Nytt världsrekord (igen) i Super Mario Bros.
Nu vann Darbian över fisken 
41.5°
+
Emmy Zettergren
0
Uppdaterad Snart Nu kan man spela Xbox-spel på Xbox One
Dessa 13 spel i alla fall 
43.8°
+
Frode Wikesjö
0
Hanson kör minikonsert på kontor
Det svänger ju 
89kg
+
Bobby Green

Volkswagen gör en Evoque-cab

Visar konceptet T-Cross Breeze i Genève

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Volkswagen

Nissan försökte med Murano CrossCabriolet - att få folk att vilja åka omkring i en suv där man även kunde fälla bort taket. Det misslyckades fatalt. Range Rover gillade dock idén och presenterade i november förra året samma sak med modellen Evoque Cabriolet. Den gick det dock bättre för och försäljningen har gått över förväntan. Volkswagen vill inte vara sämre så därför presenterar de nu konceptet T-Cross Breeze. Det är en bil i Polo-klassen som alltså har lite bättre markfrigång och som man ska kunna sola sig i extra mycket eftersom den har ett tygtak som försvinner med ett knapptryck.

T-Cross Breeze mäter 4,33 meter i längd och den har en hjulbas på 2,56 meter. Höjden anges till 1,53 och bredden till 1,79. Under huven sitter det en bensinfyra på 1,0 liter med turbo som ger 110 hästar. Den driver bilens framhjul via en sjustegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska ta 10,3 sekunder och toppfarten anges till 188 km/h. Förbrukningen ligger på 0,5 liter per mil med ett utsläpp på 115 gram per kilometer.

På insidan hittar man nästan inga fysiska knappar utan det är touch som gäller. Traditionella mätarklockor har också bytts ut mot en skärm och tillsammans med skärmen i mitten bildar dessa en sammanhängande yta som man ska kunna programmera och ändra om lite som man själv vill ha det.

Bilen är som sagt endast ett koncept för tillfället men den skulle kunna bli verklighet i framtiden. Allt om den finns att läsa i pressmeddelandet nedan.

Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för Volkswagen T-Cross Breeze - den första SUV-cabrioleten i Polo-klassen

Konceptbilen T-Cross Breeze ger en försmak av ny SUV-serie
Världspremiär på bilsalongen i Genève
Tiguan och Touareg kommer få sällskap av ytterligare tre SUV-serier
10 viktiga fakta

T-Cross Breeze ger oss en första antydan om designen för en helt ny SUV från Volkswagen.
Konceptbilen är en progressiv SUV som dessutom lockar som en modern soft-top-cabriolet.
T-Cross Breeze är en överkomlig mix av SUV och cabriolet i kompaktformat.
T-Cross Breeze har dynamiska karossproportioner och korta överhäng.
Med T-Cross Breeze, T-Roc, Tiguan, Tiguan XL, en mellanstor SUV och Touareg börjar det nya och växande utbudet av Volkswagen-SUV:ar att ta form.
Med eleganta och karaktärsfulla SUV:ar, som nya spännande T-Cross Breeze, tänker Volkswagen sätta sina egna avtryck i alla klasser.
Fyrsitsiga T-Cross Breeze är utrustad med nästa generations manöverkoncept och en interaktiv, digital instrumentering.
Reglage och knappar av traditionell typ har ersatts av beröringskänsliga ytor och nyutvecklade ”by-wire”-lösningar.
Ett ljudsystem från BeatsAudio™ på 300 Watt gör det ännu roligare att köra nedcabbat.
T-Cross Breeze drivs av en bensindriven, högeffektiv TSI-turbomotor som utvecklar 110 hk.
Nya T-Cross Breeze intar scenen vid den 86:e upplagan av den internationella bilsalongen i Genève, 1-13 mars.
? Denna Volkswagen-cabriolet berikar kompaktsegmentet med en helt ny attityd. T-Cross Breeze är den första SUV-cabrioleten i sin klass, och samtidigt en överkomlig och fräck bil som med sin förhöjda sittposition bjuder på perfekt sikt, säger Herbert Diess, chef för märket Volkswagen.

