Köp en oöppnad Paradis-ask
Den med trillingnöt 
48.3°
+
Roger Åberg
0
Kakadua skäller på hundar
Voof! 
56.6°
+
Roger Åberg
0
Härlig cover på Smells Like Teen Spirit
Framförd av The Voice-vinnare 
86kg
+
Bobby Green
Foto: Bobby Green

Ute efter en riktig körmaskin? Då är det denna du ska ha!

Jag har kört BMW M2

Visa inte Bil-artiklar
Bil / BMW

I oktober förra året släppte BMW lös den - minstingen i M-utbudet. En uppföljare till 1-serie M Coupé som av naturliga skäl inte kunde få namnet M1, eftersom det redan använts till sportbilen som tillverkades mellan 1978 och 1981. M2 it is alltså, och det spelar ju faktiskt inte så jättestor roll vad bilen heter, så länge den presterar. Fast det behöver faktiskt inte ens M2 göra. Folk har diggat den sedan den visades, vilket syns klart och tydligt på försäljningssiffrorna. Bilen är nämligen helt slutsåld utan att alla köpare ens har fått en chans att testa den. Beställer du ett exemplar i dag får du inte din bil förrän nästa sommar. I pressbilspoolen fanns det dock en som jag knep några dagar innan jag for till Ungern för att köra bilen på Hungaroring. Nedan följer vad jag tyckte om om kärran på både gata och bana. En sak kan jag dock avslöja redan här - den levererar det den lovar och mer därtill. Trots att den saknar M-speglar.

Försnack
Siffror på papper och verkligheten är två skilda saker, så när M2 presenterades och den "bara" hade 370 hästar blev jag först lite fundersam. Föregångaren hade ju 340 hästar så 30 upp var ju inte mer än man får av ett vanligt gammalt hederligt chiptrim. Och dagens M240i har ju faktiskt den också 340 hästar trots att det inte är en riktig M. Men som vi vet är effekt inte allt, utan det är hur den levereras och samspelar med allt det där andra som spelar någon roll. Chassi, balans, viktfördelning, växellåda. Allt måste lira ihop för att slutresultatet ska bli bra. Och det är här BMW lyckas där andra kanske inte kommer fram lika bra. Konkurrenterna från Mercedes och Audi driver på alla fyra medan BMW:n endast låter bakre hjulparet göra jobbet, och det gör mycket för körkänslan. Alla bilar i den här kategorin med liknande effekt går snabbt, men alla är inte roliga att köra bara för det. En sak som enbart bakhjulsdrift gör automatiskt upplevelsen mycket roligare, då det krävs lite mer av föraren för att kunna tygla effekten. Det engagerar föraren mer i körningen, och det är ju trots allt det denna kategori av bilar handlar om. Att köra. Extra mycket i M2:ans fall där man faktiskt snikat in på saker för att fokusera på det som faktiskt betyder något. Du hittar exempelvis inga M-speglar på bilen, inga feta skalstolar och heller inga M-knappar på ratten "som det brukar vara". Vill du ha keramiska bromsar? Tyvärr, det finns inte ens som tillval. Här handlar det istället om att bygga en bil som fler ska kunna ha råd med, även om den givetvis kostar mycket pengar. M2 kostar 509 500 kronor men det är hela 200 000 kronor billigare än vad man får slanta upp för en M4, och för att hamna där prismässigt har man helt enkelt fått skära i ett par poster. Köper du M4 får du mer effekt, möjligheten till keramiska bromsar och M-speglar ingår. Men det kanske inte är det du behöver, egentligen?



Körkänsla
Är det en M2 det handlar om, eller i själva verket den riktiga uppföljaren till M3 precis som Chris Harris säger i Top Gear? Dagens M3/M4 är riktiga bamsingar om man jämför med gamla E30 och E36 M3 och konceptet kanske har glidit ifrån lite hur det var förr - fokus på enkel och ren körglädje. Dagens bilar är fyllda med massa modern teknik som gör de sjukt snabba, men tyvärr kan det i samband med utvecklingen hända att lite av körglädjen försvinner. Det kände jag att den hade gjort när jag testade nya M3 och M4. Fantastiska bilar på alla sätt, men de är liksom lite för bra för sitt eget bästa. Så, kan M2 sudda bort dessa tankar och istället bjuda på det jag saknade? Oh ja.

