus anger 0,55 liter för RX450h F Sport men den siffran kom jag aldrig i närheten av (se bilder). Nu genomförde jag inga långresor men ändå.



Exteriör
Välkommen på grillfest, alla är inbjudna! Det råder inget snack om att det är nyllet som Lexus älskar att visa upp. Fronten tar mycket plats och det är också meningen. Synd att den ska behöva förstöras av en ful registreringsskylt bara. Linjerna går igenom hela bilen men baken är något mer anonym än framdelen, även om man har lyckats få till ganska så snygga lampor som kastar ut sig mängder med led-ljus. Här skiljer sig även versionen 200t mot 450h. Där den förstnämnda har hyfsat snygga dubbla avgaspipor har den sistnämnda ett fult böjt avgasrör bakom stötfångaren som får den att se ut lite som en dieselbil. I övrigt händer det grejer överallt, vare sig man vill eller inte. Den lilla puckeln på bakluckan är lite intressant, och ser lite malplacerad ut i profil. C-stolpen smälter ihop med D-stolpen på ett intressant vis och som vanligt går form före funktion nu för tiden så bakrutan sluttar kraftigt. Strålkastarna är snyggt uppbyggda och hjälper till att be bilen en aggressiv framtoning. Dessutom lyser de upp snyggt när det är mörkt.

Interiör
Insidan matchar tyvärr inte utsidan. Där utanför är det spännande och modernt, här inne not so much. Det känns som att man har sett allt innan och att det inte bjuds på något nytt direkt. Man undrar även lite hur Lexus har tänkt i vissa avseenden och om de överhuvudtaget har sneglat på hur konkurrenterna har löst saker och ting. En sak är säker, om de har gjort det så har de valt att göra precis tvärtom, till det sämre. Ett exempel, rattvärme. Jättetrevlig funktion, särskilt denna årstid när det är sibirisk kyla varje morgon när man kommer ut till bilen. På med rattvärmen, lägg labbarna på ratten och mys loss. En sak som kan få ditt humör att bli något bättre när du inser att det kommer ta en timme i kö för att ens komma igenom stan. Då behövs rattvärmen extra mycket. Men Lexus säger nej! Du får rattvärme, fast bara lite. Det är oklart om de vill pina föraren och har någon dold kamera riktad mot ansiktet som liveströmmar video till högkvarteret på vad som händer när man ska svänga med bilen. Då blir det iskallt! Värmen finns nämligen bara om du håller händerna kvart i tre. Försök att köra en hel dag med det greppet så märker du att det inte går, speciellt om du någon gång planerar att svänga med bilen. Varför har man en rattvärme som bara värmer halva ratten?! Jag blir ledsen Lexus, och kall om mina fingrar. Ni lyckades ju så bra med den automatiska stjärtvärmen som drar igång när det är kallt ute, men med ratten gick det inte lika bra.

Andra saker jag reagerar på är att startknappen till bilen är farligt nära höger knä och att jag kommer åt den ofta. Det gör egentligen inget, eftersom det inte går att stänga av bilen när man kör, men ändå. Varför sitter den inte några centimeter högre upp? Att blinkersen låter som en väckarklocka kan jag kanske leva med, men varför gör den det? Växelväljaren känns som om den är hämtad från valfri amerikansktillverkad bil och att man inte frångått det krångliga mönstret för att välja olika växlar förstår jag inte. Dra rakt ner för att lägga i Drive, putta spaken rakt upp för att lägga i Park. Enkelt, men inte här.