Med detta djärva koncept betonar Volkswagen det faktum att företaget stakar ut vägen för att göra mobiliteten mer upplevelsefylld än någonsin tidigare.
? För tillfället är T-Cross Breeze bara en konceptbil, men vi kan mycket väl tänka oss att sätta en sådan cabriolet i serieproduktion. En ekonomiskt överkomlig bil som är kul att köra och också passar perfekt till vardags. En folkvagn i ordets rätta bemärkelse, fortsätter Herbert Diess.

Konceptbilen, som har en bensindriven, turboladdad och direktinsprutad 1,0-liters TSI-motor på 110 hk under huven, ger en föraning om en ny modellserie. Klaus Bischoff, chefsdesigner för Volkswagen, förklarar:
? T-Cross Breeze är en aptitretare för den mest kompakta SUV som Volkswagen planerar att tillverka och utgör själva kärnan i en ny SUV- och cabrioletdesign i kompaktklassen. T-Cross Breeze avspeglar början på något nytt för vårt märke. Vi vill väcka folks intresse för ‘Nya Volkswagen’. I det här fallet gör vi det med ett fordonskoncept som saknar motstycke i denna klass – med en helt omarbetad förarplats och en design som är lika uttrycksfull som den är fräsch. Vi har inte sparat på krutet utan verkligen gett allt vid utvecklingen av denna bil som säkerligen är en av vår tids mest spännande 4-meters-SUV:ar.

Därför markerar världspremiären för T-Cross Breeze en radikalt ny riktning när det gäller designen för Volkswagens kompaktbilar.

Produktoffensiv med SUV:ar i alla relevanta klasser

I framtiden planerar Volkswagen att erbjuda en spännande SUV-modell i alla relevanta segment. Först ut i denna ambitiösa produktoffensiv är nya Tiguan, som lanseras på den svenska marknaden under senvåren. På vissa marknader, inklusive den svenska, kommer nya Tiguan längre fram också att erbjudas i en version med längre hjulbas. I de högre klasserna följs detta av en ny mellanstor SUV (för USA och Kina) samt av välkända Touareg i premiumsegmentet. Under Tiguan kommer två nya SUV-modellserier att göra debut: i Golf-klassen kommer en SUV som går i samma stil som konceptbilen T-Roc, medan T-Cross Breeze anger färdriktning för Polo-klassen.

Bränslesnål TSI-motor på 110 hk

T-Cross Breeze har ambitionen att bjuda på äkta cabrioletkänsla för ett överkomligt pris. Det första steget mot en värld av hållbar bilism utgörs här av en mycket bränslesnål, turboladdad och direktinsprutad bensinmotor (TSI) med en cylindervolym på 1,0 liter, ett start/stopp-system och ett energiåtervinningssystem. 110 hk starka 1,0 TSI är en kraftkälla som imponerar, det maximala vridmomentet på 175 Nm finns tillgängligt redan från 1 500 varv/min. Kraften från TSI-motorn leds till framhjulen via en 7-stegad DSG-växellåda med dubbla kopplingar. Utrustad på detta sätt behöver denna SUV-cabriolet, som väger låga 1 250 kg, endast 10,3 sekunder på sig för att komma upp i 100 km/h. Topphastigheten ligger på 188 km/h. Lika tilltalande är värdena för bränsleförbrukningen och CO2-utsläppen: 5,0 l/100 km respektive 115 g/km. Tillsammans med en tankrymd på 40 liter innebär detta att konceptbilen har en teoretisk räckvidd på 800 km, vilket med råge räcker för att köra den från Genève till Cannes eller Venedig på en enda tank bensin.

En ny dimension i kompaktsegmentet

T-Cross Breeze mäter 4 133 mm i längd vilket gör den något längre än CrossPolo. Hjulbasen på 2 565 mm resulterar i korta överhäng och ger karossen sportiga proportioner. Med sidobackspeglarna borträknade är konceptbilen 1 798 mm bred – alltså avsevärt bredare än nuvarande bilar i Polo-klassen, samtidigt som passagerarna i T-Cross Breeze också sitter betydligt högre upp. Med stängd soft-top har denna nya Volkswagen en höjd på 1 563 mm.

Modern SUV-design

Det omisskännliga formspråket gör att man direkt ser att det är en Volkswagen, även om man inte uppmärksammar VW-märket. Designen understryker också det faktum att varje modellserie och fordonsklass betraktas som helt fristående. Nya Tiguan är den första serietillverkade modellen som stoltserar med den nya, genuina SUV-designen. T-Cross Breeze följer samma karismatiska stil, men visar också tydligt att den representerar en fristående SUV-serie.

