m
r
Vi har sett Star Wars: The Last Jedi
Luke Skywalker går och fiskar 
46.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Harlem Shake-skapare inte nöjd med att Ajit Pai använde hans låt
Vill stämma honom 
59.6°
+
Roger Åberg
0
Så här kommer det var att åka till rymden!
Jag vill, jag vill, jag vill! 
45.1°
+
Roger Åberg
0
Mötley Crüe - Wild Side
Fredagsklassikern 
80kg
+
Bobby Green

Volkswagen Golf GTI Clubsport blir din för 297 000 kronor

Samma pris som för vanliga GTI - och förarträning ingår

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Volkswagen

I år fyller Volkswagen Golf GTI 40 år och en av sakerna tillverkarna gör för att fira detta är att släppa jubileumsmodellen Golf GTI Clubsport. Bilen börjar säljas nu och väljer du manuell växellåda får du den för 297 000 kronor vilket är exakt samma summa som för en vanlig GTI. För pengarna får du en snabb rackare med upp till 290 hästar som efter provkörningar beskrivs som "Den ultimata GTI:n". För att klara av att köra den ingår även förarträning om en dag på racingbana.

Bygg bilen som du vill ha den på länken nedan. Modellen kommer endast att finnas till försäljning fram till senhösten 2016.

Visa
Pressmeddelande
Volkswagen Golf GTI firar 40 år ? säljstart för jubileumsmodellen Golf GTI Clubsport

Den 265 hk starka jubileumsmodellen gör 0 till 100 km/h på 6,3 sekunder
Boostfunktion höjer effekten under acceleration till 290 hk
Uppgraderad exteriör med ny stötfångare fram, nya sidokjolar, ny diffusor bak och ny takspoiler
Pris från 297 000 kronor – förarträning ingår i priset
I år fyller ikonen bland sportiga kompaktbilar – Golf GTI – 40 år. Volkswagen firar denna historiska händelse med en extra sportig specialmodell: Golf GTI Clubsport. Skaparna av ”GTI” upprätthåller på detta sätt Volkswagens stolta tradition med jubileumsmodeller för Golf GTI – exklusiva specialmodeller togs också fram vid 20-, 25-, 30- och 35-årsfirandena.

Kickdown ger extra kraft

Den direktinsprutade bensinturbomotorn i jubileumsmodellen levererar 265 hk, vilket gör Clubsport till den kraftfullaste serietillverkade GTI:n någonsin. Men det räcker inte med det. Under acceleration höjer en speciell boostfunktion kortvarigt motoreffekten till 290 hk. Boostfunktionen aktiveras med en enkel kickdown.

Golf GTI Clubsport erbjuds antingen med en 6-växlad manuell växellåda eller med en 6-stegad DSG-växellåda med dubbla kopplingar. Båda versionerna accelererar upp till 100 km/h på 6,3 sekunder och topphastigheten är 250 km/h. Förbrukningen är låga 7,0 l/100 km vid blandad körning, oavsett manuell växellåda eller DSG, vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på 162 g/km för den manuella versionen och 160 CO2/km för versionen med DSG.

Jubileumsmodellen har inte bara högre effekt, Volkswagen har också omarbetat designen, reviderat utrustningen och finslipat aerodynamiken. Genom sin höga motoreffekt och betydligt förbättrade downforce, har Golf GTI Clubsport en prestanda på toppnivå. Detta resulterar i mycket goda väghållningsegenskaper i högre hastighet – inte bara rakt fram utan också när man tar kurvorna i högre fart.

Hyllning till ursprungs-GTI:n

Golf GTI Clubsport erbjuds i solidlackerna ”Pure White” och ”Tornado Red”, metalliclackerna ”Carbon Steel Grey” och ”Reflex Silver” samt pärleffektlackerna ”Deep Black Pearl” och ”Oryx White”. Taket kan beställas i kontrasterande svart.

Speciellt för jubileumsmodellen har Volkswagens designers tagit fram en helt ny stötfångare, nya sidokjolar, en ny bakre diffusor, en ny takspoiler liksom exklusiva, smidda lättmetallfälgar. Detta får Golf GTI Clubsport att sticka ut från de redan välkända GTI-modellerna.

Detaljer i sidoprofilen påminner om den ursprungliga GTI-versionen. Den första generationen av GTI karakteriserades av en bred svart dekorstripe som löpte mellan hjulhusen i höjd med stötfångarna. Som en hyllning till 1976 års Golf GTI återfinns denna dekorstripe, nu förädlad med en Clubsport-logo, också på jubileumsmodellen. Den svarta listen löper vidare framåt mot den omdesignade stötfångaren. En snygg detalj på sidorna är backspeglarna i svart högglans.

Som standard är nya Golf GTI Clubsport utrustad med de nydesignade 18 tum stora lättmetallfälgarna ”Belvedere”. Om man vill ge bilen en ännu sportigare utstrålning går de likaledes specialdesignade 19 tum stora lättmetallfälgarna ”Brescia” att välja till.

