m
r
Vi har sett Star Wars: The Last Jedi
Luke Skywalker går och fiskar 
46.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Uppdaterat Kolla in historiskt SpaceX-lyft
Tänt vare här! 
48.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Apple vill att Siri ska kunna viska
Så att hon inte stör så mycket 
41.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tyler, The Creator kör kontorskonsert
Det svänger ju 
87kg
+
Bobby Green

Koenigsegg berättar om orsaken till kraschen på Ringen

En ABS-sensor strulade

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Koenigsegg

I måndags kraschade en Koenigsegg One:1 våldsamt på Nürburgring. Bilen körde rätt in i räcket, flög 22 meter och fattade eld. Ingen skadades, alla säkerhetssystem fungerade och branden släcktes snabbt av föraren. Nu har bilen transporterats hem till Ängelholm där teknikerna och ingenjörerna har fått gå igenom den. Nu berättar de vad som fick olyckan att inträffa.

I 170 km/h vid ett parti på banan som heter Fuchsröhre låste sig framhjulen vilket styrde bilen mot räcket. När bilen väl träffade detta hade farten sjunkit till 110 km/h. Olyckan orsakades av ABS-sensorn i vänster framhjul. En lampa om att det var fel på den hade dykt upp på instrumentpanelen, men föraren hann aldrig att uppfatta detta. Det märks heller inte på bilen förrän föraren bromsar såpass hårt att ABS-systemet kickar in, vilket var först vid Fuchsröhre. Framhjulen låste då sig, men bakhjulen fortsätter att rulla som vanligt för att man ska undvika att snurra runt. Det skickar bilen i en rak linje framåt för det är så man vill krocka om det nu vankas en krasch då deformationszonerna är bäst i fronten.

Bilen fick som resultat av olyckan kraftiga skador på kaross och fram- och bakaxel men kolfibermonocoquen höll ihop som den skulle. Den kommer därför att utgå bas för återuppbyggnaden av bilen tillsammans med motor och växellåda som också klarade sig.

Koenigsegg kommer nu att göra en mjukvaruuppdatering i sina bilar. Det finns ett system som de kallar för Active Systems Warning och det håller koll på mängder av saker i bilen, och skulle något fallera så börjar en lampa på instrumentpanelen att blinka och begränsa bilen så att den max kan köras i 100 km/h. Nu kommer man även att lägga in ABS-systemet i detta.

Gänget kommer självklart inte att sluta genomföra tester på Nürburgring men det kommer dröja ett tag innan de kan ge sig ut på banan igen. Om bilen hinner bli klar för detta i år återstår att se.

Youthquake är årets brittiska ord
Blev populärt under det brittiska valet 
34.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Uppdaterat Kolla in historiskt SpaceX-lyft
Tänt vare här! 
48.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Apple vill att Siri ska kunna viska
Så att hon inte stör så mycket 
41.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Facebook lanserar snooze-funktion
Tysta dina vänner i en månad 
44.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Fler badhus inför mobilförbud
Skärmfritt i Uddevalla 
44.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Simon Stålenhags bok Passagen blir film
Svensk scifi-konstnär åker till Hollywood 
61.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
18-åring döms för överbelastningsattacker
DDoS:ade Nordea och Swedbank 2015 
46.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Square Enix-chef vill inte ha mikrotransaktioner i konsolspel
Mikrotransaktioner passar bättre i mobilspel 
52.0°
+
André Stray
0
Formationsflygning med över tusen drönare
Precision i Kina 
43.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Samsungs Bixby-högtalare ryktas släppas tidigt nästa år
Någon gång under första halvåret 
34.2°
+
André Stray
0
Grid girls kan vara på väg bort från Formel 1
Utdaterat koncept 
49.5°
+
Bobby Green
0
iPhone X är den bästa telefonen just nu!
Trots dyr prislapp vinner den 
32.2°
+
Roger Åberg
0