Fronten på T-Cross Breeze kännetecknas av en påfallande bred kylargrill och av smala strålkastare. Dessa detaljer ger Volkswagens mest kompakta SUV ett nytt karakteristiskt ansikte. LED-varselljusens unika former, där de sitter placerade som ett bågformat band under LED-strålkastarna, understryker precis som de stora LED-ringarna runt dimljusen hur individuell designen för denna bil är. Även sidoprofilen med den dubbla karaktärslinjen är karakteristisk för bilen. Den undre kanten löper i detta fall inte runt hela bilen (som den gör på t.ex. Tiguan), utan sträcker sig upp över bakhjulet vilket ger sidoprofilen en helt ny look. En annan detalj som karakteriserar bilens sidoprofil är de 19" stora lättmetallfälgarna som har en spiraldesign som vid naven individualiserats med färgstarka, stjärnformade plastspännen. Bakpartiet på denna SUV-cabriolet domineras å sin sida av en bred baklucka med integrerade LED-baklyktor. Lastutrymmet har en volym på nästan 300 liter och det är mycket enkelt att lasta i och ur.

T-Cross Breeze är lackerad i en varm grön kulör (”Summer Green Metallic”). Påbyggnadsdelar som skärmbreddarna, kylargrillen och de undre delarna av sidoplåtarna och stötfångarna går i en perfekt kontrasterande, mörkt bensinfärgad nyans (”Deep Teal”). Även plastspännena och de stjärnformade hjulnaven är lackerade i ”Deep Teal”. Alla synliga karossdetaljer av aluminium – till exempel applikationen på vindruteramen och de olika terrängdetaljerna, som hasplåtarna fram och bak, och trösklarna – är sandblästrade. Suffletten är svart.

I framtiden behövs inga knappar

Invändigt tar Volkswagens bilar nu ett epokgörande kliv i ny riktning. Konstruktörerna har fokuserat på det som verkligen betyder något: att skapa en ny rumsupplevelse och att konstruera om förarplatsen från grunden med hjälp av den nya generationens HMI (Human-Machine Interface) samt genom att utveckla ett helt nytt gränssnitt för alla reglage som gör att vi en dag kommer att slippa alla knappar och strömbrytare i bilen. Detta är en tidig antydan om vart de serietillverkade modellerna är på väg på inte alltför lång sikt.

Redan i T-Cross Breeze använder Volkswagen ett manöverkoncept som nästan helt saknar knappar. Denna SUV-cabriolet har konceptuella kopplingar till BUDD-e, en annan utställningsbil som premiärvisades vid elektronikmässan CES i Las Vegas nu i januari, och också kan beskådas i Genève. Med undantag av spaken på rattstången och knapparna till de elektriska fönsterhissarna och till suffletten, är samtliga reglage i T-Cross Breeze av beröringskänslig typ eller utförda som helt nya så kallade ”by-wire”-lösningar. Rörelsestyrning är en annan ingående del i manövergränssnittet. Nya HMI, med tillhörande displayer, kan tas loss från instrumentpanelen på samma sätt som i utsläppsfria BUDD-e. Det här är morgondagens display. Sist, men inte minst, är det självklart att detaljer som tidigare endast hade en rent funktionell uppgift, till exempel luftinsläpp, nu smälts in i bilens konturer.

High-tech både när det gäller design och material

Formspråket och färgerna i kupén matchar den uttrycksfulla exteriören. Instrumentpanelen och de yttre partierna på mittkonsolen glänser i den fräscha specialeffektlacken ”Summer Green Soft” som kontrasterar mot de mörka ytorna i interiören – även klädseln går i ”Deep Teal”, precis som exteriören. Bägge dessa färger hittar vi också på rattens dekordetaljer. Dörrarmstöden, dörrhandtagen, den bakre delen av den eleganta mittkonsolen och sätenas bakstycken går däremot i den ljusa nyansen ”Ceramique”. Precisionen i alla gränsytor framhävs av en kombination av sandblästrade och högblanka ytor.