Takkantspoilern har fått ny utformning som förädlats i vindtunnel och är mycket större än den på nuvarande GTI. Mellan det helt svartlackerade taket och den vingliknande spoilern går en smal luftspalt. Takspoilern är lackerad i svart högglans och karossens kulör och sträcker sig upp över taklinjen. Tittar man på bilen snett bakifrån, ser man att splittern på sidan (nedanför tröskeln) löper vidare in i den stora bakdiffusorn som också den är ny. Även här är färgen svart högglans.

De modifierade, kromade ändrören på det dubbla avgassystemet har integrerats i diffusorn på ett elegant sätt och har mycket större diameter än på de vanliga Golf GTI-modellerna. LED-baklyktorna går i mörktonat svart/rött.

I Sverige är fyra dörrar standard, medan två dörrar kan väljas utan extra pristillägg.

Röd markering vid klockan 12

Interiören är full av karakteristiska detaljer som hör till varje GTI, bland annat ergonomiska sportstolar med skräddarsydd look i skotskrutigt tyg, röda sömmar på axelpartiet, en växelspaksknopp med golfbollsdesign och ett svart innertak.

Sportstolarna är delvis klädda i Alcantara och är bikakemönstrade på ryggstödet och sitsen. Ryggstödet pryds av en GTI-logo. Jubileumsmodellen kan också utrustas med skålade racingstolar istället för sportstolar.

Till de sportiga dekordetaljerna hör bland annat en Alcantaraklädd sportratt (med GTI-emblem, röda sömmar och en markering vid klockan 12), växelspaksdamask i Alcantara och specialanpassade mattor med röd kantsöm.

Nya dekorlister i ”Honeycomb 40”-design (på instrumentpanelen, mittkonsolen och dörrarna) ger interiören en ännu exklusivare look. Instegslisterna med GTI-logo i rött framträder när föraren eller framsätespassageraren öppnar dörren.

Specialmodell till specialpris med förarträning på köpet

Golf GTI Clubsport lanseras på den svenska marknaden i sommar, men är beställningsbar redan nu. Det rekommenderade cirkapriset är också ett riktigt jubileumserbjudande och blir detsamma som för ”vanliga” Golf GTI: 297 000 kronor (med DSG: 311 500 kronor). Golf GTI Clubsport kommer dock endast att erbjudas under en begränsad tid, preliminärt till senhösten 2016.

För alla kunder i Sverige som köper en Golf GTI Clubsport ingår en 1-dags förarträning på en racingbana. På programmet står teori och praktiska körövningar där kunden får lära känna sin egen bil och dess fulla potential. Allt för att finslipa sina färdigheter ytterligare och bli en mer komplett förare.

? Golf GTI är en ikon och förkroppsligar körglädjen i våra bilar. Clubsport vässar GTI-konceptet ytterligare och på racingbanan upplevs den i sitt rätta element. Uppskruvad effekt till 265 hk som blir 290 med boostfunktion och förfinad aerodynamik tillsammans med det fina GTI-chassit med diffbroms höjer körglädjen till max. Därför vill vi också ge våra Clubsport-kunder en unik möjlighet att lära känna sin Clubsport just på racingbanan under ledning av proffs, säger Charlotte Samuelsson, produktchef för Golf GTI Clubsport.

FAKTA GOLF GTI CLUBSPORT

Motortyp: Fyrcylindrig direktinsprutad och turboladdad bensinmotor
Cylindervolym: 2,0 l
Effekt: 265 hk (boostfunktion ger 290 hk under ca 10 sekunder åt gången)
Max vridmoment: 350 Nm vid 1 700–5 300 v/min
Drivsystem: Framhjulsdrift
Växellåda: 6-växlad manuell eller 6-stegad DSG (dubbelkopplingsväxellåda)
Utsläppsklass: Euro 6
Bränsleförbrukning, blandad körning: 7,0 l/100km (DSG: 7,0 l/100 km)
CO2-utsläpp: 162 g/km (DSG: 160 g/km)
Topphastighet: 250 km/h (DSG: 250 km/h)
Acceleration, 0-100 km/h: 6,3 s (DSG: 6,3 s)
Tjänstevikt: 1 433 kg (DSG: 1 454 kg)
Max lastvikt: 427 kg (DSG: 426 kg)
Totalvikt: 1 860 kg (DSG: 1 880 kg)
Rek. cirkapris: från 297 000 kr (DSG: 311 500 kr)

Mer information om nya Golf GTI Clubsport finns i konfiguratorn ”Bygg din bil” på www.volkswagen.se
Harlem Shake-skapare inte nöjd med att Ajit Pai använde hans låt
Vill stämma honom 
59.5°
+
Roger Åberg
0
Så här kommer det var att åka till rymden!
Jag vill, jag vill, jag vill! 
45.1°
+
Roger Åberg
0
Första telefonen med fingeravtrycksläsare under skärmen
Från Vivo 
45.6°
+
Roger Åberg
0
Teslas nyöppnade servicecenter brann ikväll
Fick inte vara öppet ett dygn ens 
15.3°
+
Roger Åberg
0
Nu har FCC röstat mot nätneutraliteten
Här kan du läsa varför 
-60.2°
+
Roger Åberg
0
Maserati verkar återvända till Formel 1
Ytterligare en comeback 
46.3°
+
Bobby Green
0
iPhone X är den bästa telefonen just nu!
Trots dyr prislapp vinner den 
33.2°
+
Roger Åberg
0