Rak sexa på tre liter med turbo är receptet. Bakhjulsdrift såklart. Tyvärr har jag enbart testat exemplar med den sjustegade dubbelkopplingslådan, sexpetad manuell finns för den som vill ha det. Givetvis vore det ju även trevligt om motorn inte var överladdad, men man kan inte få allt. Dessutom märks det inte av att det sitter en snäcka där under och flyttar luft, turbolagget är helt och hållet bortspolat. Mer effekt, mindre slurp i tanken och lite snällare avgasutsläpp är väl alltid trevligt så det får gå. I övrigt känns det som en bil för puritanen. Här finns inget onödigt plotter någonstans utan det är motor, låda, fyra hjul och förare som gäller. Men du behöver inte vara något proffs på att köra bil för det, M2 är minst lika lättkörd som alla andra av BMW:s modeller. På den punkten fick 1-serie M Coupé lite skäll för att den ansågs lite för vass och svår att tygla.

Det är något i den här enkelheten som ändå fascinerar mig. För vad behöver man egentligen i en bil som man bara vill ha kul med? M2 är fortfarande fyrsitsig, har plats för bagage och är verkligen inte omöjlig att köra långt med, även om det inte är direkt knäpptyst i kupén vid lagom motorvägsfart. Den är dock såpass isolerad att motorljudet "måste" förstärkas via bilens högtalare. Sluta upp med detta aber! Det låter som ett TV-spel. Bilen låter jättetrevligt utifrån men vill man höra detta som förare får man veva ner rutorna, för det som strömmar ur högtalarna låter inte verkligt. Köper du till sportavgassystemet från M Performance-katalogen brölar det loss riktigt ordentligt, så då kanske avgaspiporna kan överrösta högtalarna.



Tre körlägen finns - Comfort, Sport och Sport Plus. Bilen startar alltid i Comfort och vill man ändra sker detta via knappen till vänster om växelväljaren. I Sport Plus stängs antisladd av, men inte helt. Håller man däremot knappen nedtryckt en längre stund stängs alla hjälpsystem av och man kan leka loss ordentligt. Av naturliga anledningar fick vi inte använda detta läget när vi körde på Hungaroring, utan där var det Sport Plus som gällde. Ska man sätta snabba tider kan man ändå inte hålla på och sladda och ha sig. Och det var precis vad vi skulle göra. Tyvärr inte runt hela banan men på två utvalda sträckor. Personligen är jag inte någon tävlingsmänniska men visst susade adrenalinet genom kroppen och suget på att sätta en bra tid började sakta men säkert krypa längs med ryggraden när vi stod där vid startlinjerna. För mig gick det åt fanders. Jag bromsade lite fel på ett ställe innan en kurva vilket sinkade ner resten av varvet rejält. Trots att man snabbt kan jobba upp ny fart gör det oerhört mycket om man missar på något parti, det blir man snabbt varse om när man kör bana. Men lika glad var jag för det, för här trivdes verkligen bilen som fisken i vattnet. Slutligen fick vi avsluta med att köra ett helt varv fast utan tidtagning och vilken härlig bana det är att köra på. Den hade bara sedan några månader tillbaka även fått ny asfalt vilket kändes väldigt lyxigt. En enkel och snabb bana med härliga kurvor och en hel del partier där det gick att åka riktigt snabbt på.

Att få möjlighet att både testa en bil på gata och bana ger så mycket mer än bara gata som det brukar bli. Här får man verkligen låta motorn varva ut och se till att både bromsarna och chassiet får jobba som det är tänkt. Att bilen var snabb och stabil visste jag redan, men att få sträcka ut på en bana ger helt nya perspektiv. Oj vad sent man kan bromsa och här kunde man visst kasta in bilen i en kurva mycket mer än jag hade kunnat tro. Ingen mötande trafik, ingen bil tätt bakom och massa asfalt att leka på. Alla som har prestandabilar borde i alla fall minst en gång ta ut bilen på en bana och verkligen köra skiten ur den. Nu var jag långt ifrån detta eftersom jag inte kände till just Hungaroring, men visst fick maskinen bekänna färg efter att jag blivit lite varm i kläderna.