Precis som högteknologiska sportskor är delar av sätena formgjutna, färgade (i ”Deep Teal”) och ”stickade” i 3D. Klädseln på sidostödens innerytor är tillverkade i ett enda stycke och består av olika material, till exempel fibrer av polyamidhybrid som är extremt motståndskraftigt mot deformation ? oömt och slitstarkt. Denna metod kan användas för alla sorters former. I T-Cross Breeze används den till exempel också för förvaringsfickorna på ryggstödens baksida.

Interaktiv, digital instrumentering

Volkswagens interaktiva HMI ger en föraning om vad företagets nästa generation av bilar kommer att bjuda på. Digitaliseringen av instrumenten öppnar upp för helt nya möjligheter, både när det gäller grafik och interaktivitet.

Med T-Cross-Breeze har Volkswagen överfört det visionära system som presenterades med BUDD-e till kompaktklassen. Systemet består av två separata displayer som både visuellt och funktionellt bildar en stor sammanhängande yta – ”Active Info Display” som är en fritt programmerbar instrumenttavla placerad framför föraren, och huvudenheten som fungerar som skärm för infotainmentsystemet på mittkonsolen. I T-Cross Breeze visar Volkswagen hur den interaktiva, digitala instrumenteringen ”Active Info Display”, som Passat och nya Tiguan redan utrustats med, kan komma att utvecklas.

På vägen. Här visas information på en helt ny 3D-display med grafiska animeringar. För dessa futuristiska och snygga grafikskärmar har man medvetet valt bort de traditionellt runda instrumenten. Displayerna är en helt ny typ av virtuell scen för presentation av information. Föraren kan inom vissa gränser själv konfigurera dem efter eget huvud, ungefär på samma sätt som man kan flytta runt appar på en smartphone. Beroende på den aktuella konfigurationen, ändrar beståndsdelarna på displayen form, flyttas, krymper eller förstoras. Bakgrunden på den virtuella informationsscenen har en bikakeformad struktur som på ett elegant sätt går igen som röd tråd i hela T-Cross Breeze – liknande mönster hittar vi till exempel också på instrumentpanelen och på kylargrillen. Den robusta bikakestrukturen var ett medvetet val eftersom den perfekt matchar en offroad-bils karaktär.
Profilväljare för förutseende körning. T-Cross Breeze har en väljare för förutseende körning. Detta assistanssystem är nära knutet till navigationssystemet, frontkameran och andra system i bilen vilket gör att det kan registrera olika parametrar, till exempel topografin. Lägger man väljaren för förutseende körning i läget Auto, kan systemet på egen hand ändra karakteristiken för motorn, dämpningen och styrningen beroende på den aktuella körsituationen.
Lättare terräng. Som en extra offroad-finess har den interaktiva instrumenteringen ett individuellt grafiskt läge som är direkt kopplat till profilväljaren för förutseende körning . Med hjälp av flera olika sensorer i bilen och genom att utvärdera kartdata, kan bilen själv avgöra när den inte längre har asfalt under hjulen utan nu kör i terrängen när profilväljaren står i läget Auto. Om detta händer, aktiverar det HMI som är kopplat till profilväljaren för förutseende körning ett nytt offroad-läge och systemmeddelandena ”TERRAIN IDENTIFIED” och ”OFFROAD MODE ACTIVATED” visas på förarens display. Samtidigt visar alla de interaktiva displayerna föraren var den framhjulsdrivna bilen kan ta sig fram säkert i lättare terräng och var den inte kan göra det. Den ”normala” körinformationen visas då mindre och förs ut mot sidorna för att lämna plats för offroad-informationen, som i denna situation är mest relevant för föraren. En topografikarta över den närmaste omgivningen dyker nu upp i mitten av displayen och en stiliserad bild av däcken och stötdämparna visas. Den bikakemönstrade bakgrunden övergår till små kolumner med ett hexagonalt tvärsnitt, som beroende på hur hög terrängen är framför och på sidorna av T-Cross Breeze, symboliserar den lokala topografin. Områden som bör undvikas markeras separat. Bredvid Active Info Display finns en bikakemönstrad 3D-struktur som består av bakgrundsbelysta plexiglaskolumner, vilket får den virtuella och reella fordonsarkitekturen att smälta samman till en.
Huvudenhet. Infotainmentsystemets centrala display (huvudenheten) kan figureras fritt genom att man flytta runt ”brickor” på ett fördefinierat rutnät. Även här är den robusta bikakestrukturen den röda tråden. Bland annat kan man få en topografisk bild av hela färdvägen. Man kan till exempel visa höjden över havet längs vägen, eller så kan bikakemönstret bli en dynamisk equalizer. Samtidigt visar en inkorg de tre senast inkomna SMS:en, komplett med bild på avsändaren. De övriga brickorna är kopplade till exempelvis information om vädret eller till mediabibliotekets cover-flow-funktion. Alla brickorna kan flyttas runt enligt ovan, både av föraren och framsätespassageraren. Konfigureringen och handhavandet sköts mycket intuitivt. Lika intuitivt är det att sköta klimatanläggningen: närhetssensorer i pekskärmen gör det till exempel mycket enkelt att öppna valfri ruta. På skärmen visas också de vanliga klimatanläggningsreglagen liksom de för stolvärmen.