Infotainmentsystem. Ingen enkel nöt att knäcka. De flesta användarna är nog överens om hur de vill ha det, tyvärr är inte biltillverkarna det. Det finns liksom ingen standard och vissa försöker helt enkelt för mycket. I Lexus fall blir det ett magplask. Ett sånt här system ska vara enkelt och smidigt att använda så att man slipper att släppa fokus från det viktigaste - att köra bilen och ha god uppsyn över trafiken. Här har man istället valt att använda sig av en oerhört jobbig joystick som inte gör annat än att göra en frustrerad. Den är extremt känslig att använda och markören flyger runt på skärmen som om man råkat spilla en energidryck över panelen. Jag känner mig som en gubbe som för första gången använder en datormus när jag försöker mata in saker i navigatorn och det hela tar så mycket längre tid än vad det borde göra. Gränssnittet är även väldigt plottrigt och det är så mycket som händer på skärmen samtidigt att man blir helt snurrig. Samma gäller i instrumentpanelen framför en när man kör, det är för mycket på gång och för många olika saker som lyser. Gör om gör rätt! Kamerorna runt om som drar igång så fort man kommer nära en framförvarande bil är dock mycket uppskattat, speciellt i kökörning.

Man kan visserligen luta baksätet elektroniskt med knappar, men det är fortfarande inget som påverkar att golvet där bak är för högt och att vinkeln på mina ben blir tokig, det blir helt enkelt för mycket luft mellan låren och sätet. Jag slår dessutom i huvudet mot sidorna och den skarpa vinkeln på bakrutan gör att det känns lite instängt. Benutrymmet är dock helt okej, men det ska det ju också vara då hjulbasen ökat med fem centimeter jämfört med föregångaren.

Avslutning
Tyvärr Lexus, den här bilen känns fortfarande för mycket Toyota i lyxigare förpackning. Ni har verkligen vågat gå er egen väg när det gäller den exteriöra designen, men det räcker tyvärr inte. Det finns fortfarande mycket kvar att jobba på för att kunna matcha konkurrenterna i samma prisklass. Bilen är jätteskön att köra och lite kul att titta på men frågan är om det plockar över kunderna? De som alltid kört Lexus kommer säkert alltid att göra det också, och visst hoppar vissa mellan tillverkare ofta men när det handlar om så här mycket pengar måste alla bitar passa - och det gör det helt enkelt inte här. Inte i mitt pussel i alla fall.

Fakta Lexus RX450h
Förbränningsmotor: V6, 3,5 liter, 262 hästkrafter, 335 Newtonmeter. Elmotor fram (167 hästar), elmotor bak (68 hästar) som driver bakhjulen. Den totala effekten anges till 313 hästar.
Växellåda: Steglös CVT-automat.
Drivmedel: Bensin.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 7,7 sekunder, toppfart 200 km/h.
Däck och hjul: 235/55 R20.
Mått: Hjulbas 2,79 meter, längd 4,89 meter, bredd 1,89 meter, höjd 1,69 meter, vikt 2 210 kilo, bensintank 65 liter, förbrukning 0,55 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 125 gram per kilometer.
Pris: 599 500 kronor. Testbilen var en F Sport och den börjar på 719 900 kronor.

Läs mer
Teaser inför trailern till Oceans 8
Oceans-filmen med kvinnliga skurkar 
32.2°
+
Bobby Green
0
Regeringen vill ha fem pappamånader
Förslag om förändring i föräldraförsäkringen 
32.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Facebook sätter stopp för klickfiske
Ni kommer aldrig ana vad som hände sen! 
46.1°
+
Roger Åberg
0
Amerikansk myndighet förbjuds använda vissa ord
Oklart varför 
22.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
16 influencers fällda för dold reklam under året som gått
Har inte upplyst sina följare om vad som är reklam 
57.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Bzzt dubblerar verksamheten i Stockholm
Kommer snart att ha 100 fordon 
41.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Flicka råkar skicka brev till satan istället för santa
Sir Patrick Stewart berättar historien 
42.4°
+
Bobby Green
0
Sir Ian McKellen vill gärna spela Gandalf igen
I Amazons LOTR-tvserie 
62.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Toyota satsar på elbilar
Bra idé! 
45.9°
+
Bobby Green
0
Rickard Olsson slutar på Vem Vet Mest
Har lett SVT:s frågeprogram i 10 år 
25.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
iPhone X är den bästa telefonen just nu!
Trots dyr prislapp vinner den 
31.5°
+
Roger Åberg
0