Motorn känns aldrig ansträngd utan alltid på topp och kraft finns det gott om. BMW:s folk på plats hävdade att hur vi än körde så skulle motorn inte kunna överhettas och torrsumpsmörjning ser till att hålla koll på oljan även när man pressar bilen hårt på bana. Lådan kastar i växlarna blixtsnabbt och den gör det allra bäst utan ditt fingrande på paddlarna bakom ratten. Styrningen känns oerhört skarp, trots att det är en elservo det handlar om. Ingenjörerna har verkligen lärt sig att kalibrera dessa fint och det går inte att känna att styrningen får el-assistans. Bak- och framaxeln kommer från storebror M4 och visst bjuder M2 på ett vuxet beteende även om den är sådär härligt barnsligt busig när man helst vill det. Viktfördelningen är nästan 50/50 och på bakaxeln sitter det en aktiv M-differential som fördelar kraften mellan hjulen. M2 är kanske inte riktigt lika vass i kanterna som föregångaren 1-serie M Coupé men den är inte långt ifrån. Baken vill gärna komma farande när man trampar på ut ur kurvorna och det känns så stabilt att man tror att man är grym på att köra. Bara att fortsätta att gasa och styra dit man vill så rätar bilen upp sig och man får ett flin som sträcker sig ett varv runt huvudet. Satan vad kul! Nej, det här går inte att göra med en Audi RS3, tyvärr.

Det jag hela tiden återkommer till är att jag inte saknar något. Visst, M-stylingen har jag nämnt, men annars finns det inget direkt att anmärka på. Effekten är fullt tillräcklig, bromsarna bettar bra, den ser inte så tokig ut och den är inte helt opraktisk att leva med. Varför beställde jag ingen när det började bubbla att den var på väg? Just det. Priset. Men ändå, 1-serie M Coupé har ju stått sig sjukt bra på begagnatmarknaden så en M2 kan väl inte vara en dålig affär. Kanske rentav blir en samlarbil som kommer att stiga i värde? Nu handlar det ju dock inte om en begränsad upplaga om 500 stycken exemplar men det kommer ju ändå inte att krylla av dem på gatorna.

Exteriör
Jämfört med en vanlig 2-serie Coupé är M2:an åtta centimeter bredare över rumpan, och det märks. Den är riktigt härligt knubbig och även framskärmarna har bankats ut för att dels få plats med de bredare hjulen men också för att visa att det här inte är någon snikmodell det handlar om. Fronten är grymt aggressiv med sina djupa luftintag, stora gap i mitten och rena look eftersom här inte sitter några dimljus eller DRL-lampor som stör linjerna. I profil dominerar de stora hjulen och de lika stora bromsskivorna där innanför. Bakskärmen har även ett härligt veck som tydligt markerar bredden även här. Kort överhäng fram, lite mer bak. Framskärmarna har som sig bör en liten gäl på sig fast det är ingen riktig gäl, utan bara en plastbit med en M2-logga på. En detalj man lika gärna hade kunnat skippa för min del, eller gjort det ordentligt med luftintag/utblås till någonting. Baken har självklart de fyra runda avgaspiporna på plats men i övrigt ser den lite tam ut. Visst, bredden gör sitt, men bakljusen är lite för snälla. Dessutom ser de rätt ålderdomliga ut, speciellt då de har vanliga blinkers- och bromslampor istället för motsvarigheter i LED. Varför frågade jag en av personerna som varit inblandade i projektet. Svaret är kostnader. För att M2 ska bli mer tillgänglig för massan måste det sparas in på saker och ting. Därför finns inte speglarna, inte heller bakljus fulla med led-teknik. Förståeligt såklart, men i min värld ska en M-bil ha alla M-prylar. Basta.



Interiör
Ratten från M4 har hittat in här men sen tar det stopp. Jag skulle lika gärna kunna sitta i syrrans några år gamla 116i Sport, typ. Interiören är väldigt sparsmakad och det enda som sticker ut är lite kolfiber. Men det är okej, allt fungerar, sitter där det ska och är snyggt utfört. Inte massa lullull som stör och är i vägen. Ytterligare en sak som har fått stryka på foten på grund av BMW:s kostnadskalkyl är den elektroniska handbromsen, här hittar man nämligen en vanlig hederlig spak att dra i när man har parkerat. Framstolarna är lagom skålade och bjuder på det stödet man behöver. Baksätet är som väntat inte det största i världen men två vuxna kan åka här, en stund i alla fall. Sen bullrar det en del, men sånt får man ta med den här typen av chassi och när man rullar på fälgar med lågprofilsdäck.