Nya ”by-wire"-reglage. Till de nya finesserna hör också ett ”by wire”-växlingsreglage på mittkonsolen. Detta kompakta växlingsreglage används för att styra DSG-växellådan, den elektroniska parkeringsbromsen och det adaptiva chassiregleringssystemet (”DCC” / i lägena ”Sport”, ”Normal” och ”Comfort”). De eleganta skrollhjulen i krominfattat glas är utrustade med sensorer, och gör dessa funktioner enkla att styra. Reglagen runt skrollhjulen av glas är beröringskänsliga och styr varningsblinkern, Auto-Hold, start och stopp av motorn (Keyless Access) och körprofilsväljaren (läge).

BeatsAudio™ sound system

De amerikanska hifi-experterna Beats Electronics – som grundades 2008 av rapparen Dr. Dre – fick stort genomslag på marknaden, först med sina hörlurar. Nu erbjuder detta företag från Kalifornien också ett brett utbud av annan ljudteknik, bland annat kompletta ljudsystem för bilar. Ett BeatsAudio™ sound system tronar också i T-Cross Breeze. Själva hjärtat i basregistret består av en subwoofer som sitter integrerad i mittkonsolen, mellan föraren och framsätespassageraren.

Ljudsystemet, som har en 8-kanalsförstärkare med digital signalprocessor (DSP), levererar en effekt på 300 W. De högklassiga högtalarna runt om i kupén svarar för ett kristallklart ljud, och en speciell perforering gör BeatsAudio™sound systems design ännu läckrare. Naturligtvis är systemet kompatibelt med App-Connect, vilket innebär att CarPlay™ (Apple), Android Auto™ (Google) eller MirrorLink™ kan användas för att styra spellistor i snart sagt alla smartphones via T-Cross Breeze HMI. Till de kommande modeller vi kan få en tjuvtitt på vid bilsalongen i Genève hör utöver T-Cross Breeze också en uppgraderad version av up!. Även denna är utrustad med ett BeatsAudio™ sound system.
Nytt världsrekord (igen) i Super Mario Bros.
Nu vann Darbian över fisken 
41.5°
+
Emmy Zettergren
0
Uppdaterad Snart Nu kan man spela Xbox-spel på Xbox One
Dessa 13 spel i alla fall 
43.8°
+
Frode Wikesjö
0
Project Loon flyger nu över Puerto Rico
Förser ön med LTE 
45.9°
+
Frode Wikesjö
0
Vilken kopp blir fylld först?
Här kommer lite måndagsknepigheter 
23.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Ägare av onlineaffär blev stämd för stulen bild
Tycker fotografen är illvillig  
30.8°
+
Emmy Zettergren
0
Skapa miljövänliga städer i Cities: Skylines
Ny expansion ute nu 
42.1°
+
Emmy Zettergren
0
LG uppdaterar TV-apparater med Dolby TrueHD-stöd
Årets OLED får äntligen okomprimerat ljud 
41.0°
+
André Stray
0
Snygg straffspark
Ge aldrig upp hoppet! 
57.6°
+
Frode Wikesjö
0
Regeringen föreslår höjd pensionsålder
Snart kan man få jobba tills man är 69! 
24.7°
+
Roger Åberg
0
Star Trek: Discovery får en andra säsong
Officiellt den här gången 
53.6°
+
André Stray
0
Zagato visar Aston Martin Vanquish S som Shooting Brake
Habegär 
43.1°
+
Bobby Green
0
Svenskar sämst i Skandinavien på digitala brevlådor
Beror delvis på politik 
30.3°
+
Emmy Zettergren
0