Kakadua skäller på hundar
Voof! 
48.2°
+
Roger Åberg
0
Snubbe bygger egen Switch-klon
Emulerar flera system 
42.2°
+
Emmy Zettergren
0
Binging with Babish lär dig göra sås
Sås är bäst! 
88kg
+
Bobby Green

Koenigsegg berättar om orsaken till kraschen på Ringen

En ABS-sensor strulade

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Koenigsegg

I måndags kraschade en Koenigsegg One:1 våldsamt på Nürburgring. Bilen körde rätt in i räcket, flög 22 meter och fattade eld. Ingen skadades, alla säkerhetssystem fungerade och branden släcktes snabbt av föraren. Nu har bilen transporterats hem till Ängelholm där teknikerna och ingenjörerna har fått gå igenom den. Nu berättar de vad som fick olyckan att inträffa.

I 170 km/h vid ett parti på banan som heter Fuchsröhre låste sig framhjulen vilket styrde bilen mot räcket. När bilen väl träffade detta hade farten sjunkit till 110 km/h. Olyckan orsakades av ABS-sensorn i vänster framhjul. En lampa om att det var fel på den hade dykt upp på instrumentpanelen, men föraren hann aldrig att uppfatta detta. Det märks heller inte på bilen förrän föraren bromsar såpass hårt att ABS-systemet kickar in, vilket var först vid Fuchsröhre. Framhjulen låste då sig, men bakhjulen fortsätter att rulla som vanligt för att man ska undvika att snurra runt. Det skickar bilen i en rak linje framåt för det är så man vill krocka om det nu vankas en krasch då deformationszonerna är bäst i fronten.

Bilen fick som resultat av olyckan kraftiga skador på kaross och fram- och bakaxel men kolfibermonocoquen höll ihop som den skulle. Den kommer därför att utgå bas för återuppbyggnaden av bilen tillsammans med motor och växellåda som också klarade sig.

Koenigsegg kommer nu att göra en mjukvaruuppdatering i sina bilar. Det finns ett system som de kallar för Active Systems Warning och det håller koll på mängder av saker i bilen, och skulle något fallera så börjar en lampa på instrumentpanelen att blinka och begränsa bilen så att den max kan köras i 100 km/h. Nu kommer man även att lägga in ABS-systemet i detta.

Gänget kommer självklart inte att sluta genomföra tester på Nürburgring men det kommer dröja ett tag innan de kan ge sig ut på banan igen. Om bilen hinner bli klar för detta i år återstår att se.

Kakadua skäller på hundar
Voof! 
48.2°
+
Roger Åberg
0
Snubbe bygger egen Switch-klon
Emulerar flera system 
42.2°
+
Emmy Zettergren
0
Kylo Ren "kväver" snubbe på New York Comic Con
Snyggt skämt 
56.8°
+
Emmy Zettergren
0
Windows 10 Creators Update gör det svårare att fuska i spel
Microsoft smyger ut funktionen TruePlay 
48.3°
+
Emmy Zettergren
0
Seven-Eleven börjar med ellastbilar
Från Mitsubishi Fuso 
49.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
400 okända forntida monument hittade i Saudiarabien
Tusentals år gamla 
50.0°
+
Emmy Zettergren
0
Microsoft nu värt över 600 miljarder dollar igen
Som på den gamla goda tiden! 
48.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Vi har fått vår första artikel raderad från Googles sökindex
Därför skriver vi om den igen 
55.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
FAA vill ha förbud mot datorer i incheckat bagage på flyg
"No laptop for you!" 
28.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Polestar 1 kan kosta upp till 1,5 miljon kronor!
Ingen svensson-kärra det här inte 
22.7°
+
Roger Åberg
0
Järnhalten i sjöar ökar kraftigt i Europa
Binder miljögifter i vattnet 
31.0°
+
Emmy Zettergren
0