Avslutning
BMW vill gärna presentera M2 som en instegsmodellen för unga men hur många unga sitter på 509 500 kronor som de kan lägga på en bil? Köparna kommer troligtvis vara de som tycker att en M4 är lite för mycket i alla avseenden och då nöjer sig med en billigare och enklare modell. Sen kanske de ändå specar upp bilen till tänderna och hamnar på samma prislapp. Eller så gör de som jag hade gjort, köpt snikvarianten och inte lagt till något extra. Oavsett vad kommer de inte att bli besvikna eftersom M2 visar sig vara extremt potent, både som landsvägstuggare och som bansmiskare.

Har du möjlighet att lägga en beställning är det inget att tveka på. Du får ju dock tyvärr vänta tills minst mitten av nästa år innan du får njuta av ditt exemplar, men som alltid - den som väntar på något gott. Innan du trycker på beställ-knappen ska du dock ta dig en funderare på om dubbelkopplingslådan är värd de där extra 36 900 kronorna eller om du istället ska satsa på den manuella lådan. 36 900 kronor ger ganska många liter bensin och av den varan går det åt en del på banan, just sayin'...

Fakta BMW M2
Motor: R6, 3,0 liter, turbo, 370 hästkrafter, 465 Newtonmeter (500 Newtonmeter med overboost-funktion).
Växellåda: Sjustegad med dubbelkoppling.
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 4,3 sekunder, toppfart 250 km/h (270 km/h med M Drivers Package)
Drivmedel: Bensin.
Däck och hjul: 245/35 R19 fram, 265/35 R19 bak.
Bromsar: 380 millimeter skivor med fyrkolvsok fram, 370 millimeter skivor med tvåkolvsok bak.
Mått: Hjulbas 2,69 meter, längd 4,47 meter, bredd 1,85 meter, höjd 1,41 meter, vikt 1 595 kilo, bensintank 52 liter, förbrukning 0,79 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 185 gram per kilometer.
Pris: 509 500 kronor.

Läs mer
Köp en oöppnad Paradis-ask
Den med trillingnöt 
48.3°
+
Roger Åberg
0
Kakadua skäller på hundar
Voof! 
56.6°
+
Roger Åberg
0
Bygg ditt eget Nerf-gevär
För mindre än en hundring 
33.9°
+
Roger Åberg
0
Så här tar man bort en kran
I Photoshop alltså 
41.9°
+
Roger Åberg
0
Snubbe bygger egen Switch-klon
Emulerar flera system 
45.2°
+
Emmy Zettergren
0
Lejonhona gillar att fånga pinnar
En lejonhund? 
41.8°
+
Emmy Zettergren
0
Kylo Ren "kväver" snubbe på New York Comic Con
Snyggt skämt 
60.3°
+
Emmy Zettergren
0
Windows 10 Creators Update gör det svårare att fuska i spel
Microsoft smyger ut funktionen TruePlay 
50.9°
+
Emmy Zettergren
0
Seven-Eleven börjar med ellastbilar
Från Mitsubishi Fuso 
53.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
400 okända forntida monument hittade i Saudiarabien
Tusentals år gamla 
52.2°
+
Emmy Zettergren
0
Microsoft nu värt över 600 miljarder dollar igen
Som på den gamla goda tiden! 
51.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Vi har fått vår första artikel raderad från Googles sökindex
Därför skriver vi om den igen 
57.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Man i Pikachu-kostym klättrade in till Vita huset
För att han ville bli YouTube-stjärna 
34.8°
+
Frode Wikesjö
0
FAA vill ha förbud mot datorer i incheckat bagage på flyg
"No laptop for you!" 
27.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Polestar 1 kan kosta upp till 1,5 miljon kronor!
Ingen svensson-kärra det här inte 
20.8°
+
Roger Åberg
0