Apple beordras betala 440 miljoner dollar till patenttroll
Apple har dock inte gett upp ännu 
31.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Den här motorcykeln känner sin förare
Yamaha Motoroid presenteras snart 
41.4°
+
Roger Åberg
0
Laga mat med bara solen
Smart grej! 
83kg
+
Roger Åberg

Kia presenterar hybridsuven Niro

Ny mellansuv som drar 0,47 liter milen

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Kia

Kia introducerar nu en tredje modell i deras suv-utbud och den heter Niro. Den är något mindre än modellen Sportage och under skalet finns ett hybridsystem. Bilen får samma grejer som sitter i Ioniq vilket innebär en bensinfyra på 1,6 liter som paras ihop med en elmotor och den totala effekten uppges vara 146 hästar och 264 Nm. Förbrukningen ska landa på 0,47 liter per mil men hur långt man kan köra på enbart el framgår tyvärr inte för tillfället.

Niro lanseras i Sverige till hösten men några priser är inte klara än.

Visa
Pressmeddelande
Europapremiär för nya Kia Niro i Genève

Den 1 mars visas den nya modellen Kia Niro upp på bilsalongen i Genève. Kia Niro är en kompakt och samtidigt rymlig crossover med hybriddrift (HEV) eller en hybridsuv. En ”huv” i korthet. Den nya modellen är försedd med en bränslesnål hybriddrivlina som ger mycket låga utsläpp. Kia har utvecklat en helt ny plattform för den nya modellen och den kommer även att användas för framtida lågutsläppsbilar och den nya generationens drivlinor.

Den långa hjulbasen (2700 mm) i Kia Niro ger en stor rymlighet i kupén och det finns gott om benutrymme och bra höjd till taket. Kia Niro är 4355 lång, 1800 bred och 1535 mm hög. Bagageutrymmet är på 421 l (VDA).

Avancerad hybriddrivlina och lågt koldioxidutsläpp
Kia Niro kommer att erbjudas med en 1,6-liters ”Kappa” GDI-motor på 105 hk och ett vridmoment på 147 Nm. Den är kombinerad med en 32 kW elmotor, ett 1,56 kWh litiumpolymerbatteripaket och en sexstegad dubbelkopplingslåda (6DCT). Tillsammans ger bensin- och elmotorn 141 hk. För att dubbelkopplingslådan ska fungera på bästa sätt för hybriddrivlinan är bilen utrustad med TMED – Transmission Mounted Electric Device – som hjälper dubbelkopplingslådan att arbeta med bägge motorerna i hybridsystemet så att de fungerar med full kraft utan energiförluster. Koldioxidutsläppen kommer att ligga på ca 89 g/km.

Hög säkerhetsnivå
Kia Niro är utrustad med högisolerande material i både chassi och kaross och ljud från såväl väg som motor och vind dämpas därmed effektivt. Andelen höghållfasthetsstål är uppe i 53 procent och det, i kombination med andra förstärkningar ibland annat a- och b-stolparna, ger en god vridstyvhet och hög säkerhet.

Säkerheten är på en mycket hög nivå i nya Kia Niro. Förutom sju krockkuddar, ISOFIX och bland annat stabilitetssystemen VSM och ESC har bilen de avancerade systemen:

AEB – autobromssystem – som förhindrar och förebygger kollisioner med både andra bilar och med fotgängare.
LDWS – Lane Departure Warning System – som med en ljudsignal varnar föraren när bilen avviker från den fil man kör i.
LKAS – Lane Keeping Assist System – som håller koll på hur bilen ligger i den fil man kör och rättar till om den avviker från riktningen.
BSD – Blind Spot Detection – och LCA – Lane Change Assist – varnar med en signal i sidspegeln för fordon i döda vinkeln.
RCTA – Rear Cross Traffic Alert – varnar för fordon bakom när man backar ut från en parkering.

Kia Niro introduceras i Sverige under hösten 2016.